Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:38

meggiemeg, dat is wel een heel byzondere situatie, en totaal onlogisch.

Sees schreef:
Lusitana schreef:
"Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden" is echt niet over een kam scheren...

Laten betalen is een manier om mensen bewuster gebruik te laten maken van een gebied. Waar het geld al of niet heengaat, is niet zo belangrijk. Overigens kost onderhoud gewoon geld, dat gaat naar salaris van mensen en machines oa.

En waarom nu? Omdat er blijkbaar een grens is bereikt aan het gedogen. Om iets een halt toe te roepen.
Ze kunnen ook kiezen om alle natuurgebieden gewoon te sluiten voor ruiters, dus een bijdrage is vragen is nog een milde maatregel waar men voor in de handen mag knijpen.

En ja de meeste gebieden zijn te groot om echt de politie uit te hangen en daarom gebeuren er allerlei dingen die niet mogen gebeuren. Dat maakt nog niet dat het correct is.

Als een ruiterpad onbegaanbaar is door werkzamheden heb je automatisch ontheffing, maar ik zou dan ook de verantwoordelijke even waarschuwen dat het ruiterpad belemmerd wordt en of ze daar wat aan kunnen doen.
Als je gewoon vraagt bij de juiste persoon om de juiste maatregelen, kom je verder dan met op een forum klagen.

Lusitana, weet je wel hoe het in NL zit met de regelgeving hieromtrent? Want dit IS niet waar of iig er wordt niet naar gehandeld.

En ten 2e klagen? Ik klaag niet en ik apprecieer die toon dan ook niet zo... Er wordt gevraagd wat men hier van vindt en dit vind ik er van, ik vind het nogal flauw dat dat bestempeld wordt als klagen louter en alleen omdat ik het niet met je eens ben.

Nógmaals (inmiddels ten overvloede maar goed...) ik heb NIKS tegen een bijdrage maar WEL tegen het heffen van een bijdrage voor slechts een bepaalde groep gebruikers. Waarom is de vraag die al meerdere keren heb gesteld maar helaas geen antwoord op heb gekregen. Hoeven wandelaars MB'ers etc etc niet bewust gemaakt te worden dan?

Ik heb een goede 30 jaar buitengereden in diverse gebieden in Nederland in twee provincies. Ik heb ook nog steeds contact met ruiters (en een boswachter) in Nederland, en hoewel ik afgelegen woon, woon ik niet als een kluizenaar...

Mijn ervaring is dat als het ruiterpad belemmerd wordt en je rijdt om de belemmering heen (en dat is wat anders dan dan het hele ruiterpad maar links laten liggen voor de rest van de rit), niet meer dan logisch, ze daar geen bezwaar tegen maken en dat als je iemand waarschuwt, er wel degelijk iets aan wordt gedaan.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de ik mentaliteit inmiddels zo diep ver is gevorderd dat iedereen iedereen laat stikken, maar dat weiger ik te geloven. Het is meestal gewoon een kwestie van hoger op zoeken als je geen antwoord van 1 krijgt en met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Maar er wordt veel azijn gepist als ik het zo lees. Dat werkt altijd tegen, al is het doel nog zo nobel.
En dan heb ik het echt niet over jou persoonlijk, mijn antwoorden zijn gewoonlijk algemeen, ook als ik quote, omdat ik in ga op het onderwerp, het maakt voor een discussie niet zoveel uit wie het opperde.

Het klagen sloeg in mijn post op belemmeringen op het ruiterpad, niet op het onderwerp.
Hoewel men in discussies best kan ventileren, maar ook wel moet beseffen dat het op zich voor de situatie niks uithaalt.

Wat betreft wandelaars en mountainbikers: Voor zover ik weet betalen die laatste al in diverse gebieden en hoewel het vervelend kan zijn als je elkaar kruist, doen ze in feite weinig kwaad. Ze zijn ook vrij nieuwe gebruikers vergeleken met ruiters, dus het kan best zijn dat er nog dingen veranderen als ze het te bont maken.
Wandelaars zijn al eerder bewust gemaakt. Ze waren immers ook de eerste gebruikers. Vroeger had je bv "Laat niet als dank...." om de haverkap hangen. En blijkbaar zorgen ze in verhouding nog niet echt voor ergenis.

In gebieden waar een pas nodig is (PWN bv), moeten alle gebruikers al betalen. Dat is altijd zo geweest.

Het is ook maar de vraag of ruiters de enige zijn waarbij de maatregel wordt getroffen. Kan in de nabije toekomst ook wel anders worden voor andere gebruikers.

Hoe dan ook ruiters, en zo je wilt zal ik specificeren, DIVERSE ruiters hebben door de jaren heen gewoon zorgen gebaard bij landeigenaren, of dat nu de staat is of privé en er is altijd gezocht naar oplossingen.
Daar kun je als ruiterclubs in Nederland ook aan mee werken als je met ze om de tafel gaat zitten met de beheerders van gebieden.

Hoe denken jullie, ruiters in Nederland, zelf het buiten de paden treden etc onder controle te houden
en bij te dragen aan het onderhoud?

Los van dit alles weet ik dat er gebieden zijn waar de staat echt alles doet om bv crossmotoren buiten het gebied te houden en die dan toch om belemmeringen heen gaan om er te komen.
Het is ontzettend moeilijk om bepaalde dingen tegen te gaan.

Er zijn ook ruiters die parken in gaan waar ze niet mogen komen.

Niet iedereen is te bereiken, dat is het grootste probleem.

En als je bij wijze van spreke mannetjes aan de poort zet, gaan bepaalde mensen wel ergens naast zo´n poort het gebied op.
De mentaliteit van die mensen verander je niet met maatregelen en dat is zo jammer. Helemaal omdat het juist de mensen zijn die zo slecht te bereiken zijn, dat heb ik ook al eens genoemd.

Een en ander wordt het beste aangeleerd door goede voorbeelden, maar daar ontbreekt het aan.(In de zin dat er niet genoeg van is, niet dat het er helemaal niet is).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:02

Sees schreef:
Twell, er is echt geen hondeneigenaar die de poep van zijn of haar hond opruimt in het bos hoor :D (ik schop mest wel aan de kant maar ruim het ook niet op hoor). En alsof honden alleen netjes op het pad blijven lopen ;). Hondenbelasting die betaald wordt, wordt niet gebruikt om schade of troep oid veroorzaakt door honden in het bos/op de hei te herstellen c.q. op te ruimen ;).

Sommige wandelaars veroorzaken meer schade dan ik met mijn paard hoor ;). Boomhutten bouwen, kuilen graven, dingen verslepen, obstakels neerleggen, picknicken, in bomen klimmen, van de paden afwijken, je-weet-wellen :D. etc. En nogmaals ik vind dat iedereen moet kunnen genieten van de gratis natuur maar ik zie niet in waarom ruiters zouden moeten betalen voor het gebruik van het bos, TENZIJ al het geïnde geld ten goede komt van het onderhouden en aanleggen van (nieuwe) ruiterpaden, en andere gebruikers niet.

Mee eens! Zat voorbeelden van gezien en wat dacht je van illegaal in het bos slachten van een schaap en het dan op de barbecue gooien? slachtafval zomaar in de bosjes achterlatend en na het barbecue de smeulende kolen zomaar dumpen in de bosjes, daar kan ik me zo aan ergeren.

Ga verdorie gewoon vlees kopen bij de slager, scheelt dierenleed en illegaal dumpen van slachtafval
en doe het barbequen gewoon in je eigen tuin.

Lusitana

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:31

En wat heeft dat te maken met wandelaars? Er worden ook moorden gepleegd in bossen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:29

Lusitana schreef:
Ik heb een goede 30 jaar buitengereden in diverse gebieden in Nederland in twee provincies. Ik heb ook nog steeds contact met ruiters (en een boswachter) in Nederland, en hoewel ik afgelegen woon, woon ik niet als een kluizenaar...

Mijn ervaring is dat als het ruiterpad belemmerd wordt en je rijdt om de belemmering heen (en dat is wat anders dan dan het hele ruiterpad maar links laten liggen voor de rest van de rit), niet meer dan logisch, ze daar geen bezwaar tegen maken en dat als je iemand waarschuwt, er wel degelijk iets aan wordt gedaan.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de ik mentaliteit inmiddels zo diep ver is gevorderd dat iedereen iedereen laat stikken, maar dat weiger ik te geloven. Het is meestal gewoon een kwestie van hoger op zoeken als je geen antwoord van 1 krijgt en met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Maar er wordt veel azijn gepist als ik het zo lees. Dat werkt altijd tegen, al is het doel nog zo nobel.
En dan heb ik het echt niet over jou persoonlijk, mijn antwoorden zijn gewoonlijk algemeen, ook als ik quote, omdat ik in ga op het onderwerp, het maakt voor een discussie niet zoveel uit wie het opperde.

Het klagen sloeg in mijn post op belemmeringen op het ruiterpad, niet op het onderwerp.
Hoewel men in discussies best kan ventileren, maar ook wel moet beseffen dat het op zich voor de situatie niks uithaalt.

Wat betreft wandelaars en mountainbikers: Voor zover ik weet betalen die laatste al in diverse gebieden en hoewel het vervelend kan zijn als je elkaar kruist, doen ze in feite weinig kwaad. Ze zijn ook vrij nieuwe gebruikers vergeleken met ruiters, dus het kan best zijn dat er nog dingen veranderen als ze het te bont maken.
Wandelaars zijn al eerder bewust gemaakt. Ze waren immers ook de eerste gebruikers. Vroeger had je bv "Laat niet als dank...." om de haverkap hangen. En blijkbaar zorgen ze in verhouding nog niet echt voor ergenis.

In gebieden waar een pas nodig is (PWN bv), moeten alle gebruikers al betalen. Dat is altijd zo geweest.

Het is ook maar de vraag of ruiters de enige zijn waarbij de maatregel wordt getroffen. Kan in de nabije toekomst ook wel anders worden voor andere gebruikers.

Hoe dan ook ruiters, en zo je wilt zal ik specificeren, DIVERSE ruiters hebben door de jaren heen gewoon zorgen gebaard bij landeigenaren, of dat nu de staat is of privé en er is altijd gezocht naar oplossingen.
Daar kun je als ruiterclubs in Nederland ook aan mee werken als je met ze om de tafel gaat zitten met de beheerders van gebieden.

Hoe denken jullie, ruiters in Nederland, zelf het buiten de paden treden etc onder controle te houden
en bij te dragen aan het onderhoud?

Los van dit alles weet ik dat er gebieden zijn waar de staat echt alles doet om bv crossmotoren buiten het gebied te houden en die dan toch om belemmeringen heen gaan om er te komen.
Het is ontzettend moeilijk om bepaalde dingen tegen te gaan.

Er zijn ook ruiters die parken in gaan waar ze niet mogen komen.

Niet iedereen is te bereiken, dat is het grootste probleem.

En als je bij wijze van spreke mannetjes aan de poort zet, gaan bepaalde mensen wel ergens naast zo´n poort het gebied op.
De mentaliteit van die mensen verander je niet met maatregelen en dat is zo jammer. Helemaal omdat het juist de mensen zijn die zo slecht te bereiken zijn, dat heb ik ook al eens genoemd.

Een en ander wordt het beste aangeleerd door goede voorbeelden, maar daar ontbreekt het aan.(In de zin dat er niet genoeg van is, niet dat het er helemaal niet is).

Lusitana, ik weet hoe het werkt waar ik woon en daar werkt het simpelweg NIET zoals jij het stelt...
Als er ergens één obstakel ligt, zou je dit wellicht nog kunnen laten weghaleen door deze of gene maar niet als SBB en gemeenten het hele bos aan het 'opschonen' zijn en om de haverklap ligt er óf een grote stapel hout op de ruiterpaden óf de paden zijn aan gort gereden door de trekkers. Ze halen het weg wanneer ze het weghalen en niet eerder. Ik heb meer ervaring met de gemeente in dit gebied dan jij ;).

Als de winter komt en deze aan gort gereden paden bevriezen zodat het levensgevaarlijk wordt om er met je paard te rijden, krijg je heus geen toestemming om op de andere paden te rijden terwijl de bosbeheerders ZELF de paden onbegaanbaar maken.

Ik blijf er bij dat het vreemd is om geld te gaan innen voor iets wat gratis is. Wij rijden hier niet door privé landerijen oid maar 'gewoon' door de natuur die de gemeente zich heeft toegeëigend. Niets meer en niets minder. En nogmaals, wij hebben het in deze regio heel fijn, veel afwisseling en veel ruiterpaden. Ik vind het (nogmaals) ook geen probleem om een klein bedrag in de vorm van een label te betalen voor toegang, dat is nu in sommige gebieden ook zo. Ik blijft het wèl raar vinden dan andere gebruikers niet hoeven te betalen (als dat zo is) gelijke monikken, gelijke kappen!!

Hier betalen alleen de ruiters en mountainbikers geven, qua padbehoud, net zoveel overlast. En nogmaals, alles ligt hier dubbel dus ik begrijp echt niet waarom wandelaars en MB'ers per se op de ruiterpaden moeten lopen/fietsen/zitten etc etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:23

Er bestaat geen natuur die geen bezit is. Of het is van de staat (ook dat wat gemeentes gaan beheren), of het is privé. Anders zou iedereen wel ergens een stukje kunnen toe eigenen om te gaan worden of te exploiteren.

Er is niets gratis aan voor de gemeenten. Het kost onderhoud zodra ze er paden in aan gaan leggen.
Alleen een stuk bos/ braakliggend terrein laten rotten kost niks. Maar daar makt dan ook niemand gebruikn van.

Ik begrijp ook niet goed waarom je in een periode van opschonen zo nodig wilt rijden daar? Dat kun je toch laten? Je weet dat er dan overlast is van machines.
Zelfde geldt voor als de paden bevroren zijn.
Het is een KEUZE om in een bepaald gebied te rijden, geen verplichting.
Men kan dus ook gebieden waar ze geld gaan heffen vermijden als men er principieel tegen is.

Verder horen anderen ook niet op ruiterpaden, maar ik denk ook niet dat het de bedoeling is, behalve op brede paden die ook op de kaarten als zodanig (algemeen gebruik) zijn aangegeven.
Maar ik snap het punt niet van dat oprakelen daarvan. Daar moeten gewoon ook maatregelen voor genomen worden. Meer boswachters bv (= meer onkosten, trouwens).

Ik ben niet zo overtuigd dat ruiters de enige zijn die zouden moeten betalen. ´

Ik begrijp heus dat er ergenissen alom zijn, jullie zitten tenslotte op een kluitje met tigduizend ruiters en andere recreanten en een paar postzegeltjes natuurgebied, maar dat los je niet op door te protesteren tegen heffing van geld.
Aan de andere kant, als het geld ten goede komt van meer boswachters en ruiterpad onderhoud en dus verbetering van de situatie zou men dat alleen maar toe kunnen juichen. Zélfs als alleen ruiters dat betalen, want alleen ruiters klagen over de overlast van anderen en belemmeringen op de paden....

Ik zou zeggen, ga als ruiters om de tafel zitten bij gemeenten en staatsbosbeheer om oplossingen te bieden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:29

Lusitana, ik echt het gevoel dat wij een beetje langs elkaar heen praten :o...

Lusitana schreef:
Er bestaat geen natuur die geen bezit is. Of het is van de staat (ook dat wat gemeentes gaan beheren), of het is privé. Anders zou iedereen wel ergens een stukje kunnen toe eigenen om te gaan worden of te exploiteren..

Ooit was het van niemand, toch? Wie heeft bepaald dat een stuk natuur dan ineens zou toebehoren een de gemeente, SBB of wie dan ook? Dat is mijn punt.

Lusitana schreef:
Er is niets gratis aan voor de gemeenten. Het kost onderhoud zodra ze er paden in aan gaan leggen.
Alleen een stuk bos/ braakliggend terrein laten rotten kost niks. Maar daar makt dan ook niemand gebruikn van.

Uiteraard moet het bos voor gebruik onderhouden worden maar uiteindelijk betalen wij daar ook voor dus lijkt me dit niet meer dan logisch. Ook van braakliggend terrein zóu je gebruik kunnen maken. Door veel gebruik ontstaan er ook paden ;) maar goed ik ben het met je eens dat dat niet wenselijk is.

Lusitana schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom je in een periode van opschonen zo nodig wilt rijden daar? Dat kun je toch laten? Je weet dat er dan overlast is van machines.
Zelfde geldt voor als de paden bevroren zijn.
Het is een KEUZE om in een bepaald gebied te rijden, geen verplichting.

Dit vind ik een beetje een loze opmerking :o. Ten eerste woon jij niet hier dus weet je ook niet hoe vaak men bezig is in het bos ;). Ten tweede, waarom zou iemand überhaupt ooit in het bos willen wandelen? Waarom ga je met de hond het bos in ipv door de wijk? Waarom ga je met je MB de hei op ipv langs de rijkswegen? Ik heb geen last van de machines, ik heb 'last' van de obstakels en de aan gort gereden paden.

Lusitana schreef:
Men kan dus ook gebieden waar ze geld gaan heffen vermijden als men er principieel tegen is.

Nogmaals, ik ben niet tegen het heffen van een vergoeding maar dat heb ik nu volgens mij al 20x gezegd ;) dus deze opmerking zal wel niet naar mij gericht zijn?

Lusitana schreef:
Verder horen anderen ook niet op ruiterpaden, maar ik denk ook niet dat het de bedoeling is, behalve op brede paden die ook op de kaarten als zodanig (algemeen gebruik) zijn aangegeven.
Maar ik snap het punt niet van dat oprakelen daarvan. Daar moeten gewoon ook maatregelen voor genomen worden. Meer boswachters bv (= meer onkosten, trouwens).

Nou ze 'horen' er dus in feite wel. Wandelaars e.d. mogen namelijk op ieder pad lopen. Bij ons ligt naast zowat ieder ruiterpad een normaal breed pad en vaak ook fietspaden. Het is mij een raadsel waarom mensen dan vrijwillig op de mulle ruiterpaden gaan lopen maar goed, ze mogen het wel. Maar ik mag dat dan op mijn beurt best vreemd en soms vervelend vinden.

Lusitana schreef:
Ik ben niet zo overtuigd dat ruiters de enige zijn die zouden moeten betalen.

Als je bedoelt dat alle gebruikers zouden moeten betalen, ben ik het volledig met je eens :j.

Lusitana schreef:
Ik begrijp heus dat er ergenissen alom zijn, jullie zitten tenslotte op een kluitje met tigduizend ruiters en andere recreanten en een paar postzegeltjes natuurgebied, maar dat los je niet op door te protesteren tegen heffing van geld.
Aan de andere kant, als het geld ten goede komt van meer boswachters en ruiterpad onderhoud en dus verbetering van de situatie zou men dat alleen maar toe kunnen juichen. Zélfs als alleen ruiters dat betalen, want alleen ruiters klagen over de overlast van anderen en belemmeringen op de paden....

Mwah, het valt hier wel mee met dat kluitje hoor, woon in de goede regio ;). Dat is 't 'm nou juist NIET alleen ruiters klagen, ook de andere gebruikers klagen over de ruiters, over de fietsers e.d.

Lusitana schreef:
Ik zou zeggen, ga als ruiters om de tafel zitten bij gemeenten en staatsbosbeheer om oplossingen te bieden.

Wie zegt niet dat dat al gebeurt ;) ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:09

Elk stukje grond is altijd van iemand geweest op z´n minst van de staat, of je moet wel heel erg ver teruggaan in de geschiedenis.
Hoe dan ook, je bent tegenwoordig altijd te gast op de grond van een ander, of dat nu de staat is, de gemeente of een privé eigenaar. En die kan doen wat hij wil...

En het is geen loze uitspraak dat je het ook kunt laten om een bos in te gaan waar je last hebt van weet ik het wat. Het IS een keuze om daar te gaan rijden.

Dat er ruiterpaden zijn is een gunst.
Dat er overlast is van weet ik het wat is waar en jammer en daar moet wat aan gedaan, maar ik zie niet waarom er zo gemekkerd moet worden over geld.
En al helemaal niet om de het mom van "waarom wij wel en zij niet".
In het openbaar vervoer gaan kinderen ook voor half geld en mensen die blinden geleiden gratis. Maken wel gebruik van hetzelfde vervoer. Ga je dan ook protesteren dat jij de volle mep moet betalen?

En nogmaals, ik denk dat anderen best wel bijdragen. In heel veel gebieden is dat al zo...
Maar ik zie in beginsel ook geen probleem in "die wel en die niet".
Dat "ik wil alleen betalen als zij ook betalen" is verschrikkelijk kleuterachtig.
Dan heb ik het met name over de toon in de petitie die ik voorbij zag komen en niet zoals een en ander in de OP is omschreven, want dat klinkt al heel anders en het gaat immers om een simpele enquête..

En ik heb het, nogmaals, nooit tegen iemand in het byzonder.

Ik laat het hierbij, want alles is wel voorbij gekomen. Ik begrijp trouwens best de algemene ontevredenheid over bepaalde toestanden.

Ik wil nog wel even de gedragscode van mountainbikers delen zoals die in folders en op sites staat:

- Fiets alleen daar waar het is toegestaan.
- Respecteer de natuur: plant én dier.
- Fiets in kleine groepjes.
- Waarschuw andere recreanten tijdig en vriendelijk.
- Benader andere recreanten en drukke locaties stapvoets.
- Voorkom onnodig remmen: spaar de ondergrond.
- Maak geen onnodig lawaai.
- Laat geen afval achter.
- Draag een helm.

Als men zich daar aan houdt, zou het geen probleem moeten zijn dat ze er ook zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:41

Lusitana schreef:
Elk stukje grond is altijd van iemand geweest op z´n minst van de staat, of je moet wel heel erg ver teruggaan in de geschiedenis.
Hoe dan ook, je bent tegenwoordig altijd te gast op de grond van een ander, of dat nu de staat is, de gemeente of een privé eigenaar. En die kan doen wat hij wil...

En het is geen loze uitspraak dat je het ook kunt laten om een bos in te gaan waar je last hebt van weet ik het wat. Het IS een keuze om daar te gaan rijden.

Dat er ruiterpaden zijn is een gunst.
Dat er overlast is van weet ik het wat is waar en jammer en daar moet wat aan gedaan, maar ik zie niet waarom er zo gemekkerd moet worden over geld.
En al helemaal niet om de het mom van "waarom wij wel en zij niet".
In het openbaar vervoer gaan kinderen ook voor half geld en mensen die blinden geleiden gratis. Maken wel gebruik van hetzelfde vervoer. Ga je dan ook protesteren dat jij de volle mep moet betalen?

En nogmaals, ik denk dat anderen best wel bijdragen. In heel veel gebieden is dat al zo...
Maar ik zie in beginsel ook geen probleem in "die wel en die niet".
Dat "ik wil alleen betalen als zij ook betalen" is verschrikkelijk kleuterachtig.
Dan heb ik het met name over de toon in de petitie die ik voorbij zag komen en niet zoals een en ander in de OP is omschreven, want dat klinkt al heel anders en het gaat immers om een simpele enquête..

En ik heb het, nogmaals, nooit tegen iemand in het byzonder.

Ik laat het hierbij, want alles is wel voorbij gekomen. Ik begrijp trouwens best de algemene ontevredenheid over bepaalde toestanden.

Ik wil nog wel even de gedragscode van mountainbikers delen zoals die in folders en op sites staat:

- Fiets alleen daar waar het is toegestaan.
- Respecteer de natuur: plant én dier.
- Fiets in kleine groepjes.
- Waarschuw andere recreanten tijdig en vriendelijk.
- Benader andere recreanten en drukke locaties stapvoets.
- Voorkom onnodig remmen: spaar de ondergrond.
- Maak geen onnodig lawaai.
- Laat geen afval achter.
- Draag een helm.

Als men zich daar aan houdt, zou het geen probleem moeten zijn dat ze er ook zijn.

Lusitana, jij leest volgens mij over heel veel dingen die ik schrijf heen en dat is op z'n zachtst gezegd érg onhandig :o...

Je snapt geloof ik niet wat ik bedoel met mijn opmerking over het eigendomsrecht van de natuur. Who died and made them king is wat ik bedoel. Je kunt je niet iets toe-eigenen wat gratis is ;). Dat het wel is gebeurt doet niet af aan het feit dat het eigenlijk raar is. Maar goed let's agree to disagree on this one...

En het is wél een loze opmerking en een dooddoener in een gezonde discussie imo. Maar goed, let's agree to disagree again ;).

Dat kinderen voor half geld mogen snap ik alleen als ze minder plek in beslag nemen. Waarom zouden ze minder betalen als ze wel een hele stoel in beslag nemen ;)? Dat kinderen minder betalen bij een attractiepark is een verkooptrucje dus dáár snap ik het wel. Iemand die een blinde begeleid doet dat voor zijn/haar werk normaliter. Deze persoon doet iets goeds. Jij vergelijkt appels met peren...

En dit is écht de laatste keer dat ik het zeg; NIEMAND maar ik zéker niet mekkert (sowieso een onverstandige en onaardige woordkeuze) over geld. Nógmaals, ik wil best een bijdrage betalen, als je goed gelezen had, had je ook kunnen zien dat we dat hier al lang en breed doen ;), maar zie niet in waarom andere gebruikers dat niet zouden hoeven te doen? Waaróm zou er onderscheid gemaakt moeten worden? Deze vraag heb ik ook al drie keer gesteld maar helaas nog geen een keer antwoord op gekregen.

Punt 5 staat al haaks op punt 6 en aan punt 3 maar zeker aan 4, 5 en 6 kan helemaal niet altijd voldaan worden en daarom zou het voor eenieders veiligheid beter zijn als er aparte routes zouden komen en daar zou ik met alle liefde nog meer voor willen betalen dan ik nu al doe :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 11-02-14 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:53

Juist door paden exclusief voor jezelf te gebben snijd je jezelf als ruiter in de vingers...
Want als alles gescheiden moet, worden de kosten veel te hoog. dat kan niet uit om voor elke doelgroep allemaal aparte paden te maken en te onderhouden. en als je de bestaande paden moet verdelen wat betreft routes kun je helemaal niet meer veel verschillende routes rijden want meestal gaan wandelroutes voor ruiters...

Ik promoot dus delen van geschikte paden waar nodig en gewoon rekening met elkaar houden. op de openbare weg moet je toch ook rekening houden met elkaar? Ook ruiters en menners onderling kunnen problemen geven bij niet in stap op elkaar afrijden en passeren... en in galop over smalle onoverzichtekijke paadjes kun je ook nare ongelukken krijgen met tegemoetkomende andere paarden...

Enige wat echt botst is paarden met crossmotoren/quads etc en paarden met loslopende honden. losloopgebieden en (motor)cross/4*4routes zou ik apart houden met veilige afstand...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:57

Ik heb niet alles gelezen maar de meningen zijn nogal verdeeld.

Ik vind het inderdaad niet eerlijk dat alleen wij ruiters moeten betalen voor de bossen en als er dan voor betaald moet worden een normaal bedrag. Hier in Doorn moet je voor een jaar penning 100 euro betalen. Nou ben 3 weken terug illegaal ;) in het bos geweest en de paden waren bar en bar slecht en waren ook geen routes aangegeven of ruiterpaden. Ben ook na een half uur weer terug gegaan want heb niet lekker kunnen rijden. Voorheen reed ik in het Panbos en daar koste een jaarpenning 17 euro...nogal een verschil he?! Natuurlijk het panbos is kleiner maar toch...het hoef ook geen 100 euro te kosten.

En als we dan zo n groot bedrag moeten betalen moet er ook voor gezorgd worden dat er absoluut geen wandelaars/honden op de paden mogen komen. Voor wat hoort wat vind ik zo. De wandelaars lopen er al voor niks en maken uiteindelijk meer schade dan wij ruiters.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:09

joyce B schreef:
Juist door paden exclusief voor jezelf te gebben snijd je jezelf als ruiter in de vingers...
Want als alles gescheiden moet, worden de kosten veel te hoog. dat kan niet uit om voor elke doelgroep allemaal aparte paden te maken en te onderhouden. en als je de bestaande paden moet verdelen wat betreft routes kun je helemaal niet meer veel verschillende routes rijden want meestal gaan wandelroutes voor ruiters...

Ik promoot dus delen van geschikte paden waar nodig en gewoon rekening met elkaar houden. op de openbare weg moet je toch ook rekening houden met elkaar? Ook ruiters en menners onderling kunnen problemen geven bij niet in stap op elkaar afrijden en passeren... en in galop over smalle onoverzichtekijke paadjes kun je ook nare ongelukken krijgen met tegemoetkomende andere paarden...

Enige wat echt botst is paarden met crossmotoren/quads etc en paarden met loslopende honden. losloopgebieden en (motor)cross/4*4routes zou ik apart houden met veilige afstand...

Joyce, jij woont, gok ik, in een andere regio dan ik? Nogmaals, hier ligt alles al driedubbel dus zouden we onszelf niet in de vingers snijden ;). Ook betalen wij al dus ook daar verandert niets aan. Daarbij ligt hier een zeer uitgebreid netwerk aan ruiterpaden dus diversiteit genoeg (ik woon echt in een fijne regio, dat realiseer ik me terdege hoor :o ).

Met tegemoetkomende paarden kun je ook zeker ongelukken krijgen, dat is waar alleen, wandelaars hebben ook nog wel eens de neiging om tussen de bosjes/bomen/struiken te wandelen, gebukt te staan/in bomen te klimmen/verstoppertje te spelen wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.

En ik begrijp nog steeds niet waaróm wandelaars per se op de mulle ruiterpaden willen lopen terwijl er pal naast een mooi breed pad ligt? Ik zeg niet dat ik het niet mag, ik geef alleen aan dat het voor eenieders veiligheid waarschijnlijk wèl beter zou zijn om het te scheiden. Zéker in deze heuvelachtige regio waar je gewoon niet altijd overzicht heb al rij je met een slakkengang.

Ik zie niet in waarom, als je de regels die Lusitana voor MB'ers voor iedereen zou laten gelden, crossmotoren en/of quads dan wel een probleem op zouden leveren :o ? Loslopende honden zie ik ook geen problemen in maar dat is misschien paardafhankelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:00

Zag laatst foto van paard dat gebeten was door loslopende hond. en ben zelf een keer gevallen omdat een hond niet onder app'el stond en om mijn pony heen begon te rennen en dreigen en mijn pony probeerde in dat tempo mee te draaien om te voorkomen dat hij in achterbenen of staart gepakt kon worden (Reed zonder zadel blokje om. )

En inderdaad. Andere omgeving... vel bos en natuur maar alleen opengesteld voor wandelaars en fietsers maar nergens speciale ruiterpaden. Alleen enkele routes over bestaande landwegen en een spaarzaam zandpad of schouwpad. Openstellen zou een enorme vooruitgang zijn. Ben er nu zelf mee bezig maar gaat zeer moeizaam om paden open te laten stellen die niet bij "openbare weg" horen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:34

Sees schreef:
maar zie niet in waarom andere gebruikers dat niet zouden hoeven te doen? Waaróm zou er onderscheid gemaakt moeten worden? Deze vraag heb ik ook al drie keer gesteld maar helaas nog geen een keer antwoord op gekregen.

Het antwoord op je vraag staat gewoon in de voorlichting:

"Invoering van de buitenrijpas is nodig volgens Staatsbosbeheer omdat de overheid het onderhoud van ruiterpaden niet meer betaalt. Daar moeten natuurbeheerders zelf voor gaan opdraaien. 'Een buitenrit is een groot goed onder ruiters, waarbij het weer en het terrein een eigen dynamiek hebben. Maar het onderhoud van speciale paden, parkeerplaatsen voor paardentrailers en bijvoorbeeld bruggen die geschikt zijn voor een paard is duur', aldus Staatsbosbeheer.

Ruiters kunnen via de vragenlijst hun wensen en verlangens kenbaar maken. Via de buitenrijpas blijven buitenritten gegarandeerd, terwijl het aanbod ook beter op de vraag kan worden afgestemd, melden KNHS en Staatsbosbeheer."

Dikgedrukte is niet nodig voor mountainbikers en wandelaars bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:45

Danielledm schreef:
Ik vind het inderdaad niet eerlijk dat alleen wij ruiters moeten betalen voor de bossen en als er dan voor betaald moet worden een normaal bedrag. Hier in Doorn moet je voor een jaar penning 100 euro betalen. Nou ben 3 weken terug illegaal ;) in het bos geweest en de paden waren bar en bar slecht en waren ook geen routes aangegeven of ruiterpaden. Ben ook na een half uur weer terug gegaan want heb niet lekker kunnen rijden. Voorheen reed ik in het Panbos en daar koste een jaarpenning 17 euro...nogal een verschil he?! Natuurlijk het panbos is kleiner maar toch...het hoef ook geen 100 euro te kosten.

Daarop ben ik ook zeer sterk tegen invoeren van zo landelijk pas.
Want nu kan je zelf nog kiezen van doe ik wat wel zo dure bos van 100 euro per jaar, of kies ik voor de goedkopere of gratis bossen.

En als wel wordt ingevoerd dan wil ik ook dat het geld terug komt bij de bossen in de regio waar ik woon en niet naar de bossen gaan die hier veelste ver vandaan zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:51

De enige bruggen die ik tegen ben gekomen zijn normale viaducten
Nu betaal ik al wegenbelasting, belasting en accijns op de brandstof voor dat viaduct en dan ook nog met mijn paard?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:00

Ruiters gaan, volgens dit plan, gewoon collectief betalen voor alle onderhoud in alle bossen. Bij jou is het dit, bij de ander is het dat.

Het voordeel van collectief betalen is dat men een heel laag bedrag kan vragen.
Dat zou ook betekenen dat de mensen die nu veel moeten betalen, dan ook veel minder gaan betalen.
Ik neem tenminste maar aan dat ze dan niet apart nog toegang moeten gaan betalen, maar een pas krijgen voor alle gebieden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:48

joyce B schreef:
Zag laatst foto van paard dat gebeten was door loslopende hond. en ben zelf een keer gevallen omdat een hond niet onder app'el stond en om mijn pony heen begon te rennen en dreigen en mijn pony probeerde in dat tempo mee te draaien om te voorkomen dat hij in achterbenen of staart gepakt kon worden (Reed zonder zadel blokje om. )

En inderdaad. Andere omgeving... vel bos en natuur maar alleen opengesteld voor wandelaars en fietsers maar nergens speciale ruiterpaden. Alleen enkele routes over bestaande landwegen en een spaarzaam zandpad of schouwpad. Openstellen zou een enorme vooruitgang zijn. Ben er nu zelf mee bezig maar gaat zeer moeizaam om paden open te laten stellen die niet bij "openbare weg" horen...

Hm, oké dan heb jij inderdaad minder fijne ervaringen met loslopende honden. Bij ons in het bos mogen de honden niet los hoorde ik van de week, dat wist ik niet eens want ik heb nog nooit een hond aangelijnd gezien bij ons in het bos ;). Tja, ook mensen met honden moeten er in zo'n geval dan rekening mee houden dat er andere gebruikers in het bos lopen.

Veel succes met het proberen open te stallen van jullie gebied. Wij hebben geluk als ik het zo lees.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:50

Ja bij ons moeten de honden ook aangelijnd. Heb er alleen nog nooit een aangelijnd gezien, of ze zitten aan longeerlijnen vast...

Moest al eens finaal in de remmen omdat er een hond het pad over rende die aan een longeerlijn zat %)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:50

Lusitana schreef:
Het antwoord op je vraag staat gewoon in de voorlichting:

"Invoering van de buitenrijpas is nodig volgens Staatsbosbeheer omdat de overheid het onderhoud van ruiterpaden niet meer betaalt. Daar moeten natuurbeheerders zelf voor gaan opdraaien. 'Een buitenrit is een groot goed onder ruiters, waarbij het weer en het terrein een eigen dynamiek hebben. Maar het onderhoud van speciale paden, parkeerplaatsen voor paardentrailers en bijvoorbeeld bruggen die geschikt zijn voor een paard is duur', aldus Staatsbosbeheer.

Ruiters kunnen via de vragenlijst hun wensen en verlangens kenbaar maken. Via de buitenrijpas blijven buitenritten gegarandeerd, terwijl het aanbod ook beter op de vraag kan worden afgestemd, melden KNHS en Staatsbosbeheer."

Dikgedrukte is niet nodig voor mountainbikers en wandelaars bv.

Dat dikgedrukte is hier allemaal niet aan de orde, uitsluitend het onderhoud van de paden en daar wil ik best voor betalen (doen we dus ook al) als het dan ook zou gebeuren ipv dat we betalen en vervolgens de paden aan gort worden gereden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:51

Fjorj schreef:
Want nu kan je zelf nog kiezen van doe ik wat wel zo dure bos van 100 euro per jaar, of kies ik voor de goedkopere of gratis bossen.

En als wel wordt ingevoerd dan wil ik ook dat het geld terug komt bij de bossen in de regio waar ik woon en niet naar de bossen gaan die hier veelste ver vandaan zijn.

Ik ben absoluut niet vóór het invoeren van een landelijke pas, dat kan voor ons alleen maar ongunstig zijn terwijl we geen 'gebruik' maken van andere gebieden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:55

Sees schreef:
Fjorj schreef:

Ik ben absoluut niet vóór het invoeren van een landelijke pas, dat kan voor ons alleen maar ongunstig zijn terwijl we geen 'gebruik' maken van andere gebieden.

Ligt er maar totaal aan hoe duur... Ik betaal €100,- per jaar voor een vergunning hier :=
Als die pas ook zoiets kost kan ik nog eens uitwijken naar de Soestduinen ofzo :=

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:03

Ik heb hier maar een groot bos, de vughtse heide waar ik rij. Maar daar zijn de ruiterpaden, vaak niet bij elkaar gelegen. Je moet vaak om van het ene pad bij het andere te komen, toch over de wandelpaden.
En ook wandelaars en fietsers komen op het ruiterpad, zo ook wandelaars die hun honden niet onder controle hebben, bij het zien van paarden. Er vervelend als je rijd op het ruiterpad.
Vandaar dat ik het ook niet erg logisch zou vinden als er hier betaald zou moeten worden door alleen de ruiters. Aangezien er ook andere mensen op komen en er gewoon heel onduidelijke routes zijn voor de ruiters.
Maar dat is ook in onderhoud door het leger dat daar zit en niet door staatsbosbeheer als ik het goed heb.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:04

Marjoow schreef:
Ligt er maar totaal aan hoe duur... Ik betaal €100,- per jaar voor een vergunning hier :=
Als die pas ook zoiets kost kan ik nog eens uitwijken naar de Soestduinen ofzo :=

Tja, wij betalen € 15,- dus ik ben zoals je begrijpt absoluut niet voor :D.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:13

Sees schreef:
Marjoow schreef:

Tja, wij betalen € 15,- dus ik ben zoals je begrijpt absoluut niet voor :D.

Dat vind ik dus ook zo krom := Waarom is het ene gebied 10x zo duur als het andere?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:16

Verschillende redenen te bedenken.

- grootte van het gebied en manier van ontsluiting
- of de eigenaar zelf nog af moet dragen aan anderen of ontvangt van anderen
- hoeveel onderhoud er wordt gepleegd met hoeveel personeel en wat voor een machines
- kwetsbaarheid van het gebied