Programma Onopgeloste zaken duikt in zaak verdwenen pony's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:10

Uh, sja. Welkom op de wereld..

Sorry, maar ik snap het nog steeds niet. Dan heb je al geen plek waardoor je er 12 moest verkopen en dan ga je rustig door met fokken? :?

Nee, ik kan het niet geloven dat mevrouw helemaal van niets wist. En ik blijf er dan ook bij dat die handelaar juist gehandeld heeft.
Laatst bijgewerkt door RoWi op 15-01-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

anneliesdj

Re: Programma Onopgeloste zaken duikt in zaak verdwenen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:39

Als dat fokken een chronisch overschot oplevert, je ze niet kwijt kunt en het bovendien dwergjes oplevert, zou er toch ergens een belletje moeten gaan rinkelen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:11

Ik denk dat Ans een beetje simpel is. Naief en niet alles kan overzien. Ik geloof zeker dat ze het beste met haar dieren voor heeft, maar dat lukt niet helemaal.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:16

Dat denk ik ook.
Ik kende ook zo'n eigenaar, die wilde het alderbeste voor zijn pony.
Maar ondertussen was hij wel héél vaak hoefbevangen en deed hij het eigenlijk helemaal verkeerd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:47

Tja begin van het programma gekeken, maar op zich was er wel een afspraak: de handelaar zou ze namens Ans verkopen, maar dan wel met haar afrekenen.

Naief of niet, in de handel hoort wel afspraak=afspraak te zijn. Dit is dan toch niet netjes.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:55

randalinpony schreef:
Tja begin van het programma gekeken, maar op zich was er wel een afspraak: de handelaar zou ze namens Ans verkopen, maar dan wel met haar afrekenen.

Naief of niet, in de handel hoort wel afspraak=afspraak te zijn. Dit is dan toch niet netjes.

Klopt, handelaar had moeten betalen.
Maar dan moet je niet op tv gaan lopen jammeren dat ze de handel in gegaan zijn, want ieder weldenkend mens kan de link handel-handelaar toch wel leggen?!

Afgezien van het feit dat de handelaar niet heeft betaald, wat ik ook niet goedkeur, heeft hij helemaal niets verkeerd gedaan imo.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:01

Dat ie ze verhandeld heeft niet, dat was de afspraak. Maar niet betalen waar afgesproken, staat in mijn woordenboekje bij diefstal hoor...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:03

Het is mij toch nog steeds niet duidelijk of ze ze weg gegeven had ipv verkocht.
Want bij de handelaar is er geen sprake geweest. Over het niet betalen van de pony's.
Laatst bijgewerkt door moyra op 14-01-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:09

En ze heeft aangegeven er geen geld voor te willen, heb ik hier meerdere keren in het topic gelezen. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:10

Ik denk dat dat dus wel meeviel, want dat bleef nogal vaag in dat programma. Anders zou Alberto het toch duidelijker over diefstal hebben denk ik...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:17

Sorry, maar kan me ook niet voorstellen dat de handelaar er (veel) geld voor heeft gevangen.. Denk dat hij blij mag zijn als hij het vervoer en het tijdelijke onderhoud eruit heeft gehaald..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:52

Ja dat denk ik ook, als hij al betaald heeft gekregen moet hij ook nog zijn onkosten vergoed krijgen en moet Ans ws bijbetalen, daarom zal dat verder niet mee benoemd zijn.

Maar de handelaar heeft gewoon de andere handelaar ingelicht voordat alberto gebeld heeft, zal hem wel gevraagd hebben om mee te werken, op dat moment was hij zelf toch al de boeman.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:14

Ik vind t gewoon schandalig dat iemands naam en reputatie zo door t slijk gehaald mag worden in nl.. Gewoon door maar 1 kant van het verhaal te vertellen en toe te lichten..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:17

Maar dan vraag ik me weer af (geheel off topic), wat moet die andere handelaar al die tijd met zo'n dwerg? En dat voor langere tijd. Tenminste dat beessie in die trailer was toch een dwergje? Of zou het gewoon een particulier zijn, die ingelicht is en die zich voordeed als handelaar?

Daarnaast snap ik ook niet dat Ans zelf ook niet in de gaten heeft dat ze niet handig bezig is? Kleine stalletjes, waar kennelijk ook nog in geveulend moet worden, ponies in je achtertuin, gevalletje meerdere dwergen (gefokt?), pony die van ellende met ducktape op de been gehouden moet worden. Al heb je er dan dagelijks de dierenarts bij, het is mijn stijl niet.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:19

Die in de trailer was geen dwerg, maar een leuk twee/drie jarig merrietje :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:26

dan mijn fout!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:45

Zo kan half Nederland wel naar Stegeman stappen.Hoeveel bokkers hebben hun paard niet verkocht/weg gegeven en dat er een goed tehuis werd beloofd? dat ze nooit door verkocht zouden worden?
Het blijft áltijd een risico als je je paarden weg geeft of verkoopt dat ze de handel of nog erger de slacht in gaan.En dat weet íedereen,ga dan later niet staan janken en al helemaal niet aan zo'n flut programma mee werken.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:45

Rocamor schreef:
dan mijn fout!

Je vraag is wel terecht. Ook ik vraag me af waarom die andere handelaar, anderhalf jaar lang een shetmerrietje zou aanhouden :j

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:06

Lang geaarzeld, ga toch reageren. Ken bokt en had dit verwacht, maar wilde me erbuiten houden.
Werkt echter ook niet. Kortom: “insider spreekt” :)

Even vooraf;
Voor alle duidelijkheid; het ging om verkoop, dus niet om weggeven

Ans is weduwe van veehandelaar. Kent die wereld dus goed, weet wat handel betekent. In de (oude) veehandelwereld draait het om vertrouwen. Je verkoopt mondeling je beesten, geeft ze mee en krijgt achteraf je geld. Jaren zo gegaan. Pony’s vervoeren zonder papieren mag niet, dus paspoorten gelijk mee, wat anders? Klopt dat het stom was om dit zo te doen. Zal de eerste zijn die dat toegeeft. Meerdere slachtoffers zijn helaas wel bekend, niet alleen pony’s, ook schapen en geiten werden zo door Jan A ‘gekocht’.

Vind term ‘oude heksen’ beledigend. Is niet nodig. Familie houdt oprecht van hun dieren. Misschien wel teveel als dat al mogelijk is. Ans fokte altijd shets en mini appaloosa’s. Eerst samen met haar man, later alleen. Werd o.a. gebruik gemaakt van hun ggk hengst. Altijd redelijke veulens gefokt, nooit dwergen. Loslopende pony is een dwerg ja. Was voor iedereen complete verassing toen die geboren werd. Ducktape verhaal is onzin. Pony heeft kromme voorbeentjes, heeft daarvoor een soort corrigerende bandage om de benen. Bijt en schuurt dit echter snel stuk, vandaar de bescherming met stukjes pvc-buis, aan de binnenkant bekleedt met schuimrubber. Ziet er niet uit, werkt wel.

Laatste jaren wordt fokkerij langzaam afgebouwd. Pony’s worden ouder, merries bijna allemaal met veulenpensioen. Nog 2 hengsten in bezit, beiden inmiddels 23 jaar oud. De pony’s in beeld zien er niet uit, klopt. Beide dames hopen in april dit jaar resp. 27 en 30 jaar te worden en zijn nog altijd kerngezond. Op deze leeftijd is het uitdoen van een winterjas niet zo simpel meer.
Van voorjaar t/m najaar lopen de pony’s 24/7 in de wei. In de winter kan dit echter niet. Pony’s staan dan op stal en lopen bij toerbeurt in paddock met schuilstal, samen met de weilanden vlak bij stal gelegen. Alleen zieke pony’s of merries die moeten veulenen staan langere tijd op stal, onder camerabewaking. Hebben dan uiteraard meer ruimte, hekken kunnen schuiven.

Veulens gaan ieder jaar weg, dankzij uitgebreid netwerk lukt dit meestal wel. Goed huis belangrijker dan prijs. Inderdaad vaak naar kinderboerderijen, zorgboerderijen enz. Soms zelfs gratis.
In 2011 echter vrij plotseling stallingsplaats van aantal pony’s kwijtgeraakt. Behalve 6 veulens dus ook besloten om 6 volwassen pony’s weg te doen. Bewust gekozen voor jonge pony’s, die hebben tenminste nog kans op een nieuwe baas, oudere dieren dus gehouden. Verkoop emotioneel, dus dit keer uit handen gegeven.

Pony’s in kwestie;
1 shetlander hengst uit 1994;
1 Engelse import mini appaloosa hengst uit 1997;
1 mini appaloosa hengst uit 2009, vader ggk hengst;
3 merries uit 2004 en 2x 2008, waarvan 1 uit ggk hengst
3 shetlander veulens, 2 merries, 1 hengst allen I&r geregistreerd;
3 mini veulens, 1 merrie, 2 hengsten, allen ggk hengst als vader

Feiten;
Eind 2011 veehandelaar Jan A benaderd. Aardige man. Aan keukentafel uitgebreid gesproken over hoe en waarom van verkoop, over de pony’s, de papieren en de handel. Benadrukt dat er een goed huis moest worden gezocht, enige voorwaarde waaronder de pony’s mee mochten. Jan A was zeer begripvol. Beloofde een goed particulier adres te zoeken voor alle pony’s. Opbrengst netjes delen; deel voor hem, deel voor familie. Zodra pony’s verkocht waren, zou familie geld krijgen. Moet nog gebeuren.

Jan A nam pony’s en papieren mee en liet nooit meer van zich horen. Reageerde niet op telefoontjes of (aangetekende) brieven. Achteraf gebleken bracht hij een deel van de pony’s rechtstreeks naar een andere handelaar, Jan B. Beiden bevestigen dat pony’s zijn geruild tegen goederen. Jan B bood pony’s aan op internet, contact gezocht, hele verhaal verteld maar Jan B wilde niets zeggen.

Kennis die in de buurt van Jan B woont ging bij hem langs. Helaas op 1 pony na alles al verkocht.
Daar Jan B gras tekort had, bood kennis aan aantal pony’s mee te nemen naar zijn land. Kennis kreeg aantal pony’s en papieren mee. Daar was de overgebleven pony van Ans ook bij. Pony heeft maandenlang bij kennis in wei gelopen, dus niet bij handelaar. Jan B heeft hier totaal geen kosten aan gehad.

Onderzoek van Stegeman liep toen al. Afspraak was dat kennis pony zou houden tot alles uitgezocht was. Jan B kwam echter plotseling pony ophalen. Kennis liet zich overrompelen en gaf pony en papier mee. Toen Stegeman op toneel verscheen, wilde Jan B wel meewerken. Familie mocht naar pony komen kijken en kon haar terugkopen. (niet gedaan, pony inmiddels door Jan B verkocht)
Jan B gaf aanwijzingen over locatie van andere pony’s. Helaas geen adressen, dus niet te controleren. Nog steeds onbekend dus waar de pony’s zijn en of ze nog leven.

Tot zover;
Programma heeft niet hele verhaal laten zien. Waarschijnlijk omdat de rest niet te bewijzen is.
In het kort; Jan A zegt ook een deel van de pony’s naar slager gebracht te hebben. In ieder geval hengstveulens. Echter nergens bewijs van te vinden. Geen pony’s, geen vlees, geen paspoorten, geen VKI-formulieren, geen DA verklaring. Stamboeken, Productschap, NWVA hebben nooit iets gehoord.
Vraag is dus nog steeds of er pony’s geslacht zijn, welke pony’s dat zijn en hoe dit precies zit.

En zo verder;
Geld zal er nooit komen, zoektocht naar pony’s gaat door. Doel van familie was niet geld eisen of medelijden opwekken. Enkel en alleen duidelijkheid wordt gevraagd. Verder mensen waarschuwen; Jan A steekt geld in eigen zak.

Zo, “insider sprak”. :P
Alles gehad geloof ik. Wilde het verder hier maar bij laten, alles is wel gezegd. De vraag of het handig is dit zo (op tv) te doen, is een andere discussie. Zie dit als een persoonlijke keus, ga hier verder ook niet op in. Iedereen heeft recht aan het waarheidgehalte van dit verhaal te twijfelen. Wil alleen meegeven dat er persoonlijk geen reden is om te liegen of feiten te verdraaien. Jan A is uiteraard vrij om zijn kant van het verhaal te vertellen.
Informatie over pony’s is welkom via pb/mail. Verwijten, kritiek en andere dingen mag iedereen voor zich houden of in het topic plaatsen. Vraag om respect, niemand is vrij van fouten.

*Amen* :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:23

Bedankt dat jij hele het verhaal hebt gedaan Peer.
Ik wist niet of Ans dit wel of niet vervelend zou vinden.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:53

Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal hoe mooi je het ook verteld geloof er nog steeds niks van.

Erg jammer dat er nu 2 handelaren zwart gemaakt worden.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:55

Wat ik maar niet kan begrijpen is doorfokken terwijl je moet minderen..

De heele paarden handel ligt op z'n gat.. dieren zijn niet aan de straat stenen kwijt te raken en toch maar doorfokken of in ieder geval vermeerderen..

Waarom ?

En dan verontwaardigt zijn als er stel bij de slacht belanden..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:56

Ik had die Stegeman niet eens te woord gestaan! aan de ene kant begrijp ik die handelaar wel,dat hij wel gepraat heeft met Stegeman.Die dacht:als ik niet praat denkt heel nederland vast dat ik iets te verbergen heb en dus schuldig ben.Nou zou mij niet boeie wat nederland zou denken,ik zou echt niet praten met die Stegeman.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:56

ardo_iggy schreef:
Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal hoe mooi je het ook verteld geloof er nog steeds niks van.

Hoezo 2 handelaren? De eerste komt er misschien niet zo best vanaf maar dat ligt imo toch echt aan hem zelf. De tweede is toch geen kwaad woord over gezegd? Dat je vind dat de eerste zwart gemaakt word dat kan ik begrijpen maar waarom de 2de?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 14-01-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:57

Tigra_ schreef:
ardo_iggy schreef:

Hoezo 2 handelaren? De eerste komt er misschien niet zo best vanaf maar dat ligt imo toch echt aan hem zelf. De tweede is toch geen kwaad woord over gezegd. Dat je vind dat de eerste zwart gemaakt word dat kan ik begrijpen maar waarom de 2de?

Misschien even goed lezen.