Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:12

Afdak of schuilhok staan ze ook echt nooit altijd onder zo boom bij het hek waar gevoerd word gelukkig midden in de nieuwbouw dus huizen breken de wind ook

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:50

Als je er echt geen schuilhok neer mag zetten,is een oude trailer wellicht een optie dat zie ik weleens voor pony´s,en of een soort schutting tegen de wind en dan een plaats ophogen en verharden met van die stenen rij platen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:17

Safina, Dat lijkt me beetje onzinnig. We hadden het hier over een schuilstal voor je paard, mensen met een eigen stuk land mogen dit vaak niet eens. Er wordt zo onzinnig moeiijk over gedaan. Je kunt best een aantal regels hebben hierover, die het welzijn van paarden ten goede komt. Nu heb je juist enorme verrommeling. Wat voor een verrommeling geeft een houten schuilstal, met een verhard stuk ervoor? Paarden zijn dieren die buiten horen te lopen, maar in dit natte klimaat moet je er wel iets mee. Nu doen mensen maar wat. Moeten we alle paarden dan maar opsluiten? Dacht dat het eindelijk wat meer tot mensen begon door te dringen, paardwelzijn. Paardwelzijn is niet je paard dag en nacht in de blubber, of 14 tot 22 uur op stal!! De mentaliteit moet veranderen, en dat vergt aanpassingen. Van iedereen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:20

Klopt aanpassing voor iedereen.

Dat je gewoon geen paard moet houden als er geen bouwblok op je land is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:23

Kort door de bocht bruintje. Jammer. Ben het er mee eens dat je niet overal op ieder stukje een paard kunt neerzetten. Maar op bijna geen enkel stuk land/wei mag je een stalletje neerzetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:26

bruintje123 schreef:

En geen koeien of schapen die net zo goed behoefte hebben aan beschutting al zal dat eerder tegen de zomerzon zijn. Veel boeren zullen er niet zo snel over klagen, maar ook daar lopen er mensen tegen dezelfde problemen op.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:29

Gewoon alles leeg, mooie groene schone weilanden, en alles ophokken, heeft niemand meer ergens last van, maar nu ben ik wel erg kort door de bocht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:30

Als er geen bomen staan kan land ook voor gras/hooi gebruikt worden.
Er hoeft niet perse een dier te staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:31

octavodia schreef:
Gewoon alles leeg, mooie groene schone weilanden, en alles ophokken, heeft niemand meer ergens last van, maar nu ben ik wel erg kort door de bocht.

Er bestaan ook nog huizen met bouwblok :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:58

tamary schreef:
bruintje123 schreef:

En geen koeien of schapen die net zo goed behoefte hebben aan beschutting al zal dat eerder tegen de zomerzon zijn. Veel boeren zullen er niet zo snel over klagen, maar ook daar lopen er mensen tegen dezelfde problemen op.

Ik snap die boeren ook niet. Ze willen geen houtwallen of bomen rond hun weilanden omdat daar dan minder gras groeit. Maar in de zomer staan de koeien VOL in de zon, kan nooit goed zijn. En veel paarden ook. De weilanden moesten veel meer omzoomd zijn door bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:43

bruintje123 schreef:
octavodia schreef:

Er bestaan ook nog huizen met bouwblok :)

Inderdaad: de meeste plattelandsbewoners hier hebben gewoon een bouwblok en daarop een stal, al dan niet met vrije uitloop. Dus hier geen krotten en rommelweides. Hier klaagt dan ook geen enkele buurtbewoner over het niet mogen bouwen van schuilstallen. Waarom zou je? En heb je geen huis buitenaf: Er zijn hier ook nog pensionstallen, met de hele dag weidegang, waar je je paard kunt zetten. Kleinschalig, grootschalig en altijd stallen vrij.

Waar de rotzooi vaak ontstaat is bij weidegrond die door mensen wordt gehuurd die zelf bij huis geen plek hebben en goedkoop uit willen zijn. Die hebben geen schuur bij de wei tot hun beschikking en moeten alles buiten opslaan. En vaak willen ze niet investeren in de wei, want het is huurgrond. Ik ken er ook wel een paar die geen cent te makken hebben en niet eens wat kunnen investeren in de wei als ze dat zouden willen. Voor hen betekent een nieuwe rol draad kopen of de loonwerker laten komen dat ze de rest van de maand droog brood eten, bij wijze van spreken.
Voor hen is een wei huren dus de enige manier om toch paarden te kunnen houden met hun krappe beurs.

En ik denk dat je met het toestaan van meer schuilstallen vooral die laatste groep in de hand werkt. Moet je dat willen? Wat mij betreft stoppen dat soort mensen zo snel mogelijk met het houden van paarden. Ik gun iedereen een paard hoor, maar ik gun ook elk paard een eigenaar die er goed voor kan zorgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:42

Gelukkig is in België de wet dan anders. Wij mogen altijd een schuilstal zetten. Op elk stuk wei.
Niets verhard. Max 20m2 en 1 zijde volledig open. Maar het mag dus wel.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:03

Tja SAfina, ik heb niet de luxe opm paarden aan huis te kunnen houden, puur omdat we geen geld hebben om een huis/boerderij te kopen met een lap grond. Maar ik heb 2 stukken grond gehuurd, waar wij wel bereid zijn een hoop te investeren. Zo hebben wij het land keurig afgezet, met nieuw draad en aan de onderkant schapengaas zodat er geen honden de wei in kunnen, er staat een mooie houten schuilstal op, met een verhard stuk er voor. Het ziet er netjes en strak uit. zo kan het ook hoor. En ik ken genoeg mensen die het zo zouden willen. Ik moest weg bij de plek waar we al jaren stonden, en onze paarden staan al 20 jaar dag en nacht buiten. Maar ik wil ze absoluut niet dag en nacht in de bagger, vandaar dat we bereid zijn om te investeren. Als je geen geld hebt om een paard te onderhouden kun je beter niet aan paarden beginnen, ben ik het helemaal mee eens. Maar er zijn genoeg mensen die wel geld hebben voor een paard, maar niet voor een huis met een mooie lap grond! En hier in de omgeving is er geen pensionstal waar ze dag en nacht buiten kunnen. Bovendien willen wij graag alles in eigen beheer, maar dan wel netjes. Zo kan het ook :-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:06

Yontheke schreef:
Gelukkig is in België de wet dan anders. Wij mogen altijd een schuilstal zetten. Op elk stuk wei.
Niets verhard. Max 20m2 en 1 zijde volledig open. Maar het mag dus wel.

Mja, maar niet om het een of ander... België ziet er in het algemeen ook wel een stukje slordiger uit dan NL....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:09

safina schreef:
En ik denk dat je met het toestaan van meer schuilstallen vooral die laatste groep in de hand werkt. Moet je dat willen? Wat mij betreft stoppen dat soort mensen zo snel mogelijk met het houden van paarden. Ik gun iedereen een paard hoor, maar ik gun ook elk paard een eigenaar die er goed voor kan zorgen.

En jij gelooft dus als mensen een pensionstal kunnen betalen `dat er dan goed voor het paard gezorgd wordt`?
Ik ben blij dat ik er zelf voor kan zorgen, op de manier zoals IK denk dat goed voor ze is. Ik ben niet meer overgeleverd aan de grillen van een stalhouder die vindt dat ze gewoon basisbrokken moeten hebben terwijl ze iets anders nodig hebben, en dat ze gewoon 2x per dag wat hooi moeten hebben terwijl ze bij mij onbeperkt krijgen, en waar je blij mag zijn dat je paard 2 miezerige uurtjes naar buiten mag met een beetje geluk, ipv de hele dag.

Ik vind het allemaal een beetje te simpel gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:23

Desiree schreef:
safina schreef:

En jij gelooft dus als mensen een pensionstal kunnen betalen `dat er dan goed voor het paard gezorgd wordt`?
Ik ben blij dat ik er zelf voor kan zorgen, op de manier zoals IK denk dat goed voor ze is. Ik ben niet meer overgeleverd aan de grillen van een stalhouder die vindt dat ze gewoon basisbrokken moeten hebben terwijl ze iets anders nodig hebben, en dat ze gewoon 2x per dag wat hooi moeten hebben terwijl ze bij mij onbeperkt krijgen, en waar je blij mag zijn dat je paard 2 miezerige uurtjes naar buiten mag met een beetje geluk, ipv de hele dag.

Ik vind het allemaal een beetje te simpel gesteld.

Ja, dat geloof ik. Het is niet zo zwart-wit. Er zijn genoeg mogelijkheden om je paard paardvriendelijker te stallen dan door hem dag en nacht in de modder te zetten of dag en nacht in een hok te zetten op een pensionstal, met amper hooi.

En zijn die mogelijkheden er in jouw buurt niet....begin er dan niet aan! Ik had ook geen paarden genomen als ik ze nergens fatsoenlijk kon huisvesten. Een paard hebben is geen recht hè? Maar als je ervoor kiest heb je wel de plicht om er goed voor te zorgen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:16

safina schreef:
En zijn die mogelijkheden er in jouw buurt niet....begin er dan niet aan! Ik had ook geen paarden genomen als ik ze nergens fatsoenlijk kon huisvesten. Een paard hebben is geen recht hè? Maar als je ervoor kiest heb je wel de plicht om er goed voor te zorgen.

Tjonge, je zult maar in de randstad leven en werken.... Daar is paardenhouden alleen maar voor als je een heel goed salaris hebt. Verder kun je er niets.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:20

Safina,dus als je na 10 jaar je paard te hebben,je plotseling je weiland kwijt raakt.Je vind een ander weiland,wat in de herfst blubberig kan worden,dan moet je je paard maar verkopen? want een paard soms in de blubber kan echt niet.Dan maar in een pension of manege zetten? moet je wel het geld ervoor hebben.Een weiland huren is n.l. stukken goedkoper dan een pension.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:28

Desiree schreef:
safina schreef:

Tjonge, je zult maar in de randstad leven en werken.... Daar is paardenhouden alleen maar voor als je een heel goed salaris hebt. Verder kun je er niets.

Dan ga ik toch maar die eerder genoemde giraffe houden.
En vervolgens zeuren dat de gemeente mij tegenwerkt dat ik geen hoge schuur msg bouwen.

Dan zeg jij meteen dat is geen vergelijk.

Maar het is in Nederland er zo ingeslopen dat een paard houden maar moet kunnen. Ook al zijn de omstandigheden niet ideaal.
En dan ook niet bij onszelf ten raden gaan maar de schuld verschuiven.

Zeg ik nu ik wil een giraffe of een tijger zal iedereen meteen zeggen. Dat kan toch niet!

Dan voor mij de vraag. Waarom is dat bij een paard anders?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:28

Ja, als we allemaal zo gingen redeneren als jij Safina, werd het houden van paarden toch weer meer voorbehouden aan de rijken, en viel er bij voorbaat al geen keuze meer te maken. Dat is een ontwikkeling die ik toch niet graag zou willen zien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:29

bruintje123 schreef:
Zeg ik nu ik wil een giraffe of een tijger zal iedereen meteen zeggen. Dat kan toch niet!

Dan voor mij de vraag. Waarom is dat bij een paard anders?

Die dieren zijn exoten en een tijger is zelfs niet eens gedomesticeerd. Een tijger kun je bijna niet houden zonder dat je hem tekort doet in zijn soort eigen behoeftes.

Een giraf zou misschien wel kunnen, maar gelukkig is het bij de wet verboden. Dát is het verschil! Ik ben blij dat die regels er zijn, omwille van de dieren zelf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:43

Een tijger is ook maar een kat hoor. ;)

Maar nog de vraag. Waarom wel "schoppen" tegen de wet dat niet op elk veldje een schuilstal mag staan.
Maar het wel normaal vinden dat per wet geregeld is dat een giraffe niet mag.

Ik zou zeggen trek de wet met paarden eens door.
ZE zijn allemaal gechipt.
Hoppa controle systeem verplichten bij de uitgang/ paddock.
De chip moet 4 uur buiten zijn geweest.
De paddock voldoet aan verplichte schaduw en bodem.

Schuilstal is verplicht bij bouwblok. Daarbuiten mag het niet. Duidelijk.
Ook daar regels aan bodem gesteldheid.
Bovenstaande stelt de Wet dat gemeentes daar gehoor aan geven. Uiteraard in vooraf bepaalde regels.
Kan een eigenaar daar niet aan voldoen komen er hoge boetes voor het overtreden van welzijn.

Net zo dat ik ook geen giraffe mag houden.

Een dier is een dier. Ook een paard verdient welzijn.
Dat welzijn is geen gemeente taak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:45

Desiree schreef:
Ja, als we allemaal zo gingen redeneren als jij Safina, werd het houden van paarden toch weer meer voorbehouden aan de rijken, en viel er bij voorbaat al geen keuze meer te maken. Dat is een ontwikkeling die ik toch niet graag zou willen zien.

Van oudsher is dat ook zo. Als je vroeger een paard had, was je rijk of was je boer. :D

Niks mis mee. Er zijn ook mensen die villa willen met binnenzwembad. Of een Ferrari. Of een tweede huis op Tahiti. En een leeuw en een giraffe als huisdier. Die krijgen ook niet allemaal wat ze willen.

Van korfbal wordt een mens ook heel gelukkig hoor! En dan is er in ieder geval geen paard de dupe.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:48

Die Ferrari wil ik niet.
Wel die dikke Toyota landcruiser.
Nu ga ik toch kopen en dan achteraf zeiken dat de wegen belasting zo duur is.
Zo is die auto ook alleen maar voor de rijke.

En dn is er niet eens welzijn in het spel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:52

Maar weet je wat zo krom is,het is verplicht van de dieren bescherming dat er op een weiland schuilmogelijkheden zijn.Dan kan je zeggen:ik heb heel veel bomen als schuil gelegenheid.Ja zolang er blad aan de bomen zit wel ja.Maar in de Herfst/Winter en Voorjaar zijn de bomen kaal en heb je geen schuil mogelijkheden voor je paard.Je bent dan eigenlijk verplicht om een afdak neer te zetten,volgens de dieren bescherming.
Ik vind die regel natuurlijk heel goed,maar die regel kan alleen niet werken als de gemeente's tegen werken.
Je kan toch iets niet verplichten als het van de ander niet mag?