Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:14

Ik blijf het nog steeds raar vinden dat het voor zover ik heb kunnen lezen in de media, het altijd merries betreft.
Ik kan me niet indenken dat die idioten onderscheid kunnen maken tussen hengsten, ruinen en merries.
De meeste leken zien het niet.
Ruinen zijn meestal gemakkelijker te benaderen door vreemden dan merries.

Merries zijn rare wezens, als ze hengstig zijn, als ze drachtig zijn.
Als een merrie in een hoek wordt gezet door één of meerdere dominante merries, kan ze natuurlijk best klappen krijgen.

Jaren geleden had mijn merrie een snee aan de onderkant staart wortel, een hele strakke schone snee.
Ik denk nog steeds dat mevrouw toen ze hengstig was ergens aan heeft geschuurd, in de wei of op stal. Mevrouw was wel hengstig en mocht graag met haar achterwerk en billen ergens tegenaan hangen en schuren.
Geen moment aan mishandeling gedacht en nu nog steeds niet.

Kwam toevallig wel een artikel uit 2003 tegen.
Eigenaar vermoed dat toen alle paarden gedrogeerd zijn geweest.

Kan ook zo geweest zijn dat de overige paarden uit hun doen geraakt zijn doordat het ene paard gewond was en pijn had, de andere paarden geprobeerd hebben die ene in de benen te krijgen en daardoor moe en uitgeblust raakten.
http://istop-dierenleed-stopi.clubs.nl/ ... -aan-paard

Theorie van paarden verdoven geloof ik helemaal, de meeste paarden vreten iets wat anders is dan normaal niet zomaar op.
Alle orale middelen hebben tijd nodig, iemand die wat wil heeft niet zoveel tijd. Hoe langer hij op de plek is, hoe groter de pakkans.

Als ik een paardenmishandelaar zou zijn, zou ik dier zeker niet bij de vulva steken. Wil je dat ongeschonden kunnen doen, mag paard wel onder volledige narcose zijn.
Om een paard dan in de hals en boeg te steken is veel gemakkelijker, sneller en veiliger voor een idioot.

Er zijn paarden mishandelt door idioten, die waarschijnlijk ook op het idee gebracht zijn door alle berichten, maar imo zijn de meeste gevallen/verwondingen toegebracht door merrie zelf of door stal/weidegenoten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:15

aslo schreef:
Volgens Greve bestaat de paardenbeul niet, er even vanuit gaande dat hij goed gequoteerd is. Ik concludeer daaruit dat dus in alle andere gevallen er geen beul aan te pas is gekomen. Indien hij dit vindt dan ben ik een andere mening toe gedaan.

Greve spreekt specifiek over de foto,s en zaak bij van Balen. Hij onderbouwt heel zorgvuldig waarom hij denkt dat diot niet door een mes is veroorzaakt. Er zijn vergelijkbare zaken geraporteerd waarbij de gang van zaken onduidelijk is. jouw conclusie is heel erg generaliseerend en gebaseerd op een verkeerde aanname.

Jannepauli schreef:
BMHP schreef:
[Hieruit mag ik concluderen dat Jannepauli die kennis wel heeft?
En ook de kennis van het criminele circuit, hoe kom je daar aan vraag ik me dan af?
Ik vind het belagelijke argumenten om jouw mening over dit geval te ondersteunen.
Greve heeft nergens gezegd forensich expert te zijn, ook heeft hij geen mening over de andere zaak gegeven. ik ben benieuwd naar de link waar hij zich uit over de andere zaak. Anders mag iets zorgvuldiger zijn in je commentaar.

Maar dan misschien beginnen met iets zorgvuldiger te lezen? Ik beweer niet dat Greve zegt dat hij een forensisch expert is, noch dat hij zich uit over de Beul van Twente-zaak. En oh ja, "belagelijk" schrijf je zo: belachelijk. :)

wel ik ben een mens maak fouten en ben emotioneel.
Jij sugereert dat hij weinig kennis heeft daarover, jouw kwalificatiesch noem je niet ondanks mijn uitnodiging. Je haalt iemand anders naar beneden om jouw kundige mening te onderbouwen.
Dat doe je ook met mijn schrijffout.

Mijn mening is dat iemand met ervaring en kennis die middelen niet nodig heeft.

Wat ik ronduit schandalig vind is dat zonder bewijs er blijkbaar een mishandelaar voor dit geval moet worden opgepakt, want dat is waar je op aan stuurt.
Want iedereen met een plausibele verklaring is volgens jouw een charlatan.

Jij bent zelf niet bekent met merrie gedrag en hengst gedrag in een groep?

Jannepauli schreef:
Als de stelling van Greve juist is, moet hij me eens uitleggen waarom het dan alleen merries zijn die dit overkomt.

waarover gaat dit?
Je maakt Greve zwart met je post

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:02

BMHP schreef:
aslo schreef:
Volgens Greve bestaat de paardenbeul niet, er even vanuit gaande dat hij goed gequoteerd is. Ik concludeer daaruit dat dus in alle andere gevallen er geen beul aan te pas is gekomen. Indien hij dit vindt dan ben ik een andere mening toe gedaan.

Greve spreekt specifiek over de foto,s en zaak bij van Balen. Hij onderbouwt heel zorgvuldig waarom hij denkt dat diot niet door een mes is veroorzaakt. Er zijn vergelijkbare zaken geraporteerd waarbij de gang van zaken onduidelijk is. jouw conclusie is heel erg generaliseerend en gebaseerd op een verkeerde aanname.

http://watermolen.net/index.php?c=Nieuw ... e=4&id=384
ik kan jouw conclusie nu volgen.

Ik denk dat er op het moment aan teveel ongelukken het predikaat mishandeling wordt gegeven, maar ook dat er daadwerkelijk gevallen van mishandelingen zijn. ik kan je conclusie begrijpen
Laatst bijgewerkt door BMHP op 03-02-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:05

Mocht het idd zo'n mes zijn die ergens gevonden was op een stal kun je heel snel met een kleine beweging heel veel schade aanrichten. Heb ik namelijk zelf ondervonden in mijn eigen handen.

Vind het ook vooral vreemd dat er enkel merrie's 'gepakt' worden en waarom dan (vaak) enkel bij de geslachtsdelen?. Ruinen vechten toch ook met elkaar, neem simpelweg een spelletje van ze. Ik wil niemand zwart maken maar vreemd vind ik het wel.

Geloof ook wel dat niet alle gevallen een beulenactie zullen zijn maar zoals de merrie uit dit topic lijkt het me wel werk ervan

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:07

Mss eens even de recente update op de site van Greve lezen? Blijkbaar klopte mijn 'interpretatie' wel vwb zijn uitspraak dat de paardenbeul niet bestaat.

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:42

Ik denk zelf dat het 50/50 is. Er is inderdaad een beul (en copycats) actief. Daardoor worden denk ik een hoop verwondingen die door toedracht van ander paard zijn aangebracht al snel als mishandeling gezien.
Kan me dit goed voorstellen hoor. Door alle media berichten denk je nu bij verwonding aan m.n. de vulva al snel aan de beul.

Paarden brengen elkaar snel schade toe. Mijn ruin loopt regelmatig met een wond in zijn nek, omdat er weer eens te ruig gestoeid is.
Maar...omdat hij een ruin is en de lokatie van de wond zal ik niet snel denken dat het door een mens is toegebracht. Kan me indenken dat een eigenaar van een merrie waarbij er een fikse snee bij haar vulva zit, wel in eerste instantie aan mishandeling denkt. Echter kan de merrie zich ook zelf verwond hebben aan een naar scherp voorwerp oid.

Bedoel hier trouwens niet mee te zeggen dat de merrie in kwestie dit is overkomen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:44

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:58

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:59

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:29

Bijzondere uitspraak... Want ik kan zijn redenering wel volgen in de gevallen waarbij een merrie van achteren is beschadigd.

Maar wat ik me dan afvraag, waarom zijn er zoveel meldingen hiervan? Waarom komt het ineens zoveel in het nieuws? Want ja die redenering volg ik nog steeds wel, maar waarom gebeurt het ineens zoveel? En zelfs in de winter...

Ik ben dan wel benieuwd naar de samenstelling van de kuddes... Want het geval van de merrie bij Van Baalen, zou dat een dragende merrie zijn die tussen de guste/niet dragende merries staat? En dragende merries, doen die dat ook tegen elkaar? Ik kan het me in het voorjaar/zomer rond hengstigheid wel goed voorstellen. Maar hengstigheid in de winter is doorgaans toch een stuk milder dan in het voorjaar....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:34

Mijn madam drukt ook gewoon haar reet richting haar vriend. Nou is vriendlief vriendelijker en loopt weg, maar als je een paar van dat soort krenten hebt,......

Het gebeurt nu ineens zoveel, omdat iedereen die nu een gewonde merrie heeft, dit gelijk in de media gooit. Op mijn vorige stal is 5-9 jaar terug ook zoiets gebeurd (euh, gelukkig niet zoals bij DVB, maar een flink gaat net naast de vulva). Daar werd een dierenarts bijgehaald, de boel werd schoongemaakt en er werd gezorgd dat het geen ontsteking werd. Beest was nogal stom beziggeweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:35

Als nou juist de DA's zich eens concentreren op eventuele verdoving, bij dit soort gevallen, zou er denk ik een hoop duidelijk worden.

Ik vind het ook al begrijp ik die Greve zijn gedachten gang, niet echt prettig overkomen, hij generaliseert gewoon even in 1 keer alle gevallen die zijn voorgekomen, tot onzin...
Zou mijn DA niet zijn, met dit soort publicaties.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:36

ohjajoh6 schreef:
Als nou juist de DA's zich eens concentreren op eventuele verdoving, bij dit soort gevallen, zou er denk ik een hoop duidelijk worden.

Ik vind het ook al begrijp die Greve zijn gedachten gang, niet echt prettig overkomen, hij generaliseert gewoon even in 1 keer alle gevallen die zijn voorgekomen, tot onzin...
Zou mijn DA niet zijn, met dit soort publicaties.

Dat is helemaal niet waar. http://watermolen.net/index.php?c=Nieuws_detail&type=4&id=384 Beetje kort door de bocht om gelijk zo'n conclusie te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:38

Ja dat zijn ze collega's die het nuanceren, die meneer Greve zelf niet.
En mijn mening toch nog altijd zeker?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:39

ohjajoh6 schreef:
Ja dat zijn ze collega's die het nuanceren, die meneer Greve zelf niet.
En mijn mening toch nog altijd zeker?

Hij is zelf ook dierenarts bij de Watermolen. Dus neem aan dat dat ook zijn mening is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:40

Greve is toch van de watermolen?!

Wellicht is Greve niet helemaal juist gesiteerd in PK / op Horses.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:41

Eh daar staat nog steeds dat Greve wel denkt dat de beul niet bestaat, alleen zijn collegae denken dat we t genuanceerder op moeten vatten omdat zij wel denken dat de beul bestaat. Althans dat begrijp ik er uit.

gohya

Suusje1986 schreef:
gohya schreef:

Vind het wel dubbel,in grote letters staat er dat Greve zegt: Paardenbeul bestaat niet. En dan in de tekst zelf staat er: Greve DENKT dat de paardenbeul niet bestaat.

http://watermolen.net/index.php?c=Nieuws_detail&type=4&id=384

Wat is er met die link? die had ik al gelezen.

Anoniem

Ik dus niet; zoals ik het lees, zijn de collega's van Greve het aan het nuanceren. Waarschijnlijk omdat ze ook geschrokken zijn, van zijn boute uitspraken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:43

ohjajoh6 schreef:
Ik dus niet; zoals ik het lees, zijn de collega's van Greve het aan het nuanceren. Waarschijnlijk omdat ze ook geschrokken zijn, van zijn boute uitspraken.

Idd! zo is het ook.
Het is duidelijk dat Greve vind dat er geen paardenbeul bestaat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:44

ohjajoh6 schreef:

Dat denk ik dus ook, jij verwoordt t beter.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:45

aslo schreef:
Eh daar staat nog steeds dat Greve wel denkt dat de beul niet bestaat, alleen zijn collegae denken dat we t genuanceerder op moeten vatten omdat zij wel denken dat de beul bestaat. Althans dat begrijp ik er uit.

Wat ik eruit begrijp is dat de dierenartsen van de watermolen denken dat er wel een beul bestaat, maar dat niet alle verwondingen enkel en alleen door een beul veroorzaakt zijn. En dat een heleboel mensen dat nu wel denken. Verwonding --> beul.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:49

Rocamor schreef:
aslo schreef:

Wat ik eruit begrijp is dat de dierenartsen van de watermolen denken dat er wel een beul bestaat, maar dat niet alle verwondingen enkel en alleen door een beul veroorzaakt zijn. En dat een heleboel mensen dat nu wel denken. Verwonding --> beul.

Het gaat over "dé Paardenbeul " en die bestaat niet volgens Greve.
Maar volgens die andere artsen bestaat "dé Paardenbeul" wel.
Simpel.
Laatst bijgewerkt door gohya op 03-02-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:49

Op de site van zijn eigen bedrijf (De Watermolen) staat dat zijn woorden enige nuancering verdienen. Lijkt me dus vanuit zijn naam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:51

Greve staat niet echt bekend om zijn takt :+
Heeft geen zin om dat eindeloos te analyseren.

Er zijn gewoon misdrijven maar soms raken mensen wel iets te snel in de ban van beul.
Zag laatst ook weer een topic waar iemand een gewond dier had dat heus niet door zijn beste maatje gedaan was.
Dus de beul werd al weer genoemd, maar het was achteraf toch gewoon het maatje.