Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:26

Maar het is wel volgens de FEI....FEI aangewezen en opgeleide juryleden zetten hem op 1 met meer dan 80% ;)

Je kan dus hier zoveel miepen en mauwen over trainingsmethodes en over het gaan van Toot,
maar daar veranderd niets aan, niet bij de FEI en niet bij MAR.

Ik zou zeggen ga bij de FEI klagen of ga zelf jureren....wellicht in de toekomst 5 sterren jurylid?
Dan pas kun je zaken daadwerkelijk veranderen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:02

listiglistje schreef:
Maar het is wel volgens de FEI....FEI aangewezen en opgeleide juryleden zetten hem op 1 met meer dan 80% ;)

Je kan dus hier zoveel miepen en mauwen over trainingsmethodes en over het gaan van Toot,

Ik zou zeggen ga bij de FEI klagen of ga zelf jureren....wellicht in de toekomst 5 sterren jurylid?

Hoe diep kun als FEI en/of jurykorps zakken: Regels opstellen en zelf niet weten hoe je moet beoordelen of er volgens de regels gereden wordt :? Het wordt tijd dat er grondig wat gaat veranderen aan de manier van rijden en de beoordeling hiervan. En dan helpt miepen en mauwen zeker wel, kost alleen een lange adem, maar die hebben de meesten die zien dat het gewoon niet klopt er wel voor over.

Electra63

Re: Totilas scoort 80.360% tijdens internationaal rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:15

Het is echt grappig hoe een stel amateurs op een paardenforum het zoveel beter weet dan de Internationale juryleden op het hoogste niveau..... Het is hetzelfde als ik Zonderland ga vertellen hoe hij een driedubbele salto moet maken. Federer uit ga leggen hoe hij een bal moet serveren of hoe Verstappen een bocht moet aansnijden.....
De beste stuurlui staan aan wal, zeker op Bokt :D :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:23

Listiglistje, weer zo'n dooddoener :')

Omdat de top het doet betekent het niet automatisch dat het goed is hoor. Er zijn zoveel 'tops' in allerlei takken van sport en business waar héél veel dingen gebeuren die eigenlijk niet goed zijn. Dat soort dingen trekt de top nou eenmaal aan. Of andersom... Hoe je het ook wil zien. Het gaat om geld, hele grote bedragen in dit geval en dan gaan mensen dingen soms anders doen. Misschien zou ik het in die positie ook wel doen, geen idee. Al met al vind ik het gewoon jammer. Jammer ook dat het goedgekeurd wordt door zoveel paarden mensen. Wellicht dat ik me in die goedkeuring zou kunnen vinden met wat inhoudelijke argumenten van jullie?

Vergeet ook niet dat dit als voorbeeld dient voor nieuwe en jonge ruiters. Vind je het gek dat zoveel instructeurs en instructrices verkeerd les geven? Serieus, hier hoor ik instructrices zo les geven waarin ze aanmoedigen om je paard gewoon in de krul te trekken. Over de rug? Nooit van gehoord. Waar zal dat allemaal vandaan komen?

Eerder dacht ik er niet zo veel over na, maar nu weet ik het wel :+ Vervelende bijkomstigheid.

Een jury is geen oppermacht of alwetende o.i.d. hoor. Denk aan de jury's bij de Tennessee Walking Horse shows. Een heftiger verhaal, maar volgens mij wel het zelfde idee. Hoe meer spektakel en show, hoe beter. Ook dat begon ooit 'normaal' en is uit de hand gelopen. Ten koste van de paarden. Zou me niet verbazen als die paarden ook gewoon heel oud worden.

Niemand denkt het hier ook beter te kunnen volgens mij, ik niet iig :+ Het is puur een kritische kijk op een situatie. Topwielrenners met doping vinden we ook niet OK toch? Toch gebeurde het veel in de top. En mensen die dat afkeuren vonden niet dat ze beter konden wielrennen dan die topwielrenners. Die opmerking slaat niet echt ergens op :+ Net als kritiek op de Minister President, met hem zijn we het ook niet altijd eens toch? Betekent dat dat wij vinden dat we het beter kunnen? Of als we dat niet kunnen, mogen we dan niks meer zeggen? :') Voorbeeld: Ik ben het eigenlijk oneens met die hele Griekenland support situatie maar ik mag er niks van zeggen want ik kan het niet beter dan die mensen aan de top die dat allemaal beslissen.

Ik zeg helemaal niet hoe Rath iets zou moeten doen. Ik heb geen enkel commentaar geleverd op zijn rijkunsten. Ik vind het hartstikke knap! Maar persoonlijk ben ik gewoon geen fan van de trainingsmethode, de warming-up, de streng ogende hand, de onnatuurlijke gangen (mensen hebben al meerdere malen hier uitgelegd waarom) en vervolgens de in mijn ogen hypocriete reacties van bokkers er op (ook al eerder uitgelegd). That's it :D

Neem een voorbeeld aan bokker Ruitje die een topic opende over het 'beleren' van een jong paard voor de rensport. Ipv argumenten als 'het gebeurt altijd zo in de sport en de top doet het ook, dus het zal wel goed zijn' kon ze gewoon in alle openheid vertellen van het hoe en waarom. Dan kun je het er nog wel of niet mee eens zijn, maar op die manier laat je mensen kennis maken met iets waar zij misschien eerst een mening over hadden. Gewoon met informatie en onderbouwde argumenten :)

En nu hou ik er over op. Zit mijn nachtrust te verspillen aan een topic :') Ik ben benieuwd naar verdere reacties. Probeer het iig netjes te houden en niet persoonlijk. Dat geeft altijd een soort van onmacht aan... :=

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:01

Thesserd schreef:
Listiglistje, weer zo'n dooddoener :')

Omdat de top het doet betekent het niet automatisch dat het goed is hoor. Er zijn zoveel 'tops' in allerlei takken van sport en business waar héél veel dingen gebeuren die eigenlijk niet goed zijn. Dat soort dingen trekt de top nou eenmaal aan. Of andersom... Hoe je het ook wil zien. Het gaat om geld, hele grote bedragen in dit geval en dan gaan mensen dingen soms anders doen. Misschien zou ik het in die positie ook wel doen, geen idee. Al met al vind ik het gewoon jammer. Jammer ook dat het goedgekeurd wordt door zoveel paarden mensen. Wellicht dat ik me in die goedkeuring zou kunnen vinden met wat inhoudelijke argumenten van jullie?

Vergeet ook niet dat dit als voorbeeld dient voor nieuwe en jonge ruiters. Vind je het gek dat zoveel instructeurs en instructrices verkeerd les geven? Serieus, hier hoor ik instructrices zo les geven waarin ze aanmoedigen om je paard gewoon in de krul te trekken. Over de rug? Nooit van gehoord. Waar zal dat allemaal vandaan komen?

Eerder dacht ik er niet zo veel over na, maar nu weet ik het wel :+ Vervelende bijkomstigheid.

Een jury is geen oppermacht of alwetende o.i.d. hoor. Denk aan de jury's bij de Tennessee Walking Horse shows. Een heftiger verhaal, maar volgens mij wel het zelfde idee. Hoe meer spektakel en show, hoe beter. Ook dat begon ooit 'normaal' en is uit de hand gelopen. Ten koste van de paarden. Zou me niet verbazen als die paarden ook gewoon heel oud worden.

Niemand denkt het hier ook beter te kunnen volgens mij, ik niet iig :+ Het is puur een kritische kijk op een situatie. Topwielrenners met doping vinden we ook niet OK toch? Toch gebeurde het veel in de top. En mensen die dat afkeuren vonden niet dat ze beter konden wielrennen dan die topwielrenners. Die opmerking slaat niet echt ergens op :+ Net als kritiek op de Minister President, met hem zijn we het ook niet altijd eens toch? Betekent dat dat wij vinden dat we het beter kunnen? Of als we dat niet kunnen, mogen we dan niks meer zeggen? :') Voorbeeld: Ik ben het eigenlijk oneens met die hele Griekenland support situatie maar ik mag er niks van zeggen want ik kan het niet beter dan die mensen aan de top die dat allemaal beslissen.

Ik zeg helemaal niet hoe Rath iets zou moeten doen. Ik heb geen enkel commentaar geleverd op zijn rijkunsten. Ik vind het hartstikke knap! Maar persoonlijk ben ik gewoon geen fan van de trainingsmethode, de warming-up, de streng ogende hand, de onnatuurlijke gangen (mensen hebben al meerdere malen hier uitgelegd waarom) en vervolgens de in mijn ogen hypocriete reacties van bokkers er op (ook al eerder uitgelegd). That's it :D

En nu hou ik er over op. Zit mijn nachtrust te verspillen aan een topic :') Ik ben benieuwd naar verdere reacties. Probeer het iig netjes te houden en niet persoonlijk. Dat geeft altijd een soort van onmacht aan... :=

_/-\o_
Ik ben 100% met dit stuk eens. Kan er eigenlijk niets meer aan toe voegen. Hooguit dat ik er gewoon heel erg ziek van wordt dat meteen 't argument "jullie kunnen het zelf niet eens" gebruikt wordt. Is toch zo'n verschrikkelijke dooddoener en slaat meteen een hele discussie dicht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:34

listiglistje schreef:

Dus jij vind het goed dat paarden in een houding getrokken worden, geen correcte aanleuning hebben omdat ze dan de 80% halen? Voor jou is dit de reden om het maar goed te keuren? Het trieste is dat heel veel ruiters, net als jij, denken dat het goed is omdat ze hoge punten halen. En je ziet dit op alle nivo's. In mijn jonge jaren stond er nog op je protocol dat de aanleuning niet correct is. Daar werd toen echt wel op gelet. Maar omdat wij dit beeld tegenwoordig allemaal normaal in zijn vinden betekent dit niet dat het ook correct is. Ze mogen in de juryopleidingen op elk niveau wel wat meer aandacht aan gaan schenken. Want de gemiddelde ruiter en jury herkent een niet correct lopend paard heel vaak niet eens. Ook bij de amateurs zie je paarden die niet eens normaal hun hals kunnen strekken. Die lopen de hele proef dik achter de loodlijn en blijven in die houding lopen als ze de hals moeten strekken.

De FEI heeft de Rollkur verboden, maar LDR mag dus wel, maar dan weer niet langer dan 10 minuten. Maar hoe zie je als Jury het verschil? Naar mijn mening niet. Je stelt dus regels maar een paard wat totaal niet losgelaten loopt, geen correcte aanleuning heeft haalt wel hoge punten. Daarom moet er ook iets gebeuren. Er zijn al meerdere, in mijn ogen grootmeesters zoals Philip Karl, die hun kritiek uiten. Maar die verandering zal niet snel in de top gebeuren omdat daar te veel geld in omgaat. Maar al er maar een paar van amateurs die hun ogen openen scheelt dat toch weer.

Ik ken genoeg mensen die anders zijn gaan rijden. Die willen hun paard niet meer in een houding trekken.
Bij een losgelaten paard krijg je een goed aanleuning cadeau. Daar hoef je niks voor te doen. Ik heb het roer nu 1,5 jaar geleden omgegooid en het is voor mij een verademing.

En dat de top bereikt wordt, betekent inderdaad niet automatisch dat het goed is. Kijk maar naar de wielersport. Daar bereikte je de top niet als je geen doping gebruikte.

Ik heb mij verdiept in de biomechanica van het paard, hoe een paard in een correcte aanleuning loopt. Daarvoor hoef ik echt niet op internationaal nivo te rijden om te herkennen als een paard niet correct loopt. Electra63, jij vind Totilas dus in een correcte aanleuning, losgelaten en met schwung lopen. Hij toont geen gebroken diagonalen, geen valse knik en zijn achterhand draagt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:32

Wat LL eerder zegt is; als het je zo stoort dat je anderen wil overtuigen en aanvallen er over, doe er dan daadwerkelijk wat aan, ga jureren, schrijf naar de F.E.I... Dóe wat. :)
Wat voor zin heeft het om hier op een forumpje te posten? Daarmee ga je niets veranderen.

En nee Damian dat zegt ze niet. Ze zegt dat de F.E.I dat blijkbaar goed vindt want anders reed ie geen 80% bij F.E.I juryleden.
Lees dan fatsoenlijk wat ze schrijft voor je aan de tirade begint.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:57

Ik heb al aangegeven dat je op hoog niveau niks gaat bereiken. Jammer dat mensen altijd denken dat je alleen iets kan veranderen door te gaan jureren. Je kan ook iets veranderen door zelf correct te rijden en die ervaring te delen met anderen. Dat werkt inspirerend. En op die manier ken ik al veel mensen die anders zijn gaan rijden. En posten op het forum heeft absoluut zin. Als is er maar 1 persoon die gaat nadenken over zijn of haar manier van rijden.

Citaat:
Maar het is wel volgens de FEI....FEI aangewezen en opgeleide juryleden zetten hem op 1 met meer dan 80%

LL is van mening dat het wel volgens de FEI is omdat de jury het met 80% waardeert. Ik stel dus een vraag of zij vindt dat dit paard in losgelatenheid is gereden, geen gebroken diagonalen laat zien en niet in een valse knik loopt. Misschien dat jij het wel kan zien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:59

Ja, gezien juryleden aangewezen door de F.E.I hem op 1 zetten is het blijkbaar wel volgens de F.E.I he anders zouden die wel op hun vingers getikt worden.

Ik heb Totilas nooit graag zien lopen, onder geen enkele ruiter (zoek maar op in mijn berichten als je me niet geloofd. :D)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:20

Maar wat vind jij?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:32

Thesserd helemaal mee eens..amen....
Zal helaas nooit veranderen. Het doel heiligt de middelen...
Heeft niets met amateurtjes te maken..

Geen rottere wereld dan de paardenwereld.

Ook bij de amateurtjes is er op wedstrijd wanbeleid..kijk maar eens goed..het grote geld,de bekende namen met moneymoney...het gesleur, geprik en gemartel wirdt ook daar beloond...geen ringmeesters .neuh...te gek voor woorden als je hoger dan de z2 gaat kijken..
Money roem en graag gezien worden naast bekende geldrijder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:36

Wat ik vind? Dat het een hoop gel*l in de ruimte is.
Zelf correct rijden gaat niks doen aan de top gezien geen van jullie daar tot nog toe rijdt. En tenzij je kan bewijzen dat je met correct rijden béter scoort dan met wat ze nu doen, gaat er niks veranderen. En als je niks wil veranderen, dan zit het je blijkbaar niet genoeg dwars.

Ik vínd Charlotte Dujardin en Carl Hester fijne ruiters om te zien rijden. Ik vind Rath op zich ook een fijne ruiter om te zien rijden maar dat gaat blijkbaar niet meer met Totilas gezien ze Sjef er bij hebben moeten halen om hem weer aan de praat te krijgen. Nee, ik ben geen fan van de huidige nederlandse (en belgische for that matter) rijderij. Te veel druk, te veel gepush... Ik kán er onmogelijk aan tippen en zal niet zoveel gevoel in mijn hele lijf hebben als zij in hun kleine teen maar dat maakt het voor mij des te teleurstellender dat ze niet losser en ontspanner rijden. Maar als je dat zegt ben je een domme belg en tel je toch niet mee. -zo iets was het toch :D-
En dat begint al op laag niveau hoor. Zondag nog op wedstrijd kunnen rond kijken... als ik de winnaars zie kan ik enkel denken "zo wil ik niet rijden, laat staan winnen."
Hier staan ook bekers op de kast maar als er jury's zijnd ie meer gepush willen zien zal ik niet met meer druk gaan rijden voor een beker. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:37

Ayasha, ik weet niet of je het tegen mij had, maar dit is een discussieforum hè :D Ik stel iets ter discussie en ik sta open voor andere meningen. Alleen krijg ik niet echt goede argumenten helaas O:)

Dat er niet zomaar daadwerkelijk wat gaat veranderen is op zich logisch. Dat kunnen alleen de mensen in de top zelf :) En de juryleden kunnen dat. Maar dan nog, dan mag er nog steeds over gediscussieerd worden hier toch?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:13

Ik begrijp echt helemaal niks van wat je zegt Ayasha. Jouw hele argumentatie staat vol tegenstrijdigheden ("je kan er niet aan tippen, hebt minder gevoel in jouw kleine teen dan zij in hun hele lijf, maar je bent tegelijk teleurgesteld dat zij een paard niet meer ontspannen kunnen voorstellen?" 8)7) en je haalt steeds punten aan waar het helemaal niet om gaat. Of nee, dat laatste klinkt wat bot, maar ik bedoel te zeggen dat jij op een heel ander niveau de discussie voert. Damian, Thesserd, Coloured en ik zeggen allemaal hetzelfde, maar jij lijkt iets heel anders te lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:16

damian vroeg wat ik vond. Ik ging er van uit dat hij vroeg wat ik vond van de hedendaagse top. :+
Ik ben er van overtuigd dat die ruiters allemaal stukken beter kunnen rijden dan wij met z'n allen samen. Maar ik vind het jammer dat ze hun talenten op deze manier wensen toe te passen. Dat is geen tegenstrijdigheid, dat is nuance. :(:) Iets wat ik in jouw/jullie berichten nergens terug zie dus inderdaad. Ik discussieer wellicht op een heel ander niveau.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:36

Eigenlijk komt het er dus op neer dat jij het ook jammer vindt dat velen op deze manier rijden in de top? :+ Dat betekent inderdaad niet dat ze niet kundig zijn, die reactie van jou snap ik wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:44

Jep en juist omdat ik wel denk dat ze de kunde hebben, vind ik het teleurstellend. Kijk, iemand die niet beter weet of kan die met zoveel druk rijdt, tsja, dat is ook niet netjes of fijn voor het dier maar dan kan je nog wat begrip op brengen in de zin van "hij weet niet beter." maar iemand die beter kán en wéét.... Ja dat vind ik teleurstellend.

Wél vind ik dat Totilas al een fijner (daarom nog geen ideaal) beeld geeft onder Rath. De kin zit in de proeven al niet meer op de borst en hij loopt niet meer zo "in elkaar getrokken" (ja sorry een betere beschrijving heb ik er niet voor) als voorheen. Wat ten kost van zijn extreme bewegingen gaat maar imo waren die sowieso niet mooi en het zou me niet verbazen als zijn lijf last ondervonden heeft van zo extreem te bewegen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:52

Nu begrijp ik je :-). Kwartje viel wat later bij mij. En nu snap ik wat je zegt.

Overigens zat ik het filmpje nog eens terug te kijken. Zit op de boot met waardeloze, haperende internetsnelheid. Maar ik lijk ècht geen diagonaalsgewijze achterwaarts te zien rond de drie minuten. Ook die horizontale stang is afschuwelijk.
Maar goed, ik ga weer te inhoudelijk. Tijd voor een kop koffie :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:57

De achterwaarts was mij ook al wel opgevallen. Helemaal diagonaal is ie niet. :)
De stang heeft meen ik te maken met het feit dat de kinketting bij Totilas heel los gedaan wordt. :) ik zie nl niet echt een zwaar contact bij Rath en Totilas en als er een boogje in de teugel zit is ie stang ook vrij door geslagen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:14

Dat laatste zag ik ook idd, als hij de teugel los lijkt te hebben staat de stang alsnog vrij horizontaal. Wat is het nut daar eigenlijk van? De kinketting losser doen met vervolgens een meer horizontale stang?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:21

Hoe losser de kinketting, hoe minder de hefboomwerking (dus hoe zachter de inwerking van het bit.)
Hoe losser de kinketting hoe meer de stang zich zal gaan gedragen als een ongebroken trens kwa inwerking (niet 100% natuurlijk gezien de scharen maar daar komt het vereenvoudigt op neer.)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:24

Thesserd schreef:
Dat laatste zag ik ook idd, als hij de teugel los lijkt te hebben staat de stang alsnog vrij horizontaal. Wat is het nut daar eigenlijk van? De kinketting losser doen met vervolgens een meer horizontale stang?

Minder druk achter de oren en daardoor een veel vriendelijkere inwerking.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:31

:') Sorry, ik ging even het filmpje kijken op pagina 2?

Heb m 3 minuten gezien. Misschien heb ik een raar beeld hoor!
Maar ik heb écht het idee, dat hij op hete kolen draaft.

"Auw, auw, auw"Hoog optrekken, bijna niet neerzetten.

:') sorry, ik vond het zo grappig....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:39

Duidelijk, thanks :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:14

Nou...... Je kunt de stang dus verder 'doortrekken' is mij gezegd. Stel je maar eens voor wat die hefboom met een tong doet.
Maar dat is dus niet zo?