Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:58

Fitzroy schreef:
Djiez, wat een ongelooflijke nare reactie van Madeleine. Als ik Adelinde was, zou ik haar nu de pan in hakken door te melden dat als de reserves er geweest waren ze helemaal niet gestart was.
Wie heeft hier nu de meeste boter op het hoofd?

Dat hoeft Adelinde niet te doen, dat heeft Edward al gedaan :D :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:59

Madeleine moet gewoon haar mond houden. Edward laat in zijn interview tussen de regels door echt wel doorschemeren, dat als de reserve er was geweest, Adelinde nooit de ring in zou zijn gegaan.
Ze is nu gewoon gestart in de hoop relaxed haar rondje te kunnen doen en in de andere rondes iets te kunnen betekenen voor het team. Als Parzival wel weer helemaal op zou knappen.
Helaas voelde ze gewoon aan, dat dit hem niet ging worden.

En ik spreek uit eigene ervaring, dat een paard nog energiek kan zijn in de losrijbaan en ineens leeg kan zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:00

xyzutu2 schreef:
KellyDV schreef:
Precies :j
Horses heeft 8 Augustus foto's geplaatst van het trainen, hier vind ik hem ook niet fijn lopen. Tong is blauw.
http://www.horses.nl/sport/olympische-s ... hoofdring/

Een dag voor de insectenbeet oogt Parzival volgens het artikel nog erg fris:
[ Afbeelding ]
Als je dit beschrijft als een rit die goed aanvoelt, dan snap ik beter dat je na een dag met 40 graden koorts en 9 uur infuus ook met hem de ring binnen rijdt. Zijn tong matcht ook hier al prima met het dekje.
Een foto naar beneden vindt Horses blijkbaar dat Johnson met paarse tong ook een prima expressieve galop neer kan zetten. Blijkbaar gelden voor Olympische ruiters toch andere standaarden dan voor de rest van Nederland.

Denk dat jij een beetje kleurenblind bent of alles ziet door een blauwe bril.

Jolien87

Fitzroy schreef:
Djiez, wat een ongelooflijke nare reactie van Madeleine. Als ik Adelinde was, zou ik haar nu de pan in hakken door te melden dat als de reserves er geweest waren ze helemaal niet gestart was.
Wie heeft hier nu de meeste boter op het hoofd?

Ik ga ervanuit dat Adelinde professioneel genoeg is om dit eventueel achter de schermen met haar op te nemen. Áls ze dat al de moeite waar vindt om tijd en energie in te steken. Ze heeft wel wat anders aan haar hoofd op dit moment.

moonfish13

Niet te geloven dat ze uberhaupt een poging gewaagd heeft..
Snap er echt niks van.
Wat mij betreft mag er een regel komen dat als ze binnen 24 uur voor de wedstrijd flink koorts hebben of er medisch flink ingegrepen moet worden je gewoon niet meer mag starten.
Dan praat ik niet over een paar hechtingen, maar dit was vrij serieus zo te horen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:02

Voor zover ik Adelinde mee heb gemaakt (kennen wil ik het niet noemen), gaat ze hier helemaal geen tijd aan besteden. Die denkt gewoon: "Laat maar, is niet wijzer".

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:02

Wat hebben hechtingen met koorts te maken?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:03

moonfish13 schreef:
Snap er echt niks van.
Wat mij betreft mag er een regel komen dat als ze binnen 24 uur voor de wedstrijd flink koorts hebben of er medisch flink ingegrepen moet worden je gewoon niet meer mag starten.
Dan praat ik niet over een paar hechtingen, maar dit was vrij serieus zo te horen.

Als artsen beoordelen, dat hij kan starten, dan zou dat toch moeten kunnen.
Zij heeft gevoeld, dat het niet kon en is gestopt. Top beslissing!

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:05

Kamy schreef:
Sorry ik kan niet zo goed tegen "ik had hem een ander afscheid gegund". Het zal Parzival een biet wezen of hij dat met goud of zo heeft. Nu is hij in ieder geval van de druk en stress af ;-). Heb het nooit een fijne ruiter gevonden.
Bij de close up met de sporenplekken, de open mond en de tong er al half uit had ik een deja vu met de docu over Totilas. Bah....

Ja exact dit dus... Ik vind haar ook twee keer niks. Hele ambitieuze dame en kent wel wat van topsport en alles er om heen maar veel te bruut met haar paarden, vooral in de mond. Jammer dat ze er uit ligt nu, maar snap ook niet waarom ze in eerste instantie al gestart is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:05

Beste stuurlui staan aan wal :D

Ik ga naar bed! Morgen weer een dag, met zeer interessante combinaties.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:06

Dat moet ze tijdens het losrijden toch ook gemerkt hebben? Die doorspoorplek zat er al voordat ze de ring in kwam.
Dat is het enige wat ik niet begrijp, waarom ze toch de ring is in gereden. Dier zag er alles behalve gezond uit imho.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:10

Tendance schreef:
moonfish13 schreef:
Snap er echt niks van.

Als artsen beoordelen, dat hij kan starten, dan zou dat toch moeten kunnen.
Zij heeft gevoeld, dat het niet kon en is gestopt. Top beslissing!

Ja en losrijden doet ze zeker niet aan :D :)*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:12

Ik spreek uit eigen ervaring, dat een paard van het ene op het andere moment leeg kan zijn.
Mijn paard had ooit in onderdeel 4 nog power en was in onderdeel 16 helemaal leeg.
Bleek hartritmestoornissen te hebben. Wat Parzival ook ooit had, maar dan had die van mij het 2 jaar eerder.
Het kan dus wel degelijk, dat een paard, wat niet fit is, in eens leeg is.

Overigens las ik iemand, die zei dat ze hem daarom niet meer wou laten vliegen, maar dat is niet waar.
Zodra een paard geen hartritmestoornis meer heeft, is hij eigenlijk gelijk weer een heel stuk gezonder en vliegen verhoogd geen risico op terugval. Maar dat is heel offtopic.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:18

Tendance schreef:
Madeleine moet gewoon haar mond houden. Edward laat in zijn interview tussen de regels door echt wel doorschemeren, dat als de reserve er was geweest, Adelinde nooit de ring in zou zijn gegaan.
Ze is nu gewoon gestart in de hoop relaxed haar rondje te kunnen doen en in de andere rondes iets te kunnen betekenen voor het team. Als Parzival wel weer helemaal op zou knappen.
Helaas voelde ze gewoon aan, dat dit hem niet ging worden.

En ik spreek uit eigene ervaring, dat een paard nog energiek kan zijn in de losrijbaan en ineens leeg kan zijn.

Dat is toch niet zo raar als je de dag ervoor nog met 40 graden koorts hebt gestaan.
Ga jezelf maar eens na hoe je van een ziekte dag moet herstellen. De eerste helft van de dag gaat nog wel maar dan kak je toch echt in.
Het hele lijf krijgt gewoon een opdonder en heeft daar tijd voor nodig om te herstellen.

Ik ben het wel met Moonfish eens maar zou het zelfs nog op 48 uur zetten.

Die trainings foto's zijn nou ook niet om te juichen. oren in de nekken, mondje open, klem zittende tongen (die ik wel meer heb gezien vandaag).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:21

Dat is net zo debiel Tendance, hij had nooit door de keuring moeten komen hiermee.
Wat hechtingen hiermee te maken hebben?
Nou medisch ingrijpen kent veel variaties.
Van een paar hechtingen waarmee het beest hartstikke fit prima kan starten tot dus dik koorts en daarvoor medicatie krijgen.
Bij het eerste is er niks mis mee, met het laatste vind ik het niet ok.
Echt idioot dat er regels voor nodig zijn om dit te voorkomen.
Een paard kan gewoon echt niet topfit zijn na een nacht zo ziek te zijn geweest.

Wbt de hartritmestoornis zie ik ook geen probleem, als dat verholpen is hoeft dat geen punt te zijn inderdaad.
Ze wilde hem niet voor iets onbelangrijks laten vliegen, en dat snap ik prima.

Tendance

Re: Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:28

Wie zijn wij om over zijn medische status iets te bepalen. Wij weten niet exact hoe hij er de dag ervoor bij stond, ook al wordt ons iets omschreven. Wij weten niet hoe hij er voor de proef of tijdens het losrijden bij liep.
We speculeren maar wat en oordelen zonder enige daadwerkelijke medische kennis.

Wij moeten leren ons erbij neer te leggen, dat als een arts zegt dat het oke is, dat dit dan volgens hem zo is.
Dat later in de ring blijkt van niet, dat kan.
We moeten in ieder geval stoppen met oordelen over dingen die we niet weten.

Wat we weten is: Adelinde stopt, omdat hij niet goed voelt.
We weten, dat hij de dag ervoor ook ziek was.
We weten dat de artsen hem goed hebben gekeurd.

Tom Dumoulin is ook niet topfit, die loopt met een breuk. Nou ja, fietst met een breuk. Moeten we dan tegen hem ook zeggen, dat hij niet mag starten, omdat hij niet topfit is?

Artsen beoordelen of het oke is of niet. Wij als mensjes in Nederland niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:31

Het grote verschil met Tom Dumoulin is dat hij kan vertellen wanneer het niet meer gaat en dat een paard daarvoor afhankelijk is van het oordeel van mensen. En jammer genoeg baseren die mensen hun oordeel op hun eigen drijfveren en daar staat paardenwelzijn niet altijd bovenaan...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:32

Tendance schreef:
Wie zijn wij om over zijn medische status iets te bepalen. Wij weten niet exact hoe hij er de dag ervoor bij stond, ook al wordt ons iets omschreven. Wij weten niet hoe hij er voor de proef of tijdens het losrijden bij liep.
We speculeren maar wat en oordelen zonder enige daadwerkelijke medische kennis.

Wij moeten leren ons erbij neer te leggen, dat als een arts zegt dat het oke is, dat dit dan volgens hem zo is.
Dat later in de ring blijkt van niet, dat kan.
We moeten in ieder geval stoppen met oordelen over dingen die we niet weten.

Wat we weten is: Adelinde stopt, omdat hij niet goed voelt.
We weten, dat hij de dag ervoor ook ziek was.
We weten dat de artsen hem goed hebben gekeurd.

Tom Dumoulin is ook niet topfit, die loopt met een breuk. Nou ja, fietst met een breuk. Moeten we dan tegen hem ook zeggen, dat hij niet mag starten, omdat hij niet topfit is?

Artsen beoordelen of het oke is of niet. Wij als mensjes in Nederland niet.

verschil tussen Tom en parcival:

Tom kan het zelf bepalen die heeft een mond waar woorden uitkomen.
Parcival kan alleen hinneken.

Ook DA maken wel eens fouten.
De mijne vorig jaar met een peesblessure wat uiteindelijk een zweer bleek te zijn en het paard van mijn stalgenoot moest maar de worst in vanwege kissing spines...en raad eens die rijd weer.

Zo'n DA op de OS staat natuurlijk ook onder druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:34

Cowgirl schreef:
verschil tussen Tom en parcival:

Tom kan het zelf bepalen die heeft een mond waar woorden uitkomen.
Parcival kan alleen hinneken.

+ Parcival kan ook zijn tong over het bit gooien, iets waar hij in zijn carriere onder deze amazone intensief gebruik van heeft gemaakt. :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:35

Ik begrijp dat er in dit topic meerdere mensen zijn die de nieuwe ruiter van Parzival willen worden omdat ze het vele malen beter dan Adelinde kunnen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:37

Ik denk dat de medische begeleiding van de olympische paarden prima weet wat de risico's waren en of t in theorie verstandig was om te starten. Hoe dat in de praktijk dan is, merk je tijdens de wedstrijd en kan je altijd afgroeten ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:39

Niets dan respect voor haar en haar paard. Wat moet het zuur zijn, dit zou zijn afscheid worden maar helaas mocht het niet zo zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:42

R12312 schreef:
Ik begrijp dat er in dit topic meerdere mensen zijn die de nieuwe ruiter van Parzival willen worden omdat ze het vele malen beter dan Adelinde kunnen?

Die kunnen dat wel, maar die willen dat niet..... die denken alleen aan het welzijn van hun paarden, die houden niet van S&T en sporen. ... ;)

Ik denk dat 98% van de bokkers niet eens 1 rondje door de bak komt, maar dat terzijde. En dat hij op 19-jarige nog op t hoogste niveau loopt en er top uit ziet, komt omdat deze paarden het zo slecht hebben en zielig zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:43

Adelinde zelf:
Citaat:
My story....
Lots has happened...
The first days in Rio went according to plan: a relaxed flight, stabling good, training good. Parzival feels happy and fit.
Until yesterday morning... I planned to train early on Tuesday morning, so I was at the stable at 6am. Saying good morning to Parzival, I saw the right side of his head was swollen, he had been kicking the walls. I took his temperature:he had a fever of over 40 degrees Celcius, but he still didn't look sick. He was eating and drinking and while walking I had a hard time keeping up with him, as always...
Jan Greve came right away and after double checking with the vets here they concluded he was bitten by an insect or spider or some sort of animal which produces toxics.
To get the toxics out of his system we gave him fluids. From 6.30 to 15.45hrs we kept him on this. It helps the kidneys to clean up the toxics out of the body. The vets at the clinic took swaps from the nose and checked the blood. The temperature dropped gradually and by 15.30 it was 38.4... We then took x-rays from the jaw and echoed the area. Just making sure..All ok.
At the end of the day the fever was down and I handwalked Parzival a bit. He looked a lot better and the swelling of his head was at least 1/3 the size of this morning...
Then difficult descisions came... We requested the FEI if we could swap starting places within the team, so Parzi could get a day to recover. Competing on thursday in stead of wednesday. But the FEI declined.
At that point I didn't want to compete anymore... Parzival's health is more important than anything else in this world!
I slept at the stables, checking up on Parzi every hour... I was not going to leave him alone! Of course I didn't get any sleep...
Main thing, this morning temperature had dropped to 37.5! And the swelling again had come down a bit..
New difficult descisions to make..
I had decided yesterday I was not going to compete, but now the temperature was back to normal, he looked fit, was eating and drinking good, I also didn't want to let the team down... In the back of my mind knowing we had no reserve combination here..... What to do?
Between 7am and 8am we were allowed to ride in the arena.
I discussed with Jan Greve and Johan Rockx and decided we were going to walk and trot under saddle for 10 min and see how he was...
And so we did... We went to the arena, rode a few laps and he looked happy and fit. Coming back to the stables the temperature was still down...
Again difficult descisions... What to do? He is fit now, but you know what happened yesterday... Nobody to fill in my place if I would withdraw, letting the team down.
Questions questions... What is wise? I discussed with several vets and the team coach.. The FEI vets came and checked up on him around 10am. All gave green light to compete.. We decided I would give it a try. The fever was down, which means the toxics are out of his system. There is still a bit of swelling in the jaw, but we cooled it all the time and the swelling gets less...
I agreed to give it a try. Knowing the story, I took it easy in the warm up and didn't want to ride full. He was ok, although he didn't feel very powerful. Normal of course after a day like yesterday. I walked a lot to save the energy.. When I entered I already felt he was giving his utmost and being the fighter he is, he never gives up... But in order to protect him, I gave up...My buddy, my friend, the horse that has given everything for me his whole life does not deserve this.... So I saluted and left the arena.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:44

Ik hoop van harte dat Adelinde nu heerlijk op de bank, onder een dekentje dit topic leest terwijl ze een grote bak popcorn leeg eet.