Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:34

Als alleen je schuilstal droog is en de rest modder houd je je schuilstal van binnen ook niet droog. Die modder of het natte zand lopen e namelijk mee naar binnen. Eventueel strooisel is dan ook zo nat.

En "een beetje modder" of "een keer natte voeten" is niet waar deze wetten voor geschreven moesten worden hoor... Dit is voor al die keren dat paarden er al tijden in modderige zwarte weiden bivakkeerden en ze er niets aan konden doen behalve elke keer weer waarschuwen en verbetering eisen. En het is niet het 1 of het ander... Even een frisse neus halen of de benen strekken in een water/modderbak of -weiland is niet waarvoor je "bestraft" wordt... Ze daar 24/7 laten lopen wordt een ander verhaal. Voor 24/7 buiten liggen de eisen aan de bodem gewoon hoger. En op stal moeten ze ook schoon en droog kunnen staan.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:18

Air schreef:
Maar wat is een te kleine plek wanneer een paard ook gewoon op stal mag staan?

Mijn paard staat zelden op stal, maar de enkele keer dat ze op stal staat is ze nog nooit nat uit stal gekomen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:47

:? Heb je überhaupt de rest van de post wel gelezen? :')

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 06:57

Ik zie regelmatig advertenties voorbij komen waar men op zoek is naar 24/7 buiten en waar men niet meer dan 100€ incl. voor wil betalen, liefst nog minder. Dan kan je toch wel nagaan dat een verhuurder voor dat geld weinig overhoudt om zand/tegels aan te schaffen om een deel vh weiland droog en begaanbaar te houden. Ik zie hier in de buurt ook paarden dik in de prut staan en dan is er een stukje droog wat misschien 25m2 is voor 4 a 5 paarden. Veel minder per paard dan die 9m2 die een stal groot is. Er is hier ook iemand en die vraagt 150€ voor kale "stal" (24/7) buiten. Dat vinden de mensen duur, maar daar is er altijd 10/15m2 per paard droog, omdat zij ieder jaar investeert in haar droge plek. En dat is dus niet alleen haar schuilstal, maar ook een groot stuk ervoor. Het kan wel, maar de paardeneigenaar moet er financieel wel wat voor over hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:15

Heel bijzonder weer om te lezen dat veel mensen het een goeie regel vinden maar dat het bij hun niet werkt of nodig is.
Wat is er mis met af en toe eens kritisch naar je eigen situatie te zijn? Omdat jij het normaal vind (geworden) wil niet zeggen dat het normaal is. Veel paarden worden op een in en in trieste manier gehouden zowel op stal als in het land. Wees blij dat de politiek er geld en energie in wil stoppen.

En als de eigenaren dat ook nog gaan doen dan wordt het nog eens wat. Want voor veel mensen mag het echt allemaal geen euro kosten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:11

En hoe zit het met ijs en sneeuw in het weiland,in de winter? als sneeuw gesmolten is en het s'nachts opvriest ligt er aardgi wat ijs.De paarden passen zich daarop aan,daar net van.Maar hoe zit het daarmee dan?
Moet je je weiland een groot stuk sneeuwvrij maken?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:37

gohya schreef:
En hoe zit het met ijs en sneeuw in het weiland,in de winter? als sneeuw gesmolten is en het s'nachts opvriest ligt er aardgi wat ijs.De paarden passen zich daarop aan,daar net van.Maar hoe zit het daarmee dan?
Moet je je weiland een groot stuk sneeuwvrij maken?

Of van die modderpoelen dat aanvriezen en dus kraterlandschappen worden, och het is tenminste niet drassig dan hè... :Y)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:51

Yontheke ja dat bedoel ik,het is idd. wel droog op het ijs.Maar in de sneeuw staan ze dan ook niet droog.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:46

Wat een duidelijke wetgeving weer :'). Ben benieuwd wanneer de eerste maatregelen van bestuur komen om alles duidelijker te maken. Want het 24 uur in een box zetten van een groepsdier, het apart zetten van groepsdieren omdat ze elkaar anders misschien wel kunnen verwonden enz. lijkt me ook tegen de regels in.... En dan gaan stallen waar paarden 24 uur in een hokje staan ook problemen krijgen. Iedereen valt nu alleen maar over modderland maar als ik de wet even vluchtig doorlees kunnen ze ook regels maken over het in groepen houden/apart houden van groepsdieren, hoe een stal eruit moet zien en voeding enz. Dus ja ben benieuwd hoe ze deze wet gaan toepassen.....

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:48

Ik weet echt niet hoe onze wei van de winter aangezien ze er nog op moeten :') Maar als ik naar de vorige wei kijk stonden ze meer in de modder dan op het droge/stal samen :') Ik heb toen dage gehad dat ik ze had verplicht om op het droge te staan door de modderpool even af te zetten. Maar dan konden ze niet opstal dus dat waren dan alleen de uren dat we op de wei waren.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:50

evdpanne schreef:
Wat een duidelijke wetgeving weer :'). Ben benieuwd wanneer de eerste maatregelen van bestuur komen om alles duidelijker te maken. Want het 24 uur in een box zetten van een groepsdier, het apart zetten van groepsdieren omdat ze elkaar anders misschien wel kunnen verwonden enz. lijkt me ook tegen de regels in.... En dan gaan stallen waar paarden 24 uur in een hokje staan ook problemen krijgen. Iedereen valt nu alleen maar over modderland maar als ik de wet even vluchtig doorlees kunnen ze ook regels maken over het in groepen houden/apart houden van groepsdieren, hoe een stal eruit moet zien en voeding enz. Dus ja ben benieuwd hoe ze deze wet gaan toepassen.....

Indd je kan het voor een werkpaard nooit perfect maken maar wel zo aangenaam mogelijk maar laat dat over aan mensen die er verstand van hebben

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:53

Paarden in een vies weiland worden eerder gezien door voorbijgangers, dus er zal eerder melding zijn dan van paarden die heel de dag binnen staan.

Dat wordt alleen gezien door mensen die zo'n stal inlopen en dat zijn meestal klanten van de stal. Die zullen niet snel melding doen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:33

Jennyj01 schreef:
Heel bijzonder weer om te lezen dat veel mensen het een goeie regel vinden maar dat het bij hun niet werkt of nodig is.
Wat is er mis met af en toe eens kritisch naar je eigen situatie te zijn? Omdat jij het normaal vind (geworden) wil niet zeggen dat het normaal is. Veel paarden worden op een in en in trieste manier gehouden zowel op stal als in het land. Wees blij dat de politiek er geld en energie in wil stoppen.

En als de eigenaren dat ook nog gaan doen dan wordt het nog eens wat. Want voor veel mensen mag het echt allemaal geen euro kosten.

Maar pak dan de grond/stal eigenaren is aan.

Als ik hier in de regio bekijk is het vaak de keus vooral in de wintermaanden of de paarden 24/7 binnen of ze mogen een uurtje hun benen streken in een kleine paddock.

Of naar buiten in een vaak (te) natte bende.

Zou het vinden van een fijne stalling een stuk makelijker maken als ze zich daar eens op gaan richten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:30

Ik moet wel zeggen dat toen ik net met paarden begon niet beter wist dan dat ze de hele dag op stal stonden en 's zomers soms de wei op mochten.
Als je dan een paard koopt en pas met de jaren die volgen ontdekt dat het ook anders kan, probeer je er dan het beste van te maken door op een weiland te improviseren of verkoop je je paard omdat je vindt dat je hem geen paardwaardig bestaan kunt bieden?

Nu moet ik zeggen dat met regenweer het weiland sowieso no go is hier op de klei, ik heb wel 2 ruime uitlopen met elk een schuilstal en een aardig stuk verhard.
Maar als het flink plenst is er echt wel bagger op het onverharde stuk en staan er ook hier en daar plassen.
De schuilstal is wel een droge haven.

Uitloop is trouwens gedraineerd, maar ook dat heeft z'n grenzen, zeker als het lekker doorplenst.

Regels zijn goed, voorlichting naar paardenhouders toe ook, maar mis toch wel wat soepelheid bij landeigenaren en gemeentes.

Ik huur wei bij een tuindersvereniging, de schuilstal is eigenlijk een gereedschapsschuurtje, dus mag niet te groot zijn.

Bestraten mag, een stukje zand storten ook, maar dat stukje mag niet bruikbaar zijn om in te rijden of longeren, want dan is het een paardenbak.
Dus een zandpaddock zou nooit groter mogen zijn dan een kleine longeerring.

dieneke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:38

geerke schreef:
dieneke98 schreef:
In het wild staan paarden ook :o gewoon in de blubber dus vind ik het maar dom maar ja iedereen denkt daar weer anders over

nee hoor,paarden in het wild staan niet in de blubber...die zoeken delen die droog zijn.Blubber komt alleen als er veel paardenvoeten tegelijk op een plek staan.Dat is in de natuur niet het geval.

nou ja paarden kunnen gewoon in een nat weiland staan dat maakt toch niet uit wand in het weiland rollen ze ook wel eens door de modder dus laat een paard gewoon paard dekens en troep hoeft gewoon niet vind ik dat hebben ze in het wild ook niet nodig /3 <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:43

nou...mijn 28 jarige is niet blij hoor zonder een deken...
Je moet dat nooit roepen,dat paarden dat nodig hebben omdat ze dat in het wild ook niet hebben.

Ohhhh...ik zie dat je 13 bent,geeft niet hoor.Maar niet zomaar dingen opschrijven... :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:15

Air schreef:
Ik heb ook het idee dat sommige denken dat je paard alleen nog met zijn hoofd 'boven water' is, wanneer je het over een drassig weiland hebt :')

Idd.

Drassig is een beetje soppig. Laagje water OP het weiland met een stevige ondergrond zodat ze niet wegzakken.
Daar staan mijn paarden ook op. Na een droge dag is het weiland weer goed.
En ik heb de afgelopen winter beschikking gehad over een afgezet stuk waar een zooitje zand lag en ik ga ervan uit dat ik dat komende winter weer zo heb.
Daar was ik wel heel blij mee omdat de voorgaand jaren ik aan het hek voerde(hooinetten) en daar werd het echt een baggerzooi wat uiteindelijk toch problemen met de voeten gaf. Ook al was de rest van het weiland prima.

Het enige wat ik mis is iets om achter te schuilen , mooiste zou zijn een paar oude strobalen ofzo die op elkaar gaan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:21

Wat een betutteling weer. In die zin, als de paarden echt geen keuze hebben en een hele winter in de blub staan zonder verzorging, ja dan is het goed dat er wat aan gedaan kan worden.
Maar ik zie liever een paard wel buiten gezet worden een paar uur per dag, in de blub, dan dat ze er niet uit komen wat op heel veel plaatsen gebeurd!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:28

ze mogen van mij in de bagger staan,inderdaad beter dan binnen...maar dan wel kunnen opdrogen een dagdeel.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:06

Op zich een goed wet, maar ik hoop niet dat dit gaat betekenen dat paarden nu binnen moeten staan. Liever in een moederpoel dan de hele dag op stal.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:54

Yontheke schreef:
Ik voel me inderdaad wel lichtjes aangesproken (ik ben van België dus geen idee of dit bij ons ook gecontroleerd gaat worden).

Ik heb een erg laag gelegen weide op kleidegrond. De paarden staan op een paddock van 28 x 30 m die ze na een winter zoals vorig jaar binnen een week tot een modderpoel hebben opgevormd. Ze staan dan inderdaad tot aan hun kogels in de modder. Ze hebben ook toegang tot 2 stallen van 3m op 3m en een overdekt afdak van ongeveer 12m² waar een bodem in ligt van treinbilzen, dus verhard. Daar wordt ook hooi gegeven en staat het water dus ze hoeven niet in de modder als ze niet willen maar het ligt er nu eenmaal wel zo bij.

Deze stal met afdak en treinbilzen mag er officieel ook niet staan dus wil ik ook het beste voor mijn paarden.

Ik mag mijn paddock absoluut niet ophogen anders staat er binnen de 24u een boswachter aan mijn deur want ik zit in een natuurgebied. Dan kan je wel zeggen dat je dat risico wil lopen maar dan kan ik mijn stal ook wel ineens opdoeken want dan gaan ze daar ook wat van zeggen.

Paarden zijn inderdaad een dure hobby maar ik heb mijn weide ook moeten kopen en heb daar dus ook een lening op lopen en ga dan inderdaad ook niet zeggen dat ik ze 3 maanden per jaar ook nog eens op pension kan zetten.

Dan kan je het argument ook nog er bijhalen dat de weide dan niet geschikt is om paarden te houden maar dat is ze 9 maanden per jaar wel. Dat vind ik geen reden om als je de kans hebt om een eigen stuk grond te kopen, deze daar voor te laten.

Als ik ze in de winter op het gras laat, heb ik enkel nog meer modder want dan lopen ze gewoon alles kapot en heb ik tijdens de zomer ook geen gras meer.

Btw vorige winter stonden er 2 grote kwpn'ers en een haflinger. Dit jaar een kwpn'er en een mini shetlander. Dat scheelt natuurlijk ook een heel stuk.

Ik snap niet waarom jij en mensen in soortgelijke situaties als jouw, je aangesproken voelt. Je geeft de paarden toch de optie om droog te staan, in de stal, op de bilzen. Dan hoef jij je nergens zorgen over te maken, want om zulke situaties gaat het niet. De paarden hebben een droge plek. Ze kiezen er vervolgens zelf voor om in de modder te staan, maar het hoeft dus niet..

Het gaat om paarden die constant in de modder staan, die niet de keuze tot een droge plek hebben.

Ik snap daarnaast ook niet waarom mensen zo tegen de regel zijn. Nu kan de dierenbescherming weinig tegen verwaarlozing doen, als de paarden voer en water hebben.. Door deze extra regels krijgen ze meer handvatten om actie te ondernemen tegen eigenaren die hun paarden verwaarlozen. Dat is toch alleen maar goed? Dat is toch wat we willen? Waarom dan al die negatieve reacties... We klagen altijd steen en been dat de dierenpolitie niets tegen verwaarloosde paarden doet... Krijgen ze nu eindelijk wat meer houvast aan regels, is het weer niet goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:59

Ben het helemaal met je eens Eline...ik denk alleen dat veel paardeneigenaren het nu spaans benauwd krijgen omdat zij het dus niet voor elkaar hebben.In de zin van een droge plek voor hun paarden hebben

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:14

Helemaal goed deze regel!!!

Een paard hoort niet in de modder te staan en als je geen geld wil/kan besteden aan een betere huis vesting dan moet je geen paard(en) houden!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:18

dieneke98 schreef:
In het wild staan paarden ook :o gewoon in de blubber dus vind ik het maar dom maar ja iedereen denkt daar weer anders over

Hoe kom je daar bij? Waar, bijvoorbeeld?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:42

Wel een leuke discussie dit. Het zou goed zijn als er eens goed gekeken wordt naar paardenwelzijn in het algemeen. En dan eens met duidelijke en gegronde wetten komen die gestaaft zijn op nieuw onderzoek. We weten inmiddels zoveel nieuwe en andere dingen.
het is alleen nu zo 2 kampen. De een wil koste wat het kost natuurlijk. Dus 24/7buiten ongeacht wat. En dan de andere kant. Paard zoveel mogelijk inpakken en beschermen en apart en binnen. Er ontstaat tunnelvisie. Dat is zonde.