Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:48

Die verklaring heb ik +:)+ Bedankt voor de info weer :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:16

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:25

Ik weet niet of dit stukje al hier neer gezet is, maar wat ik bij de KNHS heb gelezen is dit:

Vervoer van paarden uit het beschermingsgebied en toezichtsgebied (10 km gebied):
Vervoer is verboden en alleen mogelijk met een ontheffing bij levensbedreigende situaties. Deze ontheffing dient ingevuld te worden door uw dierenarts.

bron: https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... nhouderij/

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:20

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... r-aar.html . Hier kan je nu een overzichtskaart van het 10-km. gebied vinden als je even één van de links onderin aanklikt. Ik vind deze berichtgeving van de rijksoverheid wel wat duidelijker dan dat stuk dat ze van de week op de site hadden staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:32

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:38

Jammer voor je, ik duim voor iedereen dat het hierna gewoon stopt met de vogelgriep. Het heeft niet alleen voor ons als hobbyruiters gevolgen, maar vooral voor de pluimveehouderij en allerlei andere beroepen die ermee te maken krijgen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:50

Wij wonen in de bovenste provincie en ik heb mijn papegaaien vandaag weer buiten gelaten... Helaas moeten ze vanaf nu weer binnen blijven. -O- Maar goed is voor een goed doel dus ik hou me eraan. De buren en andere laten hun kippen gewoon buitenlopen, triest. Ik wil geen risico factor zijn voor een bedrijf of mijn dieren.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:54

Vraag me afof zondag de wedstrijden door gaan

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:10

Hier niet dichtbij het gebied met de besmettingen, maar helaas wel achterburen die de ophokplicht aan hun laars lappen. :\ Kennelijk geen idee van de risico's die het mee kan brengen ze zo los te laten lopen, al ben je maar zeker voor niks...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:16

Muzefee schreef:
Hier niet dichtbij het gebied met de besmettingen, maar helaas wel achterburen die de ophokplicht aan hun laars lappen. :\ Kennelijk geen idee van de risico's die het mee kan brengen ze zo los te laten lopen, al ben je maar zeker voor niks...

Tja zolang vogels rondfladderen blijft de kans op overdracht aanwezig.
Niemand kan de plaatselijke mus verplicht ophokken immers :D
In die redenering kan ik ook wel begrijpen dat mensen 3 kipjes achter het huis laten lopen eerlijk gezegd.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:24

Hier in friesland mogen we volgens de mevrouw van het infonummer gewoon onze 10 kippen buiten laten lopen. Zoals ik het las in de media moest iedereen ophokken? Lastig hoor.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:37

Ophokken of in iedergeval afschermen oftewel ervoor zorgen dat er geen besmetting kan plaatsvinden. Diezelfde mensen die hun kipjes laten lopen denken er ook niet aan om een ontsmettingsbak neer te zetten. En zo dus bv de alberthein inlopen met hun kippeschoenen. Waardoor dus klant nr 2 het virus mee kan nemen naar zijn kipjes want hij heeft net dus andijvie gekocht daar voor zn kippen die binnen zitten. Wil niet overbezorgd zijn, maar de laksheid van sommige kan mijn boosheid echt aanwakkeren.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:39

manie schreef:
Muzefee schreef:

In die redenering kan ik ook wel begrijpen dat mensen 3 kipjes achter het huis laten lopen eerlijk gezegd.

Kippen lopen meer risico dan mussen... Het gaat vooral om kippen, ganzen, eenden, reigers en meeuwen dat soort dingen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:40

manie schreef:

Als het er 3 waren... De tuin scharrelt er mee vol, maargoed, wat pipo zegt, als iedereen zo laks blijft, zeker zolang niet vastgesteld is waar de besmetting vandaan komt.

Alsnog blijft de berichtgeving rond de uitbraak erg onduidelijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:45

De kans is héél groot dat het door trekvogels komt, helaas is daar weinig aan te doen...

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:46

Wij wonen hemelsbreed nog geen 1,5 km bij het besmette bedrijf vandaan. Echt heel sneu voor de betrokken kippenboer. Wat ik wel een beetje apart vind is dat de KNHS het heeft over een vervoersverbod van paarden binnen de 10 km zone, maar dat het ministerie zelf telefonisch het vervoeren en buitenrijden alleen afraadt..
Laatst bijgewerkt door WhatsUp op 20-11-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:46

Maar de infolijn van ministerie zegt; laat maar lopen?!

Onze kippen lopen apart van de paarden en wilde eenden bij de poel. Er komt ook nooit iemand bij de kippen dus als ze ziek zouden worden kunnen ze mi nauwelijks andere vogels besmetten.. Hooguit de kraaien die wel bij ze inlopen, maar die kunnen ook de overbrengers zijn..
Doen jullie (niet woonachtig in de besmettingszone) echt jullie kippen opsluiten voor n paar dagen??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:50

Mijn kippen zitten toch echt binnen hoor. Pech gehad voor ze. Heb wel een overdekte ren voor ze. Thuis ook een volière met parkieten en kanaries maar die is altijd overkapt dus die merken niks anders.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:55

Onze kippen zijn niet opgesloten maar hebben gaas en een plastic dak. Het is wat je verstaat onder opsluiten denk ik ook

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:59

PLK schreef:
Maar de infolijn van ministerie zegt; laat maar lopen?!

Ik heb het dan over paarden hè, niet over kippen. Of had je het niet tegen mij? :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:09

Voor kippen en vogels is het simpel:
Citaat:
Ophok- en afschermplicht

Tevens is de ophok- en afschermplicht voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte voor deze periode van maximaal 72 uur opnieuw ingesteld. Voor bedrijfsmatige pluimveehouderijen geldt deze plicht al tot minimaal 18 december 2014.

Dus je kippen moeten gewoon binnen zitten. Wil je het echt op je geweten hebben dat je beesten straks ziek worden of je per ongeluk andere besmet. (Of in het geval van H5N8 dat je mensen besmet?)

Voor paarden trouwens ook:
Citaat:
Opnieuw standstill pluimveevervoer heel Nederland

Vanwege de recente uitbraak van hoogpathogene vogelgriep in Hekendorp worden onmiddellijk maatregelen genomen om verdere verspreiding te voorkomen. Uit voorzorg geldt vanaf donderdag 20 november 2014 14.00 uur een totaal vervoersverbod voor pluimvee en ander gevogelte, eieren, pluimveemest en gebruikt strooisel van pluimveebedrijven van en naar pluimveebedrijven en slachterijen. Ook voor gemengde bedrijven met pluimveehouderij geldt een vervoersverbod, eveneens voor andere dieren en mest van andere dieren van die bedrijven. Dit verbod geldt voor maximaal 72 uur.

In geheel nederland mag je niet over straat of op pad met je trailer als je paard staat gestald op een gemengd bedrijf. De rest van de paarden mag wel op pad, maar moet voorzien zijn van een eigenverklaring.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:14

jeetje, wat een gedoe weer... Hopelijk valt het weer mee en gaat alles weer los na 72 uur.
Wat te denken van al die boeren waarvan de eieren niet opgehaald kunnen worden, de broederijen waar de kuikens niet weg mogen, de slachterijen die hun personeel weer thuis kunnen laten (gelukkig is het nu bijna weekend).
Sterkte voor iedereen die er beroepsmatig schade van ondervindt! (is tenslotte hun boterham)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:35

.....en de les uit Hekendorp luidt, dat ophokken weinig zin heeft.
Die dieren zaten opgehokt - maar werden besmet door mensen.
Ophokken kan op zich zin hebben, maar waarschijnlijk trekken er besmette trekvogels over en lopen wij als mensen zelf de besmetting naar binnen.
Ontsmettingsmatten, dus.
Ook voor vrachtwagens en tractoren - en trailers.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:38

Voor commercieel bedrijven is er een bezoekregeling van kracht.
Maar een verstandige hobby houder gaat ook gewoon ontsmetten en goed opletten.

Maar goed, dit is de 7 jaar regel. Elke 7 jaar een kleine of grote uitbraak van een veeziekte...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:41

Hoop niet dat dat hier ook komt, wat een ellende.