Nikass schreef:Mizora jij mag het jaarlijkse afschot beperkt vinden (waarom is bij wijze van elk jaar 200 dieren beter dan één keer in de vijf jaar 1000?) Ik verbaas me erover dat je het blijkbaar acceptabel vindt dat gezonde, jonge en drachtige dieren worden afgeschoten.
Daarbij komt dat als de natuurlijke selectie verdwijnt, de populatie zal verzwakken. Imo heeft de natuur hier dus geen baat bij, alleen de mens die zijn geweten kan sussen omdat hij het toch weer zo "humaan" oplost, geen zielige beelden voor tere (mensen)zieltjes en dan ook nog een lekkere hertenbiefstuk die straks op het bord ligt. Win-win voor de mensen, maar voor de dieren?
Er komt geen echte natuurlijke selectie in dit gebied, anders dan dat sommige dieren nog meer kaalslag kunnen plegen en nog beter tegen verhongeren kunnen dan andere dieren, waardoor er aan de inzet van de grote grazers in dit gebied compleet voorbij gegaan wordt, namelijk een divers open landschap creëren met een rijke biodiversiteit. Maar ook zijn de dieren niet meer geschikt om in andere gebieden te gaan uitzwermen, omdat ze in andere gebieden te rijke voeding binnen krijgen omdat er daar niet zo'n kaalslag is geweest. Geen roofdieren is op een niet-eiland geen natuurlijke situatie.
Blijkbaar vind jij het acceptabel om gezonde dieren eerste 5 maanden te laten verhongeren, de dieren in een hoogdrachtig stadium te laten komen en dan af te schieten of te laten sterven. De reden dat elk jaar 200 dieren beter is, is omdat het eens in de 5 jaar geen 1000 dieren zijn, maar 2625 dieren zijn, indien men niet tot kaalslag van het gebied wil gaan met de populatie (waardoor er geen grootschalige verhongering plaatsvindt).
Normaal zou zijn dat er 75-90% van de jonge dieren afgeschoten wordt. Dat is namelijk wat er normaal gebeurt door predatie. En daar mogen best de meest trage jongen voor gebruikt worden als je de natuurlijke selectie wilt nabootsen. Net als de meest trage volwassen dieren. Maar puur selecteren op hoeveel honger je kan overleven vind ik wreed, langdurig honger is namelijk extreem lijden.