Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
? Kendra schreef:Ik had denk ik wel gezegd: 'Jezus, ga van die ezel af!'![]()
Eens met cjb dat het makkelijk scoren is - ik ben ook altijd wat wantrouwig, ik krijg ook altijd dat soort gevoelens als de PvdD weer ergens mee komt. Hieronder goed verwoord door hoogleraar Europese cultuur en christendom Smalbrugge:
"[i]We mogen heus genieten van dieren. Je mag op een paard rijden, met je hond spelen en met plezier een fazant eten zonder je schuldig te voelen. Dat is denken in het spoor van de incarnatie, genieten van alles wat geschonken wordt en er dus verantwoordelijk mee omgaan.
cjb schreef:Makkelijk scoren zo net na de os.
Maar als dit voor paarden zo is.
Wat doen we dan met honden. Die stoppen we in een hokje en als ie geluk heeft mag ie 3x per dag aan de riem naar buiten. Beleren doen we ze al als ze nog pup zijn. En dan heb ik het niet over de broodroosters.
Katten zie ik regelmatig op appartementen voor t raam liggen. Poepen en plassen doen ze in gefabriceerde korrels. En vaak alleen want 2 is echt te veel in een 2 kamer appartement.
Konijnen lopen ook niet vrolijk door de wei te huppelen, maar zitten in hokken.
Koeien staan in veel gevallen niet op een lekker bedje. Maar staan zij aan zij op stal.
Andere knaagdieren. Mogen gezellig in een molentje lopen. "Want dat vindt ie zo leuk"
Moet ik nog even doorgaan. Of kom ik jullie binnenkort weer tegen in het bos om op jacht te gaan.
Wel met de hand want het dier moet gelijke kansen krijgen als de mens.
Kendra schreef:Ik heb nog altijd liever mensen die bij ons een lam komen uitkiezen om te slachten dan iemand die dat vreselijk vindt en de kiloknallers uit de supermarkt haalt..
Ayasha schreef:Je kan wel door gaan met dingen er bij halen die ook erg zijn maar dat heeft weinig zin, beter zou zijn om eens stil te staan bij hoe de paardensport momenteel gaat en hoe we het welzijn dusdanig kunnen verbeteren dat mensen met deze mening geen poot meer hebben om op te staan.
josien_m_ schreef:Ook dit is weer een onterechte vergelijking: Ja er zijn veel dingen erg. Is dat een reden om niet iets te doen aan datgene waar je een beetje invloed op hebt?
..NikkiDeKerf schreef:cjb schreef:Makkelijk scoren zo net na de os.
Wat heeft die man te 'scoren' behalve dat hij duidelijk het welzijn van dieren probeert te verbeteren? Is dat dan werkelijk zo'n slechte eigen agenda om op te willen scoren?
cjb schreef:Dan is de enige mogelijkheid laat alle dieren los, daar waar ze thuishoren. en laat de natuur zijn gang gaan. Zonder tussenkomst van flora en faunabeheer.
Kendra schreef:@inowas: ik las laatst een artikel in De Boerderij over 'weidecoaches'. De koeien hebben het zo goed in hun welnesscentra (stal met ruime ligbedden, voldoende loopruimte, veel en goed voer, borstels aan de muur, ventilatoren en melkrobots waar je ook brokjes krijgt) dat ze niet meer de wei in willen. Weidecoaches helpen de koeien (en de boeren) om het weer leuk te vinden de wei in te gaan...
Wat maar aangeeft dat alles betrekkelijk is. Een dier streeft denk ik niet naar zijn 'natuurlijke staat', maar naar comfort; ze moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten en geen honger, dorst, pijn, angst, stress hebben. Voor mij is dat de basis van dierenwelzijn.
cjb schreef:Makkelijk scoren zo net na de os.
Maar als dit voor paarden zo is.
Wat doen we dan met honden. Die stoppen we in een hokje en als ie geluk heeft mag ie 3x per dag aan de riem naar buiten. Beleren doen we ze al als ze nog pup zijn. En dan heb ik het niet over de broodroosters.
Katten zie ik regelmatig op appartementen voor t raam liggen. Poepen en plassen doen ze in gefabriceerde korrels. En vaak alleen want 2 is echt te veel in een 2 kamer appartement.
Konijnen lopen ook niet vrolijk door de wei te huppelen, maar zitten in hokken.
Koeien staan in veel gevallen niet op een lekker bedje. Maar staan zij aan zij op stal.
Andere knaagdieren. Mogen gezellig in een molentje lopen. "Want dat vindt ie zo leuk"
Moet ik nog even doorgaan. Of kom ik jullie binnenkort weer tegen in het bos om op jacht te gaan.
Wel met de hand want het dier moet gelijke kansen krijgen als de mens.