Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:52

Elisa2 schreef:
Sandreo staakte ook, maar pas na eerst veel prestatie geleverd te hebben..dat vind ik niet te vergelijken. {en achteraf blijkt die hengst juist hele brave karakters te vererven}
Hij staakte al als 4 jarige bij de HC (in Hengelo)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:54

Fokdoel KWPN:

Citaat:
– het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
– met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
– met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
– met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
– met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.

Hier zeggen ze dus niks over het feit dat iedereen er op kan zitten zonder er af te donderen... mensvriendelijk is nl wel helemaal anders te interpreteren.

Afbeelding

Hier zeggen ze in het 3de puntje wel iets anders en daar schieten ze meermaals tekort.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:58

Het gaat er toch ook niet zozeer om dat hij het doet, maar hoe er mee omgegaan wordt. Als je inderdaad die oude rapporten bekijkt zijn die veel eerlijker. Daar staat gewoon in "de hengst trekt zich het eerste kwartier niks van zijn ruiter aan" en "de hengst had zijn dag niet en liet zich niet goed zien". Prima, maar deze komt recht omhoog en is fantastisch te rijden. Komt er commentaar had hij ineens last van z'n rug. Wat mij betreft verlies je je geloofwaardigheid dan toch wel een beetje.

Dat ze een keer wat doen vind ik helemaal niet gek in zo'n onderzoek. Er ligt toch behoorlijk wat druk op en een maandje langer de tijd geven om het dier te laten wennen is er niet bij.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:02

"Makkelijk" is natuurlijk wel erg relatief. Ik heb de laatste tijd een paar keer gehoord dat de moderne Haflinger al teveel paard is voor sommige ruiters ....

Als het KWPN met "makkelijk" wil zeggen dat een potentieel Grand Prix paard door een willekeurige Z ruiter (iemand met al een bepaalde ervaring en hopelijk ook kunde) kan worden gereden dan vindt ik dat al heel wat.

De niet-Z ruiters hebben bij de topsportpaarden niets te zoeken, daarvoor zijn minder hoog in het bloed staande paarden. En ja, ik spreek inderdaad voor mezelf, ik rij niet voor niets een Gelderse die ook heel bewust geen halve vrachtwagen brok per dag krijgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:03

s0173957 schreef:
Fokdoel KWPN:

Citaat:
– het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
– met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
– met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
– met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
– met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.

Hier zeggen ze dus niks over het feit dat iedereen er op kan zitten zonder er af te donderen... mensvriendelijk is nl wel helemaal anders te interpreteren.

[ Afbeelding ]

Hier zeggen ze in het 3de puntje wel iets anders en daar schieten ze meermaals tekort.

Maar wát is dan de doelgroep?
Kijk, ik zie bij het KWPN meerdere prachtige paarden, echt waar... Meerdere? Het grootste deel is prachtig.

Als ze per se GP paarden willen fokken, wat is dan je doelgroep? En wat is je afzetmarkt? En is die niet veel en veel te klein voor de overproductie die ik verwacht binnen de beoogde afzetmarkt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:06

Rex_Rolfo schreef:
"Makkelijk" is natuurlijk wel erg relatief. Ik heb de laatste tijd een paar keer gehoord dat de moderne Haflinger al teveel paard is voor sommige ruiters ....

Als het KWPN met "makkelijk" wil zeggen dat een potentieel Grand Prix paard door een willekeurige Z ruiter (iemand met al een bepaalde ervaring en hopelijk ook kunde) kan worden gereden dan vindt ik dat al heel wat.

De niet-Z ruiters hebben bij de topsportpaarden niets te zoeken, daarvoor zijn minder hoog in het bloed staande paarden. En ja, ik spreek inderdaad voor mezelf, ik rij niet voor niets een Gelderse die ook heel bewust geen halve vrachtwagen brok per dag krijgt.

Wat adviseer jij dan aan een ruiter die wel een Z-ruiter wil worden? Je moet toch ergens beginnen?

En 2 Z-ruiters zijn al appels en peren vergelijken... In dat opzicht overschat menigeen zichzelf ook gigantisch.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:10

s0173957 schreef:
[ Afbeelding ]

Het eerste punt klopt imo ogen ook al lang niet meer...
Langgelijnd zijn ze gemiddeld zeker niet ,eerder beknopt ,en in verhouding vind ik ze vaak ook niet ;met een kort lijf ,lange benen een korte armbespierde hals. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:13

Ik heb een Z getraind paard waar ook gewoon kleine kinderen op kunnen. Dat lijkt mij iets wat je onder een fijn te rijden paard schaart. Ik wil met mijn dier het bos in kunnen en een volgende dag wissels kunnen rijden. Eentje die het bos niet inkan omdat ie te lastig is, dat zijn dieren die je niet moet willen fokken. Uiteraard speelt omgang en opvoeding ook een rol bij het vorming van het karakter en hoeveelheid pit. Maar als het er niet inzit, dan komt het er ook niet uit.:
Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:17

Ik kan mijn 6,5 jarige, die nu Z2 loopt, zo scherp krijgen dat hij omhoog komt, bokt, compleet over de rooie gaat... om er dan 10min later het bos mee in te gaan met lange teugel.
Dat noem ík fijn te rijden.

Maar ik moet er geen B-ruiter op zetten want dat loopt hopeloos mis...

Maar dat is net míjn fokdoel, scherpe paarden met een randje aan, maar die door een ervaren ruiter makkelijk rond te sturen zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:21

s0173957 schreef:
Ik kan mijn 6,5 jarige, die nu Z2 loopt, zo scherp krijgen dat hij omhoog komt, bokt, compleet over de rooie gaat... om er dan 10min later het bos mee in te gaan met lange teugel.

Maar dat is net míjn fokdoel, scherpe paarden met een randje aan, maar die door een ervaren ruiter makkelijk rond te sturen zijn.

Dat heeft toch niets met het paard te maken? Dat is een ruiter-dingetje...
En heeft in mijn ogen niets te maken met scherp krijgen, maar te snel dingen vragen die het paard niet begrijpt. En dan doel ik niet op zijn 6,5 jaar, maar op de tijd waarin je die dingen doet waardoor hij over de rooie gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:23

s0173957 schreef:

En strookt jouw fokdoel met dat van het KWPN?
Als het KWPN het ook zo ziet, wat gebeurt er dan met die paarden die over het randje zijn gekomen door de ruiter en daardoor afgeschreven worden? Voor weinig geld bij de amateurs terecht komen? Die met uithongering er misschien een braaf recreatiepaard aan hebben. Of er mee verongelukken... Eén slechte ervaring weegt meer dan 20 goede ervaringen... In mijn ogen verlies je er alleen afzet mee.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:23

Volgens mij zijn er zelfs GP ruiters niet op het CHIO Rotterdam gestart omdat ze van te voren al wisten dat ze daar hun paard niet rondgestuurd gingen krijgen.

Zelfs is er iig 1 paard uit de run voor de olympische spelen gegaan omdat die niet op vreemd terrein in een box kan staan.

Dus niet enkel voor de amateur ruiters zijn paarden te heet, ook gp ruiters hebben met sommige van hun paarden moeite op het hoogste niveau.

Als er direct eerlijk gecommuniceerd was hadden weinig mensen er lang over doorgepraat. Het gesprek wordt nu op gang gehouden doordat er steeds weer artikelen in paardenbladen verschijnen hierover.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:26

Janine1990 schreef:
s0173957 schreef:

Dat heeft toch niets met het paard te maken? Dat is een ruiter-dingetje...
En heeft in mijn ogen niets te maken met scherp krijgen, maar te snel dingen vragen die het paard niet begrijpt. En dan doel ik niet op zijn 6,5 jaar, maar op de tijd waarin je die dingen doet waardoor hij over de rooie gaat.

Je begrijpt me niet... of ik heb me verkeerd uitgedrukt. Of de nadruk wordt op het verkeerde gelegd.
Ik wil zeggen dat dat in hem in zit en dat dat er soms ook eens uitkomt als we de lat een tikkeltje hoger leggen op training.
Terwijl ik er al gehad heb (niet zelfgefokt :+) die je gewoon niet gek kon krijgen. Die mocht je bij wijze van spreken met de longeerzweep achterna gaan, die werden gewoon niet heet. En die liepen ook Z2 en waren ook goede paarden, maar mentaal moest je die véél meer prikkelen dan een andere. En net dat laatste is hetgeen ik zelf niet wil, net zomin als KWPN.

Voor alle duidelijkheid, wij schrijven niet KWPN in, dus moet mijn fokdoel ook niet stroken met het hunne.

Ik vind wel, net als jullie allemaal, dat ze, als er inderdaad een aantoonbare reden was van het staken, ze beter hadden moeten communiceren.Maar daar is KWPN sowieso niet echt voor bekend...
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 01-12-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:26

Nies_ schreef:
Het gaat er toch ook niet zozeer om dat hij het doet, maar hoe er mee omgegaan wordt. Als je inderdaad die oude rapporten bekijkt zijn die veel eerlijker. Daar staat gewoon in "de hengst trekt zich het eerste kwartier niks van zijn ruiter aan" en "de hengst had zijn dag niet en liet zich niet goed zien". Prima, maar deze komt recht omhoog en is fantastisch te rijden. Komt er commentaar had hij ineens last van z'n rug. Wat mij betreft verlies je je geloofwaardigheid dan toch wel een beetje.

Dat ze een keer wat doen vind ik helemaal niet gek in zo'n onderzoek. Er ligt toch behoorlijk wat druk op en een maandje langer de tijd geven om het dier te laten wennen is er niet bij.

Dat van die rug klopt wel hoor. 2 weken voor de steigersessie vond ik hem al stug /strak in de rug. Op de dag van de steigersessie was hij nog strakker in de rug. Heb filmpje van longeren tijdens de KSS erbij gepakt, daar is hij veel losser.
Ze hadden het alleen beter gelijk kunnen communiceren en niet na alle commentaar. Hoeveel waarde de fokkers er vervolgens zelf aan hechten moeten zij weten.

En ja, ieder paard kan steigeren. Ook een labrador kan je gemeen aan bet bijten krijgen, misschien wel pas na eerst zn oor vol nietjes te hebben geschoten (was een keer op het nieuws), een pitbull had je al aangevallen als het nietapparaat in de buurt kwam.
Onder welke categorie de Charmeur valt weet ik niet, als hij echt zulke heftige rugpijn had snap ik niet dat hij de baan nog inkwam daarna en dat het niet gelijk in het rapport stond.
Maar de tijd zal leren wat voor karakters deze hengst vererft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:36

s0173957 schreef:
Je begrijpt me niet... of ik heb me verkeerd uitgedrukt. Of de nadruk wordt op het verkeerde gelegd.
Ik wil zeggen dat dat in hem in zit en dat dat er soms ook eens uitkomt als we de lat een tikkeltje hoger leggen op training.
Terwijl ik er al gehad heb (niet zelfgefokt :+) die je gewoon niet gek kon krijgen. Die mocht je bij wijze van spreken met de longeerzweep achterna gaan, die werden gewoon niet heet. En die liepen ook Z2 en waren ook goede paarden, maar mentaal moest je die véél meer prikkelen dan een andere. En net dat laatste is hetgeen ik zelf niet wil, net zomin als KWPN.

Voor alle duidelijkheid, wij schrijven niet KWPN in, dus moet mijn fokdoel ook niet stroken met het hunne.

Ik vind wel, net als jullie allemaal, dat ze, als er inderdaad een aantoonbare reden was van het staken, ze beter hadden moeten communiceren.Maar daar is KWPN sowieso niet echt voor bekend...

Ik denk een taalbarrière ;) Ik heb jouw verhaal dan inderdaad verkeerd geïnterpreteerd.
Mijn uitleg in andere situaties sta ik uiteraard wel nog steeds achter. Genoeg paarden die over het randje getild worden door de ruiter door te veel, te snel. En dan doel ik wederom op 1 training, niet op de leeftijd.

Maar goed, terug bij Invershin, hoe erg moet een paard geprikkeld worden om recht overeind te komen? Dier is 3, de werkzaamheden daarbij zijn ook afgestemd op de leeftijd, er zitten goede ruiters op, het management wordt nauwlettend in de gaten gehouden...

Zien we dit ook in Duitsland? Waar de paarden die nu eigenlijk 2 zijn (2014) al worden goedgekeurd en voor Maart de eerste hengstenshows al onder het zadel lopen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:20

Janine1990 schreef:
Wat adviseer jij dan aan een ruiter die wel een Z-ruiter wil worden? Je moet toch ergens beginnen?

Je omschrijft nu precies mijn situatie, ik heb er voor gekozen om een ervaren Z paard te kopen die redelijk koel in het koppie is. Mijn dochter die normaal op manege pony's rijdt kan er ook prima op rijden. Aan de andere kant zie ik dit paard ook nog geen GP lopen.

En daar zit denk ik ook de clou van het verhaal: een one size fits all paard is -zoals de engelsen dat zo mooi zeggen- rare as rocking horse poo. Je moet dus paarden hebben voor de (sub)top en paarden voor de basis. De contradictie is dat de roem en het geld in de top zit en het volume in de basis.

Naarmate een sport meer op scherp gezet gaan ook de risico's die genomen moeten worden omhoog. Als Epke Zonderland een Olympische medaille wil winnen moet hij een driedubbele draai met schroef en achterwaartse salto doen. Als het lukt is hij een held, als het niet lukt valt ie -letterlijk- plat op z'n mond. Een middenweg is er niet, tenzij je in de middenmoot wilt eindigen.

Dat risico is er naar mijn idee ook in het fokken (en rijden) op hippisch topniveau. Fok je voor de topsport kan het bijna niet anders dan dat er paarden geboren worden die eigenlijk té scherp zijn voor de sport. Wat daarmee moet gebeuren? Lastig. Er zullen ook paarden geboren worden die net niet scherp genoeg zijn voor Gal & co. Dat is geen probleem, die zijn perfect voor de subtop.

Maar dan nog is de grootste markt de 3x in de week ruiter die op zondag in het M1 start en droomt over het halen van het Z2. Daar een mooi paard voor fokken die idd de capaciteiten heeft voor Z2 maar makkelijk genoeg is om vier dagen in de week in de wei te staan, dat is ook een uitdaging. Hopelijk zijn er voldoende fokkers die die uitdaging aan willen gaan.

toevoeging: Valegro lijkt me redelijk cool, en ook Donna Summer is niet snel in paniek. Misschien bestaan de schommelpaardkeutels dus toch :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:58

Rex_Rolfo schreef:
Janine1990 schreef:

Je omschrijft nu precies mijn situatie, ik heb er voor gekozen om een ervaren Z paard te kopen die redelijk koel in het koppie is. Mijn dochter die normaal op manege pony's rijdt kan er ook prima op rijden. Aan de andere kant zie ik dit paard ook nog geen GP lopen.

En daar zit denk ik ook de clou van het verhaal: een one size fits all paard is -zoals de engelsen dat zo mooi zeggen- rare as rocking horse poo. Je moet dus paarden hebben voor de (sub)top en paarden voor de basis. De contradictie is dat de roem en het geld in de top zit en het volume in de basis.

Naarmate een sport meer op scherp gezet gaan ook de risico's die genomen moeten worden omhoog. Als Epke Zonderland een Olympische medaille wil winnen moet hij een driedubbele draai met schroef en achterwaartse salto doen. Als het lukt is hij een held, als het niet lukt valt ie -letterlijk- plat op z'n mond. Een middenweg is er niet, tenzij je in de middenmoot wilt eindigen.

Dat risico is er naar mijn idee ook in het fokken (en rijden) op hippisch topniveau. Fok je voor de topsport kan het bijna niet anders dan dat er paarden geboren worden die eigenlijk té scherp zijn voor de sport. Wat daarmee moet gebeuren? Lastig. Er zullen ook paarden geboren worden die net niet scherp genoeg zijn voor Gal & co. Dat is geen probleem, die zijn perfect voor de subtop.

Maar dan nog is de grootste markt de 3x in de week ruiter die op zondag in het M1 start en droomt over het halen van het Z2. Daar een mooi paard voor fokken die idd de capaciteiten heeft voor Z2 maar makkelijk genoeg is om vier dagen in de week in de wei te staan, dat is ook een uitdaging. Hopelijk zijn er voldoende fokkers die die uitdaging aan willen gaan.

toevoeging: Valegro lijkt me redelijk cool, en ook Donna Summer is niet snel in paniek. Misschien bestaan de schommelpaardkeutels dus toch :D

Oké, nu kan ik je volgen. Denk dat ik je in je vorige bericht niet goed heb begrepen.

Ik ben (nog) geen Z-ruiter, maar ik hoef ook geen dooie. Wel een eerlijke...
Oké, ik vind dat ik wat dat betreft alles heb gevonden in mijn huidige Fries. Braaf, doodgoed en komt zeker wel verder dan het ZZ-licht. Maar pas zelf beter in de M1 ruiter die 3x in de week rijdt en in het weekend eens een wedstrijdje meepakt.
Ik denk dat daar ook een cruciaal punt zit voor het 'probleem' dat we met z'n allen schetsen in dit topic... We hebben paarden nodig die bij ons passen, daarvoor moeten we onszelf gewoon niet overschatten. En misschien gaat het daar nog wel het meeste mis.

Ik vraag me af of je moet fokken voor de topsport, of eigenlijk: Is dat nu nog wel realistisch? Je hebt in de breedte veel getalenteerde paarden. Niet de juiste ruiters ervoor dus menigeen zal ook in het niets verdwijnen. Is het niet zaak om nu bepaalde eigenschappen te behouden (gematigd scherp (dus niet meteen over de zeik)) en te gaan zoeken naar het paard dat daarbinnen door een groot aantal amateurs ook te rijden is?

Valegro lijkt me ook cool, maar dan hebben we het over een paard van bijna 15, die 11 jaar geleden op de HK werd aangeboden. Niet meer te vergelijken met wat er nu wordt aangeboden... Het gros heeft een vader die jonger is dan Valegro ;)

En een spooky paard betekent natuurlijk niet dat het een oneerlijk paard is, dat spooky is af te leren, zoals Anna Blomgren heel mooi demonstreerde in die link.

Ik denk eigenlijk dat we het wel aardig eens zijn :P

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:15

Dus dat paard is al (bijna) verdronken en dan komt het KWPN pas de put dempen. Belachelijk! Ze hadden zich minder belachelijk gemaakt door de hengst een 6 of een 7 te geven met een notitie dat de merrie een solide karakter moet hebben. Nu slaan ze de plank volledig mis en dat is waar mensen over vallen. Het voelt gewoon als bedrog. Ook al is de hengst superbraaf op stal en in de omgang, in de baan moet het gebeuren. Genoeg Jazzen die op stal en in de omgang braaf zijn, maar als ze vervolgens aan het werk gaan ken je ze niet meer terug. Zo ook het eerder genoemde fokdoel, op het hilarische af. Makkelijk te rijden... Daar trapt toch niemand meer in?!

Het is tijd voor verandering. Het karakter moet voorop komen te staan. Al heeft een paard nog zoveel talent, als deze niet te rijden is door de gemiddelde ruiter dan heb je er niets aan. De top is namelijk te smal, de meeste paarden komen terecht bij de amateur.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:31

Kaja schreef:
Het is tijd voor verandering. Het karakter moet voorop komen te staan. Al heeft een paard nog zoveel talent, als deze niet te rijden is door de gemiddelde ruiter dan heb je er niets aan. De top is namelijk te smal, de meeste paarden komen terecht bij de amateur.

Dat vind jij...

cobiie

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:43

Dat de meeste paarden terecht komen bij amateur ruiters is een feit.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:46

s0173957 schreef:
Kaja schreef:

Dat vind jij...

En ik ook :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:53

Dan kopen jullie toch lekker een Groninger of een Fjord....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:58

Roep dat maar niet te hard :D Ik zit liever op mijn 3-jarige KWPN hengst dan mijn 12-jarige fjordenmerrie wat dat betreft. Nou moet ik ook wel zeggen dat als kenners de afstamming van dat dier horen ze snel weglopen. Overal zijn makkelijke en lastige paarden te vinden en dat lijkt mij prima, zolang daar gewoon eerlijk over gecommuniceerd wordt en mensen op een paard stappen wat bij hun past.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:00

janderegelaa schreef:
Dan kopen jullie toch lekker een Groninger of een Fjord....

Waar slaat dat nou weer op? Overigens hebben de Fjorden die ik ken helemaal niet zo'n best karakter. Maar ik wil me er wel alleen mee kunnen redden en ik denk dat de meeste mensen dat graag willen. Gewoon een ongecompliceerd dier waar je mee buiten uit kan stappen zonder dat je bang hoeft te zijn om in een boom te belanden. Een dier waar je geen 2 man voor hoeft te regelen om erop te komen op concours en waar je na een vrije dag ook gewoon zonder te longeren op kan stappen. Dat lijkt mij echt niet teveel gevraagd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:02

s0173957 schreef:
Kaja schreef:

Dat vind jij...

Echt zo'n flauwekul dit. 95% van de KWPN paarden zijn prima te rijden door een amateur.