Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:05

Caatje87 schreef:
@[***]: sorry verkeerd begrepen!

:D , geeft niks.

Ik ben zelf al jaren een fanatieke dressuurruiter. En ik probeer het rijden zo vriendelijk mogelijk te doen, rekening houdend met het wezen "paard", maar het zou hypocriet zijn om te zeggen dat ik het "goed" doe en de rest van paardrijdend Nederland het "fout".

Ik probeer heel vriendelijk en zacht met mijn hand te zijn, maar als ik een rondje langs de weg rijd en mijn paard schrik en zet het op een lopen, dan zal ik toch een keer moeten remmen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:06

Caatje87 schreef:
Tillie20 schreef:

Alle dieren een eerlijke kans op een fijn leven. Hoe onze samenleving nu ingericht is zal dat uitgefaseerd worden, alle dieren in het wild is dus onrealistisch. Onze katten en honden zullen niet meer in het wild kunnen leven. Tenminste, ik zie mijn katten het nog geen dag uithouden 'op de straat'.

Belangrijkste is een wisseling in mentaliteit. Dat we de beweegredenen van dieren niet snappen, betekend niet dat we ze zomaar kunnen gebruiken voor iets wat wij wél nuttig vinden.

Zo zullen dieren niet meer circussen en dierentuinen zitten. Dieren zullen niet meer in stallen zitten en dieren zullen zeer zeker niet meer gebruikt worden om te doden voor voedsel, kleding of andere vormen van vermaak of genot.

Dieren die dood zijn gegaan vanwege natuurlijke redenen of die ingeslapen zijn vanwege ouderdom kunnen wel gebruikt worden, anders is het ronduit verspilling.

Oke, maar als ze niet meer in stallen e.d. zitten dan lopen ze dus los op straat? Ik begrijp oprecht niet hoe je het voor je ziet.

Zie dikgedrukte. Het is simpel: prijs van vlees wordt langzaam hoger waardoor er minder vraag naar vlees komt. Hierdoor komt er ook steeds minder aanbod waardoor die dieren niet over straat hoeven te lopen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:09

We kunnen beginnen eens naar paarden te kijken zoals we ook geleerd hebben om naar de mens in de slavenrol te gaan kijken. Wezens met eigen behoeften, familiebanden, vriendschappen, eigenaardigheden en gesteld op hun eigen leven en waardigheid. Daar zijn mooie artikelen en filmpjes over te vinden, b.v.: http://www.reshareworthy.com/wild-stall ... boLkzhI.01 (als ik hier het goede filmpje heb..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:10

Tillie, wat jij beschrijft is een utopie. Ik zou het ook graag zo zien, maar durf met een redelijke zekerheid te beweren dat, dat nooit meer gaat gebeuren.

Zie maar eens hoeveel vlees er geëxporteerd wordt, een land als China gaat bijvoorbeeld steeds meer nodig hebben......

De commercie en de belangen zijn te groot.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:12

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:15

@Tillie en wat gaat er dan met de dieren gebeuren die overblijven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:18

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:18

[***] schreef:
Tillie, wat jij beschrijft is een utopie. Ik zou het ook graag zo zien, maar durf met een redelijke zekerheid te beweren dat, dat nooit meer gaat gebeuren.

Zie maar eens hoeveel vlees er geëxporteerd wordt, een land als China gaat bijvoorbeeld steeds meer nodig hebben......

Dat dacht men ook 250 jaar geleden toen slavernij de norm was. Neemt niet weg dat er nog steeds slaven zijn vandaag de dag. Maar als slavernij van norm naar taboe kan gaan, dan kan de exploitatie van dieren dat ook. En we moeten wel, de aarde kan onze leefstijl niet meer aan. Dus óf we veranderen, óf we sterven uit. De mogelijkheid dat we een nieuwe aarde vinden waar we nog binnen 50 jaar naar toe kunnen gaan bestaat, maar die kans is heel klein. Uiteindelijk zullen de dieren weer vrij zijn, met of zonder ons.

@Caatje, welke dieren blijven dan over? Er lopen nu toch ook wilde runderen(tenminste, bij mij in de buurt lopen wilde runderen in een groot natuurgebied waar mensen doorheen lopen, fietsen en rijden).
Kippen die overblijven kunnen prima het wild in, net als paarden. We moeten alleen zorgen dat we dan ook nieuwe roofdieren introduceren. Maar dat is iets wat we al vaker gedaan hebben, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:20

Daks schreef:
Ach peta gaat zich er nu ook mee bemoeien
http://www.horses.nl/ondernemen/juridis ... te-klagen/

Wat Peta acht te doen is goed, maar juist omdat ze zo vaak in actie komen om zo'n hypocriete dingen(zoals Geerke al aangeeft: dit gebeurd nog duizend maal vaker in de amateursport) verliezen ze geloofwaardigheid.

Daarmee praat ik absoluut niet goed wat er gebeurd is overigens, maar het is scheef om alleen hun aan te pakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:21

kip kan niet in het wild...kip is door de mens bedacht,om eitjes te leggen en voor het vlees.Is verder volkomen hulpeloos. :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:23

geerke schreef:
kip kan niet in het wild...kip is door de mens bedacht,om eitjes te leggen en voor het vlees.Is verder volkomen hulpeloos. :+

Stel dat er hypothetisch 10 kippen overblijven, dan is er altijd wel een kip die blijkbaar wel kan overleven. Die kippen die wel overleven planten zich voort, en de andere niet. Dat is gewoon hoe de natuur altijd gewerkt heeft tot de mens kwam.

Tsja, tuurlijk zullen die dieren dan dood gaan, maar zij waren sowieso dood gegaan als ze waren opgegeten. Resultaat is wel dat de toekomstige generaties die kippen níet meer zullen doden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:25

[***] schreef:
@geer en Tillie, ik ben het met jullie eens hoor, maar daarom is dit juist zo'n lastige discussie, dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag aan te geven.

Eigenlijk is het helemaal niet "normaal" om op een paard te gaan zitten (volgens mij schreef jij geer, dat eerder ook al), maar omdat we met zijn allen massaal op deze dieren gaan zitten (ook ik) en er dingen van vragen is er geen definitie van normaal.

Eigenlijk zouden we er gewoon vanaf moeten blijven? Net als de ook al eerder genoemde honden, katten, konijnen en welke dierenshow dan ook moeten verbieden?

Dus ik wil van jullie geen antwoord op de vraag wat "normaal rijden" is (sorry als mijn bericht niet duidelijk was), maar eerder dat men nadenkt over de vraag zelf?

Paardrijden is toch niet normaal?

Zo lastige discussie dit. Een hond een halsband laten dragen en daar een riem aan doen? Ook niet normaal. Een hond de hele dag voor een blinde laten lopen, ook niet leuk. De hond vraagt daar niet om en een kip wil ook liever gewoon haar eitjes uitbroeden. Wie bepaalt de grenzen? Het zal nooit gebeuren dat dieren gelijkgesteld worden aan mensen. Simpelweg omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Mensen denken dat ze het recht hebben om overal over te beschikken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:26

En gaan we dan ook tussen de roofdieren fietsen?

Ik vind de vergelijking met slavernij niet helemaal kloppend. Slaven deden meer dan een uurtje per dag werken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:29

Caatje87 schreef:

Ik vind de vergelijking met slavernij niet helemaal kloppend. Slaven deden meer dan een uurtje per dag werken.

Het gaat hier om dieren in het algemeen(tenminste, de vergelijking met slavernij). En ja, wij zullen tussen de roofdieren fietsen omdat ook wij een uitdunning nodig hebben in de populatie.

De koeien die voor jouw melk of kaas zorgen worden vrijwel ieder jaar zwanger gemaakt en zijn daardoor binnen 4-5 jaar op, in plaats van dat ze normaal 20 jaar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:30

Tillie20 schreef:
[***] schreef:

Dat dacht men ook 250 jaar geleden toen slavernij de norm was. Neemt niet weg dat er nog steeds slaven zijn vandaag de dag. Maar als slavernij van norm naar taboe kan gaan, dan kan de exploitatie van dieren dat ook. En we moeten wel, de aarde kan onze leefstijl niet meer aan. Dus óf we veranderen, óf we sterven uit. De mogelijkheid dat we een nieuwe aarde vinden waar we nog binnen 50 jaar naar toe kunnen gaan bestaat, maar die kans is heel klein. Uiteindelijk zullen de dieren weer vrij zijn, met of zonder ons.

@Caatje, welke dieren blijven dan over? Er lopen nu toch ook wilde runderen(tenminste, bij mij in de buurt lopen wilde runderen in een groot natuurgebied waar mensen doorheen lopen, fietsen en rijden).
Kippen die overblijven kunnen prima het wild in, net als paarden. We moeten alleen zorgen dat we dan ook nieuwe roofdieren introduceren. Maar dat is iets wat we al vaker gedaan hebben, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Als ik mag gokken zullen we gewoon uitsterven.... Verder ben ik het met Caatje eens dat ik de vergelijking met slavernij niet helemaal juist vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:31

piezze schreef:
[***] schreef:
@geer en Tillie, ik ben het met jullie eens hoor, maar daarom is dit juist zo'n lastige discussie, dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag aan te geven.

Eigenlijk is het helemaal niet "normaal" om op een paard te gaan zitten (volgens mij schreef jij geer, dat eerder ook al), maar omdat we met zijn allen massaal op deze dieren gaan zitten (ook ik) en er dingen van vragen is er geen definitie van normaal.

Eigenlijk zouden we er gewoon vanaf moeten blijven? Net als de ook al eerder genoemde honden, katten, konijnen en welke dierenshow dan ook moeten verbieden?

Dus ik wil van jullie geen antwoord op de vraag wat "normaal rijden" is (sorry als mijn bericht niet duidelijk was), maar eerder dat men nadenkt over de vraag zelf?

Paardrijden is toch niet normaal?

Zo lastige discussie dit. Een hond een halsband laten dragen en daar een riem aan doen? Ook niet normaal. Een hond de hele dag voor een blinde laten lopen, ook niet leuk. De hond vraagt daar niet om en een kip wil ook liever gewoon haar eitjes uitbroeden. Wie bepaalt de grenzen? Het zal nooit gebeuren dat dieren gelijkgesteld worden aan mensen. Simpelweg omdat dieren niet voor zichzelf op kunnen komen. Mensen denken dat ze het recht hebben om overal over te beschikken.

Helemaal met je eens. Daarom een zeer lastige discussie.

Tillie20

Even de definitie van slavernij:
'Slavernij is een toestand waarin een mens eigendom is van een ander of als zodanig wordt behandeld.'

Vervang mens door dier, en je hebt je conclusie. Dieren worden niet alleen als eigendom behandeld, ze zíjn een eigendom.

Caatje87

Tillie20 schreef:
Caatje87 schreef:

Het gaat hier om dieren in het algemeen(tenminste, de vergelijking met slavernij). En ja, wij zullen tussen de roofdieren fietsen omdat ook wij een uitdunning nodig hebben in de populatie.

De koeien die voor jouw melk of kaas zorgen worden vrijwel ieder jaar zwanger gemaakt en zijn daardoor binnen 4-5 jaar op, in plaats van dat ze normaal 20 jaar leven.

Ofwel we zullen terug gaan naar de prehistorie.. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, maar je hebt een interessante visie op dingen :)

Heb je zelf dieren?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:34

Caatje87 schreef:
Ofwel we zullen terug gaan naar de prehistorie.. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, maar je hebt een interessante visie op dingen :)

Nou zo zou ik het niet zeggen. Wij hebben wel degelijk enorme voordelen. Met de voet zijn we een makkelijk prooidier, mening roofdier kan veel sneller rennen dan wij. Met een fiets, en zelfs een skateboard zou je deze dieren te snel af kunnen zijn. Laat staan met een auto of ander toekomstig vervoer.

Bovendien zorgt een afname in de populatie voor minder spanningen in de wereld en dus een hogere veiligheid. We zullen het nooit over alles eens worden, maar als er minder druk op staat is er ook minder kans dat iemand een aanval zal beginnen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:36

Oke :)

Maar heb je zelf dieren? Ben benieuwd naar hoe je daar tegenaan kijkt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:37

Prachtige theorieën, nu maar weer ontopic? Dan blijft de daadwerkelijke discussie weer interessant.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:40

Caatje87 schreef:
Oke :)

Maar heb je zelf dieren? Ben benieuwd naar hoe je daar tegenaan kijkt?

Ik heb zelf dieren(2 katten), maar heb die gepakt voordat ik besefte dat dieren op zo'n manier geëxploiteerd werden. Ik speel enorm veel met ze en probeer zoveel mogelijk aan hun behoeften te voldoen.

Hierna zou ik alleen dieren met een beperking(blind, ontbrekende poten etc.) nog pakken, dieren die in het wild niet zouden overleven. Tot er natuurlijk een beter alternatief komt voor al onze huisdieren. Dan zou ik natuurlijk geen huisdier meer pakken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:41

Joolien schreef:
[

Iets met een jonge hengst die niet wilde springen, begon te steigeren, toen kwam de groom zonder overleg aanlopen en gaf hem een stroomstootapparaat en drukte deze meerdere malen tussen de oren van het paard. En ja, daar was ik bij, ik was namelijk de hindernissen aan het bouwen. Had ik er wat van moeten zeggen? Ja dat had ik, maar ik was te verbouwereerd vanwege wat er gebeurde. Daarna werd ik ook weggestuurd onder het mom avn 'wat we nu gaan doen hoef jij niet te zien'.
Edit: dit is slechts 1 voorbeeld, niet het enige wat ik heb gezien.

En die groom was 2.80 m lang zodat ie al staand een steigerend paard tussen de oren kon komen? Of knielde het paard netjes voor hem?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:44

R12312 schreef:
Joolien schreef:
[

Iets met een jonge hengst die niet wilde springen, begon te steigeren, toen kwam de groom zonder overleg aanlopen en gaf hem een stroomstootapparaat en drukte deze meerdere malen tussen de oren van het paard. En ja, daar was ik bij, ik was namelijk de hindernissen aan het bouwen. Had ik er wat van moeten zeggen? Ja dat had ik, maar ik was te verbouwereerd vanwege wat er gebeurde. Daarna werd ik ook weggestuurd onder het mom avn 'wat we nu gaan doen hoef jij niet te zien'.
Edit: dit is slechts 1 voorbeeld, niet het enige wat ik heb gezien.

En die groom was 2.80 m lang zodat ie al staand een steigerend paard tussen de oren kon komen? Of knielde het paard netjes voor hem?

De meeste stroomstoot apparaten hebben een langwerpige vorm. Want weetje.. het is niet zo handig om jezelf ermee te raken :Y)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:44

Ik vind samenwerken met dieren helemaal niet verkeerd, zolang je maar rekening houdt met hun behoeftes en zorgt dat het een zo prettig mogelijke samenwerking is.

Ben zelf dan niet van de hoge dressuur, maar zie zat paarden lopen onder ruiters die het zeer zeker niet erg vinden, naar mijn mening zelfs plezier hebben erin. Zelfde met die werkhond, ken er vele die daar erg blij van worden.
Zie ook bij mijn paarden dat ze regelmatig zelf komen vragen of zij aan de beurt zijn, staan te zeuren voor de lijn of zij er ook in mogen, als ik dat doe bemoeien ze zich met wat ik met het andere paard aan het doen ben. Zelfs andere paarden in de kudde komen zich regelmatig bemoeien met wat ik aan het doen ben als ik in de kudde werk (vooral de jongere paarden doen dit regelmatig, gaan dan monkey see, monkey do spelen, echt heel grappig), zonder dat ik wat van ze vraag, zijn mijn paarden niet, dus daar doe ik niets mee.
Mijn kleine merrie, waarmee ik het minste doe, is het soms zat, zegt dan echt nu ben ik. Drijft zelfs de jongens weg van me dan als ze de kans krijgt, zit dan echt aan me vastgeplakt. Als ik dan met haar bezig ga is ze ook echt ontzettend speels en zelfs bloedfanatiek.

Andersom gebeurd ook heel soms, dat ik van plan ben 1 van de paarden te pakken en dat die eigenlijk geen thuis geeft, even hoi zegt, maar niet al de kop in het halster duwt voordat ik die goed en wel klaar hou, of zelfs afwend. Meestal zeg ik dan prima, geef evt een kriebeltje en pak een ander die wel wil.

Vind wel dat er in de basisbehoeften moet worden voorzien. Paarden zijn kuddedieren, ik vind het ronduit zielig als paarden alleen worden gehouden, nooit direct contact met andere paarden mogen hebben. Dat dient naar mijn mening het grootste deel van hun leven te zijn, met andere paarden. Het zijn ook bewegingsdieren, ik hou daarom dus niet zo van stallen, zeker niet voor langere tijd. Vind de gemiddelde stal in Nederland echt schofterig klein.
Vind ook dat je als mens flexibel moet kunnen zijn, komt je paard niet over alsof hij ergens zin in heeft op dat moment, verzin dan wat anders. Met een beetje geluk krijgt het paard daardoor ook zin in wat je eigenlijk wilde doen. Pas je aan, hou niet altijd vast aan wat jij wilde doen.