PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:36

Tango1979 schreef:
Als jij er vanuit gaat dat je in de omgang met je paard alles in overleg doet en je nooit iets oplegt aan je paard.. prima.

Omgang met paarden is geen democratie imo.

Nee, maar het is wel een samenwerking waarbij je de signalen die je paard je geeft serieus neemt.
En ik zal nooit meer iets aan een paard opleggen. Als hij er geen zin in heeft gebeurd het niet. Nu zeg ik niet dat al die top ruiters dat ook per se zouden moeten doen. Maar het paard gaf duidelijke signalen en daar zou naar geluisterd moeten worden.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:38

Sees schreef:
Half Bokt zal het wel niet met me eens zijn maar in beide gevallen vind ik het niet slecht dat er actie ondernomen wordt. Met een kreupel paard moet je niet aan de start verschijnen en bloed uit de mond? Kom op zeg, sinds wanneer is dat geaccepteerd? Als een reguliere Bokker daar foto's van zou plaatsen zou er een ware hetze ontstaan maar nu het Edward betreft is de situatie ineens anders? Ik vind dit onacceptabele 'bijkomstigheden' van de dressuursport. En in iedere tak van paardensport gebeuren ongetwijfeld dingen die (iig imo) niet door de beugel kunnen.

Na het kijken van het filmpje kun je zien dat Undercover pas halverwege bloed uit zijn mond heeft lopen,dus het is in de proef gebeurt.
Uitsluiting oke mag gewoon niet .

Mathias start een paard dat al niet goed liep tijdens de keuring , die moet aangepakt worden,dat noem ik pas dier onvriendelijk.

De hele feiten zullen wel zijn omdat Nederland , Duitsland verslagen heeft en dat doet ze pijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:39

Tillie20 schreef:
Tango1979 schreef:
Als jij er vanuit gaat dat je in de omgang met je paard alles in overleg doet en je nooit iets oplegt aan je paard.. prima.

Nee, maar het is wel een samenwerking waarbij je de signalen die je paard je geeft serieus neemt.
En ik zal nooit meer iets aan een paard opleggen. Als hij er geen zin in heeft gebeurd het niet. Nu zeg ik niet dat al die top ruiters dat ook per se zouden moeten doen. Maar het paard gaf duidelijke signalen en daar zou naar geluisterd moeten worden.

Precies er zit in mijn ogen een verschil tussen samenwerken en op die manier je doel bereiken en gewoon kosten wat kost een proef rijden terwijl je paard van t padje is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:42

Tillie20 schreef:
Tango1979 schreef:

Als je met de houding 'Als hij er geen zin in heeft gebeurd het niet' met een paard omgaat, gaat er iets mis in de opvoeding en krijg je strontvervelende rotbokken.

Je rijdt op een kruising met verkeer af en hij heeft geen zin om te stoppen...
Paard moet uit zijn stal/ wei en heeft er geen zin in....
Paard moet voetje optillen voor de hoefsmid en heeft er geen zin in...

Beetje kinderachtige voorbeelden maar het is ietwat naïef om te zeggen dat je je paard niets oplegt. Wat jij toelaatbaar vind in opleggen, kan verschillen met wat een ander toelaatbaar vind. Maar wij leggen allemaal onze paarden iets op.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:45

@tango: het betreurenswaardige is, dat je er toch wel van uit mag gaan dat op EK-niveau er zo niet de ruiter zelf, dan wel de trainer, de eigenaren, of andere begeleiders zouden ZIEn dat het paard niet okee liep.
Er was immers ook 1 DA die er wat van zei, maar die werd van de tafel geveegd.
Zag men het écht niet dan zijn het een stelletje amateuristische klunzen, waar je niet van uit gaat op topsoirtniveau. Zagen ze het wél dan prevaleerde geld en mogelijke roem boven het welzijn van het paard, hetgeen een enórm foute boodschap is, qua voorbeeldfunctie, naar de rest van de paardrijders overal ter wereld.
Er is hier zó n foute boodschap mee gegeven: in de topsport kan álles dus maar. dan wrdt er met het welzijnsvoorschrift wel een oogje toegeknepen.

Als daar door de PETA aanklacht eens kritisch naar wordt gekeken is die aanklacht zo verkeerd nog niet.

Rath had gewoon niet mogen starten met een onzuiver paard en zo wel, hadden ze het lef moeten hebben hem uit te bellen toen het zichtbaar mank ging. dat dat NIET is gebeurd is een absolute aanfluiting en een abominabel slecht voorbeeld van hoe er met topsport paarden wordt omgesprongen.

De FEI moet eens leren haar eigen regels na te volgen, sterker nog: deze zouden nog wel eens aangescherpt mogen worden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-08-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:45

Tango1979 schreef:
Als je met de houding 'Als hij er geen zin in heeft gebeurd het niet' met een paard omgaat, gaat er iets mis in de opvoeding en krijg je strontvervelende rotbokken.

Je rijdt op een kruising met verkeer af en hij heeft geen zin om te stoppen...
Paard moet uit zijn stal/ wei en heeft er geen zin in....
Paard moet voetje optillen voor de hoefsmid en heeft er geen zin in...

Beetje kinderachtige voorbeelden maar het is ietwat naïef om te zeggen dat je je paard niets oplegt. Wat jij toelaatbaar vind in opleggen, kan verschillen met wat een ander toelaatbaar vind. Maar wij leggen allemaal onze paarden iets op.

Ik rij geen paard mee en bedoelde daarmee de omgang overigens. Maar in mijn bericht staat duidelijk dat dat persoonlijk voor mij geldt, en niet voor de topsporters. Dus ik snap niet waarom je op die opmerking ingaat terwijl dat niks met de discussie te maken heeft?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:47

Tegen Rath kan ik me voorstellen en ben ik het ook nog mee eens.
Die ging met de kreupel paard naar binnen. En rij je dat niveau voel je dat echt wel.

Gal vind ik wat anders. Op het moment dat er bloed is pakt hij het netjes op zeurt ook niet over de uitsluiting.

En nee ik ben geen Gal fan en fan van de dressuur van tegenwoordig.
Toch vind ik tussen die twee gevallen een groot verschil.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:48

bruintje123 schreef:
Die ging met de kreupel paard naar binnen. En rij je dat niveau voel je dat echt wel.

Gal vind ik wat anders. Op het moment dat er bloed is pakt hij het netjes op zeurt ook niet over de uitsluiting.

Is zeker zo! :j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:50

terpentijn schreef:
@tango: het betreurenswaardige is, dat je er toch wel van uit mag gaan dat op EK-niveau er zo niet de ruiter zelf, dan wel de trainer, de eigenaren, of andere begeleiders zouden ZIEn dat het paard niet okee liep.
Er was immers ook 1 DA die er wat van zei, maar die werd van de tafel geveegd.
Zag men het écht niet dan zijn het een stelletje amateuristische klunzen, waar je niet van uit gaat op topsoirtniveau. Zagen ze het wél dan prevaleerde geld en mogelijke roem boven het welzijn van het paard, hetgeen een enórm foute boodschap is, qua voorbeeldfunctie, naar de rest van de paardrijders overal ter wereld.
Er is hier zó n foute boodschap mee gegeven: in de topsport kan álles dus maar. dan wrdt er met het welzijnsvoorschrift wel een oogje toegeknepen.

Als daar door de PETA aanklacht eens kritisch naar wordt gekeken is die aanklacht zo verkeerd nog niet.

Rath had gewoon niet mogen starten met een onzuiver paard en zo wel, hadden ze het lef moeten hebben hem uit te bellen toen het zichtbaar mank ging. dat dat NIET is gebeurd is een absolute aanfluiting en een abominabel slecht voorbeeld van hoe er met topsport paarden wordt omgesprongen.

De FEI moet eens leren haar eigen regels na te volgen, sterker nog: deze zouden nog wel eens aangescherpt mogen worden.

Ben ik het mee eens. Vind t dan ook op n ander niveau dan Ed en UC

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:50

bruintje123 schreef:

Helemaal met je eens hoor. Denk dat ze bij Rath een stuk sterker staan. Echter vind ik de situatie van Gal gewoon heel goed om eens aan te kaarten. Het blijven dieren en dat word naar mijn mening soms gewoon genegeerd op dit niveau.

Weet iemand wanneer ze precies de aanklachten indienen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:53

Tillie20 schreef:
ingedebruijn schreef:
Waarom moet het paard in dit geval überhaupt wat leren? Waarom moet het paard maar wennen aan deze vorm van sport?

Eens :j
Mentale welzijn is even belangrijk als goed verzorgd worden etc :j

Tja, ik sta er denk ik fundamenteel anders in. Ik ben niet tegen sport beoefenen met dieren, dus we zullen het nooit eens worden.
Maar ik doe een poging het uit te leggen. Als mijn paard bang is voor de vliegenspray, dan blijf ik met die plantenspuit spuiten tot het paard stil staat. Dan stop ik er acuut mee. Het paard leert dan dat de vliegenspray niet eng is. Idem voor de tondeuze.
Het paard naar ontspanning te proberen te rijden in het stadion is naar mijn mening vergelijkbaar met de methode die je gebruikt voor de vliegenspray/tondeuze. Ik begrijp niet waarom we het ene desensibiliseren en horsemanship noemen, en het andere mishandeling.

tiger27

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:56

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:56

Roodvos schreef:
Tja, ik sta er denk ik fundamenteel anders in. Ik ben niet tegen sport beoefenen met dieren, dus we zullen het nooit eens worden.
Maar ik doe een poging het uit te leggen. Als mijn paard bang is voor de vliegenspray, dan blijf ik met die plantenspuit spuiten tot het paard stil staat. Dan stop ik er acuut mee. Het paard leert dan dat de vliegenspray niet eng is. Idem voor de tondeuze.
Het paard naar ontspanning te proberen te rijden in het stadion is naar mijn mening vergelijkbaar met de methode die je gebruikt voor de vliegenspray/tondeuze. Ik begrijp niet waarom we het ene desensibiliseren en horsemanship noemen, en het andere mishandeling.

Maar in jouw voorbeeld had hij dan toch af moeten groeten op het moment dat UC meer ontspande? Als zijnde beloning?

Ik vind kunstjes doen onder de man wel iets anders dan opvoeding trouwens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:57

Rex_Rolfo schreef:
PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal publiciteit

:))

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:58

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:58

Roodvos schreef:

Ik heb in een ander topic een heel stuk getypt over zo'n omgang, ik zal zo de link posten hierna, dan kan je mijn mening lezen.

Als het paard bang is voor de vliegenspray kan je er ook een positieve reward aan vasthangen: snoepje -> vliegenspray. Snoepje -> vliegenspray.
Dan 2 seconden, en uitbreiden tot 10 seconden. Daarna steeds minder snoepjes geven.

Dát is samenwerken. Je erkent: paard vind dit niet fijn en wordt er angstig of gespannen van. In dat geval is er niks mis met het paard(want die is bang) maar met jouw benadering. Als jij je gedrag veranderd(dus van te voren een snoepje geven) dan veranderd uiteindelijk niet alleen het angstig gedrag, maar ook de angst an sich.

Wat ik vaak bij zo'n soortgelijke methodes zie is dat paarden wel het correcte gedrag vertonen maar nog steeds gespannen zijn. Dan wordt er dus niet naar het paard geluisterd. Dan is er dus geen samenwerking.

EDIT: Hier is het linkje: Tillie20 @ [VN] Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:03

Je kunt ieder dier conditioneren. Een paard kan ook "learned helplessness" bijgebracht worden. Dan weten ze niet beter. "Hij doet het toch?" is een verkeerd uitgangspunt. Dat betekent nog niet dat het dier de keuze heeft, dat hij het WIL doen, het wil alleen zeggen dat hij (op straffe van...) geléérd heeft het kunstje te vertonen.
Een dier is geen mens, en daarom hebben wij als mensen een enorm grote verantwoordelijkheid voor het fysieke én mentale welzijn van een dier. Dat laatste is in Aken wel een lachertje gebleken. Geen enkel oog voor het welzijn van een paard... maar voor de eer en glorie. Wat een afgang voor de dressuursport; ik hoop werkelijk dat er nu eens wat ogen zijn opengegaan bij de publieke opinie en dat men eens ziet waar dit soort zelfbelang toe leidt... of vindt iemand het leuk om een v/h "bewegingswonder" tegen wil en dank met een pijnlijke aandoening op het toneel gebracht te zien worden? De betrokkenen moesten zich rotschamen... het zijn toch geen léken op dit niveau?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:04

terpentijn schreef:
Je kunt ieder dier conditioneren. Een paard kan ook "learned helplessness" bijgebracht worden. Dan weten ze niet beter. "Hij doet het toch?" is een verkeerd uitgangspunt. Dat betekent nog niet dat het dier de keuze heeft, dat hij het WIL doen, het wil alleen zeggen dat hij (op straffe van...) geléérd heeft het kunstje te vertonen.
Een dier is geen mens, en daarom hebben wij als mensen een enorm grote verantwoordelijkheid voor het fysieke én mentale welzijn van een dier. Dat laatste is in Aken wel een lachertje gebleken. Geen enkel oog voor het welzijn van een paard... maar voor de eer en glorie. Wat een afgang voor de dressuursport; ik hoop werkelijk dat er nu eens wat ogen zijn opengegaan bij de publieke opinie en dat men eens ziet waar dit soort zelfbelang toe leidt... of vindt iemand het leuk om een v/h "bewegingswonder" tegen wil en dank met een pijnlijke aandoening op het toneel gebracht te zien worden? De betrokkenen moesten zich rotschamen... het zijn toch geen léken op dit niveau?

Echt helemaal mee eens :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:07

terpentijn schreef:

En amen

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:24

ingedebruijn schreef:
Thesserd geeft hierboven al uitleg over haar eerdere opmerking.

Dan nog is het een hele slechte vergelijking :D[/quote]
Thesserd schreef:
Daarom had het ook een onserieuze ondertoon :')

Sorry dat ik het zeg Thesserd, maar de misdaden van IS zijn zo gruwelijk dat ik de "humor" van de vergelijking ook niet kan inzien. (Terwijl je bij mij echt wel een scherpe grap kunt maken)[/quote]

Grappen maken over de Isis is sowieso not done. En mensen die voor dieren opkomen daarmee vergelijken? Ik weet niet of je weet wat de Isis allemaal op hun naam hebben staan.
Maar ik neem aan dat je dat niet weet, anders praat je er niet zo over ;)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:32

Bij EG snap ik dat hij is uitgebeld, maar een aanklacht.. zoals sommigen zeggen zelf afgroeten en aftappen..dat lijkt me veel gevaarlijker om met zo'n gestresst paard aan de hand weg te gaan, dan ben je hem zo kwijt..
De aanklacht tegen MAR snap ik opzich wel, alhoewel ik me eerder afvraag of ze niet naar de organisatie moeten kijken, die MAR groen licht gaven om te starten met Toot.

Ik lees ergens iets over "elke dag circuskunstes uitvoeren" , dan neem ik aan dat diegene er geen verstand van hebben, bij trainingen voeren de dressuurruiters zoals EG en Adelinde etc. Echt niet elke dag de piaffe, pirouette oid uit, vaak zijn het ewoon basistrainingen, evenals met springen, zij springen echt niet elke dag 1.50 maar maken hoogstens 2/3 x per week een sprongetje..
volgensmij zei Tillie dat over circuskunstjes, ik mag hopen dat je snapt dat ze dat niet elke dag doen :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:36

XxFlossxX schreef:
Bij EG snap ik dat hij is uitgebeld, maar een aanklacht.. zoals sommigen zeggen zelf afgroeten en aftappen..dat lijkt me veel gevaarlijker om met zo'n gestresst paard aan de hand weg te gaan, dan ben je hem zo kwijt..
De aanklacht tegen MAR snap ik opzich wel, alhoewel ik me eerder afvraag of ze niet naar de organisatie moeten kijken, die MAR groen licht gaven om te starten met Toot.

Ik lees ergens iets over "elke dag circuskunstes uitvoeren" , dan neem ik aan dat diegene er geen verstand van hebben, bij trainingen voeren de dressuurruiters zoals EG en Adelinde etc. Echt niet elke dag de piaffe, pirouette oid uit, vaak zijn het ewoon basistrainingen, evenals met springen, zij springen echt niet elke dag 1.50 maar maken hoogstens 2/3 x per week een sprongetje..
volgensmij zei Tillie dat over circuskunstjes, ik mag hopen dat je snapt dat ze dat niet elke dag doen :=

Die kunstjes doen ze wel iedere dag...vooral de kunstjes die nog te perfectioneren vallen worden iedere dag getrained.
Het is wat anders dan met springen.als een paard een goede techniek heeft en 1.60m springt hoef je dat niet meer te oefenen,dan rijd je hem dressuurmatig en springt alleen in het weekend.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:38

XxFlossxX schreef:

Naast dan dat ik dat niet zei inderdaad eens met Geerke :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:31

Tango1979 schreef:
StalNollie schreef:
jawel hoor, lees alles nog maar eens rustig door, en ook in vorige topic precies zo. er een andere oorzaak voor zoeken dan de ruiterhand. het zou kunnen maar alles kan?

Dus het bijten op de tong/lip komt zeker weten door de ruiterhand ? Kan je aangeven waarom dat zou zijn?

En ok, laten we zeggen dat het door een tegenhoudende ruiterhand komt, wat doen wij op het moment dat je paard in de stress schiet en onder je vandaag wil? Maar laten gaan (met alle gevolgen van dien voor je omgeving) of misschien toch ook maar met je hand bij je houden?

Dan buig ik hem in en ga ik er als de wiederweerga af. Dan kan ik op een veel rustigere manier, zonder aan het bit te moeten prutsen, het paard tot ontspanning brengen.
Maarja, ik heb de luxe dat ik een touwhalster onder de optoming kan dragen en heb in situatie's waar er wat kan gebeuren (buiten, vreemde plekken) er altijd ook een leadrope aan hangen. Die luxe heeft een gp rijder niet.

Nood breekt wet, dus ook mijn inbuigen zal dan zonder plichtplegingen zijn, dat dan weer wel.

xPabloBokt schreef:
:')

Meer heb ik er niet op te zeggen.

Paard van Gal was inderdaad gestrest, dat hebben ze zelf ook gezegd, maar dat gebeurt. Mijn verzorgpaard is ook wel eens hyperactief en maakt zich dan druk over alles, ben ik dan meteen een dierenbeul omdat ik er toch op ga zitten? Denk het niet.

Als dat betekend dat je teveel aan dat bit moet gaan zitten, noodgrepen uit moet voeren en dat dus vooraf al verwacht, ja.
Eigenlijk ben je het aan het dier verplicht om eerst aan ontspanning te werken en dan pas erop te gaan zitten. Als je kan verwachten dat je hard in de hand moet gaan worden vind ik het persoonlijk onverantwoord om dan ook op dat paard te gaan zitten.

Gebeurd er onderweg iets onverwachts waardoor je paard waarmee je lekker ontspannen bent begonnen ineens over zijn stift gaat is het anders, maar als je voordat je erop gaat zitten eigenlijk al weet dat je stevig moet gaan doorkomen met dat bit vind ik dat persoonlijk niet ok.

Roodvos schreef:
En wat leert het paard daar dan van?

Ook weer een enorm misverstand, als je afstapt "wint" het paard. Afstappen is wat anders als niets meer doen.

Dus als je afstapt werk je gewoon alsnog aan die ontspanning, als daar nu eens ruimte voor komt zouden ze er nog echt beter van worden ook.
Nu is die ruimte er niet, ook niet als er nog spanning is bij het eind van de proef. Denk dat het zou helpen als afgroeten/uitbellen door spanning niet betekend onmiddelijk de ring verlaten, maar de tijd vol mogen maken om zo goed mogelijk af te sluiten. Dan laat je als organisatie zien dat het welzijn van het dier voorop staat en het is ook nog eens interessant om te zien.

Roodvos schreef:

Wat er met Undercover gebeurde kan je meer vergelijken met je paard is bang voor de vliegenspray, dus je pakt hem stevig vast, geeft hem geen driftruimte en spuit hem gewoon vol met vliegenspray.
Mag hopen dat je het zo niet bij je paard aanpakt die bang is voor vliegenspray, dat doe je normaal door eerst eens van je paard weg te lopen terwijl je wat spuit met vliegenspray(water is dan voordeliger), gaat dat goed dan doe je dat terwijl je het paard vraagt stil te staan, maar raak je hem nog niet, gaat dat goed dan kijk je of je een spraytje kan doen op het paard om gelijk te belonen als hij dan blijft staan en ontspanning toont. En ben je bereid om een stapje terug te doen als blijkt dat de volgende stap nog teveel is.

Daarin zit dus een opbouw die het paard de kans en de ruimte geeft, dat gaat niet over bind het paard goed vast zodat hij niet weg kan en sprayen maar zonder te stoppen als hij begrijpt dat hij gewoon kan blijven staan.
Horsemanship betekend in deze breek het in kleine, begrijpbare brokjes, hou rekening met de natuur van het paard (bv iets dat van ze afgaat wekt nieuwschierigheid en maakt dat vertrouwen kan opbouwen) en bouw het uit tot je het gewenste resultaat krijgt(een paard dat het accepteert, ontspannen kan zijn, begrip heeft, niet een paard dat het van ellende tolereert). Horsemanship betekend niet jaag je paard compleet over de zeik en zegt je moet het maar slikken.

Ik ben ook niet tegen sport trouwens, vele tonen aan dat het prima kan met het oog op het welzijn erbij, dat vooraan.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 20-08-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:01

@terpentijn, ik ben het met al je opmerkingen en commentaren eens. Jij verwoordt precies hoe ik er ook over denk.