Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:42

paradisex schreef:
chamion schreef:
Heel goed. Ik zou alleen willen zien dat iedereen een cap verplichting krijgt

waarom wil jij voor mij beslissen dat ik een cap op moet????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:46

Ach ja waarom moet een ander voor mij beslissen dat ik een auto gordel moet dragen en een helm op de motor of scooter.
8)7

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:49

ik snap niet dat mensen zich er druk om maken dat ze vinden dat ANDEREN een cap op MOETEN?
waarom?
ik ga jou toch ook niet verplichten dat je alleen nog in westernzadel mag rijden voor je veiligheid?

LEVEN EN LATEN LEVEN mensen.......

(nogmaals, kinderen is een ander verhaal, een volwassene mag wettelijk een eigen keuze maken, een kind niet)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:51

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk als een ander voor mij kiest dat ik een heel naar tafereel te zien krijg als zo iemand op z'n hoofd landt. Met cap is het al naar genoeg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:52

Koper schreef:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk als een ander voor mij kiest dat ik een heel naar tafereel te zien krijg als zo iemand op z'n hoofd landt. Met cap is het al naar genoeg.

dan kijk je toch lekker niet

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:52

Cer schreef:
Ik rij 31 jaar Western en heb sinds kort ook een hele Coole bling cap :j

Nee zeg! :oo nu ook al capverplichting voor senioren? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:54

True maar dat gezwets over westernpaarden :roll:

@wb: ik kon m niet laten liggen :D echt leuk :j
En om nou met een hoed te gaan rijden :')
...wacht even.... Senioren >;)

Wranglerbutt

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:56

*D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:59

De vraag is natuurlijk ook waarom het voor kinderen wel nuttig is dat de cap verplicht is en voor volwassenen niet.

Je kunt er toch vanuit gaan dat ouders juist heel zorgvuldig zijn in de keuze van het paard voor hun kinderen.
Zelf zullen ze sneller op een lastig of onervaren paard stappen, dan dat ze hun kind daarop laten rijden, lijkt me! :D

Dus is de cap-discussie voor volwassenen eigenlijk meer van belang dan voor kinderen! ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:11

Overigens, maar dit terzijde, zou ik als moeder m'n kind met een fietshelm laten fietsen, is dat al verplicht?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:35

Het verschil zit in de WET!
Een volwassene is volgens de wet zelf verantwoordelijk voor zaken en keuzes, een kind niet. Dat is ook de reden waarom het bij de drha verplicht is nu. Volwassenen ondertekenen een vrijwaring voor geen cap dragen. Kinderen mogen dat wettelijk niet. (zo heb ik het iig begrepen)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:59

Goed voorbeeld doet volgen! Waarom als de volwassenen geen cap hoeven te dragen, zullen de kinderen wel een cap op doen? Kinderen kijken op tegen volwassenen :)* iedereen moet het voor zich zelf weten, brave of niet, maar niet gaan lopen janken als je eraf gevallen bent dat je hoofdpijn hebt :o

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:05

quarterH schreef:
ik snap niet dat mensen zich er druk om maken dat ze vinden dat ANDEREN een cap op MOETEN?
waarom?
ik ga jou toch ook niet verplichten dat je alleen nog in westernzadel mag rijden voor je veiligheid?

LEVEN EN LATEN LEVEN mensen.......

(nogmaals, kinderen is een ander verhaal, een volwassene mag wettelijk een eigen keuze maken, een kind niet)

*\o/* *\o/* *\o/* _/-\o_ _/-\o_

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:12

Nog effe dan moet je verplicht een helm op als je je hond uit gaat laten of boodschappen gaat doen .
Je zou toch al facebookend tegen een lantaarnpaal aan lopen.

Nothing is more scary as being afraid....
Als je zo weinig vertrouwen in eigen paard en kunnen hebt heb je uberhaubt niets op een wedstrijd te zoeken.

Wil je een cap op of voor mij part een complete ijshockeyuitrusting aan op je paard, wathever..
Maar laat een ander zijn /haar keuze

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:20

CherokeeChum schreef:
Nog effe dan moet je verplicht een helm op als je je hond uit gaat laten of boodschappen gaat doen .
Je zou toch al facebookend tegen een lantaarnpaal aan lopen.

Nothing is more scary as being afraid....
Als je zo weinig vertrouwen in eigen paard en kunnen hebt heb je uberhaubt niets op een wedstrijd te zoeken.

Wil je een cap op of voor mij part een complete ijshockeyuitrusting aan op je paard, wathever..
Maar laat een ander zijn /haar keuze

Ik vind dat je jezelf wel wat tegen spreekt. Ieder moet z'n keuze kunnen maken. Maar iemand die een cap wil dragen heeft eigenlijk niets op wedstrijd te zoeken wegens gebrek aan vertrouwen? Of bedoel je het anders?
Het heeft in de meeste gevallen niets met vertrouwen te maken en dat is ook al vaker uitgelegd dus dat ga ik niet nog eens herhalen.

Daarnaast maakt het mij niet uit voor volwassen zolang je ook maar niet zielig gaat doen als er eens wat serieus gebeurt.
Maar als je wil dat andere jouw keuze respecteert moet dat andersom ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:27

CherokeeChum schreef:

Ja, maar dat is veeeeeeeeeeel gevaarlijker, dus dat snap ik :o :D :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:36

Wat hebben veel paarden last van struikelen :+

Tja, ik ben één van die ouders die maar weer braaf een cap gekocht heeft na jaren zonder gereden te hebben.
Ik vond het niet kunnen om mijn dochters te verplichten zo'n kreng te dragen terwijl ik het zelf niet deed.
Op de fiets heb ik dat trouwens nooit nodig gevonden maar fietsen hebben geen last van onverwachte bewegingen.

Ik moet zeggen dat het op buitenrit toch wel veiliger is met al die laaghangende takken.

Wat in mijn ogen nog veel belangrijker is als een cap of wat dan ook, is goede valtraining, net als bij judo bijvoorbeeld.
Achteraf ben ik mijn moeder dankbaar dat ik van haar op turnen moest( leuke sport hoor,leverde meer medailles op als die hele paardensport op de manege) want daar leerde ik springen, zweefrollen, salto's en flikvlaks maken en volgens mij één van de redenen dat al mijn valpartijen redelijk goed afliepen.
Vooral het niet bang zijn om op tijd en getimed af te stappen maakt dat je een stuk minder letsel op loopt.

Achteraf jammer dat er geen voltige club bij ons in de buurt was. -O-
Misschien zouden we ieder jong ruitertje gewoon een jaartje voltige les moeten laten volgen :)*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:18

Er zijn wel maneges die dat doen, val les. Ik weet 3 maneges die dat juist aanpakte als het erg warm weer was en er zonder zadel wat rustiger aan werd gedaan. Was dan zonder zadel en je kan niet elke situatie nabootsen, maar werd iig wat aan gedaan.
Wat ik zelf merkte op de manege waar ik werkte, is dat mensen erg bang zijn om te vallen, ook kinderen.

Maar hoe je het ook bekijkt, je hebt een val niet in de hand. Ik weet nog heel goed dat een paard echt flink door de bak ging en een meisje keihard tegen de bakrand gekwakt werd. Ze stond op en had niks.
Kort daarop was een paard geschrokken, komt tot stilstand en ze tuimelt er zo af. Arm op 2 plekken gebroken.......
Tja, schiet mij maar lek.

Ik rij zelf nu 35jr paard en ben er wel afgevallen. Ook wel flink hard, maar niet echt vreselijke schade, naast een litteken.

Onze zoon die voetbalt va zijn 6e en heeft nu in 10 jaar al zoveel blessures en schade gehad......En hij is niet de enige. IK heb op zijn oude club gewerkt en als je weet wat daar binnenkomt aan blessures en wondjes etc.
Lijstje van onze zoon;
enkels, met ambulance van veld gehaald knieschijf tik gehad, gebroken neus door op elkaar lopen, knieblessure en nog wat kleine dingen. In 10 jaar meer ellende en schade, dan ik in 35 jaar paarden. En dan ook wel dagelijks meerdere paarden, niet 1x pw. Of zoals ze bij voetbal 3a4x trainde en 1 wedstrijde spelen a 1 1,5 uur per keer bij de jeugd.

Het hoort er wel bij als je leeft. Je kan ook binnen blijven zitten, maar ook dara gebeuren veel ongelukken.

Dat ze nu verplichten voor de jeugd is prima. Hoewel ik t/m 16 ook oke had gevonden.

Het is gewoon zo dat er zeker bij western minder ongelukken gebeuren.

Maar nu de cap verplicht stellen voorkomt gewoon geen ellende. Voor de verzekering maakt het ook weinig uit. Wie dat verzonnen heeft.......Paardrijden een gevaarlijke sport? Ja, misschien wel en de cijfers zullen dat ook wel zeggen. Maar zaterdag en zondag zit de SEH vol met voetballertjes, hockeyers etc.
De schade zal wel snel hoger zijn. Of het lijkt snel erger en laat men sneller de ambulance komen misschien wat de cijfers ook wel omhoog drukt.

Maar je kan mij niet wijsmaken dat paardrijden nou de grootste lastenpost is van de zorgverzekeraars en ze zich zo met ons moeten bemoeien.

Als iedereen gezond leeft en geen ongelukken krijgt, kunnen de premies omlaag en daar zou ik hartstikke voor zijn. Maar een wedstrijd niet of duur te verzekeren omdat er zoveel ongelukken gebeuren, lijkt mij iig grote onzin.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:24

Hoezo onzin? Een verzekeraar heeft helemaal geen verstand van paardensport. Die kijkt naar cijfers en wil dat de verzekernemer aantoont dat ze alles hebben gedaan om zo veilig mogelijk te organiseren. En daar hoort een cap dan ook bij. Die mensen weten niet dat jullie nooit iets gaan claimen bij de organisatie. Want jullie zijn allemaal top ruiters met super coole paarden en een enorme dosis zelfkennis.
Ik rij zonder cap want mijn paard doet nooit iets spontaan dus er komen ook geen ongelukken. Wat een ongelofelijke domme insteek. En wat valt m'n bek open dat zoveel mensen dat nog geloven ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:27

Jennyj01 schreef:
Ik rij zonder cap want mijn paard doet nooit iets spontaan dus er komen ook geen ongelukken. Wat een ongelofelijke domme insteek. En wat valt m'n bek open dat zoveel mensen dat nog geloven ook.

Kijk.. en dát moet ieder voor zich weten natuurlijk... althans, als je volwassen bent. Ik vind je nogal grof uit de bocht komen..

Overigens is dit:
Citaat:
Het is gewoon zo dat er zeker bij western minder ongelukken gebeuren
ook een beetje een vreemd statement :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:33

Dat mag je vinden. Ik vind het een ongelofelijke naïeve insteek. En dat iedereen alles maar zelf mag weten. Ik ga bij het stoplicht toch ook niet door rood omdat ik zelf wel bepaal of ik stop? Wat is er zo moeilijk aan om je aan te passen bij de tijd en de ontwikkelingen?
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 28-02-14 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:34

Helemaal goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:40

Jennyj01 schreef:
Dat mag je vinden. Ik vind het een ongelofelijke naïeve insteek. En dat iedereen alles maar zelf mag weten. Ik ga bij het stoplicht toch ook niet door rood omdat ik zelf wel bepaal of ik stop? Wat is er zo moeilijk aan om je aan te passen bij de tijd en de ontwikkelingen?

Bij het door rood rijden ben je meestal op een openbare weg dus hou je je aan de aldaar geldende regels, en kan je met je acties ook anderen in gevaar brengen..
Bij het rijden op een particulier terrein (daar schaar ik een stal even onder nu, het is wel openbaar, maar niet zo openbaar als bijv de A12) ben je ..sja.. op eigen terrein en doe je meestal niemand anders kwaad behalve jezelf...
Ik vind het niet echt een juiste vergelijking eigenlijk?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:04

LesleyxLinn schreef:
Ze moeten het voor iedereen verplichten!
Volwassenen hebben vaak meer verantwoordelijkheden. Je wil toch geen kind (en ook andere dierbaren) gaan vertellen dat mama of papa is overleden omdat hij/zij een cap er niet uit vond zien of niet fijn vond zitten.

Het is je eigen risico, maar bedenk eens hoeveel mensen je er mee belast..

Ik vind dit zo'n kulargument!
Iemand die dood gaat omdat ie ongezond gevreten heeft, dronk, rookte, een risicovolle sport beoefende, onveilige seks had of roekeloos reed, is ook niet gezellig!
Zullen we al die dingen maar aan banden leggen?
Voor kinderen moet je beslissen omdat zij dat zelf nog niet kunnen. Maar van (de meeste) volwassenen mag je aannemen dat ze bewuste keuzes maken.
Ik rij zonder cap omdat ik dat prettiger vind en het risico aanvaardbaar. Mijn naasten vinden dat ook en mijn verzekering doet niet moeilijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:09

spatter schreef:
Wat hebben veel paarden last van struikelen :+

Tja, ik ben één van die ouders die maar weer braaf een cap gekocht heeft na jaren zonder gereden te hebben.
Ik vond het niet kunnen om mijn dochters te verplichten zo'n kreng te dragen terwijl ik het zelf niet deed.
Op de fiets heb ik dat trouwens nooit nodig gevonden maar fietsen hebben geen last van onverwachte bewegingen.

Ik moet zeggen dat het op buitenrit toch wel veiliger is met al die laaghangende takken.

Wat in mijn ogen nog veel belangrijker is als een cap of wat dan ook, is goede valtraining, net als bij judo bijvoorbeeld.
Achteraf ben ik mijn moeder dankbaar dat ik van haar op turnen moest( leuke sport hoor,leverde meer medailles op als die hele paardensport op de manege) want daar leerde ik springen, zweefrollen, salto's en flikvlaks maken en volgens mij één van de redenen dat al mijn valpartijen redelijk goed afliepen.
Vooral het niet bang zijn om op tijd en getimed af te stappen maakt dat je een stuk minder letsel op loopt.

Achteraf jammer dat er geen voltige club bij ons in de buurt was. -O-
Misschien zouden we ieder jong ruitertje gewoon een jaartje voltige les moeten laten volgen :)*

Bij voltige dragen ze toch geen cap? ;)