Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:12

Janine een rollkur ruiter? Hahahaha, die wel vreselijk grappig! Want iedereen die hogere rijdt dan L2 zal zijn paard wel in de krul trekken??

Dan de klassiekers, die roepen van alles over balans en verzameling terwijl het paard nog niet eens voldoende voorwaarts is om nageeflijk te zijn _O- .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:14

Elvirawortel schreef:
Waarom zou ik me in jou verdiepen?

Dat is duidelijk... Een gefundeerde discussie voeren is opzich wel leuk.

Had je dit mee kunnen voorkomen. Want rij eens een paar oefeningen achter elkaar... L2 proef 14 is bijvoorbeeld een leuke die rijvaardigheid zonder trucjes test op basisniveau. Een stuk pittiger dan een Z proef met Z paard kan ik je zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:15

Als paarden op wedstrijd ineens hun lijf slecht gaan gebruiken, wat jullie hier stellen want het gaat mij om het verkeerd lichaamsgebruik en dat gebeurt dus automatisch wanneer bepaalde factoren spelen die thuis niet spelen, dan snap ik best dat de ruiters in mijn omgeving die alleen maar voor het paardvriendelijke treinen geen zin hebben om op wedstrijd te gaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:17

Elvirawortel schreef:
Als paarden op wedstrijd ineens hun lijf slecht gaan gebruiken, wat jullie hier stellen want het gaat mij om het verkeerd lichaamsgebruik en dat gebeurt dus automatisch wanneer bepaalde factoren spelen die thuis niet spelen, dan snap ik best dat de ruiters in mijn omgeving die alleen maar voor het paardvriendelijke treinen geen zin hebben om op wedstrijd te gaan

Wederom een vreemde aanname, niet gebaseerd op enige ervaring of verdieping.

Anoniem

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Nee dat zeg jij. Op wedstrijd heb je factoren waardoor het allemaal moeilijker is, dat snap ik, maar is geen reden om te rijden zoals veel topruiters rijden

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Elvirawortel schreef:

Niemand stelt hier dat paarden op wedstrijd hun lijf slecht gaan gebruiken, behalve jij. Elk paard zal spanning voelen op vreemd terrein en dan kun je 2 dingen doen: je gaat vaker weg zodat hij daar vertrouwd mee raakt of 2, je blijft veilig thuis en zet je een interessant leer- en ontwikkelproces opzij. Hiermee doel ik niet alleen op wedstrijden, maar ook clinics en lessen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:21

Elvirawortel schreef:
Nee dat zeg jij. Op wedstrijd heb je factoren waardoor het allemaal moeilijker is, dat snap ik, maar is geen reden om te rijden zoals veel topruiters rijden

Quote eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:23

Nu je niks meer te zeggen hebt ga je mij op mijn quotes aanspreken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:25

Elvirawortel schreef:

Je zou nog wat vertellen over 'quick vixes' .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:28

Elvirawortel schreef:

Nee ik vraag je te quoten waar ik heb gezegd dat paarden op wedstrijd hun lichaam verkeerd gebruiken :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:30

Pipodipo schreef:
Elvirawortel schreef:

Niemand stelt hier dat paarden op wedstrijd hun lijf slecht gaan gebruiken, behalve jij. Elk paard zal spanning voelen op vreemd terrein en dan kun je 2 dingen doen: je gaat vaker weg zodat hij daar vertrouwd mee raakt of 2, je blijft veilig thuis en zet je een interessant leer- en ontwikkelproces opzij. Hiermee doel ik niet alleen op wedstrijden, maar ook clinics en lessen.

_/-\o_ _/-\o_

ElviraWortel: Ik zeg nergens dat ze hun lichaam slecht gaan gebruiken. Ik zeg dat het gebruik van hun lichaam beïnvloedt wordt door factoren die je thuis niet hebt. Er is nog een hele brede grijze zone tussen "slecht" en "wordt beïnvloed".
En zoals pipo zegt; ruiters op competitie gaan een heel mooie, boeiende uitdaging aan die paard en ruiter dichter bij elkaar kan brengen mits goed aangepakt, door ze ook met die factoren correct te laten lopen. Maar het blijven levende wezens met goede en slechte dagen. Net zoals jij niet elke dag perfect zal trainen doen competitie ruiters dat ook niet. Alleen jij hebt geen publiek dat niet gehinderd door enige kennis of ervaring, je gaat vertellen dat je het verkeerd doet. Dat maakt waarschijnlijk dat het makkelijker is om jezelf verheven te voelen boven die ruiters. Als je nooit hoort dat je wellicht niet zo goed bezig bent is kritiek geven makkelijk. :)

Hoe denk je dat jouw oefeningen verschillen in doel van die van competitie-ruiters?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:35

Wat een vooringenomenheid Elvira. Er zijn genoeg wedstrijdruiters (vraag: wanneer ben je een 'wedstrijdruiter'? Ik rijd een paar wedstrijden per jaar en verder rijd ik lekker recreatief, zij het met de ambitie om mijn paarden optimaal te ontwikkelen, en ik denk dat er heel veel ruiters zijn die in deze categorie vallen) die zich wel degelijk in anatomie en biomechanica verdiepen. Er zijn naast de grote stappen, gauw thuis 'haastruiters' ook genoeg wedstrijdruiters die hun paard wel geduldig opleiden. Dat is niet exclusief voorbehouden aan diegenen die ervoor kiezen om niet te starten.

Wat mij stoort aan de toonzetting van dit soort posts is dat er gesuggereerd wordt dat 'wedstrijdruiters' minder kundig, geduldig, paardvriendelijk etc. zijn dan ruiters die alleen dressuurmatig rijden om hun paard te gymnastiseren (dat doe je overigens evenzeer voor je eigen lol en voldoening als wedstrijden rijden).
Er is maar één onderscheid belangrijk, en dat is het onderscheid tussen goede en slechte ruiters. Wedstrijdruiters laten zich beoordelen door een jury en het publiek, thuisruiters kunnen zich in hun eigen rijbak wereldkampioen wanen wat betreft hun rijkunst, kennis, paardvriendelijke instelling etc. omdat ze nooit beoordeeld worden. Prima en niks mis mee, maar onthoud je dan wel liever van zo'n gemakkelijk oordeel.

On topic, ik hoop dat er in NL een generatie dressuurruiters gaat opstaan die zich losmaakt van de huidige trend in het Nederlandse rijden, en weer voor lichtheid en harmonie kiest.
Anky in haar begintijd met Bonfire vond ik daar een mooi voorbeeld van, hopelijk zijn mensen dat nog niet vergeten.
Met fijne rijderij (en iets minder handelsmentaliteit) komt het uiteindelijk wel weer goed met de resultaten op grote toernooien.

Verder eens met Ayasha, goed verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:37

Oh ja. ruiters die zo nodig moeten presteren en daarom een paard al met drie jaar in moeten rijden omdat hij op zijn achtste GP moet lopen. Een paard opwaarts fokken zodat hij volledig uit balans loopt maar het er wel gedragen uitziet. Allemaal touwen en metaal om een paard in een mooie houding te krijgen. Een neus tegen de borst zodat het voorbeen minder ruimte heeft en meer omhoog gaat en dat er spectaculair uit ziet. Zoiets.
Ik zeg niet dat alle wedstrijdruiters dit doen, maar wat er op dit moment in de Nederlandse top rijdt wel. En ik zeg ook niet dat ik een goeie ruiter ben, helemaal niet, maar daarom neem ik er drie keer zoveel tijd voor om een niveau te halen dat acht keer zo laag is. En als ik dan kritiek heb op paarden die niet fijn door hun lijf lopen, zeggen mensen dat ik niet genoeg ervaring heb om daar iets van te vinden. Maar je oog trainen, daar heb je geen wedstrijdervaring voor nodig.
Natuurlijk zijn er op wedstrijd allemaal factoren die meespelen waardoor het minder makkelijk is dan thuis. Ik blijf lekker thuis, en merk ik ooit dat het heel fijn gaat thuis en dat ik het ook vrij snel achter elkaar kan rijden, dan ga ik misschien op wedstrijd maar dan moet ik ook nog even sparen trouwens. Ik ga liever als het helemaal voor elkaar is op wedstrijd en dan kijken hoe het gaat, in plaats van zo snel mogelijk.
En ik ga ook niet op wedstrijd omdat ik mijn methode moet bewijzen, want als het dan een keer slecht gaat zeggen ze allemaal: zie je wel, het werkt niet. En als het goed gaat zeggen ze: ja, maar mijn buurvrouw die bij Anky lest doet het ook wel eens een keer goed. Het wordt dan toch niet gewaardeerdz ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:41

OK, laat maar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:43

Askja schreef:
OK, laat maar.

_/-\o_ _/-\o_

De absolute definitie van vooringenomen, of niet dan :')

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:50

Wat lul jij nou toch allemaal, Elvira. Ik zou ook graag een quote zien waarin staat dat wedstrijdruiters in roll kur horen te rijden. In het topic wat ik hier voor m'n neus heb komt er nogal wat commentaar op de rijderij van de Nederlandse ruiters op dit moment.

Dat overdreven opwaarts gebouwde paard zie ik in de top ook nog niet direct terug overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:52

Ik zei niet dat ze in rolkur horen te rijden. Andermans woorden verdraaien om je zin te krijgen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:55

Ik ben nog steeds benieuwd naar die 'quick vixes'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:55

Janine1990 schreef:
Elvirawortel schreef:
Het blijft interessant dat er blijkbaar zo weinig topruiters zijn, terwijl er toch best veel mensen zijn die fanatiek wedstrijden rijden, en het niveau van de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur veel hoger ligt dan onze Grand Prix proef

Misschien even toevoegen 'in Nederland'.

Verder lijkt het me appels met peren. Genoeg paarden die piaffe kunnen, maar in de context van de proef (nog) niet...
Je hebt rijden en wedstrijden cq proeven rijden.
Iedereen die een jong paard heeft opgeleid en wil starten weet z ;) dat.

Hier haal ik toch uit dat wedstrijden rijden een excuus is om het klassieke maar te laten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:56

[quote[center]="Askja"]
Ik ben nog steeds benieuwd naar die 'quick vixes'
[/quote]
Hoe Bedoel je?

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:59

Elvirawortel schreef:
Ja maar GP is niet hetzelfde als klassiek. Vergeleken met de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur stelt onze GP proef niet zoveel voor, en zelfs dat lukt veel mensen niet

Hier zeg je dat GP niet zoveel voorstelt. Wat is dan het bezwaar om dit met een 8-jarig paard te doen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:59

Elvirawortel schreef:
Zien we jou volgens jaar rolkuren in Aken? Nee ik ben geen getalenteerde ruiter, maar Ben zo eerlijk om dat voor mezelf toe te geven en me te verdiepen in goede beweging, wetende dat ik wat meer tijd nodig ga hebben om mijn paarden echt goed voor elkaar te krijgen, in plaats van naar allemaal Quick Vixes te grijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:01

Kun je even ophouden met mijn woorden te verdraaien? Ik zeg niet dat het niet veel voorstelt, ik zeg alleen dat het niveau lager ligt dan de klassieke dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:02

Askja schreef:
Elvirawortel schreef:
Zien we jou volgens jaar rolkuren in Aken? Nee ik ben geen getalenteerde ruiter, maar Ben zo eerlijk om dat voor mezelf toe te geven en me te verdiepen in goede beweging, wetende dat ik wat meer tijd nodig ga hebben om mijn paarden echt goed voor elkaar te krijgen, in plaats van naar allemaal Quick Vixes te grijpen
[/quoted]

Leg ik hier bovenzz uit ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:04

Doe nog maar eens, want ik ben denk ik te dom.