Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:34

Thesserd schreef:
Ziek _-:(

Hopelijk komt hij nooit meer vrij. Als je dit kan, komt het volgens mij echt niet meer goed. Kan ik me niet voorstellen in ieder geval. Dat heet gewoon 'steekje los'.

Pschiatrisch ziek ja :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:44

Ik hoop dat die jongen in ieder geval niet meer zonder begeleiding vrij komt. Ik denk niet dat zo iemand echt te helpen is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:37

hannahaapje schreef:
Tsja, internet word niet voor niets soms een open riool genoemd. Iedereen gooit er maar op wat er door hen heen gaat.

Offtopic: wat daar dan weer zo fascinerend (en schrikbarend) aan is, is dat dan echt wel duidelijk wordt wat voor soort mensen (en met welke gedachten) er op de aardbol rondlopen...

Dat was vroeger waarschijnlijk ook zo, alleen had je daar geen weet van...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:28

Citaat:
ga jezelf eerst eens verdiepen voor je dit soort onzin uitkraamt

Zodat ik net als jullie afstandsdiagnoses kan stellen? Nee bedankt! Ik zo overigens regelmatig die getekend zijn voor het leven door hun "oh zo lieve gezellige familieleden. Reken maar dat er gevallen zijn waarbij mensen doordraaien door door traumatische ervaringen, eventueel in combinatie met. Zou jij toch moeten weten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:35

vencedor schreef:
Citaat:
ga jezelf eerst eens verdiepen voor je dit soort onzin uitkraamt

Zodat ik net als jullie afstandsdiagnoses kan stellen? Nee bedankt! Ik zo overigens regelmatig die getekend zijn voor het leven door hun "oh zo lieve gezellige familieleden. Reken maar dat er gevallen zijn waarbij mensen doordraaien door door traumatische ervaringen, eventueel in combinatie met. Zou jij toch moeten weten?

Lezen is blijkbaar ook een vak ;) ik hang nergens een diagnose aan. Ik noem alleen een voorbeeld waarbij dit voor zou kunnen komen.
En het zou zeker met trauma te maken kunnen hebben.

daniweerd

Re: Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:33

Ben blij dat er in dit topic ook nog mensen zijn die weten wat het betekend om een kind te hebben met een psychische stoornis....Vind het vreselijk voor de dieren maar ook voor de ouders en de jongen zelf....

En diegenen die hier zo hard oordelen, het kan jezelf ook overkomen, het zij door het gebruik van xtc of andere troep of doordat een psychose je treft....gelukkig kunnen "we" deze mensen meestal goed behandelen :j

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:37

Vencedor, ik ben t met je eens.

De geleerden onder ons hier, kunnen ons helaas ook niet garanderen dat zo´n persoon niet weer terug valt. En zo lang daar geen garantie voor is, is het voor mij niet logischer dan deze persoon vast te houden. Om de maatschappij te beschermen. Bovendien praten we hier niet over een klein vergrijp, maar iets wat gewoonweg gruwelijk is.

En als het mijn zoon zou zijn, dan zou ik hetzelfde zeggen. Ik heb het helemaal niet over t contact met je eigen kind verbreken, wat er ook gebeurt, mijn zoon blijft mijn zoon. Daar verandert niks aan. En contact houden met hem in de kliniek/inrichting/gevangenis is ook mogelijk.
Bovendien zou ik me persoonlijk verantwoordelijk voelen en het als mijn taak zien om onschuldige derden tegen hem te beschermen, punt. Dat doe ik uit liefde voor mijn zoon. En hoe moeilijk die beslissing zal zijn, voor mijn gevoel is dat de enige oplossing.

Wat een K.. opmerking trouwens `weg laten rotten in een cel` dát zijn jouw woorden PniekePnak, niet de mijne!

Over je in onderwerpen verdiepen gesproken... zo slecht hebben gedetineerden het niet in een Nederlandse cel. Denk dat Nederlanders die gevangen zitten in het buitenland een moord zouden plegen om hier hun straf uit te mogen zitten. Menig bejaarde in Nederland heeft t slechter door alle bezuinigingen.

Maar goed dit zijn mijn meningen, die van de geleerden hier is weer heel anders. Ben dan ook maar een leek, maar wel één met t recht op een eigen mening, die netjes geformuleerd hier staat. Zonder lompe opmerkingen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:09

Tuurlijk kan ik dat met deze jongen niet garanderen. Want ik ken heel deze jongen niet. :) en mocht hij niet voldoende ' opgeknapt' zijn dan hoop ik iid ook dat hij naar een beschermde woonvorm kan.

En over het verdiepen had ik het over psychische stoornissen. En niet over een Nederlandse cel. Wat imo weer anders is dan een psychiatrische instelling.

Het is niet zo dat ik wil dat hij koste wat het kost weer de maatschappij in kan. Maar sommige mensen hier willen hem sowieso niet meer in de samenleving ondanks dat deze persoon dit misschien. Let wel! Misschien weer zou kunnen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:54

Dit klinkt al helemaal anders. Daar kan ik wat meer mee.

xM_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:17

Wat erg zeg voor de paarden!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:02

Wat reageren mensen hier ongelofelijk bot maar ik kan de gedachte erachter wel begrijpen hoor.
En tuurlijk zijn er mensen met een psychische ziekte die geholpen kunnen worden en ik hoop ook zeker dat deze alle hulp krijgen.
(dank je +:)+ voor degen die dat werk doen want ik zou het niet kunnen)

Maar wat deze jongen heeft gedaan bewijst eigenlijk helemaal geen weten van goed of slecht.
En ik hoop eigenlijk ook dat hij nooit zonder begeleiding zal zijn en dat hij de komende 20 jaar nog niet normaal over straat mag want hij is NU en over een aantal jaar ook nog een gevaar voor ander mensen en dieren want zo snel veranderd een mens niet.
Dit is ook niet iets wat in een opwelling gebeurt lijkt mij.
en helaas vind ik ook dat er te veel Tbs'ers terug in de maatschappij komen die er eigenlijk (nog) niet klaar voor zijn maar dat is het zelfde met sommige gevangen.

Suzanne765

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 04:08

Het is niet mijn bedoeling om de discussie die hier gaande is te willen beëindigen. De discussie die hier gaande is heb ik zelf ook meermalen gevoerd. Maar de discussie wordt een andere discussie wanneer ineens blijkt dat je zoon de dader is. Wat ik wel wil is mijn waardering uitspreken over de manier waarop de discussie op deze plek gevoerd wordt. De volharding waarmee sommige mensen maar blijven benadrukken dat het hier om een psychiatrisch ziektebeeld gaat ( quera oa), de moeite die mensen nemen om zich in de dader, mijn zoon, te willen verplaatsen. En in mij, als ouder.
Ik heb op andere plekken wel gelezen hoe mensen die mijn zoon ziek noemen, in detail beschreven wat ze hem aan wilden doen.. Wat in feite natuurlijk net zo ziek is.
Wat mijn zoon heeft gedaan is heel verschrikkelijk en ik ben het ermee eens dat hij een tijd niet deel kan nemen aan onze maatschappij (hoewel gesloten instellingen ook deel uitmaken van onze maatschappij zoals wij die ingericht hebben). Maar levenslang opsluiten, zoals ik het hier wel voorbij zag komen, vind ik ook zo hopeloos klinken. Garanties kunnen niet gegeven worden, maar dat zal moeten blijken en kan niet op voorhand al uitgesloten moeten worden. Dan geef je mensen op.
Voor degenen die zeiden dat een nekschot goedkoper is... Los van het feit dat het mij pijn doet dat er mensen zijn die mijn zoon doodwensen... Er zijn vormen van bijv. kanker die moeilijk te genezen zijn. Die behandelingen zijn ook duur en de kansen op succes ook onzeker. Ook dan is een nekschot vele male goedkoper. Maar om kanker vraag je niet, net zoals je om geen enkele andere ziekte vraagt. Ik ben dan ook van mening dat ongeacht het ziektebeeld alle behandelingen ingezet moeten worden die voorhanden zijn.
Mijn zoon had ook graag het leven geleid wat de meeste andere jongeren leiden.. Had graag zijn school afgemaakt, vakken gevuld bij de supermarkt, ervan willen balen dat hij ineens tot zijn 18de geen biertje meer had mogen drinken.
Ik begrijp, hoe moeilijk ook, dat behandeling noodzakelijk is. En mijn zoon begrijpt dat ook. Maar verkijk je er niet op hoe het is voor een 17 jarige om hiermee, en met jezelf, geconfronteerd te worden.
En voor degenen die zich het afvragen: Jeugd-TBS wordt altijd verlengbaar opgelegd. De startdatum is nu dus wel bekend, de einddatum niet... En tijdens de behandeling wordt de naaste familie ook meegenomen, dus onder de loep genomen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:21

Hoi Suzanne. Als ik het goed gezien heb, heb jij je geregistreerd om hier jouw kant vt verhaal te zetten.
Ik wil je een compliment geven over hetgeen je hier neergezet hebt.
Als dit idd jouw zoon is, heb je heel netjes verwoord wat jouw mening en visie is mbt dit onderwerp.
Het lijkt me als ouder ontzettend moeilijk als jouw eigen kind tot zulke (mis)daden in staat is.
Ik hoop van harte voor je dat het te behandelen is met uiteindelijk een positief resultaat.
Sterkte en succes ermee!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:38

Ik vind het bijzonder Suzanne dat je hier jou kant van het verhaal vertelt.
Heel veel sterkte!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:58

Ja de jongen is ziek, héél erg ziek en moet geholpen worden en dan komt gelijk mijn punt........wie gaat hem helpen ? TBS kliniek ? Laat ik daar nou niet zoveel vertrouwen in hebben. Hoe vaak is het al niet gebeurt dat ze op proefverlof mogen en niet meer terug komen ? Hoe vaak is het al gebeurd dat ze ontsnappen van hun begeleiding ? Hoe vaak is het al niet gebeurd dat ze ná behandeling doodleuk weer de fout in gaan ? Kan iemand ( Quera ? ) mij uitleggen hoe dit mogelijk is ? Ik ga er vanuit dat er een evaluatie is geweest voordat deze mensen überhaupt naar buiten mochten, worden er dan zovéél inschattings fouten gemaakt of worden ze gewoon de straat opgeschopt omdat einde opgelegde opname in zicht komt en ze naar buiten toe moéten, ongeacht of ze dat wel of niet aan kunnen?

Dát is hetgene wat mij zo verschrikkelijk tegen staat. Wij als bevolking mogen mee betalen aan de behandeling van een ziek persoon en deze wordt doodleuk weer de straat opgeschopt, of je er nou aan toe bent of niet, anders worden er ernstige inschattingsfouten gemaakt en wie wordt de dupe ? De burger die zo braaf heeft mee betaald aan het beter worden van die persoon!!!

Suzanne765, ik wil jou en de rest van jullie familie veel sterkte wensen, dit moet ook voor jullie verschrikkelijk en onbegrijpelijk zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:00

Hallo Suzanne

dapper dat je je hier komt aanmelden.
Heel knap.

Zeker verdient hij kans op behandeling. Net als bij elke andere ziekte.
Het verschil is wel dat bij bijvoorbeeld kanker iemand geen gevaar geeft voor de maatschappij.
En ik blijf bij mijn mening dat er te vaak wat mis gaat bij het vrij laten van de mensen waarvan de behandelaars dachten dat het wel kon.
En dat is voor mij onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.
Ik verplaats me dan in de eigenaren van het paard of erger, de ouders/ kinderen/ familie van iemand die wordt vermoord. Vermoord omdat er gefaald is bij de behandeling en diagnose en vaak ook onze wet.
En persoonlijk vind ik in Nederland dat er veel meer bij de dader wordt stil gestaan dan bij de slachtoffers, die vaak een levenslang hebben.

Ook heb ik de vraag, was dit niet te voorkomen geweest? Komt dit gedrag van de ene op de andere dag uit de lucht vallen?
Of zaten er nu al behandelaars te slapen?

Natuurlijk hoop ik dat de behandeling aan gaat slaan en jullie zoon een fijn leven tegemoet gaat en daarmee jullie als ouders ook. En jullie dit af kunnen sluiten.
Dat is het beste voor iedereen.

veel succes en sterkte ermee.

Knuffel LK

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:12

Stille meelezer meldt zich. Pff Suzanne als dit jouw zoon is die dit gedaan heeft, wil ik jullie heel veel sterkte wensen wat een verschrikkelijk drama om mee te maken als ouder zijnde.. Maar ook voor je zoon zelf die misschien zelf niet snapt "hoe wat en waarom" hij dit gedaan heeft.

Ik neem mijn petje af Suzanne hoe netjes jij hier op alle "verwensingen" reageert. Ook ik ben van mening dat een behandeling hier veel meer op zijn plaats zou zijn. Hoe die behandelingen gaan uitpakken en hoe lang ze gaan duren weet niemand. Of hij ooit weer in de maatschappij mag deelnemen/ plaats nemen weet ook niemand.

Ik weet wel als het mijn zoon zou zijn dan zou ik hem ondanks alles toch proberen te helpen, steunen, alles in het werk zetten (behandelingen) om hem weer "normaal" te kunnen laten functioneren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:20

Bassenqua schreef:
Ja de jongen is ziek, héél erg ziek en moet geholpen worden en dan komt gelijk mijn punt........wie gaat hem helpen ? TBS kliniek ? Laat ik daar nou niet zoveel vertrouwen in hebben. Hoe vaak is het al niet gebeurt dat ze op proefverlof mogen en niet meer terug komen ? Hoe vaak is het al gebeurd dat ze ontsnappen van hun begeleiding ? Hoe vaak is het al niet gebeurd dat ze ná behandeling doodleuk weer de fout in gaan ? Kan iemand ( Quera ? ) mij uitleggen hoe dit mogelijk is ? Ik ga er vanuit dat er een evaluatie is geweest voordat deze mensen überhaupt naar buiten mochten, worden er dan zovéél inschattings fouten gemaakt of worden ze gewoon de straat opgeschopt omdat einde opgelegde opname in zicht komt en ze naar buiten toe moéten, ongeacht of ze dat wel of niet aan kunnen?

Dát is hetgene wat mij zo verschrikkelijk tegen staat. Wij als bevolking mogen mee betalen aan de behandeling van een ziek persoon en deze wordt doodleuk weer de straat opgeschopt, of je er nou aan toe bent of niet, anders worden er ernstige inschattingsfouten gemaakt en wie wordt de dupe ? De burger die zo braaf heeft mee betaald aan het beter worden van die persoon!!!

Suzanne765, ik wil jou en de rest van jullie familie veel sterkte wensen, dit moet ook voor jullie verschrikkelijk en onbegrijpelijk zijn.

Ik zal proberen een aantal vragen te beantwoorden :)
Ik moet zeggen dat ik dat erg lastig vind omdat het niet over eigen clienten gaat.
Wanneer ontsnappen clienten nou en hoe kan dat?
vaak gaan er stagiaires mee( wat eigenlijk niet mag) of mensen die invallen. Deze mensen hebben vaak te weinig ervaring en weten niet precies hoe de client is.( dit heb ik bij mij nog nooit gehad maar heb dit wel van kennissen gehoord die ergens anders werken)

Hoe komt het dat deze mensen weer de fout in kunnen gaan?
wat wij zien bij terugval is dat deze mensen dan denken van ' o het gaat goed met mij en ik heb de medicatie niet meer nodig. Wat juist niet het geval is. Want ze voelen zich zo goed door de medicatie.

Ik zou graag zien dat er meer nabehandeling is. Dus als de client ontslagen is dat diegene nog wel wekelijks op bezoek komt om gesprekken te hebben en de boel te controleren. Dit gebeurd nog lang niet altijd helaas.

Suzanne ik wens je heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Het moet niet makkelijk zijn om onder ogen te komen wat je zoon heeft gedaan. Want desondanks blijft het je zoon. En de verwensingen zijn al helemaal erg. :(:)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:58

Heel veel sterkte Suzanne. Voor jou, je zoon en de rest van jullie familie en vrienden. Hij is slachtoffer geworden van zijn psychische ziekte. Ik hoop dat de behandeling met succes aanslaat, of het nou na vijf jaar of tien jaar is. Ik heb er bewondering voor hoe nuchter je je bericht hebt getypt en dat je je zoon onvoorwaardelijk steunt en lief hebt, ondanks wat hij gedaan heeft wanneer het heel slecht met hem gaat. Ik hoop dat de hulpverleners ook jou en de rest van het gezin kunnen begeleiden in het verwerken van de gebeurtenissen.

Er zijn een hoop lelijke uitspraken die hier in het topic geplaatst zijn, maar aan de andere kant zijn er wat volwassenen die netjes kunnen reageren. In tegenstelling tot facebook en andere forums. Even trots op bokt.nl :)
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 05-01-14 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:03

Lieve Suzanne, wat heb je je keurig uitgedrukt, ik wens jou en je familie heel veel sterkte en kracht toe, en ik hoop oprecht dat je zoon wel geholpen kan worden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:10

17 jaar en al zo verknipt, dat heeft weinig te beloven voor de toekomst.
Een behandeling is inderdaad goed, echter de ouders mogen ook wel even behandeld worden.
Ouders horen tijdens het opvoeden normen en waarden mee te geven, hier is duidelijk iets misgegaan.

Ik mag hopen dat zo iets te behandelen is, maar heb er ernstig mijn twijfels in. Ik mag ook hopen dat de eigenaar van de pony een goede schadeloos stelling krijgt en dat de tbs aangevuld gaat worden met een gevangenisstraf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:26

Citaat:
Hij is slachtoffer geworden van zijn psychische ziekte.

daar ben ik het niet mee eens.
Iemand wordt ook geen slachtoffer van kanker.
Het is rot voor hem dat hij geen fijn leven heeft, wat een ander die ernstig ziek is ook niet heeft, maar slachtoffer zijn toch het paard en diens baasje.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:35

bridgetF schreef:
17 jaar en al zo verknipt, dat heeft weinig te beloven voor de toekomst.
Een behandeling is inderdaad goed, echter de ouders mogen ook wel even behandeld worden.
Ouders horen tijdens het opvoeden normen en waarden mee te geven, hier is duidelijk iets misgegaan.

Ik mag hopen dat zo iets te behandelen is, maar heb er ernstig mijn twijfels in. Ik mag ook hopen dat de eigenaar van de pony een goede schadeloos stelling krijgt en dat de tbs aangevuld gaat worden met een gevangenisstraf.

Lekker kort door de bocht vind je zelf ook niet.. slaat helemaal nergens op. En laten we de ouders ook gelijk even een trap nageven..
Jij weet na aanleiding van een bericht gelijk hoe dit gezin gefunctioneerd heeft en dat de ouders hun kind opgevoed hebben??

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:47

Suzanne765 schreef:
Het is niet mijn bedoeling om de discussie die hier gaande is te willen beëindigen. De discussie die hier gaande is heb ik zelf ook meermalen gevoerd. Maar de discussie wordt een andere discussie wanneer ineens blijkt dat je zoon de dader is. Wat ik wel wil is mijn waardering uitspreken over de manier waarop de discussie op deze plek gevoerd wordt. De volharding waarmee sommige mensen maar blijven benadrukken dat het hier om een psychiatrisch ziektebeeld gaat ( quera oa), de moeite die mensen nemen om zich in de dader, mijn zoon, te willen verplaatsen. En in mij, als ouder.
Ik heb op andere plekken wel gelezen hoe mensen die mijn zoon ziek noemen, in detail beschreven wat ze hem aan wilden doen.. Wat in feite natuurlijk net zo ziek is.
Wat mijn zoon heeft gedaan is heel verschrikkelijk en ik ben het ermee eens dat hij een tijd niet deel kan nemen aan onze maatschappij (hoewel gesloten instellingen ook deel uitmaken van onze maatschappij zoals wij die ingericht hebben). Maar levenslang opsluiten, zoals ik het hier wel voorbij zag komen, vind ik ook zo hopeloos klinken. Garanties kunnen niet gegeven worden, maar dat zal moeten blijken en kan niet op voorhand al uitgesloten moeten worden. Dan geef je mensen op.
Voor degenen die zeiden dat een nekschot goedkoper is... Los van het feit dat het mij pijn doet dat er mensen zijn die mijn zoon doodwensen... Er zijn vormen van bijv. kanker die moeilijk te genezen zijn. Die behandelingen zijn ook duur en de kansen op succes ook onzeker. Ook dan is een nekschot vele male goedkoper. Maar om kanker vraag je niet, net zoals je om geen enkele andere ziekte vraagt. Ik ben dan ook van mening dat ongeacht het ziektebeeld alle behandelingen ingezet moeten worden die voorhanden zijn.
Mijn zoon had ook graag het leven geleid wat de meeste andere jongeren leiden.. Had graag zijn school afgemaakt, vakken gevuld bij de supermarkt, ervan willen balen dat hij ineens tot zijn 18de geen biertje meer had mogen drinken.
Ik begrijp, hoe moeilijk ook, dat behandeling noodzakelijk is. En mijn zoon begrijpt dat ook. Maar verkijk je er niet op hoe het is voor een 17 jarige om hiermee, en met jezelf, geconfronteerd te worden.
En voor degenen die zich het afvragen: Jeugd-TBS wordt altijd verlengbaar opgelegd. De startdatum is nu dus wel bekend, de einddatum niet... En tijdens de behandeling wordt de naaste familie ook meegenomen, dus onder de loep genomen.

Wat ongelooflijk dapper dat je hier je verhaal komt doen.
Dit is de andere kant van het verhaal, en juist dit wil ik zo graag duidelijk maken, hier ben ik gedurende dit hele topic zo voor aan het strijden geweest. Jouw zoon heeft hier niet voor gekozen, en jij als moeder al helemaal niet. Een psychiatrisch ziektebeeld kan nou eenmaal gruwelijke dingen veroorzaken, die volledig los staan van iemands geweten.
Het moet ontzettend moeilijk zijn voor jullie allemaal. Als er maar één persoon is die door dit topic, en helemaal door dit bericht van jou, anders tegen de zaak aan gaat kijken, dan is dat er in elk geval al eentje meer. Want jouw zoon, en jullie als familie, zijn helaas niet de enige die hier doorheen gaan.

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen!
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 05-01-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:52

Ik heb niet gereageerd hier maar wel meegelezen, Suzanne, wat onwijs sterk dat je hier reageert en ook zo rustig. Als ik lees wat sommigen over jouw zoon zeggen, ik weet niet of ik nog zo correct had kunnen blijven!

Heel erg veel sterkte!