JustMe8484; Nu ik je post nog eens teruglees snap ik je vergelijking maar al te goed hoor.

Alleen vind ik wel nog steeds dat je het beter met iets anders zou kunnen vergelijken. Voor mij is het persoonlijk niet direct een gevoelig onderwerp, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het minder fijn vinden.
Ik vind dit nu eigenlijk een prima moment om eens kritisch te zijn tegenover jezelf (als je paardrijd).
Het wordt allemaal als oké gezien om dieren te gebruiken voor ons eigen plezier (paardrijden dus in dit geval) omdat dit volgens ons binnen de 'morele waarden' valt.
Vroeger was het in ons land waarschijnlijk ook oké om misdadigers of mensen die verhoord werden te martelen. Nu zouden we er niet meer aan moeten denken. Maar in de landen waar het wel nog gebeurt, daar kijken we met een scheel oog naar, want het is tegen de mensenrechten. Terwijl het vroeger wel gewoon oké was.
In sommige landen worden dieren mishandeld zodat hun vlees beter smaakt of puur uit gemakzucht, in die landen compleet normaal, zij denken daar niet bij na. Maar gelukkig (!) weten wij ondertussen wel beter. (Al kunnen sommige slachthuizen wel in twijfel getrokken worden, dat terzijde...)
Wat wel of niet goed is wordt grotendeels bepaald door de maatschappij en wat je meekrijgt van thuis. Dat dit topic nu zo'n discussie oproept vind ik niet slecht hoor... Want de enigste reden waarom dit slecht zou zijn voor het paard is omdat wij het niet ethisch correct vinden. Terwijl het paard er waarschijnlijk geen zak om geeft. Maar het hele proces waar een paard door moet gaan om voor ons te dienen als leuk rijdier daar worden geen vragen meer bij gesteld want dat is in onze ogen normaal (en nee, nu zeg ik niet dat er geen kritiek komt op de manier WAAROP mensen hun dier beleren, maar gewoon dat het gedaan wordt en dat dus normaal is. Manege pony's die hun leven slijten en dienen als 'oefendier' voor beginnelingen en hierbij vaak per ongelijk in de mond getrokken worden, geslagen worden, op de rug harde klappen krijgt van stuiterende ruiters; dat hoort erbij. Zeg dat maar tegen de uitgebuite manegeknol, zal die vast veel aan hebben. Maar hé, iedereen moet leren hé, fouten maken is menselijk. (En ja, fouten maken kan inderdaad, maar hoe ethisch is het om een dier herhaaldelijk aan zo'n situaties bloot te stellen?)
Dus je kan je misschien wel eens afvragen; als je het zo erg vindt dat iemand seksueel gebruikt maakt van een dier, en het dier er geen lichamelijke of mentale klachten van ondervindt, waarom is dat in jouw ogen zoveel slechter dan het dier gebruiken voor je eigen plezier?
Los van het feit of je het vuil vindt dat iemand zich vergrijpt aan een paard.
Voor de duidelijkheid, ik vind wat deze man doet ook niet normaal. Zal wel te verklaren zijn door iets wat mis zit in de hersenen. Of het oké is dat het paard hier geen besef van heeft? Misschien in principe niet, maar nogmaals, stel je dan ook de vraag of het wel ethisch is om je paard te laten opvoelen voor medische doeleinden.
Maar of het schadelijker is voor het dier dan erop te rijden? Dat denk ik niet...