Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:40

...gebied afsluiten?

Bij de OVP is dat een van de oorzaken van het gedoe.
(Al vind ik als bioloog winter/voorjaarssterfte iets wat er bij hoort.)

Doe mij maar alsnog die corridor naar het nieuw aan te leggen Flevobos.
(En wellicht een wolf...)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:52

Karl66 schreef:
Nee, niet iedereen kan het gedaan hebben. Je zal op zijn minst beschikking moeten hebben over een Konikveulen. De kans dat iemand niet alleen zo'n veulen heeft, maar er ook nog in de achtertuin een filmpje mee maakt en triomfantelijk vertelt dat ze de rest ook gaan ophalen is niet zo groot.

Als het een konikveulen was.
En er zijn er meerdere in Nederland en Belgie te vinden, ook kruisingen.
En zeker fjord veulens waar het ook wel wat weg van heeft, het is nou niet echt het meest duidelijke filmpje.

Ik wil zeker niet zeggen dat het niet waar is, dat weet ik nl niet, ik wil alleen maar zeggen dat het erg moeilijk te bewijzen is.
En dat veel mensen maar wat roepen.

Daks

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:54

Het heeft notabene in verschillende groepen gestaan dat er in ieder geval 1 veulen is meegenomen. Filmpjes zijn van de zomer snel weer verwijderd maar ze hebben wel online gestaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:48

Karl66 schreef:
Tuurlijk, SBB heeft een filmpje gemaakt om de actievoerders in een slecht daglicht te plaatsen. Het complotdenken viert weer hoogtij.

Nog erger, SBB heeft de protesten in scene gezet zodat ze het afschieten erdoor konden krijgen en dan nu eindelijk de dieren konden 'oogsten'

8)7 8)7 8)7 8)7

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:25

Janneke2 schreef:
...gebied afsluiten?

Bij de OVP is dat een van de oorzaken van het gedoe.
(Al vind ik als bioloog winter/voorjaarssterfte iets wat er bij hoort.)

Doe mij maar alsnog die corridor naar het nieuw aan te leggen Flevobos.
(En wellicht een wolf...)

Komt dat er toch, een Flevobos?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:48

Nikass schreef:
Mizora jij mag het jaarlijkse afschot beperkt vinden (waarom is bij wijze van elk jaar 200 dieren beter dan één keer in de vijf jaar 1000?) Ik verbaas me erover dat je het blijkbaar acceptabel vindt dat gezonde, jonge en drachtige dieren worden afgeschoten.

Daarbij komt dat als de natuurlijke selectie verdwijnt, de populatie zal verzwakken. Imo heeft de natuur hier dus geen baat bij, alleen de mens die zijn geweten kan sussen omdat hij het toch weer zo "humaan" oplost, geen zielige beelden voor tere (mensen)zieltjes en dan ook nog een lekkere hertenbiefstuk die straks op het bord ligt. Win-win voor de mensen, maar voor de dieren?

Er komt geen echte natuurlijke selectie in dit gebied, anders dan dat sommige dieren nog meer kaalslag kunnen plegen en nog beter tegen verhongeren kunnen dan andere dieren, waardoor er aan de inzet van de grote grazers in dit gebied compleet voorbij gegaan wordt, namelijk een divers open landschap creëren met een rijke biodiversiteit. Maar ook zijn de dieren niet meer geschikt om in andere gebieden te gaan uitzwermen, omdat ze in andere gebieden te rijke voeding binnen krijgen omdat er daar niet zo'n kaalslag is geweest. Geen roofdieren is op een niet-eiland geen natuurlijke situatie.

Blijkbaar vind jij het acceptabel om gezonde dieren eerste 5 maanden te laten verhongeren, de dieren in een hoogdrachtig stadium te laten komen en dan af te schieten of te laten sterven. De reden dat elk jaar 200 dieren beter is, is omdat het eens in de 5 jaar geen 1000 dieren zijn, maar 2625 dieren zijn, indien men niet tot kaalslag van het gebied wil gaan met de populatie (waardoor er geen grootschalige verhongering plaatsvindt).

Normaal zou zijn dat er 75-90% van de jonge dieren afgeschoten wordt. Dat is namelijk wat er normaal gebeurt door predatie. En daar mogen best de meest trage jongen voor gebruikt worden als je de natuurlijke selectie wilt nabootsen. Net als de meest trage volwassen dieren. Maar puur selecteren op hoeveel honger je kan overleven vind ik wreed, langdurig honger is namelijk extreem lijden.

Karl66

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:09

Je maakt alleen één klein denkfoutje, predatie is bij lange na niet verantwoordelijk voor 75 tot 90% van de sterfte. Dat zit eerder in de buurt van de 20%. Versterving is voor prooidieren de belangrijkste doodsoorzaak (m.u.v. gebieden waar grote percentages worden afgeschoten) Natuurlijke selectie op voedselefficiëntie om de schaarse periode door te komen is binnen de natuur heel normaal en niet iets wat heel specifiek voor de OVP is.