Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:14

_Yasmine_ schreef:
Liselot, Vorige paard wat ik reed zou waarschijnlijk niet eens gaan rennen..
Die zou zo angstig zijn dat die helemaal nergens meer heen loopt }:0

:')

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:16

vur schreef:
Caatje87 schreef:
Tja met Totilas hebben we gezien dat het veel beter kan bij een andere ruiter, dus dan neig je naar dat het aan de ruiter ligt of in ieder geval aan de klik. Bij Undercover hebben we geen vergelijkingsmateriaal..

Nou ja, dan behalve het trainingsfilmpje van Undercover met zijn vorige ruiter die hem Grand Prix-klaar heeft gemaakt.

heb je daar een link van? Ben benieuwd!

EDIT: al gevonden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:21

Liselot schreef:
Vergeten we voor de goede orde even dat het gemiddelde HTK paard op een concoursje om de hoek al uit de pan flipt bij een prijsuitreiking te paard? Of zich helemaal te pletter schrikt van een vlaggetje wat scheef staat?
De entourage waar Undercover zich in bevond is nog wel een tandje anders dan dat en zo ervaren is dat dier nou ook nog weer niet.

Dat zegt meer over de mensen, dan over de paarden. Meeste mensen kopen een paard om de looks en rijden zelf nog lang niet goed genoeg. Daarnaast snappen ze geen bal van het paard als wezen. Ik sta op een engelse stal en hoor bij 85% alleen maar smoesjes. Braafste paarden, maar niks kan, want...........Tja, blijf elkaar zo voeden en het wordt vanzelf waarheid!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:09

superpony schreef:
Bloodymary schreef:
Altijd een beetje flauw om met horsemanship en western aan te komen. Natuurlijk werkt dat prima voor heel veel paarden en is het echt bewonderenswaardig. Maar er zijn gewoon hele bange paarden waarbij zoiets nooit gaat werken.
Maar ben het wel eens met Anneliesdj, Undercover lijkt niet echt heel bang voor bepaalde dingen, maar meer heel neurotisch, en dat is een constant gegeven, geen momentopname. Die paarden zijn er ook. Edward Gal gaat daar fantastisch mee om, daarom is deze discussie er nu pas, alle andere keren heeft hij het redelijk tot goed onder controle weten te houden en de rust in het paard kunnen brengen.

Dat is helemaal niet flauw. Het is een kwestie van open staan voor een andere kijk, mentaliteit, benadering etc.
Het feit dat je zegt dat er hele bange paarden zijn, waarbij dergelijke training nooit gaat werken zegt al dat je er zelf te weinig vanaf weet.
Het is ook heel erg dat het in de engelse sport ''normaal'' wordt gevonden dat paarden bang of heet zijn en daardoor niet eens normaal een ereronde kunnen rijden.

Niet mee eens. Ik weet er wel veel vanaf, want heb zelf zo'n paard, zoals al eerder hier beschreven en als voorbeeld aangehaald. Staat nu op rust, met pensioen vanwege artrose, hoe rustig wil je het hebben en heeft nog dagelijks angst voor onbeduidende dingen, terwijl hij 24/7 in de wei loopt, omdat hij zo is. Je kunt er uiteraard wel mee leren omgaan en daarom kon ik ook alleen buitenritten met hem maken zonder te verongelukken. Maar die angst zit echt in het paard en kun je er niet uit halen, hoogstens mee om leren gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:14

Liselot schreef:
Moet je voor de gein die paarden eens in dat volle applaudisserende stadion in Aken neerzetten :)

Lopen die ook GP of heeft Gal dan ineens niet meer gevoel en talent dan jij en ik?
Genoeg paarden op die concoursen die gewoon normaal doen.

Liselot

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:26

Waar zie je mij dat zeggen? Mijn punt is dat er genoeg paarden zijn die dus NIET normaal doen bij een prijsuitreiking en al helemaal niet in een entourage als bij Aken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:31

en ook genoeg die dat wel kunnen. Dressuur streeft z'n doel wat voorbij geloof ik. Mij is altijd wijs gemaakt dat we streefden naar een paard dat aan de hulpen stond en onder controle was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:37

Dan is dat doel al jaaaaaaaaren geleden voorbij gestreven, want ook 20 jaar terug stonden paarden te hupsen en te vliegen bij prijsuitreikingen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:51

bloodymary, wat jij wil............Maar dat het jou niet anders is gelukt, wil niet zeggen dat het niet anders kan. Of dat mensen elkaar blijven voedden dat dit normaal is. Zoek steun bij degene die hetzelfde denken en je hebt altijd gelijk, toch? Succes.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:06

superpony schreef:
bloodymary, wat jij wil............Maar dat het jou niet anders is gelukt, wil niet zeggen dat het niet anders kan. Of dat mensen elkaar blijven voedden dat dit normaal is. Zoek steun bij degene die hetzelfde denken en je hebt altijd gelijk, toch? Succes.
Never underestimate the power of stupidity in large groups.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:19

Waar is die like knop?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:21

Je weet soms gewoon niet vooraf hoe een paard gaat reageren he, het zijn geen machines.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:31

Ailill schreef:
superpony schreef:
Never underestimate the power of stupidity in large groups.

Never overestimate the power of English quotes on a Dutch forum.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:34

Allereerst, western rijden is geen garantie voor een braaf paard die nergens van schrikt >;).
Verder zou je er van uit mogen gaan dat iedereen ruiter of eigenaar genoeg horsemanship in zijn eigen vakkenpakket heeft zitten om zijn paard zelf het beste te kunnen helpen.
En ja, helaas schort het daar bij sommige mensen aan.

Verder, is het niet belachelijk dat dressuur is bedacht om je paard zo goed mogelijk voor de strijd te trainen, maar dat al die fijne tere paardjes tegenwoordig nog niet eens tegen een parapluutje kunnen?
Als je nu plaatst neemt op de ring van een concours mag je pas op staan of gaan zitten als de proef ten einde is en liggen er overal van die briefjes met daarop : stilte er wordt nu een dressyurpref gereden...

Tjah, in mijn opinie moeten die paarden daar maar gewoon tegen kunnen hoor. Ze zouden zo gefocust moeten zijn dat je nergens last van hebt. Bij het springen mag je immers ook gewoon op staan of gaan zitten en praten >;)

Het zou mooi zijn als ze iets aan de rillerigheid van Undercover konden doen, maar naar mijn mening moet je misschien niet iets aan het paard doen, maar eerder aan de mentaliteit van alle ruiters :o

Ik heb ook zo'n draak op stal staan die vind dat alles wat hij ziet eng is... en alles wat hij nog een keer ziet eng kan zijn... en alles wat hij misschien wel voor de 30ste keer ziet ook in eens gevaarlijk kan worden. Maar zijne keizerlijke hoogheid heeft vette pech en moet er dan gewoon zonder zich aan te stellen langs. Die drama altijd om een verkeerd liggend grassprietje en al die ruiters die dan gaan liggen huilen omdat ze nu hun proef niet kunnen rijden >;).

Ga eens een fijne cross rijden, daarna piepen de meeste ruiters en paarden wel anders :)).

(En ja, ik spreek uit ervaring, hoewel ik sowieso niet van die spontane 'help,-we-worden-aangevallen-en-moeten-nu-zo-snel-mogelijk-maken-dat-we-weg-komen-want-anders-gaan-we-dood-acties hou zonder dat er wat is, is mijn paard echt een heel stuk kalmer in zijn koppie geworden sinds meneer over alles heen springt in de cross... Het kan hem niet gek genoeg zijn en hoe gekker Hoe beter... Dus in de dressuur heeft meneer dat ook zeker geen reden om in eens de witte hekjes eng te vinden. En sinds we dat doen vind hij alles ook gewoon een stuk minder eng :+ :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:44

M_D_H, wat doe jij dan precies extra als dat draak paard zich opwind? Heb jij dan een magische ontspanningsknop?
Undercover moest ook gewoon door hoor. Alleen beet hij zich daarbij op de tong.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:44

Het gaat er niet om dat in de western paarden niet schrikken of niet heet zijn, want die zijn er zeker wel. Het gaat om de instelling van de mensen en hoe ze ermee omgaan. Dan kom je al in een andere wereld waar men anders denkt en anders met de paarden omgaat. De hele insteek is daarin compleet anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:46

Er was bij het EK reining ook een 0 score omdat een paard zich misdroeg in de ring.
Hoe is dat anders, afgezien van het bijten?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:55

Sizzle schreef:
M_D_H, wat doe jij dan precies extra als dat draak paard zich opwind? Heb jij dan een magische ontspanningsknop?
Undercover moest ook gewoon door hoor. Alleen beet hij zich daarbij op de tong.

Ik had het niet over Undercover in dat gedeelte van mijn stuk.
Ik heb het er meer over dat alles tegenwoordig maar vermeden wordt om het paard zou rustig mogelijk te houden terwijl je zo ook weerbaar kan maken en zo kunt laten zien dat het helemaal niet eng/speciaal is.

Het gedeelte van mijn stuk dat over Undercover gaat geef ik ook aan dat de mentaliteit eens moet veranderen.

Waarom mag het publiek in de western, eventing, springen of het mennen wel mee leven maar is het als of je bij de dressuur net bij een begravenis zit?
Niks mag want stel je voor dat het dier schrikt...

Snap je wat ik bedoel?

Maak die dieren gewoon weerbaar, laat ze kijken en leer ze dat er niks is...
De paarden van nu hoef je niet in een oorlog neer te zetten hoor, die rennen naar de andere kant van het land toe (ook leuk, krijg je een vreedzame oorlog ) vroeger moesten ze dat wel... en daar moesten ze exact dezelfde kunstjes voor doen die ze nu in een mooie entourage mogen doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:57

Liselot schreef:
Dan is dat doel al jaaaaaaaaren geleden voorbij gestreven, want ook 20 jaar terug stonden paarden te hupsen en te vliegen bij prijsuitreikingen

dat zou heel goed kunnen maar ik kan enkel een beetje verbaast kijken als ik een dressuurruiter hoor klagen over een miniem dingetje ... :) dressuur is ontstaan om paarden op het slagveld te controleren.... Nu moet je langs de mijne ook geen kanon af schieten (hoewel hij heeft veel bij geleerd de laatste jaren) maar zo'n drama als sommige er van maken dan denk ik "wat probeerden we ook al weer in deze sport?"
Ik rijd ook niet graag prijsuitreikingen maar niet omdat ik bang ben dat ie zich niet gedraagd. Omdat ik het belachelijk vind dat je die beesten weer moet zadelen enz voor een rondje waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:21

Ayasha schreef:
Liselot schreef:

dat zou heel goed kunnen maar ik kan enkel een beetje verbaast kijken als ik een dressuurruiter hoor klagen over een miniem dingetje ... :) dressuur is ontstaan om paarden op het slagveld te controleren.... Nu moet je langs de mijne ook geen kanon af schieten (hoewel hij heeft veel bij geleerd de laatste jaren) maar zo'n drama als sommige er van maken dan denk ik "wat probeerden we ook al weer in deze sport?"
Ik rijd ook niet graag prijsuitreikingen maar niet omdat ik bang ben dat ie zich niet gedraagd. Omdat ik het belachelijk vind dat je die beesten weer moet zadelen enz voor een rondje waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

_/-\o_
Precies wat ik zeg...

En prijsuitreikingen zijn uitermate irritant.
Uren lang moeten wachten tot ze besloten hebben wie de winnaar is, het arme dier wat steeds maar op die trailer staat te staan, dan weer op zadelen om vervolgens na 2 rondjes weer af te mogen zadelen en eindelijk naar huis te kunnen gaan >;)
Nee, ik breng mijn paard meteen na de proef terug naar huis en daar mag hij heerlijk in de wei staan terwijl ik de prijsuitreiking en de ere ronde wel rond ren op mijn eigen benen :))
Niet dat we tegenwoordig zoveel prijsuitreikingen en ere rondes rijden hoor :+ maar dat terzijde :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:36

In België doen ze daar nog best moeilijk om. Ik heb wel eens een beker (en prijzengeld) laten liggen omdat ik hem geen uren op die trailer wilde laten staan en ik zonder paard mijn prijs niet mocht gaan op halen. :x

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:55

Ayasha schreef:
In België doen ze daar nog best moeilijk om. Ik heb wel eens een beker (en prijzengeld) laten liggen omdat ik hem geen uren op die trailer wilde laten staan en ik zonder paard mijn prijs niet mocht gaan op halen. :x

Daar heb je in Nederland ook wel eens last van, één organisatie kan ik me nog goed herinneren. Dochter was tweede en moest haar prijs te paard halen anders mocht ze niet naar het NK.
In overleg met dochter naar de hoofdjury gegaan en gevraagd wat de bedoeling was, sterk voor de dag komen op de NK of vasthouden aan stupide regels waardoor een dier (ze had al eerste gereden om 8.30 en uitreiking was om 18.00) paardonvriendelijk een dag op de kar moest staan. Ze wilden vasthouden aan de stupide regel waarop nummer 1,2,3 zich gezamenlijk afgemeld hebben. Toen draaiden ze om en nu is het nog steeds zo, gewoon in de tent in rijtenue.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:58

Kijk en dat is prachtig en imo hoe het vaker zou moeten gaan! +:)+
Noch die beesten, noch de ruiters hebben iets aan prijsuitreiking te paard... Toch veel fijner als die dieren gewoon al lekker naar huis kunnen.
Na mijn 2e proef haal ik ook standaard de knotten er al uit. komen ze vaak "en de prijsuitreiking dan?" "nou, die doet ie met een permanentje. :j"
(nu niet meer want heb 'm gekortwiekt ~~}> )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:59

Kunnen ze niet via een geluidsinstallatie een applaudisserend publiek laten horen als ze met Undercover gaan trainen, gewoon klein beginnen tot aan het geluid wat hij werkelijk zal horen.
Dan went hij in ieder geval aan het geluid.
Alles er om heen zal moeilijk na te bootsen zijn, denk ik.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:00

Ik snap die uitreikingen te paard ook niet hoor.
Heb één keer een mooie uitreiking meegemaakt; was zonder paard, maar de ruiters moesten wel een rondje "gallopperen" door de bak. We hebben ons kapot gelachen :D