Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:02

De grap is dat de meeste begrijpelijk vorm van paardensport het minste publiek trekt. Draf- en rensport is toch redelijk rechttoe-rechtaan en je kunt er nog een centje verdienen ook. Toch gaat niemand ernaartoe.

Rodeo lijkt me een interessante toevoeging aan de welzijnsdiscussie op social media.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:05

_San87_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van Amerikaanse rodeo's niet zo veel weet. Maar echt rodeo, dus rondbokkend op zo'n paard zitten, vind ik niet om aan te zien en in het kader van diervriendelijkheid ook niet echt waar op in wilt zetten denk ik.

Reinig is dan wel weer tof. Maar ook daar denk ik dat een leek niet veel mee kan.

Daarnaast (zonder iemand specifiek aan te spreken) speelt in reining ook énorm veel over diervriendelijkheid (of het gebrek ervan) op dit moment. In alle disciplines uiteraard, maar het punt is vooral; kan je het wel spectaculair maken zonder dat het de dieren schaadt? Want het feit dat men spektakel wil, is net wat reining nu in opspraak brengt. Ik zie enkel ayasha haar suggestie van dinopakjes werken, verder kan je weinig doen om het interessant te maken voor leken zonder dat je de sport 'extremer' moet maken.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:10

Pipodipo schreef:
De grap is dat de meeste begrijpelijk vorm van paardensport het minste publiek trekt. Draf- en rensport is toch redelijk rechttoe-rechtaan en je kunt er nog een centje verdienen ook. Toch gaat niemand ernaartoe.

Ik neem aan dat je in Nederland bedoeld? Want volgens mij ligt dat in de landen om ons heen toch wel anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:12

SinneJ schreef:
_San87_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van Amerikaanse rodeo's niet zo veel weet. Maar echt rodeo, dus rondbokkend op zo'n paard zitten, vind ik niet om aan te zien en in het kader van diervriendelijkheid ook niet echt waar op in wilt zetten denk ik.

Reinig is dan wel weer tof. Maar ook daar denk ik dat een leek niet veel mee kan.

Daarnaast (zonder iemand specifiek aan te spreken) speelt in reining ook énorm veel over diervriendelijkheid (of het gebrek ervan) op dit moment. In alle disciplines uiteraard, maar het punt is vooral; kan je het wel spectaculair maken zonder dat het de dieren schaadt? Want het feit dat men spektakel wil, is net wat reining nu in opspraak brengt. Ik zie enkel ayasha haar suggestie van dinopakjes werken, verder kan je weinig doen om het interessant te maken voor leken zonder dat je de sport 'extremer' moet maken.

Dat wist ik niet. Ik heb niet zo veel verstand van reining, paar keer filmpjes van Reiki Young gezien en dat zag er wel okay uit.

Pipodipo schreef:

Rodeo lijkt me een interessante toevoeging aan de welzijnsdiscussie op social media.

Volgens mij is de draf- en rensport in het buitenland mateloos populair?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:18

_San87_ schreef:
Dat wist ik niet. Ik heb niet zo veel verstand van reining, paar keer filmpjes van Reiki Young gezien en dat zag er wel okay uit.

Ik weet er zelf ook niet echt veel van hoor, maar ik zie het regelmatig voorbijkomen dat paarden vaak echt te hard gepusht worden in die toch wel echt heel zware oefeningen.

Dit is een verzameling filmpjes van fouten in de reining, ik zeg er wel bij dat ik de context enzo niet ken, ik heb het gewoon van facebook zonder bronvermelding en volgens mij impliceert de 'penalty 5' dat ze er wel strafpunten voor krijgen van de jury, maar het is niet zeldzaam dat paarden zo overbelast zijn blijkbaar:
https://vimeo.com/305127201?fbclid=IwAR ... PA-4T0Y14Y

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:22

SinneJ schreef:
_San87_ schreef:

Ik weet er zelf ook niet echt veel van hoor, maar ik zie het regelmatig voorbijkomen dat paarden vaak echt te hard gepusht worden in die toch wel echt heel zware oefeningen.

Dit is een verzameling filmpjes van fouten in de reining, ik zeg er wel bij dat ik de context enzo niet ken, ik heb het gewoon van facebook zonder bronvermelding en volgens mij impliceert de 'penalty 5' dat ze er wel strafpunten voor krijgen van de jury, maar het is niet zeldzaam dat paarden zo overbelast zijn blijkbaar:

Ik ken de context ook niet, maar hier word ik niet vrolijk van als leek op het gebied van Western. Aangeklemde staarten, benen niet meer fatsoenlijk kunnen neerzetten (die spin...) en gewoon door de benen zakken... Wauw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:36

_San87_ schreef:
SinneJ schreef:

Ik ken de context ook niet, maar hier word ik niet vrolijk van als leek op het gebied van Western. Aangeklemde staarten, benen niet meer fatsoenlijk kunnen neerzetten (die spin...) en gewoon door de benen zakken... Wauw.

Zo op het filmpje vermoed ik van 1 dat die zichzelf onderuit trekt omdat die in de knoop zit met zijn staart en is 1 ruiter duidelijk te zwaar. Rest klopt zeker iets anders niet. Het vol in de ondersteunende bescherming zitten is ook een slecht teken.

Ik zie dan liever qua dressuur als gehoorzaamheid en gymnastiek proef die leuk(er) is om naar te kijken iets richting working equestrian en western trail. Veel beter te snappen en stukje zeer precies rijden levert nog eens spannende momenten op ook.

rien10

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:49

Het achterwaarts trekken vind ik ook niet echt fijn om te zien op dit filmpje

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:02

Misschien ook eens objectief-kritische commentatoren inschakelen, in plaats van mensen die er te dicht op zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:56

Askja schreef:
Misschien ook eens objectief-kritische commentatoren inschakelen, in plaats van mensen die er te dicht op zitten.

Dat zou goed zijn. Maar omdat de norm niet duidelijk is, is het ook lastig te bepalen wie dat zouden moeten zijn....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:17

de commerciële belangen komen het welzijn meestal niet ten goede. getuige de pogingen van meerdere springruiters om de bloedregel af te schaffen, want nu is het wel zuur als je doorgespoort hebt, dat je geen 2 ton wint. waarbij ook gewoon letterlijk gezegd werd, ja maar topsport kost nu eenmaal veel geld, er zijn veel belangen en daarom moet de bloedregel maar verdwijnen, want een beetje bloed moet kunnen. schaadt het dier niet. dan denk ik, nee gewoon nee. regel is regel en die houden we erin, maar helaas lijkt ook de FEI en de landelijke verenigingen niet goed te weten hoe ze het moeten regelen en handhaven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:35

Kendra schreef:
Maar ook de westernsport ligt af en toe onder vuur; zeker in de top is het ook niet altijd even paardvriendelijk toch?

Haha nee sommige paarden worden met 2,5 al ingereden

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:13

NenaC schreef:
de commerciële belangen komen het welzijn meestal niet ten goede. getuige de pogingen van meerdere springruiters om de bloedregel af te schaffen, want nu is het wel zuur als je doorgespoort hebt, dat je geen 2 ton wint. waarbij ook gewoon letterlijk gezegd werd, ja maar topsport kost nu eenmaal veel geld, er zijn veel belangen en daarom moet de bloedregel maar verdwijnen, want een beetje bloed moet kunnen. schaadt het dier niet. dan denk ik, nee gewoon nee. regel is regel en die houden we erin, maar helaas lijkt ook de FEI en de landelijke verenigingen niet goed te weten hoe ze het moeten regelen en handhaven.

Dat. Gewoon heel simpel: nee is nee; regel is regel. Zo moeilijk is dat niet. Een paar keer een disk en het is klaar. Dan kijkt men wel uit. Zo werkt het nl. altijd. Bij een flitspaal en een paar keer een prent is het klaar met net die 4 km te hard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:18

Balenciaga schreef:
Pipodipo schreef:

Ik neem aan dat je in Nederland bedoeld? Want volgens mij ligt dat in de landen om ons heen toch wel anders.

Wisselend. Duitsland en Belgie ligt ook op zijn gat. Frankrijk en Scandinavie loopt het enorm.

Onze sport heeft de PR slag gemist en de aanwas van jonge ruiters. Iedereen op een manege identificeerd zich met dressuur of springruiters. Er is niemand in de paardensport die dat gevoel heeft met onze tak van sport.

Het bijltje waar de dressuur nu mee moet hakken, hakken wij al veel langer mee. Onze tak van sport krijgt al jaren welzijnsvragen, PETA protesten en kritische vragen vanuit andere paardensporters, juist omdat er veel minder gevoel is bij onze sport. Mensen kennen het niet en zijn kritischer.

Grappig dat er dus de vorige pagina werd gezegd dat wij ' eens mee moeten' , want voorlopig is er nu bij de kortebaanraces al een zweepverbod. Die mag niet meer mee op de kar. Ook niet bij het losrijden of bij een jong paard. Wij hebben elke wedstrijd officials staan die de uitrusting en het welzijn checken. Er is elke meeting een dierenarts aanwezig. En er staan forse geldboetes op ( als hij wel mee mag) zweepgebruik of het oneerlijk behandelen van je paard.

Ik denk dat alle takken zo wel hun pad lopen, alleen niet allemaal hetzelfde pad. En het wijzen naar de drafsport vind ik ook altijd wel makkelijk, laten we gewoon allemaal het beste willen voor onze eigen sport en zoeken naar welzijnsverbeteringen. Het kijken naar een ander brengt je daarin niet zoveel denk ik :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:27

ruitje schreef:
Wisselend. Duitsland en Belgie ligt ook op zijn gat. Frankrijk en Scandinavie loopt het enorm.

Onze sport heeft de PR slag gemist en de aanwas van jonge ruiters. Iedereen op een manege identificeerd zich met dressuur of springruiters. Er is niemand in de paardensport die dat gevoel heeft met onze tak van sport.

Het bijltje waar de dressuur nu mee moet hakken, hakken wij al veel langer mee. Onze tak van sport krijgt al jaren welzijnsvragen, PETA protesten en kritische vragen vanuit andere paardensporters, juist omdat er veel minder gevoel is bij onze sport. Mensen kennen het niet en zijn kritischer.

Grappig dat er dus de vorige pagina werd gezegd dat wij ' eens mee moeten' , want voorlopig is er nu bij de kortebaanraces al een zweepverbod. Die mag niet meer mee op de kar. Ook niet bij het losrijden of bij een jong paard. Wij hebben elke wedstrijd officials staan die de uitrusting en het welzijn checken. Er is elke meeting een dierenarts aanwezig. En er staan forse geldboetes op ( als hij wel mee mag) zweepgebruik of het oneerlijk behandelen van je paard.

Ik denk dat alle takken zo wel hun pad lopen, alleen niet allemaal hetzelfde pad. En het wijzen naar de drafsport vind ik ook altijd wel makkelijk, laten we gewoon allemaal het beste willen voor onze eigen sport en zoeken naar welzijnsverbeteringen. Het kijken naar een ander brengt je daarin niet zoveel denk ik :)

Dat is wel echt belangrijk! Ik ben ook over reining begonnen, maar nooit met de intentie van 'dus we moeten niet naar de dressuursport kijken'.

Hand in eigen boezem! Want als je zo gaat beginnen mag er straks niets over de sport gezegd worden omdat er ergens varkens op een vrachtwagen staan te verkommeren. Het is niet omdat het elders ook slecht is, of zelfs slechter, dat er geen kritiek mag zijn op dierenleed.

Echter vind ik het wél hypocriet als de publieke opinie zich toelegt op het stoppen van de ruitersport ipv zich eerst bezig te houden met die varkens ;)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:29

Ruitje, ik hoop dat je snapt dat ik niet wijs naar de draf- en rensport, maar wilde duiden dat het een zeer toegankelijke kijksport is met bijkomende voordelen dat je nog wat kan verdienen en niet muisstil hoeft te zijn op de tribune, maar dat het dus niet bezocht wordt.
Op de meeste subtpwedstrijden komt ook geen kip kijken, dus je vraagt je soms af waar mensen nou zo'n commentaar op hebben. Oh ja, ik weet het alweer, op foto's en filmpjes vanuit het publiek of de bosjes.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:18

Dat was ik die iets over de drafsport zei :+
Heel goed idd dat er iets aan het zweepgebruik gedaan is, hoewel de door hun gebruikte zwepen doorgaans veel minder venijnig zijn dan een gemiddelde dressuurzweep.
Ik doelde meer op optomingen, opzet is bijna altijd nodig om in galop vallen te voorkomen. Verder zie ik de meest creatieve optomingen voorbij trekken en laatste zelfs een tyleenbuis (hoe schrijf je dat??) aan 1 zijde om het paard recht te houden :roll:

Hoe dan ook: ik denk dat elke discipline in onze sport een goed toekomstplan moet hebben nu we veranderen van inzicht, al dan niet gedwongen. (En nee, ik rijd ook niet meer met stang en trens waar ik dat vroeger doodnormaal vond :o )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:03

Dressuur was voor Anky pas saai. Anky heeft het wel meer in de picture gezet. In haar tijd wilde iedereen dressuur rijden.
De kur werd veel moderner met moderne muziek.

Tegenwoordig vind ik de kur muziek vaak maar saai en veel te gemaakt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:26

Ik vind dit soort uitingen van topruiters als Anky behoorlijk heftig, en ook wel onnodig eigenlijk.
Ik denk dat het veel belangrijker is om een gezonde discussie aan te gaan over hoe we de paardensport kunnen verbeteren, vooral met dierenwelzijn in het oogpunt.
Tot bloedend toe kapot prikken met sporen, monden opentrekken, blauwe tongen en vastgesnoerde neusriemen vind ik geen goed beeld van de paardensport, ik denk dat dit soort dingen het beste aangepakt kunnen worden. Wel heb ik het idee dat bijvoorbeeld de KNHS hier ook de eerste stappen in aan het zetten zijn, met bijvoorbeeld de nieuwe regelgeving over neusriemen. Perfect is het nog niet, maar een begin is er.

Daarnaast vind ik niet dat paarden alleen maar als weiland decoratie hoeven te dienen. Mijn paard mag af en toe best een uurtje werken voor de kost, al probeer ik het wel zo plezierig mogelijk voor ons beiden te houden. Dat vind ik mijn verantwoordelijkheid ook als ruiter.

Dus een uurtje dressuur trainen (vind ze niet persé leuk) moet ze maar even accepteren, ook omdat het goed is voor haar lijf. En lekker buiten boscrossen (vind ze súper leuk) is voor ons beiden om samen te genieten. Dan is de band tussen dier en mens toch wel enorm sterk en bijzonder vind ik. Alleen al om die reden vind ik het zonde om de paardensport af te schaffen.
Het is echt een unieke manier om met je dier samen te werken en een band en team te vormen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:37

Vroeger keek ik clipmyhorse, urenlang. Leuk vond ik het, dressuur.
Maar nu, nee nooit meer. Het interesseert me niet meer en ik wil niet meer zien hoe de meeste paarden met ogen als stuiterballen hun kunstjes moeten doen.
En dan zien we het trainen nog niet eens.....
Ik wil niet alles over 1 kam scheren hoor. Charlotte en Carl kan ik wel naar kijken.

Ach misschien is het mijn leeftijd :D dat ik er anders over ben gaan denken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:01

Askja schreef:

Maar bedenk wel en dat zie je ook in dit topic dat veel mensen denken dat 1 manier de beste is.
Terwijl in mijn ervaring je paarden hebt die ingevlochten super graag de trailer op gaan - dus graag op wedstrijd gaan en paarden die je vrolijk ziet worden van buitenritten (en andere er juist stress van krijgen)
Ook met buiten en binnen staan - waarbij de 1 geen gebruik maakt van een schuilstal en de ander bij het eerste drupje al binnen staat.
Ook een paard gehad die een paar uurtjes al genoeg vond op het land. Met haar veulen moest ze van mij blijven staan, maar je zag aan der dat ze na een poosje liever naar binnen wou en dat in tegenstelling tot een ander paard van mij, die juist graag veel op het land stond en ook minder werkwillig was.
Ook met optoming die 1 en de ander verschillend reageren op zadels en hoofdstellen en bitten... En dat ongeacht de ruiter, want natuurlijk heeft de ruiter veel invloed op welke optoming een paard prettig vind.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:56

sneeuwpop schreef:
Askja schreef:

Maar bedenk wel en dat zie je ook in dit topic dat veel mensen denken dat 1 manier de beste is.
Terwijl in mijn ervaring je paarden hebt die ingevlochten super graag de trailer op gaan - dus graag op wedstrijd gaan en paarden die je vrolijk ziet worden van buitenritten (en andere er juist stress van krijgen)
Ook met buiten en binnen staan - waarbij de 1 geen gebruik maakt van een schuilstal en de ander bij het eerste drupje al binnen staat.
Ook een paard gehad die een paar uurtjes al genoeg vond op het land. Met haar veulen moest ze van mij blijven staan, maar je zag aan der dat ze na een poosje liever naar binnen wou en dat in tegenstelling tot een ander paard van mij, die juist graag veel op het land stond en ook minder werkwillig was.
Ook met optoming die 1 en de ander verschillend reageren op zadels en hoofdstellen en bitten... En dat ongeacht de ruiter, want natuurlijk heeft de ruiter veel invloed op welke optoming een paard prettig vind.

Kan het hier niet meer dan 100% mee eens zijn. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:15

Morris schreef:
Vroeger keek ik clipmyhorse, urenlang. Leuk vond ik het, dressuur.
Maar nu, nee nooit meer. Het interesseert me niet meer en ik wil niet meer zien hoe de meeste paarden met ogen als stuiterballen hun kunstjes moeten doen.
En dan zien we het trainen nog niet eens.....
Ik wil niet alles over 1 kam scheren hoor. Charlotte en Carl kan ik wel naar kijken.

Ach misschien is het mijn leeftijd :D dat ik er anders over ben gaan denken.

Ik heb toch net onwijs genoten van de GPS in Rotterdam. Wat een mega hoog niveau van de buitenlanders.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:20

_San87_ schreef:

Een rodeo bestaat uit meerdere elementen. Je hebt uiteraard bronc-riding (met en zonder zadel) en bullriding, maar ook barrel races, team roping en nog zo wat dingen. Er zit vaart in en actie. Dat is al snel leuk voor de toeschouwer, ook al heb je er nog weinig kennis van.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:52

DreamGuide schreef:
Ik vind dit soort uitingen van topruiters als Anky behoorlijk heftig, en ook wel onnodig eigenlijk.
Ik denk dat het veel belangrijker is om een gezonde discussie aan te gaan over hoe we de paardensport kunnen verbeteren, vooral met dierenwelzijn in het oogpunt.
Tot bloedend toe kapot prikken met sporen, monden opentrekken, blauwe tongen en vastgesnoerde neusriemen vind ik geen goed beeld van de paardensport, ik denk dat dit soort dingen het beste aangepakt kunnen worden. Wel heb ik het idee dat bijvoorbeeld de KNHS hier ook de eerste stappen in aan het zetten zijn, met bijvoorbeeld de nieuwe regelgeving over neusriemen. Perfect is het nog niet, maar een begin is er.

Kapot prikken met sporen: verboden en reden voor uitsluiting. Blauwe tongen: verboden en reden voor uitsluiting Vastgesnoerde neusriem; ook verboden en reden voor uitsluiting. Bloed, om welke reden dan ook: verboden en reden tot uitsluiting. Wreedheid richting paard: verboden en reden tot uitsluiting.

Zweep, sporen en bitten zijn niet meer verplicht in de basisklassen t/m M dressuur. Zweep en sporen, stang en trens niet meer verplicht in alle nationale dressuurrubrieken vanaf Z1. Stang en trens was in de lagere klassen nooit toegestaan en een zweep is nooit verplicht geweest.

In de wedstrijden zijn alle maatregelen wel in orde, maar zoals eerder al opgemerkt ligt het probleem meer bij de mensen thuis en hoe ze daar trainen en met hun paarden omgaan. Wat we als mediagebruikende mensen eens zouden kunnen afleren is om allerlei foto's en fimpjes die ongustig zijn genomen serieus te nemen en te geloven dat dit de gebruikelijke manier is. Veel te vaak worden momenten misbruikt om een ruiter in diskrediet te brengen. Goed voorbeeld blijft Anky die Salinero op de rem moest zetten omdat hij onder haar uit rende, dat was een behoorlijk verstandige ingreep. Het leverde lelijke foto's op, maar waarom moeten die zo tegen haar gebruikt worden??