Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:17

Iets met Roodkapje syndroom... denk je nou echt dat dat gaat gebeuren?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:26

Palmera schreef:
pol013 schreef:
Als ik dan moet kiezen tussen alle weilanden omheinen met heras hekwerk tot 2 meter hoog en een wolf dan mag die wolf van mij echt het loodje leggen hoor.
Dan gaat het welzijn van mijn paarden en het uiterlijk van het Nederlandse landschap voor op die paar beesten.

Want? Jij en jouw paarden hebben meer bestaansrecht dan een ander levend wezen? Waar haal je die grootheidswaanzin vandaan?

@Coonart: is schieten de oplossing bij alles wat niet bevalt?

Dan maar grootheidswaanzin hoor.
Volledig met pol013 eens.
Mijn huis en grond zijn van mij.
En ik hou geen open huis voor anderen mensen of dieren, of anderen ze nou leuk vinden of niet.

Grootheidswaanzin. Ik wordt pas griezelig als iemand gaat vinden hoeveel land en dieren je mag hebben.
'Bemoei je met je eigen zaken' is dan het enige wat in mij opkomt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:29

gohya schreef:
Het veulen lag al langere tijd in het weiland? bedoelen ze daarmee dat er niemand elke dag is gaan kijken?

De eigenaar heeft het veulen dus nooit in leven gezien. Merrie is in de wei bevallen en de eigenaar heeft het veulen pas voor het eerst gezien toen het dood was (en aangevreten).
Er kan dus zoveel gebeurd zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:34

Fenrir schreef:
Kuggur schreef:

Een vos, welnee, dat is een absurd idee. Heb je er enig idee van hoe klein en licht vossen zijn?

Het is natuurlijk wel mogelijk dat het veulen een andere dood gestorven is en een vos het dier daarna heeft aangevreten.
In het geval van de nog levende aangevallen Shetlandmerrie met dood veulen zal dat niet zo zijn, dat zal eerder een wolf zijn (of een hond).

Het is sneu voor de gestorven veulens maar ik vind wel dat er een groot drama van gemaakt wordt, alsof heel NL ineens stikt van de wolven. Een wolf zal niet snel een volwassen paard/grote pony pakken dus het lijkt me een kleine moeite om jonge veulens binnen een goede omheining te houden. Voor grote paarden zal dat niet eens nodig zijn, zeker niet als het om zwervende eenlingen gaat en niet om roedels wolven.[/quote]

dat klopt maar vossen beginnen altijd aan de oren, neus. niet midden i n de buik zoals op de foto.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:40

damian23 schreef:
gohya schreef:
Het veulen lag al langere tijd in het weiland? bedoelen ze daarmee dat er niemand elke dag is gaan kijken?

De eigenaar heeft het veulen dus nooit in leven gezien. Merrie is in de wei bevallen en de eigenaar heeft het veulen pas voor het eerst gezien toen het dood was (en aangevreten).
Er kan dus zoveel gebeurd zijn.

Nou idd. ze komen meteen met de wolf in beeld als er iets gebeurt is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:46

Sunnda schreef:
Palmera schreef:
Want? Jij en jouw paarden hebben meer bestaansrecht dan een ander levend wezen? Waar haal je die grootheidswaanzin vandaan?

@Coonart: is schieten de oplossing bij alles wat niet bevalt?

Dan maar grootheidswaanzin hoor.
Volledig met pol013 eens.
Mijn huis en grond zijn van mij.
En ik hou geen open huis voor anderen mensen of dieren, of anderen ze nou leuk vinden of niet.

Grootheidswaanzin. Ik wordt pas griezelig als iemand gaat vinden hoeveel land en dieren je mag hebben.
'Bemoei je met je eigen zaken' is dan het enige wat in mij opkomt.
Precies. En dan is het dus vervolgens aan jou om die grond goed af te schermen, alles daarbuiten is immers niet van jou. Leven er dan dieren op jou grond? Prima. Maar ook de kosten van het beschermen van die dieren komen dan voor jouw rekening, ze leven immers op jouw grond en dus ben jij verantwoordelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:49

T is ook maar net wat je gewend bent hè... kennis van me woont in Utah, en daar moet je als je gaat hardlopen ogen in je achterhoofd hebben ivm de “mountain lion” (poema denk ik?). Aanvallen op mensen komen daar voor, en is normaal..

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:07

Fenrir schreef:

Nou? In de vorige eeuw zijn er 5 kinderen gedood in Polen, 4 in Spanje en 36 in Rusland. In India zijn er in de afgelopen 20 jaar zelfs 273 kinderen gedood door wolven. Dat zijn wel veel Roodkapjes hoor...

Zie onderzoek: http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... ng/731.pdf
A review of wolfs attacks on humans

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:12

Mareintje schreef:
Fenrir schreef:

In de vorige eeuw zijn er 5 kinderen gedood in Polen, 4 in Spanje en 36 in Rusland. In India zijn er in de afgelopen 20 jaar zelfs 273 kinderen gedood door wolven. Dat zijn wel veel Roodkapjes hoor...

Weet je waarom? Omdat er, sowieso in Polen en Rusland, meer dan genoeg ruimte is voor beide diersoorten. Ze hebben elk hun eigen terrein. Echter kan het dan gebeuren dat een van de twee op andermans terrein komt, dan kan dit het gevolg zijn. Wat afschuwelijk is, begrijp me niet verkeerd.

Echter zal dit hier niet zo'n vaart lopen. Er moeten immers overal hekken/andere omheiningen komen, de wolven moeten dood/worden uitgezet. Omdat de mens hier van mening is al de grond te mogen bezitten, er is dus geen sprake van terrein delen/afstaan aan andere diersoorten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:53

Allil: en dat denken pakweg 17 miljoen mensen in Nederland. Want die zijn het echt niet meer gewend om met ogen in hun achterhoofd door de natuur te gaan.

Voor mij is (in de theoretische situatie) de meest praktisch oplossing om de shetlander op te ruimen (slachten? want wie zit er op een pony te wachten waar je een duur hekwerk voor neer moet zetten?) en een grotere pony als gezelschap te nemen. Vind ik een beter lange termijn optie dan een lelijk hekwerk en nederland helemaal in hokje te verdelen.
Heb je alleen nog steeds een dier wat het veld moet ruimen (en de 2 pony's bij de buren, en de veulens verder op in de straat en en en..)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:03

niks tegen wolven. Vind het prachtige dieren. MAar ik vind nederland echt te klein voor wolven. Wolven komen hier te snel in aanmerking met de mens of 1 van hun dieren.

Een schaap/paard of welk dier dan ook die geen kant op kan omdat die op een weide staat is een gemakkelijke prooi.

van mij mogen ze ook in duitsland blijven het is daar veel groter.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:42

Mareintje schreef:
Mondy schreef:
Wolven zijn prachtige dieren met een super mooie manier van leven onderling <3
Dat er dieren door ze gepakt worden is ontzettend vervelend zacht uitgedrukt maar ik ben van mening dat je kunt kijken naar oplossingen om samen te kunnen leven met elkaar ipv de een moet t veld ruimen voor de ander.

Ja ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn dier dood zou gaan door een wolf. En ja het is verschrikkelijk dat iemand na maanden wachten op een veulen het nu al moet missen. Maar dat kan ook gebeuren doordat het een been breekt. Koliek krijgt of dat je een ongeval krijgt. :j

En wat nu als deze wolven straks een klein kindje pakken?
Aanvallen op mensen zijn zeer zeldzaam, maar komen voor. Is dat ook acceptabel?

Wolven pakken niet zomaar een klein kindje. Plus zijn kleine kindjes vaak niet alleen mag ik hopen.
Kleine kinderen hebben meer kans om aangevallen te worden door een wolf zwijn of..... onze lieve honden ;)
Alle honden maar verbieden ?
Dat "wij" wolven willen uitroeien omdat ze misschien wel eens iets kunnen doen of te beroerd zijn om een goed hekwerk te plaatsen...
Die metershoge hekken zijn ook weer een uiterste. Maar zet je weiland met dubbele draden met een goede klap stroom erop en dan zou dat ook moeten kunnen werken. Als ze er olifanten mee buiten kunnen houden en paarden en stieren mee binnen dan moet een wolf buiten ook wel lukken nietwaar :D

Ik heb wolven van dichtbij mogen meemaken en kan niet anders zeggen dan dat het hele intelligente en prachtige dieren zijn. En je verbaasd je hoe vriendelijk ze zijn ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:55

Mareintje schreef:
Fenrir schreef:

Nou? In de vorige eeuw zijn er 5 kinderen gedood in Polen, 4 in Spanje en 36 in Rusland. In India zijn er in de afgelopen 20 jaar zelfs 273 kinderen gedood door wolven. Dat zijn wel veel Roodkapjes hoor...

En hoeveel kinderen sterven door een auto ongeluk? Ook alle auto's maar verbieden?

Je kunt niet alles in het leven voorkomen maar wel zo goed mogelijk proberen. Een hek om de tuin om je kleine kind te beschermen voor een wolf, hond, auto etc. lijkt mij een kleine moeite. Een jong kind alleen het bos in laten gaan is nu niet echt verstandig.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:57

Heb deze discussie op de achtergrond gevolgd.

Vind het heel jammer voor de veulen en de eigenaar. Maar ik vind wel dat er bij sommige mensen een onredelijke hetze ontstaat tegen de paar wolven die in Nederland zijn gesignaleerd.

Verder een paar opmerkingen, Het kan heel goed een hond zijn geweest of dat er iets is gebeurd met het veulen waarna het aangevreten is.
Ik zie bij ons hele gezinnen met vossen die ook dode dieren aanvreten en die beginnen ook met de zachte delen zoals de buik.

Wolven zijn heel schuw en laten zich meestal overdag niet zien. Dus voor mij is het zeker niet bewezen dat het een wolf was.

Als een van mijn merries een veulen moet krijgen, zorg ik er voor dat ik altijd in de buurt ben of dat er toezicht is.

Ik woon ook aan het bos en tegen duitsland aan, mijn paarden lopen overdag buiten en worden regelmatig gecontroleerd en staan in de nacht binnen.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dan weet ik zeker dat ik er alles aan heb gedaan.

Wat de wolven betreft, ik vind het prachtig dat ze terugkomen. Er zijn andere manieren dan doodschieten. Dat is nu precies de reden dat ik wat meer met dieren heb.

De mens is het grootste probleem, er zijn er teveel en we halen er ook steeds meer binnen. Wereldwijd geboortebeperking zou een oplossing kunnen zijn, maar ja. Je krijgt de landen nooit op een lijn.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:01

Weten we ondertussen al meer wat de oorzaak is?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:10

Mensen gillen meteen moord en brand over een wolf, 'wah wah de kindjes, wah wah de veulentjes, wahhhh MIJN land, MIJN natuur, MIJN dieren, huil huil huil'. Rot toch op met dat gezeik..er lopen op de wereld al genoeg veulentjes rond, als het echt zo'n geliefd, bijzonder dier was geweest dan hadden ze wel onder beter toezicht gestaan. Voor dat ene veulen lopen er nog 100den rond. De wolf is eindelijk weer terug in opmars na bijna te zijn uitgeroeid door huilies en roodkapjes, ik heb echt 1000x liever wolven dan shetlandponies rondlopen. Maar omdat het om een paard gaat is het ineens zooooo vreselijk. Wat zijn mensen toch selectief als het op dierenliefde aankomt. P.s. hebben jullie ooit wel eens een vos in het echt gezien, weten jullie uberhaupt wel iets over vossen? (of wild in het algemeen), ik heb een sterk vermoeden van niet namelijk. Als je serieus denkt dat een vos een pony aanvalt ben je niet helemaal goed bij je hoofd. De grootste prooi van een vos is een haas, verder dan dat gaat het niet en zelfs daar hebben ze vaak al moeite mee.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:19

Onlangs zag ik in een weide een dood kalf liggen. De koeien gingen verder met de orde van de dag en lieten het dode kalf liggen. Ook de koe die het kalf verworpen had, keek niet meer om naar het kalf. Hing nog wat uit de koe, maar die was ondertussen rustig gaan grazen.
Ik wist niet zo goed van wie de koeien waren, want ze stonden in een weide in het bos. Ik was met paardlief een buitenrit aan het maken en ben opzoek gegaan naar de eigenaar, want naar mijn idee moest de moederkoe wel medische hulp. Dus ben weggegaan om de eigenaar te zoeken.
Toen ik terug kwam (nog geen half uur later) waren er ook al vogels met het kalf bezig. Eraan trekken en eten. Echt binnen korte tijd! En het was gewoon dag.

Wat ik er mee zeggen wil, het zou me niet verbazen dat het om een dood geboren veulen gaat die door aaseters aangevreten is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:20

Koia schreef:
Mensen gillen meteen moord en brand over een wolf, 'wah wah de kindjes, wah wah de veulentjes, wahhhh MIJN land, MIJN natuur, MIJN dieren, huil huil huil'. Rot toch op met dat gezeik..er lopen op de wereld al genoeg veulentjes rond, als het echt zo'n geliefd, bijzonder dier was geweest dan hadden ze wel onder beter toezicht gestaan. Voor dat ene veulen lopen er nog 100den rond. De wolf is eindelijk weer terug in opmars na bijna te zijn uitgeroeid door huilies en roodkapjes, ik heb echt 1000x liever wolven dan shetlandponies rondlopen. Maar omdat het om een paard gaat is het ineens zooooo vreselijk. Wat zijn mensen toch selectief als het op dierenliefde aankomt. P.s. hebben jullie ooit wel eens een vos in het echt gezien, weten jullie uberhaupt wel iets over vossen? (of wild in het algemeen), ik heb een sterk vermoeden van niet namelijk. Als je serieus denkt dat een vos een pony aanvalt ben je niet helemaal goed bij je hoofd. De grootste prooi van een vos is een haas, verder dan dat gaat het niet en zelfs daar hebben ze vaak al moeite mee.

Je mag niet liever een shetlander hebben dan een wolf.
Maar wel liever een wolf dan een shetlander begrijp ik dus..

Ikke niet begrijpe.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:24

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:33

Mareintje schreef:
Mondy schreef:
Wolven zijn prachtige dieren met een super mooie manier van leven onderling <3
Dat er dieren door ze gepakt worden is ontzettend vervelend zacht uitgedrukt maar ik ben van mening dat je kunt kijken naar oplossingen om samen te kunnen leven met elkaar ipv de een moet t veld ruimen voor de ander.

Ja ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn dier dood zou gaan door een wolf. En ja het is verschrikkelijk dat iemand na maanden wachten op een veulen het nu al moet missen. Maar dat kan ook gebeuren doordat het een been breekt. Koliek krijgt of dat je een ongeval krijgt. :j

En wat nu als deze wolven straks een klein kindje pakken?
Aanvallen op mensen zijn zeer zeldzaam, maar komen voor. Is dat ook acceptabel?

Er worden meer kinderen door het verkeer gedood als ooit door een wolf.Gaan we nu allemaal te voet?
Een wolf die kinderen opeet geloof ik niet zo in.De tijd dat we er eentje koekjes naar zijn grootmoeder laten brengen in het bos is voorbij.De kans dat het een pedofiel tegen komt is namelijk groter als die ene wolf die ooit eens zin in een kindje zou hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:44

Je hoort gewoon op je kleine kinderen te letten. Als je gaat googelen op aanvallen van wolven wereldwijd, zie je dat het zo goed als nooit gebeurd. Incidenten gebeuren, ja, 2 of 3 mensen overleden in de moderne wereld na 1970...
Ik weet vrij zeker dat er meer mensen zijn omgekomen door toedoen van een paard. Niet dat dat niet triest is

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:59

Elk jaar zijn er aardig wat merries die de bevalling niet overleven en toch worden er elk jaar weer merrie gedekt. We zien het dus blijkbaar als het risico van het fokken.
Een enkel veulen word door een hond/vos aangevallen en gedood en toch laten we merrie opnieuw dekken en proberen we het nog een keer. En honden en vossen mogen blijven leven en zien we als een risico wat we incalculeren.
Elk jaar komen jonge veulen en zelfs wat ouderen veulen om door een ongeval of worden ingeslapen en ook dan worden merries weer gedekt en proberen de meeste het gewoon nog een keer. Dat zien we dus blijkbaar als dikke pech en iets waar je niet/wel rekening mee houd, en wel accepteren als risico.
Nu zijn er veulens ten prooi gevallen aan wat we denken een wolf, maar kan ook een hond zijn of zelfs een vos, en plots moet de wolf afgestraft worden en is hij zijn leven niet meer veilig.
%) %) %) %) %) %) %)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:01

cam schreef:
Elk jaar zijn er aardig wat merries die de bevalling niet overleven en toch worden er elk jaar weer merrie gedekt. We zien het dus blijkbaar als het risico van het fokken.
Een enkel veulen word door een hond/vos aangevallen en gedood en toch laten we merrie opnieuw dekken en proberen we het nog een keer. En honden en vossen mogen blijven leven en zien we als een risico wat we incalculeren.
Elk jaar komen jonge veulen en zelfs wat ouderen veulen om door een ongeval of worden ingeslapen en ook dan worden merries weer gedekt en proberen de meeste het gewoon nog een keer. Dat zien we dus blijkbaar als dikke pech en iets waar je niet/wel rekening mee houd, en wel accepteren als risico.
Nu zijn er veulens ten prooi gevallen aan wat we denken een wolf, maar kan ook een hond zijn of zelfs een vos, en plots moet de wolf afgestraft worden en is hij zijn leven niet meer veilig.
%) %) %) %) %) %) %)
Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen heel erg bijzonder :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:27

Het verschil is dat de natuurlijke habitat voor een wolf zeer beperkt aanwezig is in Nederland. Het is een dichtbevolkt land met vooral cultuurland. Vee en huisdieren zijn gemakkelijk voor handen. Schaapjes, veulens jagen in een omheining is minder vermoeiend dan 'echte jacht'.
Straks moet alle vee worden opgeborgen omdat de wolf vrij baan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:30

Ik denk dat, als je bijv. een poll zou maken, er in verhouding maar heel weinig mensen zijn die willen dat de wolf doodgemaakt wordt. :o
Wel vind ik dat de communicatie omtrent de wolven die hier de grens oversteken veel duidelijker moet zijn.
Dan kunnen ongelukken voorkomen worden door de paarden tijdelijk binnen te houden of een betere omheining te maken.
Nu wist 'niemand' iets tot het te laat was, zoals bij de schapen.