PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:39

Thioro schreef:
Ik snap ook echt niet dat dit voorstel op weerstand stuit bij paardenliefhebbers en er gelijk met allerhande smoesjes geschermd wordt.

Lees de reacties eens zou ik zeggen...............want niemand beweerd dat paarden niet bij elkaar horen te zijn of tenminste op 8 meter afstand.
Het geeft geen weerstand.

De PVDD, daar komt de weerstand op. GEwoon op een politieke partij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:43

Ninx schreef:
[

Legio mensen doen echter ook heel gewichtig over hun 'sport-carrière' of 'sportpaard', terwijl in werkelijkheid mensen niet 'bestaan' van dat dier.

.

Zullen we het eens over de legio's naturals hebben die zichzelf de hele dag op de borst kloppen hoe fantastisch ze wel niet zijn, want hun paard staat buiten...........in de bagger, ook de groep waar de paarden het meest problemen hebben, nog nooit zoveel paarden gezien met pssm, suikerallergie en weet ik wat voor meer zelf verzonnen google problemen.

En 90% van die groep ziet geeneens dat een paard kreupel is....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:49

Ik vraag me af wat voor een paard erger is. Helemaal in afzondering of in het zicht van andere paarden? Net zo iets als paarden met buitenluik die andere paarden buiten zien staan.
Maar het lijkt me dan ook best cru om ze dan wel in het zicht te zetten zonder ook maar contact te kunnen maken.

Als iedereen nu z'n paard van veulen af aan sociaal laat opgroeien krijg je geen sociaal gestoorde paarden. Verbod zal er niet komen mensen moeten zelf eens na gaan denken en dan niet wat voor hun het fijnste is. Maar denk eens aan een ander die z'n hele leven moet accepteren zoals jij het hem aanbied.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:54

pompadour schreef:
Ik hecht totaal geen waarde wat PvdD vindt. Ten eerste ze doen niks voor dieren ,dat is een feit. Ze keuren veel dingen goed, iets wat Dion Graus dierenmishandeling vindt. Wij ook.

Dus dit is geen goed idee omdat de PvdD het zegt? :') Beetje raar, vind je ook niet?

Noem trouwens eens een voorbeeld van iets wat Dion Graus dierenmishandeling noemt maar de PvdD niet? (Kan je overigens wel een voorbeeld van een aantal omgekeerde zaken geven, de PVV stemt niet zo graag op diervriendelijke voorstellen/moties)

Tigra_ schreef:
Als iedereen nu z'n paard van veulen af aan sociaal laat opgroeien krijg je geen sociaal gestoorde paarden. Verbod zal er niet komen mensen moeten zelf eens na gaan denken en dan niet wat voor hun het fijnste is. Maar denk eens aan een ander die z'n hele leven moet accepteren zoals jij het hem aanbied.

ik denk inderdaad dat wanneer je dit invoert je een moeilijke tussenperiode krijgt met asociale paarden maar wanneer die zijn gaan hemelen en alle (ook jonge) paarden bij wet verplicht samen gezet moeten worden het probleem van de paarden die 'niet samen kunnen' vanzelf verdwijnt :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:58

Tigra_ schreef:
Ik vraag me af wat voor een paard erger is. Helemaal in afzondering of in het zicht van andere paarden? Net zo iets als paarden met buitenluik die andere paarden buiten zien staan.
Je kan niet iets missen wat je niet kent. Maar het lijkt me dan ook best cru om ze dan wel in het zicht te zetten zonder ook maar contact te kunnen maken.

Maar ze geven juist aan dat er maximaal 8 meter tussen eenzaam paard en andere paarden mag zitten. Als je er alleen een draadje of hek tussen zet, kunnen ze nog prima kroelen. Missen ze dan wat? Binnen een kudde is vaak voldoende verdeeldheid, die paarden staan ook niet constant zij aan zij ;)

Hier staat helaas zo'n speciaal geval. Als veulen aangekocht, heeft o.a. met mijn paard op de hengstenweide gestaan. Ging altijd goed, waren maatjes... En toen ze 3 waren en weer naar huis kwamen en de ballen er af gingen was het ineens mis... Er is niets eenduidigs voorgevallen, maar de ene kan met geen enkel paard. Die van mij is, om andere redenen, het zwarte schaap maar is verder redelijk sociaal. Zeker niet sociaal gestoord.
De witte slaat constant van zich af en als hij rustig is krijgt hij het terug van twee tangen uit de rest van de kudde. En dan begint het hele spelletje weer van vooraf aan.
Zet er een draadje tussen en hij kroelt eens met die van mij als het hem uit komt. Prima...

Wat je niet kent kan je niet missen gaat bij dieren maar tot op zekere hoogte op. Een kat die niet buiten komt en buiten ook niet kent, zal dit niet missen want hij kan zijn kattengedrag gerust binnen uiten. Het zijn ook niet per se dieren die genegenheid bij hun soortgenoten zoeken.
Als je een paard solitair houdt, mist hij gewoon primaire behoeften en daar zoekt het instinct echt wel naar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:58

xSogno schreef:
@Loretta, nogmaals wat is het probleem. Hij moet andere paarden in het zicht hebben, niet fysiek in dezelfde wei zijn, wat is nu precies het probleem dan?

Mensen trekken het zo in het extreme, oh nee nu moet dit paard ingeslapen. Nee dat hoeft niet, er is nog steeds ruimte voor problemen van individuele paarden, door een draadje ertussen.

Waarom is er wetgeving nodig. Bijna alle paardenliefhebbers willen het beste voor hun dier. Wetgeving zorgt alleen maar voor een hoop bureacratie die er nu niet is.

In den extreme trekken is wat de PVDD doet. Zo beweren ze dat sportpaarden gemiddeld 8 jaar leven. Ik weet nog steeds niet over welke sportpaarden de PVDD het dan wel heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:03

Mazida schreef:
Nee, natuurlijk zet de PvdD natuurlijk nog niets over een verbod op paardrijden in de plannen, dan waar ze geen stemmen mee onder de vele paardenmeisjes die op ze stemmen :) , maar wie zich verdiept in dierenrechten ziet dat ze af willen van het dier als gebruiksdier. Daar valt paardrijden ook echt onder :) , niet alleen rollkür en military. Ze willen nu een verbod op het fokken van eenden en konijnen, omdat dit moreel niet kan als vlees. En zo gaan ze steeds een stapje verder. Als het Dolfinarium is gesloten, gaan ze voor een verbod op dierentuinen. Als de intensieve veehouderij is verboden, volgt de biologische veehouderij enz.

De PVDD is wat mij betreft een wolf in schaapsklederen. Vooral als je kijkt wie daar aan het roer staan. Ja uiteindelijk wil de PVDD gewoon dat paardrijden verboden wordt. Al is het op dit moment electoraal niet verstandig omdat in het partijprogramma op te nemen.

Bedenk heel goed op wie je stemt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:04

Loretta schreef:
xSogno schreef:
@Loretta, nogmaals wat is het probleem. Hij moet andere paarden in het zicht hebben, niet fysiek in dezelfde wei zijn, wat is nu precies het probleem dan?

Mensen trekken het zo in het extreme, oh nee nu moet dit paard ingeslapen. Nee dat hoeft niet, er is nog steeds ruimte voor problemen van individuele paarden, door een draadje ertussen.

Waarom is er wetgeving nodig. Bijna alle paardenliefhebbers willen het beste voor hun dier. Wetgeving zorgt alleen maar voor een hoop bureacratie die er nu niet is.

In den extreme trekken is wat de PVDD doet. Zo beweren ze dat sportpaarden gemiddeld 8 jaar leven. Ik weet nog steeds niet over welke sportpaarden de PVDD het dan wel heeft.

Ze houden er een campagne over, er is nog geen sprake van wetgeving.
Máár ik begrijp je voorbehoud wel, want inderdaad als zoiets wetgeving zou worden dan hoop ik wel dat het correct wordt afgebakend.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:09

Janine1990 schreef:
Een kat die niet buiten komt en buiten ook niet kent, zal dit niet missen want hij kan zijn kattengedrag gerust binnen uiten. Het zijn ook niet per se dieren die genegenheid bij hun soortgenoten zoeken.
Als je een paard solitair houdt, mist hij gewoon primaire behoeften en daar zoekt het instinct echt wel naar.

Beetje off-topic, maar dit vind ik toch wel meten met 2 maten en 2 gewichten. Een kat heeft evenveel nood om zijn instinct te kunnen volgen als een paard. Een kat die 24/7 binnen gehouden wordt kan je echt wel vergelijken met een paard dat 24/7 op stal gehouden wordt. Misschien zijn ze niet per definitie ongelukkig, en ze zullen er wel aan wennen, maar ze missen toch wel iets.
Sommige katten hebben veel behoefte aan soortgenoten, anderen zijn meer einzelgangers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:14

Loretta schreef:
Mazida schreef:
Nee, natuurlijk zet de PvdD natuurlijk nog niets over een verbod op paardrijden in de plannen, dan waar ze geen stemmen mee onder de vele paardenmeisjes die op ze stemmen :) , maar wie zich verdiept in dierenrechten ziet dat ze af willen van het dier als gebruiksdier. Daar valt paardrijden ook echt onder :) , niet alleen rollkür en military. Ze willen nu een verbod op het fokken van eenden en konijnen, omdat dit moreel niet kan als vlees. En zo gaan ze steeds een stapje verder. Als het Dolfinarium is gesloten, gaan ze voor een verbod op dierentuinen. Als de intensieve veehouderij is verboden, volgt de biologische veehouderij enz.

De PVDD is wat mij betreft een wolf in schaapsklederen. Vooral als je kijkt wie daar aan het roer staan. Ja uiteindelijk wil de PVDD gewoon dat paardrijden verboden wordt. Al is het op dit moment electoraal niet verstandig omdat in het partijprogramma op te nemen.

Bedenk heel goed op wie je stemt
.

:=
Het CDA zeker. Of de PVV.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:18

Janine1990 schreef:
Máár ik begrijp je voorbehoud wel, want inderdaad als zoiets wetgeving zou worden dan hoop ik wel dat het correct wordt afgebakend.

Alleen is de PVDD niet opgericht om enkel campagnes te voeren. Ze zijn een politieke partij met als doel om er wetgeving door heen te drukken. Met de versplintering van politieke partijen kan de PVDD heel goed meewerken aan een constructief akkoord waarbij de PVDD iets mbt dierenrechten krijgt in ruil voor steun aan andere wetgeving die de grotere partijen er door heen willen drukken.

Dit maakt dan ook dat ik de PVDD best wel als iets zorgwekkends zie. Aangezien hun zienswijzen mbt dierenrechten nu niet bepaald aansluiten bij de zienswijzen van de meeste dierenliefhebbers in Nederland.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:20

Sclimpre schreef:
Janine1990 schreef:
Een kat die niet buiten komt en buiten ook niet kent, zal dit niet missen want hij kan zijn kattengedrag gerust binnen uiten. Het zijn ook niet per se dieren die genegenheid bij hun soortgenoten zoeken.

Beetje off-topic, maar dit vind ik toch wel meten met 2 maten en 2 gewichten. Een kat heeft evenveel nood om zijn instinct te kunnen volgen als een paard. Een kat die 24/7 binnen gehouden wordt kan je echt wel vergelijken met een paard dat 24/7 op stal gehouden wordt. Misschien zijn ze niet per definitie ongelukkig, en ze zullen er wel aan wennen, maar ze missen toch wel iets.
Sommige katten hebben veel behoefte aan soortgenoten, anderen zijn meer einzelgangers.

Een kat kan je binnen prima datgene geven wat hij nodig heeft... Iets om op te jagen, daar is het instinct van een roofdier volgens mij op gebouwd.
Een vlucht en kudde dier zoekt naar veiligheid en geborgenheid en kan dat zelfstandig niet waarborgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:22

Loretta schreef:
Janine1990 schreef:

Alleen is de PVDD niet opgericht om enkel campagnes te voeren. Ze zijn een politieke partij met als doel om er wetgeving door heen te drukken. Met de versplintering van politieke partijen kan de PVDD heel goed meewerken aan een constructief akkoord waarbij de PVDD iets mbt dierenrechten krijgt in ruil voor steun aan andere wetgeving die de grotere partijen er door heen willen drukken.

Dit maakt dan ook dat ik de PVDD best wel als iets zorgwekkends zie. Aangezien hun zienswijzen mbt dierenrechten nu niet bepaald aansluiten bij de zienswijzen van de meeste dierenliefhebbers in Nederland.

Door het topic heen kwam ik een reactie tegen waarin werd aangegeven dat dit helemaal niet alleen van de PvdD afkomstig is.

Al begrijp ik heel goed dat je de PvdD als een zorgwekkend ziet. Helemaal de discussie met LTO op Radio 1 (?) vond ik genant. Zulke mensen mogen wat mij betreft niet zo'n grote stem hebben. Hoog 'ja maar' gehalte.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:24

Loretta schreef:
Janine1990 schreef:

:o?

Er worden wel eens onderzoekjes gehouden onder panels in hoeverre het stemgedrag van de partijen overeenkomt met de kiezers. (Maw: op welke politieke partij heeft u gestemd, en hoe zou u stemmen op voorstel zus en zo en motie X en Y)
De PvdD komt hier consequent als beste uit de bus, ik geloof met 89%.
Daarbij zijn ze vertegenwoordigd met 5 zetels in de tweede kamer: als we er vanuit gaan dat het opkomstpercentage hoog is, vertegenwoordigen ze dus de zienswijzen van ca 3,33% van het volk.
En nu zou je wellicht kunnen aanvoeren dat mensen het politiek programma niet lezen, maar goed, dat is een heel ander probleem dat bij meer partijen speelt :o

Anoniem

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:32

Esther Ouwehand moet je met een flinke zak zout nemen. Ze vind het fantastisch dat bepaalde mensen inbreken in stallen en daar illegaal filmen. Het mag niet, maar (heeft ze zelf gezegd) het doel heiligt de middelen. Ze vind zichzelf boven de wet staan en haar vriendenclubje Animal Rights net zo.

En inderdaad, ze kwam totaal niet overtuigend over in het gesprek met Dirk Bruins (LTO).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:48

Myrthe3 schreef:
Esther Ouwehand moet je met een flinke zak zout nemen. Ze vind het fantastisch dat bepaalde mensen inbreken in stallen en daar illegaal filmen. Het mag niet, maar (heeft ze zelf gezegd) het doel heiligt de middelen. Ze vind zichzelf boven de wet staan en haar vriendenclubje Animal Rights net zo.

En inderdaad, ze kwam totaal niet overtuigend over in het gesprek met Dirk Bruins (LTO).

Een politieke partij die criminaliteit en vandalisme aanmoedigt. Waar in de geschiedenis hebben we dat eerder gezien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:59

PvdD is leuk voor naïeve meisjes. Ze denken helemaal niet aan de consequenties die dingen hebben. Het is vaak beter om hier dieren niet optimaal te houden dan ze in het buitenland compleet te laten verwaarlozen of zelfs mishandelen. Dat snappen ze al niet dus wat dat in de politiek doet is me een raadsel.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:24

Vind de campagne deel je wei opzich wel goed gevonden. Onze toekomstige buurvrouw heeft ook een paard dat helemaal alleen staat. Hij is van haar overleden man en ze heeft beloofd voor hem te zorgen. Ik heb er weleens aan gedacht om voor te stellen dat hij straks bij ons in de wei erbij mag. Maarja paard is hengst, gaat iedere nacht naar stal (ik wil een inloopstal) en dat lijkt me dus allemaal best een gedoe. Dus ik heb een mini gekocht als gezelschap en kijk het straks eerst even aan voordat ik zoiets voorstel. Maar eigenlijk is het natuurlijk beetje belachelijk, gezelschap kopen terwijl de buurvrouw een paard alleen heeft, andere buurman ook paarden heeft en in de wei tegenover ons ook paarden staan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:25

Nies_ schreef:
PvdD is leuk voor naïeve meisjes. Ze denken helemaal niet aan de consequenties die dingen hebben. Het is vaak beter om hier dieren niet optimaal te houden dan ze in het buitenland compleet te laten verwaarlozen of zelfs mishandelen. Dat snappen ze al niet dus wat dat in de politiek doet is me een raadsel.

Maar het gaat nu toch helemaal niet over op wie we wel of niet zouden moeten stemmen? Het gaat om de campagne en daar kan je toch niet pertinent op tegen zijn als paardenliefhebber?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:32

Blijkbaar wel want het komt van de PvdD.
Dat er nog 3 andere organisaties meedoen aan de campagne lezen we maar even niet.

Kunnen we een gerust geweten hebben dat ons dure zelfbenoemde sportpaard op z'n postzegel staat en verder lekker vingerwijzen naar alles wat vast veel slechter en erger is.

Give me a break.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:34

Shaggy09 schreef:
lianne125 schreef:
Lekker kort door de bocht |o

Dus elk paard wat echt niet sociaal is maar een spuitje geven? Geen dierenarts die daar aan mee gaat werken volgens mij. Mijn paard haat ook andere paarden. Verder is het een super dier.

Ik vind het kort door de bocht om een paard alleen te zetten. Zit dieper gegrond dan dat het een anti social paard is. Er is een oorzaak waarom het paard zijn soortgenoten half dood trapt, dat is namelijk niet normaal.

Ja die oorzaak is dat sommige hengsten gewoon niet sociaal zijn. Zeker als ze gedekt hebben.Iets met natuurlijk gedrag :)*

Maar goed, maar met moraalridders als jullie valt daar toch niet over te discussiëren dus laat ik het lekker hierbij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:46

Thioro schreef:
Blijkbaar wel want het komt van de PvdD.
Dat er nog 3 andere organisaties meedoen aan de campagne lezen we maar even niet.

Kunnen we een gerust geweten hebben dat ons dure zelfbenoemde sportpaard op z'n postzegel staat en verder lekker vingerwijzen naar alles wat vast veel slechter en erger is.

Give me a break.

Vergeet vooral niet die pony's/paarden die 24/7 zonder enige, droge schuilplaats, met slechtpassend tuig, hobbelende te zware ruiters op onregelmatige/kreupele paarden. Om over het voerbeleid of "worm"beleid maar niet te spreken of geld uitgeven aan een goede smid of instructeur. Ook daar is dierenleed, maar dat vergeten de naturals vaak maar even gemakshalve. Altijd maar wijzen naar de sportpaarden :D ;) .
Ook daar zou men wel eens kritischer naar mogen kijken. 24/7 op een wei betekent niet automatisch dat daar geen dierenleed voorkomt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:50

Ik denk dat de naturals en de (prof)sporters altijd met het vingertje naar elkaar zullen blijven wijzen. Ik hoop gewoon dat de uitersten die hier beschreven worden in praktijk niet zo veel voorkomen. Een paard dat 24/7 buiten staat met te weinig ruwvoer en geen beschutting is not done, maar een paard wat 23/7 tussen 4 muren staat is imo ook gewoon mishandeling.

RintjeAron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:00

purny schreef:
Maar niet ieder paard is geschikt om met meerdere te houden.
Dus het is een mooi plan op papier maar in de praktijk is het soms niet haalbaar

Elk paard kan wel een maatje heb en heeft het ook nodig. Goede campagne trouwens.

RintjeAron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:00

Shaggy09 schreef:
Ik denk dat de naturals en de (prof)sporters altijd met het vingertje naar elkaar zullen blijven wijzen. Ik hoop gewoon dat de uitersten die hier beschreven worden in praktijk niet zo veel voorkomen. Een paard dat 24/7 buiten staat met te weinig ruwvoer en geen beschutting is not done, maar een paard wat 23/7 tussen 4 muren staat is imo ook gewoon mishandeling.

Ben ik helemaal met je eens :j