Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:34

LBLGypsyCobs schreef:
Tja ik weet niet, voor hoeveel toppaarden is het niet standaard dat de gewrichten worden ingespoten en weet ik wat voor noodgrepen nog meer.
Dat is toch niet omdat de topruiter dan zoveel zuiniger rijdt dan de onbekwame amateur.

Nee dat valt echt wel weer onder door mij genoemde "het doel heiligt de middelen" dat gewoon niet in paardensport thuishoort, maar wel erg de bovenhand krijgt soms.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:39

damian23 schreef:
Doe gewoon je ogen open en kijk eens naar die paarden. Blauwe tongen, weggedrukte ruggen, angstige ogen, onrustige en open monden, staartgezwiep.... je hebt geen onderzoek nodig om te zien dat dit niet goed is voor paarden.

Maar..... -O-
Je ziet ook net zo veel paarden die dat hebben die voor de loodlijn lopen... of iets doen wat in ieder geval niet op rollkur lijkt.

On topic : een goed en eerlijk uitgevoerd proces zou internationaal dwingen tot goed uitgevoerd onderzoek. Het blijft allemaal zo hangen in meningen. Die ruimte kan goed zijn omdat de mensen die weten wat ze aan het doen zijn kunnen doen wat goed is, maar juist de mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn denken dat zij het ook goed kunnen doen.

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:45

R12312 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
r een amateur eerder zou afstappen en het paard rust zou gunnen.

Je moet iets verder denken, bij de meeste gemiddelde amateurs is het uberhaupt al zielig dat ze erop zitten. Leuk dat ze het paard wegzetten als ie niet fit is ( als ze dat al door hebben). Maar meestal trainen ze zo beroerd, dat ze het paard zelf de puinpoeier in rijden.

Helemaal mee eens, de paarden van amateurs hebben het over het algemeen een heel stuk zwaarder dan de paarden van de topruiters.

Tuurlijk hebben de amateurs de allerbeste bedoelingen met hun paarden, maar als ik soms toch op de concoursen kijk kan ik daar echt diep triest van worden.. niet in balans, gebonk op de ruggen van de paarden, alleen maar getrek in de mond.. en vaak genoeg zie ik ook dat als de ruiter een catastrofale afstand rijd naar een hindernis, en het paard ook nog zo braaf is om erover heen te springen dat het paard dan ook nog eens op zijn flikker krijgt en vaak een k*tbok word genoemd. Dit vind ik persoonlijk dierenleed. Door de mensen die door hun eigen onkunde gefrustreerd raken op hun paard.

De paarden op topniveau moeten misschien hard werken inderdaad, maar ik weet zeker dat deze paarden minder last hebben van hun lijf dan de meeste 'amateur'paarden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:13

amo500 schreef:
Helemaal mee eens, de paarden van amateurs hebben het over het algemeen een heel stuk zwaarder dan de paarden van de topruiters.

Tuurlijk hebben de amateurs de allerbeste bedoelingen met hun paarden, maar als ik soms toch op de concoursen kijk kan ik daar echt diep triest van worden.. niet in balans, gebonk op de ruggen van de paarden, alleen maar getrek in de mond.. en vaak genoeg zie ik ook dat als de ruiter een catastrofale afstand rijd naar een hindernis, en het paard ook nog zo braaf is om erover heen te springen dat het paard dan ook nog eens op zijn flikker krijgt en vaak een k*tbok word genoemd. Dit vind ik persoonlijk dierenleed. Door de mensen die door hun eigen onkunde gefrustreerd raken op hun paard.

De paarden op topniveau moeten misschien hard werken inderdaad, maar ik weet zeker dat deze paarden minder last hebben van hun lijf dan de meeste 'amateur'paarden..

Niet om het een of ander, maar de amateur die "mishandelt" en verder komt is dan gewoon de topruiter die mishandelt...
Er zijn dingen die gaande weg verbeteren, maar de mentaliteit om een paard te onderwerpen aan je grillen omdat je wilt winnen, blijft.

Ik snap wel wat je bedoelt met in de weg zitten en dat ze dat dan niet meer doen (op die manier....), maar echte misstanden vind je op alle niveaux.
Ook een topruiter kán een paard gigantisch in de weg zitten. Dat zit ´m nl niet alleen zuiver in de rijkunst.
De "snelweg naar prestaties" is per definitie schadelijk voor een paard of je er nu goed op zit of niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:42

Lusitana schreef:
Het verschi ligt hem in opzettelijk pijnigen en wreed proberen te domineren en per ongeluk pijnigen.
Ook paarden voelen dit verschil en zijn best vergevingsgezind bij bv gehandicapten of kinderen of gewoon onhandige, terwijl ze wreedheden ook als zodanig ervaren.
De geestelijke wreedheid die gepaard gaat met opzettelijk pijnigen/brute dwang moet niet onderschat worden.

Dit is geen feit, dit is het vermenselijken van een dier. Ik denk persoonlijk dat paarden hier te 'dom' voor zijn. Pijn is pijn.

Edit: en deze stelling is dan dus ook andersom. Ik zeg ook dat ik denk te zien dat mijn dravers het fantastisch vinden om op volle snelheid te gaan, maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:47

link2thepast schreef:
On topic : een goed en eerlijk uitgevoerd proces zou internationaal dwingen tot goed uitgevoerd onderzoek. Het blijft allemaal zo hangen in meningen. Die ruimte kan goed zijn omdat de mensen die weten wat ze aan het doen zijn kunnen doen wat goed is, maar juist de mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn denken dat zij het ook goed kunnen doen.

En een proces is nu juist wat op deze manier helemaal niet kan. Deze dame die Adelinde 'aanklaagt' kan dat helemaal niet doen. Ze heeft persoonlijk geen schade geleden, dus ze kan geen civiel proces beginnen (ook niet onder Amerikaans recht, voor zover ik weet) en ze heeft de 'macht' niet om een strafzaak te beginnen, dat kan alleen een OM (en dat is sowieso hetzelfde in de VS).

Ze kan dus hooguit aangifte doen van dierenmishandeling, en die zaak zou dan door het OM moeten worden opgepakt, hier of in de VS (en dat laatste betwijfel ik of dat uberhaupt kan, met een NL ingezetene), en ik zie het OM hier in NL al op grond van niks een strafzaak beginnen, waar de definitie van wat 'mishandeling tijdens een dressuurproef' niet duidelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:53

ruitje schreef:
Dit is geen feit, dit is het vermenselijken van een dier. Ik denk persoonlijk dat paarden hier te 'dom' voor zijn. Pijn is pijn.

Dat is geen vermenselijking maar een observatie gedurende 40 jaar met honderden paarden en ruiters en werken met getraumatiseerde paarden.
Stress en pijn is te zien. Niet elk onhandig gedoe levert stress op. Gewoon een feit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:04

Lusitana schreef:
ruitje schreef:

Dat is geen vermenselijking maar een observatie gedurende 40 jaar met honderden paarden en ruiters en werken met getraumatiseerde paarden.
Stress en pijn is te zien. Niet elk onhandig gedoe levert stress op. Gewoon een feit.

Ja, ik heb gelukkig alleen maar shetlanders gevoerd in mijn leven :') .
Je kan jezelf nog zo ervaren vinden, jij kan niet weten of een paard een ruk in zijn mond van een gehandicapte anders ziet dan van iemand die dat bewust doet.

Jij kan geen gedachtes lezen. Dat is een feit.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:59

Ibbel schreef:
En een proces is nu juist wat op deze manier helemaal niet kan. ......................................ik zie het OM hier in NL al op grond van niks een strafzaak beginnen, waar de definitie van wat 'mishandeling tijdens een dressuurproef' niet duidelijk is.

Nope...mee eens....bevoegd rechter, ontvankelijkheid. Het zou wel een spektakel gaan worden. *\o/*
Dus "of" en "hoe" een rollkur schadelijk is zal nog wel even een vraag blijven.

Lusitana schreef:
Niet elk onhandig gedoe levert stress op. Gewoon een feit.

De manier waarop een leven dier met stress omgaat is per dier verschillend. Dus ook voor de mens....
Zo is voor de een de tandarts geen probleem, zo ligt de ander er al dagen van te voren wakker van.

ruitje schreef:
Jij kan geen gedachtes lezen. Dat is een feit.

Nee, er is nog nooit aangetoond dat iets of iemand gedachten kan lezen. Er is wel aangetoond dat de een zeer kleine veranderingen wel kan zien, en de ander niet. Niet alle kennis van de mensheid staat in boeken, niet alles wat in de boeken staan kan in een mens gestopt worden. Na het doorlopen van het maximale aantal uur voor de training die mogelijk is voor de mens zien we toch verschillen. Ook al zal ik net zo veel en vaak trainen als Christiano Ronaldo, ik zal nooit op zijn manier kunnen voetballen.

Dit onderscheid zien we ook in andere vlakken. Paardenmensen, mensen met paarden en mensen die mensen met paarden kennen.

ruitje

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:50

En je punt is nu? Dat paardenmensen wel kunnen zien of een paard verschil merkt tussen een gehandicapte die hem in zijn mond rukt of een pro dit doet?

Ik snap oprecht niet hoe je dat kan denken... Pijn is toch pijn, met welke intentie het ook is?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:54

ruitje schreef:
En je punt is nu? Dat paardenmensen wel kunnen zien of een paard verschil merkt tussen een gehandicapte die hem in zijn mond rukt of een pro dit doet?

Ik snap oprecht niet hoe je dat kan denken... Pijn is toch pijn, met welke intentie het ook is?

Nee haar punt is dat zij een paardenmens is en de rest vd wereld niet :D

Vind dat altijd zo kul argument, alsof je een beter mens bent als je een paardenmens bent.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:06

R12312 schreef:
ruitje schreef:

Nee haar punt is dat zij een paardenmens is en de rest vd wereld niet :D

Vind dat altijd zo kul argument, alsof je een beter mens bent als je een paardenmens bent.....

Die paardenmensen kunnen ook beoordelen Hoe een paard dient te lopen volgens het Skala...... en Sjef is de uitvinder van het kwaad ;)
Al werd de rollkur al toegepast in de jaren 70 door de Duitsers :D

Ach er is zoveel dierenleed op deze wereld en naar mijn mening valt Parzival daar niet onder.
Sterker nog, dankzij de volhardendheid van Adelinde is hij niet al 12 jaar geleden ofzo in de salami terecht gekomen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:13

Eens Electra :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:16

LBLGypsyCobs schreef:
Tja ik weet niet, voor hoeveel toppaarden is het niet standaard dat de gewrichten worden ingespoten en weet ik wat voor noodgrepen nog meer.
Dat is toch niet omdat de topruiter dan zoveel zuiniger rijdt dan de onbekwame amateur.

Je wijst weer naar die toppaarden, waarbij een keer inspuiten totaal geen mishandeling is maar gewoon en supplement om ze beter door hun TOPSPORT pijntjes te helpen.

Maar wat doe jij fout, waar zou jij in kunnen verbeteren? Ipv afzeiken zou je jezelf ook een spiegel voor kunnen houden...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 01:12

Helaas heb ik door rijstijlen als die van Adelinde een behoorlijke hekel gekregen aan de paardensport, waar het bij de meeste combinaties niet meer draait om samenwerken en samen lol hebben, maar dwingen, winnen en geld.
Tuurlijk, de meeste amateurruiters moeten echt nodig wat lessen nemen, maar als de rollkur de norm is in de paardensport, dan zal dat ook niet veel helpen.
Hopelijk krijgt dit verhaal een staartje en krabben een heleboel trainers, coaches en ruiters zich even goed achter de oren voordat ze hun paarden in onnatuurlijke houdingen dwingen.

(kijk dan ook meteen even of er in de regelementen van verschillende disciplines iets gedaan kan worden aan dat ontzettend jong laten starten van paarden)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 02:27

Volkomen eens met Laurora, ik heb ook als goedbedoelende, geduldige amateurruiter wat lessen genomen, maar dat had ik beter niet, of elders kunnen doen, want het vertrouwen dat ik had in desbetreffende amazone/instructrice, is op zeer grove wijze beschaamd, op meerdere manieren, vooral wat betreft het respectvol rijden van een angstig paard.
Nee, het goed omgaan met het paard, en respectvol rijden zijn niet gebonden aan een niveau, daar ben ik wel van overtuigd..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 02:53

Ik ben een aantal keer op grote wedstrijden geweest waar ik een paar zeer bekende ruiters goed henb horen vloeken tegen hun paard of een paar goed tikken ik ga geen namen neerzetten want dat is niet netjes maar ik vond het niet normaal. het blijft een dier en die hebben geen mensen hersens. Parzival is geloof ik gebeten door een giftige spin.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 06:52

Pocca_Locca schreef:
Nee, het goed omgaan met het paard, en respectvol rijden zijn niet gebonden aan een niveau, daar ben ik wel van overtuigd..

Hier ben ik t helemaal mee eens!!!! Sterker nog denk zelfs dat t juist de ruiters zijn die "geen" nivo rijden de paarden een heel stuk beter af zijn! T meten in de ring met andere gaat helaas vaak gepaard met gruwelheden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:03

En dan nog doet slecht voorbeeld, vaak nog veel slechter volgen.
En dat is wel wat de hedendaagse top dressuur op het moment is: een slecht voorbeeld.
Dus ook al vind ik dit stemmingmakerij van de Amerikaanse, moet het wel bij de top aangepakt gaan worden, juist om het "klootjesvolk" bewust te maken van hoe het niet moet.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:34

ruitje schreef:
Pijn is toch pijn, met welke intentie het ook is?

Nee, de perceptie van pijn is per individu per oorzaak verschillend. Waar de een een kneep in de billen als erotisch zal ervaren zal de ander dezelfde kneep door de pijn als grote afknapper ervaren.
ohjajoh6 schreef:
juist om het "klootjesvolk" bewust te maken van hoe het niet moet

Mee eens. De paarden moeten beschermd worden tegen het "klootjesvolk" die denken dat ze thuis kunnen doen wat ze ergens anders hebben gezien........ en wat kennelijk ook de winst oplevert.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:39

R12312 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Je wijst weer naar die toppaarden, waarbij een keer inspuiten totaal geen mishandeling is maar gewoon en supplement om ze beter door hun TOPSPORT pijntjes te helpen.

Maar wat doe jij fout, waar zou jij in kunnen verbeteren? Ipv afzeiken zou je jezelf ook een spiegel voor kunnen houden...

Jij hebt geen idee hoeveel spiegels ik mijzelf heb voorgehouden en mij nog steeds voor hou.

2 jaar terug reed ik met een pelham en had nog net niet de bitringen beet zo kort hield ik hem.
Tegenwoordig rij ik bitloos, als ik al rij.
Ben ik nu gelijk een heilige?

Nee absoluut niet, er zal ongetwijfeld nog ruimte zijn voor verbetering en daar blijf ik ook steeds naar op zoek.

Maar gewrichten inspuiten omdat dat de topsport pijntjes verlicht?
Kom op, alsof zo'n paard geboren wordt met de wens een topsporter te worden.
We kunnen beter zorgen dat die pijntjes er niet zijn.

Overigens is het inspuiten ook bij de amateurs 'gewoon' aan het worden, wat als je er een toppaard mee kan oplappen zal het wel goed zijn.
Maneges waar je eerst aan een longe leert zitten voor je teugels in handen krijgt zijn schaars, de huidige zitcompetitie is wel mooi, omdat dat misschien weer iets de aandacht terug legt op de basis.
Wat dat betreft is wat men in de topsport laat zien toch een voorbeeld voor menig amateur.
Het is zaak om in die topsport een juist signaal af te geven, maar ook om dit in de basissport al te doen en het liefst daar voor al.

Dat is geen afzeiken, maar gewoon een mening geven.
En het is goed dat mensen hun mening geven, want als we allemaal maar braaf ons mond houden en klappen voor al wat we zien, hebben we straks een sport waarbij dat wat er in de ring gebeurt al lang niet meer overeenkomt met wat er in de reglementen staat.
Oh wacht...
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 17-08-16 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:54

R12312 schreef:
.

Sinds wanneer vallen corticosteroïden onder supplementen?? Ze worden ingespoten vanwege overbelasting. En hoe komt die overbelasting?? Je kan beter zorgen dat er geen overbelasting van de gewrichten is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:03

ohjajoh6 schreef:
Dus ook al vind ik dit stemmingmakerij van de Amerikaanse, moet het wel bij de top aangepakt gaan worden, juist om het "klootjesvolk" bewust te maken van hoe het niet moet.

Precies!!! Het "klootjesvolk" volgde ook toen de top anders begon te rijden en meer aan krachtrijderij ging doen. Maar het "klootjesvolk" weet niet beter dan dat achter de loodlijn lopen, gebroken diagonalen en holle ruggen goed is. Ze herkennen het ook niet.

Grotendeels van de instructie weet ook niet meer hoe het moet en leert vooral aan de voorkant te frutselen, want ja dan zakt een paard ook (om de druk te ontlopen). Kijk alleen maar eens naar de gemiddelde instructie. Hoe vaak hoor je wel niet "hou maar vast aan de voorkant, kneepjes geven etc....)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:03

Er is ook een stroming in paardminnend NL van vasthouden aan de voorkant totdat het paard nageeft en vervolgens met veel been naar voren gaan rijden. Bepaalde manier van rijden die helaas erg vaak onderricht word en imo geen plezierige stijl is. En de een doet dat met een paard wat rond loopt en de ander zet hem bovenin vast.

Dat vasthouden is funest..mensen moeten gewoon leren volgens het skala te rijden met contact, zonder druk. Rijdt ook zoveel prettiger voor mens en paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:08

Net goed, hopelijk gaat nu de bal aan het rollen en kijkt men eens heel goed naar zijn rijstijl alvorens weer op een grote wedstrijd te gaan gewichtheffen in de bek van je paard...