Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:16

elenam77,

Ik ken dit complex en weet hoe de pony's hier gehouden werden vroeger.

Ook kijken wij naar paardenobjecten en er staan wel degelijk stalcomplexen te koop met 20/30 stallen en nog geen ha grond. Dat was vroeger overigens heel normaal, zeker in het westen, waar ik vandaan kom.
Ik heb als kind een tijd op een manege gestaan, die op amper 2 ha stond in totaal, maar zeker wel 80 paarden huisvestte. Die zagen dus inderdaad nooit wei.

NU, vind ik dat ook niks. Onze paarden staan minimaal 10uur buiten, heeeeeeel soms minder, maar meestal meer 12-14ur. Voorheen 24/7 buiten. Krijgen ook onbeperkt goed hooi etc. Maar dat is NU!

Veel oude stallen zijn in hele andere tijden gebouwd en zeker in het westen was niet zoveel ruimte helaas.

Deze stal heeft gewoon hele andere mogelijkheden. Voor 4ton krijg je inderdaad geen kant en klare stal, maar je moet investeren. Toch is dit voor iemand die iets wil beginnen of uitbreiden heel aantrekkelijk. Voor dit geld koop je namelijk niet snel iets voor jezelf. Waar investering dus ook echt voor jezelf is en je vrij bent om te investeren.
Ik persoonlijk wil niet huren en investeren in een goede bodem, afrastering bij wei etc.

Het is in de paarden heel moeilijk om een hypotheek te krijgen en dit komt nog een beetje in de buurt. Dat je daarna stukje bij beetje moet investeren en opbouwen, snapt denk ik elke ondernemer.

Heel veel kun je wel al starten en elk stukje inkomsten en investering komt met de jaren. Dat kost ook veel geld, maar is nog altijd beter te doen, dan een 8 ton van de bank krijgen als je net begint, of wil uitbreiden. Dan moet je echt al een hele flinke omzet en kapitaal hebben.

Een traningsstal zou prima kunnen. Binnenbak, wat buiten ruimte etc. Maar wil je optimaal gebruik maken van de accommodatie, kom je toch in iets vergelijkbaars als er ooit was terecht. dat betekent dan vaak geen full time bezetting.

Voor een particulier is dit ook goed haalbaar. Waar krijge je dit voor dat geld? Maar ook dan, veel investeren en opbouwen met de jaren. Wat je met de ruimtes moet, vraag ik me dan wel af.

Maar goed, het heeft vroeger altijd prima gedraaid en dat kan weer, mits de juiste mensen het goed aanpakken. Het is niet zo gestopt wegens te weinig animo voor de kampen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:25

superpony schreef:
is nog altijd beter te doen, dan een 8 ton van de bank krijgen als je net begint,

7 plus kk komt toch dicht tegen de 8 aan ...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:47

Rex_Rolfo schreef:
chamion schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie meer dan genoeg mogelijkheden voor dit complex.

.... kosten maken ....

Neemt natuurlijk niet weg dat het heel leuk is om weg te dromen bij de foto's en er -niet gehinderd door geldzaken, vergunningen of andere vervelende realiteiten- in gedachten een heel mooi hippisch complex van te maken :D

Inderdaad lekker dromen. Heb vaker bij bedrijven gewerkt/stage gelopen waarbij ik als stage opdracht moest onderzoeken of ik het nog groter kon krijgen (en dan zonder gehinderd te worden door regels)
Lekker bewerken en dromen. Dan altijd aan het eind terug koppelen wat je dan nodig hebt qua geld en regels wat er mogelijk is. En dan een realistisch plaatje scheppen. Zo heeft 1 manege nu toch de binnenbak vergroot, en de kantine verplaatst. Daarnaast hebben ze de buitenbaan overdekt door middel van een tent achtige constructie, waarbij alle kanten open zijn. Nu kunnen ze 2x zo veel wedstrijden houden en in de zomer worden er tenten in de overdekte buitenbaan geplaatst en houden ze ponykampen die ze eerder niet konden organiseren. (moet erbij zeggen dat de gemeente de manege graag zag groeien en niet lastig deed)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:01

Als je kijkt naar de omgeving denk ik niet dat het zonder reden is dat die manege het gewoon niet gered heeft.
Het is op het platteland. Weliswaar in een prachtige omgeving voor buitenritten maar daar kun je niet 365 dagen per jaar van bestaan. Alles wat om je heen woont, heeft zelf wel ruimte voor een stalletje aan huis. Deze Roswold is ook bepaald niet de enige rijhal in die omgeving.
Twee hectare voor een pensionstal is veel maar dan ook echt veel te weinig, tenminste, als je meer dan 4 paarden wilt huisvesten.

Nee, ik denk dat het een kansloze missie is om dit complex weer te reanimeren tot paardenbedrijf.
De investeringen die dat vergt, zal lange tijd niet terug te verdienen zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:04

Dees schreef:
Het hele geheel was wellicht voor de avonturier nog interessant. Maar wat je nou moet met een deel van het geheel... geen idee.
Wat moet je sowieso met die oude bende anders dan platgooien en opnieuw bouwen :=

ik dacht dat dus ook stilletjes dees.. het enige dat je nu overhebt is grofweg gezegd een best wel duur opknap project met weinig mogelijkheden of een heel duur stukje bouwgrond

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:33

Rex_Rolfo schreef:
superpony schreef:
is nog altijd beter te doen, dan een 8 ton van de bank krijgen als je net begint,

7 plus kk komt toch dicht tegen de 8 aan ...

Je bent niet verplicht alles te kopen. Voor een starter is het deel van €399 een aardig begin. Je kan makkelijker investeren als je iets al hebt, dan een hoge hypotheek krijgen.
persoonlijk vind ik het ook niks in 3 delen, maar ik acht de kans ook klein dat die andere delen snel verkocht worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:44

Dees schreef:
Als je kijkt naar de omgeving denk ik niet dat het zonder reden is dat die manege het gewoon niet gered heeft.
Het is op het platteland. Weliswaar in een prachtige omgeving voor buitenritten maar daar kun je niet 365 dagen per jaar van bestaan. Alles wat om je heen woont, heeft zelf wel ruimte voor een stalletje aan huis. Deze Roswold is ook bepaald niet de enige rijhal in die omgeving.
Twee hectare voor een pensionstal is veel maar dan ook echt veel te weinig, tenminste, als je meer dan 4 paarden wilt huisvesten.

Nee, ik denk dat het een kansloze missie is om dit complex weer te reanimeren tot paardenbedrijf.

prive redenen spelen ook weleens mee. En niet iedereen is geschikt om iets wat goed loopt of liep weer lopend te krijgen. Je hebt altijd mensen die dingen willen veranderen of zgn verbeteren, maar er niks van bakken.

2ha voor 4 paarden is sterk overdreven. In een ideale wereld heel leuk, als je ook belang hebt bij wei.
Maar in de praktijk staan er vaak 20/30 paarden op stallen van <2ha. Weet er meerdere.

Hoeveel ze buiten komen ligt aan veel meer dan alleen aantal ha's. Ik weet mensen die koppels van 2-6 op 5000m2 hebben en netjes ook zonder problemen. Is overigens meer dan he aan paddock krijgt op menig stal.

Mijn wensen zijn anders, maar je moet wel realistisch zijn.
Hoeveel ha moet een stal met 80 paarden dan hebben?
Iemand weleens bij wennekes geweest?

De kampen waren voor kids uit het hele land, net als de buitenritten en weekendjes.
Andere stallen bieden wat anders, dus hoeft geen probleem te zijn. Je kiest toch altijd wat je het beste past?

Er moet veel gebeuren, maar dat is voor zo een prijs ook wel te begrijpen. Wil je alles af en luxe moet je verder zoeken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:49

ik ga met Dees mee..het is eigenlijk sloopklaar of aan totale renovatie toe wil je het een nieuwe start geven ..en dat kost heel heel veel geld
bovendien probeer voor de paarden maar eens een een hypotheek te krijgen ..ja met veel eigen middelen en veel geld om te verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:18

Wauw! Nog niet zo lang geleden (enkele jaren) geleden, geïnformeerd naar een pensionstalling. Die toen astronomisch hoog was voor Drenthe, €300 of meer.
Het zag er spectaculair uit op de foto's.
Schrok er van dat het failliet was en zo snel achteruit is gegaan.

Veel onderhoud, sure. Maar an sich is het toch een schijntje voor de gebouwen en grond?
Ik zou het wel willen hebben! Met liefde knap ik het op!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:27

met liefde knap je niets op }:0 :7
daar heb je gewoon veel geld voor nodig

Kinke

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:37

superpony, dit is gelukkig een hele andere regio. Een fabrieksstalling zoals Wennekes zal hier niet populair zijn. Je zit in een 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' gebied, waar het gelukkig heel normaal is dat je paard in de wei staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:05

superpony schreef:
Er moet veel gebeuren, maar dat is voor zo een prijs ook wel te begrijpen. Wil je alles af en luxe moet je verder zoeken.

Ook voor deze prijs zijn er echt wel accommodaties te vinden die niet regelrecht rijp zijn voor de sloop...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:07

Precies. Geen hond in Drenthe die zijn paard gaat stallen ergens waar het met tig andere paarden een "postzegel" van 2ha moet delen. Gaat echt niet lukken in die hoek van het land. Misschien bij een grote stad als Amsterdam of Rotterdam oid, maar niet in Drenthe. Nagenoeg iedere huis in de directe omgeving van Zeijen heeft zeker 1.000m2 tuin en er is altijd wel een buurman of oom waar de pony in de wei mag staan.
Bovendien, zoals Karma al aanhaalde, je hoeft als ondernemer in Zeijen bij Assen echt geen Randstad-pensiongeld te vragen want dan krijg je de klanten ook niet.

superpony schreef:
prive redenen spelen ook weleens mee.

Ik ken het verhaal van de "prive redenen". Maar houdt er ook rekening mee dat het wel eens omgekeerd kan zijn geweest: het bedrijf ging al koppie onder en daardoor is het privé ook naar de knoppen gegaan.
Is vrijwel altijd zo. Zolang het bedrijf in een stijgende lijn zit, hebben ondernemers geen tijd voor 'persoonlijk gedoe" - de groei is dan veel te leuk. Het gelazer begint wanneer het bedrijf wegzakt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:31

Kennissen van mij hebben in de veiling meegeboden in september, zij hebben een grove schattig van de werkzaamheden laten maken op voorhand. Om alles asbest goed te krijgen ivm aankomende wetgeving, de stallen te verbeteren en het nodige basale onderhoud aan woonhuis, kantine, slaapvertrekken en land/tuin ben je bijna 3 ton verder. Dat is dus gewoon niet te doen. Dan heb je nog niks luxe, maar gewoon een simpel manege bedrijf waar je niks mee kunt want de omgeving is niet kidsproof (op het fietsje naar paardrijles), er blijft te weinig land over voor pension. Omliggende boeren hebben pact gesloten en verhuren geen land meer. Op alleen ponykamp en een keer een kantine verhuur kun je niet draaien!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:34

Kinke, ik heb in die regio gewoond en de paarden gestald, dus bekend met de omgeving.

Wendy, dat kan, maar dit is niet een pensionstalling of trainingsstal. Dit was een recreatie bedrijf.

Ik kan me voorstellen dat de gemeente hier ook makkelijker is met vergunningen vanwege de historie van het bedrijf. Daarbij is de staat nu een doorn in het oog. Wat er staat, heb je al. Krijg maar eens vergunningen voor zoveel gebouwen etc. Dat zou een voordeel kunnen zijn voor iemand die met tijd en geduld weer iets gelijks wil opbouwen.

Dees, ik denk toch echt dat hier de prive redenen, eerder waren dan de problemen. Misschien is dat in eerste instantie niet gemerkt en heeft men nog geprobeerd er iets van te maken, maar zoals het ooit was en wat wel goed werkte, was al heel lang niet meer zo.

daarom zeg ik ook dat niet iedereen geschikt is voor zoiets. Als iets goeds loopt en anderen gaan erin, willen ze altijd dingen anders of zgn verbeteren. Maar vaak werkt dat niet.

De regio heeft er niks mee te maken verder. Dit is een recreatie bedrijf geweest en mensen/kinderen kwamen uit heel Nederland.

Buiten dat heeft zeker niet iedereen de paarden aan huis in Drenthe, maar is een goede stal vinden echt wel een probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:40

Wildgirl schreef:
Kennissen van mij hebben in de veiling meegeboden in september, zij hebben een grove schattig van de werkzaamheden laten maken op voorhand. Om alles asbest goed te krijgen ivm aankomende wetgeving, de stallen te verbeteren en het nodige basale onderhoud aan woonhuis, kantine, slaapvertrekken en land/tuin ben je bijna 3 ton verder. Dat is dus gewoon niet te doen. Dan heb je nog niks luxe, maar gewoon een simpel manege bedrijf waar je niks mee kunt want de omgeving is niet kidsproof (op het fietsje naar paardrijles), er blijft te weinig land over voor pension. Omliggende boeren hebben pact gesloten en verhuren geen land meer. Op alleen ponykamp en een keer een kantine verhuur kun je niet draaien!

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar niet iedereen hoeft er van te leven. En niet alles hoeft in 1 keer als een particulier het zou kopen om later iets aan te bieden. Wij hebben ook wel een berekening, maar hadden andere wensen ermee.

Ponykampen zijn niet de enige mogelijkheden. Maar het ligt echt aan degene die hier gaat zitten, wat die bereid is te doen.

Nu het in delen aangeboden wordt is het sowieso minder interessant, tenzij je alles koopt en dan is het echt veel te duur. Maar er zijn altijd mensen die er wel iets in zien en er wat van maken. Op de gekste plekken worden nog steeds grote stallen gebouwd met veel luxe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:50

Voor een particulier is het te groot in opstal en te weinig grond.
Een investeerder wil gewoon geld verdienen. Een manwgebedrijf gaat het daar niet meer redden.

Platgooien en deftige bungalows plaatsen is wellicht nog een optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:59

Niet mee eens. Er zijn particulieren met grote binnenbak en paddocks buiten die graag serieus trainen thuis. Het verbouwen, is voor de meesten een bezwaar. Maar als je van 5000m2 en alleen een buitenbak komt voor meer geld, zien mensen hier toch wel mogelijkheden.

Het is aan degene die het koopt. Vakantiebungalows zijn er ook genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:48

Tja... maar voor een particulier die enkel eigen paardjes wil trainen is dit spul veel te duur.
En bovendien, mensen die 7 ton te besteden hebben (aankoopprijs + broodnodige renovatie), willen ook een strookje land naast de deur. Ook paarden die serieus getraind worden, hebben recht op vrije uitloop. Ik ken geen enkel paardenmens dat dit zal bestrijden, ook niet de meest fanatieke dressuurprikkers. 23/7 op stal is gewoon armoede, daar leg je geen 7 ton voor neer.

Maar goed, laat die beleggingsmaatschappij haar nekje maar uitsteken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:50

Nou, dat denk ik niet. Er zijn behoorlijk wat particulieren met prachtige stallen en eigen binnenbak.

Je bent niet verplicht om alles te kopen. Ik zou het nooit doen zoals het nu is. Ik denk dat alles of niets de enige optie is. Maar je kan dus het deel met huis kopen a 399.000 kk.
Daar komen flinke verbouwingskosten bij, maar dat is vaker zo als je iets koopt. Alleen dan heb je vaak slechts een buitenbak.
Waar een buitenbak met vergunningen etc ook problemen oplevert. Hier bijvoorbeeld veel gezeur om verlichting bij bakken. Iets waar al wat aanwezig is, maakt het wel makkelijker. Verbouwen is in die zin beter dan elders vergunningen aanvragen met veel gedoe van de gemeente.

Bij verbouwingen gaat niet altijd alles in 1keer. Je maakt het leefbaar en gaat daarna door. Dat is heel normaal.

Natuurlijk hebben trainingspaarden recht op wei/paddock. Maar dat is hier wel aanwezig.

De mensen waar ik aan huis kom, hebben vaak 2 tot 8 eigen paarden. Ik zie veel verschillende indelingen met de grond. Maar vrijwel niemand heeft meer dan 1 of 2 ha alleen maar wei waar alle paarden het hele jaar rond op mogen. Doorgaans zie ik enkele kleinere stukken en de rest paddocks. Paddocks zijn geen hele ha's.
Vaak zie ik wel dat de paarden meer buiten komen, dan op een gemiddelde pensionstal.

Overigens ken ik heel weinig pensionstallen waar hele lappen grond bij liggen en paarden het hele jaar rond op mogen. Het is vaak meer paarden op een groot stuk, of per paard/klein koppel een stukje wei.

Paddocks zijn bijna nergens groter dan een halve buitenbak. Op zn ergst ken ik een stal waar de paddocks net zo groot zijn als een stalletje. Daar staan paarden hele jaar rond op en dan soms wat zomervakantie op wei die op alle +/-100 paarden gedeeld moet worden.

Particulieren met huis en grond hebben heel vaak paarden in de rijbak lopen en een klein landje die ze af en toe open zetten. Gemiddeld 2 tot 6 paarden op 5000m2/7000m2.

Hier is de grote vijver bij. Dat kun je als probleem zien, maar anderen zien weer mogelijkheden.

Mensen die dit kopen, hebben misschien werk of ze vinden het leuk er iets dergelijks bij te doen als 1 van beiden niet full time werkt of helemaal niet.

Dit is gewoon geen standaard object en alleen geschikt voor de ondernemer die in mogelijkheden denkt. Als je alleen maar kijkt naar wat anderen doen en de standaard stallen of recreatie bedrijven, wordt je beperkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:55

@superpony: je moet echt je randstad normen laten varen hierbij. Het is gewoon veel en veel te duur!
Even naar mijn eigen situatie: ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht met stallen, een 20 bij 60 buitenbak met verlichting op een perceel van ruim 1,3 hectare. Dus ruim voldoende weiland voor mijn 2 paarden.
Dat heeft me een paar duizend euro meer gekost dan de prijs die jij nu noemt. En raad eens... ik heb een veel mooier huis waar we met een likje verf zo in konden :j
De buurman heeft voor net geen 7 ton een paardenbedrijf te koop staan. Grote buitenbak, binnenbak, stallen, huis geschikt voor dubbele bewoning op een perceel van ruim 2 hectare. Dit staat al jaren te koop, omdat het te hoog geprijsd is voor hier.
En dan is de regio waar ik zit volgens mij nog een tikkie duurder dan Drenthe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:25

Superpony, als het complex zo interessant was geweest voor de particuliere paardenhouder, had die heus wel al meegedaan in de veiling. Het is niet voor niets dat het spul in handen is gekomen van een beleggingsmaatschappij. Die kennissen van jou zijn er toch ook niet ingestapt voor 4 ton? Dat deden mensen niet omdat het simpelweg niet rendabel te krijgen is, ook niet als alternatief voor een particuliere woning.

Veel van je verhaal herken ik helemaal niets van. Het zal vast zo zijn in jouw gebied, maar in mijn regio (Friesland, 40km van Assen af) is er echt geen hond die zijn paard zo zou willen stallen. Kansloos.
Ik herken wel je argument dat particulieren hun 2 paarden willen verweiden op minimaal 5.000 meter (halve hectare). Exact om die reden is dat Roswold ding helemaal niet interessant voor particulieren met paardeninteresse. Met meer dan 3-4 paarden is die grond die naast al die opstallen ligt binnen 3 maanden kompleet kaalgevroten, dus hoezo het hele jaar naar buiten? Die 2 hectare voor de totale kavel is echt veel te klein.

Wel geschikt voor ondernemers/beleggers die in mogelijkheden denken en daartoe de tijd hebben om alle bijbehorende procedures (vergunningen) te doorlopen. Als manegebedrijf/pensionstalling is het iig kansloos, helemaal nu het in stukken is geknipt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:41

Ik meet niet met randstad normen. We wonen al 8 jaar niet meer in de randstad en kijken daar ook niet. Ik kom bij mensen in het Noorden, Oosten, de polder en het zuiden.

Je moet maar eens wat rond gaan kijken op funda. Niet alles staat bij landelijk.

Het is een groot verschil of je een stal wil kopen als bedrijf of gewoon de paarden aan huis wil als particulier. Een paardenbedrijf krijgt gewoon heel moeilijk een hypotheek. Niet alleen 7 ton, ook 2 ton is dan al vaak lastig.

Mensen die het ''erbij'' doen, dus wat stalletjes verhuren en of B&B bijv, hebben al inkomen om de hypotheek te dragen.

Koop je iets zonder paarden voorzieningen is het heel lastig om dingen voor elkaar te krijgen zoals een rijbak en verlichting. Ik kan hier een recent voorbeeld geven. Mensen moeten weg, worden uitgekocht en zoeken een nieuwe plek. Ze vinden iets, maar meteen gedoe over de bak. Bak mag nooit verlicht.

Deze lokatie moet je anders bekijken. Het is geen plek voor standaard pension of trainingsstal.

Daarnaast ging het erom, dat mensen zeggen dat het te weinig is of alleen goed voor shetlanders. En dat slaat gewoon werkelijk nergens op.
Op bijna geen enkele pensionstal krijgt je paard veel buiten ruimte. Op grote weides lopen doorgaans veel paarden en anders met een klein koppel of alleen op een kleinere wei.
Paddocks zijn bijna overal klein als het per paard/stal aanwezig is of je mag er alleen even loslaten. Dus als mensen zeggen dat je op 1 ha maar 2 paarden kan houden, vind ik dat sterk overdreven.

Op funda particulier staan huizen met amper 5000m2 en een rijbak die als paddock wordt gebruikt. Dat is maar 800m2 buiten ruimte.

Overigens hebben op deze stal altijd vele paarden en pony's gestaan. Stonden buiten en ook in de binnenbak met een grote groep. Niet ideaal, maar er stonden wel altijd paarden.

Degene die dit wil kopen, zal andere plannen hebben. Of je moet inderdaad totaal opnieuw beginnen en iets anders gaan doen of naast een paar eigen paardjes. Er zijn nou eenmaal diverse vertrekken waar je wel of niet iets mee kan of wil doen. Het is zonde om te kopen, als je dat niet wil.

Er zijn ook mensen niet regio gebonden. Veel mensen trekken toch naar ''buiten'' als ze ruimte voor paarden willen. Als iemand nu ergens stallen huurt om bijvoorbeeld iets met paarden coaching en trainingsweekendjes te doen en een huis heeft van enkele tonnen, is zoiets soms interessant. Een hypotheek krijgen op het deel van 399.000 als je een eigen huis hebt, is niet het probleem. de verbouwing is het probleem en moet je kunnen ophoesten uit inkomsten.
dat het in delen gaat nu, is een groot nadeel.

Maar dit bedrijf was in de goeie jaren niet afhankelijk van mensen uit de regio. Juist niet! Wij gingen met onze eigen manege en pony's op kamp, maar wel juist naar andere, landelijke gebieden. In Amsterdam en omgeving reed je nooit in het bos anders.

Maar goed, het was afwachten wie het had gekocht op de veiling en nu is het afwachten wie het gaat kopen en wat diegene ermee gaat doen. Of het iemand lukt, hangt echt af van iemand zijn ondernemers kwaliteiten. De beste maken van niets, iets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:52

superpony schreef:
Dees schreef:

prive redenen spelen ook weleens mee. En niet iedereen is geschikt om iets wat goed loopt of liep weer lopend te krijgen. Je hebt altijd mensen die dingen willen veranderen of zgn verbeteren, maar er niks van bakken.

2ha voor 4 paarden is sterk overdreven. In een ideale wereld heel leuk, als je ook belang hebt bij wei.
Maar in de praktijk staan er vaak 20/30 paarden op stallen van <2ha. Weet er meerdere.

Hoeveel ze buiten komen ligt aan veel meer dan alleen aantal ha's. Ik weet mensen die koppels van 2-6 op 5000m2 hebben en netjes ook zonder problemen. Is overigens meer dan he aan paddock krijgt op menig stal.

Mijn wensen zijn anders, maar je moet wel realistisch zijn.
Hoeveel ha moet een stal met 80 paarden dan hebben?
Iemand weleens bij wennekes geweest?

De kampen waren voor kids uit het hele land, net als de buitenritten en weekendjes.
Andere stallen bieden wat anders, dus hoeft geen probleem te zijn. Je kiest toch altijd wat je het beste past?

Je geeft in een eerdere post al aan dat het vroeger heel normaal was om zulke grote hoeveelheden op zulke kleine stukken grond te herbergen. En dat je het nooit zou willen zelf..

tijden veranderen, je stelt nu dat mensen met flinke investeringen dus weer een bedrijf kunnen neerzetten, maar wel in een situatie die nu niet meer wenselijk is.. want de welzijnseisen zijn tegenwoordig heel anders..

Je kunt moeilijk Wennekes vergelijken met deze plek.. Deze plek had in potentie een ruime hoeveelheid grond.. grondprijzen zijn daar niet idioot.. Daarbij opgeteld, ik weet niet helemaal wat je precies bedoeld, want wennekers heeft 38 hectare land en bied zoveel prive weide gang als in groepsverband.. Dat is natuurlijk heel wat anders dan plek hebben voor 32 paarden net 2 hectare hebben inclusief de ruimte waarop de opstallen staan.

maar om nu een manege/pension voor veel paarden te starten (want opnieuw leven in blazen voor veel paarden is gewoon iets starten daar) om een uitgekleed stuk grond is vragen om falen, omdat het daar in die omgeving veel makkelijker is om wel iets te vinden met voldoende weide gang en die wel voldoet aan de huidige welzijnsverwachtingen die we hebben.

Citaat:
Op funda particulier staan huizen met amper 5000m2 en een rijbak die als paddock wordt gebruikt. Dat is maar 800m2 buiten ruimte.

dat klopt niet, want de voetprint van een huis is vele malen kleiner over het algemeen dan het land eromheen... en de huizen die je daar noemt zijn ook niet met 30 boxen 2 binnenbakken etc... die zijn bedoelt voor het houden van max twee paarden aan huis ongeveer... als je een flinke woonboerderij hebt dan kun je ongeveer een woonoppervlakte van 800m2 verwachten.. echter, daarvan is de helft of net iets meer begane grond, rest is etage. kan er nog een een paar honderd opstal bij zitten en dan heb je een hele flinke schuur eraan al.. . maar als het een object van 5000m2 met paardenvoorziening is.. dan kun je rustig stellen dat zo'n 4000m2 ook paddock/weide/stal is..

een huis van 4200m2 aan woonhuis voetprint met maar 800m2 grond eromheen, die heb ik nog nooit gezien eigenlijk.. zou dat een heel vreemd object vinden?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-11-16 16:02, in het totaal 3 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:53

Dees, meeste particulieren hebben paddock en maar klein stukje wei die beperkt open gaat, juist om paarden hele jaar rond buiten te kunnen houden.

Op pensionstallen ben je ook afhankelijk van de indeling. Ik heb op een stal gestaan die 2ha in 4en deelt en dan 4 groepjes van 4/5prd en klaar. Verder alleen paddocks.
Maar ook een particulier die op 10 paarden de weides beperkt gebruikt en verder op paddocks houdt.Is tot 2ha.

Wij hebben in het Noorden wel op een stal gestaan met grote weides, maar dan ging dan ook alles op. Het werd kaal gevreten in enkele weken en dan gingen ze naar het andere stuk. Door de vele paarden, kwam het eerste stuk helemaal niet meer mooi op en staan ze op een 2e stuk kaal. En dat waren echt grote weides, die je amper tegenkomt.

veel particulieren hebben minder, maar pakken het beter aan.