Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:37

Citaat:
Je zal met de huidige generatie het slagveld op moeten, opstellen is al lastig, ik zie een bende draaiende en piafferende heethoofden voor me.
Tegen de tijd dat ze mogen, gebeurd er zoveel in de voorhand en zwaaien er zoveel voorbenen dat de veldslag waarschijnlijk gewonnen wordt omdat de vijand zich dood lacht :')

Zeker als ze de roze laklaarzen en blingbling van nu zien.

Dat over een paar jaar een oorlogsveteraan moet vertellen dat hij zowat dood geSwarovskied was :')

You just made my day _/-\o_ :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:38

Maar niet zelf kritisch zijn is nooit op te lossen door een proefje of een jurylid... Dat is verantwoordelijkheid van de ruiter zelf... de KNHS kan alleen de proeven zo aanpassen dat ze zo diervriendelijk mogelijk zijn en dat de jury tijdens de proef goed duidelijk kunnen maken wat belangrijk is... En dat is denk ik ook goed mogelijk met niet halthouden in het begin en halsstrekken te vragen in hogere klasses en lichtrijden toe te staan.

Lielle

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:41

precies Evelijn. Maar ik denk wel dat het een hele kluif blijft om ook juryleden zodanig op te leiden dat die ook in staat zijn om dat duidelijk te maken. Er zijn veel juryleden die dat goed doen maar ik zie er ook heel wat die een krul voorop stellen en lossigheid ver naar achter plaatsen. Of de letter belangrijker vinden dan de kwaliteit van de oefening. Een 3 voor een gebroken lijn die X op 50 cm miste maar wel een gode contragalop liet zien, is IMO de plank behoorlijk mis slaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:50

Evelijn schreef:
Maar niet zelf kritisch zijn is nooit op te lossen door een proefje of een jurylid... Dat is verantwoordelijkheid van de ruiter zelf... de KNHS kan alleen de proeven zo aanpassen dat ze zo diervriendelijk mogelijk zijn en dat de jury tijdens de proef goed duidelijk kunnen maken wat belangrijk is... En dat is denk ik ook goed mogelijk met niet halthouden in het begin en halsstrekken te vragen in hogere klasses en lichtrijden toe te staan.

Lielle schreef:
precies Evelijn. Maar ik denk wel dat het een hele kluif blijft om ook juryleden zodanig op te leiden dat die ook in staat zijn om dat duidelijk te maken. Er zijn veel juryleden die dat goed doen maar ik zie er ook heel wat die een krul voorop stellen en lossigheid ver naar achter plaatsen. Of de letter belangrijker vinden dan de kwaliteit van de oefening. Een 3 voor een gebroken lijn die X op 50 cm miste maar wel een gode contragalop liet zien, is IMO de plank behoorlijk mis slaan.

En ook daar hebben jullie helemaal gelijk in. Zoals ik al eerder zei: KNHS kan niet veel anders... Weliswaar zei ik dat over het doorzitten. Maar jullie hebben helemaal gelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:55

Dat men niet kritisch is naar zichzelf heb je inderdaad helemaal gelijk in. Dat zie je veel in de dressuur, het jurylid de schuld geven is namelijk veel makkelijker.

Toch vind ik dat in het B op de voorhand lopen niet te zwaar bestraft moet worden. Een jong paard loopt van nature op de voorhand en bij zware bestraffing trekken ze de volgende keer de kop er gewoon op. Als je hard genoeg prikt en voor niet meer los laat, krijg je namelijk vanzelf een soort oprichting en dat stond tenslotte op het protocol. Dat is symptoombestrijding en dat is wat je veel ziet.
Hij geeft niet na? Hard trekken, of snel een keer zagen.
Hij blijft niet gesloten in het lichaam? Blijven prikken en vasthouden.
Deze oplossing werkt ook bij: op de voorhand lopen, slingeren, opzij springen, aanleuning verliezen, etc.

Allemaal manieren die de spanning verhogen en het losgelaten in het lichaam zijn belemmeren.

Natuurlijk moet er op zulke fouten, als op de voorhand lopen, gewezen worden, maar als de ontspanning, impuls, lossigheid in het lichaam, de nageeflijkheid en de correctheid van de hulpen goed zijn, dan moet dat niet te zwaar bestraft worden.

Juryleden zullen dit inderdaad moeten leren zien en naar leren punten. Maar dat kan niet in een keer, dat zal stapje voor stapje moeten. Spanningsvelden uit de lagere proeven halen is daar een onderdeel van.
Want Z2 is in principe ook gewoon basis.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 26-09-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:56

Evelijn schreef:

En die van de instructeur/trice. Als die alleen maar zegt dat het goed is zoals een ruiter/amazone het doet. Dan denkt hij/zij inderdaad dat de jury het niet goed doet.

19pony19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:58

Met het halsstrekken ben ik wel blij, alleen het lichtrijden en halthouden afschaffen is wel een beetje vreemd.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:06

Wat goed dat er halsstrekken weer in de "hogere" klassen komt. Kan ik weer een extra puntje scoren. Lichtrijden vind ik ook een pluspunt en wat mij betreft zou je best vanaf de M dit vrij mogen laten aan de ruiter zelf. Over paardvriendelijkheid gesproken, ik kan m'n uitgestrekte draf veel beter laten zien Lichtrijdend dan doorzittend. dan heb ik dus in de proef dubbele ontspanning want yes ik hoef die tig meter niet door te zitten en ik mag nog halsstrekken tussendoor ook. Ik zie een win-win situatie :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:09

Schoentje schreef:
Dat men niet kritisch is naar zichzelf heb je inderdaad helemaal gelijk in. Dat zie je veel in de dressuur, het jurylid de schuld geven is namelijk veel makkelijker.

Toch vind ik dat in het B op de voorhand lopen niet te zwaar bestraft moet worden. Een jong paard loopt van nature op de voorhand en bij zware bestraffing trekken ze de volgende keer de kop er gewoon op. Als je hard genoeg prikt en voor niet meer los laat, krijg je namelijk vanzelf een soort oprichting en dat stond tenslotte op het protocol. Dat is symptoombestrijding en dat is wat je veel ziet.
Hij geeft niet na? Hard trekken, of snel een keer zagen.
Hij blijft niet gesloten in het lichaam? Blijven prikken en vasthouden.
Deze oplossing werkt ook bij: op de voorhand lopen, slingeren, opzij springen, aanleuning verliezen, etc.

Allemaal manieren die de spanning verhogen en het losgelaten in het lichaam zijn belemmeren.

Natuurlijk moet er op zulke fouten, als op de voorhand lopen, gewezen worden, maar als de ontspanning, impuls, lossigheid in het lichaam, de nageeflijkheid en de correctheid van de hulpen goed zijn, dan moet dat niet te zwaar bestraft worden.

Juryleden zullen dit inderdaad moeten leren zien en naar leren punten. Maar dat kan niet in een keer, dat zal stapje voor stapje moeten. Spanningsvelden uit de lagere proeven halen is daar een onderdeel van.
Want Z2 is in principe ook gewoon basis.

Je hebt op de voorhand lopen en over de kop lopen natuurlijk. Een beetje op de voorhand zie ik ook echt geen onheil in. Mits het paard op eigen benen loopt. Over de kop getrokken loopt geen enkel paard op eigen benen natuurlijk.

Maar die symptoombestrijding hou je inderdaad wel, allicht dat men in het halsstrekken M/Z eindelijk op z'n snufferd gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:11

vibabu schreef:
Wat goed dat er halsstrekken weer in de "hogere" klassen komt. Kan ik weer een extra puntje scoren. Lichtrijden vind ik ook een pluspunt en wat mij betreft zou je best vanaf de M dit vrij mogen laten aan de ruiter zelf. Over paardvriendelijkheid gesproken, ik kan m'n uitgestrekte draf veel beter laten zien Lichtrijdend dan doorzittend. dan heb ik dus in de proef dubbele ontspanning want yes ik hoef die tig meter niet door te zitten en ik mag nog halsstrekken tussendoor ook. Ik zie een win-win situatie :)

Maar ik neem toch aan dat je gewoon aan je eigen lichaam gewerkt naast het paard, als je merkt dat dingen niet gaan zoals ze horen? Je paard kan het kennelijk wel als je lichtrijdt, dus ligt de fout bij jou lichaam (cru gezegd). Dan ga je toch op zoek naar de fout?
Dat doe je toch ook als je paard iets niet onder de knie krijgt? Dan ga je toch ook tot het uiterste door?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:15

Janine, Nu verwacht je veel zelfkritisch vermogen van ruiters waarbij je net al hebt geconcludeerd dat het daar in de maatschappij wel beetje ontbreekt ;)
Net als instructeurs... Tja die kunnen helpen maar dan moet je als ruiter wel luisteren en niet een nieuwe nemen op moment dat ze kritisch zijn... En daarnaast is niveau van sommige instructeurs om te huilen dus daar moet je ook kritisch op blijven, eigenlijk moet je als ruiter je behoorlijk zelf inspannen wil je echt paardvriendelijk en juist kunnen rijden en dan ook nog kunnen beoordelen of instructeur en jurylid het wel of niet bij het juiste eind heeft.... En dat moet dan allemaal naast een full-time baan of opleiding... beetje onmogelijk bijna.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:17

Janine1990 schreef:
Maar die symptoombestrijding hou je inderdaad wel, allicht dat men in het halsstrekken M/Z eindelijk op z'n snufferd gaat.

ach het is maar puntje, een proef staat of valt er niet mee.
En zo slecht zullen de meeste M/Z ruiters niet halsstrekken als ik hier in de regio om mij heen kijk, 90% is daar prima tot in staat.

Zelf had ik liever uberstreichen ( 2 x ) gezien, daar valt meer aan af te lezen qua rijtechnisch.
Daar vallen er denk ik meer mee door de mand dan halsstrekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:21

Ik wil ook een proefje zonder groeten O:)

Mijn paard houdt niet van verstopte mensen in hokjes. Dat gaat goed zolang we in beweging zijn, maarals ik meteen al aan het begin moet halthouden is het voor haar een teken dat ik ook bang ben en niet verder durf. Niet zo handig.....

Ik ben alleen bang dat ik dat op mijn buik kan schrijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:24

Evelijn schreef:
Janine, Nu verwacht je veel zelfkritisch vermogen van ruiters waarbij je net al hebt geconcludeerd dat het daar in de maatschappij wel beetje ontbreekt ;)
Net als instructeurs... Tja die kunnen helpen maar dan moet je als ruiter wel luisteren en niet een nieuwe nemen op moment dat ze kritisch zijn... En daarnaast is niveau van sommige instructeurs om te huilen dus daar moet je ook kritisch op blijven, eigenlijk moet je als ruiter je behoorlijk zelf inspannen wil je echt paardvriendelijk en juist kunnen rijden en dan ook nog kunnen beoordelen of instructeur en jurylid het wel of niet bij het juiste eind heeft.... En dat moet dan allemaal naast een full-time baan of opleiding... beetje onmogelijk bijna.

Klopt helemaal Evelijn, het is voor mij ook meer frustratie hoor. Ik weet dat er weinig aan te veranderen valt, ik vind het goed dat de KNHS dan voor de paardvriendelijke oplossing gaat. Maar ik vind het stom dat het gebrek aan zelfkritiek daar mede oorzaak voor is.

Wat betreft de instructeurs, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe instructeur. Maar man, wat is dat moeilijk zeg! Zelfs mensen die op serieus niveau hebben gereden worden soms afgeraden wegens tegenvallende prestaties van leerlingen.

Natuurlijk moet je je als ruiter inspannen om paardvriendelijk en juist te rijden. En het is heus niet erg als je een keer een missertje maakt. Juist de structurele fouten die er in gaan sluipen, dat zijn de boosdoeners. Je maakt mij er niet warm of koud van (mits terecht) als je je paard een keer hard in z'n muil rost als het daarna weer normaal kan. En dat rossen niet dagelijkse of wekelijkse kost is.
Maar het is wel je verantwoordelijkheid om het rijden op een diervriendelijke manier aan te pakken.

Maar het is allemaal echt niet zo vreselijk moeilijk als jij het schetst Evelijn. Als je maar open staat voor de geluiden uit de sport en ze tegen elkaar afweegt. Als je er probeert je eigen mening over te vormen. Dan kan je je prima een beeld vormen hoor. Daarbij leer je niet paardrijden in een jaartje, je bent constant je kennis aan het uitbreiden en bijschaven.

Maar men hoort liever een applaus, ongeacht wat ze doen. Nou kom maar op met de zelfbenoemde instructeurs die graag geld kloppen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:26

Maar is de oplossing dan echt het aanpassen van de proeven?
Zou dat niet juist bij het beoordelen moeten liggen.
Halt houden en flossen gewoon een 3.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:27

listiglistje schreef:
Janine1990 schreef:

ach het is maar puntje, een proef staat of valt er niet mee.
En zo slecht zullen de meeste M/Z ruiters niet halsstrekken als ik hier in de regio om mij heen kijk, 90% is daar prima tot in staat.

Zelf had ik liever uberstreichen ( 2 x ) gezien, daar valt meer aan af te lezen qua rijtechnisch.
Daar vallen er denk ik meer mee door de mand dan halsstrekken.

Daarom vind ik ook dat het halsstrekken dan wel dubbel mag tellen, net als de stap.

Maar je hebt wel gelijk. Als bij mij een bepaald punt wat moeizaam gaat, dan weet ik ook precies wat ik moet compenseren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:28

bruintje123 schreef:
Maar is de oplossing dan echt het aanpassen van de proeven?
Zou dat niet juist bij het beoordelen moeten liggen.
Halt houden en flossen gewoon een 3.

Daarmee verliest de KNHS ruiters. Is op den duur ook voor ons geen oplossing.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:29

Janine1990 schreef:
vibabu schreef:

Maar ik neem toch aan dat je gewoon aan je eigen lichaam gewerkt naast het paard, als je merkt dat dingen niet gaan zoals ze horen? Je paard kan het kennelijk wel als je lichtrijdt, dus ligt de fout bij jou lichaam (cru gezegd). Dan ga je toch op zoek naar de fout?
Dat doe je toch ook als je paard iets niet onder de knie krijgt? Dan ga je toch ook tot het uiterste door?

Klopt helemaal. al vind ik ook dat je nu aannames doet die niet kloppen want ik geef niemand anders de schuld dan mezelf en weet ook hele goed dat het aan mijn lichaam werkt. Maar zo heeft iedereen zijn beperking en een paard ook, daar hou ik ook rekening mee. Ik zal nooit een slangenmens worden en mijn paard geen totilas. Als je dat voor ogen houd is alles zoveel leuker. En dat wil niet zeggen dat ik niet train en m'n best doe om zo stil mogelijk te zitten maar ik zou het fijn vinden als het Lichtrijden weer ingevoerd wordt want dat vind ik fijner voor mijn paard. En tot die tijd zal ik er aan werken om m'n beperkingen wat soepeler te krijgen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:31

vibabu schreef:
Klopt helemaal. al vind ik ook dat je nu aannames doet die niet kloppen want ik geef niemand anders de schuld dan mezelf en weet ook hele goed dat het aan mijn lichaam werkt. Maar zo heeft iedereen zijn beperking en een paard ook, daar hou ik ook rekening mee. Ik zal nooit een slangenmens worden en mijn paard geen totilas. Als je dat voor ogen houd is alles zoveel leuker. En dat wil niet zeggen dat ik niet train en m'n best doe om zo stil mogelijk te zitten maar ik zou het fijn vinden als het Lichtrijden weer ingevoerd wordt want dat vind ik fijner voor mijn paard. En tot die tijd zal ik er aan werken om m'n beperkingen wat soepeler te krijgen :)

Ik doe geen aannames over jou hoor... Ik heb nergens beweert dat jij iemand anders de schuld geeft. Ik vraag alleen wat jij met het gegeven doet voor jezelf.

Ik vraag me wel af wat je met het dikgedrukte bedoelt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:41

Ik snap toch de minachting voor lichtrijden niet helemaal. Dat is toch ook gewoon een normale rijtechniek, waarom zou dat tellen als minder waard? Als je gewoon let op balans en een goed contact (helemaal niet zo eenvoudig bij het lichtrijden) is het net zo goed iets wat veel kan zeggen over rijkwaliteit.

... omgekeerd is doorzitten niet altijd het bewijs van goed rijden, en is niet goed kunnen doorzitten niet meteen fout. Paarden hebben zeer verschillende gangen, Anky zelf heeft ergens gezegd dat een paard dat goed loopt op een bepaald niveau juist helemaal niet lekker meer zit bij doorzitten. Dus wat willen we nu precies bewijzen? Soms heb ik het idee dat de sport te vaak gaat om ongemak. Dat viel me bv al op bij wel of niet in zomertenue - dat mensen maar moeten bewijzen dat ze pijn / ongemak / hitte kunnen doorstaan, zonder dat het iets te maken heeft met betere ruiters worden.

Dat doet eerder denken aan een soort ontgroeningsritueel dan met een basissport waar ruiter en paard leuk en in harmonie toewerken aan goede beweging. Terwijl juist die hardheid best een beetje minder mag, als je echt toe wilt naar happy athletes, toch?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:48

Al train ik nog zo hard mijn lenigheid, een slangenmens zal ik nooit worden, mijn paard kan ik nog 'tot het uiterste' trainen maar wat zijn de verwachtingen, dat het een totilas voorbeenzwaaier wordt? Nee, hij heeft ook zo zijn beperkingen en ik vind het heel flauw om een paard (en mezelf ook) toch elke keer maar over die grens heen te willen zetten. Tuurlijk vind ik het leuk om te trainen en beter te worden maar niet ten koste van alles, het moet wel leuk blijven. En nou is het echt niet zo dat ik als een hobbezak op paard zit hoor en het ziet er minder erg uit dan het voelt maar toch zou ik blij zijn als je mag Lichtrijden die diagonaal :)ik red de hele diagonaal doorzitten gewoon niet, ookal train ik daar wel hard op ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:02

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:
En halthouden is absoluut geen voorwaartse gang. Tenslotte zet je je paard stil.
Een maand geleden waren er velen, die vonden, dat voor het afvloeien van de spanning bij Edward, het mooi was geweest als hij voorwaarts had kunnen doorrijden. Door het halthouden en groeten kwam er nog meer spanning dan er al was.
Nu gaat het halthouden en groeten er voor de basis af en is het ineens niet goed..... dat is wat vreemd.

Ik heb nergens gezegd dat halthouden een gang is, want volgens mij is het gewoon een oefening. Maar in die oefening kan je prima de voorwaarts drang behouden.

Je noemt nu Edward... Maar what about Anky en Salinero?

Ik noem Edward omdat dat kort geleden ter sprake kwam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:14

vibabu schreef:
Al train ik nog zo hard mijn lenigheid, een slangenmens zal ik nooit worden, mijn paard kan ik nog 'tot het uiterste' trainen maar wat zijn de verwachtingen, dat het een totilas voorbeenzwaaier wordt? Nee, hij heeft ook zo zijn beperkingen en ik vind het heel flauw om een paard (en mezelf ook) toch elke keer maar over die grens heen te willen zetten. Tuurlijk vind ik het leuk om te trainen en beter te worden maar niet ten koste van alles, het moet wel leuk blijven. En nou is het echt niet zo dat ik als een hobbezak op paard zit hoor en het ziet er minder erg uit dan het voelt maar toch zou ik blij zijn als je mag Lichtrijden die diagonaal :)ik red de hele diagonaal doorzitten gewoon niet, ookal train ik daar wel hard op ;)

Er is hier niemand die zegt dat je je paard over de grenzen van zijn kunnen moet gaan rijden... Het ging toch om de houding en zit van de amazone?

Tendance schreef:
Ik noem Edward omdat dat kort geleden ter sprake kwam.

Snap ik, maar ik vind het zo bijzonder dat er nu (en dit is niet tegen jou persoonlijk, want ik weet niet wie ik het heb zien zeggen) wordt gezegd dat er van alles aan moet worden gedaan om het paard spanningsvrij te krijgen. In het geval van Edward ging het om de prijsuitreiking de dag ervoor.
Waar in 2003/2004 (?) bij Anky werd geroepen dat ze een aansteller was en gewoon haar paard onder controle hoorde te kunnen houden in een prijsuitreiking.
Nu wordt er her en der geroepen dat prijsuitreikingen afgeschaft moeten worden (of in ieder geval het verplicht op eigen paard rijden, zoals dit jaar in Aken het geval was), terwijl iets meer dan 10 jaar geleden er een heel ander geluid te horen was.

Goed, Salinero stond niet stil omdat hij te graag wilde. Niet omdat hij doodsbang was. Maar hij stond niet stil. Dat is ook een vorm van spanning uiteindelijk. Kennelijk niet af te vloeien. Maar ook dat is een vorm van onvoldoende controle. En dan kan je ervoor kiezen om het voor lief te nemen. Of er aan te werken. Anky ging er aan werken.

Wim Ernes geeft aan dat ze gaan werken aan Undercover z'n spanningsprobleem, waar Edward volgens mij heeft gezegd dat daar niet aan te werken is en ze alles al hebben geprobeerd. Nouja, dan moet je het ook voor lief nemen. Het blijven dieren, die elk hun betere en mindere punten hebben. Ook de nummer 1 is niet perfect...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:17

In het geval van Edward, door welke spanning ook, kreeg hij hem in de proef ook niet tot halthouden.
Ik was toen al voor gewoon lekker binnenkomen en je ding doen. Dat dit op dat niveau gewoon moet kunnen (halthouden) zullen we allemaal eens zijn, maar in de basis vind ik het prima, dat iemand gewoon lekker relaxed en voorwaarts zijn proef kan beginnen.
Ik ben er echt van overtuigd, dat er hierdoor met meer ontspanning gereden kan worden.
Dat zie ik tenminste als jury echt terug in de huidige B en L nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:21

Het gebeurt nu al regelmatig dat ik nog met mijn schrijfster aan het afronden/tellen ben en dat de volgende combinatie al gewoon begonnen is. Je ziet nu bijna niet meer wanneer het begin van de proef is. En als ze ineens een schrikreactie krijgen dan rijden ze een volte en doen ze alsof ze toch nog niet begonnen waren.
Ik snap niet wat er nu zo moeilijk of vreselijk is aan halthouden en groeten op de AC lijn. Dat is het begin van je proef, de groet naar de jury en dat hoort bij de sport. Ook met een 3 jarige kan dat.