Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:38

ten opzichte van..? Bij de weegbrug heb ik geen grotere verschillen dan 5-10 kg kunnen constateren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:40

Weegschaal op de kliniek :)

Die geeft een 100 kilo meer aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:58

Tja.. we zullen er niet achter komen wat er dan mis ging. Misschien toch niet goed gemeten?
Het aardige is dat deze meetmethode juist degene is die we gebruiken bij gebrek aan een weegschaal. In de kliniek blijken de uitkomsten dan toch altijd aardig raak te zijn. :))

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:36

Even een oud topic omhoog halen... n.a.v. de berichten hier heb ik mijn jaarling en volwassen ruin in november ontwormd met pramox.

Stal stelt voor nu een kruidenkuur te geven, maar ik wil zeker weten dat ik het goed aanpak. Paarden zien er verder goed uit en
jaarling is mooi bijgetrokken. Dat wil ik zo houden.

Hoe pakken jullie de ontworming in het voorjaar aan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:40

Ik laat zelf mestonderzoek in april (en juli) doen. In een kruidenkuur als wormbestrijding geloof ik niet, maar ik geloof wel dat het een positieve bijdrage aan de darmflora kan leveren en het paard dus gemakkelijker zelf een kleine hoeveelheid wormen kan bestrijden.

Overigens ga ik dan uit van waarschijnlijk schone (min of meer wormvrije) paarden in een omgeving die goed gemest wordt. Als je paarden er goed uit zien en je geen wormen verwacht, kan je inderdaad een kruidenkuur doen, maar zie het vooral niet als wondermiddel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:47

Mestonderzoek vertrouw ik niet voldoende, ik wil sowieso goed ontwormen. Jaarling is bij de fokker vermoedelijk nooit goed ontwormd, omdat hij bijna niet te benaderen was.

Inmiddels staat hij een dik half jaar bij mijn ruin en is 1x ontwormd met pramox. Nu wil ik een goede vervolgstap zetten... mest is vanaf de periode met veel regen niet meer uit de wei gehaald. Voor de nieuwe ontworming wordt de wei weer opgeschoond en dan bijgehouden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:48

Zou ik een tweede keer pramox kunnen geven of schiet ik dan het doel voorbij?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:50

Ok. Dan zou ik zo snel mogelijk ontwormen met pyrantel. Want schoon zijn ze niet na 1x pramox ontwormen. De kans is groot dat hij nog wel spoelwormen heeft. Dan over 6 weken ontwormen met ivermectine en dan na 8 nogmaals met pyrantel (ev. dubbele dosering tegen lintworm).

Voor mij is mestonderzoek een extra controlemiddel. Bij ons wordt de mest 2x per dag verwijderd en krijgen ze niet van de grond te eten (slowfeeders en voerbakken).

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:54

Jonge dieren moet je echt met goede ontwormmiddelen ontwormen. kruiden hebben nog geen bewezen werking. De besmetting bij jonge dieren is eigenlijk altijd hoog. mestonderzoek kan je altijd doen, maar daar gaan wormen niet van weg natuurlijk. Bij een ouder dier kan je bij een herhaald negatief mestonderzoek er voor kiezen wat minder frequent te ontwormen, bij een jong dier zal niemand aanraden minder te ontwormen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:55

Hier ook slowfeeders dus dat scheelt iets, maar ik had al zo'n vermoeden dat een kruidenkuurtje niet afdoende zou zijn. Geldt jouw voorstel ook voor mijn (kerngezonde) ruin?

En waar bestellen jullie de kuren? De pramox had ik via een bokker uit Ierland...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:58

Jonge dieren inderdaad consequent ontwormen de eerste 2 jaar zeker, volgens mij kun je daarvoor gewoon kuren bij je dierenarts halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:01

Ik haal zelf de kuren bij mijn dierenarts. Ze zijn het eens met mijn wormbeleid en dus krijg ik de kuren zo mee (mestonderzoek doe ik bij Het Woud, omdat ik hierbij wormeitellingen op papier krijg).

Staan ze met zijn tweeën op het land of in een grote groep? Als ze met zijn tweeën staan, zou ik je ruin mee ontwormen, als ze in een grote groep staan zou ik hem minder intensief ontwormen. Dan is het verschil in besmettingsdruk van wormeieren veel kleiner (er zijn dan altijd ook nog andere paarden die je jaarling kunnen besmetten). Alsnog zou ik je ruin dan wel met pyrantel mee laten gaan deze ronde, maar dan de keer daarop overslaan en dan ivermectine geven (i.p.v. de pyrantel die je jaarling krijgt).

Overigens, ruim ontwormen. Alleen moxidectine mag je niet ruim overdoseren (ik houd zelf daar max 20% aan qua overdosering), de rest kan in principe zonder problemen tot 5x overdoseren (dat raad ik niet aan, maar veroorzaakt geen echte problemen). Dus bij een paard van 450kg zou ik de tube leegmaken, behalve als het bij je ruin dan krap uitkomt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:04

Ze staan samen met 3 shetters. Komend weekend komen ze met zijn tweeën te staan. Dus dan heb ik alleen met mijn eigen duo te maken...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:05

Als je vanaf dan alleen met je duo te maken heb, zou ik je ruin volledig me ontwormen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:04

Ik ben er nog even mee bezig en lees overal dat spoelwormen eigenlijk niet voorkomen bij jonge paarden ouder dan 1-1,5. Is het dan toch nodig om mijn ruin mee te behandelen, als hij nergens last van heeft? Niet dat ik het er niet voor over heb, maar wil er niks onnodigs instoppen.

De ivermectine, waar dient die voor kort na de pyrantel?

Dit is mijn jaarling overigens, voor de beeldvorming een foto van gisteren:

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:22

Pyrantel heeft een "werktijd" van 6 weken. Ivermectine heeft een "werktijd" van 8 weken. De werktijd is het ERP, egg reapperance period, oftewel de tijd dat de eiproductie van een bepaalde wormsoort weer op 20% (of 10%, dat weet ik niet zeker meer) van is voor de ontworming.

Ik snap dat je er eigenlijk niks onnodigs in wilt stoppen, dat is mijn eerste insteek ook. Maar dat jouw ruin geen last heeft van spoelwormen, hoeft niet te betekenen dat hij jouw jaarling niet kan besmetten. Tussen last hebben van en een lichte besmetting hebben (en dus eieren uitscheiden) zit nog een heel groot grijs gebied.

Ik heb in een eerder topic dit geschreven:
Mizora schreef:
Helaas vallen moxidectine en ivermectine onder dezelfde groep. Hierdoor is er ontzettend veel kruisresistentie. Dit betekent dat als iets voor ivermectine resistent is, hij dit vaak automatisch ook voor moxidectine is. Het grote verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat moxidectine de ingekapselde larven doodt, dit heeft dus niks met praziquantel te maken. (de pra uit pramox). Pramox is het najaar geven is prima, praziquantel doodt namelijk de lintwormen en eens per jaar deze bestrijden is verstandig.

Bepaalde spoelwormenstammen zijn al resistent voor ivermectine/moxidectine, deze worden er niet meer mee bestreden en moeten behandeld worden met pyrantel (Strongid P).

Net als het overgrote deel aarsmaden, alleen zijn die ook nog eens resistent tegen pyrantel, die moeten juist behandeld worden met fenbendazole (Panacur).

Bij strongyliden is al wel redelijk veel resistentie aangetroffen tegen pyrantel en fenbendazole (1-daags), maar als er met fenbendazole 5 dagen achter elkaar wordt behandeld, is het nog wel effectief. In Engeland en Duitsland is er helaas ook al resistentie aangetroffen tegen ivermectine bij kleine strongyliden. Dan blijft dus alleen nog maar de 5-daagse kuur van fenbendazole over. Moxidectine doodt ook een deel van de ingekapselde wormen (dit zit in Equest en in Equest Pramox).

Lintworm is het beste te behandelen met Praziquantel, een dubbele dosis pyrantel doodt een deel van de lintwormensoorten, dus dan hangt het van het aanwezige soort af. Fenbendazole, ivermectine en moxidectine bestrijden geen lintwormen.

Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel om je paard mee te ontwormen.

Moxidectine is het enige dat niet ruim overgedoseerd mag worden. Daar zou ik in principe maximaal 20% aanhouden als overdosering. De rest gewoon tot dubbele hoeveelheid, afhankelijk van hoe je uit komt met de tubes.

Hier wordt dus de reden beschreven waarom ik zou ontwormen met ivermectine na pyrantel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:40

Bedankt Mizora, het wordt me duidelijk zo! Ik ga ermee aan de slag :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:48

Sonja89 schreef:
Ik ben er nog even mee bezig en lees overal dat spoelwormen eigenlijk niet voorkomen bij jonge paarden ouder dan 1-1,5. Is het dan toch nodig om mijn ruin mee te behandelen, als hij nergens last van heeft? Niet dat ik het er niet voor over heb, maar wil er niks onnodigs instoppen.

Ik dacht dat spoelwormen wel voorkomen bij oudere paarden, maar weinig of geen schade aanrichten (ben ik echter niet heel zeker). Als ze samen lopen, zou ik ze toch met hetzelfde product behandelen, anders loop je het risico dat ze elkaar weer besmetten via de mest in de wei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:15

hwn schreef:
Sonja89 schreef:

Ik dacht dat spoelwormen wel voorkomen bij oudere paarden, maar weinig of geen schade aanrichten (ben ik echter niet heel zeker). Als ze samen lopen, zou ik ze toch met hetzelfde product behandelen, anders loop je het risico dat ze elkaar weer besmetten via de mest in de wei.

Ja en die kunnen wel degelijk forse problemen geven. Heb je jong en oud samen dan is het verstandig beide te behandelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:20

Nou, ik ben er nog steeds niet uit. Heb voor de zekerheid net VPL het Woud gebeld (had overigens geen vriendelijke medewerker aan de lijn, erg uit de hoogte, maar dat terzijde) en die zeggen dat mestonderzoek 100% betrouwbaar is en dat sommige veulens/jaarlingen nooit een wormenkuur nodig hebben. Oftewel: dat het ook in dit geval beter is om eerst mestonderzoek te doen en dan eventueel te behandelen.

Mestonderzoek moet dan wel elke 8 weken gedaan worden, want volgens de betreffende persoon kon het paard de ene keer geen wormen hebben en 8 weken later wel flink besmet zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:44

Het lijkt me vrij logisch dat zij het mestonderzoek promoten... Ik zelf ben er niet altijd een voorstander van, het hangt heel erg van de omstandigheden af.
http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... wormen.php , hier staat wel het één en ander uitgelegd over ontwormen, je zou hun ook eens advies kunnen vragen. Het is een hele grote paardenkliniek, die goed weten waar ze over praten. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in het Woud...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:46

Ga ik die ook meteen bellen! Intussen ben ik bijna zo ver dat ik een cursus ga volgen om zelf mestonderzoek te kunnen doen. Wat een verschrikking... En het leek zo'n eenvoudige vraag.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:52

De Lingehoeve adviseerde eerst mestonderzoek, na mijn uitleg de gewone Equest... Naar het schema opgesteld door hun dierenarts.

Waarom zeggen ze toch ook allemaal iets anders :n

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:15

Ja, zoveel mensen ( DA-en), zoveel meningen. Ik weet van een paard bij ons op stal dat als jaarling een fikse spoelworminfectie had, dat die nu nog af en toe spoelwormen heeft, paard is inmiddels al ouder dan 7, leeftijd weet ik niet precies. Ik zou ze hoe dan ook een paar dagen voordat je ze naar huis haalt ontwormen en dan wel met iets dat goed tegen spoelwormen werkt en dan de keer daarna met iets dat weer goed tegen bloedwormen etc. werkt. Ik zou ze dus ook allebei met hetzelfde middel ontwormen, stel dat je oudere paard toch wat spoelwormen heeft, zijn die dood als je hem verhuist en dan kan hij je jaarling niet meer besmetten daarmee ( en andersom natuurlijk ook).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:54

Leuk he, welkom in het medische gedeelte van de paardenwereld. Ik heb al iemand gehad die aan mij een second opinio vroeg bij een mager paard met ppid (cushing) waarbij de dierenarts aanraadde om maar flink maismeel te gaan voeren. Een paard met ppid moet zo min mogelijk suiker+zetmeel.

Dierenartsen moeten over een heleboel dingen wat weten, waardoor ze niet alles bij kunnen houden. Dat gecombineerd met persoonlijke ervaringen en voorkeuren, de wetenschap die ook geen eenduidig plan aangeeft en constant veranderende situaties en nieuwe informatie maakt dat het altijd puzzelen is wat nu het beste plan is.

Onze dierenarts heeft bij onze shetten (toen jaarlingen) die na 2x ontwormen met ivermectine nog steeds spoelwormen hadden (op week 0 en 2 ontwormt, toen was het week 4), gewoon opnieuw te ontwormen met ivermectine. Het heeft me die keer best wat overtuigingskracht gekost om pyrantel mee te krijgen (direct voor 2x, want ik wilde ze er in week 6 ook mee ontwormen). Daarna waren ze wel van de spoelwormen af. In week 8 heb ik ze toen voor de zekerheid nog ontwormt met pramox en daarna waren ze helemaal schoon. Toen was resistentie van spoelwormen tegen ivermectine iets dat al jaren speelde, maar nog niet bij deze arts aangekomen was blijkbaar. Sindsdien krijg ik de wormenkuren gewoon mee.

Het plan om een cursus mestonderzoek te doen is op zich een hele goede. Daarmee krijg je de meest accurate informatie. Zowel omdat de mest het meest vers is, als omdat je dan meerdere dagen achter elkaar kan testen (en daardoor ev. toch cyclisch uitgescheiden wormeieren tegenkomt). Die staat bij mij ook nog in de planning (naast een cursus hoefbekappen op barneveld omdat ik dan tussentijds kan corrigeren en beter weet wat de hoefsmid doet).