Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:37

Bitloos op concours? Dan worden de paarden thuis nog meer gedrild en misschien wel met een hackemore. Wat wij op concours in de ring zien is slechts het topje van de ijsberg. Thuis is er veel meer paardenleed.
Wat mij betreft wordt het tijd om sport met dieren af te schaffen. (nieuw topic misschien?)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:39

miezelke schreef:
bigone schreef:
Bitloos op GP nivo, de eerste ruiter die dit lef heeft op wedstrijden krijgt van mij een medaille.

Ik denk dat dat gewoon nog niet màg. Of ben ik nu mis?

Was ook sarcastisch bedoeld, zal wel nooit gebeuren. En volgens mij mag het inderdaad niet, maar gezien de reden van dit topic mag er wel veel meer niet wat ook gewoon word gedoogd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:39

bigone schreef:
Bitloos op GP nivo, de eerste ruiter die dit lef heeft op wedstrijden krijgt van mij een medaille.

Je mag niet eens M1 rijden zonder bitje

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:44

friendly schreef:
Als het nou nog af en toe gebeurde kan je het nog wegzetten onder het mom van: ongelukje kan gebeuren. Want in principe kan elk paard naar mijn mening per ongeluk op zijn tong bijten oid maar als het zo structureel gebeurt mag er imo zeker wat aan gedaan worden. Als ik die filmpjes mag geloven verdient deze man geen paard en geen sponsors. Goed dat ze opstappen. Aan de ene kant vraag ik mij ook af waarom er per se met stang en trens gereden moet worden. Op hoog niveau is het toch juist de bedoeling dat de hulpen zo klein mogelijk zijn? Dan is het toch juist beter als je op een normaal en maar 1 bit deze scores kan behalen met de juiste hulpen?

Ik heb het helaas ook een keertje aan de hand gehad, niets vermoedend een proefje rijden en er later achter komen dat mijn paard op zijn tong had gebeten... Dit was echt niet omdat ik hem zo hard had aangepakt, gelukkig is het ook maar eenmalig geweest. Maar er zijn er ook die standaard een handdoek of waterspuit meenemen, om het maar te verdoezelen. Er gebeurt genoeg, en ik sta er van verbaasd waarom de stuwards die de controle moeten houden niet vaker ingrijpen... Die zijn er toch ook niet voor niets?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:47

vur schreef:
Als we het hebben over zweep, sporen en stang en trens, moeten we de neusriem niet vergeten. Of beter gezegd, de strak aangesnoerde neusriem. Veel subtieler dan de andere drie genoemde hulpmiddelen, maar vlak de strakke neusriem niet uit. Ik denk dat daar veel verborgen leed door veroorzaakt wordt. Zie hier (in het Engels) een mooi stuk over de neusriem en de ontwikkeling ervan in de loop der jaren en de vraagtekens die erbij gezet worden. http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... der-better

mooi stukje over die neusriem.
idd zag je vroeguh die smallere reepjes niet al te strakke vastgemaakte neusriempjes.
Werd ook altijd tijdens de uitleg verteld de neusriem nooit te strak te doen.
Nu zie je op OS nivo de ruiters snel na de wedstrijd de neusriem losser doen.....en er blijft een afdruk van die neusriem in de huid staan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:49

nombrado schreef:
Nu zie je op OS nivo de ruiters snel na de wedstrijd de neusriem losser doen.

Omdat ze altijd na de proef bittencontrole krijgen en dan moet er in de mond gekeken worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:51

Dat de neusriem losser of helemaal los moet na de proef heeft denk ik vooral te maken met de bittencontrole, maar mij valt op dat sommige echt een paar keer goed aan moeten zetten (kracht moeten zetten) om hem los te krijgen. Dat zegt mij dan dat ie echt strak heeft gezeten.
Laatst bijgewerkt door vur op 22-04-14 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:52

vur schreef:
Dat de neusriem losser of helemaal los moet na de proef heeft denk ik vooral te maken met de bittencontrole, maar mij valt op dat sommige echt een paar goed aan moeten zetten (kracht moeten zetten) om hem los te krijgen. Dat zegt mij dan dat ie echt strak heeft gezeten.

Echt not done :r

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:53

Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje :Y) 3x alarm = diskwalificatie :D

Als het toch eens zou kunnen, maar eigenlijk is het gewoon zielig dat zoiets nodig is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:56

Anoniem schreef:
Bitloos op concours? Dan worden de paarden thuis nog meer gedrild en misschien wel met een hackemore. Wat wij op concours in de ring zien is slechts het topje van de ijsberg. Thuis is er veel meer paardenleed.
Wat mij betreft wordt het tijd om sport met dieren af te schaffen. (nieuw topic misschien?)

Dat zou en deel van het leed oplossen, maar lang niet alles. Heb menig tot gort gereden recreatie paard gezien

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:57

Ik vind het stukje tekst goed, maar ik snap de titel niet. Het gaat over de breedte en dikte van de neusriem en dan denk je: oei, is een dikke neusriem niet goed? Maar de eigenlijke "klacht" gaat dan over het strak aansnoeren van de neusriem. En dan denk ik: ah ja, strak aansnoeren of de neusriem aansingelen is niet goed natuurlijk. Maar dat heeft dan toch eigenlijk niets te maken met de dikte van de neusriem op zich (buiten het feit -zoals aangehaald- het misschien makkelijker is met de moderne neusriemen om aan te snoeren)?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:59

Gini schreef:
Ik vind het stukje tekst goed, maar ik snap de titel niet. Het gaat over de breedte en dikte van de neusriem en dan denk je: oei, is een dikke neusriem niet goed? Maar de eigenlijke "klacht" gaat dan over het strak aansnoeren van de neusriem. En dan denk ik: ah ja, strak aansnoeren of de neusriem aansingelen is niet goed natuurlijk. Maar dat heeft dan toch eigenlijk niets te maken met de dikte van de neusriem op zich (buiten het feit -zoals aangehaald- het misschien makkelijker is met de moderne neusriemen om aan te snoeren)?

Wat mij is bijgebleven uit het stuk dat vooral het extra dikke ding eronder kennelijk nog nodig is bij een al onderlegde neusriem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:00

setteke schreef:
nombrado schreef:
Nu zie je op OS nivo de ruiters snel na de wedstrijd de neusriem losser doen.

Omdat ze altijd na de proef bittencontrole krijgen en dan moet er in de mond gekeken worden.

ja snap ik. Maar je kan dan idd zien hoe extreem strak deze neusriem zit.
Alles is zo gedaan voor het verdoezelen van extreem handgebruik.
Trek of hang je namelijk in de paardenmond, en je hebt een kinketting, strakke neusriem en doorgeslagenstang en trens? tja...enige wat paard kan is bovenkaak iets naar onder brengen, bovenlip naar voren en met kracht iets de kaken van elkaar halen.
Als je bovengenoemde ruiters zou laten rijden met losse neusriem en kinketting zeer los? dan pas worden ze geconfronteerd met hun eigen extreme handgebruik.
Onbewust bekwame ruiters.
Het merendeel van de zeer paard vriendelijke ruiters die ik ken, hebben allang de moed opgegeven op wedstrijdfront en zijn verder aan het rijden in hun eigen achtertuin. ;)
Men heeft vaak iets te zeggen over de spaanse ruiters met die stangen (en niet altijd geheel onterecht) maar de huidige topruiters zijn geen haar beter. (alleen is het lastiger waarneembaar voor een buitenstaander)

Gister nog een filmpje gezien over Tineke Bartels en gewauwel over een mens is voor een paard een roofdier en zij zijn prooidieren. Maw. Je moet ze temmen? wat een ouwerwets ge-oh zeg!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:01

Molfre schreef:
Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje :Y) 3x alarm = diskwalificatie :D

Als het toch eens zou kunnen, maar eigenlijk is het gewoon zielig dat zoiets nodig is...

Zo'n voor controle zie ik wel zitten en is ook eenvoudig toe te passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:05

Molfre schreef:

haha, leuk idee.
Maar als goed jurylid (en helemaal in deze klasse) kan je het zien (en al zeker aan de beweging van het dier) Daar moeten ze eens strenger op selecteren.
De jury's die GP jureren die zich aan alle bestaande FEI reglementen houden, worden vaak niet uitgenodigd , anders komen een Anky, Bartels en andere bekende Nederlandse ruiters niet.
Zo werkt het.
Het erge vind ik. Deze ruiters hebben een voorbeeld functie voor rijdend Nederland. (bijna) Iedereen denkt dus dat het zo hoort.
Er hebben nog nooit zoveel paarden met rugklachten , peesblessures en andere onverklaarbare klachten in klinieken gestaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:08

nombrado schreef:
Molfre schreef:

haha, leuk idee.
Maar als goed jurylid (en helemaal in deze klasse) kan je het zien (en al zeker aan de beweging van het dier) Daar moeten ze eens strenger op selecteren.
De jury's die GP jureren die zich aan alle bestaande FEI reglementen houden, worden vaak niet uitgenodigd , anders komen een Anky, Bartels en andere bekende Nederlandse ruiters niet.
Zo werkt het.
Het erge vind ik. Deze ruiters hebben een voorbeeld functie voor rijdend Nederland. (bijna) Iedereen denkt dus dat het zo hoort.
Er hebben nog nooit zoveel paarden met rugklachten , peesblessures en andere onverklaarbare klachten in klinieken gestaan.

En de baasjes er maar verbaasd bij staan hoe dat nou toch kan.
Ik vind het wel eens jammer dat ik geen een of andere therapeut ben geworden.. had ik een leuk salaris.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:16

Passier op FB:

Citaat:
Official statement on the accusations against Andreas Helgstrand

We at G. Passier & Sohn are shocked at the kinds of training methods of which Andreas Helgstrand is accused from many quarters. These are incompatible with our understanding and our company philosophy, and we formally distance ourselves from them. We had our lawyers examine our sponsoring contract over Easter. The contract is in abeyance until the matter is finally clarified. The wellbeing of the horses has utmost priority for our company - and we only support riders who feel an obligation to ethical principles and responsibility towards the horse.

Muppett

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:27

Eet smakelijk zeg, wat een schoppen geeft die man dat paard in het filmpje! Bah!
Ik denk dat veel ruiters helemaal niet het geduld hebben om hun paard fatsoenlijk los te rijden, met trekken en schoppen heb je het toch veel sneller voor elkaar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:43

[/quote]

ja snap ik. Maar je kan dan idd zien hoe extreem strak deze neusriem zit.
Alles is zo gedaan voor het verdoezelen van extreem handgebruik.
Trek of hang je namelijk in de paardenmond, en je hebt een kinketting, strakke neusriem en doorgeslagenstang en trens? tja...enige wat paard kan is bovenkaak iets naar onder brengen, bovenlip naar voren en met kracht iets de kaken van elkaar halen.
Als je bovengenoemde ruiters zou laten rijden met losse neusriem en kinketting zeer los? dan pas worden ze geconfronteerd met hun eigen extreme handgebruik.
Onbewust bekwame ruiters.
Het merendeel van de zeer paard vriendelijke ruiters die ik ken, hebben allang de moed opgegeven op wedstrijdfront en zijn verder aan het rijden in hun eigen achtertuin. ;)
Men heeft vaak iets te zeggen over de spaanse ruiters met die stangen (en niet altijd geheel onterecht) maar de huidige topruiters zijn geen haar beter. (alleen is het lastiger waarneembaar voor een buitenstaander)

Gister nog een filmpje gezien over Tineke Bartels en gewauwel over een mens is voor een paard een roofdier en zij zijn prooidieren. Maw. Je moet ze temmen? wat een ouwerwets ge-oh zeg![/quote]

Of de paardvriendelijke ruiters kunnen geen potje breken rijtechnisch gezien en geven daarom extra af op de wedstrijdruiters???
Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen al het geweld en het misbruik wat er gemaakt wordt van het paard..maar het valt me wel op dat het vooral bij een bepaalde rijstijl voorkomt.
Er zijn ook genoeg fijne ruiters in de top!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:55

Dit staat op de Facebookpagina van Passier:

We at G. Passier & Sohn are shocked at the kinds of training methods of which Andreas Helgstrand is accused from many quarters. These are incompatible with our understanding and our company philosophy, and we formally distance ourselves from them. We had our lawyers examine our sponsoring contract over Easter. The contract is in abeyance until the matter is finally clarified. The wellbeing of the horses has utmost priority for our company - and we only support riders who feel an obligation to ethical principles and responsibility towards the horse.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:04

2005 schreef:
Dit staat op de Facebookpagina van Passier:

eerst lezen dan plaatsen :+

anneliesdj

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

Auwts.
Dat is dus de 2e sponsor die bij hem wegrent?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

@ Urielle huh, waar komt jouw bericht opeens vandaan :D . Heb je er stiekem tussen gezet zeker haha.

Had hem gemist op mijn telefoon, kan beter bokken op de computer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:16

Niet helemaal, het contract is opgeschort tot er duidelijkheid in de zaak is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:17

Haha, 't was maar een grapje hoor :P

Annelies, ik denk dat Passier de derde is, want van twee stond al melding in het topic.