Bedenk wel dat de meeste paarden die thuis netjes zijn opgevoed en voorbereid niet zo heftig reageren op het erop klimmen van Gert. Al heb je uitzonderingen, zoals altijd

Gert krijgt vaak paarden die de eerste jaren al verprutst zijn door de mens. Opgegroeid zonder soortgenootjes, lekker veel in de (zachte) hand en dan blijkt dat lieve veulen een draak van een 3-jarige geworden te zijn. Die over alles en iedereen heen walst, nul respect heeft en bij voorkeur letterlijk door je heen loopt. Doe je iets wat hem niet zint dan gaat hij erbij liggen of komt omhoog.
Maar alles voor het 'horsemanship' dus we gaan hem vriendelijk in rijden, door het lieve baasje waar hij al van veulen af aan vertrouwen in heeft. Eerst aan de longeerlijn, dit gaat best goed. Soms komt hij wel op je af rennen of breekt uit, maar dan weer vangen en op nieuw proberen. Met behulp van een afgezette roundpen en een helper lukt dit na x maanden best goed!
Dan het zadeltje erop. Oei hij reageert wel heftig, hij heeft nog geen vertrouwen dus halen het zadeltje eraf en geven hem een wortel. Eerst gaan we proberen of een washandje op zijn rug lukt en dat bouwen we uit naar steeds iets groters. Nou na een half jaar lukt het zadel dus ook al!
Hopsakee we gaan 'hangen'. Oei hij draait weg, maar met heel veel oefenen lukt dat wel. Zolang de helper worteltjes blijft geven. Dan het moment supreme. Best spannend hoor! Vandaag er voor het eerst op! En het ging nog goed ook! De tweede keer kwam hij wel omhoog, ik denk dat hij spierpijn had en ben snel afgestapt. Volgende week nog maar een keer. Nu ging hij liggen.
Hij is duidelijk zijn vertrouwen kwijt. Met behulp van kruidenbloesem komt dit wel goed. Mijn buurvrouw zegt ook dat hij blokkades heeft in zijn energiebanen. Niet dat mijn buurvrouw er verstand van heeft, maar die kent iemand die dat gezegd had.
Het gaat beter met paard, ik heb de stalhulp gevraagd om er een keer op te gaan, zelf durf ik niet meer. Hij is wel wat groot en zwaar, maar durft alles. Nou hij deed het goed hoor! Hop zo erop, wel met een slofje zodat hij niet omhoog kon en twee helpers erachteraan met zweep zodat hij niet kan gaan liggen. Ik had hem aan de longeerlijn vast. Hij heeft me verteld dat het een heel dominant paard is, ja daar kan ik ook niks aan doen. Dus nu gaat hij er elke dag zo op, gaat hartstikke goed. En als hij laat hem wel even zien wie de baas is, kop goed naar beneden en goed bij tikken. Een uurtje tot hij zich overgeeft.
Nu na een week hebben we wel een ander probleem, hij valt me aan met opzadelen. Ik denk dat ik wel weet wat ik moet doen, ik ga die tovenaar eens bellen. Gert van de Hof. Eens kijken hoe we hem in een trailer krijgen...........