Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:58

janderegelaa schreef:
Maar dat paard moet wel topsport lopen! Zoals je op het filmpje ziet lijdt Epke er bepaald niet onder terwijl ze echt hele rare dingen met hem uithalen. Door dit flexen en stretchen gaan je geweichten goed staan en wordt hij minder blessuregevoelig. Dat geldt voor paarden net zo. Misschien was Toot daarom zo vaak geblesseerd in Duitsland. Hij kreeg daar niet meer de optimale flex en stretch oefeningen.

Ik dacht juist dat ik ergens opgevangen had dat MAR toch echt wel dezelfde methode hanteerde als die Edward deed. Daarom ging Sjef ook mee, om MAR te begeleiden? Volgens mij trainde MAR namelijk nooit op de "moderne" wijze voordat hij Totilas kreeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:12

Alice13 schreef:
Oke heel bokt gaat nu over me heen vallen!!
Maar als fysiohterapeut kreeg ik dit filmpje te zien tijdens mn les..
https://m.youtube.com/watch?v=90QZhvvJ-Mo
Het gaat over een van onze grootste turnhelden, Epke.

Nee rolkur, ik zie het mezelf niet doen. Maar ik heb ook geen topatleet van dat caliber. Nee ik keur het niet goed ik weet wat het doet met de ademhaling van je paard. MAAR rekken en strekken voor je de ring in gaat lijkt mij ook enigsinds nodig.
En als jullie nu even naar dit filmpje van Epke kijkt dan denk je ook niet dat ziet er fijn uit toch?

de stukjes van Anky en Edward zijn beide maar heel kort, Ze lopen geen uur zo en tussen tijds wordt er naast gerekt, ook weer gestrekt en even gerust.

Epke kiest er zelf voor,de paarden worden gedwongen.Als de paarden zo zouden lopen zonder hoofdstel met een kilo ijzer en zonder ruiter zeg ik niks.Mijn fries loopt in het weiland weleens rollkur.Eventjes,nog geen minuut.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:13

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:21

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:48

Het ging mij meer om de tekst.
Foto's kunnen inderdaad een momentopname zijn. Ik ben daar voorzichtig mee. "Gelukkig" worden tegenwoordig meer foto's genomen verdeeld over een langere periode en/of langere video's. Dat geeft meestal een iets betrouwbaarder beeld.

geerke

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:49

moment opname of niet...het ware geen fijne momenten in iedergeval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:08

BigBen schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind Gal niet te vergelijken met Helgstrand.

Nee, natuurlijk niet. Gal is een Nederlander.

De nationaliteit van de ruiter boeit me totaal niet. Als jullie de foto's in de OP vergelijkbaar vinden met het rijden van Edward, dan zien wij dus totaal iets anders.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:20

Electra63 schreef:
De nationaliteit van de ruiter boeit me totaal niet. Als jullie de foto's in de OP vergelijkbaar vinden met het rijden van Edward, dan zien wij dus totaal iets anders.

Dan heb jij de link naar de foto's van Edward gemist in een nieuwstopic van vorige week.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:21

Edward vind ik ook niet te vergelijken met Helgstrand. Tenminste gebaseerd op wat in het openbaar te zien is. Helgstrand is gewoonweg af en toe ruw en lomp. Dat heb ik bij Edward nog nooit gezien.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:26

vur schreef:
Edward vind ik ook niet te vergelijken met Helgstrand. Tenminste gebaseerd op wat in het openbaar te zien is. Helgstrand is gewoonweg af en toe ruw en lomp. Dat heb ik bij Edward nog nooit gezien.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... nref=story
Bij deze..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:38

madelein schreef:
vur schreef:

https://www.facebook.com/media/set/?set ... nref=story
Bij deze..

Deze foto's ken ik. Daarom zei ik dus... na ja, wat ik dus zei. Helgstand vind ik echt wel een graadje erger hoor. Buiten dat weet ik ook wel dat Edward rollkur rijdt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:42

BBbbbrrr, ik krijg er echt de rillingen van.

Ik snap niet dat FEI niet ingrijpt. Het hele beeld van dressuur is gewoon zo veranderd. Jammer..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:59

LBLGypsyCobs schreef:
Maar Alice13 bij Epke moet er van buitenaf kracht uitgeoefend worden om zo te rekken en strekken, zijn lijf doet dat niet zelf, is dat dan nog normaal te noemen?

Bij de paarden is het net zo, ze worden in een houding getrokken en bij sommige hoeft er al niet meer getrokken te worden, omdat ze al helemaal geprogrammeerd zijn om druk te vermijden en zelf die houding maar aannemen.
Er worden krachten op het lijf gezet en houdingen verlangd die een paard niet zomaar vanzelf zou aannemen, hoogstens even een vliegje van de borst happen.

Ik vind het zowel in de paardensport als in de mensensport bizar om te zien hoe ver er gegaan wordt.
Er rollen regelmatig topsporters om, jonge gasten die een hartaanval krijgen.

Is het wel goed om zo op en over de grens te zitten? Mensen hebben zelf nog een keus, maar die paarden wordt niks gevraagd.

Nou dat is ook beetje wat ik bedoel. De toppers van vroeger zijn niet meer de toppers van nu. Record worden verbroken wat zeg ik verbrijzeld! Ik vind het mooi om te zien wat ons lichaam kan en aan kan wat we er uit kunnen halen, maar (en dat is ook wat jij bedoeld denk ik) voor welke prijs?!

Mijn vraag is dus. Oké nee het is misschien niet normaal maar is het niet dat wat top sport van ons verlangd? Ik denk niet dat de paarden er korter door leven, ik denk wel dat het meer risico met zich mee brengt.
(Geloof wel dat leven v paard misschien korter is dan vroeger maar dat ligt niet aan de sport maar eerder aan manier en soort wat wordt gefokt. Denk ik! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:07

vur schreef:
madelein schreef:

Deze foto's ken ik. Daarom zei ik dus... na ja, wat ik dus zei. Helgstand vind ik echt wel een graadje erger hoor. Buiten dat weet ik ook wel dat Edward rollkur rijdt.

Blijkbaar vind de FEI dit wel erger, want Edward kreeg wel een waarschuwing hiervoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:10

Joolien schreef:
vur schreef:

Blijkbaar vind de FEI dit wel erger, want Edward kreeg wel een waarschuwing hiervoor.

Terecht :o. Vind het er heel naar uitzien.

Overigens had Helgstrand uitgesloten moeten worden :r.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:10

Ik vind het nog tot daar aan toe dat je het thuis doet ( lees keur het niet goed!) maar als je weet hoe de paarden wereld er over valt en hoeveel neg. Publiciteit het oplevert snap ik dus niet dat je het op concours doet?!

Vandaar mijn beredenering van het extreem rekken wat dus in meer sporten echt gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:15

Ik vind het naief en dom van de ruiter dat je bedenkt dat je hier wel mee weg komt op het inrijterrein _O-

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:18

Ik vind het dommer als je je paard niet optimaal voorbereidt op zijn proef...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:21

Billy schreef:

Dat dacht Helgstrand ook te doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:27

Als je juist in de periode dat bepaalde rijmethodes onder vuur liggen, zo je paard los gaat rijden, heb je of onder een steen geleefd of je geloofd echt dat wat jij doet goed is.

Het feit dat je al onder toezicht bent, maakt dan ook maar weinig indruk blijkbaar.

Die vervelende fotograven maken blijkbaar meer indruk, maar bedenken dat je dan even moet zorgen dat er niets te fotograferen valt, dat wil even niet zo lukken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:14

Billy schreef:

inderdaad...je moet dit gewoon vaak doen,dan is het een stuk minder erg en raakt het paard er aan gewend. :j

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:15

Het is gewoon een feit dat, als je met veel druk vanvoren rijdt en de dieren vanachter bijduwt de paarden gaan duiken op hun voorhand en de croupe komt omhoog( zie de eerder gepubliceerde filmpjes). Wordt deze rijwijze gedurende langere tijd gebruikt, en dan bedoel ik maanden, zelfs jaren, dan kantelt het sacrum( heiligbeen) naar voren, krijg je een vergroeiing tussen sacrum en het bekken en kan het paard zelfs niet meer gaan "zitten". Je ziet dit duidelijk bij de piaffe van de "rollkurruiters", de achterbenen worden opgetrokken maar beschrijven geen halve cirkel naar voren meer. Bij de passage zie je hetzelfde bewegingsmechanisme.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:17

hedwig111 schreef:
Het is gewoon een feit dat, als je met veel druk vanvoren rijdt en de dieren vanachter bijduwt de paarden gaan duiken op hun voorhand en de croupe komt omhoog( zie de eerder gepubliceerde filmpjes). Wordt deze rijwijze gedurende langere tijd gebruikt, en dan bedoel ik maanden, zelfs jaren, dan kantelt het sacrum( heiligbeen) naar voren, krijg je een vergroeiing tussen sacrum en het bekken en kan het paard zelfs niet meer gaan "zitten". Je ziet dit duidelijk bij de piaffe van de "rollkurruiters", de achterbenen worden opgetrokken maar beschrijven geen halve cirkel naar voren meer. Bij de passage zie je hetzelfde bewegingsmechanisme.

het brengt over het algemeen wel wat medailles in het laadje ;)

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:31

Ik dacht dat de discussie net ging over het welzijn van de paarden en niet over de medailles en dus bracht bovenstaande, niet zo aangename bijkomstigheid van rollkur ter sprake. Je ziet daarom ook heel vaak een tactonreinheid verschijnen in deze vertraagde bewegingen, gewoon omdat er erge letsels zijn in de bekkenregio en daaropvolgend in de lagere gewrichten. Door deze rijmethode worden immers alle krachten door de lagere gewrichten opgevangen terwijl bij de correct uitgevoerde piaffe de krachten zodanig verdeeld worden dat ze door het ganse lichaam opgevangen worden. Je moet gewoon een paardenlichaam in vrijheid bekijken, daar zie je die onnatuurlijke rollkurbewegingen niet, als een paard in de natuur een passage-achtige beweging uitvoert dan zakt ie vanachter en draagt de hele bovenlijn mee aan de krachtverdeling van deze beweging

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:36

Is het ook niet zo dat door het paard veel met de kin op de borst te rijden, die spieren 'korter' worden, zodat bij het rijden in meer oprichting, de voorbenen als het ware 'opgetild' worden?

Dus eigenlijk ben je met die rijmethode je paard aan het verbouwen, soort 'help mijn ruiter is klusser'....