Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:16

BMHP schreef:
Heleennn schreef:
?? Ik zie de relevantie naar mijn post niet

als reactie op het hele stuk waar de discussie over Hester, van Olst tot jouw opmerking over gaat.
Ik denk dat ik jouw quote omdat ik het eens ben over wat jij zegt; dat de wijze van lesgeven moet passen bij de combi. En dat stijl rijden en stijllesgeven niet hetzelfde zijn.
hoop dat dit het duidelijke maakt hoe ik het terug naar van der Schaft wilde buigen.

Oh op die manier, ja ik snap je quote!

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:17

Electra, ik heb zelf bij Patrick gelest al is dat wel erg lang geleden. Mij hoor je niet zeggen dat hij grof is en zoals het huidige team rijd, sterker nog, hij is eigenlijk degene die altijd op het laatste moment op kwam draven om de boel te redden en hij rijdt nog steeds erg sympathiek, maar ik denk niet dat hij tijdens een clinic het achterste van zijn tong laat zien. Wat overigens mijn inziens alleen maar slim is.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:19

Anoeska27 schreef:
Ik bedoel diegene die eerst foto's plaatste van levensgevaarlijke acties van zijn hengst en hem nu probeert af te schilderen als een schatje waar je prima mee kan dekken :D Ik ken hem overigens alleen van de keren dat ik daar heb gejureerd en heb hem nog nooit zelf zien rijden.

Ook dat was aandacht trekken van het hoogste niveau. Dat dier heeft bij meerdere ruiters gestaan voor hij hem kreeg en die was nooit gevaarlijk.

En eerlijk, op een gevaarlijke stapt hij echt niet op, dat durft hij niet.
Laatst bijgewerkt door Careri18 op 27-08-18 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:22

Careri18 schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik bedoel diegene die eerst foto's plaatste van levensgevaarlijke acties van zijn hengst en hem nu probeert af te schilderen als een schatje waar je prima mee kan dekken :D Ik ken hem overigens alleen van de keren dat ik daar heb gejureerd en heb hem nog nooit zelf zien rijden.

Ook dat was aandacht trekken van het hoogste niveau. Dat dier heeft bij meerdere ruiters gestaan voor hij hem kreeg en die was nooit gevaarlijk.

En eerlijk, op een gevaarlijke stapt hij echt niet op, dat durft hij niet. Zelfs zijn jonge vriendinnetjes reden op dat dier in het Z als ze braaf waren geweest.

ik mis totaal over wie het hier gaat en word er erg nieuwsgierig van :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:04

Lante schreef:
De beste instructeurs zijn naar mijn idee juist vaak niet de meest talentvolle ruiters.

Ik kwam ooit deze opmerking tegen:
"Een matig goede ruiter kan een uitstekend instructeur zijn - een slechte ruiter kan dit nooit een goede instructeur zijn."

Het vermogen om net die laatste topprestatie uit een dier te halen in de ring verschilt van het vermogen om goed te kijken, te snappen waar en hoe het beter kan en dit ook nog over te brengen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:30

Janneke2 schreef:
Lante schreef:
De beste instructeurs zijn naar mijn idee juist vaak niet de meest talentvolle ruiters.

Ik kwam ooit deze opmerking tegen:
"Een matig goede ruiter kan een uitstekend instructeur zijn - een slechte ruiter kan dit nooit een goede instructeur zijn."

Het vermogen om net die laatste topprestatie uit een dier te halen in de ring verschilt van het vermogen om goed te kijken, te snappen waar en hoe het beter kan en dit ook nog over te brengen.

Er zit veel waarheid in uw beider mening, denk ik.
Alleen hangt het ervan af of die 'minder goede ruiter' minder goed is vanwege een een methode die niet deugd, of gewoon over minder talent beschikt om een juiste theorie optimaal om te zetten.
Mevrouw Janneke, ik interpreteer uw 'slechte ruiter' dan ook eerder als iemand die een niet deugdelijke theorie toepast.

Janneke2

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:24

...deze spreuk komt uit een degelijk Duits boek over goed paardrijden.
De heer Von Hauk zal zijn eigen methode 'vast wel' goed vinden - ik heb het zelf altijd gelezen als: 'een matig goede ruiter snapt wat de bedoeling is en waarom, maar in het zadel maakt hij bakken fouten, en heeft dat door'. En ja - op basis daarvan kun je een uitstekend instructeur zijn.

De slechte ruiter zou iemand kunnen zijn die de eigen fouten niet onderkent, of een slechte methode hanteert, of noem maar op.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:40

Janneke2 schreef:
...deze spreuk komt uit een degelijk Duits boek over goed paardrijden.
De heer Von Hauk zal zijn eigen methode 'vast wel' goed vinden - ik heb het zelf altijd gelezen als: 'een matig goede ruiter snapt wat de bedoeling is en waarom, maar in het zadel maakt hij bakken fouten, en heeft dat door'. En ja - op basis daarvan kun je een uitstekend instructeur zijn.

De slechte ruiter zou iemand kunnen zijn die de eigen fouten niet onderkent, of een slechte methode hanteert, of noem maar op.

Inderdaad; ik had het element dat een slechte ruiter ook zijn/haar fouten niet wenst te onderkennen, niet vernoemd. Dat is erg belangrijk, niet alleen met betrekking tot paardrijden; zelfkritisch blijven.
Ik heb wel van von Hauk gehoord, maar ik heb geen werk van hem. Kunt u mij titels geven? Dan kan ik het op mijn lijst voor Sinterklaas zetten :+
Immers ook oude mannen zijn kinderen, alleen de prijs van het speelgoed verschilt.

Ik vind het helemaal niet slecht als iemand overtuigd is van de eigen methode. Het stimuleert om met goede argumenten aan te komen. En een discussie daarover kan tot nieuwe inzichten leiden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:11

Ik denk dat het rijden andere vaardigheden nodig heeft dan het geven van instructie.

Voor goed rijden is het in de eerste plaats sowieso nodig dat je een redelijk goed en pijnvrij lijf hebt, een hele goede motoriek en evenwichtige bouw. Een goede ruiter is naar mijn idee vooral gedisciplineerd en heeft emoties onder controle, is goed trainbaar; luistert, begrijpt, kan uitvoeren, ervaart en voelt en kan het vervolgens zelfstandig op het juiste moment weer toepassen.

Een instructeur moet veel kennis hebben van de biomechanica van het paard en dressuur. Hij moet weten hoe oefeningen eruit zien en uitgevoerd moeten worden. Een scherp oog voor het complete plaatje, het kunnen constateren van de oorzaak van rijtechnisch problemen en kennis hoe dit opgelost kan worden. En daarnaast moet een instructeur ook didactisch goed onderlegd en sociaal zijn en communicatief vaardig zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat een instructeur wel kàn rijden. Dat heb je nodig om te weten hoe het voelt en moet voelen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:26

Lante schreef:
Ik denk dat het rijden andere vaardigheden nodig heeft dan het geven van instructie.

Voor goed rijden is het in de eerste plaats sowieso nodig dat je een redelijk goed en pijnvrij lijf hebt, een hele goede motoriek en evenwichtige bouw. Een goede ruiter is naar mijn idee vooral gedisciplineerd en heeft emoties onder controle, is goed trainbaar; luistert, begrijpt, kan uitvoeren, ervaart en voelt en kan het vervolgens zelfstandig op het juiste moment weer toepassen.

Een instructeur moet veel kennis hebben van de biomechanica van het paard en dressuur. Hij moet weten hoe oefeningen eruit zien en uitgevoerd moeten worden. Een scherp oog voor het complete plaatje, het kunnen constateren van de oorzaak van rijtechnisch problemen en kennis hoe dit opgelost kan worden. En daarnaast moet een instructeur ook didactisch goed onderlegd en sociaal zijn en communicatief vaardig zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat een instructeur wel kàn rijden. Dat heb je nodig om te weten hoe het voelt en moet voelen.

Ik kan mij in veel wat u schrijft vinden, echter één punt moet ik met kracht tegenspreken om verschillende redenen. U stelt dat voor goed paardrijden een goed en pijnvrij lijf nodig zou zijn en bovendien een evenwichtige bouw.
1] U zet daar alle ruiters die geen goed en pijnvrij lijf en die lichamelijk niet evenwichtig zijn gebouwd neer als niet goede ruiters. Dat is wellicht niet zo bedoeld, maar des al niet te min uiterst kwetsend
2] Bovendien onjuist. Er zijn in de geschiedenis meer dan zat ruiters op te noemen die grote hoogte bereikten in de rijkunst ofschoon ze niet voldeden aan uw criteria. Te denken aan Etienne Beudant of Bubbi Gunther.
3] Wat u daar schrijft is naast totaal onjuist ook intens ontmoedigend voor elke ruiter die niet aan uw maatstaven voldoet

Persoonlijk voel ik mij daardoor ook aangesproken. Geboren met een destructieve botziekte die, 25 operaties noodzakelijk maakte, meer dan gemiddeld korte ledematen veroorzaakte en en voor zorgde dat ik mij niet meer kan herinneren pijnvrij te zijn. Een linkerarm arm die 'n handlengte korter is dan de rechter arm en geen kop koffie kan tillen zonder pijn, plus een linkerbeen van dezelfde kwaliteit.
Maar ik heb de eer genoten van meer dan twintig jaar begeleiding van meneer Ernest van Loon [die wel in mij geloofde] te mogen afsluiten door de laatste 3 jaar van meneer van Loons werken als instructeur, zijn rechterhand te mogen functioneren. Ik reed de paarden waar meneer van Loon niet meer op kon stappen. In de jaren daarna heb ik 9 en 'n half grandprix-paarden opgeleid plus 8 ruiters tot en met dat niveau ["half" omdat mijn lievelingspaard stierf voordat ik hem kon uitbrengen in die proef]. Heb een 5de plaats gehaald bij het wereldkampioenschap gehandicaptensport/dressuur in Moorzele [graad III ] en werd datzelfde jaar 1 +2 bij het Nederlandse kampioenschap met twee paarden [dat mocht toen nog] in die tak van sport. Met de nummer 1, ben ik het jaar daarna grandprix gestart in de valide sport. En u verteld mij dat ik een niet goede ruiter ben???
Mag ik vragen welk niveau u rijdt ?

Veel te vaak wordt een lichamelijke tekortkoming gebruikt als excuus voor rijkunstig falen [of gebrek in wedstrijden] Terwij volgens mij veel verbeterd kan worden door de juiste of andere manier van trainen of begeleiding, zonder dat de 'rijkunst geweld wordt aangedaan. Natuurlijk indien iemand, om het cru uit te drukken, geen armen en benen heeft, en die persoon wenst de Mount Everest beklimmen, dan zie ik het ook duister in. Maar u overdrijft echt schromelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:31

TOEVOEGING :

Natuurlijk helpt een gezond lijf dat wel-geproportioneerd is, pijnvrij is, om een mooier beeld te leveren.
Maar ik ken een enorm groot aantal ruiters die deze voordelen genieten waarmee ik op rijkunstig vlak nooit zou willen ruilen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:55

Ik heb zelf een niet geschikt lijf en heb dus moeten stoppen met intensief rijden. Ik kan niet voldoen aan mijn eigen maatstaven. Dus ik bedoel er absoluut niks verkeerds mee. Maar een ruiter met pijn belemmert toch helaas vaak het paard. Pijn en beperkingen mogen naar mijn mening geen excuus zijn voor minder correct rijden, wat bij mij helaas wel het geval werd. Sommige ruiters kunnen een beperking compenseren, maar zo ongedwongen en natuurlijk zitten als mensen zonder pijn en scheefheden in het skelet (zoals mijn o.a. scoliose en heupdysplasie) is naar mijn mening niet reëel.
Helaas ben ik slechts een ‘amateuristische M ruiter’ gebleven. Ik heb niet het lijf en ook niet de motoriek om op een in mijn ogen correcte manier paarden op hoger niveau te rijden, dus er altijd voor gekozen jonge of verreden paarden te rijden tot en met de L of M (met de laatste jaren een dispensatie voor doorzitten) en ze dan verder door anderen uit te laten brengen of te verkopen en een nieuw project te zoeken.
Ik heb nu een IJslander. (Profiel)

Maar u heeft recht op uw mening, vanuit uw ervaringen, zoals ik recht heb op mijn mening vanuit mijn ervaringen. Al mijn diepe respect wat u bereikt heeft!

Genoeg over mij; ontopic!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:29

Mevrouw Lante, op geen moment heb ik aangenomen dat u het "verkeerd" bedoeld. Uiteraard hebt u recht op uw mening. En het spijt mij oprecht dat uw problemen van dien aard zijn dat u tot uw besluit bent gekomen. Dat zal geen gemakkelijke beslissing zijn geweest. Ik heb er zelf vaar voor gestaan. Maar zolang ik mijn paarden kan africhten naar het niveau dat ver boven het gemiddelde ligt. En dat op een relatief geweldloze manier [ ik mis de kracht en ik mag geen risico's nemen op breuken], ben ik zo arrogant om aan te nemen dat ik geen slechte ruiter ben. En met mij talloze andere ruiters wiens lichaam ook niet ideaal is.
En ik blijf erbij, uw standpunt is ontmoedigend. Daarom vind ik het zo spijtig.
Overigen ken ik iemand die ook heupdysplasie heeft gehad van geboorte, met alle destructieve gevolgen van dien. Het hoofdprobleem, heupdysplasie, is inmiddels door een prothese verholpen. Zij rijdt en springt zelfs weer. Ik beweer niet dat u zo gelukkig zou kunnen zijn. Ik ben immers geen arts. Ik wil wel aangeven dat er heel veel gedaan kan worden om belemmeringen op te heffen en/of te compenseren. Uw eerste opmerking was dermate absoluut gesteld dat het veel mensen de moed ontneemt ook maar te proberen hun dromen te realiseren. Dat noodzaakt mij om uw mening te blijven bestrijden.
Let wel: Uw mening, niet u als persoon.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:52

Ik dacht dat het over Rien van der Schaft zijn keuze om het bondscoachschap per direct af te leggen ging. Dat was reuze interessant.

Nu zie ik opeens allerlei aandoeningen en ongemakken van bokkers langskomen. En veel zuurheid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:58

Boras schreef:
Ik dacht dat het over Rien van der Schaft zijn keuze om het bondscoachschap per direct af te leggen ging. Dat was reuze interessant.

Nu zie ik opeens allerlei aandoeningen en ongemakken van bokkers langskomen. En veel zuurheid :)

Rien van der Schaft vind Cathrine Dufour een voorbeeld van ontspanning (lees ik in een hoefslag veterinair) en die mening deel ik volledig helaas zien we die combinatie niet in Tryon
maar ik kwam dit filmpje tegen gewoon een paard laten presteren als atleet - zoals Rien dat ook wil - maar helaas in Nederlnad geen navolging krijgt terwijl de FEI toch met de OS van London en Rio aangaf voor de happy atleet te gaan, swing en swung met een happy atleet is toch veel mooier om naar te kijken

https://www.youtube.com/watch?v=dfVJpi6i1Zc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-18 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:09

MCE schreef:
Boras schreef:

Rien van der Schaft vind Cathrine Dufour een voorbeeld van ontspanning (lees ik in een hoefslag veterinair) en die mening deel ik volledig helaas zien we die combinatie niet in Tyron
maar ik kwam dit filmpje tegen gewoon een paard laten presteren als atleet - zoals Rien dat ook wil - maar helaas in Nederlnad geen navolging krijgt terwijl de FEI toch met de OS van London en Rio aangaf voor de happy atleet te gaan, swing en swung met een happy atleet is toch veel mooier om naar te kijken

https://www.youtube.com/watch?v=dfVJpi6i1Zc

Ik deel uw mening.
Hebt uw enig idee waarom zij niet deelneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:16

zij gaf in haar persbericht aan dat hij een lichte blessure in de wei heeft opgelopen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:21

MCE schreef:
zij gaf in haar persbericht aan dat hij een lichte blessure in de wei heeft opgelopen

Zut zut superzut zoals wij in de Wallonie zeggen.
Jammer zeer jammer.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:56

Back on topic, iemand de paardenkrant al gelezen van deze week? Werkelijk wat een misselijk stuk van DW Rosie. Echt ongekent en ongepast.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:59

Is dat anders als wat op horses.nl FB te lezen was

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:01

Rosie slaat meestal of flink raak, of flink mis naar mijn idee. Ik heb de column op horses.nl gelezen.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:33

Nee is een vervolg op de column van vrijdag, uitgebreid artikel in de paardenkrant die morgen uitkomt. Is nu online te lezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:07

Kon hij geen nieuw onderwerp bedenken? Vond deel 1 ook al niet bijzonder sterk inhoudelijk.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:15

Lante schreef:
Kon hij geen nieuw onderwerp bedenken? Vond deel 1 ook al niet bijzonder sterk inhoudelijk.

Dit is verschrikkelijk, hij maakt een gesprek met vd Schaft openbaar wat off the record was. Waarin vd Schaft hem uitlegt wat hij met harmonie bedoelt en daar wat voorbeelden in geeft, waarop Rosie Werner heeft gebeld om te vertellen dat vd Schaft Gal niet harmonisch vond rijden.

Is even in het kort.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 02:16

Zou iemand mij een link kunnen geven van het tweede deel. Ik ben benieuwd of hij nu iets zinnigers heeft te vertellen. Zijn eerste commentaar, gaf voor mij blijk ervan dat hij niet begrepen heeft waarom het bij meneer van de Schaft nu eigenlijk ging. . Ik denk dat meneer van der Schaft gewoon niet zijn naam en reputatie geassocieerd wil zien, met deze ruiters en hun verrichtingen, ook niet als ze alle drie goud zouden winnen :+ Daarin was hij toch heel duidelijk. Maar begrijpend lezen is voor Dirk W. Rosie wellicht moeilijker dan men zou mogen veronderstellen.