KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:39

Hier Dees voor jouw idee, ik heb m al eerder geplaatst namelijk, schat jij maar wat ik hier weeg. Ik zal eerlijk antwoorden. Ik ben 1.82.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:40

Ik heb geen idee wat jij daar weegt.
Maar ik zie met die verhouding ruiter-paard dan ook echt geen enkel probleem.

Ik zie ook geen 3 buikrollen en 3 rugrollen :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-12-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

ingedebruijn schreef:
Maar het probleem is toch niet je lengte of gewicht? Het probleem ontstaat pas als je op een paard gaat zitten dat daar niet bij past. Oftewel dan moet je een passend paard zoeken of onder ogen zien dat het anders helaas niet diervriendelijk meer is. Snap niet zo goed hoe je daar wat op tegen kunt hebben.

Mensen hebben iets tegen op be- en veroordeeld worden ;)
Laat ze zelf het oordeel geven over zichzelf en er is niets aan de hand. Is natuur... Of psychologie... Geen idee... maar manipuleren kan je leren ;)

daffodil

Nou dat is het dus wel, ik woog daar 125 kilo.......inmiddels ben ik er 35 kwijt maar zit volgens de statistieken nog steeds op fors overgewicht.

Hahaha nee die drie rollen voor en achter had ik ook echt niet!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:41

Janine1990 schreef:
ingedebruijn schreef:
Maar het probleem is toch niet je lengte of gewicht? Het probleem ontstaat pas als je op een paard gaat zitten dat daar niet bij past. Oftewel dan moet je een passend paard zoeken of onder ogen zien dat het anders helaas niet diervriendelijk meer is. Snap niet zo goed hoe je daar wat op tegen kunt hebben.

Mensen hebben iets tegen op be- en veroordeeld worden ;)
Laat ze zelf het oordeel geven over zichzelf en er is niets aan de hand. Is natuur... Of psychologie... Geen idee... maar manipuleren kan je leren ;)

Maar als mensen dus liever een bord voor hun kop hebben en de dieren daaronder moeten lijden, is het jammer dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:45

Als ik in het plaatje van BMI moet passen, mag ik op mijn leeftijd weer terug naar het gewicht wat ik als 12 jarig meisje al woog.

125 kilo is natuurlijk wel heel veel te zwaar voor je eigen gezondheid, los van of je op je paard zit of niet. Wat ongelooflijk fijn voor je dat je zo hebt kunnen afvallen. Voel je je nu ook veel fitter? (gewoon nieuwsgierig hoor).
Op bovenstaande foto is heus te zien dat je geen maatje 36 hebt, maar ik zag niet een ruiter die veel te zwaar was voor het paard waar ze op reed.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-12-16 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:47

Janine1990 schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Ninx
Gewoon effe afvallen? Ging het maar zo makkelijk. Aankomen is voor de meeste makkelijker als afvallen. Dus zo effe is dat niet. Helemaal als je aanleg hebt voor snel aankomen.

Iemand die heel gespierd is weegt soms zelf meer als iemand die volgens jou 3 buiken heeft.

Je hebt geen aanleg voor snel aankomen...
Als je onevenredig snel aankomt, heb je een stofwisselingsprobleem, of reeds je hele stofwisseling omzeep geholpen door verkeerd en ongezond te eten en leven.

Iemand die te dun is heeft evenveel moeite om aan te komen als iemand die te dik moeite heeft om af te vallen.

Klopt niet wat je zegt. Maar goed dat is wat anders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:48

ingedebruijn schreef:
Maar als mensen dus liever een bord voor hun kop hebben en de dieren daaronder moeten lijden, is het jammer dan?

Dat zeg ik niet...
Ik zeg dat de KNHS er niet goed aan doet om het onderwerp dwingend en be/veroordelend te brengen. Dan jaag je mensen weg en komt je conclusie niet goed over.
Maar geef je diverse schotten voor de boeg en laat je ze een oordeel over zichzelf vormen, dan kom je veel verder bij die groep die het oordeel niet accepteert. Ze geven dan namelijk het oordeel zelf en dat is veel minder pijnlijk. Win je veel meer mee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:49

Ik heb er ook nooit opmerkingen over gehad, ook niet met wedstrijden. Nou ben ik niet altijd zo zwaar geweest maar eigenlijk wel al dik tien jaar goed boven de 100 dus ik weet niet beter. Overigens was ik 11 en toen was ik al 1.77 en 75 kilo dus ik weet echt letterlijk niet beter.

Ja ik voel me fantastisch, veel meer energie en met rijden ben ik echt wel even mijn zit en evenwicht goed kwijt geweest. Dat realiseer je je niet maar als je zwaarder bent moet je meer moeite doen om in evenwicht te blijven waardoor je dus veel meer steun zoekt in je bovenbenen. En daar was nou juist het eerste alles weg. Nu kan ik heerlijk "los" zitten en rijden maar om heel eerlijk te zijn heb ik nou echt niet het idee dat het ook maar iets uitmaakt voor mijn paard. Die heb ik al twaalf jaar, heeft nog nooit iets gemankeerd, krijg altijd complimenten van de ostheo als ie er is dus ja misschien is dit wel een uitzondering hoor want ik kan natuurlijk niet zeggen dat dit voor alle paarden opgaat maar ja voor die van mij wel!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:51

Janine1990 schreef:
ingedebruijn schreef:

Dat zeg ik niet...
Ik zeg dat de KNHS er niet goed aan doet om het onderwerp dwingend en be/veroordelend te brengen. Dan jaag je mensen weg en komt je conclusie niet goed over.
Maar geef je diverse schotten voor de boeg en laat je ze een oordeel over zichzelf vormen, dan kom je veel verder bij die groep die het oordeel niet accepteert. Ze geven dan namelijk het oordeel zelf en dat is veel minder pijnlijk. Win je veel meer mee.

Dat snap ik maar wat ga je dan met de groep doen die daar gewoon schijt aan heeft? Als je geen regels maakt, kun je er net zo goed niet aan beginnen.

Qimm

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:57

Tijd om mijn paard vet te mesten dus :+

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:01

Is het nadeel van regels (zoals de 20%) niet dat mensen zich juist tot de rand gaan meten en dat het dan nog "goed" is? Kijk maar eens hoeveel pony's er zijn die precies 1.47,5 (? die randmaat bedoel ik) zijn. Beetje toevallig niet?
Ga je dan ook niet krijgen dat als de paarden gemeten worden dat de weegmeneer wel een paar kilootjes extra opschrijft zodat jij nog lekker door kan blijven rijden? Of dat een jonge puber nog mee doet op haar grote shet op de wedstrijdjes, wánt het kan prima, wánt ze valt nog (net) binnen de 20%?

Ik denk dat iedereen het beste voorheeft met zijn liefste viervoeter en dat de KNHS niets anders kan doen dan voorlichten. Als mensen toch zo graag met hun zware lijf op een kleine pony willen zitten doen ze dat anders thuis in hun weitje toch wel, dat hoeven ze niet persé in de ring te doen, en anders gaan ze wel naar onderlinge wedstrijdjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:03

ingedebruijn schreef:
Dat snap ik maar wat ga je dan met de groep doen die daar gewoon schijt aan heeft? Als je geen regels maakt, kun je er net zo goed niet aan beginnen.

Je gaat nooit een 100% score halen, maar je kan wel je uiterste best doen en zoveel mogelijk zaken uitsluiten om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Het doel is de ruiters te laten nadenken natuurlijk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:26

Dees schreef:
Tink89 schreef:
Spoiler:
Overigens zat ik met mijn 1.73 en 120 kilo nog gewoon op de fiets hoor. Dat vind ik dan weer zo kwetsend.... alsof dat dikke luie mensen zijn die nooit bewegen en alleen in bed liggen te vreten. Inmiddels weeg ik 72 kilo, maar mijn activiteitenniveau is niet veranderd en ik ben niet minder gaan eten. Ik eet alleen andere dingen.

Had je toen ook 3 buikrollen en 3 rugrollen?
Ik heb namelijk echt geen idee hoe zwaar mensen zijn die dat lichaamsbeeld tonen. De 120 kilo die ik noemde was een inschatting. Misschien zijn die mensen wel veel zwaarder.

Ik moet even uitvogelen hoe ik een foto plaats, maar ik had echt geen drie buikrollen en rugrollen hoor...

Edit: dan maar even met een linkje: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=5921045E
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 28-12-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:28

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:51

Nou, Tink89 en Viennanova, laat je niets aanpraten hoor, op deze foto's zie ik geen morbide obese dames, echt niet!

En inderdaad geen 3 buikrollen en ook geen 3 rugrollen.
Mensen met 3 buikrollen en 3 rugrollen zijn veel, veel zwaarder en die mensen klimmen echt niet meer op een paard.
Mensen met deze verschijningsvorm hebben doorgaans echt al moeite om op een fiets te komen of 200 meter te wandelen. Die komen echt niet zonder hulp op een paard, zelfs al zouden ze dat willen. En hebben ook geen KNHS-vingertje nodig om ze erop te wijzen dat ze mogelijk te zwaar zijn voor een paard.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:22

Dees schreef:
Nou, Tink89 en Viennanova, laat je niets aanpraten hoor, op deze foto's zie ik geen morbide obese dames, echt niet!

En inderdaad geen 3 buikrollen en ook geen 3 rugrollen.
Mensen met 3 buikrollen en 3 rugrollen zijn veel, veel zwaarder en die mensen klimmen echt niet meer op een paard.
Mensen met deze verschijningsvorm hebben doorgaans echt al moeite om op een fiets te komen of 200 meter te wandelen. Die komen echt niet zonder hulp op een paard, zelfs al zouden ze dat willen. En hebben ook geen KNHS-vingertje nodig om ze erop te wijzen dat ze mogelijk te zwaar zijn voor een paard.

Dat is wat ik bedoel dus. Die 20% betekent niet meteen dat je morbide obees bent. Tuurlijk was ik daar te zwaar, maar die mensen die roepen dat iemand die meer dan 80 kilo weegt (of zelfs meer dan 100, wow zeg!) echt niet meer op een knol kan en dat dat écht wel te zien is, hebben in de praktijk een nogal vertekend beeld van hoe dik zo iemand eigenlijk is.

En voor ik de rest over me heen krijg: Nee, ik stapte met 120 kilo niet op. Mijn gewicht zat me namelijk in de weg en dat vond ik zelf niet prettig. Toch ben ik wel van mening dat er genoeg paarden zijn die dat prima kunnen hebben, zeker als je bijvoorbeeld voornamelijk stapritten doet en bovendien netjes je paard over de rug kunt laten lopen. Mijn instructrice is ook niet de smalste en haar (stoere, brede) tinkerkruising loopt met een grote glimlach z-proeven met haar erop. Nooit protest, nooit gedoe, osteopaat is altijd prima over hem te spreken en nooit dierenartsgedoe. En dat paard weegt echt geen 1000 kilo ofzo hoor.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:38

Nieuwsredactie schreef:
En ook de KNHS gaat aandacht besteden aan dit veelbesproken onderwerp. De KNHS doet een oproep om te reageren als input voor een artikel. Ook volgens KNHS is het gewicht van ruiters in relatie tot de belasting voor het paard een veelbesproken onderwerp en ze vragen of jij wel eens worstelt met je gewicht of met de vraag of je te zwaar bent voor je paard. Aan de hand van deze input zal in 2017 een artikel over ruitergewicht in de Paard & Sport verschijnen.

Dit is de vraag en mijn antwoord is ja, al jaren. Sinds ik in 2000 een zware buikoperatie heb moeten ondergaan ben ik 20 kg aangekomen. Sindsdien worstel ik ook om er kilo's af te krijgen. Op mijn zwaarst woog ik 104 kg. Destijds had ik een oersterke kwpn'er en daar reed ik veel op en deed ik alles mee. Toen kwam er een volbloed bij, nog wel endurance mee gereden, maar inmiddels rij ik er al jaren zelf niet meer op omdat ik mezelf te zwaar voor haar vind. Nu heb ik een bijrijdster voor de volbloed, meisje is niet te groot en zeker niet zwaar. Mooie combi.
Voor mezelf heb ik nu weer een kwpn'er. Ze is bijna 1.70m maar toont klein omdat ze heel compact gebouwd is. Ze heeft een mooie sterke rug lenden verbinding en kan mij prima dragen. Ik weeg geen 100 kg meer, maar tussen de 90 en de 100 zal het wel inzitten. (ik stap niet meer op een weegschaal)
Ik hou de rug van mijn paard scherp in de gaten en zie weinig problemen. En ja, ik zou nog steeds graag wat kilo's kwijt willen en doe daar zeker ook wel moeite voor. Ondanks dat ik wel te zwaar ben, ben ik wel lichamelijk fit en misschien wel fitter dan menig slanker mens.
Soms lijken mensen wel eens te vergeten dat paardrijden ook bij kan dragen aan fitheid van de ruiter. (waarbij ook een heel belangrijk mentaal aspect) Naast het paardrijden loop ik wel heel erg veel met mijn enorme enthousiaste windhond. Hij zorgt wel dat ik beweging blijf :D (en dankzij hem de laatste maanden ook wat afgevallen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:57

Het mooie van deze sport is dat je altijd nog aangespannen kan gaan rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:03

@DAffodil, dat je geen 50 kilo bent is op de foto wel te zien, maar ik kan nooit schatten en had je zeker geen 125 kilo geschat en vind je prima op dat paard passen.

Zelf ben ik te lang... en ja, ik heb pony's, meeste mensen weten denk ik wel ongeveer hoe lang ik ben en hoe zwaar misschien en hoe groot deze pony is, maar net als bij Daffodil, doe eens een gok...
(1e pony is een andere dan de 2e)
Afbeelding

Afbeelding

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:10

Poeh, ik ben hier slecht in. Ik zou zeggen ook zo'n 1.80 en ongeveer 70 kg? Maat 38 iig, niet groter.

# duikt alvast weg en doet schietgebedje

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:15

Volgens mij is het gemiddelde gewicht van de Nederlandse vrouw tussen de 75 en 80

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:18

Viennanova schreef:
Poeh, ik ben hier slecht in. Ik zou zeggen ook zo'n 1.80 en ongeveer 70 kg? Maat 38 iig, niet groter.

# duikt alvast weg en doet schietgebedje

Net niet... Maar dank u.

Spoiler:
U valt in de catagorie, optimisten, ik ben 1.86 a 1.87 lang (Weet ik ook pas sinds dit jaar, dacht dat ik 1.84 lang was, gestopt met meten op mijn 18e vond het toen wel welletjes)
Weeg op de foto's 72 kilo, maatje 40.

Pony 1 is 1.47 pony 2 is 1.40 (weet ik sinds vorig jaar, als 3 jarige had stamboek haar op 1.44 gemeten, dat was dus tikje optimistisch, dacht ik toen al, want ze was toch echt kleiner dan d'r moeder. Pony 1 geen idee wat die woog, maar was in alles groter en grover dan pony 2, pony 2 weegt 463 kilo)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:22

Janine1990 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Ja als je lang bent ja. Maar die lengtes op die leeftijd zijn nog steeds de uitzonderingen hoor. Ik loop 5 dagen per week op een middelbare school rond en het overgrote deel van de meisjes rond 15 jaar zijn rond de 1.70-1.73. Tuurlijk lopen er ook langere meiden rond, maar die zijn zwaar, zeer zwaar in de minderheid.
En van die meisjes van rond 1.70-1.73 schat ik dat de meesten eerder tussen de 60 en 65 kilo inzitten...met ook hier idd een paar uitschieters naar boven, maar ook naar beneden.

wel op de school waar ik rondloop in elk geval.

Zeer zwaar in de minderheid? Ondervoeden ze in Friesland de jeugd dan?
Ik ben zeer zeker niet zwaar in de minderheid met mijn lengte hoor... En we worden steeds langer met z'n allen... Dus het wordt steeds minder vreemd om te zien.

Ik ben het wel met je eens dat we te veel wennen aan overgewicht. Maar ik geloof dat deze zienswijze ook al weer op z'n retour is. De tijd dat iedereen tegen elkaar zei dat het wel mee viel, is volgens mij alweer voorbij. Er wordt tegenwoordig meer gekeken naar de gezondheid van het gewicht dan naar wat mooi is en in het schoonheidsideaal valt.

zwaar in de minderheid wil niet gelijk zeggen natuurlijk dat je weinig lange mensen ziet...maar 1.73 met 12 jaar is nu niet bepaald de meerderheid.
En nee, kinderen worden prima gevoed hier, daarom zijn de meeste 15 jarigen op een mooi gewicht. Dat je 65 kilo bij 1.73 ziet als ondervoed bevestigd alleen mijn opmerking dat we teveel gewend zijn geraakt aan overgewicht. Want dat is namelijk een prima gewicht bij die lengte en zeker geen ondergewicht.
Sterker nog; volgens de bmi berekening zit ik daar niet eens op en ik weeg minder bij dezelfde lengte (ok 1 cm kleiner dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:46

Hier ook 60kg met lengte van 172cm. Kan prima en ben echt niet ondervoedt.