Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:13

beert schreef:
superpony schreef:
Dus is het stemmingmakerij om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen. Als je echt wat wil bereiken, is het verstandiger om een echt goed onderzoek te doen en een wetsvoorstel in te dienen. Kom dan met voorstellen wat minimaal aantal uren buiten wordt....Hoe groot de boxen moeten. Wat worden de boetes? Hoe gaat men controleren? Kom met iets goeds ipv een beetje blazen wat allang bekend is.

Als je klikt op de link in mijn bericht boven je van het rapport, had je op pagina 43 TM 46 de aanbevelingen gelezen. Ook had je dan gezien dat ze dit bij de tweede kamer onder de aandacht willen brengen.

Verder is het bepalen van boetes een taak van de overheid en uitvoering van controles (justitie neem ik aan) en niet van een organisatie.

Ik ben het niet per se op alle punten eens met deze stichting, maar denk wel dat als je een mening/vragen hebt over de werkwijze dat je op zijn minst even kan kijken in het rapport wat erin staat :-)

Ik heb het vaag gelezen, omdat ik ze niet meer serieus kan nemen. De politiek op gebied van dierenwelzijn al helemaal niet!

Als FNRS bijvoorbeeld sterren uitdeelt na het bekijken van een manege, kunnen zij ook jaarlijks een controle uitvoeren of de manege nog steeds een zelfde kwaliteit heeft of beter of slechter is geworden. Dat hoeft niet via justitie. En laten we eerlijk zijn, KNHS en FNRS hebben toch het meest te vertellen. Rechtsom of linksom wordt er naar hun geluisterd en zijn zij bepalend.

Boetes zouden kunnen als er ook een wet aan welzijn gekoppeld is. Maar die voorstellen zijn echt slechts minimaal en zullen nooit iedereen tevreden gaan stellen. Mij niet in ieder geval. Ook doen ze er veel te lang over. Die paarden lijden al jaren en blijven dat nog vele jaren doen. Gaat het om leed, dan zouden ze leed direct laten stoppen en willen voorkomen. Maar daar gaat het ze helemaal niet om.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 01:05

superpony schreef:
Boetes zouden kunnen als er ook een wet aan welzijn gekoppeld is. Maar die voorstellen zijn echt slechts minimaal en zullen nooit iedereen tevreden gaan stellen. Mij niet in ieder geval. Ook doen ze er veel te lang over. Die paarden lijden al jaren en blijven dat nog vele jaren doen. Gaat het om leed, dan zouden ze leed direct laten stoppen en willen voorkomen. Maar daar gaat het ze helemaal niet om.

Dus... Ze hadden die dieren direct in de trailer moeten laden en wegbrengen? Het klinkt leuk wat je zegt maar op lange termijn doet dat natuurlijk helemaal niks. Dat is vervelend en naar voor een enkel paard dat nu in een nare situatie zit, maar algeheel bewustzijn creëren heb je veel meer aan, zodat er een eind kan komen aan onaanvaardbare situaties op maneges.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 06:28

Inderdaad, 'het leed' direct laten stoppen is een mooi ideaal maar onhaalbaar. En dan kan je zelfs de manege als instituut in de ban doen. Waar trek je een lijn? Zo extreem kan simpelweg niet.
Ik moet zeggen dat het onderzoek ook best reële aanbevelingen doet. En dat de FNRS er goed op reageert ondanks dat een aantal rijscholen helemaal niet onder FNRS valt.

superpony

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:00

Als ze het leed vinden, hadden ze inderdaad moeten ingrijpen. Natuurlijk krijgt iemand de kans om eerst dingen aan te passen, maar niet jaren en jaren door veel bureaucratie.

Persoonlijk lig ik er echt niet wakker van als maneges en pensionstallen moeten sluiten uiteindelijk. Slecht is gewoon slecht en pas je niks aan, is het gewoon over. We zijn een modern land en hoeven natuurlijk geen dierenleed te accepteren. Als een broodfokker zijn hondjes in vieze hokjes houdt, grijpen ze ook in. Dus niet met 2 maten meten.

FNRS stelt echt niks voor. Die deelt sterren uit, omdat het hun soms goed uitkomt en vriendjespolitiek. Een manege die zich daar niet bij wil aansluiten, is niet per definitie slecht.

Er zijn gewoon erg veel paarden tegenover de ruimte die we hebben. Mensen kopen ook wel vrij makkelijk een paard zonder de benodigde kennis. Bij honden is er ook een voorstel geweest dat je dan verplicht een cursus moet doen, dus zo raar zou het niet zijn om paarden kopen ook wat in te dammen.

Uiteindelijk leren mensen vaak op maneges en accepteren ze wantoestanden op stallen, omdat ze niet beter weten. Je moet ergens beginnen als je leed wil verminderen. Dan maar grof, maar je kan het niet iedereen naar de zin maken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:24

Maar ben je het nu eens of oneens met de stichting? Want ze kaarten aan dat de situatie slecht is, dat zeg jij hierboven ook, maar tegelijkertijd noem je het stemmingmakerij?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:30

Magrathea schreef:
superpony schreef:
Dus is het stemmingmakerij om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen. Als je echt wat wil bereiken, is het verstandiger om een echt goed onderzoek te doen en een wetsvoorstel in te dienen. Kom dan met voorstellen wat minimaal aantal uren buiten wordt....Hoe groot de boxen moeten. Wat worden de boetes? Hoe gaat men controleren? Kom met iets goeds ipv een beetje blazen wat allang bekend is.

Een wetsvoorstel moet je voor in de tweede kamer zitten. En dan moet de rest er ook nog voor stemmen hè, want de gemiddelde VVD-er wil natuurlijk wel dochterlief in het weekend bij de lokale manege kunnen droppen :o
.

Heb je hier schriftelijk bewijs voor?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:34

Mazida schreef:
Stichting Dier&Recht behoort bij dezelfde clubs als Partij voor de Dieren, Wakker Dier, Faunabescherming etc. Allemaal één pot nat. Wat veel mensen niet weten, is dat deze club een verborgen agenda heeft. Dier&Recht bestaat uit dierenrechtenactivisten. Dat is iets heel anders dan staan voor een beter dierenwelzijn. Dierenrechtenactivisten streven naar een samenleving waarin geen dieren meer worden gebruikt. Zij zijn tegen de veehouderij als geheel, maar zeker ook tegen paardrijden. Het interesseert ze uiteindelijk geen zier hoe een paard wordt behandeld. De volgende stap is paardrijden als geheel verbieden, omdat dit niet natuurlijk is. Hetzelfde geldt voor de veehouderij, het dolfinarium en zelfs huisdieren. Dit is geen partij met een knuffelgehalte, maar een partij die je beter op een heel grote afstand kunt houden. Daarom komt deze club ook niet in actie tegen het leed in de Oostvaardersplassen. Dat vinden ze wel natuur en dan is doodhongeren geen probleem. Juist omdat ze geen bal geven om dierenwelzijn, maar wel om dierenrechtenactivisme.

Heel juist en belangrijk om te onthouden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:37

Omdat ik meer dingen te doen heb dan het hele internet af te zoeken, hier schriftelijke vragen van de PvdD die ik zo gauw kon vinden (Gemeente Amsterdam)
TL;DR : we weten dat paarden in stands staan maar omdat het een rijksmonument is gaan we daar geen verandering in brengen, en we vinden het ook leuk dat er een manege in de stad kan zijn. Oja en de medewerkers doen erg hun best dus het zal allemaal wel meevallen.
https://amsterdam.partijvoordedieren.nl ... che-manege

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:47

superpony schreef:
Dus niet met 2 maten meten.

Dit is nu juist wat er continu gebeurt als het gaat om dierenwelzijn.
Zodra het dier een menselijk "nut" heeft, wordt er veel leed toegestaan en/of ontkent of verdoezeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:04

beert schreef:
Maar ben je het nu eens of oneens met de stichting? Want ze kaarten aan dat de situatie slecht is, dat zeg jij hierboven ook, maar tegelijkertijd noem je het stemmingmakerij?

Ik ben het ermee eens dat de situatie voor paarden slecht is. Zowel op maneges als particulier bezit.

En ja, zoals zij dit brengen, vind ik stemmingmakerij. Als ik ook kijk naar deze organisatie neigt het meer naar afleiding van de ovp of actievoerders af willen schilderen als hypocriete penny's, zoals ik al eerder zei.

Ik vertrouw deze organisatie net zoals een aantal anderen voor geen meter.

Het is niet anders bij honden bijv. Ja, bijtincidenten moeten omlaag, maar niet door bepaalde rassen te verbieden. Het is geen oplossing en dan heeft men zich niet verdiept in het basis probleem.

Ik loop al heel lang mee en de basis is een probleem. Teveel maneges en stallen. De opleidingen zijn waardeloos. Personeel mag niks meer, het wordt bedrijven te moeilijk gemaakt met regels, dus ze hebben soms weinig keus om paarden binnen te laten of vroeg binnen te laten zetten. Net als met opslag ruimte voor ruwvoer bijv.
Daarnaast is de kwaliteit ook slecht, omdat er gewoon slecht personeel van opleidingen af komt.

Er is ontwikkeling, maar die zet zich niet voort als het niet wordt doorgegeven bij de basis. Mensen die stug vasthouden aan hoe het vroeger was.

Duidelijke regels, controle en maatregelen zijn het enige dat maneges en stallen zal dwingen iets te veranderen. Maar het zal een aantal de kop kosten, vanwege vooral personeels problemen.

WesternKid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:15

De onderzochte maneges zijn maar een klein deel van alle maneges die er zijn in Nederland en Duitsland. Dus naar mijn mening geeft dit ook heel slecht weer hoe het eigenlijk gaat op de maneges. Tenzij ze een groot onderzoek deden maar nu is het niet heel geloofwaardig naar mijn mening.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:28

superpony schreef:
beert schreef:

Ik ben het ermee eens dat de situatie voor paarden slecht is. Zowel op maneges als particulier bezit.

En ja, zoals zij dit brengen, vind ik stemmingmakerij. Als ik ook kijk naar deze organisatie neigt het meer naar afleiding van de ovp of actievoerders af willen schilderen als hypocriete penny's, zoals ik al eerder zei.

Ik vertrouw deze organisatie net zoals een aantal anderen voor geen meter.

Het is niet anders bij honden bijv. Ja, bijtincidenten moeten omlaag, maar niet door bepaalde rassen te verbieden. Het is geen oplossing en dan heeft men zich niet verdiept in het basis probleem.

Ik loop al heel lang mee en de basis is een probleem. Teveel maneges en stallen. De opleidingen zijn waardeloos. Personeel mag niks meer, het wordt bedrijven te moeilijk gemaakt met regels, dus ze hebben soms weinig keus om paarden binnen te laten of vroeg binnen te laten zetten. Net als met opslag ruimte voor ruwvoer bijv.
Daarnaast is de kwaliteit ook slecht, omdat er gewoon slecht personeel van opleidingen af komt.

Er is ontwikkeling, maar die zet zich niet voort als het niet wordt doorgegeven bij de basis. Mensen die stug vasthouden aan hoe het vroeger was.

Duidelijke regels, controle en maatregelen zijn het enige dat maneges en stallen zal dwingen iets te veranderen. Maar het zal een aantal de kop kosten, vanwege vooral personeels problemen.

Ik ben het helemaal met je eens,
En ik vind het naar voor de weinige stallen/ maneges die het wel voor nu wel voor elkaar hebben een trap krijgen door de negatieve aandacht.
Maar ik ben wel heel blij dat er aandacht voor is, Ik vind dat dit een onderwerp is wat niet vaak genoeg aangehaald kan worden. Want op veel plaatsen is het ook echt om te snikken, hoe de beesten worden behandeld. Zulke tenten mogen ze van mij sluiten( en dat zijn er stiekum best veel)

En de fnrs is een lachtertje wat betreft dieren en het welzijn.
De eisen waar een bedrijf aan moet voldoen hebben niets met dierenwelzijn te maken.
Alleen de faciliteiten voor de mens doen er toe.
Eens in de zoveel jaar een praatje met de controleur een rondje door het bedrijf overal vluchtig een blik meer dan dat is het niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:39

Citaat:
En ik vind het naar voor de weinige stallen/ maneges die het wel voor nu wel voor elkaar hebben een trap krijgen door de negatieve aandacht

Maar dat geld ook voor boeren die het goed voor elkaar hebben met hun vee.
En ook daar is in het verleden behoorlijk wat met een verborgen camera gefilmd.
Het programma van Martin Gaus, Dierenmanieren, vond ik vroeger echt niet leuk.
Koeien stonden vroeger ook op stand...geen idee of dat nog steeds zo is. Ik ken eigenlijk alleen nog maar loopstallen. Maar zo'n 20 jaar geleden , toen ik nog op de tuinbouw school zat, schoren wij koeien die de hele winter op stand stonden. En dit bij verschillende bedrijven.

Is het stemmingmakerij...ja misschien wel maar worden we wakker geschud...ja ook.
Al denk ik dat wij, die zich al bevinden in deze wereld, het wel weten.

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:19

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:05

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:12

Jildau schreef:
Gilles schreef:
Nu kan je ook zelf kijken hoe jouw manege zou scoren... heb m even ingevuld voor m'n eigen paarden, dan zie je meteen hoe ze dat zouden vinden.

https://www.dierenrecht.nl/hoe-scoort-j ... denwelzijn

Of de voerbakken stofvrij zijn.. :')

Als dat het enige is (dus alles perfect geregeld behalve stoffige voerbakken) dan zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken nee. Maar als de stallen ook goor zijn, waterbakken stinken, slechte ventilatie etc. zou ik toch mijn vraagtekens erbij hebben

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:15

De manege eigenaren houden dit alleen vol omdat de klanten helpen.
.
Niet willen betalen voor een betere manege of niet verder willen rijden voor een betere manege

Zolang er genoeg klanten blijven, zal dit blijven bestaan.

Laten we vooral zelf kritisch blijven op welzijn en kijk verder dan je neus lang is.

Zeg je lidmaatschap op en kijk verder als je doorhebt dat de manege niet deugt.

Beter leven begint bij jezelf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:15

Sorry maar stofvrij in een manege? Wat is dat dan voor luxe bedoeling. Alsof dat ook maar iets met paardenwelzijn te maken heeft.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:18

Stof of geen stof en paardenwelzijn heeft wel degelijk iets met elkaar te maken. Het kan nl het verschil maken tussen hoesten of niet hoesten.
Stro of hooi geven of gangen vegen terwijl de paarden in de stal staan is voor mij een dikke nogo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:35

Bij ons zit een manege die de stallen direct aan de binnenbak hebben zitten (is ook een open ruimte). De binnenbak is meestal gortdroog en stuift dan als een bezetene. Dat kan niet goed voor je paard zijn. Je hoort ook regelmatig de paarden hoesten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:36

Sclimpre schreef:
Stof of geen stof en paardenwelzijn heeft wel degelijk iets met elkaar te maken. Het kan nl het verschil maken tussen hoesten of niet hoesten.
Stro of hooi geven of gangen vegen terwijl de paarden in de stal staan is voor mij een dikke nogo.

Dat ja. Stofvrij ga je het niet krijgen, dat is logisch, maar er is een verschil tussen een dikke laag kek en een laagje stoffigheid van strooien/hooi geven

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:41

Stofvrij gaat nooit lukken, maar het maakt een groot verschil of de stoffige klussen gedaan worden terwijl de paarden wel of niet op stal staan. Op het moment dat het stof terug neergevallen is kan het minder kwaad dan wanneer het rondvliegt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 01:08

De voerbakken vraag vond ik ook wat apart- bij ons ligt heus wel wat stof of kruimel op de rand van de voerbak, maar er ligt geen rotzooi in. Drinkbakken idem.

Vegen met paarden binnen is ook bij ons niet ok, ook de loslopende ponies wordt verzocht even naar buiten te gaan. Hooi losmaken wordt zoveel mogelijk zonder paard in de buurt gedaan- al gaan we om 23.00 niet alles buiten zetten, maar we gaan dan ook geen stofwolken veroorzaken.

'wat stof op de voerbak' vind ik dan ook wel iets heel anders dan een gore bende met het eten van gisteren nog onder de rand geplakt.