EK Aken: Dujardin wint goud in Freestyle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: EK Aken: Dujardin wint goud in Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:00

Ik vond de proeven van de nrs 1 en 2 gelijkwaardig. Beide hadden fouten. Kristina kleinere foutjes (maar wat vaker) en Charlotte had een paar duidelijke grote fouten maar voor de rest was haar proef redelijk constant. Moeilijkheidsgraad ligt ook erg hoog tegenwoordig.

Wel vond ik dat Hans Peter eigenlijk boven Isabelle had moeten eindigen. Of de jury moet dingen gezien hebben dat ik gemist heb op tv omdat even niet aan het opletten was. Dat Paard van Isabelle heeft een piaffe van niets.

Ik vond Beatrice Ferrer vroeger een fijne amazone om te zien rijden maar gisteren vond ik het erg zwaar aandoen haar proef. Het leek wel of ze een tank moest voortduwen of tegenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:09

Ik sluit mij helemaal bij je aan Petraaken.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:57

De proef van Sprehe sprak mij gisteren meer aan. Kwam ongedwongener en lichtvoetiger over als de proef van Charlotte met Valegro. Zij heeft een hoop krediet opgebouwd door de, toen, nieuwe insteek van de jury, happy athlete, Maar zo kwam de combinatie gisteren niet over, maar ze kreeg de punten er wel naar.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:28

En we moeten er trouwens wel aan denken dat Charlotte er totaal niks aan kan doen dat zij hoger is gesteld dan Sprehe. Zij kan moeilijk vanaf haar paard de jury resultaten saboteren.. zij kan enkel de medaille van hen aannemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:35

HorseTimeXL schreef:
En we moeten er trouwens wel aan denken dat Charlotte er totaal niks aan kan doen dat zij hoger is gesteld dan Sprehe. Zij kan moeilijk vanaf haar paard de jury resultaten saboteren.. zij kan enkel de medaille van hen aannemen.

Daarom vond ik het ook "netjes" van het aanwezige publiek dat ze floten voor de jury, maar dat Charlotte bij de huldiging gewoon een applaus kreeg zoals het hoort

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:51

Zij kan er zeker niets aan doen. Ze heeft ook gewoon haar best gedaan om een zo goed mogelijke proef neer te zetten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:08

Ik vnd de punten van Nummer 2 niet verdiend. Paard toonde continu verzet en zwiepen, nee bah.
Dujardin vond ik ook weinig uitstralen en idd zwaar ogen.
Had HP hoger geschat. Vond het zeker podiumplaats waardig.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:14

Qua punten was het ook geneuzel in de marge. Het scheelde echt heel erg weinig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:49

Als ik de proeven terugkijk snap ik de plaatsing alleen maar beter. Tis immers geen beste ruiter competitie.
Als je Valegro en Desperados naast elkaar zet, dan heeft Valegro (op dit moment) meer kracht. De piaffe van Desperados ging meer omhoog dan dat hij bleef zakken. En die verzameling is toch ook wel een belangrijk onderdeel.

Daarnaast gaat het imo bij fouten niet om de fout zelf, maar hoe de fout wordt opgelost. Ik vind het iig logisch als ze dat meenemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:52

Maar een fout blijft een fout en een wissel die niet gereden wordt is gewoon een wissel die niet gereden wordt. Dat is dan niet op te lossen.
En de achterhand, die regelmatig in piaffe en passage uit tact kwam, dat kun je ook niet oplossen, dat is gewoon fout.

En voor iemand, die zich altijd hardmaakt voor bitloos, Air......
Wat vind je dan van dat continu optillen van de hand van Charlotte om het hoofd er letterlijk op te tillen?
Dat is niet netjes oplossen, want dat moet je oplossen met je been.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:05

Dat kan je thuis zo oplossen, nu zat ze in een proef en moest het daar oplossen. Zij kent Valegro het beste en weet ook het beste hoe ze het op dat moment op moet lossen lijkt me.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:13

Zou niet weten wat een oplossing met bitloos te maken heeft.
Niks moet, te diep gaan heb ik zo ook wel opgelost, incl. voorwaarts idd. Maar dat gaat in een proef lastig en dan is het roeien met de riemen die je hebt.
Tillen kan je er ook niet mee, het is juist om dat te corrigeren.

Maar ja, ik zie dat liever een keer voorkomen dan de ruiters die standaard hun ellebogen achter de rug hebben en de sporen er in prikken als een oefening niet goed gaat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:59

Maar goed eerlijk is eerlijk, toen Gal wel eens flinke fouten maakte met Totilas en alsnog won, praatte er ook niemand over toch. Toen zeiden we oom niet van nee vond toch echt dat die had moeten winnen..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:04

Het verschil in punten was natuurlijk ook wel echt heel erg klein. Het had ook maar zo anders uit kunnen pakken. Als Charlotte nou met dik verschil gewonnen had dan zou het eerder als onterecht over komen.

Verder is het denk ik ook simpel persoonlijke voorkeur. Ik vond de kür van Desperados veel leuker om naar te kijken. Juryleden hebben ook hun persoonlijke voorkeur. Dat mag, want het zijn ook mensen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:32

Valegro leek gewoon moe en miste een hoop puf vergeleken met eerder. Hij had moeite om opgericht te blijven waardoor Charlotte zo probeerde te liften. Ook piaffe ging moeizaam. Als het algemene beeld lichtvoetig en gemakkelijk was geweest, dan snap ik dat het de foutjes kan compenseren, maar deze keer miste hij gewoon dat beetje extra terwijl Desparados met veel activiteit (beter dan eerder van de week) door de baan sjouwde en een vrijwel foutloze proef had. Ze had echt knap en fijn gereden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:35

Wat vinden jullie van de paiffe van Desperados?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:38

Anoniem schreef:
Wat vinden jullie van de paiffe van Desperados?

I.m.o moet hij nog veel meer gaan zitten het was nu meer gedribbel op de plek.
En niet genoeg over de rug, daarom kwam hij er bij het eruit rijden ook iets er uit/tdh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:51

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:52

Zitten doet hij wel. blijft wel vaak te veel voorwaartss en de voorbenen kruipen naar de achterbenen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:53

Mousmous schreef:
Dat kan je thuis zo oplossen, nu zat ze in een proef en moest het daar oplossen. Zij kent Valegro het beste en weet ook het beste hoe ze het op dat moment op moet lossen lijkt me.

Ja, maar je krijgt punten voor je proef en ze loste de fout niet op, dus moet er dan gewoon een laag punt voor komen.
Hoe goed je het thuis ook op kunt lossen, de punten krijg je voor wat je in de ring laat zien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:56

Air schreef:
Zou niet weten wat een oplossing met bitloos te maken heeft.
Niks moet, te diep gaan heb ik zo ook wel opgelost, incl. voorwaarts idd. Maar dat gaat in een proef lastig en dan is het roeien met de riemen die je hebt.
Tillen kan je er ook niet mee, het is juist om dat te corrigeren.

Maar ja, ik zie dat liever een keer voorkomen dan de ruiters die standaard hun ellebogen achter de rug hebben en de sporen er in prikken als een oefening niet goed gaat.

Ze was bijna de gehele proef aan het tillen (tukje omhoog geven) in de mond. Ik ging ervan uit, dat juist iemand, die best overtuigd voor bitloos heeft gekozen, dit geen fijn gezicht vindt. Ik vind het in ieder geval niet horen. In de jurycursus wordt dit echt als niet positief beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:57

In het begin ten tijde van de Olympische spelen liep ik niet warm van Dujardin en Valegro. Ik vond hem traag en op de kop lopen.
Daarna is ze hem goed gaan rijden. Helaas wil ze Valegro zijn hoofd/front te veel met haar handen naar boven rijden. Want wanneer hij weer zo op de kop loopt zoals een paar jaar geleden is hij traag. Ze kreeg het dit keer in de ring niet voor elkaar. Te veel aan de kop gezeten waardoor er gen impuls meer was. Ze lijkt momenteel met haar strakke houding en strakke handen veel op Adelinde.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:57

HorseTimeXL schreef:
Maar goed eerlijk is eerlijk, toen Gal wel eens flinke fouten maakte met Totilas en alsnog won, praatte er ook niemand over toch. Toen zeiden we oom niet van nee vond toch echt dat die had moeten winnen..

Ik ben en was nooit een Totilas fan en heb ook meermalen gevonden, dat hij niet op 1 had moeten staan.
Deels gebaseerd op kennis, deels op smaak. Het is gewoon mijn paard echt niet!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:59

joyce B schreef:
Valegro leek gewoon moe en miste een hoop puf vergeleken met eerder. Hij had moeite om opgericht te blijven waardoor Charlotte zo probeerde te liften. Ook piaffe ging moeizaam. Als het algemene beeld lichtvoetig en gemakkelijk was geweest, dan snap ik dat het de foutjes kan compenseren, maar deze keer miste hij gewoon dat beetje extra terwijl Desparados met veel activiteit (beter dan eerder van de week) door de baan sjouwde en een vrijwel foutloze proef had. Ze had echt knap en fijn gereden!

Tel daar nog de fouten in de wissels bij op en dan ben ik het 100% met je eens.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:02

Dat bedoel ik ook. Ze probeert het alleen op de voor hun het best werkende manier op te lossen. Maar goed als je al eerder 94 procent hebt gereden voor je kur en er is nu een percentage van 89.054 dan is dat toch wel een teken dat het deze keer een mindere prestatie was. Maar goed, ik heb het nog niet eerder gezegd, maar ik vond de kur van Charlotte beter. Over de gehele linie is Valegro veel zuiverder in zijn beweging dan Desperados
Desperados scoorde bijv hoger op harmonie, Valegro weer meer op ritme