Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:50

Ach, als het niet diep triest is wat ze zegt is het ergens wel schattig. Alsof niemand zou weten dat een bit schade kan aanrichten en zij nu de baan op moet om dat duidelijk te maken. Al die jaren dat ze zelf op U2 reed had ze er geen enkel probleem mee om er ijzerwerk in te hangen...

Wordt ook steeds gezegd: woonplaats New York. Op haar FB staat gewoon IJmuiden en ook de rechter heeft geconstateerd (zie verslag rechtbank) dat ze in Nederland woonachtig is....

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:53

Netje schreef:
Ach, als het niet diep triest is wat ze zegt is het ergens wel schattig. Alsof niemand zou weten dat een bit schade kan aanrichten en zij nu de baan op moet om dat duidelijk te maken. Al die jaren dat ze zelf op U2 reed had ze er geen enkel probleem mee om er ijzerwerk in te hangen...

Wordt ook steeds gezegd: woonplaats New York. Op haar FB staat gewoon IJmuiden en ook de rechter heeft geconstateerd (zie verslag rechtbank) dat ze in Nederland woonachtig is....

Helemaal mee eens. En wat als blijkt dat haar onkunde de reden is geweest voor de schade? Ze moet zich er gewoon bij neerleggen.

Basilicium

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:59

Vernam inmiddels dat er hoger beroep aangespannen wordt. Ik vraag me alleen af waarom. Wanneer er nu al niet voldoende evidentie is, hoe gaat die er dan in de toekomst wél ineens komen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:00

Ik zag op FB een bericht, dat iemand € 3000 bood voor U2, terwijl hij nog maar € 2500 waard is volgens LE. Hoeft niet gekeurd te worden, ze neemt hem zo mee voor € 3000 :D

xbetsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:05

ik weet niet hoe ik de foto moet plaatsen , maar het is een foto van Engel op U2 met heel veel ijzerwerk in zijn mond ( stang en trens) . niet te geloven wat maakt die vrouw zichzelf onmogelijk ...alleen omdat ze geen geld krijgt !!!

ach Netje als je je niets verbeeld he ...moet je toch wat ! NY , Ijmuiden . het is voor mij gewoon een geldwolf. hopelijk krijgt ze nooit haar zin !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:11

Rocamor schreef:
Babootje schreef:
Het is m.i. een kwestie van interpretatie. Is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van herstel van verwondingen of is de schade aan het paard onherstelbaar in de zin van toekomstperspectief, het nog op niveau van topsport kunnen komen en derhalve waardevermindering. Een andere rechter kan de "onherstelbaarheid van de schade" best wel eens anders interpreteren

De Eigen arts van engel gaf toch al aan dat het niet onherstelbaar was? Een doorprikplek op de flanken is niet onherstelbaar. Als dat zo zou zijn, zou toch een groot deel van de paarden inmiddels om die reden niet meer te rijden zijn.

De kaak zou onherstelbaar beschadigd zijn, maar met het huidige bewijs van Engel is het voor de rechter duidelijk dat (als er schade was, dat) deze herstelbaar was.

Die kijkt er alleen in technische zin naar (en de rechter ook). Je hebt schade en gevolgschade

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:18

Zoals ik de uitspraak lees is er wel degelijk schade vastgesteld alleen geen onherstelbare schade. Hierdoor is waardevermindering van het paard niet bewezen en op grond daarvan wordt de claim afgewezen.

Er wordt nergens gezegd dat Bartels de schade niet veroorzaakt heeft (dat geloof ik persoonlijk wel) maar dat is niet relevant, het gaat om de (on)herstelbaarheid van de schade.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:35

Netje schreef:

Nou ze woont in ieder geval niet in IJmuiden hoor.. Haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:03

Ach je reddende engel van alle paarden die met bit gereden worden... Mens kom terug naar aarde.. Ze komt over als een kind van 16 in dat filmpje. Ze had toch geen probleem met bitten toen die knol nog mogelijk GP ging halen en dus meer waard zou kunnen worden?
Nu die het niet blijkt te gaan redden is 't ineens een probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:18

Ze gaat natuurlijk in hoger beroep, zal Wensing wel een flinke hand in hebben gehad. Indien dit paard vanaf het inrijden bij Bartels had gestaan dan had je misschien een zaak gehad, echter, zij heeft het paard ook gereden en dus kan echt niemand bewijzen wie de schade heeft veroorzaakt en voor 3000 mag ze hem hier ook wel afleveren. Investeren in paarden kan nu eenmaal goed en fout gaan, hier gaat het in die zin fout dat het paard waarschijnlijk net niet de GP, in ieder geval niet de absolute top kan halen en ja, dan heb je een dure investering gedaan. Misschien wel wat voor Wensings zoon of dochter, dat paard. Kunnen die nog even flink rondhobbelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:23

effe off topic, hoe is het afgelopen met die pony van wensing? En ik hoop voor LE dat wensing nu op no-cure-no-pay basis werkt.

Wens haar success en de anderen ook trouwens.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:38

Ayasha schreef:
Ach je reddende engel van alle paarden die met bit gereden worden... Mens kom terug naar aarde.. Ze komt over als een kind van 16 in dat filmpje. Ze had toch geen probleem met bitten toen die knol nog mogelijk GP ging halen en dus meer waard zou kunnen worden?
Nu die het niet blijkt te gaan redden is 't ineens een probleem.

Reddende engel :').
Moest hier toch wel een beetje om lachen :').

Sorry hoor, maar ergens vind ik haar zo hypocriet...
Want zelf rijd zij ook nog steeds met bit en wie zegt dat zij niet zelf dat paard aan gort heeft getrokken met haar bit? En wie zegt dat ze dat niet weer doet?
En dan die kinderpraat :roll:
Hoe oud is ze?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:46

Waarschijnlijk door de achterdeur afgevoerd. Die pony van de dochter bedoel ik dan.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 05:56

Pff als je dat filmpje kijkt kan je haar toch niet serieus nemen... :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:02

c_alsemgeest schreef:
Vergeet niet dat ze al die tijd niet bij het paard is komen kijken... en U2 stond er niet bepaald enkele weken. Als er misstanden waren had ze dit wellicht gezien wanneer ze soms even langs was geweest. Al is het maar een keer onaangekondigd de hele periode dat hij er stond. Daarbij heeft zij hen ook nog een bedank smsje gestuurd met de dank voor alle goede zorgen nadat zij hem op had gehaald.
En pas een hele tijd later kwam het verhaal van onherstelbare schade naar boven, wat ook niet bewezen is.
Ook de keus om het bedrijf aan te klagen ipv de persoon die het dier onrecht aangedaan zou hebben vind ik persoonlijk ook een bepaalde keuze waardoor ik eerder ga denken dat het om het geld gaat dan daadwerkelijk je recht te halen. Maar dat is misschien meer een gevoel :+
Ik ben meerdere keren op de academy geweest, aangekondigd en onaangekondigd daarbij ook meerdere keren lessen bij Mischa gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat ik in het rijden en de manier van lesgeven nooit gekke dingen heb meegemaakt, waardoor je denkt dat het iets harder gaat dan wenselijk zou zijn. Normaal voel je dat wel aan na een aantal keer les denk ik.

Maargoed... dat wilde ik even kwijt :+

Ik denk idd als je zo dichtbij bent je wel enigszins kunt proeven of zelfs zien hoe ze met de dieren om gaan.
Daarbij denk ik dat trainen op wisselende manieren omdat er de ene keer mensen bij zijn en de andere keren niet, niet zal werken.
Ik denk ook steeds meer dat het modellenwerk misschien niet meer zo lekker loopt en dan moet je toch andere inkomsten hebben :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:08

jasmijn78 schreef:
Lonneke heeft U2 gekocht bij Stal Bria. Stal Bria heeft in het verleden een conflict gehad met en een rechtzaak verloren van Bartels. Er is een rapport over de gezondheid van het paard opgesteld door Ulrieke Thiel, die een missie heeft als het gaat om LDR. Zij is van huis uit psycholoog en geen dierenarts. In het rapport citeert zij zogenaamd 'bewijs' uit haar eigen geschreven boeken. Wensing is als advocaat ook behoorlijk discutabel. Verder had Lonneke hoge verwachtingen van het paard en moet het een teleurstelling zijn geweest dat hij niet de GP haalde. Topruiters kunnen nu eenmaal niet alle paarden naar de GP toveren, als het zo makkelijk zou zijn... 1000,- per maand om je paard in training te zetten op een topstal lijkt mij een heel redelijk bedrag, zeker niet teveel. Nadat Lonneke het paard op had gehaald heeft ze hem naar Stal Bria gebracht en toen is de hele toestand begonnen. En als het paard echt mankeerde wat zij zegt dat hij mankeerde, dan ga je er een paar dagen later niet vrolijk mee springen.

Lonneke is pissed dat haar paard de GP niet haalde.
Stal Bria heeft mogelijk behoefte aan een vergeldingsactie
Ulrieke Thiel staat toch wel te trappelen om een topruiter neer te sabelen, ongeacht wie.
Wensing ruikt bloed en ziet een mooie kans om weer wat vette facturen uit te kunnen schrijven.

Blijkbaar had dus niet alleen Lonneke er belang bij om Bartels door het slijkt te halen. Grote kans dat deze 4 de handen ineen hebben geslagen met als doel geld, vergelding, wraak.... Wel slim van de andere belanghebbenden om Lonneke te gebruiken om hun eigen vetes uit te vechten en haar als geldschieter in te zetten/eigen zakken te vullen.

Verder lijkt mij dat het recht heeft zegegevierd. Slachtoffer in deze hele kwestie is Bartels, wiens goede naam wel door het slijk is gehaald.

En wie verder zit te pruilen dat het paard zo de dupe is; dat zal echt allemaal wel meevallen. Een paard merkt niet zoveel van rechtzaken en het bewijs van de schade is flinterdun. Ga op de gemiddelde amateur/pensionstal eens een aantal paarden binnenstebuiten keren en ik denk dat je dan veel schokkendere zaken aan zal treffen.

Kijk, dit puzzeltje klinkt idd heel geloofwaardig en hier weten de meesten mensen niks vanaf als ze er verder vandaan staan.

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:00

Helemaal juist Jesito! Jasmijn heeft de zaak heel beknopt en duidelijk weergegeven.
Als je ziet in het rapport van UT hoe ze MK naar beneden haalt met haar technische analyse. U2 die tijdens een hele grote show in de schijnwerpers en verder pikkedonker zijn kunstje moet doen en dan kommentaar van Ulrike dat het paard overmatig bezweet is, dan is de rest voor mij ook kul met al die lijntjes om te laten zien hoeveel verstand ze ervan heeft, Je kunt deze dingen niet zo theoretisch benaderen het zijn allemaal momentopnames. LE genoot van deze shows, haar paard stond in het voetlicht. Ik heb het zelf gezien en het was echt een huzarenstukje voor MK en IS. Ook MK is slachtoffer, maar heeft de keuze gemaakt om NIET voor het voetlicht te treden en gewoon verder te gaan. Zij is ook haar paard kwijt onder het mom dat hij in zijn mond was mishandeld, allemaal van te voren bedisseld. Het paard stond in revalidatie sinds maanden en had nauwelijks een bit in laat staan S&T. hetzelfde opzetje als bij U2 en met doel om aan te tonen dat MK beide paarden had mishandeld! Het is zo walgelijk, maar gelukkig doorziet de rechter het wel.
Als het al als voorbeeld wordt gebruikt om aan te geven dat dressuurruiter verkeerd met de paarden om zouden gaan hadden ze echt een andere ruiter moeten nemen, zowel IB als MK zijn uiterst vriendelijke en kundige amazones!

xbetsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:53

idd juist Jesito! Jasmijn heeft de zaak heel beknopt en duidelijk weergegeven.
van deze uitspraak van L.E ga je toch helemaal over je nek !............(Dressuuramazone en topmodel Lonneke Engel gaat in hoger beroep tegen de familie Bartels in de zaak omtrent haar paard U2 (v. OO Seven), zo heeft zij laten weten vanuit haar woonplaats New York. Eerder liet zij weten aan het Eindhovens Dagblad: "Als ik zou kunnen eisen dat ze nooit meer paard zouden kunnen rijden, dan zou ik dat doen. [...] En ik ga heel veel mensen waarschuwen dat ze niet hard in de paardenmond moeten trekken, want dat doet een paard gewoon echt heel erg pijn.) kan me begrijpen dat haar advocaat door gaat weer zoveel euro's in het laatje want winnen ? nee dat geloof ik niet! heb veel respect voor Misha en Imke (en hun advocaat) die niet zo op de voorgrond treden , maarja laat LE zich maar belachelijk maken en laat ze maar in Amerika blijven daar kennen ze alleen haar "mooie "kant en niet haar karakter!om zo mensen af te zeiken terwijl er foto's circuleren waar ze zelf met stang en trens rijdt !!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:10

Maar we zijn toch niet echt verbaast toch? Over het hoger beroep? Wensing is vaker aan een dergelijk vervolg proces begonnen terwijl die gedoemd was te mislukken.
En als je Lonneke hoort praten, ga ik er eigenlijk ook niet van uit dat zij goed kan relativeren, in bezit is van wat zelfreflectie of dat zij zich niet door anderen laat beïnvloeden tegen beter weten in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:27

ohjajoh6 schreef:
Ik zal het wel weer allemaal niet begrijpen hoor, maar als ik toch mijn paard in training geef bij een zo bekend staande top stal en ik krijg hem zo terug, zou ik ook moord en brand schreeuwen en eerlijk gezegd denk ik een ieder van jullie net zo hard....

Het is niet bewezen dat het paard zo beschadigt is als zij beweert! En het is ook niet bewezen dat de schade die er was op de kaak nog niet aanwezig was voor het paard daar gestald en in training gezet werd.

En iemand zei het al: als we onze paarden op de foto laten zetten met hun kaken, kan daar ook best wel wat op te zien zijn. Bitten zijn harder dan bot. Dus slijtage na jarenlang bitgebruik lijkt mij niet vreemd.
begeleidende dierenarts van stal en tandarts hebben beide verklaard dat zij geen verkeerde dingen hebben gezien bij het paard. Zij zetten ook hun reputatie op het spel als zij onjuiste informatie verstrekken voor de rechtbank, en eigenlijk beschadigt LE ook hun reputatie door hun begeleiding en controles niet te vertrouwen. Als je ziet hoe goed zulke sportpaarden medisch begeleid worden, en welke behandelmethodes ingezet worden en passende revalidatieschema's gemaakt, dan verbaast het me dat ze dit paard moedwillig met blessures doorgetraind zouden hebben.

De rechter verklaart nog dat de rest van het verweer niet eens beschreven hoeft te worden omdat door de voorgaande uitspraak over de onbewezen (al dan niet onherstelbare) schade dat overbodig maakt.

In hoger beroep zal LE die schade dus aannemelijker moeten zien te maken door met betere onderbouwing en bewijslast te komen. En dan krijg je alsnog de vraag wie die schade dan heeft aangericht en wanneer.

Over dat doorsporen vond ik het verhaaltje van Wensing wel heel vaag... Zoveel paarden die wel eens (per ongeluk?) doorgespoord zijn, en die nog gewoon gereden kunnen worden... Wonden genezen over het algemeen. Paarden lopen wel vaker wondjes op. Helemaal in het kuddeleven.
Hoe "getraumatiseerd" een paard daarna is zou je vraagtekens bij kunnen zetten.

Dat het trainen van paarden niet altijd even vriendelijk gaat, dat wil ik wel geloven. Hoe dat bij de grote stallen gaat achter de schermen, weet ik niet. Daarvoor moet je vaak genoeg op die stallen rondlopen denk ik...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:40

Waves schreef:
Zoals ik de uitspraak lees is er wel degelijk schade vastgesteld alleen geen onherstelbare schade. Hierdoor is waardevermindering van het paard niet bewezen en op grond daarvan wordt de claim afgewezen.

Er wordt nergens gezegd dat Bartels de schade niet veroorzaakt heeft (dat geloof ik persoonlijk wel) maar dat is niet relevant, het gaat om de (on)herstelbaarheid van de schade.

Precies. En het wil ook niet zeggen dat er geen waardevermindering is. Er is dus herstel mogelijk, maar hoe lang gaat het duren. De leeftijd van het paard in aanmerking genomen, hoe groot is dan de kans dat het nog terugkeert in de topsport?
Dan gaan de Bartelsen natuurlijk zeggen: dat paard was zowiezo al geen toppaard, want hij haalde het niveau niet. Vervolgens krijg je de discussie: haalde hij het niveau echt niet of haalde hij het niet omdat een paard met dergelijke verwondingen en conditie (die door de DA zijn vastgesteld) nu eenmaal niet fijn te rijden is.

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:55

Wat is er dan wel bewezen? Ieder paard heeft schade als je hem onderzoekt dus dat is niet bijzonder, de schade aan de flanken was wel duidelijk op de foto, maar ook omstreden, daar de eigenaresse LE er zelf bij was, dan moet je zelf innitiatief nemen en het paard terugtrekken en niet een paar dagen later lekker met hem gaan springen en iedere volgende dag hem ook laten berijden. Dit is echt niet mogelijk met een doorgespoord paard. Voortaan moeten de mensen die een paard kopen hier dus ook opletten en vragen of het paard ooit is doorgespoord, anders zou je hem dus niet meer kunnen berijden??
het niveau voor GP haalde hij al langer niet meer, dat was bekend en daarom is MK gestopt en heeft DM het overgenomen om het paard wat minder zwaar te belasten.
Ik denk bovendien dat er niemand te vinden is die U2 of een ander paard voor LE wil rijden met het vooruitzicht op een heel onterechte aanklacht zoals deze....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:19

ohjajoh6 schreef:
Ik zal het wel weer allemaal niet begrijpen hoor, maar als ik toch mijn paard in training geef bij een zo bekend staande top stal en ik krijg hem zo terug, zou ik ook moord en brand schreeuwen en eerlijk gezegd denk ik een ieder van jullie net zo hard....

joyce B schreef:
Het is niet bewezen dat het paard zo beschadigt is als zij beweert! En het is ook niet bewezen dat de schade die er was op de kaak nog niet aanwezig was voor het paard daar gestald en in training gezet werd.
.

Nou nee, de dierenartsen liegen natuurlijk. De schade wordt niet betwist in de rechtszaak. Alleen de veronderstelde "onherstelbaarheid". En denk je nu echt dat een paard met dergelijke schade in de mond op topniveau kan lopen? Ik denk het dus niet. Mischa is gestopt met U2 omdat het paard volgens haar "het niveau" niet haalde. Maar even daarvoor was het nog een "fantastisch" "toppaard" volgens Mischa zelf.

De woorden van Mischa:
"In 2004 verhuisde ik naar Academy Bartels. Daar reed ik o.a. de goedgekeurde hengst UB40. In 2006 kreeg ik mijn huidige toppaard U2 (in eigendom van topmodel Lonneke Engel) te rijden. Met dit fantastische paard werd ik o.a. 2e op het NK in het ZZ-zwaar in 2009. Op dit moment loopt U2 Lichte Tour en train ik hem onder begeleiding van Olympisch amazone Imke Schellekens Bartels naar de Grand Prix."
http://mischakoot.wix.com/wwwmischakootcom#!info

Kennelijk had het paard toen nog het talent om Grand Prix te lopen. Als professioneel trainer en amazone herken je zo'n talent natuurlijk. Maar ergens is het mis gegaan. Was de werklust eruit? Was hij niet meer fijn te rijden? Strak in zn lijf? Waarom haalde U2 het niveau ineens niet meer? Wat denk je zelf? Zou een paard met dergelijke schade in de mond nog fijn te rijden zijn?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:28

Je traint het dier naar de GP, voor die training kun je nog helemaal niks zeggen over of het dier dat niveau gaat halen.
En als je het dier naar de GP traint kun je ook nog steeds niet met zekerheid zeggen of het dier geschikt is voor de GP.
Dus dit is echt een hele kromme beredenatie Babootje.
Het kan best zijn dat tijdens de training naar voren is gekomen dat het dier niet geschikt is voor de GP. Maar daar moet je toch echt eerst voor trainen. Dus het feit dat je een paard naar een bepaald niveau traint betekend nog niet dat het dier dit kan!

Overigens zeg ik over mijn paard ook dat het een fantastisch toppaard is... en die gaat al helemaal nooit dat niveau halen :').
Een paard kan best een fantastisch toppaard zijn zonder dat hij/zij geschikt is voor het hoogste niveau.
En ja, ook ruiters van dat kader kunnen dat zeggen...

Lekker makkelijk om iemand op dat soort woorden te pakken en dan te beweren dat het daar allemaal fout is gegaan...

Overigens is het natuurlijk wel frappant dat de dierenarts in eens zijn verklaring veranderd tijdens de rechtzaak (onherstelbaar beschadigd meneer de rechter? Oh nee, met een operatie kan alles hersteld worden hoor :+)
Dus liegen dierenartsen? Geen idee... Het kan natuurlijk best zijn dat de boel ernstig is aangedikt...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:44

M_D_H schreef:
Getup schreef:
Um....nu niet nog een andere Daniëlle erbij gaan halen ;-)

Oh shit dat is waar, ik zat al te twijfelen over de achternaam :')

Misschien raadzaam om dan even vooraf te controleren of je beweringen juist zijn, dit staat nu online en is dus traceerbaar. Lijkt me niet de bedoeling.