Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:57

Als ze dan maar een beeld van de ouderwetse fries doen en niet dat moderne kapot gefokte op de voorhand gebouwde luie friese paard....wat op rongt foto vaak slecht is en friese paard met 15 jaar compleet oud is!

Want ik ben een trotse friezinne, maar ik schaam me dood voor t friese paard van heden!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:44

Repelsteel....je moet echt beter lezen.
Er is 13 miljoen voor project.
Kunstenaar Dan Roosegaarde gaat het doen.

De stichting het Friese paard hoopt dat een toendertijd afgewezen beeld van 30 met hoog, nu door Daan R. gaat worden verwezenlijkt.
Of hij zich voor dat karretje laat spannen is dus nog de vraag.
2.5 miljoen van je budget af laten snoepen is tenslotte best veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:55

Omg ja, het is nog erger. Hier heb je 13 miljoen, wil je daarvoor alstublieft onze afsluitdijk opleuken?
Wat een manier van zaken doen met andermans portemonnee, Damn wat hebben die ambtenaren het maar makkelijk dan als het om handelen gaat :+

Nou ja zeg, voor dat geld is het toch een kleine moeite om dat paard erbij in te passen.
Damn, weet je wel hoeveel omzet bedrijven moeten draaien om 13 miljoen euro aan belastinggeld op te hoesten?
Dan mag je toch hopen dat die 13 miljoen uit het toeristenbelasting potje komt.
Vraag de gemiddelde werknemer eens of hij loonsverhoging wil dmv belastingverlaging of dat hij het belangrijker vind dat er kunst op de afsluitdijk komt en hij hetzelfde loon houdt ten behoeve van onze vaderlandse artistieke ontwikkeling :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:05

Anoniem schreef:
Hoe gaat dat eigenlijk tussen de overheid en die kunstenaarswereld?
Wij maken 2,5 miljoen vrij voor een paard, we willen heel graag dat jij het doet.

Of gaat het zoals het hoort, zoals het bij normale ondernemers gaat?
Doe maar een aanbieding- tegen 10 verschillende kunstenaars.
( Niet van tevoren zeggen hoeveel geld ervoor vrij kan worden gemaakt)
De aanbiedingen vergelijken, beste opties er uit halen en dan daarvan de duurdere Vragen waarom hij duurder is, vervolgens weer een nieuwe aanbieding laten uitbrengen als laatste kans.

Maar ja... Als nu al bekend is dat het 2,5 miljoen mag gaan kosten ... :')

Als er bij ons op het werk een nieuw gebouw wordt aanbesteed, wordt ook van tevoren verteld wat het mag kosten, en dat vind ik wel logisch. Roosegaarde is trouwens niet gevraagd voor het paard, maar voor het hele 'kunstproject' op de Afsluitdijk. Als je even googelt en wat rondkijkt op Tendernet zie je dat het allemaal keurig in de aanbesteding zat - ik veronderstel dat er dus gewoon is getenderd en dat hij heeft gewonnen. Gaat vooral om het ontwerp, uitvoering worden nog verder aanbesteed als ik het goed lees. Als hij van tevoren niet weet om wat voor budget het gaat, kun je niks... Op dit moment praat hij volgens mij met het stamboek om te kijken of ze er samen iets moois van kunnen maken.
Dit staat los van het feit of ik het er wel of niet mee eens ben, maar procedureel lijkt het me heel correct.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:26

Anoniem schreef:
Omg ja, het is nog erger. Hier heb je 13 miljoen, wil je daarvoor alstublieft onze afsluitdijk opleuken?
Wat een manier van zaken doen met andermans portemonnee, Damn wat hebben die ambtenaren het maar makkelijk dan als het om handelen gaat :+

Nou ja zeg, voor dat geld is het toch een kleine moeite om dat paard erbij in te passen.
Damn, weet je wel hoeveel omzet bedrijven moeten draaien om 13 miljoen euro aan belastinggeld op te hoesten?
Dan mag je toch hopen dat die 13 miljoen uit het toeristenbelasting potje komt.
Vraag de gemiddelde werknemer eens of hij loonsverhoging wil dmv belastingverlaging of dat hij het belangrijker vind dat er kunst op de afsluitdijk komt en hij hetzelfde loon houdt ten behoeve van onze vaderlandse artistieke ontwikkeling :=

Er zijn ongeveer 8,3 miljoen mensen met een betaalde baan in Nederland - dat is ongeveer €1,60 per persoon belastingverlaging. Ik vind het trouwens wel belangrijk dat Nederland er een beetje mooi uitziet. Niet alleen voor de toeristen, maar ook voor mezelf. Ik geniet van onze natuur (ook vaak onderhouden met gemeenschapsgeld), mooie gebouwen, kunst .... Ik zou niet graag in een land wonen waar alleen harde economische waarden belangrijk waren. Alles wat de rijksoverheid uitgeeft is uit 'andermans portemonnee'. En er zullen eeuwig discussies blijven over de verdeling van dat geld.
Dit plaatje geeft mooi aan waar we het geld aan uitgeven.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uitgelicht
Kunst en cultuur is een klein stukje van Onderwijs/Cultuur/Wetenschap, ik dacht 600 miljoen totaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:36

Tja, het is maar net welke prioriteiten je stelt.
Ik vind dit soort dingen wel altijd heel zuur voor bepaalde bevolkingsgroepen.
En over smaak valt natuurlijk ook te twisten.
Er zullen genoeg mensen zijn die kunst een vervuiling van het landschap vinden.
Mij persoonlijk interesseert het niet zoveel of er nou wel of niet wat staat.

Edit:
Mijn man zei net.... Weet je wat cultuur is? Als de boer gaan gieren, dat is cultuur.

Laten ze als ze zoiets willen op kickstarter.com maar fondswerving gaan doen, dan kunnen ze eens kijken hoeveel interesse er werkelijk is. Eens kijken of ze de 13 miljoen gaan redden.
_O-

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:53

Anoniem schreef:
Tja, het is maar net welke prioriteiten je stelt.
Ik vind dit soort dingen wel altijd heel zuur voor bepaalde bevolkingsgroepen.
En over smaak valt natuurlijk ook te twisten.
Er zullen genoeg mensen zijn die kunst een vervuiling van het landschap vinden.
Mij persoonlijk interesseert het niet zoveel of er nou wel of niet wat staat.

Edit:
Mijn man zei net.... Weet je wat cultuur is? Als de boer gaan gieren, dat is cultuur.

Laten ze als ze zoiets willen op kickstarter.com maar fondswerving gaan doen, dan kunnen ze eens kijken hoeveel interesse er werkelijk is. Eens kijken of ze de 13 miljoen gaan redden.
_O-

Zucht... daar gaan we weer. Heb je alle voorgaande argumenten überhaupt wel gelezen?

Jij zegt nu met zoveel woorden: mensen moeten het zelf maar betalen. Geen subsidies voor kunst.

Als mensen in het jaar 2416 een (virtueel) geschiedenisboek openslaan over Nederland, komt daar wat jou betreft in te staan: "In de jaren 2010 stierf de kunst uit Nederland, omdat de rechtspopulistische regering de subsidies stopzette. Hiermee kwam een einde aan een periode van tientallen jaren waarin het land voorop liep in de internationale cultuurwereld." Toeristen die naar Nederland komen, moeten teleurgesteld gaan constateren dat er vanaf 2016 niets boeiends meer te zien is.

Als archeologen over 1000 jaar onze steden opgraven, zal dat geen enkele sensatie opleveren: er is niets van waarde te zien, uitsluitend huizen en kantoren.

Begrijp je dan niet dat kunst, naast wetenschap, een van de belangrijkste dingen is die ons van de dieren onderscheiden? En daarom altijd en overal onze steun verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:13

Nee, ik zeg dat dat een goeie manier zou zijn om te zien hoeveel mensen het nou werkelijk belangrijk vinden. Want wat jij belangrijk vindt hoeft voor een ander dat niet te zijn.
Ik ken mensen die de kunstgeschiedenis gestolen kan worden, en daar hebben ze imo ook hele goede redenen voor.
Eerlijk gezegd kan het mij gestolen worden of we ons door kunst onderscheiden van de dieren.
Ik zou er trotser op zijn wanneer we ons van de dieren zouden onderscheiden door onze soortgenoten op juiste wijze te ondersteunen.
Lekker belangrijk trouwens, dat we ons moeten onderscheiden van de dieren.
Zolang er nog particulier gesponsorde gaarkeukens nodig zijn in dit land mag die 600 miljoen wel wat teruggeschroefd worden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:33

Anoniem schreef:
Nee, ik zeg dat dat een goeie manier zou zijn om te zien hoeveel mensen het nou werkelijk belangrijk vinden. Want wat jij belangrijk vindt hoeft voor een ander dat niet te zijn.
Ik ken mensen die de kunstgeschiedenis gestolen kan worden, en daar hebben ze imo ook hele goede redenen voor.
Eerlijk gezegd kan het mij gestolen worden of we ons door kunst onderscheiden van de dieren.
Ik zou er trotser op zijn wanneer we ons van de dieren zouden onderscheiden door onze soortgenoten op juiste wijze te ondersteunen.
Lekker belangrijk trouwens, dat we ons moeten onderscheiden van de dieren.
Zolang er nog particulier gesponsorde gaarkeukens nodig zijn in dit land mag die 600 miljoen wel wat teruggeschroefd worden.

O mijn God, nou weer de gaarkeukens. Dat heeft er weer lekker veel mee te maken. En waarom moet er altijd als eerste op cultuur worden bezuinigd? En niet op - ik noem maar wat - villasubsidies? Ook wel bekend als hypotheekrenteaftrek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:17

Het ligt er gewoon aan in welke wereld je zit. Zit je in de kunstwereld of iets wat daarop lijkt dan kies je uiteraard voor kunst.
Jammer genoeg heb ik met andere dingen te maken. Zolang ik mensen bij me krijg die buiten hun schuld om financieel zo in de problemen zitten dat ze uit huis dreigen te worden gezet, of die zichzelf en hun gezin niet kunnen voeden, die mij dan vragen om een lening en die ik dan nee moet verkopen omdat ze dat op moeten geven en ze daardoor dan nog meer in de problemen zouden komen, blijf ik mijn prioriteiten ergens anders leggen dan bij kunst.
Maar dat is omdat ik er erg dicht bij sta.
Kunst lijkt dan meer een soort overbodige luxe. Waarschijnlijk was dat anders geweest als ik in de kunstwereld had gezeten en de ellende een ver van mijn bed show was geweest.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:10

Luister Repelsteel, ik vind zorg ook belangrijker dan kunst. Maar er gaat ook veel meer geld naar de zorg dan naar kunst.

Maar jij wilt alles, alles, álles weggooien! Zelfs dat minibeetje dat het nu krijgt is jou al een doorn in het oog. Dat vind ik wel heel erg ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:46

Nee niet alles. Ik vind de bedragen buitensporig.
Het is niet iets wat van levensbelang is.

Maar wat is er mis met crowdfunding?
Wie weet levert dat wel heel veel op.
Als je kijkt wat een stel vrijwilligers nog belangeloos voor arme mensen ophaalt, maand na maand na maand. En die sponsoren krijgen er niet eens wat voor terug.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:47

Hoe dan ook, ik verheug me er nu al op om de kunstwerken te gaan bekijken.
Voorpret is het halve werk.

Alle miljoenen die jaarlijks naar voetballen gaan om maar wat te noemen, zijn niet aan mij besteed.
De miljarden die in defensie zitten en ieder brandje wat geblust moet worden zit Nederland weer met zijn snufferd vooraan....not my cup of tea.
Enzenz

Dit is dan waar ik gelukkig van wordt.

*\o/* *\o/* *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:51

Kunst van algemeen gemeenschapsgeld vind ik ook niet kunnen.
Laat alle mensen die graag de "rommel" op de rotondes enz wil daar maar zelf voor sparen.
Negen na de 10 keer staat er een verroest stuk metaal wat je uit elke schroothoop kunt vissen maar is dan ineens 50.000 waard.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:54

Ach ja....ik snap ook niks van voetbal.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:50

bruintje123 schreef:
Kunst van algemeen gemeenschapsgeld vind ik ook niet kunnen.
Laat alle mensen die graag de "rommel" op de rotondes enz wil daar maar zelf voor sparen.
Negen na de 10 keer staat er een verroest stuk metaal wat je uit elke schroothoop kunt vissen maar is dan ineens 50.000 waard.

Dan moeten we alle rijksmonumenten ook afbreken, of laten vervallen. Wat denk je dat het Paleis op de Dam of de Utrechtse Dom aan gemeenschapsgeld kosten? Verkopen aan een of andere rijke Russische oliepatser dan maar?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:25

Dan heb je het al over bestaande gebouwen en geen nieuwe dingen.
Maar als er anders geen animo voor is prima. Ik ga het niet missen.
Maar zo te lezen zijn er genoeg voorstanders van al die monumenten dus dan vraag je die om een bijdrage. Gaat toch geen problemen geven toch?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:11

Pfff.... Dus jij gaat het paleis op de Dam niet missen. En als ik nou niets om natuur geef? Rooien maar die bossen? Of verkopen aan een houthandelaar? Dat gaat ook van gemeenschapsgeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:13

Natuur heb je nodig om te leven.
Een mislukte knol op de afsluitdijk niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:15

musiqolog schreef:
Pfff.... Dus jij gaat het paleis op de Dam niet missen.

Nooit gezien, dus neen, IK zou hem niet missen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:20

xSlvna schreef:
musiqolog schreef:
Pfff.... Dus jij gaat het paleis op de Dam niet missen.

Nooit gezien, dus neen, IK zou hem niet missen. :+

Precies. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:28

bruintje123 schreef:

Schei toch uit. 200 jaar geleden stonden er in Nederland nauwelijks bossen meer. Daar zijn we ook niet aan doodgegaan. Als een bepaalde diersoort van de aardbodem of uit Nederland verdwijnt, gaan wij daar niet dood van.

En kunst heb je ook nodig om te leven. Tenminste, om het leven leuker te maken. Ik weet vrij zeker dat ik geen 100 word als jouw onzalige plannen werkelijkheid worden. Ik weet ook zeker dat mijn dementerende oma (want hè, jullie hebben het steeds over die bejaardenzorg) er allang niet meer was geweest als ze niet jarenlang in het Toonkunstkoor had kunnen zingen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:32

bruintje123 schreef:

_O-

Daarbij is de afsluitdijk een kunstwerk op zich. Blijf het fascinerend vinden wanneer ik er over heen rij. Hoezo moet dat dan weer voor een vermogen aan kunst opgeleukt worden? Dan gaat het hele essentie van het verhaal verloren en veranderd het in een kermis. In de basis was het een puur functioneel project. Goeie verbinding, controle over het water en inpolderen van de Flevopolder. Waarom kan men niet gewoon blij zijn met hoe het is en bewondering hebben dat het al zolang perfect functioneert.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:35

Als hommeltjes en bijtjes dood gaan wens ik je veel succes met leven.

Als jou oma zo graag zingt, jij graag kunst kijkt zal niemand je dat verbieden.
Maar dan zamel je toch zelf geld bij elkaar.
Wat is het probleem om voor geen eerste levens behoefte als kunst dat te doen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:35

Jennyj01 schreef:
bruintje123 schreef:

_O-

Daarbij is de afsluitdijk een kunstwerk op zich. Blijf het fascinerend vinden wanneer ik er over heen rij. Hoezo moet dat dan weer voor een vermogen aan kunst opgeleukt worden? Dan gaat het hele essentie van het verhaal verloren en veranderd het in een kermis. In de basis was het een puur functioneel project. Goeie verbinding, controle over het water en inpolderen van de Flevopolder. Waarom kan men niet gewoon blij zijn met hoe het is en bewondering hebben dat het al zolang perfect functioneert.

Kom jij even graag in het zuiver functionele Lelystad als in Amsterdam?