Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:13

safina schreef:
@jato Maar weer even je links doorgescand. Geen enkel onderzoek via jouw links voldoet aan de criteria die ik eerder omschreef. Dus omvangrijke steekproef, randomisatie, vergelijken met placebo, dubbelblind, substantiële afname van klachten.

Dat geldt ook voor een aanzienlijk deel van de reguliere medicijnen (met name de omvangrijke steekproef en 'substantiele afname' gaan nogal eens mis, dat laatste bv oa doordat de onderzoekers niet onafhankelijk zijn.)

Bv "Van de medicijnen die zijn goedgekeurd na de invoeringen van de wet kreeg 26,7 procent een black box label of werd teruggeroepen. Bij de medicatie met een goedkeuring van voor 1992 is dit bij 21,2 procent het geval. Een black box label is de zwaarste waarschuwing van de FDA en wordt toegeschreven aan een medicijn wanneer uit studies blijkt dat het middel aanzienlijke risico’s of levensbedreigende bijwerkingen met zich meedraagt.
[...]

Van de 32 medicijnen die na 1992 zijn teruggetrokken door de FDA, toonde slechts weinig medicatie nieuwe voordelen ten opzichte van de oudere soort. Het terugtrekken gebeurde tot 30 jaar na goedkeuring."

https://www.medzineapp.com/nl/artikel/n ... l-door-fda

Homeopathie is niet waar de aandacht naar moet gaan. Zelfs als het niet zou werken, doet het in de verste verte nog niet zoveel kwaad als die zogenaamd goed onderzochte reguliere medicijnen. Een schijngevecht dus, een typisch geval van de splinter bij een ander zien.

Als dingen verboden moeten worden, dan wat mij betreft niet op basis van of het werkt of niet, maar of het schadelijk is of niet. Maar die schadelijkheid van homeopathie is in elk geval nog nooit gebleken, en over onaanvaardbare onderbehandeling vanwege homeopathische alternatieven heeft nog niemand hier cijfers getoond.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:18

Het is per land heel verschillend geregeld. Er zijn landen waar de overheid alternatief geen strobreed in de weg legt.
Er zijn landen waar de overheid alternatief zelfs heel erg stimuleert en actief meewerkt met onderzoek, projecten, opleidingen.
En er zijn landen waar men alternatief zo veel mogelijk tracht tegen te werken, nog net niet verbieden, maar wel proberen met allerlei maatregelen de kop in te drukken.

jato

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:23

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:25

BMHP schreef:
Janneke2 schreef:
Tjeu - ik vind dat nogal wat, dit Zwitserse verhaal.
Mij is niet helder waarom de homeopaten slecht met literatuur mochten komen ipv onderzoek.

Wat de discussie ook kan vertroebelen: het gaat om geld. Overal in Europa dreigt "de zorg" onbetaalbaar te worden, er is dus vanuit de overheid belang bij snijden in alternatieve geneeswijzen.
Dat maakt dat het als bron verre van neutraal kan zijn.

En dat de bevolking heeft afgedwongen dat homeopathie nog in het pakket blijft - "poef!"

Ik ben daar niet bekend mee, maar politiek en wetenschappelijk onderzoek heeft altijd een spanningsveld met de uitkomst.
Dat de overheidsinstanties nee zeggen en het wordt via een referendum afgedwongen zegt iets over de politieke keuzes.
Dat heeft niets te maken met de vraag van patienten.
Ik denk dat de vraag van patienten vaak door alternatieve geneesers beter wordt beantwoord dan door de traditionele medice wereld

Tja, toen oma over de universiteit zwierf, praatten we nog over dat wetenschap vrij hoort te zijn - en hoe moeilijk dat is.
Tegenwoordig bestaat er nauwelijks meer medisch onderzoek.... (Zeer grote delen van het wetenschappelijk personeel wordt betaald door de "derde geldstroom", in praktijk de farmaceutische industrie, en het onderzoek gaat over pillen. Farmacie is errug nuttig, maar dat onderzoek hoort NIET thuis op een medische faculteit, maar bij scheikunde, waar de farmaceuten worden opgeleid.)

En een van mijn argumenten luidt, dat mensen best gevoelig kunnen zijn voor hypes, modes en grillen - maar die dingen verdwijnen ook weer.
Het conservatieve argument dat om een of andere reden homeopathie niet verdwijnt zou kunnen betekenen dat het niet tot de grillen, kuren en hypes behoort, maar gewoon goed werkt. "Time honoured" - met een tijdsspanne waar de antibiotica nog niet aan kan tippen.

En "de vraag van de patiënten naar een goede behandeling" valt als het over Zwitserland en referenda gaat min of meer samen met politieke keuzes: de Zwitsers willen het kennelijk in het pakket hebben. (Gelijk hebben ze, denk ik zo.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:47

Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:
Mischien wil je ook nog even uitleggen waarom dit homeopathie een "juiste en ethische" manier van placebo inzetten maakt. Waarin verschilt dit van andere placebo´s?

Heb je eigenlijk al een raming gemaakt van schadegevallen ontstaan door homeopathie? Anders wordt de discussie zo eenzijdig. Het is erg makkelijk om alleen maar de ander aan te vallen, en nooit je eigen punten te verdedigen.

(Plus, wat zou ik nou willen uitleggen aan iemand die aangeeft alles en alles bij voorbaat dom of lachwekkend te vinden? Lijkt me nogal tijdverspilling.)

En waarom komt dit "antwoord" niet onverwacht... :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:48

jato schreef:
Kijk hier maar even wat er allemaal in dat rapport (Zwitsers onderzoek) werd opgenomen. Dat is nogal wat meer dan 2 literatuurstudies, en wat de conclusies zijn, en hoe zorgvuldig ze te werk zijn gegaan:
http://www.infowebweistra.eu/homeopathi ... sOnderzoek

Hier PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16883077

Het is een HTA rapport, Health Technology Assessment
Wat dat precies inhoudt, kun je wel vinden op internet

Jato, het is heel simpel: de Zwiterse overheid vond de kwaliteit dermate ondermaats, dat ze het niet als een fatsoenlijke HTA konden aanmerken. Ze schreven erover in het eindrapport van het project:

Citaat:
For all five assessments, it is very obvious that all or some of the authors have a positive attitude towards the treatments in question or are convinced about their efficacy. Unquestionably, strict proponents of the usual hierarchy of evidence will regard the presented evaluations as scientifically untenable and unreasonably positive (except for some specific aspects of phytotherapy). Even less skeptical academic doctors will regard many interpretations as very optimistic and not scientifically convincing.
This is why the review panel downgraded all the HTAs in their view on efficacy, as shown in the table above.

Jij schreef eerder:

jato schreef:
Dit is een heel groot onderzoek, heeft jaren geduurd, diverse wetenschappers aan meegewerkt. In opdracht van de Zwitserse overheid. Daarom nu homeopathie opgenomen in Zwitserse basispakket.

Dat klopt dus niet. Dat homeopathie daar in het basispakket zit is niet dankzij dit onderzoek, maar ondanks dit onderzoek.

En dat bedoel ik met uit verband trekken en verdraaien. Ik vind dat niet netjes. Niet van jou en niet van de vele andere homeopaten die roepen dat dit Zwitserse onderzoek zo overtuigend was, dat homeopathie daardoor nu in het basispakket zit.

Shadow0 schreef:
safina schreef:
@jato Maar weer even je links doorgescand. Geen enkel onderzoek via jouw links voldoet aan de criteria die ik eerder omschreef. Dus omvangrijke steekproef, randomisatie, vergelijken met placebo, dubbelblind, substantiële afname van klachten.

Dat geldt ook voor een aanzienlijk deel van de reguliere medicijnen (met name de omvangrijke steekproef en 'substantiele afname' gaan nogal eens mis, dat laatste bv oa doordat de onderzoekers niet onafhankelijk zijn.)

Ja, dat klopt. Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat de homeopathische markt blijkbaar niet onder doet voor de reguliere medicijnfabrikanten. De laatste groep weet echter wel substantieel meer bewijs aan te leveren voor de werking van hun medicamenten. En voor het werkingsmechanisme daarachter. En staat daarbij ook nog onder vrij strikte controle. Dat ze daarnaast bijwerkingen verzwijgen, artsen betalen om iets voor te schrijven etc, is niet fraai. Dat is zeker zo.

Dat dus ook bij onderzoek en marketing van conventionele medicijnen wel eens mis gaat is evident. Maar dat lijkt mij op zich geen reden om je tot de homeopathie te wenden. Zeker niet als je in overweging neemt welke hocus pocus ze daar allemaal aanvoeren om de goedgelovige burger ervan te overtuigen om hun producten te kopen. Het draait uiteindelijk in beide werelden allemaal veel teveel om de poen en veel te weinig om de gezondheid van mensen. Ze doen in dat opzicht echt niet voor elkaar onder.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:39

Safina, dat citaat van jou moet je even verantwoorden. Dan kunnen wij even bekijken of het wel klopt wat daar staat. Wie heeft dat gezegd, waar kunnen we dat vinden, en is het precies zo gezegd.

En verder moet je zelf maar weten wat je er van vindt.

Je reactie op Shadow
Is het boek van Peter Gotzsche je ontgaan? Alle kranten hebben er de afgelopen weken lange artikelen aan gewijd. Je zou bijna niet meer naar een dokter durven.
Follow the Money bijvoorbeeld, een hele goede recensie:
http://www.ftm.nl/exclusive/dodelijke-m ... big-pharma

Zo begint dat artikel:
Medicijnen zijn doodsoorzaak nummer 3 en de farmaceutische industrie liegt, bedriegt, fraudeert, manipuleert de wetenschap en doet aan omkoping om haar handel te beschermen. De beschuldigingen van Peter Gøtzsche aan het adres van Big Pharma in zijn zojuist vertaalde boek ‘Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad’ zijn keihard. Verontrustend genoeg onderbouwt Gøtzsche deze claims haarscherp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:59

Omdat ik niet in staat ben tot wetenschappelijke discussies hetzij vanuit het reguliere hetzij vanuit de homeopathie lees ik nu met belangstelling in dit topic mee. Jato ik heb een hoop huiswerk gekregen van je en heb al een aantal links bestudeerd.
Dat homeopathie werkt, dat weet ik vanuit de ervaring al lang. Ik vind het erg interessant om jouw studie materiaal dat stevig is, eens goed door te nemen. Dus eigenlijk post ik mijn post om dank je wel tegen je te zeggen. Met verstand van zaken durf jij je hoofd boven het maaiveld hier te steken, en dat vind ik dapper.

Ik zelf zou het heel erg jammer vinden als het een discussie wordt van welke geneeswijze, homeopathie of regulier is het beste. Wat ik deel de opvatting van Jato dat het elkaar aanvult. Als het een acuut probleem is, dan reguliere hulp zoeken lijkt me heel verstandig, zeker als geopereerd of iets moet worden. Maar dat is niet altijd nodig. Er zijn zoveel ziektes die heel goed homeopathisch of met andere alternatieve geneeskunst genezen kunnen worden.

Kuggur schrijft als reactie op shadow haar vraag:

Kuggur schreef:
Shadow0 schreef:
Kuggur schreef:
Mischien wil je ook nog even uitleggen waarom dit homeopathie een "juiste en ethische" manier van placebo inzetten maakt. Waarin verschilt dit van andere placebo´s?

Heb je eigenlijk al een raming gemaakt van schadegevallen ontstaan door homeopathie? Anders wordt de discussie zo eenzijdig. Het is erg makkelijk om alleen maar de ander aan te vallen, en nooit je eigen punten te verdedigen.

(Plus, wat zou ik nou willen uitleggen aan iemand die aangeeft alles en alles bij voorbaat dom of lachwekkend te vinden? Lijkt me nogal tijdverspilling.)

En waarom komt dit "antwoord" niet onverwacht... :z

Jammer Kuggur dat je geen antwoord geeft op de vraag van Shadow. Ook ik ben erg nieuwsgierig naar dat antwoord. Want ik ken vooral medische missers met fatale afloop vanuit de reguliere geneeskunde (artsen die niet willen komen, artsen die foute medicatie voorschrijven en voor de tuchtraad moeten komen of achter de feiten aan lopen etc) en ik ken weinig of geen voorbeelden (ik ken er wel maar niet zoveel als reguliere missers) vanuit de alternatieve of homeopathische hetzij antroposofische geneeskunde. Dat is wel verbazingwekkend, daar ik met de laatste van dichtbij het meeste te maken heb gehad.

Maar als patiënt zowel met mezelf als (klein) kinderen en mijn dieren vind ik alternatief heel erg fijn en als het echt acuut bal is ben ik erg blij met onze dierenarts die altijd gelijk binnen tien minuten op de stoep staat (of zijn collega) want hij wordt zelden of nooit gebeld en hij weet waarom }> en hij weet ook: "als ik moet komen dan moet ik ook echt komen en niet op mijn gemakje eens over vier uurtjes aan komen kakken bij Pien". want hij weet dat wij hier een erg goed gevoel hebben over wat we alternatief zelf kunnen met onze huisapotheek en wat we absoluut zelf niet kunnen en zijn deskundigheid nodig hebben. Zelf zei hij laatst tegen mij: "dat hij bij een aantal mensen die ook alternatief met de paarden bezig zijn, zelden of nooit gebeld wordt vergeleken met de anderen mensen". Vond hij wel een opvallend gegeven want die paarden waren vaak zo gezond.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:01

Wat ik er verder over lees, op sites van de grootste tegenstanders, is dat ze citeren uit bronnen die niet openbaar worden gemaakt. Vreemd.

En dat altijd weer hetzelfde punt de kop opsteekt: het is niet plausibel.
Dus je kunt als homeopaat onderzoeken wat je wilt, ook al heb je nog zulke mooie resultaten, de reactie is altijd: wij geloven het niet, want het is niet plausibel.
Dat schiet lekker op.
Terwijl ondertussen dat "niet plausibel" ook niet meer opgaat. Zie de onderzoeken sterke verdunningen.

Verder verwijten ze de onderzoekers vooringenomenheid.
Terwijl ze zelf vooringenomen zijn.
Schiet ook lekker op.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:09

pien_2010, onze reacties hebben elkaar gekruist.
Dan voor je reactie.

En laten we hopen, net als je zegt, dat beide werelden wat dichter bij elkaar komen.
ik wilde ook helemaal niet met negatieve verhalen over regulier aankomen, maar met de laatste reactie van Safina kon ik er niet omheen.

Laten we maar positief blijven, en hopen dat ook het probleem dat Gotzsche schetst eens wordt opgelost en aangepakt.
ik verwacht niet dat dat spoedig gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:10

safina schreef:
Ja, dat klopt. Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat de homeopathische markt blijkbaar niet onder doet voor de reguliere medicijnfabrikanten.

Schaal, beste Safina. De reguliere geneeskunde kent een omzet van miljarden. Dat staat echt werkelijk waar in geen verhouding tot homeopathie.

Citaat:
Dat dus ook bij onderzoek en marketing van conventionele medicijnen wel eens mis gaat is evident. Maar dat lijkt mij op zich geen reden om je tot de homeopathie te wenden.

'wel eens mis' is hoe dan ook een doelbewuste misleiding en strijdig met de feiten. Het is boven enige twijfel verheven dat er sprake is van grootschalige en systematische misstanden in de geneesmiddelenindustrie. Niks 'wel eens mis'.

En dat is misschien geen reden om je tot homeopathie te wenden (ik ben helemaal voor vrije keuze) maar het is zeer zeker wel een reden om niet te doen alsof homeopathie iets is dat verboden nodig heeft. Alsof je in een gebouw dat aangetast is door betonrot, alle aandacht stopt in het plamuren van een paar gaatjes uit het zicht ipv de fundamenten te herstellen. (En dan zeggen dat het ongeveer hetzelfde is... nou nee.)

Citaat:
Zeker niet als je in overweging neemt welke hocus pocus ze daar allemaal aanvoeren om de goedgelovige burger ervan te overtuigen om hun producten te kopen.

Ik heb die hocus pocus toevallig net gemist, net als die internationale zeer machtige homeopathielobby.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:14

jato schreef:
En dat altijd weer hetzelfde punt de kop opsteekt: het is niet plausibel.
Dus je kunt als homeopaat onderzoeken wat je wilt, ook al heb je nog zulke mooie resultaten, de reactie is altijd: wij geloven het niet, want het is niet plausibel.
Dat schiet lekker op.
Terwijl ondertussen dat "niet plausibel" ook niet meer opgaat. Zie de onderzoeken sterke verdunningen.

...mijn westerse verstand vindt het ook niet plausibel. :j
Maar ook als wetenschapper geldt 'dat je mag geloven wat je wilt'.
Sinds de 16e eeuw geldt in de wetenschap 'dat het experiment de doorslag geeft', eerst dus de feiten - daarna mag je stomverbaasd zijn over "hoe ter wereld dit toch kan?!?!?!"

En laat dan verder iedereen gewoon zeggen "ik ben wel wetenschapper, maar nu doe ik een geloofsuitspraak: "het kan niet". - Even goede vrienden. Het is heel erg menselijk om grenzen te hebben.

Maar ik kan niet zo goed uit de voeten met: "ik ben wetenschapper, ik geloof er geen snars van - en dus is het een placebo". 8)7

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:20

Goeie reactie, Janneke, mooi gezegd.

Shadow, overeenkomst met een van mijn reacties hierboven waar ik het boek van Gotzsche aanhaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:20

Shadow0 schreef:
safina schreef:
Ja, dat klopt. Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat de homeopathische markt blijkbaar niet onder doet voor de reguliere medicijnfabrikanten.

Schaal, beste Safina. De reguliere geneeskunde kent een omzet van miljarden. Dat staat echt werkelijk waar in geen verhouding tot homeopathie.

Is dat zo? Ik heb toevallig vanmiddag even snel zitten zoeken, maar ik kan totaal geen omzetcijfers vinden van producenten van homeopathische middelen :n
Mijn indruk is eigenlijk dat er in de homeopathie minstens zoveel omgaat als in het reguliere. Maar cijfers heb ik dus zo snel niet kunnen vinden.
Dus als iemand die heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:22

jato schreef:
Safina, dat citaat van jou moet je even verantwoorden. Dan kunnen wij even bekijken of het wel klopt wat daar staat. Wie heeft dat gezegd, waar kunnen we dat vinden, en is het precies zo gezegd.

Programma Evoluation Komplementärmedizin (PEK)
http://www.bag.admin.ch/themen/krankenv ... bNoKSn6A--

Blz 74

Citaat:
En verder moet je zelf maar weten wat je er van vindt.

Dat lijkt me vanzelfsprekend. Dat geldt voor iedereen op de wereld, dat men zelf mag weten wat men van dingen vindt. Gelukkig wel! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:22

Citaat:
For all five assessments, it is very obvious that all or some of the authors have a positive attitude towards the treatments in question or are convinced about their efficacy. Unquestionably, strict proponents of the usual hierarchy of evidence will regard the presented evaluations as scientifically untenable and unreasonably positive (except for some specific aspects of phytotherapy). Even less skeptical academic doctors will regard many interpretations as very optimistic and not scientifically convincing.
This is why the review panel downgraded all the HTAs in their view on efficacy, as shown in the table above.

Ik word een beetje duizelig van dit citaat, maar het lijkt er op, dat hier staat:
"wij vinden dat alleen HTA's die door volstrekt neutrale auteurs zijn geschreven in aanmerking voor serieuze beoordeling komen".

Nu is dat een standpunt dat helder klinkt, maar vraag het eens na bij de faculteiten voor geesteswetenschap of sociale wetenschappen. (Neutraliteit klinkt prachtig, maar vul het maar liever in als "iemand die openlijk zegt, waar hij/zij van houdt, welke achtergrond, belangen etc. die meespelen.)
....en als we het gaan hebben over de gangbare manier van discussiëren in gangbare medische tijdschriften, dan wordt deze eis verder werkelijk nergens maar dan ook nooit gesteld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:25

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik word een beetje duizelig van dit citaat, maar het lijkt er op, dat hier staat:
"wij vinden dat alleen HTA's die door volstrekt neutrale auteurs zijn geschreven in aanmerking voor serieuze beoordeling komen".

Nu is dat een standpunt dat helder klinkt, maar vraag het eens na bij de faculteiten voor geesteswetenschap of sociale wetenschappen. (Neutraliteit klinkt prachtig, maar vul het maar liever in als "iemand die openlijk zegt, waar hij/zij van houdt, welke achtergrond, belangen etc. die meespelen.)
....en als we het gaan hebben over de gangbare manier van discussiëren in gangbare medische tijdschriften, dan wordt deze eis verder werkelijk nergens maar dan ook nooit gesteld.

Nee er staat dat de auteurs een beeld schetsen dat aanmerkelijk positiever is dan dat het bewijs rechtvaardigd. Dat is heel wat anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:25

Jato, je hebt een link gegeven in het Frans:

http://www.france5.fr/et-vous/France-5- ... -l-eau.htm

Dat ga ik zeker goed bestuderen, maar ben nu te moe (hele dag Frans gesproken en crêpes gebakken, dus ga zo plat op de bank) en heb van de week weer te veel werk. Frans lezen, ondanks dat ik in Frankrijk woon, vind ik toch heel erg lastig. Praten en verstaan vind ik veel gemakkelijker. Ik ben zo nieuwsgierig naar de tekst.
Zou jij een hele korte samenvatting in het Nederlands kunnen geven van de essentie van dit artikel? Dan ga ik volgend weekend er eens echt voor zitten.
Ik merk namelijk dat hier in Frankrijk helemaal niet moeilijk wordt gedaan over homeopathie. Het hoort er gewoon bij en is ook aanwezig in iedere apotheek waar je deskundige voorlichting krijgt van de apotheker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:27

joyce B schreef:
Acupunctuur, Osteopathie, ook allemaal alternatieve therapieen die vroeger niet serieus werden genomen maar inmiddels ingeburgerd zijn.

Ingeburgerd wil niet zeggen dat het werkt.

Osteopathie is bijvoorbeeld allang links en rechts door de wetenschap ingehaald.
Tegenwoordig is een osteopaat min of meer een fysiotherapeut heb ik wel eens het idee.
Maar de echte osteopathie is gewoon bewezen niet werkzaam.

Maar ingeburgerd is het zeker. Als ik op stal zeg hmmm paard niet lekker wordt er direct geroepen ohh effe de osteopaat erbij. Als ik dan zeg: Nou nee wat denk je van een dierenarts? Kijkt mij men echt raar aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:28

Wendy schreef:
Is dat zo? Ik heb toevallig vanmiddag even snel zitten zoeken, maar ik kan totaal geen omzetcijfers vinden van producenten van homeopathische middelen :n
Mijn indruk is eigenlijk dat er in de homeopathie minstens zoveel omgaat als in het reguliere. Maar cijfers heb ik dus zo snel niet kunnen vinden.
Dus als iemand die heeft...

VSM in Alkmaar is een veel kleiner bedrijf dan merck, sharpe en dohme, zeneca of Bayer.

En puur feitelijk: er zijn minder dure grondstoffen nodig (een uitstekende kruidentuin doet al heel veel) en de research is van een ander kaliber, dus er is ook minder geld nodig.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:30

Goeie vraag, Pien
Dat wilde ik eigenlijk al doen, maar er komt zoveel langs, ik ben het vergeten.
Ik heb in ieder geval wel een korte samenvatting in het Engels.
Zal ik straks even posten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:32

Citaat:

....en als we het gaan hebben over de gangbare manier van discussiëren in gangbare medische tijdschriften, dan wordt deze eis verder werkelijk nergens maar dan ook nooit gesteld.[/quote]

Nee er staat dat de auteurs een beeld schetsen dat aanmerkelijk positiever is dan dat het bewijs rechtvaardigd. Dat is heel wat anders.[/quote]

Ik heb het eerlijk gezegd over jouw citaat.
Ik snap wat je zojuist postte, "dat men uitsprak dat je niet zo mag juichen".
De tekst die jij hebt neergezet (...ik heb de link niet nagelezen...) geeft mij geen enkele indicatie over de wanverhouding tussen het geschetste beeld en de feiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:35

Janneke2 schreef:
VSM in Alkmaar is een veel kleiner bedrijf dan merck, sharpe en dohme, zeneca of Bayer.

En puur feitelijk: er zijn minder dure grondstoffen nodig (een uitstekende kruidentuin doet al heel veel) en de research is van een ander kaliber, dus er is ook minder geld nodig.

Off Topic:

Zeneca bestaat al meer dan 10 jaar niet meer.

Dat is AstraZeneca geworden.

En AstraZeneca behoort sinds een paar jaar niet meer tot de innovatieve farmaceuten.
Ze kopen patenten op van andere bedrijven.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:36

Fabrikanten van homeopathische middelen verdienen ook goed.
Maar dat valt volledig in het niet bij Big Pharma.
Want ... op deze middelen kun je geen patent aanvragen.
En dat scheelt een slok op een borrel:... miljarden.
Zie boek Peter Goztsche - Dodelijke medicijnen en georganiseerde misdaad

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:37

NatasjavE schreef:
Maar de echte osteopathie is gewoon bewezen niet werkzaam.
Kijk daar gaan we dus weer. Ik heb totaal andere ervaringen.
Toen ik na een half jaar terug kwam bij mijn huisarts, nadat ik behandeld was door een Osteopaat in België die door zijn collega's "the king of Europe" wordt genoemd, was de huisarts zo verbaasd van wat ik allemaal kan en kon, dat hij gelijk de adres gegevens vroeg van deze man voor andere patiënten van hem die ook afgeschreven waren regulier en zoveel pijn hadden. Mijn reguliere huisarts vertelde dat er mensen zijn: "die gewoon zo goed zijn, dat je daar alleen maar veel respect voor kunt hebben want eigenlijk bestond het niet dat ik pijnvrij was en ben zo veel kon en kan. Daar begreep hij helemaal niets van. De man wist wat me mankeerde en hoe ik een half jaar geleden bij hem zat en hij het slecht nieuws gesprek met me moest voeren met in zijn hand de foto's van de specialist van mij. Toen ik hem als antwoord gaf dat een rolstoel aanmeten altijd nog kon net als pijn bestrijding via het revalidatie centrum, maar dat ik alternatief ging zoeken naar de beste persoon die mij zou kunnen helpen daar regulier niets meer voor me kan betekenen, moest hij wel lachen en gaf me groot gelijk.
Kijk nieuwe foto's zullen het zelfde beeld geven, maar ik doe alles pijnvrij weer en dat is echt een wonder.