Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
miezelke schreef:bigone schreef:Bitloos op GP nivo, de eerste ruiter die dit lef heeft op wedstrijden krijgt van mij een medaille.
Ik denk dat dat gewoon nog niet màg. Of ben ik nu mis?
friendly schreef:Als het nou nog af en toe gebeurde kan je het nog wegzetten onder het mom van: ongelukje kan gebeuren. Want in principe kan elk paard naar mijn mening per ongeluk op zijn tong bijten oid maar als het zo structureel gebeurt mag er imo zeker wat aan gedaan worden. Als ik die filmpjes mag geloven verdient deze man geen paard en geen sponsors. Goed dat ze opstappen. Aan de ene kant vraag ik mij ook af waarom er per se met stang en trens gereden moet worden. Op hoog niveau is het toch juist de bedoeling dat de hulpen zo klein mogelijk zijn? Dan is het toch juist beter als je op een normaal en maar 1 bit deze scores kan behalen met de juiste hulpen?
vur schreef:Als we het hebben over zweep, sporen en stang en trens, moeten we de neusriem niet vergeten. Of beter gezegd, de strak aangesnoerde neusriem. Veel subtieler dan de andere drie genoemde hulpmiddelen, maar vlak de strakke neusriem niet uit. Ik denk dat daar veel verborgen leed door veroorzaakt wordt. Zie hier (in het Engels) een mooi stuk over de neusriem en de ontwikkeling ervan in de loop der jaren en de vraagtekens die erbij gezet worden. http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... der-better
3x alarm = diskwalificatie 
Anoniem schreef:Bitloos op concours? Dan worden de paarden thuis nog meer gedrild en misschien wel met een hackemore. Wat wij op concours in de ring zien is slechts het topje van de ijsberg. Thuis is er veel meer paardenleed.
Wat mij betreft wordt het tijd om sport met dieren af te schaffen. (nieuw topic misschien?)
Gini schreef:Ik vind het stukje tekst goed, maar ik snap de titel niet. Het gaat over de breedte en dikte van de neusriem en dan denk je: oei, is een dikke neusriem niet goed? Maar de eigenlijke "klacht" gaat dan over het strak aansnoeren van de neusriem. En dan denk ik: ah ja, strak aansnoeren of de neusriem aansingelen is niet goed natuurlijk. Maar dat heeft dan toch eigenlijk niets te maken met de dikte van de neusriem op zich (buiten het feit -zoals aangehaald- het misschien makkelijker is met de moderne neusriemen om aan te snoeren)?
setteke schreef:nombrado schreef:Nu zie je op OS nivo de ruiters snel na de wedstrijd de neusriem losser doen.
Omdat ze altijd na de proef bittencontrole krijgen en dan moet er in de mond gekeken worden.

Molfre schreef:Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje3x alarm = diskwalificatie
Als het toch eens zou kunnen, maar eigenlijk is het gewoon zielig dat zoiets nodig is...
Molfre schreef:Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje3x alarm = diskwalificatie
Als het toch eens zou kunnen, maar eigenlijk is het gewoon zielig dat zoiets nodig is...

nombrado schreef:Molfre schreef:Zo'n controle zouden ze eigenlijk moeten krijgen bij binnenkomst van de arena heel simpel. De groom mag de neusriem opnieuw vastmaken, onder toezicht van de DA en vervolgens mag er niet meer aangezeten worden. En misschien moeten we ze ook maar gaan verplichten met teugeldruk meters te gaan rijden met een automatisch alarm in het jury hokje3x alarm = diskwalificatie
haha, leuk idee.
Maar als goed jurylid (en helemaal in deze klasse) kan je het zien (en al zeker aan de beweging van het dier) Daar moeten ze eens strenger op selecteren.
De jury's die GP jureren die zich aan alle bestaande FEI reglementen houden, worden vaak niet uitgenodigd , anders komen een Anky, Bartels en andere bekende Nederlandse ruiters niet.
Zo werkt het.
Het erge vind ik. Deze ruiters hebben een voorbeeld functie voor rijdend Nederland. (bijna) Iedereen denkt dus dat het zo hoort.
Er hebben nog nooit zoveel paarden met rugklachten , peesblessures en andere onverklaarbare klachten in klinieken gestaan.
Citaat:Official statement on the accusations against Andreas Helgstrand
We at G. Passier & Sohn are shocked at the kinds of training methods of which Andreas Helgstrand is accused from many quarters. These are incompatible with our understanding and our company philosophy, and we formally distance ourselves from them. We had our lawyers examine our sponsoring contract over Easter. The contract is in abeyance until the matter is finally clarified. The wellbeing of the horses has utmost priority for our company - and we only support riders who feel an obligation to ethical principles and responsibility towards the horse.
2005 schreef:Dit staat op de Facebookpagina van Passier:
Official statement on the accusations against Andreas Helgstrand
We at G. Passier & Sohn are shocked at the kinds of training methods of which Andreas Helgstrand is accused from many quarters. These are incompatible with our understanding and our company philosophy, and we formally distance ourselves from them. We had our lawyers examine our sponsoring contract over Easter. The contract is in abeyance until the matter is finally clarified. The wellbeing of the horses has utmost priority for our company - and we only support riders who feel an obligation to ethical principles and responsibility towards the horse.