Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:46

Ook ik heb mijn paard in Amsterdam gehad, maar swinters had hij veelste weinig beweging door uren op stal staan. (zelfs manege paard was beter af)
Dus swinters ging die maar naar Drenthe waar wel lekke buiten kon staan, en de weekenden ging ik met de trein naar Drenthe toe.
Uiteindelijk is Drenthe zo goed bevallen dat ik zelf maar die kant op verhuisd bent :+

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Ja klopt, dacht even dat het alleen zuid-holland was, maar heb het opgezocht :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Fjorj schreef:
Ook ik heb mijn paard in Amsterdam gehad, maar swinters had hij veelste weinig beweging door uren op stal staan. (zelfs manege paard was beter af)
Dus swinters ging die maar naar Drenthe waar wel lekke buiten kon staan, en de weekenden ging ik met de trein naar Drenthe toe.
Uiteindelijk is Drenthe zo goed bevallen dat ik zelf maar die kant op verhuisd bent :+

Petje af voor jou :j

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:48

Fjorj schreef:

Geweldig dat dat kan, maar in dat opzicht noem ik mezelf dan wel egoistisch dat ik niet wil betalen voor een paard waar een ander voor zorgt.
En verhuizen is ook nog even geen optie op dit moment haha

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:49

rebecc1994 schreef:
Ik wil niet lullig zijn, maar hier is het zo dat je juist meer betaald voor een stal waar ze s winters wel naar buiten kunnen. Ik heb een vrij goedkope stal, ja met binnenbak, maar als ik naar een stal verhuis waar ze wel naar buiten komen, is het minstens 100 euro meer.

Hier moet er altijd een paddock gebouwd worden, dus meer voorzieningen, dus duurder.

Opmerkingen als als je dat er niet voor over hebt moet je geen paard nemen, want dat is nu nier het punt

Klopt, dat is nu hier ook het geval. Maar zo'n 7jaar geleden toen ik mijn paardje kreeg was dat hier in de randstad wel zo. Voor alle luxe werd betaald en een loopstal en weidegang was eigenlijk rotzooi. Gelukkig draait alles bij voor de paarden en ontstaan er steeds meer loop/hitactief stallen bij en natuurlijk de vraag daarbij

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:50

Fjorj schreef:

Wauw wat goed!!!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:52

Fritsiej schreef:
rebecc1994 schreef:
Ik wil niet banketstaaf zijn, maar hier is het zo dat je juist meer betaald voor een stal waar ze s winters wel naar buiten kunnen. Ik heb een vrij goedkope stal, ja met binnenbak, maar als ik naar een stal verhuis waar ze wel naar buiten komen, is het minstens 100 euro meer.

Hier moet er altijd een paddock gebouwd worden, dus meer voorzieningen, dus duurder.

Opmerkingen als als je dat er niet voor over hebt moet je geen paard nemen, want dat is nu nier het punt

Klopt, dat is nu hier ook het geval. Maar zo'n 7jaar geleden toen ik mijn paardje kreeg was dat hier in de randstad wel zo. Voor alle luxe werd betaald en een loopstal en weidegang was eigenlijk rotzooi. Gelukkig draait alles bij voor de paarden en ontstaan er steeds meer loop/hitactief stallen bij en natuurlijk de vraag daarbij

Ja en juist door die vraag wordt alles veel duurder. Logisch ook, zou ik ook doen als ik eigenaar van zo'n stsl was.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:53

Fritsiej schreef:
rebecc1994 schreef:
Ik wil niet banketstaaf zijn, maar hier is het zo dat je juist meer betaald voor een stal waar ze s winters wel naar buiten kunnen. Ik heb een vrij goedkope stal, ja met binnenbak, maar als ik naar een stal verhuis waar ze wel naar buiten komen, is het minstens 100 euro meer.

Mijn zusje heeft haar paard inderdaad sinds vandaag in de hit aktief stal staan in Rhoon. Stond op de wachtlijst en eerst in een gewone stal en nu was er een plekje vrij voor d'r, was ze erg blij mee. Maar volgens mij ook duurder dan de gewone stal.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:55

Toch grappig om dit te lezen eigenlijk. Ik reed vroeger op een 4-sterren fnrs manege, waar de paarden dus 22 uur per dag op stal daan, de andere twee lopen ze lessen. Die klaagden altijd over dat de paarden van een andere (inmiddels mijn huidige) manege er zo zielig bij stonden. Toen ik vroeg waarom, zei de staleigenaresse dat ze dag en nag buiten stonden en er zo onverzorgd en vies uitzagen.
Hieruit blijkt maar hoeveel verstand die vrouw er zelf van had. Een vies paard dat buiten staat is toch veel gelukkiger dan een spik en span schoon paarden dat hele dagen in een box opgesloten zit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:57

Helemaal mee eens!

Mijn pony staat elke dag buiten samen met een ander paard, met goed weer staat hij zelfs dag en nacht buiten. Als ze in stal staan, dan kunnen ze elkaar nog steeds zien en ze kunnen ook nog kroelen met elkaar, we hebben daar een halve muur gezet. Paardjes vinden dat wel fijn :D
Mijn paard staat op een privéstalling, en na lang zoeken heb ik eindelijk een super goede stalling gevonden. De paarden staan in kuddes buiten (+- 5 paarden) van 7-8u tot 17-18u (in de zomer zelfs tot 20-21u). Ze hebben daar buitenstallen met buitenluik, dus zo erg zullen ze het niet vinden om een nachtje buiten te staan denk ik :+

Ja, mijn paarden hebben wel eens wondjes van beten ed, maar daar maak ik me niet zo druk over :) Mijn beide paarden hebben vroeger ook op een manege gestaan waar ze bijna niet buiten mochten en je zag duidelijk dat ze niet gelukkig waren. Ze werden mager en hun vacht werd heel dof. Ook kregen ze allerlei problemen omdat ze zich niet goed voelden.
Nu ze heel veel buitenstaan, heb ik bijna geen problemen meer gehad. Paardjes gelukkig, ik gelukkig :D *\o/*

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:04

flappie28 schreef:
Mijn zusje heeft haar paard inderdaad sinds vandaag in de hit aktief stal staan in Rhoon. Stond op de wachtlijst en eerst in een gewone stal en nu was er een plekje vrij voor d'r, was ze erg blij mee. Maar volgens mij ook duurder dan de gewone stal.

Duurder zal wel meevallen, die hitactief is goedkoper dan een pensionstal 1km verder op plus alle luxe. Daarnaast is de stal waar je zusje staat de enige echte hitactief stal in die buurt en nog eens een hele goeie ook!!

Cemlys

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:11

Hier staan de pony s ook in groepstallen. 3 veulens samen en 2 merries samen. De hengst staat apart maar wel dat hij de merries kan zien en het is een open stal. We zijn net verhuisd en helaas geen optie om ze dagelijks buiten te hebben. Volgend jaar proberen we wel een paddockje aan te leggen. S zomers staat ze wel allemaal 24u buiten. Wordennbijgevoerd waar nodig en ook de hengst gaat dan gewoon de groep in. Deze zomer bij de merries. Ik heb onlangs panelhekken met voerhek gekocht voor een van de groepstallen. Dat maakt het toch een stuk opener allemaal. Voor de rest krijgen ze zo goed als ad lib ruwvoer.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:31

In mijn randstad staat de pony vanaf ochtend voer Tot het avond voer buiten hoor. In de winter in zand paddocks en in de zomer op het land. Dochterlief moet er wel een stukje voor fietsen maar lange dagen op stal is geen optie. Dat snapt zelfs mijn veertienjarige smurf. Was geen lastige keuze trouwens. Zeer sjieke manege op loopafstand van ons huis met alle mooie voorzieningen maar te weinig tijd buiten of deze alles behalve luxe doe het zelf stal met alleen een buitenbak waar ze ook nog eens 25 minuten voor moet fietsen. Waar het in de winter écht niet grappig is om lang rond te moeten lopen vanwege de kou. Bevroren waterbakken, bevroren rijbak enz. Ach als de pony maar gelukkig is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:39

Oei oei mijn arme paarden....24/7 buiten maar in de zomer geen modder om in te rollen. -O- Wat nu?!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:41

Hier in omgeving Overijssel / Zwolle zie ik alleen maar individuele stalling. Er staan bijna geen paarden in de wei rond deze tijd van het jaar en in de zomer staan er wel aardig wat, maar zeker niet de 'paarden voor de sport'. Erg jammer inderdaad!

Op de manege voor gehandicapten waar ik vrijwilliger ben staan de paarden vrijwel elke dag los in groepjes in de bak of in de wei. De ene dag langer dan de andere dag. Hele dagen gaat helaas niet vaak lukken. Behalve in de zomervakantie dan :) Dan gaan ze met de hele kudde lekker de wei in, dag en nacht.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:06

Die van ons staan in de groep 24/7 365 dagen per jaar lekker buiten. Met een mooie schuilstal en een deken wanneer nodig. De gepensioneerden, maar ook de "wedstrijd" dieren.

Tuurlijk is het niet altijd een pretje, maar ik ben blij dat ze lekker vrij kunnen bewegen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:20

rebecc1994 schreef:
Had ik dan maar geen paard moeten kopen omdat ik zelf geen weiland heb?

Om heel eerlijk te zijn: ik vind dat je dan inderdaad geen paard had moeten kopen. Maar dat is dan ook wat ik zelf zou doen. Zolang ik op een plaats woonde waar het voor mij redelijkerwijs (dus financieel haalbaar en dichtbij) niet te doen zou zijn om mijn paard minstens 10 uur per dag buiten te zetten, zou ik geen paard aanschaffen.
Ik ga namelijk ook echt niet 2 uur heen en terug rijden elke dag om naar mijn paard te gaan, dat kost me echt teveel tijd en geld. Maar ja, dan dus maar geen paard want ik wil het hem of haar ook niet aandoen om dan maar de hele dag (of meer dan 14 uur dus) in een box te staan omdat ik zo nodig een paard wilde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 05:37

YellowGray schreef:
rebecc1994 schreef:
Had ik dan maar geen paard moeten kopen omdat ik zelf geen weiland heb?

Om heel eerlijk te zijn: ik vind dat je dan inderdaad geen paard had moeten kopen.

Klaar.

Als je geen aquarium hebt kan je geen zeepaardje houden. Dat begrijpt iedereen.
Dat is met landpaardjes net zo. Dat wil de meerderheid van de paareigenaars in NL niet begrijpen uit eígenbelang.

Dat landpaardjes niet dóód gaan maakt nog niet dat ze niet líjden.
Alweer meer dan 20 jaar geleden contateerde een onderzoekster van de Uni Utrecht dan meer dan een derde van de paarden in NL stereotype gedrag vertoonde.
Dat is een gedragstoornis door levensomstandigheden.
Dit welzijnsprobleem was voor de toenmaline minster van Landbouw aanleiding voor een opdracht aan de Sectorraad tot concrete verbetering van de levensomstandigheden.

Inmiddels zijn er VEEL meer paarde en is NL niet groter geworden, zijn paarden MINDER buiten gekomen.

Iedereen zal het inderdaad inmiddels echt wel weten, maar de overgrote meerderheid van de paarden in NL staat toch gewoon binnen geestelijk te creperen.
Denk daar svp even over na. Over hoe geméén dat is. Willens en wetens, bewust het welzijn van het paard volstrekt ondergeschikt te maken aan de eigen hobby-lol.
Dat zijn dus niet alleen geen invoelende, maar bewúst egoïstisch onaardige mensen.

Even een ander perspektief.
Ik hou van tof vrouwelijk gezelschap; heb als hobby niet golfen of iets dergelijks, maar daten.
Ik mijd amazones. De uitzondering bevestigt de regel doch de overgrote meerderheid is de regel en die regel is dat ze hun hobbylol boven het welzijnsbelang van het intelligente dier waar ze verantwoordelijk voor zijn stellen. Dat is niet tof en dus wil je daar niet mee uit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:12

Mijn paard staat nu ongeveer 5 uur per dag buiten. Vind ik weinig, maar gezien hoe de wei eruit ziet ben ik blij dat ze haar nog buiten zetten en niet binnen laten om de wei te sparen. In de zomer staat ze langer buiten gelukkig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:18

De openingspost is niets nieuws.
Maar kijk je om je heen lijkt het wel of maar weinig mensen het weten.
Als je een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft moet je hem inderdaad niet houden.

Hier in de buurt ook veel luxe stallen, luxe voor de mens want voor het paard is het 10 keer niks.
En toch staat het er vol, onbegrijpelijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:45

Citaat:
En zo is het. Onze paarden zijn allang niet meer dezelfde als de paarden in de wildernis.

Je hebt helemaal gelijk want ze hebben ineens een lange nek, schubben en snijtanden. *\o/*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:56

Mijn paard staat overdag de hele dag buiten maar snachts op stal en met een dichte wand.
Vroeger hoefde ik dit niet te doen, wilde ze alleen mar buiten.
De laatste jaren echter, nu ze wat ouder wordt met ik toch dat ze haar rust ook nodig heeft.
In een groep haar eten verdedigen en alles zou teveel stres voor haar zijn.
Mijn paard oogt gelukkig, gaat graag naar staan en graag naar buiten.
Naar je paard kijken blijft toch het belangrijkste en ik blijf erbij niet ieder paard is geschikt om in een groep dag en nacht buiten te staan.
En daarbij zijn niet alle stallen waar deze mogelijkheid aangeboden word even fijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:06

Huertecilla schreef:
Inmiddels zijn er VEEL meer paarde en is NL niet groter geworden, zijn paarden MINDER buiten gekomen.

Dat is beslist niet waar. Ja er zijn meer paarden bij gekomen maar ze komen nu meer buiten dan vroeger.
Er zijn namelijk heel wat kleinere boeren gestopt met koeien. Die zijn veelal paardenstalling gaan aanbieden.
Daar zit nogal wat weide bij en daar gaan de paarden in.

Pony's kwamen nog wel eens buiten maar alle paarden stonden op stal op de pensionstallen. Regio Utrecht was dat iig heel gebruikelijk.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:24

ach, iedereen heeft het beste voor zijn of haar paard voor en zal naar zijn haar kunnen en weten goed voor het dier zorgen.

Ik heb op een stal gestaan waar de paarden het hele jaar door veel buiten kwamen en veel eigenaren kwamen dan soms dagen achter elkaar niet opdagen, want ze hebben toch lekker buiten gestaan.
Dat is ook weer een andere mentaliteit dan als je wel elke dag komt en je paard verzorgd en zelf beweging geeft, al zal dit nog niet evenveel zijn als het aantal km dat paarden in het wild afleggen, maar dat is bij het paard in de eerste situatie ook zeker niet het geval.

Ik ben het er zeker mee eens dat je een paard niet dagen, weken, maanden op kan hokken in een stalletje. Maar er is altijd een middenweg en zo zwart wit tussen "alleen 24/7 buiten is goed en anders moet je maar geen paarden houden" is het niet vind ik.

Mijn pony staat van maart tot eind november lekker op het land, en deze winter staat ze gemiddeld 4 dagen per week in het weiland (alleen overdag, van 9 tot 17.30). Helaas woon ik in het rivierengebied en na een regenbui is het soms echt te nat en om de weide te sparen kunnen ze niet de hele kudde naar buiten gooien, dus worden er steeds groepjes gemaakt.

Maar toch is het wat betreft dierenwelzijn in NL krom, zo moet een vrije uitloopkip 4 m2 hebben, maar een paard in een gemiddelde paardenstal van 3 x 3 heeft dus maar 9 m2.

Maar dit is natuurlijk een paardenforum, vandaar dat we voor het paard opkomen. Maar kijk eens op een campina melk pak: zij garanderen het welzijn van de koeien door de boeren te verplichten de koeien minstens 120 dagen (dus +- 4 maanden) minimaal 6 uur op het land te hebben staan, maar dat is toch ook voor de koe nog te weinig? En ook varkens en schapen horen i.m.o. Lekker buiten.

Als ik in de zomer door de polder heen rij, zie ik in heel veel gevallen toch echt alleen paarden of pony's staan in de weilanden.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 31-12-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:28

Voor de mensen die echt oprecht geloven dat hun paard gelukkig is in een stal, ga er gewoon zelf eens inzitten. Voor maar twee uur om te beginnen. En vergeet dan niet dat je paard een stuk groter is. Er is ergens een filmpje van iemand die dat gedaan heeft. En dat viel nog niet mee.