Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gohya schreef:En hoe zit het met ijs en sneeuw in het weiland,in de winter? als sneeuw gesmolten is en het s'nachts opvriest ligt er aardgi wat ijs.De paarden passen zich daarop aan,daar net van.Maar hoe zit het daarmee dan?
Moet je je weiland een groot stuk sneeuwvrij maken?
. Ben benieuwd wanneer de eerste maatregelen van bestuur komen om alles duidelijker te maken. Want het 24 uur in een box zetten van een groepsdier, het apart zetten van groepsdieren omdat ze elkaar anders misschien wel kunnen verwonden enz. lijkt me ook tegen de regels in.... En dan gaan stallen waar paarden 24 uur in een hokje staan ook problemen krijgen. Iedereen valt nu alleen maar over modderland maar als ik de wet even vluchtig doorlees kunnen ze ook regels maken over het in groepen houden/apart houden van groepsdieren, hoe een stal eruit moet zien en voeding enz. Dus ja ben benieuwd hoe ze deze wet gaan toepassen.....
Maar als ik naar de vorige wei kijk stonden ze meer in de modder dan op het droge/stal samen
Ik heb toen dage gehad dat ik ze had verplicht om op het droge te staan door de modderpool even af te zetten. Maar dan konden ze niet opstal dus dat waren dan alleen de uren dat we op de wei waren. evdpanne schreef:Wat een duidelijke wetgeving weer. Ben benieuwd wanneer de eerste maatregelen van bestuur komen om alles duidelijker te maken. Want het 24 uur in een box zetten van een groepsdier, het apart zetten van groepsdieren omdat ze elkaar anders misschien wel kunnen verwonden enz. lijkt me ook tegen de regels in.... En dan gaan stallen waar paarden 24 uur in een hokje staan ook problemen krijgen. Iedereen valt nu alleen maar over modderland maar als ik de wet even vluchtig doorlees kunnen ze ook regels maken over het in groepen houden/apart houden van groepsdieren, hoe een stal eruit moet zien en voeding enz. Dus ja ben benieuwd hoe ze deze wet gaan toepassen.....
Jennyj01 schreef:Heel bijzonder weer om te lezen dat veel mensen het een goeie regel vinden maar dat het bij hun niet werkt of nodig is.
Wat is er mis met af en toe eens kritisch naar je eigen situatie te zijn? Omdat jij het normaal vind (geworden) wil niet zeggen dat het normaal is. Veel paarden worden op een in en in trieste manier gehouden zowel op stal als in het land. Wees blij dat de politiek er geld en energie in wil stoppen.
En als de eigenaren dat ook nog gaan doen dan wordt het nog eens wat. Want voor veel mensen mag het echt allemaal geen euro kosten.
geerke schreef:dieneke98 schreef:In het wild staan paarden ookgewoon in de blubber dus vind ik het maar dom maar ja iedereen denkt daar weer anders over
nee hoor,paarden in het wild staan niet in de blubber...die zoeken delen die droog zijn.Blubber komt alleen als er veel paardenvoeten tegelijk op een plek staan.Dat is in de natuur niet het geval.

Air schreef:Ik heb ook het idee dat sommige denken dat je paard alleen nog met zijn hoofd 'boven water' is, wanneer je het over een drassig weiland hebt
Yontheke schreef:Ik voel me inderdaad wel lichtjes aangesproken (ik ben van België dus geen idee of dit bij ons ook gecontroleerd gaat worden).
Ik heb een erg laag gelegen weide op kleidegrond. De paarden staan op een paddock van 28 x 30 m die ze na een winter zoals vorig jaar binnen een week tot een modderpoel hebben opgevormd. Ze staan dan inderdaad tot aan hun kogels in de modder. Ze hebben ook toegang tot 2 stallen van 3m op 3m en een overdekt afdak van ongeveer 12m² waar een bodem in ligt van treinbilzen, dus verhard. Daar wordt ook hooi gegeven en staat het water dus ze hoeven niet in de modder als ze niet willen maar het ligt er nu eenmaal wel zo bij.
Deze stal met afdak en treinbilzen mag er officieel ook niet staan dus wil ik ook het beste voor mijn paarden.
Ik mag mijn paddock absoluut niet ophogen anders staat er binnen de 24u een boswachter aan mijn deur want ik zit in een natuurgebied. Dan kan je wel zeggen dat je dat risico wil lopen maar dan kan ik mijn stal ook wel ineens opdoeken want dan gaan ze daar ook wat van zeggen.
Paarden zijn inderdaad een dure hobby maar ik heb mijn weide ook moeten kopen en heb daar dus ook een lening op lopen en ga dan inderdaad ook niet zeggen dat ik ze 3 maanden per jaar ook nog eens op pension kan zetten.
Dan kan je het argument ook nog er bijhalen dat de weide dan niet geschikt is om paarden te houden maar dat is ze 9 maanden per jaar wel. Dat vind ik geen reden om als je de kans hebt om een eigen stuk grond te kopen, deze daar voor te laten.
Als ik ze in de winter op het gras laat, heb ik enkel nog meer modder want dan lopen ze gewoon alles kapot en heb ik tijdens de zomer ook geen gras meer.
Btw vorige winter stonden er 2 grote kwpn'ers en een haflinger. Dit jaar een kwpn'er en een mini shetlander. Dat scheelt natuurlijk ook een heel stuk.