Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:14

Wat ik me af vraag, op die tribune raken, kan dat gratis?

Of hebben ze echt een evenement waar ze kennelijk tegen zijn gesteund om dit te doen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:15

Whale schreef:
Nou inderdaad. Vind ik het oke dat ze een wedstrijd verstoren op zo'n manier, nee, want zo gaat niemand je serieus nemen en naar je luisteren. Maar iemand mishandelen en de dood toe wensen? :n

Dit dus.

Deze aktie is niet OK, maar het roepen van "sla ze dood" vind ik net zo erg niet OK net als het schoppen kan echt niet. Die vrouw op de tribune moet zich ook schamen in mijn ogen.

Het doorrijden met die Hollandse nuchterheid vind ik wel gaaf om te zien. Laten we gewoon fatsoenlijk met elkaar om blijven gaan, zowel aan de kant van activisten→ gewoon gebruik maken van het wettelijk demonstratie recht ipv dit soort acties, als aan de kant van publiek en orde bewaarders.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:20

Ayasha schreef:

Of hebben ze echt een evenement waar ze kennelijk tegen zijn gesteund om dit te doen?

nee ze hebben inderdaad tickets moeten kopen

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:25

MyWishMax schreef:
Ik vind het niet kunnen betalen van dierenartskosten wel met haar standpunt te maken hebben. Tenminste, ik vind het dan nogal hypocriet om op te komen voor dierenwelzijn als je het zelf niet naleeft. Het diervriendelijkste in zo'n geval is inslapen. Als je geen geld hebt voor nodige dierenartskosten,maar je wilt ook niet verkopen (wat in het geval van een niet gezond paard alleen maar goed is inderdaad) dan moet je een diervriendelijke optie kiezen en dat is niet een paard door laten lopen die medische behandeling nodig heeft.

Maar het paard is toch niet onthouden van medische behandeling?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:26

xNK schreef:
Heleennn schreef:

Ach wie zegt dat dit ook klopt. Die mensen zouden nog met hun kop tegen je vuist aanlopen om dan te zeggen dat je ze in mekaar geslagen hebt. Dat er geduw en getrek was is logisch als je zo uit het stadion verwijderd moet worden, ik kan mij niet voorstellen dat ze nadien uit beeld nog eens flink ‘mishandeld’ zijn.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... video.html
In het derde filmpje is toch duidelijk te zien dat de vrouw geschopt werd. Naar mijn idee niet hard en ik vraag me af of ze geraakt is, maar hij deed op z'n minst een poging en ook dat is niet toegestaan. Dus, wie weet wat er verder wél achter de schermen heeft plaatsgevonden?
Maar oké, mijn punt was eigenlijk dat Immanuela vond dat de activisten nog harder aangepakt hadden moeten worden, terwijl ik van mening ben, dat je iemand niet hoeft te mishandelen voor zo'n actie. Dat vind ik eigenlijk nog lager dan wat de activisten hebben gedaan. (En wat je zegt, waarschijnlijk is dit precies wat ze willen... Het kan ontzettend tegen de mensen werken die zich schuldig hebben gemaakt aan enige vorm van mishandeling en het is niet echt goed voor de imago van de paarden-/springsport).

En de toevoeging door de schoppende meneer: "vuil k u t teef" getuigt ook hier van grote klasse. Ik had overigens niet de indruk dat mevrouw geraakt werd. De bewakingsmeneer wellicht wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:33

Belachelijke actie en gevaarlijk ook voor ruiter en paard.
Misschien is het toch een voordeel dat ze en eigen paard heeft, want ze stapt uit de springlijn van de driesprong. Iemand zonder "enig verstand" van paarden had misschien in de lijn staan gebleven en dat had ernstige gevolgen kunnen hebben.

Beeehhhh geen idee hoe je dit soort acties kan voorkomen, er valt duidelijk niet te praten met deze extremisten

Respect voor Marc en Calimero dat ze gefocust bleven. En de parcourshulpen die de rust bewaarden toen ze haar gevangen hadden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:51

Evelien4 schreef:
In mijn ogen waren ze dapperder geweest als ze voor de ingang gestaan hadden met hun spanddoeken. dan kan je nog is het gesprek (normaal hopelijk) aan gaan zonder de ruiters e.d. te storen tijdens hun prestatie.

maar ik ben bang dat je deze mensen het nooit gaan begrijpen wat er gedaan en hoe er voor de paarden gezorgd worden.

Dan hadden ze hun demonstratie netjes kunnen aanmelden zoals het hoort. En dan hadden ze zich gewoon aan de wet gehouden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:01

Cowboy55 schreef:
En de toevoeging door de schoppende meneer: "vuil k u t teef" getuigt ook hier van grote klasse. Ik had overigens niet de indruk dat mevrouw geraakt werd. De bewakingsmeneer wellicht wel.

Zo of zo is trappen naar dit soort radicalen een heel slecht idee. Ze gebruiken dit om in een slachtofferrol te kruipen en staan bij de politie al klaar met het doen van aangifte van mishandeling nog voordat hun boete goed en wel is uit geschreven.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:02

Ik vraag me altijd af wat zulke acties voor nut hebben. Ik snap dat er meerdere manieren zijn om mensen te bereiken, en dat sommige mensen misschien wel aan het denken gezet worden door zo'n actie. Maar dat is denk ik maar een handjevol, en is dat de schade waard? Natuurlijk als eerste het risico voor mens of paard (hoewel ik dat hier echt vind meevallen). En zo'n actie geeft misschien wel reuring en we praten er wel over, maar op welke manier? Ik zie een aantal reacties in dit topic over dat het misschien zinvol is eens na te denken over het punt van de activisten of over het imago van onze sport of over paardenwelzijn, maar veruit de meeste reacties gaan over de actie zelf en zijn niet al te positief. Het schaadt mijn inziens, als ik het zo eens lees, ook het imago van veganisten en dierenactivisten, doordat dat op één hoop met extremisme komt door zo'n actie, terwijl niet elke veganist of dierenactivist dit zou doen.

Ik ben bang dat je zo juist de kloof tussen mensen vergroot in plaats van ze nader tot elkaar te brengen om naar een oplossing te zoeken of tot verandering te komen. Hoewel het gesprek aan gaan natuurlijk ook soms moeilijk kan zijn, zelfs op een normale of vriendelijke manier, omdat je aan het einde van de dag toch lijnrecht tegenover elkaar staat.

Of dit in deze specifieke situatie nou echt gevaarlijk was voor paard of ruiter, dat betwijfel ik om eerlijk te zijn. Ze rent wel uit zijn pad en lijkt er niet op uit bewust het paard te laten verschrikken bijvoorbeeld. Als de ruiter echt had gedacht dat het levensgevaar zou opleveren voor zijn paard (zoals ik veel mensen zie opperen, bijv. ook op fb) dan had hij de keuze kunnen maken zijn ronde te stoppen. Maar hij ziet het en besluit door te rijden, dat zou hij heus niet doen als hij bang was dat zijn paard hierdoor in een hindernis zou eindigen. Ik vind het knap dat hij gewoon zijn rit uit rijdt, volle focus. Of je het wel of niet eens bent met topsport, dit is knap en nuchter opgelost. Ik hoop dat zulke acties in elk geval nooit bij dressuurwedstrijden gaan plaatsvinden want ben bang dat dat wel gevaar voor mens en dier kan gaan opleveren.

De reacties waarin mensen worden dood gewenst, bedreigingen, (pogingen tot) fysiek geweld vind ik echter ook totaal geen manier om hiermee om te gaan. Eigen rechter spelen lijkt me nooit goed.

mellanion84

Re: Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:12

mee eens, met roepen "dat is dierenmishandeling!!" ga je de mensen niet overtuigen. Met een gesprek waarin je kritisch vragen stelt, "waarom moeten er twee grove bitten en veel grof teugelgebruik aan te pas komen om je paard een parcours door te krijgen " krijg je opens een heel ander soort diagloog waarbij je een verandering teweeg kan brengen.

En vergeet niet dat het publiek steeds meer actie verwacht, meer show (voorbeenzwaaiers) en spectakel. Die maken zich net zo schuldig aan het in stand houden van de huidige tendens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:15

NikkiDeKerf schreef:
Het schaadt mijn inziens, als ik het zo eens lees, ook het imago van veganisten en dierenactivisten, doordat dat op één hoop met extremisme komt door zo'n actie, terwijl niet elke veganist of dierenactivist dit zou doen.

Dat hun imago geschaad wordt daar zijn ze toch echt zelf voor verantwoordelijk. Natuurlijk is er binnen de vegan beweging ook discussie over de manier waarop je zoiets aan pakt. Degenen die het veganisme groot gemaakt hebben en daarvoor zeer slimme marketingtechnieken hebben gebruikt hebben nu eenmaal niet al hun volgelingen in de hand.

Daarbij is het gewoon een feit dat de vegan beweging meer en meer sektarische trekjes begint te krijgen. Binnen eigen kringen wordt een veganist die paardrijd volledig tot de grond toe afgebrand. Daarnast bestaat er geen enkel respect voor andersdenkenden. Vegatariers en flexitariers worden belachelijk gemaakt.

NikkiDeKerf schreef:
Ik ben bang dat je zo juist de kloof tussen mensen vergroot in plaats van ze nader tot elkaar te brengen om naar een oplossing te zoeken of tot verandering te komen. Hoewel het gesprek aan gaan natuurlijk ook soms moeilijk kan zijn, zelfs op een normale of vriendelijke manier, omdat je aan het einde van de dag toch lijnrecht tegenover elkaar staat.

De maatschappij is nog nooit zo gepolariseerd geweest als dat die op dit moment is. helaas is dat op zeer veel gebieden het geval.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 26-08-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:18

Vjestagirl schreef:
stoffel schreef:
Kei hard aanpakken dit soort lui! En degene die dit ook maar een heel klein beetje goed probeert te praten erbij!

INDERDAAD! Want mensen die zich kunnen verplaatsen in het standpunt van een ander, die moeten we niet hebben!

:') :')

De acties van de dierenactivisten zijn natuurlijk niet ok, maar wat daar (en hier) geroepen wordt, is ook echt bizar.

Pareltjes schreef:
Toch heb ik moeite met sommige reacties hier. Steek de hand eens in eigen boezem. Hebben al onze rijpaarden het wel zo goed? Hebben alle topsportpaarden het wel zo goed? Er vind echt wel veel verborgen leed plaats in iedere paardensport discipline en alle niveaus. We zullen zelf verantwoording moeten nemen en dat begint eerlijk naar je paard te zijn. Zowel in opvoeding als huisvestimg en verzorging.

Er is nog een lange weg te gaan..

Helemaal eens!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:19

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

Zo of zo is trappen naar dit soort radicalen een heel slecht idee. Ze gebruiken dit om in een slachtofferrol te kruipen en staan bij de politie al klaar met het doen van aangifte van mishandeling nog voordat hun boete goed en wel is uit geschreven.
Dat moet helemaal niet de reden zijn om je daarvan te weerhouden. Je moet er gewoon boven staan en je niet verlagen tot onbeschaafd, gewelddadig gedrag, punt. Dan ben je zelf namelijk net zo erg.

Ik vind het ook zwaar onder de maat dat meneer Van Lieren in zijn rol als commentator ook nog eens aanzet tot dergelijk gedrag met zijn 'rij haar omver' e.d. Die mag weleens heel goed nadenken over zijn voorbeeldfunctie. Ik had hem hoger ingeschat, hoezeer ik de emotie erachter ook begrijp.

Blijft staan dat ik het een kansloze actie vind, vooral ook omdat het zijn doel compleet voorbijschiet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:32

Askja schreef:
Dat moet helemaal niet de reden zijn om je daarvan te weerhouden. Je moet er gewoon boven staan en je niet verlagen tot onbeschaafd, gewelddadig gedrag, punt. Dan ben je zelf namelijk net zo erg.

Ik vind het ook zwaar onder de maat dat meneer Van Lieren in zijn rol als commentator ook nog eens aanzet tot dergelijk gedrag met zijn 'rij haar omver' e.d. Die mag weleens heel goed nadenken over zijn voorbeeldfunctie. Ik had hem hoger ingeschat, hoezeer ik de emotie erachter ook begrijp.

Blijft staan dat ik het een kansloze actie vind, vooral ook omdat het zijn doel compleet voorbijschiet.

Dat vind ik dus ook.

De innerlijke beschaving, de rem zetten op de (begrijpelijke) emoties van beiden kanten lijkt meer en meer afwezig te zijn. Dat zie je op allerlei vlakken binnen de maatschappij en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

Natuurlijk mag je top sport niet OK vinden en daar actie tegen voeren. Doe dit dan binnen de kaders van de wet, want daar is hij voor.
Natuurlijk mag je niets met veganistische actie voerders hebben, maar accepteer anders denkende en doeners en blijf gewoon beschaafd.

Die innerlijke beschaving lijkt onder druk te staan. De beheersing van emoties, beheersing van handelen naar die emotie. Ik vind dat heel jammer want daardoor krijgen de "lagere ": gevoelens→ "maak haar dood of nog erger kapot, rijd haar omver" de overhand. Ik vind dus een aantal dingen:
1. Kritisch kijken naar hoe wij met onze sport omgaan in het bijzonder en dieren in het algemeen een goede zaak. Daar kunnen de dieren en de mensen alleen maar beter worden;
2. Kritisch kijken naar hoe wij op komen voor onze idealen en op welke manier we dit willen uiten, kunnen we allemaal alleen maar beter worden;
3. Kritisch kijken naar hoe wij reageren op mensen die anders denken en doen dan wijzelf een goede zaak. Want ook daar kan de wereld alleen maar liever en beter van worden.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:43

Loretta schreef:
Dat hun imago geschaad wordt daar zijn ze toch echt zelf voor verantwoordelijk. Natuurlijk is er binnen de vegan beweging ook discussie over de manier waarop je zoiets aan pakt. Degenen die het veganisme groot gemaakt hebben en daarvoor zeer slimme marketingtechnieken hebben gebruikt hebben nu eenmaal niet al hun volgelingen in de hand.

Daarbij is het gewoon een feit dat de vegan beweging meer en meer sektarische trekjes begint te krijgen. Binnen eigen kringen wordt een veganist die paardrijd volledig tot de grond toe afgebrand. Daarnast bestaat er geen enkel respect voor andersdenkenden. Vegatariers en flexitariers worden belachelijk gemaakt.

Ik snap maar al te goed wat je bedoelt, helaas, maar vind dit toch niet volledig terecht. Er is een enorme groep veganisten die helemaal niet zo zijn of doen, maar het probleem is dat je deze natuurlijk een stuk minder hoort en daardoor minder onthoudt. En er wordt over de meer extremisten natuurlijk ook meer gepraat, waarbij deze standaard op op één hoop worden gegooid met alle veganisten (zoals hier, telkens)... Dat sterkt ook echt het beeld dat 'alle vegans' dit of dat doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:46

Mooi geschreven pien_2010!

Los van de reactie op deze actie op het EK zelf, zie je ook dit soort reactie als mensen in discussie gaan over dierenwelzijn. Ik denk dat de felheid van de reactie ook vaak komt doordat veel mensen aan de ene kant heel veel plezier beleven aan de sport, maar diep van binnen ook wel weten dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de paardensport. Als je daar op gewezen wordt, is dat enorm oncomfortabel voor jezelf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:48

Vjestagirl schreef:
stoffel schreef:
Kei hard aanpakken dit soort lui! En degene die dit ook maar een heel klein beetje goed probeert te praten erbij!

INDERDAAD! Want mensen die zich kunnen verplaatsen in het standpunt van een ander, die moeten we niet hebben!

Hahahaha deze had ik even gemist, geniaal :')

Loretta schreef:

Dat was 10 jaar geleden ook al het geval. Ik weet niet of het extremer wordt eigenlijk, ik denk dat het meer in het nieuws komt, vooral. Ik weet dat er 10 jaar geleden heel veel berichten waren, en die gingen met name over nertsen en de bontfokkerij.

En begrijp me goed, ik ben het inhoudelijk niet eens zozeer oneens met sommige mensen. Ik denk dat misstanden absoluut moeten worden aangepakt, en die zijn er, in de paardensport, en daar moeten we wat mee. Ik heb me daar zelf ook schuldig aan gemaakt, al was het niet helemaal op dit niveau :')

De bontfokkerij toen (en serieus, ik weet niet hoe het er nu mee zit) was erg, en bont is gewoon in NL niet nodig. Ik snap echt het punt wel, en ben het er in veel gevallen nog mee eens ook. Ik denk alleen dat dit niet de manier is.

Loretta schreef:
De maatschappij is nog nooit zo gepolariseerd geweest als dat die op dit moment is. helaas is dat op zeer veel gebieden het geval.

Ga van Facebook en Twitter af en je merkt dat het in real life nogal meevalt. En ik woon vlakbij Rotterdam :') De overgrote meerderheid hangt gewoon ergens in het midden, staat beslist open voor een gesprek, heel veel mensen kunnen met kritiek omgaan, al is er bij sommigen absoluut ruimte voor persoonlijke groei in die dingen.

Het is vooral op social media dat mensen in een echo chamber zitten en daardoor radicaliseren. In het dagelijks leven, los van een computerscherm of telefoonschermpje valt het nogal mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:52

Ayasha schreef:

Dat vraag ik me nou ook heel de tijd af.
Vind het trouwens waardeloze streakers, ik wil wel blote billen zien hoor! :z

Paul de Leeuw heeft meneer Vegan toen goed aangepakt, onderbroek/string van z'n reet getrokken en de man op schoot getrokken en een interview afgedwongen.

Ik zeg: in hun blootje, poedeltje naakt, een uurtje in de zon, midden in de arena laten staan. (Of ben ik nu te hatelijk en te sadistisch? }:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:53

NikkiDeKerf schreef:
Loretta schreef:

Ik snap maar al te goed wat je bedoelt, helaas, maar vind dit toch niet volledig terecht. Er is een enorme groep veganisten die helemaal niet zo zijn of doen, maar het probleem is dat je deze natuurlijk een stuk minder hoort en daardoor minder onthoudt. En er wordt over de meer extremisten natuurlijk ook meer gepraat, waarbij deze standaard op op één hoop worden gegooid met alle veganisten (zoals hier, telkens)... Dat sterkt ook echt het beeld dat 'alle vegans' dit of dat doen.

Gelukkig is niet iedere veganist even radicaal. Je hebt ook maar een klein groepje nodig om behoorlijk wat rotzooi te trappen. De meer gematigde veganisten kijken over het algemeen dan ook wel uit om zich op die manier te uitten. Iedere keer volledig afgebrand te worden door andere vegans zal ook zeker niet meevallen. helaas zijn het toch meer de radicalere veganisten die de denkwijze in grotere lijnen bepalen.

Beginnende veganisten zie je vaak een vraag in dergelijke groepen stellen of bepaalde zaken wel of niet vegan zijn. Dat vind ik persoonlijk toch iets behoorlijks sektarisch. Een vrijdenker bepaalt zijn of haar eigen standpunt. Die heeft geen anderen nodig om te bepalen wat goed of fout is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:53

sanne83 schreef:

Los van de reactie op deze actie op het EK zelf, zie je ook dit soort reactie als mensen in discussie gaan over dierenwelzijn. Ik denk dat de felheid van de reactie ook vaak komt doordat veel mensen aan de ene kant heel veel plezier beleven aan de sport, maar diep van binnen ook wel weten dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de paardensport. Als je daar op gewezen wordt, is dat enorm oncomfortabel voor jezelf.

Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:54

Sasqiua schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vind het niet kunnen betalen van dierenartskosten wel met haar standpunt te maken hebben. Tenminste, ik vind het dan nogal hypocriet om op te komen voor dierenwelzijn als je het zelf niet naleeft. Het diervriendelijkste in zo'n geval is inslapen. Als je geen geld hebt voor nodige dierenartskosten,maar je wilt ook niet verkopen (wat in het geval van een niet gezond paard alleen maar goed is inderdaad) dan moet je een diervriendelijke optie kiezen en dat is niet een paard door laten lopen die medische behandeling nodig heeft.

Maar het paard is toch niet onthouden van medische behandeling?

Jij hebt het over een dierenartsrekening niet kunnen betalen en dat dat niet zoveel met haar standpunt te maken heeft. Ik vind juist van wel. Als je dat niet kan betalen, wordt het paard ook niet geholpen of niet op de juiste manier. Zoals pijnstilling die niet op juiste wijze wordt toegediend, dat vind ik niet in belang van het welzijn van het paard. Ik ken haar niet en de omgang met haar paard niet. Maar ik reageerde dus juist op jouw zin dat het niet kunnen betalen van een dierenartsrekening niet zoveel met haar standpunt te maken heeft. Ik zie dat dus anders. Niet helemaal ingaand op de reactie van degene die haar kende? maar wel op jouw zin. Bij te weinig geld voor medische kosten is het beter voor het dierenwelzijn om in te slapen. Ik ben het met je eens dat verkopen of weggeven niet oké is, hoor. Maar ik vind paarden met medische problemen de juiste behandelingen onthouden ook dierenleed.

En dan vind ik het nogal hypocriet om te gaan protesteren bij een evenement waar er heel goed in de gaten gehouden wordt of de dieren geen pijn hebben(keuringen tijdens deze evenementen, controles na de ritten), waar er niet bezuinigd wordt op dierenartskosten enzovoorts. Dat er misstanden zijn, ja zeker. En dat er nog niet genoeg gedaan wordt tegen de misstanden, ja dat klopt ook. Maar op deze manier aandacht vragen werkt niet, dan komt er alleen maar meer weerstand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:54

Waarom moet je -als je veganist bent- dat uitdragen? Evangelisatie drang?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:56

elnienjo schreef:
sanne83 schreef:

Voor de mens is het leven toch ook geen rozengeur en maneschijn? Waarom moet voor dieren het leven comfortabeler worden gemaakt dan het voor de mens is? De meeste rijpaarden hebben maar 1-2 uur werkverplichting op een dag tegen de mens 8 bijv.

Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:59

Ik had minstens blote borsten verwacht bij de streakster.
Wat een vertoning. Sjieke reacties in dat publiek ook :=

Zo oncomfortabel is het leven van een topsportpaard niet.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 26-08-19 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:59

Cowboy55 schreef:
Een mens heeft de keuze om iets te doen of te laten. Een rijpaard niet.

Een mens wordt verplicht 5 dagen per week naar school geschopt vanaf z'n 4-5 jaar. Echt niet dat je de keuze hebt maar lekker thuis te blijven! En na die hele schoolellende volgt de werkplicht, of je moet een rijke vent aan de haak weten te slaan. :D