Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:04

Janine1990 schreef:
Je doelt op laster neem ik aan?

Nee.

Gewoon dat je niet zomaar iemand duidelijk herkenbaar mag publiceren. Punt.

Voor wie wat heeft doorgedacht over de +:)+ link naar redenen om privacy te beschermen; gebruik ipv google: http://duckduckgo.com/ :)*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:07

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Je doelt op laster neem ik aan?

Nee.

Gewoon dat je niet zomaar iemand duidelijk herkenbaar mag publiceren. Punt.

Voor wie wat heeft doorgedacht over de +:)+ link naar redenen om privacy te beschermen; gebruik ipv google: http://duckduckgo.com/ :)*

Maar dat is in dit filmpje toch ook niet gebeurd? Ze zijn allemaal keurig onherkenbaar in beeld gebracht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:25

Gientje12 schreef:
@prugelpiet goh dat die shetlander zelf is gaan liggen.....

Wat denk je, dat iemand hem door de lucht heeft geslingerd?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:06

Janine1990 schreef:
Sidera schreef:

Het gaat toch ook niet om dierenleed of echt misstanden vast leggen? Het gaat erom dat die mensen worden bedreigd en agressief mee om wordt gegaan. Al was ze een cactus aan het filmen

Misschien kan jij mijn vraag dan beantwoorden: "Met welke intentie was dit meisje aan het filmen?"

Vind ik echt niet relevant :)
Je kan gewoon vragen op een normale manier om er mee op te houden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:59

Sidera schreef:

Waarom is dat niet relevant dan? En wanneer was het wel relevant geweest?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:03

Sidera schreef:
Janine1990 schreef:

Misschien kan jij mijn vraag dan beantwoorden: "Met welke intentie was dit meisje aan het filmen?"

En wie zegt dat ze het niet eerst normaal gevraagd hebben? Zoals ik eerder al zei, dit is niet het begin van het filmpje. Dus hoe dit begonnen is en waarom het zo 'escaleert' weet niemand hier.

Sidera

Re: Zuidlaren: handelaars bedreigen inspecteurs en cameraploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:12

Nouja je hoort wel de man zeggen: Hey ben jij aan het filmen? Waarom ben je aan het filmen?
Lijkt me dus redelijk het begin van het verhaal.

en Janine1990, je intentie doet er naar mijn mening nooit toe. Het is gewoon asociaal om te gaan duwen en dreigen. Dat meisje blijft heel rustig, t lijkt me echt sterk dat zij agressief of fysiek is geweest. We kunnen een andere discussie hebben over of ongevraagd filmen wel of niet een ding zou moeten zijn maar deze reactie vind ik sowieso niet kunnen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:09

Sidera schreef:
Nouja je hoort wel de man zeggen: Hey ben jij aan het filmen? Waarom ben je aan het filmen?

en Janine1990, je intentie doet er naar mijn mening nooit toe. Het is gewoon asociaal om te gaan duwen en dreigen. Dat meisje blijft heel rustig, t lijkt me echt sterk dat zij agressief of fysiek is geweest. We kunnen een andere discussie hebben over of ongevraagd filmen wel of niet een ding zou moeten zijn maar deze reactie vind ik sowieso niet kunnen

Nee, ik snap dat je het niet relevant vindt, maar ik vraag me af wanneer jij vindt dat de intentie wel relevant is in deze.

Zoals al meerdere mensen werd gevraagd, wat als jij door iemand wordt gefilmd terwijl je aan het trainen bent met je paard. En je weet van deze persoon dat de intentie niet is om jou op te hemelen op internet, sterker nog, je weet dat het tegendeel gaat gebeuren omdat deze persoon dat ook bij menig collega-ruiter in jouw buurt heeft gedaan.

Mag diegene jou dan nog steeds filmen? Voel je je daar nog steeds prettig bij? Met andere woorden: Moeten die heren zich maar prettig voelen bij het feit dat zij met onduidelijke bedoelingen staat te filmen?

Je geeft aan dat het asociaal is om te duwen en dreigen en dat het je sterk lijkt dat het meisje agressief of fysiek is geweest. Nu hoef je niet per se agressief te zijn om agressie uit te lokken. Passief agressief gedrag lokt dat namelijk ook uit. Daar wordt meer op gedoeld.
Daarnaast is op de film niet duidelijk te zien of er echt geduwd of gedreigd wordt. Ja, de heren willen de politie er bij hebben. Is dat dreigen? Is ook weer zo relatief he?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:06

Maar dit soort beelden hebben er wel toe geleid dat er al een hoop verbeterd is op dergelijke evenementen. En die kunnen er ook toe leiden dat men er ook eens een positief verhaal over kan schrijven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:13

Maar men wil er geen positief verhaal overschrijven. Hun doelstelling is afschaffing, dat gebeurd niet als jij als tegenstander er een positief bericht gaat geven.

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:11

prugelpiet schreef:
Gientje12 schreef:
@prugelpiet goh dat die shetlander zelf is gaan liggen.....

Wat denk je, dat iemand hem door de lucht heeft geslingerd?

Ja dat dacht ik nou net wel :+ .....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:13

Het is typisch dat die lui niet gefilmd wilden worden. En hun agressieve reactie is ook indicatief.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:00

Janine1990 schreef:
Sidera schreef:

Nee, ik snap dat je het niet relevant vindt, maar ik vraag me af wanneer jij vindt dat de intentie wel relevant is in deze.

Zoals al meerdere mensen werd gevraagd, wat als jij door iemand wordt gefilmd terwijl je aan het trainen bent met je paard. En je weet van deze persoon dat de intentie niet is om jou op te hemelen op internet, sterker nog, je weet dat het tegendeel gaat gebeuren omdat deze persoon dat ook bij menig collega-ruiter in jouw buurt heeft gedaan.

Mag diegene jou dan nog steeds filmen? Voel je je daar nog steeds prettig bij? Met andere woorden: Moeten die heren zich maar prettig voelen bij het feit dat zij met onduidelijke bedoelingen staat te filmen?

Je geeft aan dat het asociaal is om te duwen en dreigen en dat het je sterk lijkt dat het meisje agressief of fysiek is geweest. Nu hoef je niet per se agressief te zijn om agressie uit te lokken. Passief agressief gedrag lokt dat namelijk ook uit. Daar wordt meer op gedoeld.
Daarnaast is op de film niet duidelijk te zien of er echt geduwd of gedreigd wordt. Ja, de heren willen de politie er bij hebben. Is dat dreigen? Is ook weer zo relatief he?

Ja hoor, dan mag dat persoon nogsteeds filmen van me. Omdat ik altijd in het oog hou of het welzijn en wat ik met mijn dier doe wel in evenwicht zijn.

Ze zullen er best wat van kunnen maken met wat geknip en gedoe, maar ieder met enig verstand van zaken zal daar zo doorheen prikken. Dus ze doen hun best maar, ik kan er niet mee zitten. Alles wat ik doe kan ik goed beargumenteren/verdedigen.

Al dat geblaat over of dat meisje al dan niet passief agressief was (wtf is dat precies?) is baarlijke onzin in mijn ogen. Of je bent agressief of je bent het niet. Agressief gedrag is gewoon not done, ten alle tijden (punt!).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:01

Veulen84 schreef:
Maar men wil er geen positief verhaal overschrijven. Hun doelstelling is afschaffing, dat gebeurd niet als jij als tegenstander er een positief bericht gaat geven.

Als er geen negatief gedoe is valt er weinig te schrijven.
Ze kunnen dan hun fantasie gebruiken, maar zoals al gezegd, daar prikt echt iedereen met een beetje verstand zo doorheen. Kortom, dat geeft geen enkele schade, behalve aan degene die de zaken slecht voor wilde stellen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:03

Ik ben niet zozeer voor afschaffing van paardenmarkten maar ik heb geconstateerd dat ze nog steeds voor verbetering in aanmerking komen. En een van die punten zijn precies die mensen die hier gefilmd werden en die zo agressief reageerden. En mijn punt is dan dus, dat als mensen zo agressief zijn, dan kun je er niet tegen optreden of je moet onmiddellijk hulp van de politie inschakelen. En anders kunnen die lui gewoon lekker hun gang gaan als ze hun paard mishandelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:04

Ik vind het vooral erg suggestief, hoe agressief waren ze nou eigenlijk op dat filmpje :?
Dat vind ik helemaal niet zo duidelijk. Maar Piep maakt er (weer) een mooi verhaal van...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:15

pmarena schreef:
Ik vind het vooral erg suggestief, hoe agressief waren ze nou eigenlijk op dat filmpje :?

Als iemand jou lastig valt en duwt, en dingen afpakt, vind ik dat toch behoorlijk agressief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:19

Mja, je hoort haar zeggen dat dat gebeurt, maar echt zien doe ik het niet...kan best zijn dat ze wat overdreven zit te piepen.

Je hebt op deze beelden gewoon niet zo goed beeld van wat er nu eigenlijk precies gebeurt dus op basis daarvan vind ik het niet nodig om maar meteen die mannen van vanalles en nog wat te beschuldigen.

Vrouw kan al wel een tijd daar bij hun op hun lip in de weg hebben gestaan en staan mekkeren, dat ze heel lang zichzelf ingehouden hebben en het daar eindelijk een keer zat zijn en zeggen dat ze op moet hoepelen en wat dreigend op haar af lopen omdat gesproken woord blijkbaar niet genoeg indruk maakt...

In de media heeft men toch nogal de neiging om dingen op te blazen en mensen weg te zetten als aso's die hele nare dingen hebben gedaan.... op basis van een flinterdun stukje verhaal of beeld -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:47

Bowen schreef:
Ja hoor, dan mag dat persoon nogsteeds filmen van me. Omdat ik altijd in het oog hou of het welzijn en wat ik met mijn dier doe wel in evenwicht zijn.

Ze zullen er best wat van kunnen maken met wat geknip en gedoe, maar ieder met enig verstand van zaken zal daar zo doorheen prikken. Dus ze doen hun best maar, ik kan er niet mee zitten. Alles wat ik doe kan ik goed beargumenteren/verdedigen.

Al dat geblaat over of dat meisje al dan niet passief agressief was (wtf is dat precies?) is baarlijke onzin in mijn ogen. Of je bent agressief of je bent het niet. Agressief gedrag is gewoon not done, ten alle tijden (punt!).

Dikgedrukte is nu precies het punt. Die filmpjes worden niet gemaakt voor kenners...
Er vanuit gaande dat deze dame (gezien de organisatie waar ze voor staat/'werkt') het filmpje wilde maken om te tonen dat er zo slecht met dieren om werd gegaan op de Zuidlaardermarkt. Zal geen enkele kenner zeggen dat op dit filmpje inderdaad slechte omgang met dieren wordt getoond.
Echter de zieltjes die ze willen winnen (de gevoelige onwetenden), geloven maar wat graag dat er daar slecht met dieren om wordt gegaan...

Hetzelfde geld voor slechte filmpjes van jouw rijden. De kenners zullen het wegwuiven. De gevoelige en tere zieltjes die graag een stok willen om mee te slaan, die niet... Die scharen zich met heel erg veel liefde achter degene die jou schade wil berokkenen.

Google passief-agressief maar eens, het is behalve gedrag soms zelfs een persoonlijkheidsstoornis.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:05

Janine1990 schreef:
Bowen schreef:

Dikgedrukte is nu precies het punt. Die filmpjes worden niet gemaakt voor kenners...
Er vanuit gaande dat deze dame (gezien de organisatie waar ze voor staat/'werkt') het filmpje wilde maken om te tonen dat er zo slecht met dieren om werd gegaan op de Zuidlaardermarkt. Zal geen enkele kenner zeggen dat op dit filmpje inderdaad slechte omgang met dieren wordt getoond.
Echter de zieltjes die ze willen winnen (de gevoelige onwetenden), geloven maar wat graag dat er daar slecht met dieren om wordt gegaan...

Hetzelfde geld voor slechte filmpjes van jouw rijden. De kenners zullen het wegwuiven. De gevoelige en tere zieltjes die graag een stok willen om mee te slaan, die niet... Die scharen zich met heel erg veel liefde achter degene die jou schade wil berokkenen.

Google passief-agressief maar eens, het is behalve gedrag soms zelfs een persoonlijkheidsstoornis.

En zijn die leken dan beleidsmakers? Kunnen die me bestraffen wettelijk?
Nee, niet echt he, dus hoe belangrijk is het?

Nogmaals, ik kan prima beargumenteren wat ik doe en als het er zo slecht op zou staan dat het niet aan leken uit valt te leggen is het waarschijnlijk iets dat ook echt niet kan, waardoor ik maar eens kritisch naar mezelf zou moeten kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:41

Bowen schreef:

Nogmaals, ik kan prima beargumenteren wat ik doe en als het er zo slecht op zou staan dat het niet aan leken uit valt te leggen is het waarschijnlijk iets dat ook echt niet kan, waardoor ik maar eens kritisch naar mezelf zou moeten kijken.

Nog niet. Echter hebben die leken wel een aardige vinger in de pap.
Dat zie je bijvoorbeeld in Zwitserland waar de slofteugel bij losrijden verboden is (de regel zelf is in dit geval even niet het punt, de reden des te meer), omdat de leken het niet begrepen en het als een dwangmiddel zagen.

Zo zie je ook dingen in de veehouderij opgelegd worden die door stemmingmakerij zijn opgelegd en daardoor de wetgeving is aangepast. Denk maar even aan het verdoofd castreren van biggen.
http://library.wur.nl/dps/diensten/doss ... reren.html

Het gaat niet om nu, het gaat erom wat er over zoveel jaar gebeurd. Een oud gezegde is immers 'schoenmaker, hou je bij je leest'.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:51

Janine1990 schreef:
Bowen schreef:

Nog niet. Echter hebben die leken wel een aardige vinger in de pap.
Dat zie je bijvoorbeeld in Zwitserland waar de slofteugel bij losrijden verboden is (de regel zelf is in dit geval even niet het punt, de reden des te meer), omdat de leken het niet begrepen en het als een dwangmiddel zagen.

Zo zie je ook dingen in de veehouderij opgelegd worden die door stemmingmakerij zijn opgelegd en daardoor de wetgeving is aangepast. Denk maar even aan het verdoofd castreren van biggen.
http://library.wur.nl/dps/diensten/doss ... reren.html

Het gaat niet om nu, het gaat erom wat er over zoveel jaar gebeurd. Een oud gezegde is immers 'schoenmaker, hou je bij je leest'.

Kleine nuance, het IS een dwangmiddel. De vraag is of dat dwangmiddel altijd schadelijk is en daarop kan je "nee" antwoorden in goede handen. Ware het niet dat die echt goede handen dat dwangmiddel niet nodig hebben.

Het werd wat apart geformuleerd, maar het zware misbruik van dit middel, wat je niet aan leken uit kan leggen (want het komt altijd op dwang uit, zie degene maar die het "verdedigen" met hun het paard hoeft er maar een paar keer tegenaan te lopen) is de werkelijke reden.

Onverdoofd castreren van biggen is gewoonweg bruut en aangezien ik het zelf heb gedaan durf ik dat zonder twijfel te stellen. Het verdoofd castreren vind ik ook niet nodig, maar onverdoofd valt ook gewoon niet uit te leggen als diervriendelijk. Dat veel mensen binnen die branche dit normaal zijn gaan vinden maakt het nog niet normaal.
Weet dat bij ons op school, waar we dit moesten doen, er elk jaar verschillende mensen wit wegtrokken of zelfs erger.

Je noemt 2 voorbeelden die je amper tot niet aan leken uit kan leggen, simpelweg omdat het beide niet zulke vriendelijke middelen zijn. Misschien is het juist goed om het aan leken te laten zien, om alles wat je niet uit kan leggen eens wat beter onder de loep te nemen en kritisch te zijn op je eigen handelen.

Het lijkt mij dus juist erg positief om oude gewoontes te blijven bekijken, er altijd kritisch op te zijn. En nogmaals, als je het niet aan een leek kan uitleggen, niet kan laten zien/begrijpen waarom het diervriendelijk is is het dat waarschijnlijk ook niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:46

Bowen schreef:
Kleine nuance, het IS een dwangmiddel. De vraag is of dat dwangmiddel altijd schadelijk is en daarop kan je "nee" antwoorden in goede handen. Ware het niet dat die echt goede handen dat dwangmiddel niet nodig hebben.

Het werd wat apart geformuleerd, maar het zware misbruik van dit middel, wat je niet aan leken uit kan leggen (want het komt altijd op dwang uit, zie degene maar die het "verdedigen" met hun het paard hoeft er maar een paar keer tegenaan te lopen) is de werkelijke reden.

Onverdoofd castreren van biggen is gewoonweg bruut en aangezien ik het zelf heb gedaan durf ik dat zonder twijfel te stellen. Het verdoofd castreren vind ik ook niet nodig, maar onverdoofd valt ook gewoon niet uit te leggen als diervriendelijk. Dat veel mensen binnen die branche dit normaal zijn gaan vinden maakt het nog niet normaal.
Weet dat bij ons op school, waar we dit moesten doen, er elk jaar verschillende mensen wit wegtrokken of zelfs erger.

Je noemt 2 voorbeelden die je amper tot niet aan leken uit kan leggen, simpelweg omdat het beide niet zulke vriendelijke middelen zijn. Misschien is het juist goed om het aan leken te laten zien, om alles wat je niet uit kan leggen eens wat beter onder de loep te nemen en kritisch te zijn op je eigen handelen.

Het lijkt mij dus juist erg positief om oude gewoontes te blijven bekijken, er altijd kritisch op te zijn. En nogmaals, als je het niet aan een leek kan uitleggen, niet kan laten zien/begrijpen waarom het diervriendelijk is is het dat waarschijnlijk ook niet.

Het gaat me helemaal niet om de slofteugel an sich, of het verdoofd/onverdoofd castreren van biggen. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt, dus ik begrijp ook niet waarom je in de discussie over het filmen hier zo enorm op in gaat. Het gaat om het feit dat leken zorgen voor het opleggen van regels die niet per se nodig zijn. Regels die onwetenden tegen zichzelf beschermen. Dat is nu eenmaal een tendens.

Moet dan echt alles aan een leek uit te leggen zijn? Of moet alles maar naar de ideeën van de leek worden gezet?

En nu terug naar het filmpje dat er van jou gemaakt wordt dat hoe dan ook gebruikt gaat worden om je zwart te maken. Terwijl jij er van overtuigd bent dat je gewoon normaal bezig bent.
Moet het maar kunnen dat iemand beelden van jou maakt met als doel jou en de paardensport onder vuur te leggen?

Moet het meisje van Piepvandaag maar kunnen filmen, terwijl ze er hoogstwaarschijnlijk (gezien het doel van piepvandaag) geen positieve bedoelingen bij heeft? En ja, passief-agressief is echt heus waar een begrip. Google het maar eens.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:16

Janine1990 schreef:
Bowen schreef:

Het gaat me helemaal niet om de slofteugel an sich, of het verdoofd/onverdoofd castreren van biggen. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt, dus ik begrijp ook niet waarom je in de discussie over het filmen hier zo enorm op in gaat. Het gaat om het feit dat leken zorgen voor het opleggen van regels die niet per se nodig zijn. Regels die onwetenden tegen zichzelf beschermen. Dat is nu eenmaal een tendens.

Moet dan echt alles aan een leek uit te leggen zijn? Of moet alles maar naar de ideeën van de leek worden gezet?

En nu terug naar het filmpje dat er van jou gemaakt wordt dat hoe dan ook gebruikt gaat worden om je zwart te maken. Terwijl jij er van overtuigd bent dat je gewoon normaal bezig bent.
Moet het maar kunnen dat iemand beelden van jou maakt met als doel jou en de paardensport onder vuur te leggen?

Moet het meisje van Piepvandaag maar kunnen filmen, terwijl ze er hoogstwaarschijnlijk (gezien het doel van piepvandaag) geen positieve bedoelingen bij heeft? En ja, passief-agressief is echt heus waar een begrip. Google het maar eens.

Ik ga erop in omdat je dan ook voorbeelden aanhaalt die niet uit te leggen zijn aan een leek als diervriendelijk omdat ze dat ook gewoonweg niet zijn. DAT is de reden dat er beleid op is gekomen, gewoonweg omdat het niet diervriendelijk is. Dat het de leek is geweest die dat mee in gang heeft gezet maakt geen verschil, goed van de leek dat ze aan hebben gegeven daar dieronvriendelijkheid in te zien. Goed van die leek dat ze wel deden wat die mensen die er verstand van hebben al lang hadden moeten doen.

Dat is dus een compleet ander verhaal dan ik doe niets wat ik niet uit kan leggen. Daarom heb ik geen probleem als een leek of zelfs tegenstander me filmt, want ik kan alles uitleggen, zelfs als ze de minste momenten hebben verzameld van me. Daar valt dan vrij makkelijk doorheen te prikken en er zal nooit beleid op gevoerd worden omdat het uit te leggen is.

Dus ja, ze mogen me filmen, ze gaan hun goddelijke gang maar. Ik zal het niet leuk vinden als ik het resultaat vind, zal het stom vinden, maar ik zal geen agressie gebruiken ervoor. Ik kan me namelijk prima gewoon met mijn stem verdedigen, wat makkelijk gaat omdat ik alles uit kan leggen, het zelfs begrijpelijk kan maken voor de leek, vrij simpel zelfs.
Paardensport, paardenhobby, het mag van mij onder vuur liggen, er zijn dan ook teveel misstanden waar ik als liefhebber niet blij van wordt, jij ook niet neem ik aan. Het is belangrijk kritisch te blijven, het gevaar van normalisering gluurt altijd om de hoek. Soms heb je de blik van een leek nodig om eens te zien wat je echt doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:22

Wat dat filmen betreft, ze doen maar. Maar op het moment dat verzocht wordt om er mee te stoppen, hoor je te stoppen. Doe je dat niet dan is wel duidelijk dat je kwade bedoelingen hebt. Je valt dan onder kopje riooljournalistiek, paparazzi.
Die zijn vervelend en halen het bloed onder je nagels vandaan, ook als je totaal niks fout doet of in een goed humeur was. Loop maar een tijdje met een bekend persoon mee, dan begrijp je de hinder in je dagelijkse bezigheden.

Voor missstanden en, waar het eigenlijk om gaat, om die te verbeteren, heb je helemaal geen filmmateraiaal nodig.
Mag ook niet gebruikt worden in een eventuele rechtzaak. Dus wat heb je er feitelijk aan?
Het is alleen een middel om in de media voor stemmingmakerij te zorgen met een verhaal erbij dat helemaal niet hoeft te kloppen. Halve waarheden of volkomen leugens. Vaak genoeg tegengekomen bij actiegroepen.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat sommige mensen een probleem hebben met filmen, hoewel ik datzelf ook niet heb.

Kortom, ik kan een agressieve reactie wel begrijpen, maar het is wel af te keuren, hoewel ik me afvraag om met vriendelijk vragen waren gestopt met filmen.

Ik kan ook reacties begrijpen van mensen die denken dat er dan misschien iets niet aan de haak is als ze er zo moelijk over doen.

Maar niet iedereen is hetzelfde en je kunt er vanuit gaan dat spanning en niet slapen een en ander ook wel verergeren.
Als ik met dieren beig ben en mijn moeder komt met een domme vraag die op elk ander tijdstip van de dag behandeld kan worden, krijgt ze de wind van voren op niks af. Gewoon omdat ik dat op dat moment even niet wil adresseren. Helemaal niet als het even lastig gaat met de dieren, of als er weinig tijd is.
Dus ik snap afsnauwen en kwaad worden ook wel. Los van het feit of je nu iets goeds of slechts aan het doen bent.

Enfin , ik kan dus veel standpunten begrijpen, behalve de filmers, eigenlijk.