Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:33

Sorry Terpentijn, dan snap ik niet waarom je door blijft hameren op dat wij als jagers zijnde (althans ik als voorjaagster) openheid van zaken moet geven, terwijl ik niks anders gedaan heb. Als eerlijk en rustig proberen dingen te noemen en wat te doen bij overlast. Ik heb geenszins geprobeerd een romantisch beeld te schetsen want ik weet hoe het er aan toe gaat, en ook dat lang niet iedereen zo bezig is als wij zijn.

Dus ik snap je probleem niet zo, je wil openheid, ik geef dat maar de jagers moeten dan maar openheid geven. Niet alleen ik maar er zijn meerderen die dit gedaan hebben.

Ook alle mensen met slechte ervaringen sta ik te woord, en probeer absoluut niks beter af te schilderen en als dingen in mijn ogen niet normaal zijn zeg ik dit ook gewoon.

Ik vind je reactie behoorlijk overtrokken, en vind het jammer dat er meteen zo'n lichtelijk agressieve toon in zit, terwijl je zelf vraagt om openheid en transparantie, maar dat ik dat bied hier in dit topic wordt niet op gereageerd. Jammer! Ik hoor ook graag alle verhalen van mensen met nare ervaringen, die wij weer mee kunnen nemen in ledenvergaderingen waar veel aandacht aan besteed wordt.

Ik heb hier ook al aangegeven mits mensen serieus zijn, en dus niet in felle kleding ons vergezellen en de hele dag gaan schreeuwen om ons dwars te zitten, ik best wil vragen of je welkom bent. Hier vraag je zelf ook om, dus volgens mij heb je niets van mijn berichten door gelezen, ik doe precies wat je graag wilt, ik zet een open uitnodiging neer, ik geef openheid en probeer mensen ook te helpen. Ik wil niemand bekeren tot pro jacht maar ik wel mensen wel informeren, ook voor mensen die anti zijn heb ik respect, en gelukkig zijn er veel mensen met wie ik goed kan spreken hier, voor of tegen. Jij bent eigenlijk de eerste die ik hier tegenkom die wel erg aanvallend reageert en niks doet met mijn opties. Voel je vooral niet verplicht overigens.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:10

Ingeborg, als je maar vaak genoeg met de slechte jagers te maken hebt gehad dan wordt je ook wel lichtelijk agressief. Ik ben jaloers op de grondeigenaren waar je vader het wild beheert. Want dat is in mijn ogen een goede jager. Een die de populatie in stand houdt en dieren schiet die ziek of zwak zijn. Of dieren die zich te veel hebben voortgeplant. Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen met het jagersgilde hier.

Je kan volgens mij online klachten indienen. Zelf aanspreken werd door de jachtopziener hier ten strengste afgeraden. En ik snap ook wel waarom. Van de zomer werd er hier illegaal een zwaan geschoten. Ik heb voor mijn schoonouders online een melding gedaan. De jachtopziener heeft dat toen super opgepakt. Als mijn schoonouders, die getuige waren, aangifte hadden gedaan had de beste man zijn vergunning kwijt geweest. Die jager is toen achter het telefoonnummer van mijn schoonouders gekomen en heeft ze toen behoorlijk intimiderend toegesproken. Die durfde toen geen aangifte te doen. We hebben hier ook veel illegale jagers. Jagers die even snel de auto in en uit stappen op wat te schieten.

Momenteel lijkt het hier al oudjaar. Overal wordt er druk gejaagd op hazen. Maar die hebben het deze zomer erg zwaar gehad omdat er hier heel veel gras en mais heeft gestaan waarbij er bij het oogsten behoorlijk veel jonge dieren zijn gesneuveld.
Ik geloof dus nooit dat hier sprake is van het uitvoeren van een beheersplan maar het gewoon afknallen van dieren waar je geld aan kan verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:12

Maartje1990 schreef:
[naam]: maar omdat jij slechte ervaring hebt met jagen betekend niet meteen dat alle jacht en alle jagers slecht zijn.

Omdat hier een kind haar vader loopt te verdedigen wil het nog niet zeggen dat alle jacht en jagers goed zijn.
Kijk eens naar de hoeveelheid slechte ervaringen in gebieden verspreid over heel Nederland.
Als dit een topic zou zijn over misstanden in maneges en er zoveel negatieve ervaringen zouden worden geuit, verspreid over zoveel verschillende gebieden, dan zou iedereen moord en brand schreeuwen en eisen dat overal regels nageleefd en controles aangescherpt zouden worden. Dan zouden er acties opgezet worden en instanties/partijen aan worden geschreven.
Maar het gaat hier maar om hazen, konijnen, eenden, reeën, dassen, vossen enz. .... Oftewel levende schietschijven. Want ze zijn toch van niemand en lopen alleen maar in de weg.
In mijn eigen stuk bos ben ik dierenhouder, alle dieren die zich daar bevinden behoren mij toe en mijn dieren mogen niet worden afgeschoten of opgejaagd.

damian23

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:25

Repelsteel, ik ken niemand die goede ervaringen heeft met jagers. Vriendin van mij had laatst nog de hagel in de tuin liggen terwijl haar paarden daar liepen. Maar wij hebben hier slechts een jachtopziener. En de nieuwe natuurwet is na de aanpassing door een politieke lobby vam het jagersgilde toch een lachtertje. Want die arme jagers konden ze toch niet opzadelen met al die administratieve regeltjes. Zo zou hun hobby een stuk duurder worden. En zo kunnen ze nog steeds alles afschieten wat ze willen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:19

Ik ben er nu wel klaar mee. Ik verdedig geen enkele man en ik ben ook geen kind die haar vader verdedigd, ik ben een volwassen vrouw van 24 wiens vader toevallig een jager is.

Ik heb hier met verschillende mensen contact via PB met nare ervaringen die ik als insider mee ga nemen in de ledenvergadering en zal bespreken met de jurist van de KNJV hoe het beste te handelen.

Ik wens door jou ook niet zo aangesproken te worden Repelsteel, ik behandel mensen ook met respect, en dan hoef ik door jou niet "het kind die haar vader verdedigt genoemd te worden"

Mensen die mee willen met ons op jacht, kunnen mij per PB benaderen, mits je serieus bent. Mensen die mij benaderd hebben via PB of met wie ik het over de klachten heb gehad en nare ervaringen op een normale toon kunnen nog een terugkoppeling verwachten met eventueel advies wat te doen. Wellicht vraag ik nog wat informatie op zodat de KNJV en de bedrijfsjurist dit zelf op kunnen pakken en er wat aan gedaan kan worden.

Prettige discussie verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:31

ingeb0rg schreef:
Ik ben er nu wel klaar mee. Ik verdedig geen enkele man en ik ben ook geen kind die haar vader verdedigd, ik ben een volwassen vrouw van 24 wiens vader toevallig een jager is.

Ik heb hier met verschillende mensen contact via PB met nare ervaringen die ik als insider mee ga nemen in de ledenvergadering en zal bespreken met de jurist van de KNJV hoe het beste te handelen.

Ik wens door jou ook niet zo aangesproken te worden [naam], ik behandel mensen ook met respect, en dan hoef ik door jou niet "het kind die haar vader verdedigt genoemd te worden"

Mensen die mee willen met ons op jacht, kunnen mij per PB benaderen, mits je serieus bent. Mensen die mij benaderd hebben via PB of met wie ik het over de klachten heb gehad en nare ervaringen op een normale toon kunnen nog een terugkoppeling verwachten met eventueel advies wat te doen. Wellicht vraag ik nog wat informatie op zodat de KNJV en de bedrijfsjurist dit zelf op kunnen pakken en er wat aan gedaan kan worden.

Prettige discussie verder :D

Ik ben 2x zo oud als jij.
Ik heb een dochter van jouw leeftijd, dus in mijn ogen ben je een kind die voor haar vader opkomt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:37

Jeetje wat een slechte ervaringen hier allemaal. Hier komt de jachtopziener het altijd melden als er gejaagd gaat worden, waar en wanneer. Als het aan de kant van de paardenwei is laten we die soms een ochtendje op stal.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:43

Ingeborg bedankt voor jouw posts, de andere kant van het verhaal plaatst het toch wat meer in perspectief tegenover al die indianenverhalen hier.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:48

Dus? Dat leeftijdsverschil laat je niet echt lekker blijken he zo? Moet je zo respectloos tegenover mij reageren? Bovendien jagen we samen met twee goede vrienden, die mijn leeftijd hebben. Die jagen net zo met respect als dat mijn vader doet.

Wat maakt mij dat dan? Een kind die het voor leeftijdsgenoten opneemt? Het klinkt respectloos, als je dat over een 4 jarige zegt, prima. Ik ben volwassen en weet dondersgoed waar ik het over heb. Maar geef jij het beestje een naam. Moet jezelf weten, als jij denkt dat ik mijn vader verdedig en het voor hem opneem, sla je hier compleet de plank mis. En heeft je begrijpend lezen nog wat werk nodig.

Ik maak me al jaren hard voor transparantie binnen het jagersgilde en neem dit elke vergadering mee en ben ook serieus in gesprek met verschillende partijen. Om de jacht weer mooi en bespreekbaar te maken en de rotte appels eruit te halen. Daarom reageer ik ook zo serieus op problemen. Dat jij dat ziet om het voor mijn vader op te nemen, dan gaat er bij jou iets niet goed. Het is wel even een iets groter geheel als alleen mijn vader met zijn jachtgeweer.

En bovendien, als ik in jouw ogen niet voor vol wordt aangezien en slechts dat kind ben, haal mij er dan ook niet bij. Want kennelijk neem je me niet serieus. Wat je goed recht is, ik hoop dat de rest me weet te vinden via PB of via hier. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:51

Pas als je 60 bent mag je weer reageren Ingeborg, dan is de kans dat iemand 2x zo oud is wel heel klein. :P ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:55

Urona447 schreef:
@terpetijn Volgens mij probeerd Ingeborg het in alle rust en vrede uit te leggen. Vind jou reactie daarop ook wel een beetje overdreven.

Het valt me wel op dat sommige mensen de zaken wel erg overdrijven. het zou me ook plezier doen als mensen objectief willen blijven. Snap dat de frustratie bij sommige erg hoog en terecht Is alhoewel wij het verhaal natuurlijk maar van een kant kennen.

Valt me ook wel op. Er is blijkbaar niet echt een tussenweg. En ik denk ook dat mensen niet meer objectief zijn. Ken ook jagers en ze zijn niet allemaal even aardig of sociaal maar dingen die ik heel lees gaan dan weer erg ver. En ik zeg niet dat het niet gebeurt kan zijn. Maar het is zeker niet de normale gang van zaken. Er is gewoon een (klein) deel dat het verpest voor andere.

Ach ja laat het gaan. Echt iets van de laatste jaren dat mensen zich tegen de jacht keren.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:10

Haha Kahawa dan ben ik een oud wijf die het opneemt voor anderen :P

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:33

Ik ben ook 2x zo oud. Mij lijkt een frisse jonge kijk op de zaak juist erg nuttig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:34

ingeb0rg schreef:
Dus? Dat leeftijdsverschil laat je niet echt lekker blijken he zo? Moet je zo respectloos tegenover mij reageren? Bovendien jagen we samen met twee goede vrienden, die mijn leeftijd hebben. Die jagen net zo met respect als dat mijn vader doet.

Wat maakt mij dat dan? Een kind die het voor leeftijdsgenoten opneemt? Het klinkt respectloos, als je dat over een 4 jarige zegt, prima. Ik ben volwassen en weet dondersgoed waar ik het over heb. Maar geef jij het beestje een naam. Moet jezelf weten, als jij denkt dat ik mijn vader verdedig en het voor hem opneem, sla je hier compleet de plank mis. En heeft je begrijpend lezen nog wat werk nodig.

Ik maak me al jaren hard voor transparantie binnen het jagersgilde en neem dit elke vergadering mee en ben ook serieus in gesprek met verschillende partijen. Om de jacht weer mooi en bespreekbaar te maken en de rotte appels eruit te halen. Daarom reageer ik ook zo serieus op problemen. Dat jij dat ziet om het voor mijn vader op te nemen, dan gaat er bij jou iets niet goed. Het is wel even een iets groter geheel als alleen mijn vader met zijn jachtgeweer.

En bovendien, als ik in jouw ogen niet voor vol wordt aangezien en slechts dat kind ben, haal mij er dan ook niet bij. Want kennelijk neem je me niet serieus. Wat je goed recht is, ik hoop dat de rest me weet te vinden via PB of via hier. :D

Wat ben ben je nou? Het ene moment is je vader jager en ga jij mee met de hond en het andere moment doe je jezelf voor alsof je een volleerd jager bent bent en zelf jaagt.
Tussen meelopen met de hond en zelf jagen met een geweer zit wel een aardig verschil hoor.

Sinds wanneer is een kind van je vader zijn respectloos, je doet jezelf hier niet anders voor hoor de hele tijd over je vader te praten. Je had jezelf ook als volwassen jager kunnen profileren.

Dat jij jezelf niet voor vol neemt wanneer ik zeg dat ik je een kind vond die voor haar vader opkomt zegt meer over jou dan over mij. Ik zie daar niets minderwaardigs in.

ingeb0rg schreef:
Ehm Terpentijn, misschien kun jij mijn Posts eens teruglezen, mijn vader is jager en ik ga zelf mee met mijn hond.

Het is mijn bedoeling om open en eerlijk te zijn. En dit geef ik ook meermaals aan. Ik heb veel gepost hier, maar vind het jammer dat het kennelijk in de massa is opgegaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:44

Ik was voorheen ook niet zo erg anti hobbyjacht.Ik ben echt wel zo objectief dat sommige polulaties te hard groeien zodat er iets aan gedaan moet worden. Maar ik heb inmiddels te veel nare dingen met jagers meegemaakt dat ik van mening ben dat de hobbyjacht verboden moet worden. Laat ze eerst maar eens aantonen.dat er sprake is van overlast en van een te grote populatie. De gewijzigde natuurwet is dan ook echt een gemiste kans, dankzij de politieke lobby van de vvd waardoor de mevrouw Dijkstra het wetsvoorstel heeft aangepast zodat die arme jagera niet zoveel administratieve handelingen hoeven te verrichten. Erg jammer.

En maakt mij dat niet meer objectief? Ik vind van niet. Het is gewoon de realiteit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:46

Kahawa schreef:
Ingeborg bedankt voor jouw posts, de andere kant van het verhaal plaatst het toch wat meer in perspectief tegenover al die indianenverhalen hier.

Ik ben blij dat ik tegen mensen met deze instelling kan zeggen dat ze fijn uit de buurt kunnen blijven van mijn bos en weilanden zodat ik daar ongestoord kan genieten van levend wild wanneer ik me daar begeef, in plaats van hun afgesneden poten, koppen en uitgerukte slokdarmen en ingewanden.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:03

je zou denken dat jagen verder in het bos zou moeten ivm dieren die zich doodschrikken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:11

Repelsteel: het klinkt toch lichtelijk disrespectvol hoe je hier over ingeborg spreekt. Verder baseer ik mijn mening niet alleen op Ingeborg. Maar ook op de jagers in onze buurt, waarvan ik er meerdere persoonlijk ken. Verder is mijn opa ook jager geweest. Dus ik weet hoe de jacht er bij ons in de buurt aan toe gaat. En daar wordt rekening gehouden met omstanders en wordt niet alles wat los en vast zit maar afgeschoten. Zij houden zich netjes aan de regels en schieten niet meer dan nodig. Als het nodig is voederen ze de dieren zelfs bij in de seizoenen dat dit nodig is. Nee, niet om zelf meer te schieten maar omdat ze hart hebben voor die dieren. En gewoon zorg voor dragen en zo de balans te houden (zonder dat er akelige ziektes zoals myxematose oid hoeft uit te breken)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:18

Repelsteel heeft last van frustraties. En dit is nou precies de spijker op zijn kop slaan. Dat de discussie op bepaalde manieren gevoerd moet worden. Dat zij zo met mij om wil gaan moet ze wel weten, dat zegt meer over haar manier van discussiëren communiceren. Ik probeer de banden van voor en tegenstand te verbeteren en maak me hier hard voor.

Ik slaap er geen nacht minder om hoor, dus je maak je er niet te druk om. Ik heb zoals ik al benoemde, veel leuke contacten hier opgedaan, ook mensen met problemen, die ik zeker aan ga kaarten. Als we elkaar niet tegemoet komen, zal er uiteindelijk niks verbeteren, en zal er nog meer haat en nijd onderling zijn. Van sommige jagers krijg ik tegenstand, gelukkig van een heleboel mensen bijstand dat ik me hier hard voor maak. Daarom neem ik ook de mindere verhalen serieus! :D

En Repelsteel ik heb ergens benoemd in dit topic, dat ik graag mijn akte wil behalen. Mijn vader jaagt, ik heb een labrador en ga dus mee. En dit is anders? Mijn vader heeft een eigen gebied, al jaren, waar ik ook jaren in meeloop. Het enig is dat ik niet mag schieten. Dus mag ik hier niet reageren? Jammer hoor, dat je de discussie zo moet gaan voeren, maar nogmaals zegt meer over jouw kunnen en lezen als dat het over mij doet :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:34

Je mag niet zomaar bijvoeren als jager. Volgens mij mag dat alleen als de provincie de jacht wegens slechte weersomstandigheden heeft gesloten. En dat komt hier maar heel weinig voor. Een paar jaar geleden is dat hier een keer voorgevallen. Toen was het ruim min 20. Ik heb geen jager gezien.
Wij hebben toen zelf de hazen bijgevoerd en kleine hooiruifjes gemaakt met hooi en worteltjes. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:41

Rondom onze weides wordt ook gejaagd - we hadden een explosie van konijnen. De eerste keer dat dit gebeurde - bijna een jaar geleden - wisten wij van niks en zagen (en hoorden) opeens de paarden wild bokkend over de weide rennen. En meteen daarna heel wat knallen van de geweren. Paarden totaal over de zeik. Woest was ik en ben er meteen op afgelopen en heb zéér stevig gezegd wat ik er van dacht. Lang verhaal, kort: sindsdien hebben we prima afspraken. We worden gebeld voordat de jagers komen zodat wij de paarden binnen kunnen zetten.

Ik heb overigens de bovenstaande discussie in het geheel niet gelezen. Ik ben niet tegen de jacht; zoals het hier gebeurt is netjes, met respect en houdt de natuur in balans.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:48

Met de hond meewerken betekent niet dat je minder kennis hebt omtrent de jacht.
Ik vind het erg jammer dat er een enkeling is die niet leest dat Ingeborg haar uiterste best doet om zoveel mogelijk transparantie te geven, de gekken (die niet jagers genoemd mogen worden) afkeurt en die zelfs mensen uitnodigt om langs te komen!

Waarom zie en spreek je de goede jagers niet? Omdat die wegblijven van de bewoonde wereld, die niet 10000 schoten lossen, die geen aangeschoten wild achterlaten en die geen wild schieten waar geen toestemming voor is... Helaas zijn er de rotte appels en vanwege de hevige reacties staat de fatsoenlijke jager er nou niet echt om te springen om zich zodanig voor te stellen. Hij zal niet de eerste zijn met een steen door de ruit...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:00

damian23 schreef:
Je mag niet zomaar bijvoeren als jager. Volgens mij mag dat alleen als de provincie de jacht wegens slechte weersomstandigheden heeft gesloten. En dat komt hier maar heel weinig voor. Een paar jaar geleden is dat hier een keer voorgevallen. Toen was het ruim min 20. Ik heb geen jager gezien.
Wij hebben toen zelf de hazen bijgevoerd en kleine hooiruifjes gemaakt met hooi en worteltjes. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.

Ik weet niet of dat altijd gebeurt maar wert dat ze het wel eens hebben gedaan.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:01

De gemoederen raken nogal verhit merk ik en normaal post ik niet zo snel iets en zit ik meer in de meelees modus maar nu wil ik daar wel even wat aan toevoegen .
Zelf woon in haast in de polder en loop daar veel met de hond maar zodra de jagers er ook lopen (en geen idee wanneer dat is totdat er schoten om je oren vliegen ), ga ik er niet meer heen .
Ik voel me onveilig met een reebruine hoog op zijn poten staande hond.
Het is me ook totaal niet duidelijk wanneer ze er zijn , er hangen nergens borden om dat aan te geven.
Maar dat kan ik zelf vermijden het volgende helaas niet .

Een paar weken geleden met de kids van de ponyclub naar het bos .
Een groepje van 9 pony`s en kids tussen de 9 en de 14 , ook 6 ouders mee als begeleiding op de fiets .
Iedereen verplicht een veiligheidshesje aan dus het kerstboomgehalte was nogal aanwezig :D .
In de verte hoorde we af en toe wat schoten maar nix waar de pony`s warm van werden .
Totdat we langs een groot weiland kwamen met een akker pad ernaast van zeker een 75 meter rondom .
Vanaf het begin hadden we zicht op een tweetal jagers en een klein kind die aan het eind van het akker pad in het weiland stonden .
De ene jager stond met zijn gezicht naar ons , wij kwamen 2 aan twee (met 3 begeleiders voorop en 3 achterop ) aangekleed als gevaren driehoeken stappend richting hun .
We doen er natuurlijk een poosje over om het hele akker pad in stap af te leggen en groeten de jager die ons aan ziet komen en hij groet vriendelijk terug .
Hoe versteld stonden we vervolgens dan ook dat echt op het moment dat de groep recht naast hun rijdt ze met zijn 5 en (er zaten er nog wat verstopt in een sloot )op serieus een meter of 5 stand gaat staan schieten :( :( :( :(
Nou pony`s aan de rel kids zich dood geschrokken en wij als begeleiding of een paar pony`s in je nek had of de pony`s op je stuur want die probeerde alle kanten op te vluchten .
Nou heb ik echt wel respect voor mijn mede mensen maar toen heb ik ze toch echt voor alles wat ik maar kon bedenken uitgemaakt , wat een halve zolen zeg .
Als iemand mij uit kan leggen wat daar nou het nut van is dan hoor ik het graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:02

ingeb0rg schreef:
[naam] heeft last van frustraties. En dit is nou precies de spijker op zijn kop slaan. Dat de discussie op bepaalde manieren gevoerd moet worden. Dat zij zo met mij om wil gaan moet ze wel weten, dat zegt meer over haar manier van discussiëren communiceren. Ik probeer de banden van voor en tegenstand te verbeteren en maak me hier hard voor.

Ik slaap er geen nacht minder om hoor, dus je maak je er niet te druk om. Ik heb zoals ik al benoemde, veel leuke contacten hier opgedaan, ook mensen met problemen, die ik zeker aan ga kaarten. Als we elkaar niet tegemoet komen, zal er uiteindelijk niks verbeteren, en zal er nog meer haat en nijd onderling zijn. Van sommige jagers krijg ik tegenstand, gelukkig van een heleboel mensen bijstand dat ik me hier hard voor maak. Daarom neem ik ook de mindere verhalen serieus! :D

En [naam] ik heb ergens benoemd in dit topic, dat ik graag mijn akte wil behalen. Mijn vader jaagt, ik heb een labrador en ga dus mee. En dit is anders? Mijn vader heeft een eigen gebied, al jaren, waar ik ook jaren in meeloop. Het enig is dat ik niet mag schieten. Dus mag ik hier niet reageren? Jammer hoor, dat je de discussie zo moet gaan voeren, maar nogmaals zegt meer over jouw kunnen en lezen als dat het over mij doet :D

Je hebt geen akte maar je hebt wel recht van spreken bij vergaderingen?
Dan heb ik dat ook, misschien moet ik die vergaderingen ook maar eens gaan bijwonen als grondbezitter.