Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:00

Yvank_ schreef:
Duidelijk dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat Gert doet... Het gaat bij hem vaak niet om doorsnee paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn.. Maar juist de gevallen waar maar weinig meer overweg kunnen en dan kan zo'n manier absoluut de juiste wel zijn.

Amen!
Gert is er voor.probleempaarden.
Niet voor simpele paarden die je ook met veel geduld bekeerd krijgt.
Maar voor de paarden die na lange tijd alles nog niet accepteren.

Vind het allemaal wat overtrokken hoor.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:00

Sandraa schreef:
Bedenk wel dat de meeste paarden die thuis netjes zijn opgevoed en voorbereid niet zo heftig reageren op het erop klimmen van Gert. Al heb je uitzonderingen, zoals altijd ;-)

Gert krijgt vaak paarden die de eerste jaren al verprutst zijn door de mens. Opgegroeid zonder soortgenootjes, lekker veel in de (zachte) hand en dan blijkt dat lieve veulen een draak van een 3-jarige geworden te zijn. Die over alles en iedereen heen walst, nul respect heeft en bij voorkeur letterlijk door je heen loopt. Doe je iets wat hem niet zint dan gaat hij erbij liggen of komt omhoog.

Maar alles voor het 'horsemanship' dus we gaan hem vriendelijk in rijden, door het lieve baasje waar hij al van veulen af aan vertrouwen in heeft. Eerst aan de longeerlijn, dit gaat best goed. Soms komt hij wel op je af rennen of breekt uit, maar dan weer vangen en op nieuw proberen. Met behulp van een afgezette roundpen en een helper lukt dit na x maanden best goed!

Dan het zadeltje erop. Oei hij reageert wel heftig, hij heeft nog geen vertrouwen dus halen het zadeltje eraf en geven hem een wortel. Eerst gaan we proberen of een washandje op zijn rug lukt en dat bouwen we uit naar steeds iets groters. Nou na een half jaar lukt het zadel dus ook al!

Hopsakee we gaan 'hangen'. Oei hij draait weg, maar met heel veel oefenen lukt dat wel. Zolang de helper worteltjes blijft geven. Dan het moment supreme. Best spannend hoor! Vandaag er voor het eerst op! En het ging nog goed ook! De tweede keer kwam hij wel omhoog, ik denk dat hij spierpijn had en ben snel afgestapt. Volgende week nog maar een keer. Nu ging hij liggen.

Hij is duidelijk zijn vertrouwen kwijt. Met behulp van kruidenbloesem komt dit wel goed. Mijn buurvrouw zegt ook dat hij blokkades heeft in zijn energiebanen. Niet dat mijn buurvrouw er verstand van heeft, maar die kent iemand die dat gezegd had.

Het gaat beter met paard, ik heb de stalhulp gevraagd om er een keer op te gaan, zelf durf ik niet meer. Hij is wel wat groot en zwaar, maar durft alles. Nou hij deed het goed hoor! Hop zo erop, wel met een slofje zodat hij niet omhoog kon en twee helpers erachteraan met zweep zodat hij niet kan gaan liggen. Ik had hem aan de longeerlijn vast. Hij heeft me verteld dat het een heel dominant paard is, ja daar kan ik ook niks aan doen. Dus nu gaat hij er elke dag zo op, gaat hartstikke goed. En als hij laat hem wel even zien wie de baas is, kop goed naar beneden en goed bij tikken. Een uurtje tot hij zich overgeeft.

Nu na een week hebben we wel een ander probleem, hij valt me aan met opzadelen. Ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen, ik ga die tovenaar eens bellen. Gert van de Hof. Eens kijken hoe we hem in een trailer krijgen...........

_/-\o_

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:02

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik mis in deze discussie is het paard zelf. Wij hebben allemaal onze meningen, maar niemand weet wat er in zo'n beest zijn hoofd omgaat hoor. We kunnen alleen kijken naar de tekenen die zo'n paard geeft.

Ik was er zaterdagmiddag bij toen dat schimmeltje werd 'ingereden'. Even serieus, dat paard gaf echt niet zo enorm veel stress signalen hoor, tuurlijk hijgde ie en gingen die oren een paar keer plat, maar dat gebeurt in de wei ook, zullen we onze paarden dan maar ook niet meer in een kudde zetten? Toen Gert hem op het einde losliet liep dat paard gewoon los stukjes achter hem aan. Nou, dat doet een paard niet bij een poema hoor, dus Gert zal wel niet als roofdier gezien worden.

Ik zou het zelf iets anders doen misschien, maar zoveel paarden, zoveel manieren. Waarom is het beter om een half jaar lang elke week een uur stress te veroorzaken, i.p.v. nu een keer 15 minuten? Wie bewijst dat dat paard die omgeving eng vond? Ik zag een nieuwsgierig beestje die verbaasd het publiek in keek, maar zeker niet doodsbang was. Maar uiteindelijk is dat ook maar mijn mening.

Ik word al die mensen die ervan overtuigd zijn dat ze weten wat een paard voelt een beetje zat. We kunnen alleen maar bepaalde signalen interpreteren, dus als je er niet bij was, kan je ook niks zeggen.

Ten slotte vind ik die briefschrijfster een beetje flauw, als je het niet eens bent met paardensport, prima, maar rijd dan zelf ook niet. Haar paard gaat toch ook voor voren door druk? Dan omloopt ie toch ook ongemak? Daar is nou eenmaal onze hele sport op gebaseerd. (Tenzij haar paarden gaan lopen voor iets anders, daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:03

Sandraa schreef:
Nu na een week hebben we wel een ander probleem, hij valt me aan met opzadelen. Ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen, ik ga die tovenaar eens bellen. Gert van de Hof. Eens kijken hoe we hem in een trailer krijgen...........

Zo waar :D :D :D Als mensen zonder kennis en kunde zouden stoppen met paarden inrijden, dan zouden dit soort capriolen ook niet meer nodig zijn.

Angela schreef:
Resultaat: paard kwartier zwaar in de stress, maar heeft daarna een heel leven voor zich. Resultaat als Gert er niet was geweest: enkeltje slager. Ik denk dat het paard die 15 minuten stress echt niet als fijn heeft ervaren, maar daar krijgt zo'n paard wel veel voor terug.

En dat is dus niet zo (in ieder geval niet bij alle paarden). De stress kan zo hoog oplopen dat het paard er z'n leven lang last van houdt (in de vorm van overdreven spanning en onverwachtse uitbarstingen). Maar goed, dat zullen de meeste mensen niet eens merken, want dan is het gewoon "een rillerig beest" :D

Zolang men (zoals in dit topic) er geen probleem in ziet, omdat het "bitloos" was en het paard "lekker met de oortjes naar voren liep" |o zal er niet snel iets veranderen.

terina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:08

Wat een gezeur en gezeik weer.. Ik ken gert al jaren, maakte bij mijn vorige baan alle paarden zadelmak, wij deden het longeerwerk hij stapt erop, bange paarden vertrouwen hem volledig en brutale paarden hebben respect voor hem maar niks wordt afgedwongen. . Hij rijd ze hooguit twee drie keer en wij konden er zo mee wegrijden, en die paarden was niks mee aan het handje.. Op de shows komen de probleempaarden waar niemand meer wat mee kan.. Dat mag hij dan weer oplossen.. En hij kan dat als geen ander. . En meestal worden die paarden daarna ook nog een paar keer door hem gereden... En wat te denken van al die internationale spring en dressuur paarden die niks meer willen en dankzij hem weer in de baan komen en presteren.. Verdiep jullie er eerst eens in, en kom daarna eens met conclusies.. Als hij er mee stopt zzitten een heleboel mensen met de handen in het haar...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:11

terina schreef:
Wat een gezeur en gezeik weer.. Ik ken gert al jaren, maakte bij mijn vorige baan alle paarden zadelmak, wij deden het longeerwerk hij stapt erop, bange paarden vertrouwen hem volledig en brutale paarden hebben respect voor hem maar niks wordt afgedwongen. . Hij rijd ze hooguit twee drie keer en wij konden er zo mee wegrijden, en die paarden was niks mee aan het handje.. Op de shows komen de probleempaarden waar niemand meer wat mee kan.. Dat mag hij dan weer oplossen.. En hij kan dat als geen ander. . En meestal worden die paarden daarna ook nog een paar keer door hem gereden... En wat te denken van al die internationale spring en dressuur paarden die niks meer willen en dankzij hem weer in de baan komen en presteren.. Verdiep jullie er eerst eens in, en kom daarna eens met conclusies.. Als hij er mee stopt zzitten een heleboel mensen met de handen in het haar...

_/-\o_

Pantykous

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:19

Als het zo erg is als hier beweerd wordt, zou hij dan al zo lang zo druk zijn en zoveel fijne paarden afgeleverd hebben?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:20

Pantykous schreef:
Als het zo erg is als hier beweerd wordt, zou hij dan al zo lang zo druk zijn en zoveel fijne paarden afgeleverd hebben?

Omdat hij doorgaan gewoon thuis rustig aan de slag gaat en niet op show.
Ik val niet over die man en zijn methodes, maar dat het op zo'n show allemaal in een kwartiertje moet gebeuren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:21

Ik denk dat er meer paarden en pony's in Nederland ( en de wereld ) zijn die knulliger worden ingereden.
Immers denkt iedere "boer "te weten hoe het moet, maar ook menig ponymeisje dat een beetje in het zadel kan blijven zitten durft zich er aan te wagen......én alles wat daar tussen zit!!
En een gezegde als "De beste stuurlui staan aan wal "is hier dus wel op zijn plaats.

Feit is dat Gert durft te laten zien aan ál dat paardenvolk hoe hij zijn kunstjes vertoond.
Open en helder, what you see is what you get.
Feit is óók dat zo een evenement als dit weet wat ze in huis halen en welk "amusement" zij hun publiek voorschotelen.....wétend dat hier altijd voor en tegenstanders zich onder het publiek zullen bevinden.
Of iedereen zijn eigen jongen paard voor de leeuwen zou gooien op ze een event is ieder voor zich, maar blijkbaar zijn er wél liefhebbers voor......anders was Gert snel klaar.

Denk dat we inderdaad weer snel klaar staan met onze etiketjes.
En niemand verplicht je om hier na te kijken, maar denk als het écht van de gekke was de hele Gert en zijn kunstje al lang geen poot meer zou hebben om op te staan.
En nogmaals.......misschien zouden we ons drukker moeten maken om ál die thuis klussers die zichzélf een etiketje hebben opgeplakt, die we niet zien!!!!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:24

heftige tinker! (foto)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:25

Over zijn kunnen wil ik niets afdoen, man heeft gewoon plak aan de kont.
Wel zijn de paarden overdonderd en op dat moment (show) zullen ze zich overgeven.
ben zelf bij de onze zadelmak maak man geweest en daar stond een paard, door Gert zadelmak gemaakt, mensen konden er niets mee, en hij mocht het oplossen..
Gert is een showbink en houdt van de aandacht. Het is zeker een kundig ruiter, daar wil ik absoluut niets aan afdoen, maar zou mijn paard nooit bij zo'n show onder het zadel gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:27

Ik denk dat voor mij het grote probleem is dat je een jong en onervaren paard gebruikt als showobject.
De manier waarop hij een paard zadelmak maakt zou persoonlijk ook niet mijn manier zijn. Ik houd meer van een toenadering op basis van vertrouwen.
Er is veel meer paardenleed bij zadelmak maken en de latere africhting dan wat denken. Veel ruiters zijn onwetend.
Maar om bij het onderwerp te blijven.
Het feit dat een onervaren paard als showelement wordt gebruikt vind ik not done. En idd het klapvee op de tribune maar lachen en klappen. Volksvermakerij is het geworden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:35

Nadat ik de eerste pagina had gelezen, ben ik op youtube eens wat filmpjes van hem gaan bekijken. Op alle fimpjes zie ik iemand die rustig is en heel goed kijkt naar hoe het paard reageert, hoe de ogen, nek en rug staan. Op bijna elk filmpje hoor ik hem zeggen "we laten hem even rustig doordraven, even het vertrouwen krijgen". Hij beloont het paard als het goed gaat, geeft zelf aan vooral de nadruk te leggen op het positieve. Zijn hele manier is veel meer dan een showring inkomen, een paard een zadel op te leggen en vervolgens gaan rodeorijden. Ik ben wel van mening dat hij door zijn rust het paard het vertrouwen geeft dat het goed is.
Ik denk dat hij meer ziet dan de gemiddelde ruiter op Bokt.

Ik ben het er wel mee eens dat het niet perse een showonderdeel op een groot evenement hoeft te zijn.

Maar ik denk dat echt heel veel mensen nog veel van hem kunnen leren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:36

Gypsy schreef:
Pantykous schreef:

Ik val niet over die man en zijn methodes, maar dat het op zo'n show allemaal in een kwartiertje moet gebeuren.

Het moet niet 'allemaal' in een kwartiertje gebeuren. Als 't goed is, is 't goed, ook tijdens een show. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:37

Ik ben van mening dat het zadelmak maken en inrijden niet thuis hoort in de show arena. Dat geldt overigens niet alleen voor Gert van het Hof, maar ook voor alle andere demo-gevende paardenguru's. Het is tenslotte niet meer dan een uithangbord voor de bedrijven van deze personen, én het tegemoetkomen aan de sensatiezucht en het vermaak van de bezoekers door een organisatie als JA.
Met name dat laatste zou geen plaats mogen hebben bij een respectvolle opleiding van een groen, jong paard.

Of zijn methode beter of slechter is dan alle andere methodes, daar wil ik geen uitspraak over doen; ik vorm een mening over de zaken die ik zelf ervaar ( heb hem nog nooit in levende lijve aan het werk gezien) en kwaak geen anderen na. Ik denk echter dat deze man de eerste zal zijn die zal bevestigen dat je een paard niet even in een kwartiertje klaarstoomt voor de ruiter en dat er wel wat meer tijd voor nodig is om e.e.a. bevestigd te krijgen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:44

Misschien had het niet handig geweest om hem op een show zijn kunnen te laten zien.
Al dan nog zo werkt de best man thuis ook zonder "show" en stress van de grote hal van de rai.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:46

Tja ik ben het niet eens met zijn methode vanwege het feit dat ik dit nooit zo na zal kunnen doen. Heb daarvoor de kracht niet in mijn armen, ben te sloom, kan wel zitten maar denk niet dat ik dit allemaal zou kunnrn uitzitten. Verder op een groot evenement zou ik al helemaal niet kunnen, klap ik dicht door alle ogen en ben ik bij elk geluidje afgeleid. Heb er zeker wel bewondering voor!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:48

j1988 schreef:
Tja ik ben het niet eens met zijn methode vanwege het feit dat ik dit nooit zo na zal kunnen doen. Heb daarvoor de kracht niet in mijn armen, ben te sloom, kan wel zitten maar denk niet dat ik dit allemaal zou kunnrn uitzitten. Verder op een groot evenement zou ik al helemaal niet kunnen, klap ik dicht door alle ogen en ben ik bij elk geluidje afgeleid. Heb er zeker wel bewondering voor!

Dus omdat JIJ dit niet zou kunnen, ben je het niet eens met zijn methode?

apart.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:50

Ik ben het absoluut niet eens met zijn methoden. Ik heb ervaring met het beleren van jonge paarden maar niet op deze manier. Ik zou niet op deze manier met dieren kunnen en willen omgaan. Ik ben eerder al een keer weggelopen bij een demonstratie van hem omdat ik het niet kon aanzien.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:52

Nou meer om mijn tekortkomingen dat ik t zelf niet zou kunnen toepassen. Staat dr een beetje stom. Ik heb juist vaker zijn shows e.d gezien om er ook wat van te kunnen leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:52

j1988 schreef:

Sorry maar dat is toch idioot? Omdat jij het niet kan is het maar een slechte methode? Ik kan niet turnen, is het dan maar een slechte sport?

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:53

Zie reactie hierboven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:54

Maar dat maakt dat je het niet eens bent met de methode?? Dat snap ik nog niet.. of bedoel je dat je prima een paard naar hem zou brengen maar het niet zelf op die manier gaat proberen? Dat laatste is volgensmij niemand hier van plan :=

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:56

Dat zeg ik staat er stom. Shows e.d zijn er ook voor om wat te leren neem ik aan.
Zal wel aan mij liggen maar methodes zijn dr om te volgen. Staat vrij weinig.over manier van of waarop. Ik kan dat dus niet dus voor mij niet weggelegd
Laatst bijgewerkt door j1988 op 02-02-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:58

quote="Pantykous"]
Gypsy schreef:
Pantykous schreef:

Het moet niet 'allemaal' in een kwartiertje gebeuren. Als 't goed is, is 't goed, ook tijdens een show. :j[/quote]

Inderdaad. Dat heb ik ook wel eens gezien bij hem :j