Negenjarig meisje overleden na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:47

Voor de nabestaanden, manegepersoneel en iedereen die haar kende heel er veel sterke gewenst

Ik zag op msn.com het volgende staan:
Het 9-jarige meisje dat dit weekend om het leven kwam tijdens het paardrijden, bleef bij het afstappen met haar voet in de beugel haken. Dat zegt de Manage Beukers in het Noord-Hollandse Oudkarspel waar het ongeluk gebeurde.

Moet het woord afstappen dan niet uitstappen zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:50

Natuurlijk is dit verschrikkelijk. Je zult je kind maar zo verliezen..

Maar toch: waarom is het niet volstrekt normaal en/of verplicht dat maneges die kleine kinderen leren rijden dan ook écht zorgen voor voldoende veiligheid: body protectors, capjes én veiligheidsbeugels. Voor veiligheidsbeugels zou een manage zelf moeten zorgen, maar van ouders die hun kinderen willen laten rijden zou je mogen vragen dat ze voor hun kind een bodyprotector aanschaffen. Een cap is tegenwoordig toch ook normaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:51

haffiefreak schreef:
Voor de nabestaanden, manegepersoneel en iedereen die haar kende heel er veel sterke gewenst

Ik zag op msn.com het volgende staan:
Het 9-jarige meisje dat dit weekend om het leven kwam tijdens het paardrijden, bleef bij het afstappen met haar voet in de beugel haken. Dat zegt de Manage Beukers in het Noord-Hollandse Oudkarspel waar het ongeluk gebeurde.

Moet het woord afstappen dan niet uitstappen zijn?

volgens mij wel, want elders spreekt de woordvoerder van de manege? dat de pony ergens van schrok en ze in galop de controle verloor, waardoor ze er voorover afviel en haar voet bleef haken.

Jean, volgens mij is het nog onbekend wat dit kind wel of niet droeg/aanhad of aan harnachement had toch? Als je meerdere dingen raakt zoals in dit geval, dan wordt de bescherming ook minder.. als bij klap 1 de cap breekt, kan bij klap 2 je schedel volgen. ik zou ook niet weten hoe lang een bodyprotector standhoud als je voortgesleurd wordt, clipjes kunnen openspringen, het klitteband kan losraken. Bescherming is vooral van belang voor de eerste impact, als je vervolgens de bak rondgaat en meerdere zaken raakt, dan lijkt mij de beschermende waarde vliegensvlug te verminderen.

shan1977

Re: Negenjarig meisje overleden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:22

Ook ik ben erg geschrokken van dit voorval. Vind het zo erg voor de ouders en betrokkenen. Ik blijf er maar aan denken. De afgelopen jaren hele discussies gehad met mijn man over veiligheid en paardrijden. Mijn oudste van 15 en mijn dochter van 9 rijden al van jongs af aan. Er zijn altijd voorvallen waarvan je denkt, oei fijn dat dit goed ging. Als kinderen iets overwinnen is het ook erg mooi om te zien. Ze krijgen zo veel vertrouwen, of moeten op zoek naar een andere manier in hun gedrag, in het rijden of in hun houding, een dier leert ze zo veel. Mijn man en ik hebben discussies over wat gevaarlijker is, kick boksen of paardrijden. Dit omdat ik het echt vreselijk zou vinden als mijn oudste wedstrijden zou gaan kick boksen. Ondertussen is mijn zoon er al eens in het bos afgevallen en heeft zijn sleutelbeen gebroken. Toen begon mijn man direct over wat nu gevaarlijker is. Alle berichten die voorbij zijn gekomen afgelopen jaren via social media geven veel meer inzicht in wat er allemaal gebeurd en ook bij dit bericht begon hij opnieuw. Ik heb bij facebook site ook een bericht achter gelaten als steunbetuiging. Ik denk dat dit forum ook een uitlaatklep is naast steunbetuiging. Het raakt heel veel mensen juist omdat het zo dicht bij komt. Ik denk ook dat het oordelen en zelfs veroordelen niet mogelijk is als wij het hele verhaal niet kennen. Volgens mij was het bijvoorbeeld ook niet een pony van de manege maar een privé pony. Ik las namelijk dat het nichtje aan het uitstappen was. Dan ben je toch helemaal zelf verantwoordelijk voor je harnachement. Althans bij ons op stal. De eigenaar is verantwoordelijk voor de randvoorwaarde op stal en het dragen van een cap volgens mij.Maar wie weet was het wel een lease pony? Dan is het weer een ander verhaal. Zo zie je maar. Ik denk dat naast steun en medeleven, wij allen een lering hieruit kunnen trekken. Voor mij betekent dit dat ik, zeker in het voorjaar nog meer begeleiding geef als mijn dochter van 9 aan het rijden is. Een lastige balans omdat je je kind ook vertrouwen moet geven. En ik ben erg bezig met haar beugel vooraan de voet. Ik wens iedereen veel sterkte en hoop dat dit forum ruimte biedt om op een respectvolle manier om te gaan met alles wat het oproept zodat dit voor iedereen een plekje kan zijn om deze afgrijselijke gebeurtenis te verwerken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:38

Om even te reageren op de term "afstappen", dit is een wat ouderwetse benaming voor uitstappen (cooling down). Afstijgen is van de pony afgaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:47

dank je voor de toelichting Rien, daar had ik nog nooit van gehoord.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:50

konden haar maar terug krijgen he? Ik krijg het maar niet uit m'n kop. Wat een immens verdriet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:55

Het is een vreselijk ongeluk. Ik las net een post over ''hopen dat de eerste klap hard genoeg was dat ze niks meekreeg'', dat hoop ik eigenlijk ook. Het lijkt mij vreselijk om volledig mee te maken en de controle compleet kwijt te zijn. En de pijn.. Hoop dat het niet te lang heeft geduurd voor haar. De toedracht doet er voor mij weinig toe, al zat ze achterstevoren... De uitkomst is vreselijk. Mijn medeleven voor haar familie en betrokkenen.

Heb begrepen dat de lessen komende week zijn afgelast en dat er een informatieavond is georganiseerd (zonder kinderen).

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:56

Arm kind. Hoop dat ze voordat ze overleed niet teveel heeft meegekregen en wat er gebeurde en dat ze meteen buiten bewusteloos was. Verschrikkelijk zeg, ook voor iedereen die erbij stond.

NB: We weten niet of het meisje reed met het veiligheidsbeugels of korfjes aan de beugels. Vaak genoeg gehoord dat elastieken ook niet loslaten op het moment dat het nodig is. Heeft geen zin om te gaan speculeren. Het is erg genoeg en niemand krijgt het meisje ermee terug. Paardrijden blijft een gevaarlijke sport, zelfs met veiligheidsbeugels, bodyprotector én cap.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:02

Heel veel sterkte voor iedereen die haar lief had, wat een VRESELIJK ongeluk.

Ben het eens met de laatste 2 posts, speculeren heeft geen zin, ook al waren alle veiligheid maatregelen getroffen, het is maar net hoe je terecht komt en wat de omstandigheden zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:27

Letsdunit schreef:
Heel veel sterkte voor iedereen die haar lief had, wat een VRESELIJK ongeluk.

Ben het eens met de laatste 2 posts, speculeren heeft geen zin, ook al waren alle veiligheid maatregelen getroffen, het is maar net hoe je terecht komt en wat de omstandigheden zijn.

niemand ontkent of speculeerd, maar het ongeluk is gebeurd daar is niets aan te veranderen. Ook voor de familie en direct betrokken niet. Het verdriet is daar, maar dat er niet over veiligheid gesproken mag worden is struisvogel politiek dat alleen zorgt dat er niets verbeterd.
speculeren? of veiligheid doodzwijgen ik vind het vreemd dat veiligheid alleen aandacht krijgt na een ongeval en dan nog hortend en stotend.

Paardensport is een van de allergevaarlijkste sporten, ongelukken horen erbij.
bewustwording van de gevaren en veiligheid ook, jammer dat zovelen het liever naar de achtergrond schuiven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:30

Misschien is het gepaster dat in een ander topic te doen.
Want er over praten kan inderdaad wel zinvol zijn. En misschien er wel voor zorgen dat dit kleine meisje niet voor niets is gestorven maar zo ook andere dit lot besparen.
Maar het in dit topic toch houden tot steun betuiging voor de familie en omstanders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:33

Het was een verschrikkelijke gebeurtenis en andermaal mijn medeleven.

Maar ik vind wel: het is een soort van respect om te leren van wat er misging.

Interview met een aangeslagen menege eigenaar geeft een elementaire toedracht: pony schrok bij het uitstappen, ging in galop en het meisje verloor de controle "waardoor ze er voorover afviel". (Kennelijk was het dier echt in paniek en veranderde van richting, J.)

Wat dan hoort te gebeuren heeft niets met veiligheidsbeugels van doen. - Als je met je voet in de beugel blijft haken, hoort de veiligheidspal te openen.

Veiligheidsmaatregel nummer 1: voor het opstijgen beugels op maat maken en even de veiligheidspal open en dicht doen. Zit-ie vastgeroest? Niet opstijgen.

Verder heeft het zin, om te bedenken dat wij mensen het reflex hebben (als ons paard schrikt of in duizend andere situaties) om onder andere de armen naar het hoofd te brengen, de knieën voor de buik en daarbij 'punten' we onze voeten. Vanwege dat 'punten' kan een beugel gevaarlijk zijn en kan bij kleine kinderen een extra plasticje dat doorschieten voorkomt aan de orde zijn. (Er zijn verhalen over chaps zijn verplicht, draag schoenen met een hak - die voorkomen dit dus echt niet.)

(De veiligheidspal moet ellende voorkomen, maar werkt op gewicht - deze arme meid was pas negen en met een licht gewicht is de pal minder betrouwbaar.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:34

P.S.: dit topic splitsen is idd geen verkeerd idee: medeleven en nadenken mbt veiligheid zijn beide nuttig

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:38

Ik vind het niet bij dit topic passen om hier in discussie te gaan maar 1 ding, ookal zouden beugels wel meteen af schieten val je nogsteeds op de grond en kan die klap al fataal zijn zelfs met cap en bodyprotector om.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:42

Citaat:
niemand ontkent of speculeerd, maar het ongeluk is gebeurd daar is niets aan te veranderen. Ook voor de familie en direct betrokken niet. Het verdriet is daar, maar dat er niet over veiligheid gesproken mag worden is struisvogel politiek dat alleen zorgt dat er niets verbeterd.
speculeren? of veiligheid doodzwijgen ik vind het vreemd dat veiligheid alleen aandacht krijgt na een ongeval en dan nog hortend en stotend.

bewustwording van de gevaren en veiligheid ook, jammer dat zovelen het liever naar de achtergrond schuiven.

Idd ben het helemaal met je eens met je hele post trouwens.
Op z'n minst kun je er leer uit trekken.

Het is een verschrikkelijk ongeluk en ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte toe.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:45

bruintje123 schreef:
Want er over praten kan inderdaad wel zinvol zijn. En misschien er wel voor zorgen dat dit kleine meisje niet voor niets is gestorven maar zo ook andere dit lot besparen.
Maar het in dit topic toch houden tot steun betuiging voor de familie en omstanders.

Dit is geen condoleance register, ik vind discussie in een register ook ongepast.
Dus hier kan gediscuseerd worden, condoleances mogen ook, maar het is geen register.
Het is heel ongepast om te blijven klagen als je zelf op de verkeerde plaats post.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:03

BMHP schreef:
bruintje123 schreef:

Dit is geen condoleance register, ik vind discussie in een register ook ongepast.
Dus hier kan gediscuseerd worden, condoleances mogen ook, maar het is geen register.
Het is heel ongepast om te blijven klagen als je zelf op de verkeerde plaats post.

Ik geloof dat ik je bericht niet begrijp.
En al zeker de zin over blijven klagen niet.

En nee het is geen condoleance register.
Maar wat fatsoen en medeleven mag op een forum ook wel.
Het zijn hier niet de berichten onder een telegraaf artikel.

Maar dat is teveel off topic en zoals je begrijpt ga ik er verder hier niet op in.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:13

Sterkte aan alle betrokkenen en nabestaanden.
Dit ongeluk heeft mij wel doen beseffen hoe kwetsbaar we zijn. Ondanks dat ik een nieuw zadel heb met werkende palletjes zodat de beugelriem eruit kan, wil ik meer zekerheid met mijn jonge paard. Ik ga zo richting de ruitershop om veiligheidsbeugels te kopen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:43

BMHP schreef:

Dat is absoluut waar, maar naast de beugels zijn er natuurlijk nog wel wat vragen te stellen over dit ongeval.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:01

Echt verschrikkelijk dit ongeluk, arm kind en wat een vreselijke nachtmerrie voor iedereen die erbij betrokken is.

Ik snap ook niet waarom er niks over de stijgbeugels gezegd mag worden. Ook mij deed beseffen hoe gevaarlijk het is en heb daarom gister in het bos voor het eerst mijn paardrijlaarzen aangedaan ipv mijn makkelijke schoenen waarmee ik idd makkelijker door een beugel kan schieten. Een stukje bewustwording is helemaal niet verkeerd.

PaardjeNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:49

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:18

pfff zag vandaag de rouwadvertentie in de krant staan:( ze is enigst kind. Echt heel heftig dit!

Ik las het inderdaad ook van haar school dat die tijdens de vakantie open gingen om bij elkaar te zijn...top van ze!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:53

Het is heel erg. Ik leef mee, gecondoleerd!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:59

verschrikkelijk geen woorden voor

heel veel sterkte voor de nabestaande