EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:35

Edward is allerminst heilig, de hele topsport is allerminst heilig. Oaar rijden kan hij. of het op een manier is die ik en een aantal anderen nou graag zien is weer een ander verhaal, ik vind het allemaal een stelletje rukkers en plukkers, die voor eer en glorie hun paarden zwaar het kunstje afdwingen.

Dat is een geheel andere discussie. In het Totilas verhaal ging het helemaal niet om de ruiter, die MOEST gewoon met dat paard de ring in, ondanks dat het paard obviously gemankeerd was, dat valt Rath niet in persoon alleen aan te rekenen. Maar de hele organisatie er om heen.

Dat het paard van Gal bloedschuim vertoonde is natuurlijk iets dat NOOIT mag gebeuren, hij werd er dan ook terecht om uitgebeld. Kan me niet schelen op welk niveau, B of Grand Prix, bloed is een no-no op ieder level en betekent ophouden, want dan is er hoe dan ook te veel stress/druk aanwezig/uitgeoefend.

Het valt te hopen dat het algehele beeld van de dressuur"sport door deze betreurenswaardige voorstellingen in Aken door althans sommigen nu eens langs de lat van paardenwelzijn wordt gelegd.
En dat er eens een andere weg wordt ingeslagen.

Want zulke zaken zijn echt een aanfluiting. Dressuur zou moeten zijn: "dansen met je paard" ipv "worstelen met je paard".

Hier ligt een taak voor de opkomende jonge(re) garde en diens instructeurs.

x_Quinta_x

Re: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:36

Heeft iemand de link van YouTube? NOS doet het niet :(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:37

Tuurlijk kan het een ongelukje zijn op de tong, daar gaat het mij ook niet om. Het gaat er mij om dat bij Gal alles maar goed gepraat wordt..Zijn allemaal moment opnames en blabla

Zet ik ( of iedere andere onbekende top ruiter ) foto's neer met rollkurr...blauwe tongen....bloed in de mond of wat dan ook, dan word ik afgeblaft als mishandelaar en kijk men niet eens welke reden ik ervoor zou geven. Dat is hypocriet!

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:37

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:38

terpentijn schreef:
Edward is allerminst heilig, de hele topsport is allerminst heilig. Oaar rijden kan hij. of het op een manier is die ik en een aantal anderen nou graag zien is weer een ander verhaal, ik vind het allemaal een stelletje rukkers en plukkers, die voor eer en glorie hun paarden zwaar het kunstje afdwingen.

Dat is een geheel andere discussie. In het Totilas verhaal ging het helemaal niet om de ruiter, die MOEST gewoon met dat paard de ring in, ondanks dat het paard obviously gemankeerd was, dat valt Rath niet in persoon alleen aan te rekenen. Maar de hele organisatie er om heen.

Dat het paard van Gal bloedschuim vertoonde is natuurlijk iets dat NOOIT mag gebeuren, hij werd er dan ook terecht om uitgebeld. Kan me niet schelen op welk niveau, B of Grand Prix, bloed is een no-no op ieder level en betekent ophouden, want dan is er hoe dan ook te veel stress/druk aanwezig/uitgeoefend.

Het valt te hopen dat het algehele beeld van de dressuur"sport door deze betreurenswaardige voorstellingen in Aken door althans sommigen nu eens langs de lat van paardenwelzijn wordt gelegd.
En dat er eens een andere weg wordt ingeslagen.

Want zulke zaken zijn echt een aanfluiting. Dressuur zou moeten zijn: "dansen met je paard" ipv "worstelen met je paard".

Hier ligt een taak voor de opkomende jonge(re) garde en diens instructeurs.

amen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:40

Het de in MOETEN is imo volledige kul. Als ik op een paard zit en van mijn team (stalgenoten oid) MOET ik de ring in maar paard is kreupel dan krijgt NIEMAND mij de ring in hoor. Dus waarom MAR dan wel? Dan is het maar jammer van de wedstrijd hoor, paard gaat voor imo. (Edit: maar dit is het laatste wat ik over MAR te zeggen heb)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:41

FriesWytske schreef:
En daar gaan we weer ;( . Als je lang genoeg zoekt zijn dit soort foto's van iedereen te vinden. Alles wordt aangegrepen om het gelijk maar te krijgen dat er met zeer harde hand wordt gereden.
Wie weet zat er net een daas of vlieg op de borst van Undercover.
Nog even een trap nageven ook nog.

Een vlieg of daas?:) Wel een mogelijke reden, maar niet om langdurig zo te lopen uit zichzelf dacht ik zo. Laat ik het zo zeggen, als dit in mijn ring gebeurd vliegen je punten erg omlaag.
Gezien de teugelvoering en armpositie rijdt Edward toch echt het paard nogal in de krul zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:42

Er zitten tussen die fotoserie wel een aantal foto's waar ik de kriebels van krijg, daar geef ik degene die hem postte absoluut gelijk in.

Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat zo'n fotoserie zo lastig te beoordelen is. Er zitten genoeg foto's tussen waar ik de halshouding niet bepaald schokkend vind, hooguit wat te rond ingesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:42

Hij was zo goed bezig, je zag de spanning afvloeien.. In de stap knabbelde hij wat en bij het oppakken en aanpiafferen zag je het rose worden.. Zo zonde, maar terechte uitsluiting.. Na de proef wel heel erg om te zien hoe gestrest hij werd en dat er niemand heen mocht lopen :? Hoop dat ie de volgende keer weer een goede ervaring heeft in de ring.. Heel gaaf paard maar wel een stresskip :)

En mensen die zeggen dat een paard alleen bij spanning op de tong/lip bijt, die van mij kreeg het bij een buitenrit aan een lange teugel nog voor elkaar, doordat ie zijn hoofd schudde voor een vlieg ofzo :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:43

friendly schreef:
Gelukkig hoef ik mij niet te verantwoorden over Edward's rijstijl dus ik laat mij niet lokken in die discussie. Maar wel weer erg jammer dat dat in een topic gegooid wordt om iets wat puur pech hebben is.

Absoluut, maar ja, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal :)

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:44

Coloured schreef:
Als je zó strak in je bek gehouden wordt, kun je je tong niet meer normaal houden. Arm beest.

Knap als je zo'n gestrest paard met lange hals kan rijden. Ik weet niet of je hebt gekeken, maar wat een vakman is Edward. Ik denk dat menig ruiter dit paard niet eens zijn oefeningen had kunnen latedn rijden.

Van 47% naar 74% wat een vakman!

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:44

Het is natuurlijk wel zo dat de rollkurmethode gebaseerd is op learned helplessness:
“The horse learns that the rider does not respond to his signals, but that he must continue, whether he is in physical balance or not, whether he can see or not. In technical terminology, it is called ‘learned helplessness,’ in which the horse must react with exaggerated movement, because not reacting means even more stress.”
Door deze africhtingsmethode kraakt men het zelfbewustzijn van een paard omdat elk signaal van ontevredenheid van het dier genegeerd wordt en met oversterke hulpen de kop wordt ingedrukt. Op het moment dat er echte paniek bij het paard ontstaat, is dit rollenpatroon van onderdanige, paard, en heerser, ruiter, natuurlijk een handicap omdat er een gebrek aan vertrouwen in de heerser is, er is al een erg stressrijke relatie tussen deze beiden. In een panieksituatie waarbij de angst groter is dan de angst voor de ruiter is de controle dan ook echt zoek en moeten erg harde hulpen gegeven worden om enigszins een controle te houden. Het risico op bloed in de mond wordt dan ook erg groot

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:46

Och je weer zoveel azijnpissers die allemaal tegen dressuur zijn en allemaal heilig! Bah bah bah.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:48

Lienboon schreef:
Maar owee als Matthias Totilas zo gereden had, met zoveel spanning de proef starten (wie doet dat nou?!) en dan ook nog met bloed in de mond gediskwalificeerd worden....

Juist ja..

Je bijt zo maar niet op je tong of er moet iets in de weg zitten of je werkt sterk in op de mond...zeker als je mond vol ijzerwerk hangt en er iemand ook nog aan gaat hangen om er niet van tussen te laten gaan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:50

Cinnepin schreef:
Tuurlijk kan het een ongelukje zijn op de tong, daar gaat het mij ook niet om. Het gaat er mij om dat bij Gal alles maar goed gepraat wordt..Zijn allemaal moment opnames en blabla

Zet ik ( of iedere andere onbekende top ruiter ) foto's neer met rollkurr...blauwe tongen....bloed in de mond of wat dan ook, dan word ik afgeblaft als mishandelaar en kijk men niet eens welke reden ik ervoor zou geven. Dat is hypocriet!

Het valt ook niet goed te praten. Zeker omdat het om een hele galerij gaat. Het is triest hoe sommige paarden achter de schermen getraind worden, maar dit is zo ongelofelijk duidelijk een ongeluk en dan is het Ed's schuld? Nogmaals, petje af voor hoe Edward op DAT moment zijn paard heeft gereden. Strak, ja, maar hoe wil je dat anders doen dan? Ik had zo'n nerveus paard ook gewoon heel erg strak gehouden.

Daarbij lijk je te vergeten dat we het over topsport hebben. Op dit niveau zeg je niet zo snel "Goh, laten we maar een dagje overslaan want het gaat niet zo goed." Met die instelling was Edward niet eens op zijn paard gestapt, want met hem ging het ook niet zo lekker. Hij heeft er imo het beste van gemaakt en ik vind toch dat hij respect verdient hoe hij op DAT moment zijn paard gereden heeft. Stuur zo'n paard maar eens gestressd een proef door. Mij lukt het niet, en ik durf te wedden dat het jou ook niet gelukt was.
Helaas gewoon door de spanning op zijn tong gebeten. Dat kan iedere ruiter gebeuren.

Ik had het voor Rath even zuur gevonden trouwens, ik vind het hele gedoe om Totilas heen zuur en sneu voor zowel ruiter, paard als eigenaren. Maar daar gaat het topic niet over.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 15-08-15 17:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:50

Ik vind het ook opvallend hoeveel mensen Gal zien als een man wiens rijstijl blijkbaar stress en onrust bij het paard oproept. Ik zie hem juist als een ruiter met heel veel gevoel, die als geen ander zoveel mogelijk spanning kan laten afvloeien bij een paard. Dit valt ook te zien in de 10 oefeningen, waarmee hij zelfs van ik geloof 47 naar 74% wist te komen. Dat lukt je alleen als je in staat bent spanning af te laten vloeien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:54

FriesWytske schreef:
En daar gaan we weer ;( . Als je lang genoeg zoekt zijn dit soort foto's van iedereen te vinden. Alles wordt aangegrepen om het gelijk maar te krijgen dat er met zeer harde hand wordt gereden.
Wie weet zat er net een daas of vlieg op de borst van Undercover.
Nog even een trap nageven ook nog.

Foto's zijn van afgelopen vrijdag.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:55

pidoro schreef:
Coloured schreef:
Als je zó strak in je bek gehouden wordt, kun je je tong niet meer normaal houden. Arm beest.

Kan jij het beter dan, zeker op dat paard ???

Ja idd. Sterker nog ik denk dat Edward maar wat graag met een wat losser teugeltje undercover door de baan had willen sturen. Hij was al niet fit zelf, nou dan zit je hier niet op te wachten. Maar ik denk zodra Edward iets toe had gegeven ze met man en macht naar het paard hadden moeten zoeken omdat die dan echt helemaal over de zeik zou zijn geweest. Toch vond ik het uiteindelijk wel beter gaan. En toch aandoenlijk dat Undercover wel weer gehoorzamen naar Edward. Hoe dan ook kreeg die hem wel in de piaff maar dat terzijde.

Ik was waarschijnlijk niet eens bij de ring uberhaub gekomen met zo'n heet paard :')
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 15-08-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:55

Ik ben het helemaal met Finliox en Sunrise_ eens. Afbranden is zo makkelijk en de beste stuurlui staan weer aan wal. Respect voor Gal want ik geniet iedere keer weer van die man.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:01

Waarom mag een mening toch nooit afwijken van de standaard. Waarom ben je dan gelijk een azijnpisser?
Vind het sneu voor de combinatie, maar verder is het mijn ding niet. Dan kan ik hier een heel verhaal gaan typen waarin ik uitleg hoe of wat, maar dan ben ik een azijnpisser... Dus die moeite bespaar ik mezelf.
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:03

Cinnepin schreef:

Weet je wat hypocriet is?
Dat als je een mooie gewonnen proef ziet je wel staat te juichen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:06

Sommige paarden zijn nu eenmaal snel gestressed en heet, zie ook Parzival. Het is nogal een entourage, daar in Aken.
Daarbij begreep ik, dat de prijsuitreiking van afgelopen donderdag ook voor extra spanning heeft gezorgd.
Ik vind het juist het toppunt van vertrouwen in de ruiter, dat EG hem toch uiteindelijk zo goed door de proef stuurde.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:07

rapido schreef:
Cinnepin schreef:

Weet je wat hypocriet is?
Dat als je een mooie gewonnen proef ziet je wel staat te juichen!

Dan heb je mijn overige berichten niet gelezen. Ik houd namelijk helemaal niet van de topsport! Dus juigen? NEE

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:08

Vindt het sneu voor Edward na donderdag. Was goed op weg. Knap dat hij nog zo kan rijden met spanning en al.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:08

HorseTimeXL schreef:
[ Maar ik denk zodra Edward iets toe had gegeven ze met man en macht naar het paard hadden moeten zoeken omdat die dan echt helemaal over de zeik zou zijn geweest.
Ik was waarschijnlijk niet eens bij de ring uberhaub gekomen met zo'n heet paard :')

Het is toch van de zotte dan iedereen het excuus maar moeten accepteren van een paard dat direct over de zeik gaat..

Als je zo'n paard wil laten tonen moet je de omgeving accepteren met ups en downs en anders moet je thuis blijven in je beschermde omgeving.

Hij heeft dit allemaal eerder meegemaakt met Sisther de Jeu |(