Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mizora schreef:Helaas vallen moxidectine en ivermectine onder dezelfde groep. Hierdoor is er ontzettend veel kruisresistentie. Dit betekent dat als iets voor ivermectine resistent is, hij dit vaak automatisch ook voor moxidectine is. Het grote verschil tussen ivermectine en moxidectine is dat moxidectine de ingekapselde larven doodt, dit heeft dus niks met praziquantel te maken. (de pra uit pramox). Pramox is het najaar geven is prima, praziquantel doodt namelijk de lintwormen en eens per jaar deze bestrijden is verstandig.
Bepaalde spoelwormenstammen zijn al resistent voor ivermectine/moxidectine, deze worden er niet meer mee bestreden en moeten behandeld worden met pyrantel (Strongid P).
Net als het overgrote deel aarsmaden, alleen zijn die ook nog eens resistent tegen pyrantel, die moeten juist behandeld worden met fenbendazole (Panacur).
Bij strongyliden is al wel redelijk veel resistentie aangetroffen tegen pyrantel en fenbendazole (1-daags), maar als er met fenbendazole 5 dagen achter elkaar wordt behandeld, is het nog wel effectief. In Engeland en Duitsland is er helaas ook al resistentie aangetroffen tegen ivermectine bij kleine strongyliden. Dan blijft dus alleen nog maar de 5-daagse kuur van fenbendazole over. Moxidectine doodt ook een deel van de ingekapselde wormen (dit zit in Equest en in Equest Pramox).
Lintworm is het beste te behandelen met Praziquantel, een dubbele dosis pyrantel doodt een deel van de lintwormensoorten, dus dan hangt het van het aanwezige soort af. Fenbendazole, ivermectine en moxidectine bestrijden geen lintwormen.
Er is dus tegenwoordig niet meer 1 middel om je paard mee te ontwormen.
Moxidectine is het enige dat niet ruim overgedoseerd mag worden. Daar zou ik in principe maximaal 20% aanhouden als overdosering. De rest gewoon tot dubbele hoeveelheid, afhankelijk van hoe je uit komt met de tubes.
Sonja89 schreef:Ik ben er nog even mee bezig en lees overal dat spoelwormen eigenlijk niet voorkomen bij jonge paarden ouder dan 1-1,5. Is het dan toch nodig om mijn ruin mee te behandelen, als hij nergens last van heeft? Niet dat ik het er niet voor over heb, maar wil er niks onnodigs instoppen.
hwn schreef:Sonja89 schreef:Ik ben er nog even mee bezig en lees overal dat spoelwormen eigenlijk niet voorkomen bij jonge paarden ouder dan 1-1,5. Is het dan toch nodig om mijn ruin mee te behandelen, als hij nergens last van heeft? Niet dat ik het er niet voor over heb, maar wil er niks onnodigs instoppen.
Ik dacht dat spoelwormen wel voorkomen bij oudere paarden, maar weinig of geen schade aanrichten (ben ik echter niet heel zeker). Als ze samen lopen, zou ik ze toch met hetzelfde product behandelen, anders loop je het risico dat ze elkaar weer besmetten via de mest in de wei.