Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:36

Tjaaaa. ... Valegro heeft ook nog ander bloed dan Ferro.
Ik vind het vergelijken totaal onzinnig. Ieder paard heeft zijn eigen karakter en dat kan je trainen en zoveel mogelijk bepaalde omstandigheden nabootsen als ze jong zijn. Maar sommigen zullen altijd sensibel of schrikachtig of angstig zijn. Om de schuld bij alleen EG te leggen, vind ik kortzichtig.

Wat betreft Charlotte, paarden worden natuurlijk ook gereden/opgeleid deels door haar trainer. Of zij de echte top gaat halen met nog een ander paard, weet niemand.

Voor mij is er dan ook maar 1 echte koningin en dat is Anky met 3 X goud OS en Isabel W. En beide dames worden ook zeer regelmatig afgezeken door bokkers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:51

Electra63 schreef:
Ik ben het met je eens mbt Adelinde en Anky. Die worden ook altijd door dezelfde bokkers afgekapt, terwijl Parzival geen gemakkelijk paard is.
In de dressuur is spanning moeilijk af te laten vloeien. De Sjiem was ook ontzettend moeilijk, maar springsport wordt op andere zaken beoordeeld.

Dat EG zijn paarden niet 5 jaar meegaan, is niet te vergelijken. Hij had geen eigen paarden, dus geen zeggenschap over bijv. Verkoop.
Als Totilas nog steeds bij EG was gebleven, was hij misschien nog top. Dat weet je nooit.
Wisseling van ruiter en omstandigheden brengt vaker blessures of afwijkingen aan het licht.

Ik vermoedde al dat die zou komen. Maar Gribaldi is niet onder z'n kont weg verkocht toch?

Electra63

Re: Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:56

Ik ben niet op de hoogte van de zakelijke constructies van EG.
Daarbij is niet ieder paard geschikt voor de absolute top en zeker voor dekhengsten is het extra zwaar.
En gezondheid, ook bij dieren, weten wij beiden, is soms een kwestie van pech of aangeboren afwijking.
Om de absolute top te behalen spelen zoveel verschillende factoren mee ... ik durf geen ruiter daarop af te zeiken. Behalve bij de TWH, dat is pure mishandeling en verminking.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:00

Dan heeft EG wel bijzonder veel pech. :)
Maar bij EG kan dat, en is dat wellicht ook gewoon zo, dat sluit ik niet uit he al begrijp ik dat dat wellicht wel zo lijkt. Maar als het nu Rath was .... Dán zouden de zaken er heeeeeellll anders voor staan. Dan zou ik nog complimenten krijgen ook voor deze discussie. :+ Want die kan ook niet rijden. :D

En dát verschil wat gemaakt wordt, dat is wat mij tegen staat. :) En dat is niets persoonlijks tov Gal, het toeval wil nu eenmaal dat Gal momenteel zo populair is dat hij aan de goede kant van dat "verschil" staat dat gemaakt wordt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:07

Ik maak dat verschil niet hoor Ayasha :)
Laatst bijgewerkt door Laurie op 10-04-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:12

FriesWytske schreef:
:D _/-\o_

Serieus? Ben jij niet een van die mensen die vaak vooraan staat om haar mening te geven over een ieders rijden, waaronder de top? Hoe presteer jij ook al weer in de basis? En waarom een ander nu gaan opleggen hoe ze moeten reageren???

Ik vind EG een begaafd ruiter en denk dat hij ondanks de enorme bult stress er het beste uit gehaald heeft. Ik vraag me alleen af: is dit wat we willen zien bij de top? Waar is de mode ontstaan dat het er allemaal zo getruukt uit moet zien? Het filmpje (ondanks het protest in de piaffe) van Gribaldi uit 2007 vond ik veel fijner om naar te kijken....Beide paarden zijn natuurlijk niet te vergelijken maar daar zie je wel dat EG een prima ruiter is. Zal geen fan worden, maar respecteer hem wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:32

Ayasha schreef:
Dan heeft EG wel bijzonder veel pech. :)
Maar bij EG kan dat, en is dat wellicht ook gewoon zo, dat sluit ik niet uit he al begrijp ik dat dat wellicht wel zo lijkt. Maar als het nu Rath was .... Dán zouden de zaken er heeeeeellll anders voor staan. Dan zou ik nog complimenten krijgen ook voor deze discussie. :+ Want die kan ook niet rijden. :D

En dát verschil wat gemaakt wordt, dat is wat mij tegen staat. :) En dat is niets persoonlijks tov Gal, het toeval wil nu eenmaal dat Gal momenteel zo populair is dat hij aan de goede kant van dat "verschil" staat dat gemaakt wordt.

Ik heb ook nooit meegedaan met de hetze naar Rath toe. Ik vond het wel sneu voor EG om zijn toppaard dat moment kwijt te raken. Maar dat gebeurt met name in de subtop ook.
Er zijn maar weinig mensen die.hun paarden zelf opleiden vanuit de basis tot aan absolute top. Het nadeel als je geen eigen paarden hebt.

EG staat ook niet in mijn top 3 van favoriete ruiters en ik heb ook geen bijzondere voorkeur voor zwarte paarden. Maar de kritieken op hem (maar ook op andere topsporters) vind ik onterecht en niet altijd eerlijk.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:38

Overal gaat wel wat fout zo ook bij top paarden en ruiters. Hopelijk gaat het binnenkort wat beter. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:02

Electra63 schreef:
Ik heb ook nooit meegedaan met de hetze naar Rath toe. Ik vond het wel sneu voor EG om zijn toppaard dat moment kwijt te raken. Maar dat gebeurt met name in de subtop ook.
Er zijn maar weinig mensen die.hun paarden zelf opleiden vanuit de basis tot aan absolute top. Het nadeel als je geen eigen paarden hebt.

EG staat ook niet in mijn top 3 van favoriete ruiters en ik heb ook geen bijzondere voorkeur voor zwarte paarden. Maar de kritieken op hem (maar ook op andere topsporters) vind ik onterecht en niet altijd eerlijk.

Mijn kritiek op Gal is eigenlijk heel simpel en wellicht onderhevig aan persoonlijke mening; ik vind dat er te veel druk op zit. Iets wat je inderdaad bij veel te veel paarden op eender welk niveau ziet maar het punt is; Gal rijdt er monsterscores mee op het hoogste niveau. :)
En zo lang ze er mee scoren (op eender welk niveau) gaat er niks aan veranderen en dat vind ik jammer. Je zal me ook niet zien zeggen dat hij niet kan rijden, want dat ie kan rijden lijkt me duidelijk. :D Maar ik vind de manier waarop hij rijdt niet mooi. Ik zou zelfs zo ver durven gaan om te zeggen dat ik het jammer vind dat hij zo rijdt omdat ik denk dat hij meer dan genoeg talent en ruitergevoel heeft om zonder die druk aan de top te rijden. Maar tot op heden blijft het met veel druk en dat vind ik jammer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:14

Ja dat kan....Niets mis mee. Iedereen vindt wat anders mooi of goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:24

Picasso schreef:
FriesWytske schreef:
:D _/-\o_

Serieus? Ben jij niet een van die mensen die vaak vooraan staat om haar mening te geven over een ieders rijden, waaronder de top? Hoe presteer jij ook al weer in de basis? En waarom een ander nu gaan opleggen hoe ze moeten reageren???

Ik vind EG een begaafd ruiter en denk dat hij ondanks de enorme bult stress er het beste uit gehaald heeft. Ik vraag me alleen af: is dit wat we willen zien bij de top? Waar is de mode ontstaan dat het er allemaal zo getruukt uit moet zien? Het filmpje (ondanks het protest in de piaffe) van Gribaldi uit 2007 vond ik veel fijner om naar te kijken....Beide paarden zijn natuurlijk niet te vergelijken maar daar zie je wel dat EG een prima ruiter is. Zal geen fan worden, maar respecteer hem wel.

Ik sta niet altijd vooraan om mijn mening te geven. Dan had ik namelijk al veel meer posts gehad. Dan dat ik nu heb. En ja, ik durf mijn mening ook wel te geven. Maar heb dan wel goed nagedacht hoe ik het er neerzet. En durf dan als ik een keer fout zit ook best mijn excuses aan de ts te geven.
Maar het is altijd makkelijk om in een topic op de man/vrouw te gaan spelen. Want dan leid je de aandacht van jezelf af.
En wie zegt dat ik niet presteer. Waar baseer je dat op? Doe je dat omdat ik dat hier niet op bokt neerzet. Kan je zeggen dat ik veel ervaring heb met het opleiden van paarden en ook meerdere paarden heb uitgebracht in de sport.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:47

Ik zal wel de knuppel in het kabouterhok gooien met deze post, maar goed.

Doen we geen dressuur voor het paard? Doen we niet aan paarden(sport) omdat we de samenwerking en teambuilding zo fijn vinden? Moet je dit als ruiter wel willen, een paard dat zo gespannen wordt van wedstrijden er toch telkens aan blootstellen? Want dat 'ie gespannen wordt lijkt me duidelijk, of dat nou positief is (willen werken) of negatief doet er mijns inziens even niet toe. Positieve spanning is ook stress. Doe je het paard er een plezier mee, of moet je er meer rekening mee houden dat het voor hem misschien niet altijd een pretje is?

Puur filosoferend, want ik heb het antwoord niet. Dat bestaat denk ik ook niet.

Dit is geen aanval naar EG, want ik vind hem een prima ruiter, en dat geldt voor meerdere ruiters hoor, ik ben zeker niet tegen de gehele dressuursport.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:07

Als ik het filmpje bekijk van die Stefano met Undercover, vind ik daar de aanleuning fijner, meer op lengte en rond vanuit de schoft, meer kaakvrijheid. Toch vind ik dat frappant, want als ik kijk naar de hand van Stefano, dan oogt die vele malen strakker en minder vriendelijk dan de hand van Gal. Of Gal thuis die aanleuning ook fijner heeft, kan ik niet over oordelen, nooit gezien hoe hij Undercover thuis loopt dus daar heb ik geen oordeel over.

Wat mij altijd opviel bij Undercover was dat hij altijd op het randje liep. Veel spanning, maar wel in controll waardoor hij toch altijd voor de hoofdprijzen meedeed. Bij het EK is er denk ik iets geknapt en was de spanning out of controll. Hele slechte ervaring voor het paard, ook omdat de proef niet meer uitgereden kon worden en het in de proef afgevloeid kon worden. Een paard dat al spanning heeft en dan zo'n slechte ervaring er boven op, dat is gewoon niet eenvoudig opgelost.

Of een paard na zo'n slechte ervaring nog weer okay in het koppie wordt, dat is denk ik altijd de vraag. Je kan 2 dingen doen. Hem een tijd thuis houden, rust in het koppie geven en hopen dat hij de slechte ervaring vergeet. Of een paard juist overal op af sturen en kijken of het door gewenning beter wordt.
Ik denk dat ze voor de eerste oplossing zijn gegaan, alleen lijken die 7 maanden niet afdoende geweest. Ik vrees dat als dit na 7 maanden nog niet uit het koppie is, er nu weer een mindere ervaring erbij, dat dit in de resterende 5 maanden niet meer opgelost gaat worden. En of je nou fan bent of niet, dat is hoe dan ook een aderlating voor het team.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:52

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal onliners en offtopic berichten moeten verwijderen. Graag het verzoek om ontopic te reageren. Dit topic is niet bedoeld om een discussie aan te gaan of het geven van negatieve kritiek wel of niet gepast is

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:42

oji schreef:
,

Of een paard na zo'n slechte ervaring nog weer okay in het koppie wordt, dat is denk ik altijd de vraag. Je kan 2 dingen doen. Hem een tijd thuis houden, rust in het koppie geven en hopen dat hij de slechte ervaring vergeet. Of een paard juist overal op af sturen en kijken of het door gewenning beter wordt.
Ik denk dat ze voor de eerste oplossing zijn gegaan, alleen lijken die 7 maanden niet afdoende geweest. Ik vrees dat als dit na 7 maanden nog niet uit het koppie is, er nu weer een mindere ervaring erbij, dat dit in de resterende 5 maanden niet meer opgelost gaat worden. En of je nou fan bent of niet, dat is hoe dan ook een aderlating voor het team.

Hoop is mooi maar de angst/spanning heeft gezegevierd vooralsnog.
Ik had voor de confrontatie gekozen, wisselbaden, mensen als Tristan T en politietraining, maw alles wat
het dier vertrouwen geeft bij veranderende spannende omstandigheden. Maar mss hebben ze dit alles al met herhaling gedaan, wie zal het zeggen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:07

Een jaar geleden zou ik precies hetzelfde gezegd hebben. Maar zelf mijn altijd knoert hete, zich vaak door spanning misdragende merrie op wedstrijden, door omstandigheden (blessures bij mijzelf) anderhalf jaar thuis moeten houden. In die periode thuis getraind op pure gehoorzaamheid, geen extra prikkels gegeven als dat ze normaal al heeft op het boerenbedrijf waar ze staat. Na anderhalf jaar weer op wedstrijd en dacht...nou maak je borst maar nat. Niets bleek minder waar. Er waren een paar kwartjes gevallen, er was rust in het koppie gekomen en het is op wedstrijdterrein het meest voorbeeldige paard dat je kan bedenken geworden dat zich alleen op mij focussed. Die anderhalve jaar geen prikkels hebben haar echt geholpen tot rust te komen. Heeft mij wel aan het denken gezet in ieder geval.

Maar snap dat er bij een paard als Undercover hele andere belangen meespelen als bij mijn hobbysportpaard en dat je die niet zomaar een jaar aan huis houdt, zonder dat je zeker weet dat het helpt
Laatst bijgewerkt door oji op 10-04-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:10

Upgrade1 schreef:
Gribaldi wilde op het laatst ook niet meer piafferen (zie link), maar goed, misschien brengt het net op de wedstrijd meer spanning mee en was dit weer de eerste keer na een periode rust. Undercover lijkt een wat nerveuzer typje en Gribaldi oogt wat zekerder en had wellicht geen zin meer in dat getrippel :Y)

https://www.youtube.com/watch?v=Mvyy99JF3_E

Dit is geen staken...maar whaaaaa enge opvliegende duif!!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:12

Maar jij zat op dat moment niet in een Olympisch jaar oji :) Ik denk dat ze hem, met het oog op Rio, niet veel langer thuis kunnen houden dan ze nu gedaan hebben.

Edit: je hebt je post al aangepast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:14

Cowgirl schreef:
Upgrade1 schreef:
Gribaldi wilde op het laatst ook niet meer piafferen (zie link), maar goed, misschien brengt het net op de wedstrijd meer spanning mee en was dit weer de eerste keer na een periode rust. Undercover lijkt een wat nerveuzer typje en Gribaldi oogt wat zekerder en had wellicht geen zin meer in dat getrippel :Y)

https://www.youtube.com/watch?v=Mvyy99JF3_E

Dit is geen staken...maar whaaaaa enge opvliegende duif!!

Zaten zijn laatste proeven wel veel duiven dan. :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:30

Klopt...en al zat ik wel in een olympisch jaar...was starten in die periode niet een optie _O-

Maar wat ik bedoel te zeggen, normaal zou mijn eerste idee ook zijn, zoveel mogelijk meters maken, zoveel mogelijk mee op pad en vreemde dingen doen...maar nu noodgedwongen een andere aanpak en die pakte verassend anders en beter uit als ik ingeschat zou hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:33

Zou het niet mogelijk zijn dat zo'n paard wel mee gaat op concours en daar dan HC wat basis proefjes loopt?

Dus wel de ring in, maar geen zware oefeningen en geen druk van het punten moeten rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:35

Kijk je wel even vreemd op als Edward Gal Undercover de L proef in stuurt na jou... :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:39

Ayasha schreef:
Kijk je wel even vreemd op als Edward Gal Undercover de L proef in stuurt na jou... :')

En jij al denken dat al die mensen voor jou kwamen kijken :')

Lijkt me trouwens ook wel leuk om te zien hoe de basis is zonder al het spektakel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:40

Ik geef hier geen oordeel over andere wedstrijden maar wat ik zie in de link.
op 0.56 vliegt een duif op valk achter de A en vervolgens reageert het paard.

Dat is wat ik zie en wat ook daadwerkelijk gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:41

En de volgende piaffe gebeurt er helemaal niks en gaat ie nog harder in de staak. :)

En in indoor Brabant hadden ze in 2010 ook duiven losgelaten dan want daar ging Totilas ook in de staak (dusdanig dat ie de piaffe zo goed als weg liet uit z'n kür toen die gereden werd.)

LBLGypsyCobs: _O- Rijd je langs 'm door, "Succe.... Wacht, wat?!" _O-