Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:36

KellyR schreef:
Nena, volgens de nieuwe wet, zou aangenomen worden in dit jaar volgens mij zijn stands wel degelijk verboden. Er was wel iets met een overgang regeling, maar volgens mij liep die dus dit jaar af. .


Dan zou ik wel graag willen weten welke wet dit is.

Al gevonden is geen wetgeving, is enkel en alleen een regel opgelegd door de FNRS. Dus stands zijn niet verboden.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:45

KellyR schreef:
Nena, volgens de nieuwe wet, zou aangenomen worden in dit jaar volgens mij zijn stands wel degelijk verboden. Er was wel iets met een overgang regeling, maar volgens mij liep die dus dit jaar af.

Bruintje, volgens mij is Vincent toch pas 5 jaar of zo iets eigenaar (steek ik mn vingers niet voor in het vuur haha)? Met zulke (kleine) veranderingen ben je in Amsterdam echt een eeuwigheid bezig om het te regelen. Mijn punt met die andere stallen was, dat je hen niet hoort over verbeteringen. En dat het inderdaad wel ter sprake komt. Maar hier wordt 7 pagina's lang de HM aangevallen.


Hij is 11 jaar eigenaar. Misschien 12 misschien 10 maar zeker geen 5. En er is al vele vele jaren niks veranderd aan de manier van paarden houden. Niet door de vorige eigenaar en ook niet door Vincent. Uiteraard hebben we het hier niet over andere stallen, de OP gaat over de HM. Natuurlijk krijgen ze commentaar op de manier van paardenhouden, dat kan uit diervriendelijk opzicht ook niet anders.

Begrijp ik uit jouw berichten dat ze paarden/pony's van de manege naar Andijk gaan brengen, en dat willen wisselen? Dus bijvoorbeeld 10 daar naar toe en dan de week erop weer 10 anderen? Stel dat zo zou zijn, even fantaseren want ik weet niet of dat is wat jij zegt, dat is logistiek een heel gedoe (zie het niet gebeuren dat ze elke week een vrachtwagen heen en weer gaan rijden maar alles kan). Betekent dat dat er minder lessen zijn, want zoveel paarden die weg zijn betekent denk ik dat andere paarden het gaan opvangen.

Het landje in het Vondelpark waar ze het ook al 20 jaar over hebben, vorige eigenaar ook, is geen optie ivm veiligheid. Er komen jaarlijks 3 miljoen mensen in het Vondelpark, waarvan een groot deel in een heel gezellige toestand is. Wie zou daar zijn paard nou neerzetten zonder enige vorm van toezicht?

Anyway, het blijft nog lang onrustig in HM land :D

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:51

KellyR de paddock en een huis met land dat is het minste wat er moet gebeuren. De paarden staan in de drukte. Er is geen ruimte waar paarden eens lekker vrij kunnen racen. En nu weet ik al dat je me gaat vertellen dat ze in de bak komen. Om echt eens helemaal op volle snelheid de benen te strekken heb je meer ruimte nodig. En de toekomst? Als ik zie wat er in de afgelopen 10 jaar is veranderd op paarden inzicht en paardenhouderij dan kun je verwachten dat er nog veel meer regels komen zoals minstens 4 uur per dag vrij lopen en bewegen. En weet je waarom? Omdat er nog steeds bedrijven als de Hollandse Manege zijn.
Eerder in dit topic vertelde iemand al hoe diegene het 20 jaar geleden al heeft ervaren. Ook ik heb het 20 jaar geleden zo ervaren. En nu is er nog steeds niks veranderd. Ik denk zelfs dat het er achteruit is gegaan. Vroeger stond men op het weiland in het Vondelpark en werden er buitenritjes gemaakt in het park. Al zou je dat nu ook niet meer moeten willen. Soms wordt je door de tijd ingehaald en wordt het tijd om te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 23-01-17 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:56

Urbiezira schreef:
Dat zeg ik ook niet Nikass, ik zeg dat het daardóór een elitaire sport wordt.


Dat klopt ;)

Vincent is zeker een jaar of tien eigenaar.
Het transport van de paarden naar Andijk zal het probleem niet zijn. Hij rijdt regelmatig met de grote HM vrachtwagen naar het Amsterdamse bos (uiteraard dichterbij, maar het in en uitladen zal het meeste werk zijn, niet die drie kwartier extra rijden).
Zijn zoon kan ook de vrachtwagen rijden.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:05

@Nena, is in ieder geval wel in de kamer voorbij gekomen. Dacht dat Groenlinks en partij van de Dieren hier toen heel erg mee bezig waren(volgens mij zelfs nog de PVV). Daarom aangenomen dat het daar vandaan kwam.
Maar zijn wel alsnog verboden als je lid wil zijn van de FNRS, volgens mij wel een harde eis als je manege wilt blijven.

@Sleeper, my bad dan, mij was verteld dat ie nog niet heel lang eigenaar was. Regelmatig komen er nieuwe paarden. Weet niet de details van dit idee hoor, maar volgens mij wil hij dan meer paarden aanhouden waardoor er dus een "wissel van de wacht" kan zijn. Hij is namelijk wel al een tijd bezig met het zoeken naar nieuwe paarden. En als hij toch een vrachtwagen heeft.... volgens mij is hij (bijna) iedere dag aanwezig. Dus zo nu en dan een wissel van de wacht lijkt me niet onrealistisch. Of het wekelijks is was maar een idee he, geen idee hoe lang ie ze dan per beurt op wil laten staan.

En van het Vondelpark, duidelijk! Maar dan denk ik weer, als de gemeente zo graag wil dat het paard vriendelijker wordt, waarom dan niet een x investering in beveiliging daarvan. Maar goed, daar kan niemand wat aan doen. Vincent heeft inderdaad zijn handjes vol :Y)

@jenny, duidelijk

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:28

@ Kelly, klopt het is een van de eisen van de FNRS, maar als je daar dus verder niks mee Van doen heeft kun je gewoon de paarden in een stand houden. Vanuit de wet kan daar niet op gehandhaaft worden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:30

De Hollandse manege is een 4 sterren FNRS manege (is het ten minste altijd geweest, volgens mij nog steeds?), dus dat gaat niet altijd op.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:33

wat gaat niet altijd op?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:36

Dat je geen stands mag hebben als je lid van de FNRS wil zijn.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:26

ah zo, had ik de zin toch goed gelezen ;) tja daar moeten ze dan vanuit de FNRS op controleren, en als ze dat niet doen, is dat wel slordig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:43

De FNRS zal echt wel weten dat de HM stands heeft hoor. Dat heeft de HM namelijk altijd gehad en de FNRS heeft toch zelf de sterren toegekend.

Manege Van Poelenburgh in Schoorl heeft het maximum van vijf sterren.
de paarden komen alleen van 1 mei tot 1 oktober (als het weer het toelaat) op de wei, De overige zeven maanden geen buiten mogelijk.
En zo ken ik er nog wel een paar; manege Amstelland in Amsterdam heeft altijd vijf sterren gehad. Paarden kunnen daar überhaupt niet vrij buiten lopen.

De normen van de FNRS zijn wat betreft welzijn blijkbaar niet heel hoog.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:50

Nikass schreef:
De FNRS zal echt wel weten dat de HM stands heeft hoor. Dat heeft de HM namelijk altijd gehad en de FNRS heeft toch zelf de sterren toegekend.

Manege Van Poelenburgh in Schoorl heeft het maximum van vijf sterren.
de paarden komen alleen van 1 mei tot 1 oktober (als het weer het toelaat) op de wei, De overige zeven maanden geen buiten mogelijk.
En zo ken ik er nog wel een paar; manege Amstelland in Amsterdam heeft altijd vijf sterren gehad. Paarden kunnen daar überhaupt niet vrij buiten lopen.

De normen van de FNRS zijn wat betreft welzijn blijkbaar niet heel hoog.

Ja maar de FNRS komt nu al (ahum) met een verplichting dat stands niet meer mogen om sterren te halen.

Dat is waarom de HM aan het verbouwen gaat anders kan die geen sterren meer krijgen sinds dit jaar.
Weidegang/paddock is nog steeds geen verplichting voor sterren.
Wel de verwarmde kantine. :n

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:45


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:05

Wat een jankerd.

Hij weet al lang dat hij geen FNRS ster meer krijgt sinds 2017 met stands.
Dat is de enige eis die FNRS stelt aan welzijn.
En zelfs daar komt hij niet aan tegemoet.
Zover zijn liefde voor paarden. Bah bah.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:27

Aah zo ja ;)

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:45

Wat ik begrepen heb is dat de paarden minimaal 4 uur per dag de stal uit moeten om te bewegen. Het rijden telt ook mee als beweging.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:54

Nee, die vier uur betreft vrije beweging

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:59

Nee bij de FNRS kun je als je paard 4 uur beweging krijgt, inclusief rijden weer een puntje op het beoordeling formulier krijgen.

Zoek maar eens eens op google, FNRS + sterrensysteem.
Dan kun je rechts op manege klikken en opent er en exel bestandje.
Op het voorblad zie je waar een manege aan moet voldoen voor zijn sterren. |(

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:02

Wel raar dat die sterren richtlijnen niet op 1 lijn zitten met de welzijns richtlijnen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:05

Het welzijn van de mens is toch goed bij 5 sterren *\o/*





-O- |(

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:05

Die 4 uur is idd beweging, kan verkregen worden uit training en weidegang. Is dus niet enkel vrije beweging.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:48

Jenny dat is hier in ieder geval al heel lang bekend hoor, dat er steun aan de gemeente wordt gevraagd.
En niet heel gek, het is monumentaal pand (wat gehuurd wordt), verbouwingen hier aan zijn vele malen complexer (en ook duurder) dan het ombouwen van een reguliere stal.

Jouw huurbaas zou toch ook maatregelen moeten nemen als er ineens wat verboden wordt, maar wel in de huidige woning aanwezig is.

Ben je koper/eigenaar, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:53

er liepen voorheen toch ook paarden en koeien in t vondelpark?? ruimte zat daar

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 04:07

KellyK men wist toe ze er in kwamen dat het pand al niet echt geschikt was om paarden in te huisvesten. En in de toekomst ook niet meer. Andere stallen die verbouwd moesten worden hebben deze kosten ook zelf moeten dragen. Als ik in mijn bedrijfspand iets moet veranderen omdat er nieuwe normen zijn mbt mijn werk moet ik ook zelf de portemonnee trekken.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 09:00

ff_stud schreef:
er liepen voorheen toch ook paarden en koeien in t vondelpark?? ruimte zat daar


Ruimte zat daar? Met 3 miljoen bezoekers per jaar is er geen normaal plekje meer te vinden.