Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rex_Rolfo schreef:chamion schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie meer dan genoeg mogelijkheden voor dit complex.
.... kosten maken ....
Neemt natuurlijk niet weg dat het heel leuk is om weg te dromen bij de foto's en er -niet gehinderd door geldzaken, vergunningen of andere vervelende realiteiten- in gedachten een heel mooi hippisch complex van te maken
Dees schreef:Het hele geheel was wellicht voor de avonturier nog interessant. Maar wat je nou moet met een deel van het geheel... geen idee.
Wat moet je sowieso met die oude bende anders dan platgooien en opnieuw bouwen
Rex_Rolfo schreef:superpony schreef:is nog altijd beter te doen, dan een 8 ton van de bank krijgen als je net begint,
7 plus kk komt toch dicht tegen de 8 aan ...
Dees schreef:Als je kijkt naar de omgeving denk ik niet dat het zonder reden is dat die manege het gewoon niet gered heeft.
Het is op het platteland. Weliswaar in een prachtige omgeving voor buitenritten maar daar kun je niet 365 dagen per jaar van bestaan. Alles wat om je heen woont, heeft zelf wel ruimte voor een stalletje aan huis. Deze Roswold is ook bepaald niet de enige rijhal in die omgeving.
Twee hectare voor een pensionstal is veel maar dan ook echt veel te weinig, tenminste, als je meer dan 4 paarden wilt huisvesten.
Nee, ik denk dat het een kansloze missie is om dit complex weer te reanimeren tot paardenbedrijf.
De investeringen die dat vergt, zal lange tijd niet terug te verdienen zijn.
superpony schreef:prive redenen spelen ook weleens mee.
Wildgirl schreef:Kennissen van mij hebben in de veiling meegeboden in september, zij hebben een grove schattig van de werkzaamheden laten maken op voorhand. Om alles asbest goed te krijgen ivm aankomende wetgeving, de stallen te verbeteren en het nodige basale onderhoud aan woonhuis, kantine, slaapvertrekken en land/tuin ben je bijna 3 ton verder. Dat is dus gewoon niet te doen. Dan heb je nog niks luxe, maar gewoon een simpel manege bedrijf waar je niks mee kunt want de omgeving is niet kidsproof (op het fietsje naar paardrijles), er blijft te weinig land over voor pension. Omliggende boeren hebben pact gesloten en verhuren geen land meer. Op alleen ponykamp en een keer een kantine verhuur kun je niet draaien!
superpony schreef:Dees schreef:Als je kijkt naar de omgeving denk ik niet dat het zonder reden is dat die manege het gewoon niet gered heeft.
Het is op het platteland. Weliswaar in een prachtige omgeving voor buitenritten maar daar kun je niet 365 dagen per jaar van bestaan. Alles wat om je heen woont, heeft zelf wel ruimte voor een stalletje aan huis. Deze Roswold is ook bepaald niet de enige rijhal in die omgeving.
Twee hectare voor een pensionstal is veel maar dan ook echt veel te weinig, tenminste, als je meer dan 4 paarden wilt huisvesten.
Nee, ik denk dat het een kansloze missie is om dit complex weer te reanimeren tot paardenbedrijf.
De investeringen die dat vergt, zal lange tijd niet terug te verdienen zijn.
prive redenen spelen ook weleens mee. En niet iedereen is geschikt om iets wat goed loopt of liep weer lopend te krijgen. Je hebt altijd mensen die dingen willen veranderen of zgn verbeteren, maar er niks van bakken.
2ha voor 4 paarden is sterk overdreven. In een ideale wereld heel leuk, als je ook belang hebt bij wei.
Maar in de praktijk staan er vaak 20/30 paarden op stallen van <2ha. Weet er meerdere.
Hoeveel ze buiten komen ligt aan veel meer dan alleen aantal ha's. Ik weet mensen die koppels van 2-6 op 5000m2 hebben en netjes ook zonder problemen. Is overigens meer dan he aan paddock krijgt op menig stal.
Mijn wensen zijn anders, maar je moet wel realistisch zijn.
Hoeveel ha moet een stal met 80 paarden dan hebben?
Iemand weleens bij wennekes geweest?
De kampen waren voor kids uit het hele land, net als de buitenritten en weekendjes.
Andere stallen bieden wat anders, dus hoeft geen probleem te zijn. Je kiest toch altijd wat je het beste past?
Er moet veel gebeuren, maar dat is voor zo een prijs ook wel te begrijpen. Wil je alles af en luxe moet je verder zoeken.
Citaat:Op funda particulier staan huizen met amper 5000m2 en een rijbak die als paddock wordt gebruikt. Dat is maar 800m2 buiten ruimte.