Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:18

Je denkt dat ie er niet veel last van heeft?
En dan vind je mijn vraag belachelijk genoeg om zo te reageren met die smileys? :)

Terpentijn; de paardenwereld in het algemeen moet hier tegen zijn. Niet maar één tak. Om heel eerlijk te zijn vrees ik dat het er alles bij elkaar in de springwereld nog steeds grover aan toe gaat dan in de dressuurwereld. (en ja, ik ken van beide werelden de hele foute verhalen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:21

Dat ben ik met je eens hoor..
Alleen ik vind de vergelijking met het voelen van een vlieg op de huid altijd zo vreemd...

Ja ik denk niet dat dit dier hier blijvende schade van heeft, net zoals ik heel blijf als ik met mn kleine teen de tafel raak.. of iets anders pijnlijks..
Dat is ook wat zo'n geval moeilijk meetbaar maakt..

Nee ik vind dit inderdaad niet horen, niet kunnen, veel te grof ingegrepen en zo meer. Maar ik denk ook dat het paard er an sich, heel bot gezien, niet stuk van gaat nee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:23

Natuurlijk deed die onzinnige onbeheerste actie/acties het paard pijn, als je ziet hoe ze in die mond hangt en met haar hele gewicht nog wel, het is porren en trekken tegelijk.
Dat is geen correctief rijden (dat zou trouwens na het gebeuren ook geen enkele zin meer hebben), dat is uit woede je op het "niet goed presterende paard" afreageren.

Niet dat één van ons nooit diens beheersing verloren is in diverse omstandigheden, maar dit is idd. een niveau waarop dit geheel niet voor zou mogen komen. Dat Leprevost dit zo in het openbaar doet geeft ook aan dat zij ofwel helemaal van de handrem af is, ofwel zich totaal niet schaamt voor haar acties.
Dat bewijst de paardensport géén dienst, en komt het over als normaal gebruik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:24

De vlieg op de huid is meer voor mij om aan te geven dat ondanks dat een paard groot en sterk is, net zo gevoelig is voor pijn als bijvoorbeeld een mens. Maar waarschijnlijk door hun formaat is het algemeen geaccepteerd om flinke pijnprikkels uit te delen, totaal niet in verhouding tot de gevoeligheid van zo'n dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:26

Ik denk dat het paard van deze eenmalige actie inderdaad niet 'stuk gaat', maar is dat waar het om gaat? Hoe 'meetbaar' moet het zijn, want het is toch zeker duidelijk dat dit het paard pijn toebrengt.

Cer

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:30

Ik geef daar geen oordeel over. Ik geef alleen aan dat het moeilijk meetbaar is.

Uiteraard zijn paarden gevoelig op de huid en zijn ze gevoelig voor pijnprikkels maar niet alles doet zeer op de huid (ja dit geval zal zeker niet lekker geweest zijn, begrijp me niet verkeerd)

Overigens is het algemeen accepteren van het uitdelen van flinke pijnprikkels soms ook inherent aan de uitgevoerde actie van het paard en wat daar soms tegenover staat als gevolg (niet in dit geval trouwens).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:31

Dat ie er niet stuk van gaat betekent niet dat ze hier ongestraft mee mag wegkomen. Van stroom op de peesbeschermers gaan ze ook niet stuk. Desalniettemin toch een trainingsmethode die IMO niks te zoeken heeft in eender welke wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:35

maar dat zeg ik toch ook niet :?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:39

Het is zijn ook buitensporige reacties op het paard, ze wint er niks mee. Dat is wel duidelijk. Ik lees hier ook niet echt dat mensen het goed praten eigenlijk?

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:35

volgens mij schrikt ze gewoon, kwestie van op het goede moment het verkeerde filmen...
jammer dat ze haar paard later ook nog op zn flikker geeft als hij wat onder haar weg draaft, had wel minder gekund inderdaad.

denk dat half bokt ook echt wel eens wat uitspookt met zijn of haar paard wat eigenlijk ook niet door de beugel kan.
'de beste stuurlui staan aan wal'.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:41

besita schreef:
Spatter wat een aanname ..dus ieder paard wat struikelt mankeert wat ????

Je wilt toch niet beweren dat dit een gewone struikeling is?
Een paard kan zich verstappen maar normaal gezien kan hij dat prima opvangen met zijn andere 3 benen, dit paard kruipt op zijn knieen door en komt dan met moeite weer overeind.

Verder is er niks waar hij over struikelt, hij stort gewoon neer!
Hij zakt letterlijk door het linkervoorbeen heen alsof het been de druk niet aankan.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:43

Voor de mensen met Facebook: er staat een reactie op haar pagina...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:43

Had wel minder gekund Kim_hester? Hoezo minder? Totaal onnodig toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:44

maximuss schreef:
Voor de mensen met Facebook: er staat een reactie op haar pagina...

Misschien ff kopiëren hier maximuss?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:48

Les gens se sont émus à la suite d'images qui ont été diffusées sur les réseaux sociaux de mon cheval, Vagabond de la Pomme, qui a failli tomber pendant la détente de la Finale de la Coupe du Monde à Göteborg.
Mon cheval a trébuché au paddock alors qu'il était au petit trot la tête en bas très relâché. Ça m’a fait peur et j'ai vraiment cru que nous allions tomber tous les deux. J'ai immédiatement vérifié qu'il ne s'était pas blessé. J'ai ensuite voulu qu'il se ressaisisse, mon but était de l'éveiller et pas de le brusquer. Le vétérinaire de l'équipe de France était présent et a aussi vérifié que le cheval n'avait pas de problèmes.
Je suis profondément désolée d'avoir réagi de manière excessive en étant trop sévère avec mon cheval et j'adresse toutes mes excuses au public.
J'attache énormément d'importance à avoir avec mes chevaux une complicité étroite dans un très grand respect de leur physique et de leur mental.
People have been upset by images broadcast via social networks of my horse Vagabond de la Pomme who nearly fell during the warm-up before the World Cup Final in Gothenburg.
My horse was trotting, very relaxed and with his head down, when he stumbled. It was actually quite frightening and I really thought that both of us were going to fall down. I immediately checked that he was not injured. I then wanted him to pull himself together. My goal was to wake him up but not to push him too hard. The French team's vet also checked that he was fine and had no problems.
I am deeply sorry that I over-reacted and was too strong with my horse and I want to express my sincere apologies.
I place great importance on the trust and cooperation between myself and my horses. I also have the greatest respect for their state of mind and their physical well-being

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:52

Hier, Penelope, tut hola!

Afbeelding

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:53

Soms struikelt een paard zo erg dat het valt (meermaals meegemaakt). Dan schrik je enorm, en doe je dingen overmatig. Maar wat hier gebeurt is onrechtmatig. [edit: zie net de vertaling eronder].
Berouw komt na de zonde...
Zeg eens eerlijk: zijn wij altijd 100% correct? Uiteraard moet een prof zich bewust zijn van publieke en voorbeeldfunctie...én de social media
Laatst bijgewerkt door GeraldineVD op 30-03-16 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:53

Onderste stuk is de Engelse vertaling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:54

Engels staat er onder en dat is het ook wel weer ongeveer.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:54

InekeN schreef:
Mijn Frans is niet meer wat het geweest is... ;) Neem aan dat er iets van 'sorry' staat...?!
Soms struikelt een paard zo erg dat het valt (meermaals meegemaakt). Dan schrik je enorm, en doe je dingen overmatig. Maar wat hier gebeurt is onrechtmatig.

Er staat een Engelse vertaling onder het Franse stuk :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:56

Maar 1 keer hoor, niet drie keer :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:59

Als dat haar manier is van het paard actiever en meer verzameld te krijgen, heeft ze al haar lesgeld door het wc gespoeld.

Ik vind het een waardeloos excuus :r

Als mijn paard zo zwaar zou struikelen terwijl hij dat normaal niet doet(maar eerlijk gezegd vermoed ik dat dit niet de eerste keer is) dan ging ik er vanaf en keek ik het paard eens goed na aan de benen.
Het feit dat ze na zo ontzettend geschrokken te zijn (gelooft toch geen mens) het dier gelijk vol in de flanken schopt en vervolgens keihard in de mond rukt en dit geintje nog 2 x opnieuw herhaalt, geeft mij aan dat ze dit vaker flinkt , in ieder geval bij dit paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:59

Ik ben een mens en ik geloof het wel :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:03

InekeN schreef:
Soms struikelt een paard zo erg dat het valt (meermaals meegemaakt). Dan schrik je enorm, en doe je dingen overmatig. Maar wat hier gebeurt is onrechtmatig. [edit: zie net de vertaling eronder].
Berouw komt na de zonde...
Zeg eens eerlijk: zijn wij altijd 100% correct? Uiteraard moet een prof zich bewust zijn van publieke en voorbeeldfunctie...én de social media

Tsjah, ik ben vorig jaar omdat mijn paard struikelde over de kop geklapt met paard en al en loop daardoor nog steeds met nekklachten.. Neem ik dat mijn paard kwalijk? Nee! Alsof hij expres denkt "goh laat ik eens struikelen om dat mens op mijn rug te pesten"
Uiteraard zijn wij niet altijd 100% correct, maar wat je zegt moet een prof zich bewust zijn van het feit dat hij/zij een grote bekende naam heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:04

Moderatoropmerking:
Even in reactie op enkele posts van deze morgen: Houden jullie in de gaten dat er niet gespeculeerd mag worden? Gelieve dus geen veronderstellingen te plaatsen over blessures of behandelingen daarvan. Merci.