Elisa2 schreef:Hij staakte al als 4 jarige bij de HC (in Hengelo)Sandreo staakte ook, maar pas na eerst veel prestatie geleverd te hebben..dat vind ik niet te vergelijken. {en achteraf blijkt die hengst juist hele brave karakters te vererven}
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:– het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
– met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
– met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
– met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
– met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.
s0173957 schreef:Fokdoel KWPN:Citaat:– het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
– met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
– met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
– met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
– met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.
Hier zeggen ze dus niks over het feit dat iedereen er op kan zitten zonder er af te donderen... mensvriendelijk is nl wel helemaal anders te interpreteren.
[ Afbeelding ]
Hier zeggen ze in het 3de puntje wel iets anders en daar schieten ze meermaals tekort.
Rex_Rolfo schreef:"Makkelijk" is natuurlijk wel erg relatief. Ik heb de laatste tijd een paar keer gehoord dat de moderne Haflinger al teveel paard is voor sommige ruiters ....
Als het KWPN met "makkelijk" wil zeggen dat een potentieel Grand Prix paard door een willekeurige Z ruiter (iemand met al een bepaalde ervaring en hopelijk ook kunde) kan worden gereden dan vindt ik dat al heel wat.
De niet-Z ruiters hebben bij de topsportpaarden niets te zoeken, daarvoor zijn minder hoog in het bloed staande paarden. En ja, ik spreek inderdaad voor mezelf, ik rij niet voor niets een Gelderse die ook heel bewust geen halve vrachtwagen brok per dag krijgt.
s0173957 schreef:[ Afbeelding ]
Hier zeggen ze in het 3de puntje wel iets anders en daar schieten ze meermaals tekort.
s0173957 schreef:Ik kan mijn 6,5 jarige, die nu Z2 loopt, zo scherp krijgen dat hij omhoog komt, bokt, compleet over de rooie gaat... om er dan 10min later het bos mee in te gaan met lange teugel.
Dat noem ík fijn te rijden.
Maar ik moet er geen B-ruiter op zetten want dat loopt hopeloos mis...
Maar dat is net míjn fokdoel, scherpe paarden met een randje aan, maar die door een ervaren ruiter makkelijk rond te sturen zijn.
s0173957 schreef:Maar dat is net míjn fokdoel, scherpe paarden met een randje aan, maar die door een ervaren ruiter makkelijk rond te sturen zijn.
Janine1990 schreef:s0173957 schreef:Ik kan mijn 6,5 jarige, die nu Z2 loopt, zo scherp krijgen dat hij omhoog komt, bokt, compleet over de rooie gaat... om er dan 10min later het bos mee in te gaan met lange teugel.
Dat noem ík fijn te rijden.
Maar ik moet er geen B-ruiter op zetten want dat loopt hopeloos mis...
Maar dat is net míjn fokdoel, scherpe paarden met een randje aan, maar die door een ervaren ruiter makkelijk rond te sturen zijn.
Dat heeft toch niets met het paard te maken? Dat is een ruiter-dingetje...
En heeft in mijn ogen niets te maken met scherp krijgen, maar te snel dingen vragen die het paard niet begrijpt. En dan doel ik niet op zijn 6,5 jaar, maar op de tijd waarin je die dingen doet waardoor hij over de rooie gaat.
Nies_ schreef:Het gaat er toch ook niet zozeer om dat hij het doet, maar hoe er mee omgegaan wordt. Als je inderdaad die oude rapporten bekijkt zijn die veel eerlijker. Daar staat gewoon in "de hengst trekt zich het eerste kwartier niks van zijn ruiter aan" en "de hengst had zijn dag niet en liet zich niet goed zien". Prima, maar deze komt recht omhoog en is fantastisch te rijden. Komt er commentaar had hij ineens last van z'n rug. Wat mij betreft verlies je je geloofwaardigheid dan toch wel een beetje.
Dat ze een keer wat doen vind ik helemaal niet gek in zo'n onderzoek. Er ligt toch behoorlijk wat druk op en een maandje langer de tijd geven om het dier te laten wennen is er niet bij.
s0173957 schreef:Je begrijpt me niet... of ik heb me verkeerd uitgedrukt. Of de nadruk wordt op het verkeerde gelegd.
Ik wil zeggen dat dat in hem in zit en dat dat er soms ook eens uitkomt als we de lat een tikkeltje hoger leggen op training.
Terwijl ik er al gehad heb (niet zelfgefokt) die je gewoon niet gek kon krijgen. Die mocht je bij wijze van spreken met de longeerzweep achterna gaan, die werden gewoon niet heet. En die liepen ook Z2 en waren ook goede paarden, maar mentaal moest je die véél meer prikkelen dan een andere. En net dat laatste is hetgeen ik zelf niet wil, net zomin als KWPN.
Voor alle duidelijkheid, wij schrijven niet KWPN in, dus moet mijn fokdoel ook niet stroken met het hunne.
Ik vind wel, net als jullie allemaal, dat ze, als er inderdaad een aantoonbare reden was van het staken, ze beter hadden moeten communiceren.Maar daar is KWPN sowieso niet echt voor bekend...
Janine1990 schreef:Wat adviseer jij dan aan een ruiter die wel een Z-ruiter wil worden? Je moet toch ergens beginnen?
Rex_Rolfo schreef:Janine1990 schreef:Wat adviseer jij dan aan een ruiter die wel een Z-ruiter wil worden? Je moet toch ergens beginnen?
Je omschrijft nu precies mijn situatie, ik heb er voor gekozen om een ervaren Z paard te kopen die redelijk koel in het koppie is. Mijn dochter die normaal op manege pony's rijdt kan er ook prima op rijden. Aan de andere kant zie ik dit paard ook nog geen GP lopen.
En daar zit denk ik ook de clou van het verhaal: een one size fits all paard is -zoals de engelsen dat zo mooi zeggen- rare as rocking horse poo. Je moet dus paarden hebben voor de (sub)top en paarden voor de basis. De contradictie is dat de roem en het geld in de top zit en het volume in de basis.
Naarmate een sport meer op scherp gezet gaan ook de risico's die genomen moeten worden omhoog. Als Epke Zonderland een Olympische medaille wil winnen moet hij een driedubbele draai met schroef en achterwaartse salto doen. Als het lukt is hij een held, als het niet lukt valt ie -letterlijk- plat op z'n mond. Een middenweg is er niet, tenzij je in de middenmoot wilt eindigen.
Dat risico is er naar mijn idee ook in het fokken (en rijden) op hippisch topniveau. Fok je voor de topsport kan het bijna niet anders dan dat er paarden geboren worden die eigenlijk té scherp zijn voor de sport. Wat daarmee moet gebeuren? Lastig. Er zullen ook paarden geboren worden die net niet scherp genoeg zijn voor Gal & co. Dat is geen probleem, die zijn perfect voor de subtop.
Maar dan nog is de grootste markt de 3x in de week ruiter die op zondag in het M1 start en droomt over het halen van het Z2. Daar een mooi paard voor fokken die idd de capaciteiten heeft voor Z2 maar makkelijk genoeg is om vier dagen in de week in de wei te staan, dat is ook een uitdaging. Hopelijk zijn er voldoende fokkers die die uitdaging aan willen gaan.
toevoeging: Valegro lijkt me redelijk cool, en ook Donna Summer is niet snel in paniek. Misschien bestaan de schommelpaardkeutels dus toch
s0173957 schreef:Kaja schreef:Het is tijd voor verandering. Het karakter moet voorop komen te staan. Al heeft een paard nog zoveel talent, als deze niet te rijden is door de gemiddelde ruiter dan heb je er niets aan. De top is namelijk te smal, de meeste paarden komen terecht bij de amateur.
Dat vind jij...
janderegelaa schreef:Dan kopen jullie toch lekker een Groninger of een Fjord....
s0173957 schreef:Kaja schreef:Het is tijd voor verandering. Het karakter moet voorop komen te staan. Al heeft een paard nog zoveel talent, als deze niet te rijden is door de gemiddelde ruiter dan heb je er niets aan. De top is namelijk te smal, de meeste paarden komen terecht bij de amateur.
Dat vind jij...