KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:52

Ik betaal al voor mijn ritjes.
Lidmaatschap KNHS - Verlengen ruiterbewijs - Ruiterkaart aan het GNR, moet ik nog meer uitgeven terwijl fietsers, wandelaar e.d. niets hoeven betalen voor hun paden? En ons ook nog eens uitschelden als ze gewoon op het ruiterpad lopen?

germie

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:56

Ik betaal dus ook al dubbel: ruiterbewijs EN koetsiersbewijs. En dat geld zou ook gebruikt worden voor onderhoud van paden. En ik kom al zelden tot nooit op een ruiterpad, want die zijn er niet hier in de buurt, alleen brede paden die ook door fietsers e.d. gebruikt worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:59

xxsalinaxx schreef:
Ik ga echt niet daar geld voor betalen. Bij ons in de buurt is Nergens een ruiterpad te vinden..

Het is een soort particuliere ruiterpad-tolheffing.
Daar is niets vreemds aan.
Het subsidieeren daarvan uit de algemene middelen is eigenlijk veel vreemder.

Waar geen ruiterpad is, hoor je op de rijbaan en heb er niet mee te maken.
Verder is openbare weg openbaar.

Het addertje onder het gras is dat daar waar een ruiterpad is, je verplicht bent om daarvan gebruik te maken. Er staat niets vermeld over het geval dat de weg openbaar is en het ruiterpad niet. Een parallel naar tolwegen zou je dan de keuze moeten geven om niet van het betaalpad gebruik te hoeven maken.

Nu nog een écht rijvaardigheidsbewijs voor paarden via het CBR _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:05

wittepit schreef:
Tsja, wat kan je als recreant doen als je anders behandeld wordt als anderen? Kan me voorstellen dat motorcrossers zich nu zo voelen, ben je lekker op jouw manier aan het genieten van je buitenleven, mag het niet.

Dat klopt. Die worden zelfs via gemeentelijke APVs verbannen van grote stukken openbare weg, zelfs gebíeden!
Er zijn NUL offroad-motorpaden terwijl die wel gewoon wegenbelasting betalen, APK verplichting en een rijbewijs hebben i.t.t. ruiter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:07

Huertecilla schreef:
wittepit schreef:
Tsja, wat kan je als recreant doen als je anders behandeld wordt als anderen? Kan me voorstellen dat motorcrossers zich nu zo voelen, ben je lekker op jouw manier aan het genieten van je buitenleven, mag het niet.

Dat klopt. Die worden zelfs via gemeentelijke APVs verbannen van grote stukken openbare weg, zelfs gebíeden!
Er zijn NUL offroad-motorpaden terwijl die wel gewoon wegenbelasting betalen, APK verplichting en een rijbewijs hebben i.t.t. ruiter.

Niet helemaal waar: je hebt terreinen speciaal voor motorcrossers. Maar ik snap je punt: je moet speciaal naar zo'n (aangelegd) terrein terwijl de lol 'm vooral toch zit in het verkennen van een ruig bospad.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:06

Margee schreef:
Ik betaal al voor mijn ritjes.
Lidmaatschap KNHS - Verlengen ruiterbewijs - Ruiterkaart aan het GNR, moet ik nog meer uitgeven terwijl fietsers, wandelaar e.d. niets hoeven betalen voor hun paden? En ons ook nog eens uitschelden als ze gewoon op het ruiterpad lopen?

Ik betaal al jaren voor m'n koetsiersbewijs, maar doe er net zo lang niets mee.
Er is nooit om gevraagd, heb er nooit wat aan gehad.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:07

Gewoon een jaarpenning / kaart, label iets wat je aan je zadel kan doen of aan je hoofdstel . Zodat als er iemand is die je wilt controleren hij/ zij gelijk kan zien dat je voor een heel jaar betaald heb. Loonse en drunense duinen hebben dat ook. Oke wel een natuurgebied, maar toch ik zou daar geen probleem mee hebben. Als ik voor 10 euro per jaar overal mag rijden waar ik wil. Prima toch. Maar niet per regio dat zou onzin zijn. Er zijn genoeg mensen die de trailer pakken en ergens anders een keer gaan rijden.
Maar dan moet men ons wel beloven dat alle paden goed worden aangegeven en ook goede doorgangen voor ons over laat.
Ze hebben bij ons div toegangen tot het bos al met een boomstam dicht gezet. hoe vriendelijk is dat dan van Staatsbosbeheer????

adehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:00

echt belachelijk, dan moeten dus wandelaars die in het bos wandelen en ook voor en fietsers voor de fietspaden door de bossen betalen als ze hiermee gaan beginnen toch!!!???

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:04

wittepit schreef:
Dan zou het toch mooi zijn als er een soort gelijkstelling zou zijn (was die er al niet met de FNRS-proeven?) dat als je B+1 dressuur bent niet alleen een springparcours mag starten maar ook in het bos mag rijden?
Het hoort m.i. dan ook gewoon bij de KNHS, alles op de grote hoop.

NEE, NEE, NEE, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
ik mag toch potverdorie gewoon genieten in het bos ook al krijg ik mijn B+1 niet.. ( al is het enkel en alleen al omdat ik dat geld startkaart van tig euro en couponnen wil betalen... ) Ik haal dat winstpunt niet, kan zelf niet fijn rijden door botten en mijn paard loopt een beetje briek waardoor we kreupel weg worden gestuurd... juist de fun is het bos... :x :x :x :x

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:06

Maar het zou ook raar zijn als mensen wedstrijden hebben gereden een ruiterbewijs moeten gaan halen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:18

little_king schreef:
Maar het zou ook raar zijn als mensen wedstrijden hebben gereden een ruiterbewijs moeten gaan halen.

nou, als je wedstrijd ruiters soms in het verkeer ziet :+
:D
;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:20

Dat hebben die met een autorijbewijs ook :P :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:21

little_king schreef:

precies :+ je weet het tegenwoordig nooit zeker :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:12

little_king schreef:

Ik heb met m'n zz licht paard toentertijd m'n ruiterbewijs gehaald, had m lang geleden wel gehaald maar op gegeven moment niet meer verlengd, dus weer opnieuw gehaald omdat je hier alleen een vergunning kopen kan op vertoon van het ruiterbewijs...

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:21

Ik ben even de draad kwijt. De KNHS zou toch moeten opkomen voor de belangen van de ruiters en niet voor Staatsbosbeheer, toch???

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:14

Cil_ schreef:
Ik ben even de draad kwijt. De KNHS zou toch moeten opkomen voor de belangen van de ruiters en niet voor Staatsbosbeheer, toch???

KNHS probeert het SBB tegemoet te komen. Je kunt stug vasthouden aan "NEE NEE gratis bos voor ruiters!!" maar daar bereik je weinig mee helaas.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:17

little_king schreef:

Maar die kunnen nog worden bekeurd.
Ik heb nog nooit een ruiter die zich niet aan de regels houdt, van bv het ruiterbewijs, aangehouden zien worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:48

knollentuin schreef:
little_king schreef:

Ik heb met m'n zz licht paard toentertijd m'n ruiterbewijs gehaald, had m lang geleden wel gehaald maar op gegeven moment niet meer verlengd, dus weer opnieuw gehaald omdat je hier alleen een vergunning kopen kan op vertoon van het ruiterbewijs...

Maar tot nu toe bemoeide de KNHS zich er niet mee.
Nu wel en dan zou B+1 toch voldoende moeten zijn om ook een pas aan te mogen vragen.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:49

Ik vind het prima om te betalen voor goed onderhouden ruiterpaden, maar dan moet het geld ook daar naar toe gaan en niet naar allerlei andere plannen die gemeentes, landeigenaren en staatsbosbeheer hebben.

Bij ons zijn wel ruiterpaden maar het onderhoud laat te wensen over, bomen over het pad, laaghangende takken...

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:51

Hmm dan gaat waarschijnlijk 95% van dat geld gebruikt worden om de controleurs te betalen. Dat zou zonde zijn. Als ze per sé een landelijk systeem willen (waar ik wel voor zou zijn), dan lijkt mij dat dat het beste aan het ruiterbewijs gekoppeld aan worden, maaarrrrrree dan zouden eigenlijk alle plaatselijke penningen, toegangskaarten en zo ook moeten verdwijnen.........

Zo en nou ga ik lekker bij ons in het bos rijden. Helemaal buiten de ruiterpaden, want die zijn hier echt niet. Gratis en voor niks, je moet dezer dagen allen iets geels aan zodat de jagers je niet voor een super-everzwijn aanzien.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:39

Echt belachelijk... :nTypisch gevalletje geld nodig. Als ze toch bezig zijn over overal een wandel en fietspad in, honden laten betalen ect :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:45

Magrathea schreef:
Cil_ schreef:

KNHS probeert het SBB tegemoet te komen. Je kunt stug vasthouden aan "NEE NEE gratis bos voor ruiters!!" maar daar bereik je weinig mee helaas.

Er zijn al mensen die daar ook voor betalen dus dan zullen ze toch met iets moeten komen waarbij mensen niet dubbel gaan betalen of 3 dubbel.

Citaat:
Voor dit bedrag bent u weer 2 jaar verzekerd, lid van de KNHS-Recreatiesport, krijgt u het blad PaardenLeven thuisgestuurd en draagt u bij aan de ontwikkeling en onderhoud van de ruiter- en menpaden in Nederland.

Dus het is zeker niet zo dat er nu helemaal niets betaald word daarvoor.
Bestaat toch al heel wat jaren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:52

Tigra_ schreef:
Magrathea schreef:

Er zijn al mensen die daar ook voor betalen dus dan zullen ze toch met iets moeten komen waarbij mensen niet dubbel gaan betalen of 3 dubbel.

Citaat:
Voor dit bedrag bent u weer 2 jaar verzekerd, lid van de KNHS-Recreatiesport, krijgt u het blad PaardenLeven thuisgestuurd en draagt u bij aan de ontwikkeling en onderhoud van de ruiter- en menpaden in Nederland.

Dus het is zeker niet zo dat er nu helemaal niets betaald word daarvoor.
Bestaat toch al heel wat jaren.

Nee, natuurlijk komt daar een systeem voor. Niet zo sceptisch allemaal gelijk! Ik stel voor: alle contributies gaan naar SBB en die verdeelt het weer onder de beheerders van de bossen. Veel makkelijker.
Blijkbaar is het geld dat de KNHS nu krijgt niet genoeg :) Kan het me ook haast niet voorstellen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:21

wittepit schreef:
Dan zou het toch mooi zijn als er een soort gelijkstelling zou zijn (was die er al niet met de FNRS-proeven?) dat als je B+1 dressuur bent niet alleen een springparcours mag starten maar ook in het bos mag rijden?
Het hoort m.i. dan ook gewoon bij de KNHS, alles op de grote hoop.

Dan zou je dus lid moeten worden van de KNHS en verplicht een dressuur wedstrijd moeten starten voor je het bos in mag, dat lijkt mij helemaal niet mooi. Ik ben al lid van genoeg organisaties om ijslanderwedstrijden te kunnen starten, en vielen die niet ook onder de 'wilde' wedstrijden? Dan kom je daar eigenlijk al weer in de problemen.

Ik zelf zou het niet erg vinden om wat te betalen om gebruik te kunnen maken van ruiterpaden, heel graag zelfs als er dan ook ruiterpaden hier in de buurt komen. Maar dan moet het wel daar bij blijven en niet dat je verder nog extra regeltjes krijgt omdat het KNHS zich er mee bemoeit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:24

Ik denk dat er bedoeld wordt als keuze, ruiterbewijs voor de mensen zonder wedstrijd ambities.
Mensen die al wedstrijden hebben gereden + winstpunt hebben op die manier al laten zien dat ze een beetje kunnen rijden.

Ik zie het echt niet zitten een ruiterbewijs te moeten halen om een pasje aan te vragen.
Terwijl ik op wedstrijd meer heb laten zien dan ze ooit vragen bij een ruiterbewijs. Daar ook al het nodige geld aan startgeld enz aan kwijt ben geweest.