Sees schreef:Lusitana schreef:"Het is heel jammer dat de goeden onder de slechte moeten lijden" is echt niet over een kam scheren...
Laten betalen is een manier om mensen bewuster gebruik te laten maken van een gebied. Waar het geld al of niet heengaat, is niet zo belangrijk. Overigens kost onderhoud gewoon geld, dat gaat naar salaris van mensen en machines oa.
En waarom nu? Omdat er blijkbaar een grens is bereikt aan het gedogen. Om iets een halt toe te roepen.
Ze kunnen ook kiezen om alle natuurgebieden gewoon te sluiten voor ruiters, dus een bijdrage is vragen is nog een milde maatregel waar men voor in de handen mag knijpen.
En ja de meeste gebieden zijn te groot om echt de politie uit te hangen en daarom gebeuren er allerlei dingen die niet mogen gebeuren. Dat maakt nog niet dat het correct is.
Als een ruiterpad onbegaanbaar is door werkzamheden heb je automatisch ontheffing, maar ik zou dan ook de verantwoordelijke even waarschuwen dat het ruiterpad belemmerd wordt en of ze daar wat aan kunnen doen.
Als je gewoon vraagt bij de juiste persoon om de juiste maatregelen, kom je verder dan met op een forum klagen.
Lusitana, weet je wel hoe het in NL zit met de regelgeving hieromtrent? Want dit IS niet waar of iig er wordt niet naar gehandeld.
En ten 2e klagen? Ik klaag niet en ik apprecieer die toon dan ook niet zo... Er wordt gevraagd wat men hier van vindt en dit vind ik er van, ik vind het nogal flauw dat dat bestempeld wordt als klagen louter en alleen omdat ik het niet met je eens ben.
Nógmaals (inmiddels ten overvloede maar goed...) ik heb NIKS tegen een bijdrage maar WEL tegen het heffen van een bijdrage voor slechts een bepaalde groep gebruikers. Waarom is de vraag die al meerdere keren heb gesteld maar helaas geen antwoord op heb gekregen. Hoeven wandelaars MB'ers etc etc niet bewust gemaakt te worden dan?
Ik heb een goede 30 jaar buitengereden in diverse gebieden in Nederland in twee provincies. Ik heb ook nog steeds contact met ruiters (en een boswachter) in Nederland, en hoewel ik afgelegen woon, woon ik niet als een kluizenaar...
Mijn ervaring is dat als het ruiterpad belemmerd wordt en je rijdt om de belemmering heen (en dat is wat anders dan dan het hele ruiterpad maar links laten liggen voor de rest van de rit), niet meer dan logisch, ze daar geen bezwaar tegen maken en dat als je iemand waarschuwt, er wel degelijk iets aan wordt gedaan.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de ik mentaliteit inmiddels zo diep ver is gevorderd dat iedereen iedereen laat stikken, maar dat weiger ik te geloven. Het is meestal gewoon een kwestie van hoger op zoeken als je geen antwoord van 1 krijgt en met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Maar er wordt veel azijn gepist als ik het zo lees. Dat werkt altijd tegen, al is het doel nog zo nobel.
En dan heb ik het echt niet over jou persoonlijk, mijn antwoorden zijn gewoonlijk algemeen, ook als ik quote, omdat ik in ga op het onderwerp, het maakt voor een discussie niet zoveel uit wie het opperde.
Het klagen sloeg in mijn post op belemmeringen op het ruiterpad, niet op het onderwerp.
Hoewel men in discussies best kan ventileren, maar ook wel moet beseffen dat het op zich voor de situatie niks uithaalt.
Wat betreft wandelaars en mountainbikers: Voor zover ik weet betalen die laatste al in diverse gebieden en hoewel het vervelend kan zijn als je elkaar kruist, doen ze in feite weinig kwaad. Ze zijn ook vrij nieuwe gebruikers vergeleken met ruiters, dus het kan best zijn dat er nog dingen veranderen als ze het te bont maken.
Wandelaars zijn al eerder bewust gemaakt. Ze waren immers ook de eerste gebruikers. Vroeger had je bv "Laat niet als dank...." om de haverkap hangen. En blijkbaar zorgen ze in verhouding nog niet echt voor ergenis.
In gebieden waar een pas nodig is (PWN bv), moeten alle gebruikers al betalen. Dat is altijd zo geweest.
Het is ook maar de vraag of ruiters de enige zijn waarbij de maatregel wordt getroffen. Kan in de nabije toekomst ook wel anders worden voor andere gebruikers.
Hoe dan ook ruiters, en zo je wilt zal ik specificeren, DIVERSE ruiters hebben door de jaren heen gewoon zorgen gebaard bij landeigenaren, of dat nu de staat is of privé en er is altijd gezocht naar oplossingen.
Daar kun je als ruiterclubs in Nederland ook aan mee werken als je met ze om de tafel gaat zitten met de beheerders van gebieden.
Hoe denken jullie, ruiters in Nederland, zelf het buiten de paden treden etc onder controle te houden
en bij te dragen aan het onderhoud?
Los van dit alles weet ik dat er gebieden zijn waar de staat echt alles doet om bv crossmotoren buiten het gebied te houden en die dan toch om belemmeringen heen gaan om er te komen.
Het is ontzettend moeilijk om bepaalde dingen tegen te gaan.
Er zijn ook ruiters die parken in gaan waar ze niet mogen komen.
Niet iedereen is te bereiken, dat is het grootste probleem.
En als je bij wijze van spreke mannetjes aan de poort zet, gaan bepaalde mensen wel ergens naast zo´n poort het gebied op.
De mentaliteit van die mensen verander je niet met maatregelen en dat is zo jammer. Helemaal omdat het juist de mensen zijn die zo slecht te bereiken zijn, dat heb ik ook al eens genoemd.
Een en ander wordt het beste aangeleerd door goede voorbeelden, maar daar ontbreekt het aan.(In de zin dat er niet genoeg van is, niet dat het er helemaal niet is).
(ik schop mest wel aan de kant maar ruim het ook niet op hoor). En alsof honden alleen netjes op het pad blijven lopen
. Hondenbelasting die betaald wordt, wordt niet gebruikt om schade of troep oid veroorzaakt door honden in het bos/op de hei te herstellen c.q. op te ruimen
...
.