Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:03

Men vermoedt dat 60% van de paarden wordt gevaccineerd, waarvan de meesten 1 x per jaar. Dat is een schatting, want harde cijfers zijn er niet. Misschien ligt de verhouding nu wel 50/50. Veel stallen hebben een vaccinatiebeleid maar veel ook niet (afhankelijk van hoe vol ze staan) Vaak zie je wel dat de vaccinatiebereidheid afneemt naarmate een uitbraak lang uitblijft. Dan krijgt je inderdaad dat soort reacties "mijn paarden zijn nooit ziek, omdat ik nooit ent". Maar realiteit is, dat je dan gewoon geluk hebt gehad.
Influenza kan juist bij niet ge-ente paarden tot flinke complicaties leiden. 3-6 maanden hersteltijd en mogelijke restschade als virus tot een bacteriële longontsteking leidt. Wil je je paard dat aandoen denk ik dan altijd maar weer... Voor een paar tientjes dat risico nemen dat je paard zo vreselijk ziek wordt. Ik dus niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:03

Nies_ schreef:
Popstra schreef:
Mensen kunnen hier wel stoer roepen dat het wel mee valt en wij ook wel eens een griepje krijgen maar geloof me, je wil echt niet dat je paard Zo ziek word. En ja besmetting gaat razendsnel.
Voorzorgsmaatregelen zijn niet overbodig. Voorkomen is beter dan genezen.
en dan dat achterdochtige gedoe dat het fake nieuws is en alleen maar om de kas van de DA te spekken. Doe ff normaal!!!

Jij kan zo de politiek in met dit soort uitspraken.

Dat mensen je angst niet delen wil niet zeggen dat ze niet weten wat iets inhoudt. Zo makkelijk om mensen als dom of ontwetend weg te zetten. Hysterisch.

Ik vind het juist hysterie en iets van deze tijd om alles wat je niet wilt horen of weten meteen weg te zetten als 'fake news' of een grote complottheorie. We lijken Amerika wel. :D

Nouvel

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:14

Ik ben sowieso voorzichtig en houd onze paarden goed in de gaten en ga nergens met ze naar toe.
Ik wil niet dat ze ziek worden!
Helaas ontkom je er soms niet aan, hoe voorzichtig je ook bent...
Maar ik blijf het wel apart vinden dat bij rhino en droes wel gelijk stallen en plaatsen genoemd worden en hierbij niet 1...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:16

Ik kende influenza alleen als jaarlijkse enting. Terwijl de enting dus blijkbaar geen heel jaar “werkt”. Wie heeft dat bedacht, konden ze geen enting maken die om het halfjaar is of eentje voor om het jaar? maar 8-9 maanden is toch een beetje onlogisch en vragen om problemen?

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken in nederland, misschien is het wel geen onruststokerij en moet t ergste nog komen. En anders valt het alleen maar mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-18 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:16

https://www.uu.nl/nieuws/influenza-bij- ... -nederland

Onderstaand mogelijk de reden waarom het virus zo om zich heen grijpt. Het treft zowel gevaccineerde als niet gevaccineerde paarden, alleen de laatsten wordt minder ziek. Soms vertonen ze zelfs geen ziekteverschijnselen, meer dan een beetje neusuitvloeiing, maar dan zijn ze dus wel besmettelijk zijn voor andere paarden.

Er zijn verschillende stammen van het influenza virus voor paarden. Op dit moment lijkt een stam te circuleren die niet alleen niet of minder goed gevaccineerde paarden aanpakt, maar ook bij goed gevaccineerde paarden tot ziekte kan leiden, al zijn de symptomen dan doorgaans minder ernstig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:18

Bij ons (regio Haaglanden) overigens nog geen enkel signaal van een mogelijke uitbraak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:20

Feitelijk is het risico op overdracht van een ziekte er continu. Niet voor niet zijn er jaarlijks meldingen voor droes en rhino. In de praktijk is het dus altijd enigzins opletten maar ook gewoon blijven leven en niet al te ver doordraven.
Tegenwoordig is er ook wel de neiging om alles op te blazen tot enorme proporties, vooral in de media. Gezond verstand en rustig blijven, het is niet de eerste ziekte die opduikt en zal ook niet de laatste zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:22

In Drenthe ook nog niks gehoord.
Nu heb ik mijn 2 pony's aan huis staan en komen niet in contact met andere pony's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:22

emptyy schreef:
Ik kende influenza alleen als jaarlijkse enting. Terwijl de enting dus blijkbaar geen heel jaar “werkt”. Wie heeft dat bedacht, konden ze geen enting maken die om het halfjaar is of eentje voor om het jaar? maar 8-9 maanden is toch een beetje onlogisch en vragen om problemen?

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken in nederland, misschien is het wel geen onruststokerij en moet t ergste nog komen. En anders valt het alleen maar mee.

In Duitsland maar ook bij de FEI en de NDR moet je ieder halfjaar enten om mee te kunnen doen aan wedstrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:24

Daar heb je gelijk in Fransje, maar ik denk dat er toch voldoende reden is tot zorg omdat er toch wel sprake is van een flinke uitbraak in een aantal delen van het land. En het gaat blijkbaar dus erg snel. Vervelend dat dit virus zich dus ook via de lucht verspreid. Een uitbraak van Rhino/Droes blijft in de regel toch wel redelijk beperkt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:29

esje01 schreef:
5 en 6 januari heb ik een wedstrijd.
Twijfel nu wel.
Het zou fijn zijn wanneer er een standpunt ingenomen wordt door de Knhs.

Waarom de Knhs? Je kunt toch zelf nadenken en afwegen of je het risico waard is en dan beslissen of je wel of niet op wedstrijd gaat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:33

Of je op wedstrijd gaat ligt denk ik ook aan de regio waar je zit, daarom zou het ook fijn zijn om concrete meldingen te hebben, het zuiden en het midden van het land zijn nogal een ruim begrip...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:51

De Peelbergen heeft net laten weten de wedstrijden niet af te lassen.. niet slim in mijn ogen..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:34

Maar waar heerst het dan?! Hoe kan het dat niemand weet welke stallen besmet zijn en waar er zieke paarden zijn? Op een forum als bokt zijn er dus maar een paar gevallen van mogelijke influenza bekent? Dat klopt toch niet, als het zo'n grote epidemie is??

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:37

Op Facebook in de reacties wel een paar mensen gezien die te maken hadden met koortserige en hoestende paarden

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:43

De influenza was de laatste jaren een stuk minder omdat er wordt/werd geënt. Een paard wat ziek wordt kan wekenlang moeten herstellen. Ik vind eerder onverantwoordelijk om je paard niet te laten enten. Als je dat niet doet/wilt doen dan moet je je paard ook afzonderen van andere paarden en er nergens mee naar toe gaan. En zelf ook heel voorzichtig zijn. Je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je anderen besmet. Ik denk eerder dat er niet altijd gemeld wordt, en dat daarom het lijkt of de aantal haarden wel meevalt. Ik vertrouw op onze dierenarts en als zij zegt dat het ernstig te nemen is, neem ik dat serieus. Daarom laat ik onze paarden nog extra enten. Zodat ze straks op een 6 maand schema zitten.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:44

Maar koortsige en hoestende paarden hoeft niet perse influenza te zijn.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:47

Wij hebben er op stal ook twee ziek gehad, zeer waarschijnlijk influenza, beide paarden flinke koorts en hoesten, maar na een paar dagen was het weer goed. Hoorde van staleigenaar dat er hier in de buurt meer stallen met zieke paarden waren. Omgeving Noord Holland, tussen Alkmaar en Purmerend

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:47

Zijn er belgen uit Limburg of Antwerpen die weet hebben van zieke paarden ?
Lijkt mij dat de virussen toch niet stoppen aan de grens... :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:08

Nies_ schreef:
Popstra schreef:
Mensen kunnen hier wel stoer roepen dat het wel mee valt en wij ook wel eens een griepje krijgen maar geloof me, je wil echt niet dat je paard Zo ziek word. En ja besmetting gaat razendsnel.
Voorzorgsmaatregelen zijn niet overbodig. Voorkomen is beter dan genezen.
en dan dat achterdochtige gedoe dat het fake nieuws is en alleen maar om de kas van de DA te spekken. Doe ff normaal!!!

Jij kan zo de politiek in met dit soort uitspraken.

Dat mensen je angst niet delen wil niet zeggen dat ze niet weten wat iets inhoudt. Zo makkelijk om mensen als dom of ontwetend weg te zetten. Hysterisch.

Waar zet ik mensen als dom en onwetend weg dan volgens jou?
En angst heb ik niet hoor, mijn paarden worden 2x per jaar verplicht geënt omdat ze internationaal geshowd worden en staan hier thuis op onze privé accommedatie van hun winterstop te genieten. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:10

annaburg schreef:
Wij hebben er op stal ook twee ziek gehad, zeer waarschijnlijk influenza, beide paarden flinke koorts en hoesten, maar na een paar dagen was het weer goed. Hoorde van staleigenaar dat er hier in de buurt meer stallen met zieke paarden waren. Omgeving Noord Holland, tussen Alkmaar en Purmerend

Mijn paarden en de rest van de pensionpaarden hebben ook allemaal een dag (milde) koorts gehad (<39°C) en flink gehoest, wat slechter gegeten en gewoon even niet helemaal lekker in orde. Mijn merrie heeft ook voorafgaand wat dikkere benen gehad. Regio West Friesland. Is alweer 1.5 maand of langer geleden en alle paarden waren na een paar dagen weer in orde en na een week was ook het hoesten weg.

Wij zijn er vanuit gegaan dat het een verkoudheidsvirusje was.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:55

uiltje001 schreef:
[
Sectorrraad heeft geen idee wat ze hier mee aan moet! Het enten komt van de dierenartsen af. Laat nu net één dierenarts zijn, die in alle Ermeloclubjes zit, en het financiële belang voorop zet. De entingen zijn twee merken die problemen veroorzaakt, bulten waar geent, zieke paarden tot evenwichtstoornissen aan toe.

Het rare is, dat dit zo naar buiten gebracht word. Ben benieuwd wat er nog gaat komen. Het is voor mij duidelijk dat het een zooitje ongeregeld is daar in Ermelo.
Waar wij paardenhouders de dupe van zijn.

Vind jij Professor Sloet een arts die de financiele belangen voorop stelt??? Daar heb ik haar nog nooit op weten te betrappen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:12

Zou best ergens rekening mee willen houden, maar zo lang er niet duidelijk is waar en op welke schaal het heerst is dat een beetje lastig.
Ik lees in dit topic dat het ook in oost-brabant zou heersen, maar ik hoor er hier in de omgeving totaal niks over..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:21

annaburg schreef:

En hoeveel paarden staan er bij jullie?
Want ik vind 2 op een stal met, zeg 20, paarden nou niet echt heel schokkend.
Zeker gezien er groot alarm word geslagen en ook goed geënte paarden ziek kunnen worden, het zeer besmettelijk is enz.
Daarnaast vind ik het nog steeds vreemd dat er geen plaats- of stalnamen bekend zijn waar het virus heerst.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:34

Malle1970 schreef:
uiltje001 schreef:
[
Sectorrraad heeft geen idee wat ze hier mee aan moet! Het enten komt van de dierenartsen af. Laat nu net één dierenarts zijn, die in alle Ermeloclubjes zit, en het financiële belang voorop zet. De entingen zijn twee merken die problemen veroorzaakt, bulten waar geent, zieke paarden tot evenwichtstoornissen aan toe.

Het rare is, dat dit zo naar buiten gebracht word. Ben benieuwd wat er nog gaat komen. Het is voor mij duidelijk dat het een zooitje ongeregeld is daar in Ermelo.
Waar wij paardenhouders de dupe van zijn.

Vind jij Professor Sloet een arts die de financiele belangen voorop stelt??? Daar heb ik haar nog nooit op weten te betrappen.

Ik zie vanuit de UU en de sectorraad ook geen extra vaccinatie aanbevolen worden.