Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:31

Helemaal mee eens. Het is duidelijk dat deze sector het niet zelf kan reguleren. Ik kan me nog goed herinneren 25 jaar geleden. Ik kwam als provinciaaltje in de stad wonen. Mijn rasechte Amsterdamse vriend liet me vol trots de Hollandse Manege zien. Misschien kon mijn paard daar wel staan. _O- . Toen was het al dezelfde zielige vertoning als nu.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:34

Pipodipo schreef:
Abiola schreef:
Ja, maar of je van de Prinsengracht naar Roelofarendsveen gaat fietsen voor een uurtje ponyrijden betwijfel ik toch ernstig. En in R’veen zijn al stallen....

Nee, dat gaat niemand doen, ik denk dat je die conclusie heel makkelijk kan trekken. Voor heel erg veel kinderen geldt helaas dat deze manege hun enige kans is omdat die dichtbij is, als ze ergens anders heen moeten dan is er waarschijnlijk geen tijd en ruimte meer voor. Dat vind ik echt een schrikbeeld, dat de omgang met paarden afgepakt zou worden van stadskinderen.

Verschrikkelijk zeg! Echt rampzalig. Maar he liever paarden die ongelukkig zijn dan kinderen die leren dat dit geen juiste manier van paarden houden is, toch?

Mijn hemel, er zijn dus echt veel mensen die hun oogkleppen ophouden ondanks dat alle informatie over dierenwelzijn voor hun beschikbaar is.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:45

Loretta schreef:
Er is wel degelijk aanleiding om op zijn minst zeer kritisch te zijn tegenover dierenrechtenactivisten. Hun utopische denkbeelden zijn verre van realistisch. Hun beeld van dieren lijkt meer gebaseerd op Walt Disney films dan op de realiteit. Dat zou geen probleem gevormd hadden als ze niet zo goed georganiseerd waren als nu het geval is. De PVDD onderhoudt nauwe banden met clubs zoals Animal Rights, Wakker dier en uiteraard ook Dier en Recht. Marianne Thiem is al meermalen op bijeenkomsten aanwezig geweest waarbij ze mensen die zich met criminele activiteiten bezig houden zoals het inbreken in boerderijen helden noemde.

Waarom noem je Wakker Dier in 1 adem met activisme, utopische denkbeelden en criminaliteit? Wat in hun werkwijze is vergelijkbaar met inbraken en activisme?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:12

Abiola schreef:
Loretta schreef:
Het enige slimme wat de Hollandsche manege zou kunnen doen dat is op zoek gaan naar een nieuwe locatie. Met voldoende ruimte voor de paarden. Bij voorkeur buiten de grenzen van de gemeente van Amsterdam.

En dan bijna al je klanten kwijt zijn, want ver uit de meeste lesklanten komen op de fiets.

Het doet me pijn aan mijn hart want ik heb lang op deze stal rondgelopen. -O-

Op een nieuwe natuurlijk gelegen locatie kunnen klanten tenminste gewoon met de auto komen. Zo midden in de stad kan dat niet. Zou ik een serieuze belemmering vinden een locatie midden in de drukte die niet/nauwelijks bereikbaar is. Doordat ze op een nieuwe locatie een veelzijdiger rijaanbod kunnen bieden (buitenritten, springlessen) zullen ze vast prima in staat zijn een nieuwe klantenkring te trekken als de stedelingen afhaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:13

Marie_Anne schreef:
Nee, het gaat dus helemaal niet om de mensen die hierachter zitten. Het gaat om die paarden die hun leven doorbrengen in een box of zelfs stand of in een bak met iemand op de rug. Oja, en af en toe mogen ze even los in de bak. Triest hoe we met die dieren omgaan. Daar gaat het om. .
Loretta schreef:
Pipodipo schreef:

Dit is dus de misvatting en het rad dat men zich voor ogen laat draaien, het gaat deze club NIET om het verbeteren van het leven van de paarden op de Vondelstraat. Het gaat deze organisatie met nadruk niet om de dieren, het is alleen wat ze het publiek willen laten geloven om "draagvlak te vinden". Het is lastig te begrijpen, maar het is helaas de realiteit. HEt steunen van deze organisatie leidt niet tot een beter leven voor de dieren, want dat is (nogmaals) de doelstelling niet.

Dit soort clubjes weten heel goed hoe ze draagvlak moeten creëren. Dit is wederom dezelfde tactiek die ze toepasten in de tijd van de acties tegen circussen. Hier gebruikten ze heel handig het woordje WILDE dieren. Op deze manier ontstond er draagvlak om WILDE dieren in circussen aan te pakken. Destijds voelde ik al nattigheid dat de paardenwereld ook nog wel aan de beurt zou komen. Dat spelen ze nu dus wederom heel handig omdat ook binnen de paardenwereld het grootste deel van de paardenmensen er tegen zijn dat paarden 24/7 binnen staan.

Maar helaas zal het daar ook deze keer niet bij blijven. Hun doel is om alle gebruik van dieren aan banden te leggen. Als ze deze manege kapot gemaakt hebben dan is de volgende manege aan de beurt. Bedenk 1 ding. Hie diervreindelijk je ook bezig bent. Het is voor deze mensen NOOIT GENOEG. Hoe twijfelachtig jij de Hollandsche manege ook vindt. Bedenk dat je eerst jezelf eens langs de lat van deze dieractivisten moet leggen voordat je geld aan hun doneert of ze op enige wijze steunt. Wanneer je ziet waar deze mensen werkelijk voor staan en hoe ze werkelijk denken over de omgang met dieren en je kijkt daarbij ook naar de ontwikkelingen uit het verleden dan zie je pas dat de Hollandsche manege niet meer is dan een afleidingsmanouvre.

Ze zijn tegelijkertijd wel zo verstandig om niet niet te hebben over parkieten in kooitjes, honden aan riemen, katten op flatjes en konijnen in hokjes. Als ze daar een punt van maken, brengen ze zichzelf om zeep, dus dat doen ze dan ook weer niet. Terwijl ze daar natuurlijk wel een enorme voedingsbodem zouden hebben, maar toch blijven ze daar vanaf. Iemand daar al eens over nagedacht?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:16

Dan kom je weer in de 'andere dingen gaan ook fout dus hier mag je niets over zeggen'. Waar is daar de logica? Dan ook maar niets meer zeggen van paarden die met slecht tuig op lopen omdat in Egypte paarden lopen wiens vlees weggevreten is door slecht tuig? Maar niets meer zeggen van dieren die zonder eten of water staan omdat er elders ook werkdieren verhongeren?

Het zal me werkelijk een worst wezen wie de discussie aanwakkert. Een tijdje geleden was er ook een item over de Hollandsche manege in een programma op t.v. Het eerste wat zowel moeder als ik zeiden was 'Wat een trieste zooi.' En dan is moederlief helemaal geen paardenmens.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 27-06-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:17

Pipodipo schreef:
Dit is dus de misvatting en het rad dat men zich voor ogen laat draaien, het gaat deze club NIET om het verbeteren van het leven van de paarden op de Vondelstraat. Het gaat deze organisatie met nadruk niet om de dieren, het is alleen wat ze het publiek willen laten geloven om "draagvlak te vinden". Het is lastig te begrijpen, maar het is helaas de realiteit. HEt steunen van deze organisatie leidt niet tot een beter leven voor de dieren, want dat is (nogmaals) de doelstelling niet.

Dat soort draagvlak gaan ze bij mij zeker niet vinden en ik zal deze organisatie ook nooit steunen noch op een politieke partij stemmen die zogenaamd voor de dieren opkomt. Een paard blijft voor mij op de eerste plaats een werkdier/sportdier, maar alleen maar rondjes mogen draaien in een binnenbak en 24/7 op stal vind ik sneu.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:20

Natuurlijk is de Hollandsche Manege niet de enige manege waar paarden niet op de juiste wijze gehouden worden. Persoonlijk ben ik van mening dat maneges niet meer van deze tijd zijn. Ik vind het gewoon zielig dat paarden 3-5 uur per dag verplicht rondjes moeten lopen en geen paard kunnen zijn.

En natuurlijk zijn er maneges die wel er voor zorgen dat de paarden elke dag zich als paard kunnen gedragen. Maar dat zijn er weinig hier in de randstad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:32

DiantaM schreef:
Natuurlijk is de Hollandsche Manege niet de enige manege waar paarden niet op de juiste wijze gehouden worden. Persoonlijk ben ik van mening dat maneges niet meer van deze tijd zijn. Ik vind het gewoon zielig dat paarden 3-5 uur per dag verplicht rondjes moeten lopen en geen paard kunnen zijn.

En natuurlijk zijn er maneges die wel er voor zorgen dat de paarden elke dag zich als paard kunnen gedragen. Maar dat zijn er weinig hier in de randstad.

In dat opzicht kun je ook school en werk ter discussie stellen want daar zijn mensen vanaf hun 5e levensjaar tot hun bijna 70e toe veroordeeld. En voor meer uren per dag dan manegepaarden!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:39

elnienjo schreef:
DiantaM schreef:

In dat opzicht kun je ook school en werk ter discussie stellen want daar zijn mensen vanaf hun 5e levensjaar tot hun bijna 70e toe veroordeeld. En voor meer uren per dag dan manegepaarden!

Slaat echt kant nog wal. Mensen en dieren zijn niet te vergelijken.
School wordt op jonge leeftijd aangepast aan het kind zijn behoeftes. Ook weten kinderen waarvoor ze naar school gaan en is het voor veel kinderen juist sociaal contact. Als je ouder bent en werkt krijg je een beloning ervoor. Vind je het werk niet leuk dan kan je altijd kiezen om niet te werken.

In dat opzicht kan je manege paarden meer met menselijke slaven vergelijken. Ze moeten werken en hebben geen keus, ze snappen niet waarom en vervolgens krijgen ze ook geen beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:53

Pipodipo schreef:
Marie_Anne schreef:

Nee, het gaat dus helemaal niet om de mensen die hierachter zitten. Het gaat om die paarden die hun leven doorbrengen in een box of zelfs stand of in een bak met iemand op de rug. Oja, en af en toe mogen ze even los in de bak. Triest hoe we met die dieren omgaan. Daar gaat het om. .

Die club interesseert mij niet, dus er is geen sprake van een misvatting en nee, het is ook niet lastig te begrijpen :') De paarden interesseren mij wel, en die hebben het gewoon kut. Dat is al jaren bekend en de FNRS vind het allemaal prima en doet er geen reet aan. Dan geef je dit soort activisten dus gewoon een stok om mee te slaan. Dat doen ze helemaal zelf.

Ik vind het raar dat een aantal mensen hier zich dus heel druk maken om die club, maar niet om de paarden. Heel bijzonder. Die angst voor activisten kan ik alleen begrijpen als je je eigen paard ook (bijna) de hele dag ophokt.
Pipodipo schreef:
Abiola schreef:
Ja, maar of je van de Prinsengracht naar Roelofarendsveen gaat fietsen voor een uurtje ponyrijden betwijfel ik toch ernstig. En in R’veen zijn al stallen....

Nee, dat gaat niemand doen, ik denk dat je die conclusie heel makkelijk kan trekken. Voor heel erg veel kinderen geldt helaas dat deze manege hun enige kans is omdat die dichtbij is, als ze ergens anders heen moeten dan is er waarschijnlijk geen tijd en ruimte meer voor. Dat vind ik echt een schrikbeeld, dat de omgang met paarden afgepakt zou worden van stadskinderen.

Nog maar een keer: ONZIN. Die arme stadskindertjes hebben genoeg opties. Er zijn meer maneges op FIETSAFSTAND in en rond Amsterdam. Misschien ook geen perfecte maneges, maar beter dan dit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:56

Amber_anne schreef:
School wordt op jonge leeftijd aangepast aan het kind zijn behoeftes. Ook weten kinderen waarvoor ze naar school gaan en is het voor veel kinderen juist sociaal contact. Als je ouder bent en werkt krijg je een beloning ervoor. Vind je het werk niet leuk dan kan je altijd kiezen om niet te werken.

In dat opzicht kan je manege paarden meer met menselijke slaven vergelijken. Ze moeten werken en hebben geen keus, ze snappen niet waarom en vervolgens krijgen ze ook geen beloning.

Sinds wanneer kun je als mens kiezen om niet te werken? Ik denk dat het gros van de mensen die in kutbaantjes moeten werken in kassen of fabrieken ook te vergelijken zijn met slavernij. Maar ja, er moet nu eenmaal brood op de plank komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:57

Ballard_L schreef:
Geloof me: deze manege is echt niet de enige. In (de buurt van) Rotterdam ken ik er zeker nog twee waarvan de paarden (bijna) niet uit hun box komen en soms niet eens buitenlicht zien. Zeer triest. Ik denk zelf dat er echt regelgeving moet komen voor manege’s. Er zijn wel richtlijnen, maar geen regels. Als die er komen, kan het ook daadwerkelijk aangepakt worden. Nu blijft het: ja het is niet goed, maar ze proberen het beter te maken, dus het mag.

Eens, ja.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:02

Pipodipo schreef:
Abiola schreef:

Nog maar een keer: ONZIN. Die arme stadskindertjes hebben genoeg opties. Er zijn meer maneges op FIETSAFSTAND in en rond Amsterdam. Misschien ook geen perfecte maneges, maar beter dan dit.[/quote]

Sowieso heeft niet iedereen toegang tot paarden. Hoe vreemd is het als we dergelijke huisvesting accepteren omdat die arme kindjes anders niet pony kunnen rijden?! Heel bijzonder.... het is uitbuiting, en onnodig. Dat het inhoudt dat een paar kinderen dan geen paard kunnen rijden is jammer, but that’s life. Ik kon vroeger ook niet paardrijden, en ik leef nog....
Een schrikbeeld, dat je niet snel naar de paarden kan.... een schrikbeeld is voor mij dat de paarden zo gehouden worden voor onze lol... en dat mensen het nog okay vinden ook...

Edit: quotes zijn helemaal versprongen door mijn mobiel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:33

elnienjo schreef:
DiantaM schreef:

Maar ik mag daarnaast wel gewoon mijn dingen doen. Ik hoef niet aan een touwtje te staan en de rest van de dag tegen een muur aan te kijken. Dat mijn touwtje zo kort is dat ik niet eens aan mijn kont kan krabben en ff met de buurman een koppie doen is er ook niet bij.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:35

Die arme kindjes zijn niet echt heel arm hoor, hebben jullie de tarieven van de Hollandse Manege weleens bekeken? :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:48

De ouders van die arme kindertjes bedoel je :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:50

Iemand had het er in dit topic over dat je je paard ook in pension kunt zetten, maar dat zie ik er nergens bij staan? Volgens mij hebben ze daar toch ook geen plek voor?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:50

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:

Sinds wanneer kun je als mens kiezen om niet te werken? Ik denk dat het gros van de mensen die in kutbaantjes moeten werken in kassen of fabrieken ook te vergelijken zijn met slavernij. Maar ja, er moet nu eenmaal brood op de plank komen.

Als mens kan je kiezen om met heel weinig te leven, als je dat er voor over hebt om niet meer of weinig te werken. Sinds wanneer zijn paarden verplicht om te werken voor hun inwoning? Slaat toch nergens op die dieren worden gekocht en dan is het de verantwoordelijkheid van de baas om daar voor te zorgen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:51

Cayenne schreef:
Iemand had het er in dit topic over dat je je paard ook in pension kunt zetten, maar dat zie ik er nergens bij staan? Volgens mij hebben ze daar toch ook geen plek voor?

Toen ik daar was stonden er wel pension paarden. Misschien dat ze het alleen doen voor mensen die al klant zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:56

Onali schreef:
Wow wat een reacties, dus dat handjevol mensen zijn belangrijker dan het welzijn van die 'paar' paarden die midden in een centrum staan zonder daglicht, zonder vrije beweging, want ze hebben een beroep?!!

Puur en alleen zodat er wat kinderen op fietsafstand er wonen.

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de activisten met bokkers die dit goed praten.

Oh paarden van de politie hebben ook een beroep en die worden bij lange na niet zo beroerd gehouden.

Nogmaals ik heb al meerdere malen in de discussie aangegeven dat ik voor weidegang ben. Het liefst 24/7 buiten. Zeker geen paarden die altijd binnen staan. Het probleem met deze activisten is helaas dat hun daar ook niet mee akkoord zijn. Als het aan hun ligt mag je dieren straks alleen nog maar bewonderen via de televisie en in de toekomst in virtual reality.

Deze mensen blijven niet in de stad hangen. Als hun daar hun zin eenmaal hebben trekken ze door naar het platteland. En komen ze ook uit bij de stallen waar de paarden 24/7 in een kudde in het weiland staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:58

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:

Sinds wanneer kun je als mens kiezen om niet te werken? Ik denk dat het gros van de mensen die in poedersuiker moeten werken in kassen of fabrieken ook te vergelijken zijn met slavernij. Maar ja, er moet nu eenmaal brood op de plank komen.

Anno 2019 staat het de mensen vrij ergens anders te solliciteren als hun job hen niet bevalt. Of zich om te scholen als de hele sector hen niet ligt. Of zich te vestigen als zelfstandige en hun eigen beslissingen te nemen.
Mensen zijn vrij, maar paarden moeten zich maar schikken waar ze terecht komen.
Toch wel een essentieel verschil.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:00

Cowgirl schreef:
Maar ik mag daarnaast wel gewoon mijn dingen doen. Ik hoef niet aan een touwtje te staan en de rest van de dag tegen een muur aan te kijken. Dat mijn touwtje zo kort is dat ik niet eens aan mijn kont kan krabben en ff met de buurman een koppie doen is er ook niet bij.

Daarom ben ik ook tegen de huisvesting in deze manege, maar als ze elders gestald worden in ruime stallen en met weidegang, dan zou dat voor mij diervriendelijk genoeg zijn.

Sclimpre schreef:
Anno 2019 staat het de mensen vrij ergens anders te solliciteren als hun job hen niet bevalt. Of zich om te scholen als de hele sector hen niet ligt. Of zich te vestigen als zelfstandige en hun eigen beslissingen te nemen.
Mensen zijn vrij, maar paarden moeten zich maar schikken waar ze terecht komen.
Toch wel een essentieel verschil.

Niet ieder mens heeft de capaciteiten om te studeren of heeft niet de creativiteit om wat leuks te kunnen doen. Bij paarden zal het ook van hun talent afhangen waar ze terecht komen. Als ze niet talentvol genoeg zijn voor (top)sport bestaat de kans dat ze in een manege rondjes mogen draaien.

Amber_anne schreef:
Als mens kan je kiezen om met heel weinig te leven, als je dat er voor over hebt om niet meer of weinig te werken. Sinds wanneer zijn paarden verplicht om te werken voor hun inwoning? Slaat toch nergens op die dieren worden gekocht en dan is het de verantwoordelijkheid van de baas om daar voor te zorgen

Maar een paard wordt natuurlijk gekocht om te voorzien in de behoefte van de eigenaar, dus het zal zeker moeten werken voor z'n kost en inwoning dmv buitenritten of het presteren op wedstrijden. Er zijn maar weinig mensen die een paard alleen maar als veredelde grasmaaier kopen. Daar zijn ze veel te duur voor.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 27-06-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:05

soniep schreef:
De eigenaar doet echt wel zijn best alleen de vraag is inderdaad of dit nog een geschikte locatie is van deze tijd.

Vincent is wss op de locatie gevallen, het is iets bijzonders om te zien. Kan ie mooi over praten. Maar als je je best doet om een bedrijf met dieren te hebben, kies je niet voor een bedrijf met stands. Dan ga je op zoek naar een locatie met buitenruimte en grote boxen.
Dat het nu lastig is om uit te breiden of te verbouwen was allemaal van te voren te bedenken.
En daarbij, in Heerhugowaard had hij ook de pony's op stand staan en kwamen ze ook niet/amper op de wei.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:05

Loretta echt je maakt je onnodig bang en daarvoor moeten de paarden maar blijven lijden want anders mag de rest van het land straks geen huisdieren hebben.

Laat dat toch los. Zulk soort idioterieën gaat echt niet gebeuren en als dat gebeurd dan moet je daar een generatie of 2 overheen tillen.
Dus heb jij daar geen last van.

We zijn te groot in de sport met paarden en we hebben een koningshuis die gek zijn met paarden en honden.
Echt niet dat huisdieren in deze generatie verboden gaan worden.

Stel je dus niet aan en praat niet goed wat er op die maneges gebeuren.