LBLGypsyCobs schreef:Maar Alice13 bij Epke moet er van buitenaf kracht uitgeoefend worden om zo te rekken en strekken, zijn lijf doet dat niet zelf, is dat dan nog normaal te noemen?
Bij de paarden is het net zo, ze worden in een houding getrokken en bij sommige hoeft er al niet meer getrokken te worden, omdat ze al helemaal geprogrammeerd zijn om druk te vermijden en zelf die houding maar aannemen.
Er worden krachten op het lijf gezet en houdingen verlangd die een paard niet zomaar vanzelf zou aannemen, hoogstens even een vliegje van de borst happen.
Ik vind het zowel in de paardensport als in de mensensport bizar om te zien hoe ver er gegaan wordt.
Er rollen regelmatig topsporters om, jonge gasten die een hartaanval krijgen.
Is het wel goed om zo op en over de grens te zitten? Mensen hebben zelf nog een keus, maar die paarden wordt niks gevraagd.
Nou dat is ook beetje wat ik bedoel. De toppers van vroeger zijn niet meer de toppers van nu. Record worden verbroken wat zeg ik verbrijzeld! Ik vind het mooi om te zien wat ons lichaam kan en aan kan wat we er uit kunnen halen, maar (en dat is ook wat jij bedoeld denk ik) voor welke prijs?!
Mijn vraag is dus. Oké nee het is misschien niet normaal maar is het niet dat wat top sport van ons verlangd? Ik denk niet dat de paarden er korter door leven, ik denk wel dat het meer risico met zich mee brengt.
(Geloof wel dat leven v paard misschien korter is dan vroeger maar dat ligt niet aan de sport maar eerder aan manier en soort wat wordt gefokt. Denk ik! )