LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:40

Het is wel zo dat hier de meeste slachtoffers vallen(schapen, kippen, poezen) door honden en dan met name jachthonden die op hun eigen houtje gaan jagen. Hier zijn geen wolven dus het is niet eens een vraag, was het een hond of een wolf. Honden doden vaak meerdere schapen en zo 10 kippen tegelijk. Dit is regelmatig en dat ziet niemand als een een probleem, toch typisch. De eigenaar wordt vergoed en de kous is af...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:38

Ziet niemand dat als een probleem? Ik ken echt niemand die dat normaal vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:54

bethje31 schreef:
Het is wel zo dat hier de meeste slachtoffers vallen(schapen, kippen, poezen) door honden en dan met name jachthonden die op hun eigen houtje gaan jagen. Hier zijn geen wolven dus het is niet eens een vraag, was het een hond of een wolf. Honden doden vaak meerdere schapen en zo 10 kippen tegelijk. Dit is regelmatig en dat ziet niemand als een een probleem, toch typisch. De eigenaar wordt vergoed en de kous is af...

Niet eens zozeer jachthonden hoor, al zullen die er ook wel zijn. De meeste typen jachthonden zijn niet op deze wereld om dieren te pakken en dood te bijten (zweethonden uitgezonderd, maar die zijn niet zo algemeen en aardhonden zijn vaak te klein). De meeste jachthondenrassen dienen om dieren te vinden, op te drijven, aan te wijzen, te apporteren etc. Aan een hond die dieren grijpt en eigenhandig sloopt heb je als jager doorgaans niet zoveel.

Berichten die ik las en waarbij het ras genoemd werd: husky (relatief vaak), herder, rottweiler...

Maar inderdaad, in veruit de meeste gevallen betreft het sowieso een loslopende hond of meerdere loslopende honden. En vaak zijn de hond en eigenaar gevlogen en kan je dus ook nog fluiten naar een schadevergoeding.... Maar als mensen daarover klagen haalt het de krant niet en bij een wolf natuurlijk wel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:28

bethje31 schreef:

In your dreams, maar bij huishonden kun je altijd nog de eigenaar aanspreken.
Dat gezegd hebbende, je wilt niet weten hoeveel hondeneigenaren het normaal vinden dat hun hond de kudde induikt of je collie aanvalt.
Het is zeker een groot probleem, maar mensen denken er makkelijk over plus het is een bekend probleem.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 03:20

bethje31 schreef:

Waar is "hier", als ik vragen mag?.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:40

minikatje schreef:
bethje31 schreef:

In your dreams, maar bij huishonden kun je altijd nog de eigenaar aanspreken.
Dat gezegd hebbende, je wilt niet weten hoeveel hondeneigenaren het normaal vinden dat hun hond de kudde induikt of je collie aanvalt.
Het is zeker een groot probleem, maar mensen denken er makkelijk over plus het is een bekend probleem.

Of de collie valt mijn honden aan en de herder zegt er niets van.. Dan krijgt de collie van mij toch echt een rot schop.. Mijn honden laten de schaapskudde die af en toe in het bos loopt met rust, dan hoeft die hond mijn honden ook niet aan te vallen..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:51

rainbow8 schreef:
Of de collie valt mijn honden aan en de herder zegt er niets van.. Dan krijgt de collie van mij toch echt een rot schop.. Mijn honden laten de schaapskudde die af en toe in het bos loopt met rust, dan hoeft die hond mijn honden ook niet aan te vallen..

Hoe dichtbij was jouw hond dan bij de schapen of de collie, dat die dat deed?
Vind ik voor een border die aan het werken is nogal vreemd gedrag eerlijk gezegd.

Ik ken persoonlijk geen border collie die als hij/zij aan het werk is zich dusdanig laat afleiden dat ie meent naar een andere hond uit te vallen.
Mijn eigen borders focussen alleen maar op hun schapen, en bekijken nog niet eens een hond als die langsloopt. Zelfs niet als ze tijdens hun werk aangeblaft worden door een keffer die naar ze uitvalt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:51

Inderdaad vreemd gedrag voor een collie die aan het werk is, maar je hebt er wat tussen zitten die getikt zijn of heel beschermend naar hun kudde.
Dan zit je bij de laatste categorie wel dicht bij de schapen en in het werkpad van de collie.

Ik ken ze persoonlijk ook niet en mijn collie is privé een bazige tante, maar op het werk is het 100% op de schapen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 05:31

rainbow8 schreef:
[

Wat doen jouw honden zó dicht bij een kudde schapen en hun werkende hond?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:53

De schapen stonden op een open plek in het bos.. Daar staan ze gemiddeld eens per jaar en dan een week ofzo.. Ik loop daar elke week 2 a 3 keer met uitlaathonden.. De schapen staan dan achter een soort van net, dus in een soort van klein weitje wat rondom is afgezet.. Het is een losloopgebied en ik zie pas dat ze er staan als ik ik er voorbij loop.. Het passeren is tussen de 5 en 10 meter.. Ik roep dan alle honden bij me en ze moeten dan naast me blijven tot ik de open plek gepasseerd ben..

minikatje

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:42

Dus de schapen staan in een raster, maar hoe komt die collie dan bij jullie terecht?
Of was de herder net aan het verplaatsen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:04

Dus je loopt met een meute losse uitlaathonden zó dicht langs een kudde schapen? Daar neem je nogal een risico mee.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:15

Minikatje:
- Dat laatste.. Ze stonden er net.. En dit is al een paar keer gebeurt in de 7 jaar dat ik er loop.. Maar dan nog.. Het zomaar aanvallen van een passerende hond, vind ik geen normaal gedrag.. Ze keken wel, maar meer met een schieuwnierige blik.. Van huh, wat is dat?? Ze bleven netjes bij me.. Dus die collie heeft al een aantal keer een schop of een zwieper van me gehad..

Kuggur:
- Hoe moet ik weten dat ze daar staan?? Het Is een pad wat langs de open plek loopt en je ziet pas dat daar schapen staan als je er bent.. Er hangen nergens bordjes dat er een kudde schapen staan.. Buiten dat, als ik tegen de honden zeg dat ze naast moeten blijven, dan doen ze dat..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:37

Kuggur schreef:
Dus je loopt met een meute losse uitlaathonden zó dicht langs een kudde schapen? Daar neem je nogal een risico mee.

Vind jij dan niet dat een herder die zijn schapen in een honden losloop gebied weidt nogal risico's neemt?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:10

Als de herder een begrazingsopdracht krijgt in dat gebied. Ze staan niet voor niets in rasters met een flinke tik stroom erop.

Rainbow, je komt het nu al 7 jaar tegen en je ziet ze pas als je voorbij loopt. Zijn dit megastille schapen? Normaal hoor je de onze al vanaf een flinke afstand met het geblehr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:52

Zo gek vind ik het niet. Hier staan ook schapen in het losloopgebied, daar moet je wel langs lopen want ze staan vaak aan één kant over de hele lengte. Van het pad tot het water is het misschien 5 meter breed. Ik ben ook al eens verrast in het bos, andere kant van het klaphekje is van een landgoed, blijkbaar gingen ze het opzetten of afbreken maar ik had ze ook niet gezien of gehoord tot ik de hoek om kwam. In het losloopgebied heb ik zelf wel eens met mijn herder tussen de schapen gestaan omdat ze langs het stroomgaas gingen en hem dus smeerden het pad af, ging goed allemaal maar een groot deel van de kudde wilde juist mijn herder even bekijken (ook wit met veel haar) ik had hem toen net dus wist niet hoe hij zou reageren maar hij deed gelukkig niks. De schaapsherder heeft mij met mijn andere hondje wel eens uitgenodigd om even te komen zitten en toen hij ze aan het verzetten was zijn we er met zijn toestemming ook met de paarden tussendoor gereden. Hier is het dus normaal om dichtbij de schapen te komen met de hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:16

Karl66 schreef:
Kuggur schreef:

Vind jij dan niet dat een herder die zijn schapen in een honden losloop gebied weidt nogal risico's neemt?

Ehm, ja. Maar dat is Nederland hè, iedere postzegel land heeft minstens 3 bestemmingen...

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:49

Ik zou willen voorstellen om de wolven naar de Oostvaarders plassen te verplaatsen, twee vliegen in één klap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:55

Kuggur schreef:
Karl66 schreef:

Ehm, ja. Maar dat is Nederland hè, iedere postzegel land heeft minstens 3 bestemmingen...

Toch denk ik dat die schapen daar veiliger staan, het hele gaas staat onder stroom, menig hond die dat niet in de gaten heeft en zo geleerd heeft dat schapen helemaal niet leuk zijn. In een gewoon stuk land komen ze veel vaker binnen zonder eerst een klap stroom gehad te hebben.
Risico's hier zijn vooral een hond die in paniek weg rent omdat ie stroom gehad heeft en schapen in een woonwijk omdat ze een stukje gevonden hebben waar ze langs kunnen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:09

dees_daan schreef:
Risico's hier zijn vooral een hond die in paniek weg rent omdat ie stroom gehad heeft en schapen in een woonwijk omdat ze een stukje gevonden hebben waar ze langs kunnen.

Risico's hier bestaan ook uit schapen die ondanks het raster in paniek raken van (onafgerichte!) honden zo dichtbij en die tegelijkertijd dankzij het raster geen kant op kunnen. Zelfs zonder dat er happen uit de schapen genomen worden, kan flinke paniek zo een aantal ongeboren lammeren kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:30

oomens schreef:
dees_daan schreef:

Risico's hier bestaan ook uit schapen die ondanks het raster in paniek raken van (onafgerichte!) honden zo dichtbij en die tegelijkertijd dankzij het raster geen kant op kunnen. Zelfs zonder dat er happen uit de schapen genomen worden, kan flinke paniek zo een aantal ongeboren lammeren kosten.

Dat kan als ze het niet gewend zijn inderdaad, ik heb niet het idee dat dat hier snel het geval is. Ze staan hier letterlijk naast het pad en zijn honden inmiddels wel gewend. Liggen op 2 meter afstand en opstaan doen ze niet, ook niet als er wel een hond tekeer gaat langs het gaas. De schaapsherder kiest er natuurlijk ook zelf voor om ze daar neer te zetten, afstand houden kan niet tenzij je een flink eind in de berm gaat lopen, als ze dan net verplaatst zijn vanuit die berm heb je je schoenen zo vol met stront dat je het gewoon voelt als je loopt.. dat doet dus niemand. Ik kies er dan ook liever voor om die van mij even met z'n harses tegen het stroomdraad te laten gaan zodat hij weet dat het niet zo grappig is. Het is even een gil en de schapen tillen hun kop op en that's it. Misschien doen wij hier allemaal gewoon niet zo moeilijk, de schapen komen elk jaar, dat weet iedereen en naast wat gemopper over de stront die ze niet van het pad af geveegd hebben is er niks aan de hand. Hondeneigenaren hebben zelfs al wat schapen uit het water gehaald omdat de randen te steil zijn en er af en toe een schaap in het water ligt. En nee niet door de honden, het laatste stuk moet officieel gezien gewoon afgezet worden en dat gebeurd nooit. Ook zonder honden in de buurt komen ze zo wel eens in de problemen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:26

In het nieuws was laatst dat er in Friesland 1 zou lopen. Ik heb hem net gezien volgen s mij in de buurt van Jubbega. Wat zijn die beesten groot zeg! Was te laat met mobiel en best wel even beduusd. Zet het hier even neer misschien mocht iemand daar in de buurt ook wat zien of merken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:34

Oh dat is hier niet ver vandaan! Benieuwd of ie deze kant op komt, op zich ruimte genoeg om zich verstopt te houden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:40

Afbeelding
Mocht je een beetje bekend zijn. Het bosje met het cirkeltje zag ik hem in rennen. Dacht eerst dat ik gek werd maar het vermoeden was er al dat er een wolf in Friesland was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:46

Die melding is van een tijdje geleden, hij liep toen bij Appelscha. Zag dat ze in het Dwingelderveld ontlasting gevonden hebben dat van een wolf zou zijn maar zo ziet de ontlasting van mijn herder die vlees eet er ook uit dus ben benieuwd of dat nog onderzocht gaat worden.