Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammie schreef:Niet mee eens, ik heb zelf ook jarenlang 10+ paarden per dag gereden. Mijn bovenbeen, bovenarm, schouder, rug en buikspieren zijn wel degelijk sterker geworden. Niet perse breder, echter wel langer.xLes schreef:[Dat zou iedereen met een beetje gevoel moeten kunnen ja. Maarja mijn instructrice zal dan vast wel gek zijn als ze zegt dat ik mijn schouders niet mag spannen... En dat is door shirt, trui en jas! Een getalenteerde dame dan!
Een gespannen schouder is iets héél anders dan een gespannen armSPIER! Gespannen (boven)armspieren zie je niet door een jas en shirt heen, zelfs superman niet. Dan moet iemand echt met blote (boven)armen rijden. Gespannen schouders zie je ook niet door een shirt, trui en jas heen, maar wel door de houding die een ruiter aanneemt..Dat zou iedereen met een beetje gevoel moeten weten???
Je kan redelijk veel aflezen door enkel te kijken naar de houding/positie van een hand/ arm/ rug/ schouder, maar superstrak getrainde armspieren en beenspieren nu juist nét niet.. En al helemaal niet door de reden die jij aangeeft.. Dat vul je gewoon zelf in.
Dergelijke ruiters rijden tot soms wel 10-12 paarden per dag, dan ben je bekaf als je de hele dag strak moet staat.
Ailill schreef:Niet mee eens, ik heb zelf ook jarenlang 10+ paarden per dag gereden. Mijn bovenbeen, bovenarm, schouder, rug en buikspieren zijn wel degelijk sterker geworden. Niet perse breder, echter wel langer.Citaat:tot soms wel 10-12 paarden per dag, dan ben je bekaf als je de hele dag strak moet staat.
Ook ik kan bij iemand te paard redelijk inschatten hoe zijn spieropbouw is, zeker bij beenspieren is dit goed te zien.
Ten slotte, (spier-aan)spanning is absoluut zichtbaar. Een gespannen pols staat bijv. in verbinding met vaste schouder(spieren) en een opgetrokken hak heeft te maken met (aan)spanning in de heup.
Jotoma schreef:Is het zo dat uc en gal nog steeds mee kunnen? Want in de persberichten staat wel dat dit de tweede en laatste observatie is, maar nergens staat dat het uitgesloten is dat ze mee gaan.
Al vraag ik me af: als het nu nog niet goed te handelen is, moet je dat paard de stress van een reis naar rio, ander klimaat en enorme entourage dan wel aan willen doen?
bruintje123 schreef:https://ordernorainbowsactivist.files.w ... 8/gal2.jpg
Je kunt toch echt wel zien dat hij hier kracht op zijn amen heeft.
En dan bedoel ik niet zien aan het paard, maar echt aan zijn armen.
http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... _voice.jpg
tegenover dit
Dat geeft toch een heel ander beeld. (Ook Gal, niet alles is negatief)
bruintje123 schreef:Dit was ook niet als schokkend bedoeld.
Dan moet je term rollkur op Google erbij zetten.
Maar daar ging deze specifieke vraag niet over.
Jotoma schreef:Ik vond dit ook een hele strakke proef, maar zit wel op het puntje van mn stoel of er niet iets mis gaat. Maar vond het keurig.
Vond daarentegen HP en Adelinde op Aquido een stuk minder aangenaam om te zien.