Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:20

Rebecca schreef:
Waar moet je heen met al die overgebleven grazers dan

Qua paarden zouden ze er eens een wat couranter ras in kunnen gooien. Want het ziet er natuurlijk mooi uit, die Koniks met hun wildkleurtje, maar er is natuurlijk helemaal geen vraag naar. Dus als je er wat anders mee wilt dan afschieten, dan wordt het al snel vangen en naar de slager brnegen met zulke grote aantallen.

In de New Forest lopen er ook kuddes vrij rond, maar dan met New Forest-pony's. Laat ze dan zoiets doen ofzo. Daar heb je nog wat aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:31

safina schreef:
Rebecca schreef:

Qua paarden zouden ze er eens een wat couranter ras in kunnen gooien. Want het ziet er natuurlijk mooi uit, die Koniks met hun wildkleurtje, maar er is natuurlijk helemaal geen vraag naar. Dus als je er wat anders mee wilt dan afschieten, dan wordt het al snel vangen en naar de slager brnegen met zulke grote aantallen.

In de New Forest lopen er ook kuddes vrij rond, maar dan met New Forest-pony's. Laat ze dan zoiets doen ofzo. Daar heb je nog wat aan.

Precies. Hier in Portugal lopen in het noorden ook ponies in het wild, maar die zijn net als in de New Forest, wel van verschillende eigenaren die dus ook dieren wegvangen voor de verkoop. (Overigens gaan er veel naar de slager, ze zijn hier minder waard dan een ezel en worden dus ook met uitsterven bedreigd.)
Maar wat er ook meespeelt is dat die gebieden veel groter zijn en niet omheind.
Er lopen ook verkeerswegen doorheen wat voor de nodige ongelukken en doden zorgt en verder hebben ze met name hier in Portugal te maken met een natuurlijke vijand, de vos. Hier verliezen mensen ongeveer 25% van hun kuddes aan ongelukken, wolven en geberek aan voedsel na bosbranden bv.

Maar van ik snap helemaal niet waarom er zo nodig gegraasd moet worden, helemaal niet als het zo onevenwichtig gaat. Dan is het nut weg, lijkt mij. Laat het maar lekker verwilderen, of maai het.
Ik denk zomaar dat er geld achter zit en dat het houden en laten verkommeren van dieren meer opbrengt. Wie weet daar wat van?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-02-18 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:33

safina schreef:
Rebecca schreef:

Bij de Oostvaardersplassen denk ik dan eerder aan zeepaardjes......

bruintje123

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:34

:+

Kudde schapen die in de winter naar de schaapskooi van de herder gaan lijkt me meer dan genoeg aan dieren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:38

bruintje123 schreef:

Kudde schapen die in de winter naar de schaapskooi van de herder gaan lijkt me meer dan genoeg aan dieren.

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:41

Kan ook. Maar laat er eens een einde komen aan dat eeuwige gedweep met die stomme Koniks op begrazingsprojecten. Ik zal nu wel weer allerlei hyperblije konikeigenaren over me heen krijgen die me gaan vertellen dat het de leukste pony's ter wereld zijn, maar get real: Er is geen afzetmarkt voor talloze Koniks.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:43

safina schreef:
Kan ook. Maar laat er eens een einde komen aan dat eeuwige gedweep met die stomme Koniks op begrazingsprojecten. Ik zal nu wel weer allerlei hyperblije konikeigenaren over me heen krijgen die me gaan vertellen dat het de leukste pony's ter wereld zijn, maar get real: Er is geen afzetmarkt voor talloze Koniks.

Ach, ze doen het vrij aardig langs de Limburgse Maas begrijp ik.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:13

Ze staan hier idd overal, langs de maas, maar wel vooral in groepen hengsten en groepen merries apart. Dat werkt prima.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:52

bruintje123 schreef:

Lijkt mij ook

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:49

SparklingApp schreef:
Mijn moeder vertelde mij vroeger al: als je dieren opsluit moet je er goed voor zorgen.
Schandalig dat zo'n organisatie bewust een gruwelijke situatie creëert en nu zijn verantwoording niet neemt.
Ik dacht dat er ook een zorgplicht voor dieren was in ons "ontwikkelde" land?
Ik kan me hier zo kwaad en verdrietig om maken.

Helemaal mee eens.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:52

Was net op radio dat idd wordt afgeraden om zelf te gaan bijvoeren. Ik ben bang dat ze onraad hebben geroken en nu dus het nieuws moeten inschakelen om mensen te weerhouden massaal te komen bijvoeren.

Ik heb het beginstukje gemist, dus weet even niet wie aan het woord was, maar hij zei dat het een heel slecht idee was, omdat:
1. hoefdieren in de zomer een vetlaag aanmaken en in de winter stoppen met eten. :o? :o? -:(- -:(- Whaaaat!!??
2. In de winter knabbelden ze alleen wat bast om de darmen aan het werk te houden en zo hun afvalstoffen te kunnen afvoeren. :x :x .
3. Als ze nu gevoerd zouden worden, dan kwamen ze aan de diarree, omdat het voer te eiwitrijk was en zouden ze dus sterven.

Ik wordt hier zo misselijk van. ALs wij met zo'n flutverhaal aan zouden komen als onze dieren er mager bij zouden staan in de winter, dan zouden ze in beslag worden genomen en zou ons gevraagd worden of we wel goed bij ons hoofd waren.

Ad. 1: Ik zie geen paarden met een vetlaag. Met zo veel grazers op een klein gebied is er in de zomer al niet voldoende rijk eten aanwezig om een goede vetlaag op te bouwen. Of er zijn te veel rivalen die bevochten moeten worden, waardoor er geen tijd is om een vetlaag op te bouwen.
Ad 2. Hier in de omgeving staan ook her en der kuddes Koniks. De kleine bosjes die er stonden zijn helemaal dood, bast weggevreten. Er is dus geen bast meer om aan te knabbelen. Wat moeten ze dan eten?
Ad 3. Daar heeft hij een punt. Als je ondervoede dieren gaat voeren, dan moet je dat gedoseerd en het beste onder controle van da doen en niet op eigen houtje nu, nu het eigenlijk al te laat is, ze alsnog gaan voeren. Kans op koliek, diarree lijkt me idd aanwezig. Wil je ook niet op je geweten hebben dat je met je goede bedoelingen een kudde uitroeit.

Ik heb in elk geval de petitie getekend. Dat was het minste wat ik kon doen :\

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:29

Isabonny, een paar jaar terug hadden ze in november wel degelijk allemaal een vetlaag. Dat ze dat nu eind februari niet meer hebben, kan ik begrijpen. Het gras begon net weer wat schot in te komen qua groei nu en dan vriest het opeens, dus dat ze nu geen eten hebben, kan ik ook wel inkomen.

Het bijvoeren nu, zorgt er alleen maar voor dat een heleboel sterke dieren het eten zodanig gaan lopen verdedigen dat zijzelf mei ook niet halen. Ik ben eigenlijk voor het eerder afschieten en desnoods met het beleid, we mogen max. zoveel paarden, runderen en herten de winter in laten gaan, om te voorkomen dat we bij een normale winter halverwege nog meer moeten schieten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:38

Fennadev schreef:
Isabonny, een paar jaar terug hadden ze in november wel degelijk allemaal een vetlaag. Dat ze dat nu eind februari niet meer hebben, kan ik begrijpen. Het gras begon net weer wat schot in te komen qua groei nu en dan vriest het opeens, dus dat ze nu geen eten hebben, kan ik ook wel inkomen.

Het bijvoeren nu, zorgt er alleen maar voor dat een heleboel sterke dieren het eten zodanig gaan lopen verdedigen dat zijzelf mei ook niet halen. Ik ben eigenlijk voor het eerder afschieten en desnoods met het beleid, we mogen max. zoveel paarden, runderen en herten de winter in laten gaan, om te voorkomen dat we bij een normale winter halverwege nog meer moeten schieten.

Gras groeit pas vanaf een bodemtemperatuur tussen de 5 en 8 graden... Voor het gemak kan je stellen dat gras groeit wanneer de min. temp. zo'n 7 graden is. Nou, dat is al eventjes geleden ;)
Daarbij was de bodem daarvoor compleet verzadigd en bij een gebrek aan zon heb je ook geen fotosynthese ;)

Dus ze hebben al een poosje geen eten.

Anyhow, ik hoop dat de mensen die zichzelf zo fantastisch vinden door te gaan bijvoeren, zich ook nog zo fantastisch voelen als die uitgemergelde en ondervoedde dieren doodziek worden van hun acties. Echt, BRAVO! -O-
Vraag me het af of die mensen het écht voor de dieren doen, of omdat ze graag zelf aandacht willen.

On the upside, als er nu flink wat beesten dood gaan, scheelt dat SBB weer in het maken van beslissingen. En scheelt dat ook weer tegenhangers als ze met de oplossing van afschieten van 'gezonden' dieren komen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:53

Fennadev schreef:

Een paar jaar terug stonden er waarschijnlijk iets minder dieren.
Het gras groeit al maanden niet meer. Eerder afschieten/wegvangen en geen hengst meer erbij laten lopen. Staan er meer dan genoeg nu lijkt me.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:56

Die hoeveelheid die ze echt nodig hebben heb je er ook niet zomaar eventjes heen gebracht.

Iemand met een baal kuil valt ook wel op.

Dan nog lost dat niks op teveel op te kleine oppervlakte.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:59

Zag vandaag een foto op Facebook voorbij komen van de paarden. Totaal niet mager. Juist in super conditue. Foto was van vandaag. En dat die erge foto's die gebruikt worden van vorig jaar is

Kan helaas die foto niet meer vinden... anders had ik hem zeker geplaatst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:10

Kabayo schreef:
Zag vandaag een foto op Facebook voorbij komen van de paarden. Totaal niet mager. Juist in super conditue. Foto was van vandaag. En dat die erge foto's die gebruikt worden van vorig jaar is

Ik vraag me bij de berichtgeving ook steeds af: hoe is het nou echt op dit moment? Worden er dingen aangedikt op social media? Hoe staan de dieren er nu bij? Zou het werkelijk zo erg zijn als men zegt? Of praat men elkaar kritiekloos na?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:11

safina schreef:
Kabayo schreef:
Zag vandaag een foto op Facebook voorbij komen van de paarden. Totaal niet mager. Juist in super conditie. Foto was van vandaag. En dat die erge foto's die gebruikt worden van vorig jaar is

Ik vraag me bij de berichtgeving ook steeds af: hoe is het nou echt op dit moment? Worden er dingen aangedikt op social media? Hoe staan de dieren er nu bij? Zou het werkelijk zo erg zijn als men zegt? Of praat men elkaar kritiekloos na?

Woon er helaas niet in de buurt. Anders was ik zeker gaan kijken hoe het nu echt is

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:12

Vergeet niet dat een wintervacht ook een hele hoop kan verhullen, zeker vanaf die afstand...

Vorige week in de trein toch ook diverse karkassen gezien, op afstand weliswaar... Maar de roofvogels die er boven vlogen en af en toe een hapje gingen halen waren niet te missen :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:13

Kabayo schreef:

Die foto heb ik ook gezien, maar daar verschil ik toch met je van mening.
De een had een dikkere (drachtige?) buik. De ander had een dikke vacht, waardoor je de ribben niet zag, maar wel duidelijk de ingevallen flanken. De heupbeenderen zag je gewoon uitsteken. Kan ik geen super conditie noemen, tenzij er nog andere foto's op FB circuleren, maar dat zou wel heel toevallig zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:14

Isabonny schreef:
Kabayo schreef:

Die foto heb ik ook gezien, maar daar verschil ik toch met je van mening.
De een had een dikkere (drachtige?) buik. De ander had een dikke vacht, waardoor je de ribben niet zag, maar wel duidelijk de ingevallen flanken. De heupbeenderen zag je gewoon uitsteken. Kan ik geen super conditie noemen, tenzij er nog andere foto's op FB circuleren, maar dat zou wel heel toevallig zijn.

Ik denk dat jij dan een andere foto hebt gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:17

Kabayo schreef:
Woon er helaas niet in de buurt. Anders was ik zeker gaan kijken hoe het nu echt is

Ik ook niet. Ben best benieuwd eigenlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:19

quote="Mnon1994"]
Afbeelding

[/quote]

Ik ga er vanuit dat ze het over deze foto heeft. Die in dit topic aangedragen werd als: ze zien er prima uit. Foto is van een paar dagen terug.

Ik zie hier broodmagere paarden, zeker de 3 isabellen.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:21

Dit is toch totaal niet natuurlijk. Dit is een dierentuin! Natuurlijk is als de dieren op pad kunnen gaan om eten te zoeken.

Of ze moeten het aantal dieren verkleinen zodat ze het hele jaar door genoeg hebben te eten. En niet rond deze tijd dieren moeten afmaken omdat ze verhongeren!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:31

@ Mizora: deze foto idd. Ik vind ze ook niet in goede conditie uitzien. Ben benieuwd of dit ook de foto is die Kabayo heeft gezien.